Fruittari?

No jos ei ole uutta merkitystä ilmantunut nimitykselle, niin sanoilla tarkoitetaan: Homoseksuaali!
  • 3 / 31
  • Ilopilleri
  • 14.3.2005 20:41
Englanninkielinen nimitys "fruit cake" tarkoittaa kylläkin sekopäätä, hullua, omituista häröä tyyppiä tms. eikä se siis viittaa mitenkään erityisesti homoihin. Oudosta, kummallisesti käyttäytyvästä homomiehestä voidaan kyllä käyttää kyseistä nimitystä, mutta tuolloin viitataan lähinnä hänen outouteensa, ei homouteen.
  • 4 / 31
  • Sagittara
  • 14.3.2005 21:04
Eräässä yhteydessä tuli ilmi termi "hedelmäkakkupoika", joka siis on aika suora käännös tuosta fruitcakesta ja tarkoittaa mitä ilmeisimmin homppelia. Hassua on se, että samaa sanaa todella käytetään siitä sekopäästäkin, en kyllä hahmota ihan kybällä, miten nämä termit ovat kehittyneet... (Voi johtua siitä, että pidän hedelmäkakusta ;-) )
Ilopilleri kirjoitti: "Englanninkielinen nimitys "fruit cake" tarkoittaa kylläkin sekopäätä, hullua, omituista häröä tyyppiä tms.

Muistin että basket case tai nut case, nut job olivat nimityksiä hullusta.
USA:ssa on ainakin aikaisemmin käytetty fruit cake nimitystä homoista voi kyllä olla että on jotain 70-luvun slangia.
Aivan uusi sanakirja: fuitcake: hullu, tärähtänyt (arkikielinen ilmaisu)

Amerikkalainen seksisanakirja vuodelta 1966, Fruit taikka Fruitcake tarkoittaa miespuolista homoseksuaalia

Amerikkalainen slangisanakirja vuodelta 1960, fruit on nuorison käyttämä slangitermi homosta vuodesta 1935 lähtien.

Juhani
  • 7 / 31
  • helvetti
  • 14.3.2005 22:26
Ei hyvä luoja!!! JuhaniV taas tälläkin palstalla tietämässä kaiken...
  • 8 / 31
  • Marcus76
  • 14.3.2005 22:47
No voi hyvänen aika. Miksi ei olisi? Kaipa jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä.
Marcus ja muutkin.

Nimimerkillä Helvetti on henkilökohtainen ongelma ja hän haluaa käydä siitä kertomassa kaikkialla. Muuta sanottavaa hänellä ei sitten olekaan.

Koetetaan kestää häntä. Hänellä ei varmaankaan ole helppoa olla.

Juhani
Hurme, Pesonen, Malin:
Englantilais-suomalainen slangisanasto, v. 1974:
fruitcake 1 hullujenhuoneen potilas, täysin sekapäinen
2 outo otus; eksentri kaveri
juhaniv tietää aina. jos se tiedä niin sanakirjat ja tietosanakirjoja löytyy aina hyllystä. annetaan juhaniv kertoo meille. kohta tulee mare ja hyristelee miten noi asiat on. kertoo mikä se on saksaksi ja latinaksi.
Tämä on todella ratkiriemukasta. Keskustelun aloittaja kysyi sanasta sanaan: "Mitä tarkoittaa fruittari tai fruit cake?"

Hän sai siihen asiallisia ja perusteltuja vastauksia sanan merkityksistä nyt ja ennenkin. Tämäkös saa muutaman nimimerkin raivoihinsa: eihän kysymykseen noin vain saa vastata. Pitäisi alkaa varmaan mieluummin pohtimaan kysyjän motiiveja kysymykseensä, hänen henkilökohtaisia ominaisuuksiaan, kenen kanssa hän mahtaakaan olla kaveri tai samaa/eri mieltä jne. jne. Pitää olla spontaani, osoittaa tunteensa, tulistua ja välttää harmautta.

Miksi tästä palstasta pitää yrittää väen vängällä vääntää joku sirkus, kun tarkoituksena on käsittääkseni ihan aikuisten (käsittäen koko skaalan murrosiästä eläkkeelle) oikeasti myös keskustella todellisista sateenkaari-ihmisiä kiinnostavista asioista ja osoittaa, että kaikki ei ole pelkkää pintaliitoa, juoruilua ja kiistelyä diskotähtien paremmuudesta.

Ylläpito kertokoon, jos asiallinen keskustelu ja asialliset kannanotot ovat täysin kiellettyjä, lopetettakoon ne silloin heti. Jos ylläpito ei tätä kuitenkaan halua, sirkustelijat perustakoot oman keskustelupalstan, jossa saavat vapaasti toteuttaa itseään ja pitää "besserwisserit" - siis ihmiset, jotka tuntevat asiat paremmin kuin he itse - poissa.
Voi hyvänen aika sentään. Nimimerkki "poika" esitti ihan asiallisesti asiallisen kysymyksen. Ainakin itseäni aihe jopa kiinnostaa. Moni antoi kysymykseen ihan asiallisen ja hyvän vastauksen, JuhaniV mukaanlukien.

Nimimerkki "helvetti": Pyydän sinua lopettamaan jatkuvan nälvimisesi. Samaisen nimimerkin samansisältöistä viestiä on poistettu ranneliike.netin foorumilta ennenkin. Ylläpito tulkitsee toimintasi floodaamiseksi.

Jos jollakulla on henkilökohtaisia kaunoja jotakuta kohtaan, niin olkoon silti tuomatta niitä tälle foorumille!
Mistähän tämä hedelmäkakkukielikuva homoja ja kahjoja kuvaamaan on mahtanut aikoinaan saada alkunsa?

Koska en ole elänyt 60-luvulla eikä termi ole enää aktiivisessa käytössä, täytyy yrittää keksiä vastaus. Minulle ei tule muuta mieleeni kuin se, että mielikuvissani hedelmäkakku näyttää pinnalla olevien hedelmien vuoksi varsin värikkäältä kakulta. Ja vielä varsinkin hyytelöpintaisena sellaiselta kiiltävältä. Eli värikkyys ja kiilto voisivat viitata näyttävien camp-henkisten homojen olemukseen. Ja sama värien ja kiiltojen sekamelska viittaisi myös kahjouteen? Vai menikö nyt ihan pieleen?

Ehkä JuhaniV voisi auttaa, kun lienee ko. ikäpolven edustajia...? ;-D
Itsekin olen ollut siinä käsityksessä, että fruitcaken yksi merkitys on homo, mutta ei kovin mairittelevassa mielessä.

Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Fruitcake) ei tunne tätä merkitystä, mutta kuvailee hauskasti, miten hedelmäkakut ovat niin kestäviä, että ne kulkevat sukupolvelta toiselle kenenkään koskaan syömättä niitä. Siis vähän niin kuin täkäläiset vihreät kuulat.

Nettisanakirjahttp://www.dictionary.com tuntee merkityksen "A crazy or an eccentric person."

Fruitcaken voisi siten kääntää vaikka hörhöksi.
Fruit-sanasta olen kuullut väännöksiä moneen lähtöön. Oikohan jossakin elokuvassa homokutsuja mainittu termillä fruit bowl.

Tämän sanan tausta onkin perin ongelmallinen. Olen kaivellut monesta sanakirjasta, päätyen samankaltaisiin termeihin kuin täällä on jo mainittu. Edes etymologinen sanakirja ei nyt auttanut eteenpäin.

Pistän aiheesta kyselyn USA:han. Katsotaan, tuntevatko edes he sitä mistä sana on tähän käyttöön muokkautunut.

Kiinnostavaa.

Juhani
He is nuttier than fruitcace,On sanonta taalla.Tarkoittaa "hullumpi"kuin hullu.Myos tarkoitettu funny mielessa,ei pahalla.Queer,gearbox,fruit,pancy ja monia muita snontoja viela kaytossa.Te kaikki olette oikeassa.Sana vain muuttaa ajatusta minkalaisella aanenponnella se sanotaan.
USA:sta tuli minulle ensimmäinen kommentti. Ei mitään täsmällistä. Sivumerkityksenä "fruitcake" voi olla halventava: "jotakin makeaa".

Olen itse ajatellut niin, että hedelmäkakku merkitsee sellaista leivonnaista, johon sekoitetaan monia erilaisia ja värikkäitä hedelmiä. Homojen voidaan katsoa olevan hyvin monenlaisia ja värikkäitäkin - joskus. No toki samaa määritelmää voisi aivan hyvin käyttää heteroistakin.

*********

Amerikkalaiset osaavat vääntää vitsiä karmeistakin asioista. Pian Tsernobylin ydinonnettomuuden jälkeen olimme Washingtonissa herrakutsuilla. Kun meidät esiteltiin, saimme kuulla kysymyksen: "Are you radiating!"

Toki meille oli yllätys se, että amerikkalainen oli kerrankin tajunnut jotakin tapahtuvan oman maansa rajojen ulkopuolella. ;-)

Juhani
  • 21 / 31
  • NiinpäTietysti
  • 16.3.2005 8:59
JuhaniV kirjoitti: Pian Tsernobylin ydinonnettomuuden jälkeen olimme Washingtonissa herrakutsuilla.

....................... :)
niinpä tietysti, missäpä muualla. Mutta unohdit mainita että että itse presidentti tuli henkilökohtaisesti myöhemmin illalla kysmymään neuvoa sinulta erääseen pulmaan joka häntä vaivasi....
Washingtonin juttu on tosi, mutta samaan aikaan sen kertominen täällä oli koe, joka nyt todistetusti toimii.

Täällä on yksi lukija, joka käyttäytyy kuin vieteriukko. Kun napista painaa hän pomppaa automaattisesti esiin. :-)

Nimimerkki NiinpäTietysti/Helvetti ilman huutomerkkiä ja sen kanssa jne. jne., eikö sinua lainkaan häiritse ajatus, kuinka helposti olet ulkopuolelta manipuloitavissa?

Juhani
Tämä nyt on vähän henkilökohtainen tarina, mutta menköön... Siihen aikaan kun olin yhden britin kanssa yhdessä ja leikittiin makkarissa kermavaahdolla, kultani sanoi "i want some cream on my fruit".

Minulle "fruit" voi olla vähän hörhö homo, "fruitcake" taas viittaa enemmän häilyvään mielenterveyteen. Kumpikaan sanonta ei kyllä ollut mitenkään yleisesti käytössä Englannissa, "fruit" ehkä vähän yleisempi kuin "fruticake".
Tämä oli samaan aikaisesti psykopaatti-testi jolla mitattiin erään ihmisen ego mittaria.
Täällä on yksi kirjoittaja joka käyttäytyy kuin vieteriukko. Kun napista painaa hän pomppaa automaattisesti esiin. :-)......eikö häntä lainkaan häiritse ajatus, kuinka helposti hän on ulkopuolelta manipuloitavissa?
Hyi teitä ilkeitä ihmisiä. Jättäkää Juhani rauhaan, hän on pyhtetty.
Ilman häntä olisin ollut jo vaarallisten rikollisten uhri, hän suojelee ja partioi sateenkaaritaivaalla vaalenenpunaisissa trikoissaan, pitsiviitta hulmuten, tuoden rauhaa, järjestystä, ennen kaikkea ymmärrystä meille homppeli poloisille tänne ankeaan maailmaan.
Olette vaan kateellisia kun hän kerta toisensa jälkeen levittä ansiolistaansa meidän silmien eteen ihalitavaksi. Olen sitä mieltä että järjestetään ihan oma Ranneliike keräys, Patsas Juhanille. Kuka lähtee mukaan???
:)) Alan pikkuhiljaa pitämään yhä enemmän JuhaniV:stä, sillä aina kun hän kommentoi tänne jotain, seurauksena on cat fight ;)

Vaikka minulle Juhanista välillä tuleekin mieleen lapsuudenaikainen naapurinpoika, jolla itsellään, tai jollain hänen sukulaisellaan, oli kaikki vähintään viisikertaa komeampaa, kalliimpaa, parempaa, niin eiköhän meillä jokaisella ole oikeus olla juuri sellaisia kuin olemme - kunhan ei kovin överiksi vedetä.
apua.

fruitcakesta mulle tulee siis mieleen tällanen kuivakakku. suomalaiseen tapaan miettisin, että semmonen mitä on pakko olla tarjolla ja joku kohteliaisuudesta syö...:)

nojaa, ehkä homouteen vois viitata se makeus ja just "sekahedelmät", kaikki sekasin... tai hulluuteen; ihan sekasin. puhdasta arvailua.

(mutta kiltit hei oikeesti, kaikilla tietty tyyli ilmasta itteään. jos voisitte mitenkään olla ilmaisematta sitä ärsytystänne joka hemmetin aiheessa, tai edes kommentoisitte myös aihetta. pliiiiiis.)
Moi,

pakko kommentoida: kakku, jonka pohjassa on hedelmiä, ei välttämättä ole kuiva ällöttävä koppura (vaikka se olisikin kuivakakku)! Osa hedelmäkakuista tietenkin voi sellaisia ollakin, mutta se johtuu vain siitä, että tekijät eivät ole nähneet valoa. :-) Päinvastoin banskut ja omppuraaste ovat kakussa ihan loistavia, ja vegaanille korvaamattomia. Kokeilkaapa esim. seuraavia:

Kakku Kioton kunniaksi

150g kasvismargariinia (esim. sininen Keiju)
3 dl luomusokeria
5 dl luomuvehnäjauhoja
2 tl leivinjauhetta
1 tl soodaa
1 tl suolaa
1 tl inkivääriä
1 tl neilikkaa
2 tl kanelia
3-4 reilun kaupan banaania

Sekoita margariinia ja sokeria muutama minuutti jossakin sympaattisessa astiassa. Sotke kuivat aineet yhteen erillisessä kulhossa ja lisää jauhoseosta ja muussattuja banaaneja vuorotellen rasva-sokeriseokseen. Iske taikina joko kakkuvuokaan tai uunipellille (pellin tapauksessa ohjeen ainemäärät on syytä puolitoista- tai kaksinkertaistaa). Vuokavaihtoehdon kyseessä ollessa paista luomusta tunnin verran 175 asteessa, pellille riittää puoli tuntia. Jos kakkua malttaa säilyttää viikon verran, sen maku vain paranee varttuessaan.

Vegaaninen täytekakkupohja

3 dl sokeria
6 dl jauhoja
1 dl perunajauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
2 dl omenamehua
1 dl margariinia

Vaahdota margariini ja sokeri. Lisää keskenään sekoitetut kuivat aineet. Sekoita joukkoon mehu. Paista 200 asteessa n. 20 minuuttia.

Kuulemma myös aprikoosipure, säilykepersikan liemi tai omenasose kuohkeuttavat tai kiinteyttävät kakkuja -- en ole kuitenkaan itse kokeillut. Lisätietoja esim. http://www.finfood.fi/finfood/kananmuna.nsf/0/C9E37055F2C782CBC2256CB70046FED2?opendocument tai http://www.nettilinja.fi/~merta/muna.html

Ruokahaluja,
Heikki
Mun mielestä fruitcake tai fruittari tarkoittaa hyvin pukeutuvaa ja laittautuvaa miestä, joka siis EI ole homoseksuaali, vaikka ehkä siltä vaikuttaakin. Tälläisiä metroseksuaaleja tai ”pissispoikia” Burberryineen ja Von Dutcheineen näkee huomattavan paljon esim. pääkaupunkiseudulla. Fruittari nimitys on monille vakiintunut tarkottamaan nimenomaan tällaista henkilöä. Tätä sanaa tässä merkityksessä käytetään ainakin helsingissä. Itse en esimerkiks tiennyt sen edes tarkottavan mitään muuta ennenkun kuulin sitä käytettävän yhessä amerikkailais tv-sarjassa. Esimerkkejä: http://koti.welho.com/aseppal2/fruity.htm
http://irc-galleria.net/channel.php?channel_id=594245
http://irc-galleria.net/channel.php?channel_id=885473