Syömishäiriö

  • 1 / 3
  • apuatarvitseva
  • 9.6.2005 13:13
Olen alkanut tajuta, että kärsin eräänlaisesta syömishäiriöstä.
Tyhjennän mm. suolistoni säännöllisesti.
Laihduttaako ko toimenpide? En pysty lopettamaan tätä,mutta en haluaisi enää laihtuakaan."Tyhjennyksestä" tulee henkinen ja fyysinen hyvä olo. En kuitenkaan oksentele, mutta syömiseni on ylipäätään hieman epänormaalia. Apua aion hakea kunhan saan tarpeeksi rohkeutta ja pystyn ensin itse ymmärtämään ongelman.
Koko elämä tuntuu ylipäätään olevan solmussa, vaikka asiani ovat näennäisesti hyvin.
  • 2 / 3
  • peter
  • 9.6.2005 14:30
Keittiöpsykologi kertoo:

Projisoit voimattomuutesi ratkaista elämäsi ongelmia johonkin, missä sinulla on täydellinen kontrolli: syömiseen tai syömättä jättämiseen. Kun on oivaltanut, ettei sillä ratkaista muita elämän ongelmia niin on mahdollisuus parantua. Näin ainakin minulla aikoinani...
  • 3 / 3
  • miesmies
  • 9.6.2005 21:40
Voit huonosti ja yrität auttaa itseäsi jotenkin konkreettisesti. Voi olla, että olet jonkinlaisessa stressitilanteessa, mihin viittaisi se, että tunnet tunnetasolla hyvää oloa, kun olet tehnyt jotakin( tässä tyhjennys) ja voi olla, että oikeasti tunnet niin eikä se ole harhaluulo.

Ongelma on, että suolistosi alkaa tottua tyhjennyksiin eikä se enää "viitsi " toimia normaalisti.

Kehoittaisin sinua ottamaan rauhallisesti, jos kärsit paniikkihäiriötyyppisistä oireista ( ahdistus ).

Miten ottaa rauhallisesti?

Hyvä asia on se, että alat tiedostamaan tunne-elämääsi ja sitä, että voit henkisesti huonosti.

Helpompia keinoa laihtua ovat:

- syö vähemmän hiilihydraatteja ja aina niiden kanssa valkuaista, joka hidastaa niiden imeytymistä. Ei tule ns. non-alcoholic- hangoveria jälkikäteen

- vähennä sokerin ja tärkkelyspitoisten ruokien ahmimista

- vähennä rasvaa

- älä juo kahvia, vaan vaihda se vihreään teehen

- juo paljon nestettä

- lisää liikuntaa( mene johonkin ryhmäliikuntaan, se vie ajatuksesi muualle omasta itsestäsi ja ryhmä tukee liikkumistasi pelkällä läsnäolollaan ja vahvistaa itsetuntoasi )

- voit sanoa itsellesi, kun sinua hermostuttaa: " ei ole mitään hätää! ei se mitään"

Tärkeätä on tiedostaa, että oikeasti voi lisätä omaa hyvinvointiaan. Yrittäminen riittää. Yrittäminen sinänsä on arvokasta.


- kannusta ja kehu itseäsi