Moottoripyöräilyä...

  • 1 / 7
  • Ikaros
  • 22.5.2005 17:32
Moi!

Olen tässä innostumassa moottoripyöräilystä. Kortti on jo hankinnassa (melkein tuntee itsensä nuoreksi, kun on taas pitkästä aikaa ajotunneilla... :)), mutta nyt pitäisi sitten miettiä noita muitakin oleellisia varusteita eli pyörää ja ajokamoja. Ehkä täälläkin on joku motoristi, jolla on asiasta painava sanansa sanottavanaan.

Ensinnäkin se itse pyörä? Millä pitäisi ajella, kun ainoa kaksipyöräinen, jolla on ajokokemusta, on fillari (mutta sillä kyllä sitten oikein kilpailuhenkisestikin...) Itse olen katsellut 600-kuutioisia Honda CBR F:ää ja Kawasaki ZZR:ää. Ihan mitään muoviluoteja niidenkään ei pitäisi olla, mutta päätyykö niillä silti tilastoihin? Onko muita ehdotuksia soveliaista, uusina myytävistä ajopeleistä.

Ja sitten ajovarusteet: nahkaa vai kangasta? Vai molempia. Monet nahkatakit ovat hyvinkin katu-uskottavia, mutta kangas olisi sitten varmaan Suomen kosteassa kesässä paikallaan? Hyväksi havaittuja malleja ajopuvuista, kypäristä ja saappaista? Kiitokset jo etukäteen keltanokan valaisijalle...
  • 2 / 7
  • miesmies
  • 22.5.2005 18:42
Ei minun tietääkseni kukaan osta kangasta.

Kallis harrastus. Moni ajelee muutaman vuoden ja sitten se loppuu kuin kanan lento.

Vaarallistakin se on. Tulee pahaa jälkeä. Sama kuin moottorikelkkailussa.
  • 3 / 7
  • miesmies
  • 22.5.2005 18:47
Käytettynä voi saada aika iskemätöntä varustetta ja sikahalvalla.
  • 4 / 7
  • marilla
  • 29.5.2005 17:59
Ikaros, kai millä tahansa pyörällä päätyy tilastoon, jos kaasukäsi tai pyöränkäsittelytaidot ei oo hallinnassa. Toisilla tietty helpommin ku toisilla. Custom ei ainakaan kulkis niin kovaa :D

En oo mikään pyörämallien asiantuntija, kannattaa noista varmaan kysellä liikkeistäkin, uutena jos meinaat kuitenkin ostaa. Netissä on paljon pyöriä myynnissä - jos kuitenkin harkitset käytetyn ostamista. Itse kuolaan 6-900 Kawa Ninjoja ja sitten joskus isona vois siirtyä Suzuki Hayabusaan, mutta niin, sitten joskus isona. Nää Ninjatkin tuppaa lähtemään käsistä helposti, sanovat pahat kielet.

Itse ostin nahkapuvun käytettynä, sain kyllä ihan sikahalvalla. Goretex kyllä kestää sadetta, että sinänsä näppärämpi näillä leveysasteilla, mutta kyllä nahkapuvunkin kanssa voi sitten käyttää sadevarustusta sellaisen kelin sattuessa. Nahka suojaa paremmin, jos satut kaatumaan, kangashan menee rikki sen sileän tien! Ainoastaan se 'aito ja oikea' Goretex on sitten vedenpitävä, halpisjäljennökset ei kuulemma ole. Irroitettavat vuoret on hyvä olla, ettei kesäkuumalla tarvi paksujen toppausten alla hikoilla.

Kaksiosainen ajopuku on omaan mieleeni, niitäkin on erilaisia. Jos on housut missä on henkselit, tai sitten farkkumalliset housut mitkä saa vetoketjulla takkiin kiinni - molempi parempi? Mulla on farkkumalliset pökät, ne saa kiinni vetskarilla, ja takki on ehdottomasti katu-uskottava, sen voi laittaa päälle sellaisenaankin ja näyttää mageelta :D Siinä on lisänä pitkä vetoketju, jotta vois kiinnittää muutkin (kangas-)housut kiinni.

Kypäränhän ostat tietysti uutena! Niitä kannattaa vaan kokeilla, sovittaa joka mallia ja kokoa. Se kallein ja paras merkki ei välttämättä sovi sun pään muotoon. Mieti hintahaitaria mitä oot valmis maksamaan - pääkopan suojelussa ei ehkä kannata säästää kaikkein eniten, muista kuitenkin se. Tärkeää on jokatapauksessa se, että kypärä on oikean kokoinen ja mallinen. Se 300 euron kypärä saattaa oikeasti sopia sulle paremmin kuin se 600 euron kypärä.

Saappaistakin varmaan vähän riippuu, että minkätyylisestä tykkää. Minä bongasin kivat ajosaappaat tavallisesta kenkäkaupasta.

Ei näistä monista voi oikee muuta sanoa, kuin että mee, kiertele, kokeile - ja löydä omasi =)

Heh. Minullakin kortti parin viikon päästä kourassa. Tuntuu olo nuorelta minullakin, vaikkei edellisen kirjaimen ajamisesta ole kuin kahdeksan vuotta..
  • 5 / 7
  • marilla
  • 1.6.2005 17:42
... ja sitten päädyin kuitenkin Dainesen popoihin. Asialliset ja vedenpitävät =)
  • 6 / 7
  • mpnainen
  • 5.6.2005 10:52
Hei!

Minä päädyin Dainesen nahkatakkiin. Siinäkin on vetoketju ja erillinen liitoskappale farkkuihin ettei selkä näy kyykkiessä pyörän päällä. Olen ollut todella tyytyväinen, laatu on mielestäni todella hyvä. Ja italialaiset osaavat ulkonäkösuunnittelun. Vois melkein nukkua se päällä.;-) No, ei kai nyt sentään...
  • 7 / 7
  • mopoilija
  • 5.6.2005 11:46
Itsellä on pari nahkapukua ja yksi kangaspuku. Kyllä kangaspukukin kestä lipat kiitettävästi. Kangaspukua voi käyttää pidemmän aikaa keväällä ja syksyllä. Lisäksi kestää pikkusadetta. Kunnon kaatosateesa aina jostain raosta saattaa vettä päästä allekin ja muutenkin olo alkaa käydä nihkeäksi, vaikka puku ei sinänsä vuodakaan. Jos käyttää nahkapukua, niin semmoinen päälle vedettävä sadehaalari kannattaa pitää mukana. Nahkapuku ei ihan niin hyvin hengitä, vaikka siinä olisi niitä joustokainkaita.

Ehkä paras sivusto etsiä lisätietoa onhttp://www.moottoripyora.org