Iän arvioimisesta

Pääsin kesätöihin Alkoon, mikä sinänsä onkin osoittautunut ihan kivaksi paikaksi. Mutta yksi ongelma on ilmennyt: minä kertakaikkiaan olen täysin toivoton arvioimaan asiakkaden ikää naaman / ulkomuodon perusteella. Olen kysynyt papereita yli kolmekymppisiltä! Useimmat asiakkaat ovat olleet ihan tyytyväisiä kyllä, parilta olen saanut pusunkin, mutta itseäni nolottaa. Ja kun tiedän, että osalle homoista tämä on tärkeä (ja vielä suuremmalle osalle vähän kipeäkin asia kai) niin ajattelin täällä kysyä, että miten sitä ikää parhaiten pystyy naamasta arvioimaan. Tiedän kyllä naururypyt ynnä muut variksenvarpaat, mutta kun suurin osa ihmisistä tahtoo Alkon kassalla olla virnistelemättä ja naama peruslukemilla ja kun täytyy siinä keskittyä samalla siihen rahastamiseenkin niin päätöksen pitäisi syntyä muutamassa sekunnissa. Usein tulee tunne, että tänäänkin tuli myytyä väkeviä vaikka kuinka monelle rippikouluikäiselle kun omasta mukavuudenhalusta ei vain tullut kysyttä papereita... ja sehän ei ole hyvä. Osaatteko antaa vinkkejä?
Ihan suoraan sanottuna tuo iän arvioiminen tulee kunnolla vasta kokemuksen kautta. Ei ole olemassa mitään ihme merkkejä, mistä päättelisi ihmisen iän noin vain. Yleisesti ihmisen olemus ja pukeutuminen kertovat jotain - mutta äkkinäiselle sekin on "salatiedettä".

Itse olen saanut aikanaan sanallisen uhkailun ryöpyn niskaani kieltäydyttyäni tarjoilemasta juomia naishenkilölle, joka ei suostunut näyttämään papereitaan - tosin hän pääsi viranomaishoitoon yöksi - ei suostunut näyttämään poliiseillekaan papereitaan... Outoa käytöstä kolmikymppiseltä.

Onneksi nykyisin ei tarvitse näihin ikäarvioihin paneutua;)
Pahus, unohdin mainita:

Siinä ei sinällään ole mitään, ettet osaa arvioida toisten ikää. Sinä teet työtäsi, siinä työssä joudut tarkastamaan ihmisten iän, joten asiakkailla se ongelma on, jos siitä suuttuu.

Parempi olla varma asiasta, kuin epäillä / saada huomautus töiden laiminlyönnistä. Joten kysy vain rohkeasti paperit, jos yhtään epäilet...
Itse otan ainakin kohteliaisuutena , jos joku " vielä " kysyisi papereita.

Muista kyllä tilanteen nuoruudesta , kun kioskintäti kysyi minulta papereita ostaessani tupakkaa .

Luuli minua 12-13v. vaikka olin sillä kertaa jo 26v.

Nykyään 40v. onkin sitten asiat kääntyneet päälaelleen , ja kaikki luulee mua ikästäni vanhemmaksi .

Mutta mitäpä tuosta .

Luonteeltani olen lopunikääni täys kakara , vaikka ikää olis sitten kuinka paljon tahansa .
  • 5 / 13
  • vilhelmi
  • 29.6.2005 16:28
Ei tossa mitään ongelmaa pitäis olla. Kysy pois vaan! Itse ainakin olin todella otettu ku viime kesänä kysyttiin pariinkin otteeseen k18 paikkaan papereita vaikka ikää on jo 30 ja risat.
  • 6 / 13
  • miesmies
  • 30.6.2005 14:19
No kai sä nyt pukeutumista osaat katsoa. Kyllä joku alle 18v pukeutuu eri lailla kuin 30v. Ainakin se on suuntaa antava. Harva 30-vuotias tai sitä vanhempi ostaa esim.Stokkan One Way:stä kledjuja tai Hennes& whatever. Kyllä ne omat vaatteensa ostaa vaikkapa Gantilta tms.
miesmies... ei siihen pukeutumiseenkaan kannata luottaa - entäs jos se 17v on muutoin raameiltaan "aikuisen oloinen" ja pukeutuu pukuun... Suosittelen edelleenkin niiden papereiden tarkastamista epäilyttävissä tapauksissa - eipähän tule turhaan kenkää tehtävien laiminlyömisestä ( tai muuta sanomista jälkeenpäin). Jos työ edellyttää kerran varmistumista iästä, ei ole mikään häpeä suorittaa työnsä huolella. (Alkoholilaki 8.12.1994/1143 4 luku 16§). It´s so simple;)
Vähän asian vierestä.
Pidän muuten luotettavana sellaista liikettä, jossa kysysytään henkilöpapereita pankki- ja luottokortilla hiemankin isomman summan maksaessani. Sinne menen toistekin.

Juhani
Juhani... Liikkeillähän on olemassa ohjeet, joiden mukaan tietyn summan (35€) ylittävistä ostoksista tulee tarkastaa asiakkaan henkilötunnus, mikäli asiakas maksaa(luotto-,pankki-) kortilla. Tällöin liikkeelle jäävään osaan tulee merkitä asiakkaan henkilötunnuksen loppuosa. Tämä on liikkeen tapa varmistaa maksutapahtuman aitous ja ehkäistä maksuvälinepetoksia.
On niin raivostuttavaa, kun asiakaspalvelutehtävissä täytyy tehdä tyhmiä asioita, koska on vaan pakko. Mutta tosiaan niin kuin sanoit jo niin yleensähän asiakkaat ottaa tällaiset ihan rennosti. Ei niiden kanssa yleensä tarvitse alkaa tapella. Ja sitten tietty voi aina vedota siihen, että "mä olen täällä vasta ihan ekaa kesää, ei ole vielä niin paljon silmää ehtinyt kehittyä".

Ja niin kuin sanoit myös, niin parempihan se on, että kysyy varmuuden vuoksi. Olin viimeisen vuoden yhteiskoulussa töissä ja alle 18-vuotiaissakin on jo yllättävän aikuisen näköisiä testosteronihirmuja ja sellaisia pikkuvanhoja naisia, jotka usein sitten on niitä, jotka ostaa kavereillekin. Eikä ulkonäkö kuitenkaan vielä tarkoita vastuullista alkkomahoolin käyttöä.

En kannata niin kovin totalitääristä alkoholipolitiikkaa, mutta ei nämä suomalaiset rajat kovin pahoja ole. Saat ainakin minulta moraalisen luvan kysellä papereita kaikilta ja koko ajan. =)
Kiitos kaikille rohkaisevista ja ystävällisistä neuvoista! Sattuipa sikäli hassusti , että juuri tänään eilen juttein parikymmentä vuotta Alkossa olleen "tädin" kanssa ja hän kertoi edelleen usein kyselevänsä papereita "yli-ikäisiltä" ja tunnusti jopa pyytäneensä ihan tarkoituksella henkkareita joiltakin joitten arveli ilahtuvan kun luullaan nuoremmaksi, erityisesti "tietyntyyppiset miehet" ovat kuulemma selvästi iloissaan (mitähän tuollakin tarkoitti??!). Ja (kohtuullista, täytyy kai lisätä vaikka nyt vapailla olenkin) iloa itsekullekin ostoksistaan!
vaikka nyt nimim.myyjä laittoikin kiitoksensa, lisäisin vielä loppuun, että todellakin monet nuorennuoret tytöt osaavat taitavasti käyttää meikkisivellintä ja saavat itsensä näyttämään monta vuotta vanhemmilta. miehistä tietämykseni onkin sitten vähäisempi, jostakin kumman syystä..
kysy ihmeessä papereita kaikilta "epäilyttäviltä" ihmisiltä.jos ovat 30 vuotta, siinähän ovat. jos ovat juuri täyttäneet, ovat kiitollisia että löytyy näytettävää. jos ovat alaikäisiä, se on vähän voivoi..

työtäsihän sinä vaan teet, parempi etukäteen kysyä kuin lukea seuraavana päivänä lehdistä kamalia uutisia, kuinka alikäiset huurupäissään ovat tapattaneet itsensä ja pari kaveria.
Ostin muutama vuosi sitten tupakkaa enkä ollut ajanut KARMEAA pusikkoani, joka partana tunnetaan. No eivät he myyneet minulle tupakkaa, kun minulla ei ollut henkkareita mukana.

Muistan miettineeni, että kuinka monella teinillä on sellainen parta, joka minulla silloin oli.