Moottoripyörät, veneet, autot....

Onkos täällä muita konevoimaisia harrastavia tai niistä
haavelevia? Vai oonko ihan ainoa.... itsellä on noi veneet
lähellä sydäntä.
  • 2 / 63
  • Johan_man
  • 21.1.2005 20:45
Et oo yksin... aina konevoima ja rauta kiinnostaa, tosin joskus toivoo että ne toimisi eikä tarvis rassata... ihan oikeasti siis :-)
Veneet ei ole sen kummemmin sydäntä lähellä, mahtaako johtua siitä kun lapsena sai tahkota soutuveneellä ihan riittävästi...
joo lähinnä autoja olen harrastanu mobiiliautot on pop. keräilen myös pienoismalleja eri automerkeistä.
  • 4 / 63
  • Atsimuutti
  • 21.1.2005 21:42
Veneily kiinnostaa.Olisin koko kesän vesillä jos vain olisi mahdollisuus.Oma vene on haaveissa ollut jo pitkään,mutta toivottavasti joskus toteutuu.Venemessut koluan joka vuosi.
Jep, noi venemessut on kans mun ykkös kuolaamispaikka.
Uudesta veneestä sitä aina haaveilee, mut kyllä voi kestää
ennen kuin saa vaihdettua. Nykyinen on tollanen saippualaatikko. Tosin on silläkin tullut koluttua stadin rannat tarkkaa...

Mikään ei oo kyllä makeenpaa kuin kesäillat vesillä.
Ja avoveneessä, prätkissä ja avoautoissa on kaikissa sama fiilis=)=).

Olis kyllä joskus kiva järjestää cruising johonkin rannalle, joka olis hoppelipitoinen... kukin tulis kulkineellaan.

Pitäähän sitä miettiä jo vähän parempia kelejä, kun just on tullut 20 lunta.
Mä oon veneessä muutaman viikon joka kesä ja se on mun juttu! Ja kaikki mitä siihen liittyy: auringonlaskut, hyvä ruoka ja juoma, maisemat, tuulen ja aaltojen kokeminen jne. Mä sain yhden elämän lisää hankkiessani veneen!
  • 7 / 63
  • Mini-Mii
  • 24.1.2005 16:17
Mul onki sellainen kaunis prinsessa eli Peugeot 404. Isoisän vanha uutena ostettu ei koskaan talvella ajettu(paitsi kerran kokeilin marraskuussa, miten se toimii pakkasella), alkuperäisessä kunnossa. Joku on ehkä joskus nähnyt sen Nallen edessä kesällä.

Purjeveneen haluaisin saada ja Venemessuilla mäkin olen pienestä asti useimpina vuosina käynyt. Meil oli ennen Guy 22. Tahtoisi jonkun FE 83 tai Avance 245 tai ehkä Finn Flyer 27 tai sit jonkun uudemman. No nyt en kyl ajattele enempää noit veneitä ku tulee surulliseksi. Pitää ehkä vuokrata kesällä joku. Joo kruisailu-ilta olisi kiva jos lepakotkin voisi tulla. Kaivariin Pic-nicille? Kiinnostaisiko ketään auto-klubin perustaminen?
Alfa Spider on meikäläisen haaveena, ehkä sitä saa nauttia ensi kesän auringosta sellaisessa.

Jos katsellaan autoja ihan meikäläisen olemattoman budjetin yläpuolelta, niin BMW Z4 olisi se absoluuttinen unelma. Tai vanhemmista Mercedes 230/280SL 60-luvulta. Se pystylamppu...


Mutta kun on kymmenen peukaloa kiinnitettynä kahteen vasempaan kämmeneen, niin vanhemman auton hankkiminen jää kyllä vielä odottamaan.
  • 9 / 63
  • Mini-Mii
  • 24.1.2005 17:42
netistä löytyy kivoja Mercedes Benz avoja -60 luvulta mut hinnat on kivoja tuollaisia 35t€ :-)
Joo, nyt päästiin aiheeseen! Oon ollu autohullu ihan pienestä asti -äiti muistelee, kuinka tunnistin rattaissa istuessani kaikki autot ajovaloista... Tällä hetkellä intohimona on 50- 60- ja 70-lukujen eurooppalaiset autot. Nyt ootan kesää, että päästään taas poikaystävän kanssa rassaamaan omaa projektia. Työn alla on Volkswagen 411 Variant vuodelta -72. Etsikääpäs netistä kuvia. Tätä peliä ei tahdo pahinkaan autofriikki muistaa.
On muuten jännä juttu että automerkkien arvostuksissa on aikamoisia paikallisia eroja. Saksassa on älyttömän vahva klubiketju klassiselle SAAB ysisataselle. Tilanne alkaa olla se, että käytetyt 900 cabriot (siis 90-luvun alkuun asti tehdyt) on kalliimpia kuin käytetyt 9-3 cabriot. Suomessa ei paljon kehtaa tunnustaa, että tuntee jonkun joka ajaa sellaisella... johtunee siitä, että SAAB myi paljon karvahattumalleja pohjoisessa eikä kunnollista imagoa päässyt kehittymään. Saksassa suurin osa silloin myydyistä SAABeista oli turboja.
Sen verran kolahti tuo Toy Boy:n viesti ja vw411 että piti ihan tiedottaa ettei kaikkien setien tarvitse kaivaa mitään kuvia netistä tietääkseen miltä se näyttää:D Kaikenlaiset vw:n takamoottorimallit ovat syöpyneet ohuen aivokuoren alle:D
Hienoa että jollakin on inspistä antaa tuollaisellekin arvoa.
Jos ihan itse saisin valita mieluiseni niin se olis vw 1500s (L) (siis type3. Mun mielestä voittaa jopa Karmann-Ghian.)
Kuplia ja 1600TL on omistuksessa joskus ollutkin.
Ihan selvyydeksi, kyllä minuakin noi autotkin kiinnostaa.
On tullut oltua noin 8v FHRA:n näyttelyssäkin töissä...
Mutta yksi kauneimmista autoista on mielestäni 95 Saab.
Jotenkin ne takavalot ja muutenkin se perän muotoilu...

Asiasta kukkaruukkuun, pidetään tulevana kesänä cruising
johon on kaikki tervetulleita sukapuolesta riippumatta ja kulkineena vaikka ruohonleikkuri=).

Eli tietysti olis kiva jos olis vaikka jossain veden äärellä ettei
tarttis venettä trailerilla tuoda.

Mutta mietiskellään...
Voi ple... siis edelliseen " sukupuolesta riippumatta"

Liikaa näit näppäimii...
Mielenkiintoista sinänsä, että näin lyhyessä keskustelussa on tullut esiin jo monta mun suosikkiautoa.

Ennen olin sairas saabisti ja ahmin kaiken mahdollisen tiedon niistä. Turbot ja cabrioletit kiinnosti jo pienenä ja myöhemmin aloin haaveilla 95:stä. Se olis just sopivan erikoisen näköinen ja mahtuishan sinne hädän hetkellä kyytiin kuusi kaveriakin.

Sopivaa ysivitosta en kuitenkaan kooskaan löytänyt, kun ensimmäistä projektiani aloin etsiä. Sen sijaan poikaystäväni löysi sattumalta erään autopajan takapihalta tämän Volkswagenin, jota nyt kunnostamme. Vaikka olin täysin unohtanut koko automallin olemassaolon, ihastuin siihen heti ensisilmäyksellä. Se oli pakko saada!

Myös täällä mainittu Peugeot 404 on upea ilmestys. Kultani kanssa olimme taanoin iltakävelyllä ja löysimme aika surkean -mutta ei lohduttoman- näköisen 404:n eräästä pihasta. Heti tuli mieleen, että pitäisiköhän se pelastaa pyhäautoksi. Volkkari kun on vain 3-ovinen, niin kunnon limousinellekin voisi olla käyttöä. Ehkä pitää kuitenkin vielä hillitä rassailuhimoja ainakin niin kauan, että saamme Volkun käyttöön.

Siinä vaiheessa, kun pihassa on jo farmari ja sedan, voisi miettiä myös jonkin sortin urheiluauton hankintaa. Monia pikkusportteja saa ihan siedettävään hintaan, ainakin, jos viitsii tuoda esim. Saksasta. Eikä vanhojen autojen huoltoa sinänsä kannata pelätä -niiden tekniikka kun on niin yksinkertaista, että pöllömpikin osaa korjata. Ennen tätä Volkkariprojektia en ollut juuri tavallisimpia huoltotoimenpiteitä enempiä autoille tehnyt, mutta en silti ole kokenut urakkaa mitenkään ylivoimaisena. Ensitöikseni hankin huolto-oppaan, mitä ihmetyksekseni vielä sai ostaa. Siitä on ollut suunnaton apu.

Olen myös kuullut, että monet merkkikorjaamot ottavat huoltoon klassikkoja, mikäli heillä on töissä osaavaa henkilökuntaa. Joskus haaveillessani Citroen SM:n ostamisesta, tuli mietittyä sen käytännöllisyyttä tässä maassa. Sain kuulla, että eräässä merkkiliikkeessä olisi jopa tämän harvinaisuuden huollattaminen mahdollista.

Peter, jos haaveilet Alfasta, niin kannattaa katsastella Euroopan hintatasoa. Alfassa on sekin hyvä puoli, että niitä voi taatusti huollattaa esim. Helsingissä.

Täällä Ranneliikkeessä keskustellaan paljon vaatteista ja muista tyyliin liittyvistä asioista. Minusta myös upea auto on osa tällaista itsensä ilmaisua. Ja mikä keräisikään enemmin katseita, kuin kaksi komeaa miestä lipumassa Alfa Romeo Spiderillään pitkin kesäistä Esplanadia.
Oma nostalgiasuosikkini on Volvo Amazon. Pehmeä hyrinä ja lämminhenkinen sisustus (siis siinä yksilössä, jonka kyydissä 6. luokkalaisena koltiaisena sain olla).

Jos 7 oikein eräässä pelissä osuisi kohdalleni, niin olis kyllä pakko etsiä jostain Corvette C6 koeajoon. Siinä olis ainakin kuvien ja luetun perusteella auto mun makuun. Eivätkä livenä näkemänikään versiot hullumpia ole olleet. =)
Saab on mallistossaan uudistanut lukusanojen lausunnan ja kirjoittamisen toiseksi kuin matikanopeni halus. Sinänsä mainio markkinointiviesti, kun se tosiaan meni läpi aika hyvin.
96=ysikutonen
99=ysiysi
900=ysisata
9000=ysitonni

Mutta entäs seuraavat:
95= yhdeksänkymmentäviisi (oisko jotain 1965-71 myyty ysikutosen maanviljelijämalli, joka oli kyllä rumimpia autoja jonka tiedän, erityisesti takavalot!, silti säilyttämisen arvoinen kuriositeetti jos jollain riittää mielenkiintoa)
95 =ysivitonen? edelleen myynnissä oleva Saabin isoin malli jos ei lasketa lentsikoita ym.

Saab on edustanu mulle aina edistystä ja Volvo taantumusta, vaikka volvot nyt varmaan on isompia, parempia ja laadukkaampia. Mut mun ei tartte olla järkevä, mä kun oon homo \oo/
Kannattaa muuten käydä katsastamassa yhden saksalaisen autoklubin sivut... Olen itsekin jäsenenä, auton omistaminen kun ei ole pääsyvaatimuksena. Olen ollut parissa tapahtumassa mukana ja autot (sekä niiden omistajat) jättivät montun auki. Yksi upeimmista oli pääsiäistipunkeltainen Citroen DS, täysin alkuperäisessä kunnossa. Näin myös hinteimmän Rolls Roycin mitä kuvitella saattaa, Silver Shadow II (meniköhän malli oikein, 70-luvun Rollsit ei ole ihan hanskassa) joka oli sävytetty rosaan ja laventeliin niin ulkoa kuin sisältä. Auton omisti köriläs, joka olisi ollut enemmän kotonaan Jeepissä...

http://www.motorboys.org

Jos on tarpeeksi kiinnostusta, niin perustakaa ihmeessä jaosto Suomeen!
Kuten nimi sanoo, on klubi ainoastaan miehenketkaleille. Sorry, arvon ladyt!
Saab antoi oikein ääntämisohjeet uudelle 95:lle, kun se tuli markkinoille -97. Alunperin Saabilla tahdottiin, että uudet mallit merkittäisiin saamaan tyyliin kuin pontenssi matikassa: iso ysi (jonka ajateltiin olevan ikäänkuin Saabin "oma" numero) ja pienempi mallia tarkoittava numero ysin yläpuolella oikealla. Tämä merkintätapahan on käytössä saabin korimerkeissä, mutta sen kirjottaminen ja merkitseminen koettiin hankalaksi esimerkiksi lehdistössä ja muussa autoja koskevassa materiaalissa. Siksi mallimerkintä suositellaan kirjoitettavan 9-5 ja lausuttavan siis yhdeksän-viisi.

Mitä tulee Volvon ja Saabin laatueroihin, voin sanoa, että niitä ei taida juurikaan olla nykyään, eikä niitä liene ollut aikaisemminkaan. Volvo on aina ollut se suurempi ruotsalainen autonvalmistaja, minkä vuoksi myös markinnointi on ollut tehokkaampaa. Monille tulee Volvosta edelleen mieleen maailman turvallisin auto, vaikka Saab hallitsi pitkään vakuutusyhtiöiden kokoamia tilastoja onnettomuuksista: Saabissa todettiin olevan pienin loukkaantumisriski kaikista autoista, jotka olivat päätyneet listoille. Myös monet turvallisuutta ja ajomukavuutta parantavat tekijä ovat alunperin Saabin kehittämiä. Muunmuassa kokoonpainuvat ja muotoon palautuvat turvapuskurit, ajovalojen pesimet, niskatuet, istuimen lämmittimet, ovien törmyssuojat jne ovat alunperin Saabiin tulleita vakiovarusteita. Uskoisin Saabin huonomman menestyksen johtuvan lähinnä erikoisesta muotoilusta, mikä ei sopinut kaikkien makuun. Sinänsä huvittavaa, että nykyään Saabin kehnon menestyksen arvellaan johtuvan juuri tämän omintakeisuuden kadottamisesta; Saabilla ei enää ole mitään sellaista tarjottavaa, mitä ei voisi saada kilpailijoiltakin.

Volvoista myös minulla on mukavia kokemuksia. Isoäidilläni oli vielä -80-luvulla Amazon, jonka hän oli omistanut uudesta asti. Auto oli valkoinen ja siinä oli punaiset vinyylipenkit. Pikkupojan mielestä Amazonilla reissailu oli paljon kivempaa, kuin monella uudemmalla pelillä. Sitäpaitsi autoon ei koskaan ollut hankittu radiota, joten viihdytimme itseämme autossa aina laulellen. Enollani taas oli ns kupla-Volvo, eli PV544. PeeVee oli pitkään oma suosikkiautoni ja pienenä hinkusin sellaista itselleni. Myöhemmin eno hankki itselleen metsänvihreän Minin, millä tehdyt reissut ovat myös syöpyneet mieleen. Minin voisin vieläkin itselleni hankkia...
Vanhemmilla oli 80-luvulla Volvo joka ei pysynyt yhtään kasassa. Sen jälkeen hankitulla ysisatasella ajettiin karvan alle puoli miljoonaa kilometriä ja sitten olisi ollut koriremontti edessä. Eihän se mikään uudenkarhea peli enää ollut, mutta mikä tahansa auto kuluu kun sillä ajetaan. Mersumiehet, joiden ajopelit on 500 tonnin jälkeen vieläkin "kuin uusia" pistävät lähinnä hymyilyttämään...
Olenkin vähän odottellut, että milloin näinkin miehisellä forumilla päästään asiaan :D

Mun haaveena on Alfa Romeo 33 QV ja BMW:n vanha 6-sarja. Niistä jomman kumman kun saisin isona talliin, niin sielläpä viihtyisin, ei tarvitsisi bf:n enää valittaa kun istun kaikki illat koneella katselemassa autoja ;)

Mutta ensin olis tietty kiva täyttää 18 et pääsis ajeleen edes jonkinlaisella pelillä :D
Munkin vanhemmilla oli aina ennen Saabeja; 99 ja 900 on tuttuja vaunuja. Kaikkilla oli ajettu pitkälti neljättäsataatuhatta ennen, kun menivät vaihtoon. Korit ja etenki sisustus näissä pysyivät pitkään hyvänä, vaikka mun vanhemmat ei todellakaan olleet kiinnostuneita auton huollosta. Takimmaisten lokasuojien kaaret ja ovien helmat näissä lähinnä kukkivat, eipä juuri muuta.

Toi Alfan 33 QV on sinänsä mielenkiintonen valinta, että se ei tällä hetkellä nauti juuri minkäänlaista arvostusta. Jos 33 kiinnostaa, kannattaa sellainen hankkia piakkoin, mikäli onnistuu löytämään kelvollisen yksilön. Myöhemmin näiden löytäminen ainakin Suomesta voi olla hyvin hankalaa. Vaikka uudistettua 33:sta valmistettiin vielä -90-luvulla, alkaa suuri osa näistä olla niin räjähtäneessä kunnossa, että ne vian ilmaantuessa päätyvät lähinnä paalaamoon, eivätkä harrastajien käsiin.

BMW:n vanha kuutossarja on todella linjakas ilmestys ja oli -80-luvulla joka jupin unelma. Nykyään näitäkään ei juuri arvosteta, joten hyvän yksilön voi muualta Euroopasta löytää suorastaan halvalla. Itsekin olen tällaisen ostamisesta haaveilut. Vielä kuutostakin kauniimpi Bemari on mielestäni 2800 ja 3.0 CSI -sarja. Myös näitä saa varsin edullisesti. Näyttelykuntoisena tällainen pitäisi irrota ehkäpä 14000 eurolla ja hyvässä käyttökunnossa hinta on reilusti halvempi.

Mikäli luksus ja tyyli ovat tärkeitä myös autoa valitessa, kannatta ehdottomasti harkita klassikoauton ostoa. Uuden pikkuauton hinnalla voi saada oman aikansa upeimman loistoauton. Esimerkiksi täälläkin aiemmin mainittu Rolls Royce Silvershadow kuuluu tuohon samaan 14000 euron hintaluokkaan. Paljon tätä näyttävämpää autoa on vaikea löytää.

Itse aion vielä jonain päivänä hankkia Lamborghini Espadan. Tätä -70-luvun superautoa saa reilulla 20000 eurolla, mikä mielestäni ei ole kovinkaan paljoa V12:lla varustetulle, 345 hevosvoimaiselle coupelle. Plussana uskomattoman muotoilun lisäksi on se, että auto on 4-paikkainen.
Oltiin viikonloppuna auto- ja moottoripyörämessuilla... voi jessus kun oli ihania moottoripyöriä (vaikken mitään ymmärräkään tekniikasta), ja olihan niitä heterokarjujakin kiva kattella;)
  • 24 / 63
  • Antikvariaatio
  • 27.1.2005 1:04
Nykyisiä, digitalisoituja "muovilehmiä" en kutsuisi enää autoiksi.
Sekä autojen ja moottoripyörien kohdalla kiinnostukseni kohdistuu aikaa ennen 1980-luvun.
Ostin minäkin auton. Sellaisen, jossa on kuusi kääntyvää pyörää. Kääntymätömiä on neljä pyöräparia. Siis neljätoista pyörää kaikkiaan. - Niin, ja ne takapyörät kääntyvät aina eri suuntaan kuin ne neljä ensimmäistä! Tämä tekee siitä ketterämmän.
Totta se on: Kaikea se saksalainen keksii. Toni Maurerilla asensivat ne takapyörät, ne hydraulisesti ohjautuvat.
Ja ei kun ensi kuussa ajelemaan! Kunhan on katsasteltu ja tyypitelty.
Koetakaas arvailla, millainen laite on kyseessä!
Veikkaisinpa, että kyseessä on MAN:in mallistosta joku kuorma-auto. Täsmällisempään vastaukseen tarvin vähän lisävihjeitä...
Minulle tuli ensinnä mieleen joku 18-wheelerin tapainen machorekka, mutta niissä harvemmin on hydrauliikkaohjatut takapyörät.

Hetken aikaa pohdiskeltuani totean että kyseessä on joko;

A) nosturiauto

tai

B) jonkin sortin miinanraivaustankki
Mulla on pari moottoripyörää. Ne on ihan erityyppiset, joten mielialan mukaan päätän kummalla lähden huristelemaan. Kesä menee kyllä ihan mopoillessa. Ei tässä oikein muuta tule harrastettuakaan. Talvet taas menee moposivustoja selaillessa. ;)
joo motoristi olen minäkin " sielultani " . mutta itselläni ei moisiin laitteisiin ole varaa , ennenkun vasta " lottovoiton " saatuani . mutta kesällä kyllä niitä tule ihailtua , ja onneksi on kavereita joilta voi pyörää aina muutaman kerran kesässä lainnata . jotta pääsee pahimmasta " mopo kuumeesta " yli . " jenkki raudat " on taas autojen puolella mun sydäntä lähellä , etenkin tollaset 50-luvun mallit.
Kävin taas ottamassa savuja mun Prinsessasta ja hienostihan tuo taas lämpeni, kun vähän aikaa polki :-) Täytyy vain viedä Prinsessa huoltoon joskustäs keväällä, kun urat alkaa kuivaa pääsiäisen jälkeen, ku oli taas nesteet valuneet alle ;-)
Mulla on tallissa työn alla nyt pikkuinen Ford Anglia -65. Kesäautoina toimii Datsun Cherry 120 A GL Coupe -80 ja Fiat Ritmo 75CL -81. Harvinaisia automalleja jo nekin, vaikka tuntuu ettei siitä vielä kauankaan ole kun niitä teillämme kulki tuon tuosta. Eihän ne mitään arvostettuja olleet aikanaan, Ritmo varsinkaan ulkonäkönsä takia. Mutta kiva auto se on!
Hartsa, sä ymmärrät kulttuurihistorian päälle pitämällä vanhoja "tavallisia" autoja kulussa. Musta toi on mageeta! Onnea valitsemallasi tiellä.
Oikeassa olit, Toy Boy! Man, sehän se tietenkin on!
Liekö täällä muita vanhoja hyötyajoneuvoja harrastavia?
Tykkaan autoista, mutta en mistaan vanhoista.. Tosin 30-luvun luksuskarryt on aivan upeita, ja haluisin sellasen itellenikin. Isalla on semmonen ihan natti 50-luvun Mersu.. Ma tykkaan kaikista luksusautoista, ja onneks mul on varaakin niihin, etta ei tartte pelkastaan haaveilla. Ainut on vaan, etta ei kannata viel ostaa autoo, kun en oo viel 18.. Saan luultavasti synttarilahjaks syksylla (18wee) oman Mersun.. :)) Isa lupas mulle, etta saisin auton, jonka haluan. Ehka silla on kova ikava mua kun olen ulkomailla.. No se nyt ei kuulu asiaan.. Kuitenkin tykkaan siisluksusautoista.. :)
voivoi pikku mangoa. ihan tulee tippa simppukulmasta. miten hellää pikku mangon tapaus on. isillä ja koko perheellä on kova ikävä. isi ostaa synttärilahjaksi pojalleen luksuskärryn. voi jos mun isi olisi ollut samanlainen ku olin 18. mut ei. en ole kateellinen vaan ihan iloinen kun on vielä olemassa noita kiiltokuvaperheitä joissa asiat on kohdallaan. simmut kostuu liikaa nyt pitää lopettaa.
  • 37 / 63
  • opisk.poju78
  • 31.1.2005 12:42
Moottoreista ja niiden ruuvaamisesta ymmärrän vähän. Minulla on ajokortti, mutta ei autoa. Jos tarvitsen autoa, niin saan lainattua siskoltani ja hänen poikakaverilta.
Opiskelijan elämässä on vielä muut asiat etusijalla kuin autot. Jos kuitenkin saisin paljon rahaa, vaikka yhdessä suositussa rahapelissä, hankkisin itselleni pienen kärryn. Olen aika realistinen. Myöhemmin, opintojen jälkeen hankkisin unelma-autoni, hopeahohtoisen Porschen. Avo-Porsche olisi upea, mutta Suomen ilmastossa vähän epäkäytännöllinen.
Toinen pörrääjä olisi moottoripyörä. En ole intohimoinen prätkäfani, mutta jokin niissä vain kiinnostaa. Kokeilin viime syksynä yhtä cruiseria. Se vei minulta jalat alta! Haarojen välissä sykki ja lopulta joka paikassa.
Italiainen punainen paholainen, Ducati tai japanilainen sporttipyörä (saksalaiselta email-kaveriltani olen oppinut pyöristä) tai sitten klassinen custom tai cruiser präktä (esim VTX 1800 C).
Ducatin kanssa sitten päälle Dainese-nahkahaalari ja customin kanssa hevy musta nahkatakki, nahkafarkut, bootsit, musta kypärä, aurinkolasit. Jo ajatuskin vie tämän pojan...................................................................................
Opiskelijapoju, sun pitäisi tarkistaa mitä joku kaveri sulle kertoo. Nahkahaalari on nimeltään daicese. Italialainen merkki eikä Japsista. Ne on kalliita pukuja.
Juu autot, ootoripyörät, veneet, lentokoneet. kaikki on kivoja ois kiva niiden kanssa touhuta, viimeks sydän pomppoili Helsingin automessuilla uuden CLS marsun luona. Nami ku oli kaunis auto. Mut turhaanpa noista unelmoi -- tarttis olla aika ökyrikas, että sijoittais 100kE autoon. Eli eiköhän tässä körötellä tavallisilla japsipurkeilla :(
Jos ei ole ihan pakko ajaa uudella autolla, voi hyvinkin saada itselleen todellisen luksusauton ihan kivaan hintaan. Esimerkiksi 20kE:lla saa jo vaikka mitä -vaikka Ferrarin tai Rolls Roycen. Tällaisen hankkiminen vaatii tietysti hieman omatoimisuutta, mutta on se kuitenkin mahdollista; ensi kesälomalla vaan Saksaan auto-ostoksille!
kerrankin kunnon aihe... kuola valuen luin tätäkin threadia...

Joku mainitsi 80-luvun 6 -sarjan BMW:n... se on ainakin minun mielestä edelleen yksi linjakkaimmista ja kauneimmista autoista ja jos olisi yhtään ylimääräistä hakisin sellaisen vaikka maailman ääristä...

Tottakai aina saa haaveilla, jos olisi oikeasti sitä millä mällätä haluaisin kesäiseksi pyhäautoksi vanhan Hispano Suizan tai sitten vanhan kunnon avomersun...

Varmaan pitää alkaa säästämään ja lottoamaan ja parin vuoden päästä säästörahoilla saksanmaalle etsimään vanhaa 6-sarjan BMW:tä...
  • 42 / 63
  • Toomas Lapista
  • 7.2.2005 17:19
En tykkää koneista; en tahdo saada auton konepelliä auki, kun joka autossa se nappula on eri paikassa, eikä mua kiinnostaa yhtään pirun vertaa mitä ruuvejä ja muttereita siellä koneen sisällä on. Yksi kone, josta pidän on moottorikelkka. Joen jäällä sillä on kiva huristella ja käyntiinkin se lähtee mukavasti, paljon paremmin kuin epävarma vene, jolla voi ajaa karikolle tai muuten keikahtaa kumoon.
Hmmm...mun kokemusten mukaan moottorikelkkä on KAIKEN vaarallisin vempele. Niin vaan helposti keikahti kumoon täydessä vauhdissa, kun vähän jäällä rumbasin. Onneksi lensin itse niin kauas edelle, että nipin napin vältyin saamasta kierivää kelkkää päälleni.
Käykääpä katsomassa Lentäjä. Siinä on todella mahtavia kohtauksia, joissa moottorit pauhaavat ja mennään kovaa. Puhtaan alumiinipinnan kiiltoa ja Twin Waspin uljas murinaan sekoittuva mylinä, joka saa katsomon penkin myös tärisemään.
Oliskos muita venemessuille lähtijöitä?
Ajattelin mennä kyllä viikolla ja heti aamusta....
Silloin siellä on tilaa kuolata, ja aikaakin kuluu yleensä 5-6 tuntia.
Huominen on venemessuille varattu mulla ja frendeillä. Venemessut on virallinen veneilykauden avajainen, ja mä alan oikeesti oottaa kesää ja pääsyä purjehtiin!
No nyt tuli kerrettyä venemessut, kyllä riitti katseltavaa ja aikaa meni 5,5tuntia.
Laitteiden kilohinta on kyllä kauhea 100ke:ä kuluu kätevästi=). Sinänsä porukkaa oli liikkeellä huomattavan vähän viime vuoteen verrattuna.

Konepuolella alkaa aika monen valmistajan tehot olemaa lähellä 300 hevosta ja painokin on aika lähellä samaa.
vaaditaan siis huimaa peräkantavuutta.

No niin päiväunet seis... huomenna vaan töihin että olis varaa maksaa venepaikka=)
Mikähän kumma siinä on ,että täällä pitää suunnitella auton, jonka hinta on tuhansia euroja, hankkimista?
Tuossa kaverini osti loppuvuodesta vanhan Fordin joka maksoi, ei 20k , vaan vain 20 euroa! Kohta se on entisöity, katsastettu ja taas rekisterissä.
Vai onko täällä vain tarkoitus leveillä sillä, kenellä on kallein auto? Viis siitä, osaako itse tehdä autolleen yhtään mitään!
Olkoon! Keskusteltakoon siis siitä, sopivatko vaaleanpunaiseen avoautoon parhaiten minkäkin väriset nahkapenkit ja onko ohjauspyörän päällisen parempi olla minkkiä kuin vaikkapa leopardia.
Ehkäpä nämä ovat arkisia aiheita, joiden jokapäiväinen pohtiminen on mukavampaa täällä kuin esimerkiksi työtovereiden seurassa.
Anteeksi! Mutta ettehän te kai alennu työntekoon? Ettehän!
Onko täällä joku leveillyt autonsa hinnalla? Minulta ainakin taisi mennä ohi.
Hei automobiili mikä oli se monipyöräinen laite mitä
arvuuttelit alussa??

Niin ja ei täällä ole musta kyllä autojen hinnoilla leveilty..


nimim. 6000€ romulla ajeleva
Sen verran taytyy leveilla nyt kun se on jo luvallista, koska joku siita jo huomautti.. Isani osti eilen uuden Porsche Carreran. Siihen kului vaivaiset 120,000 euroa.. Nyt ei tarvitse pikkuveljen haveta, kun se valittaa aina, etta miks isa vie sen kouluun sen rumalla Mersulla (s500), kun kaikkien muidenkin poikien isat ajelee urheiluautoilla ja kun sen yhden kaverin isa tuo sen kouluun Rollsilla.. Aitikin nyt sitten isan innoittamana on vaihtamassa Jaggeaan johonkin uuteen urehilullisempaan juttuun.. Elakoon..
Hei, meillä on Brunein sulttaanin poika mukana keskustelussa! Nicht schlecht!
No johan se pitää täälläkin alkaa kiukkuilla. Oli aihe mikä hyvänsä, niin aina pitää jostain ottaa itseensä...

Minä ainakin ehdotin 20k euron autoja vaihtoehdoiksi niille, jotka haluaisivat uuden luksus tai urheiluauton, mutta eivät pysty sellaista ostamaan. Todellisen latolöydön tai muun puoli-ilmaisen raadon korjaaminen ei varmaankaan sovi kaikille. Eivätkä kaikki varmaankaan osaa rassata vanhoja autoja, ja vaikka osaisivatkin -niin moni muu asia voi estää sen, esim. tilojen puute jne.

Omat kaksi autoani maksoivat yhteensä 700 euroa ja toinen niistä menee varaosiksi. Tiesin mitä halusin, enkä halvemmalla sopivaa aihiota löytänyt. En silti pitäisi hintaa kalliina, vaikka ei se nyt ihan 20 euron paikkeilla olekaan.
Millainen kiesi, sellainen...

>ALFA ROMEO
Italialaista laatutyötä. Siis samasta maasta kuin pizzat ja
pendoliinot. Alfa Romeon kuski kuvittelee omistavansa urheiluauton, mutta todellisuudessa hän kerää katseita vain säälistä. Sopivat Suomen talveen yhtä hyvin kuin työpaikka mustalaiselle.



>AUDI
Todellisuudessa Skodan kopio, josta pikkunilkit suostuvat maksamaan järjettömiä summia.



>BMW
Ennen bemarikuskit miellettiin jupeiksi, mutta nykyaikana heitä kutsutaan avohoitopotilaiksi. Bemari on aina ollut tunnettu loistavista sisätiloistaan. Takapenkille saa vaivatta lastattua jopa kokonaisen muovikassin. Isoissa bemareissa on tilaa, mutta sellaisen hinnalla saa jo monta autoakin.



>CHEVROLET
Amerikan auto. Amerikkalaiset ovat tunnetusti maailman tyhmin kansa. Jenkkien ostajat eivät varmaan tajua, että nämä samat älypäät ovat tehneet heidänkin autonsa. Stetsoni päähän ja karjatiloja kiertämään.
Veltto alusta on tehty suomen loistaville teille. Samoin polttoaineen kulutus on sopiva suhteessa Suomen edulliseen bensan hintaan.



>CITROEN
Ranskalaista laatutyötä. Sitikka-kuski on boheemi. Hän on taiteilija tai sitten päässä on muuten vaan jotain vialla. Sitikkakuski toivoo useimmiten joululahjaksi hydrauliikkaöljyä tai edes paikallisen hinausautokuskin kännykkänumeron.



>FIAT
Sähkövikoja fiattimiehet eivät ole ikinä kohdanneet. Se vaan kuuluu auton luonteeseen, että laittaessa vilkun päälle syttyy sisävalo, pyyhkijät menevät täydelle nopeudelle ja vilkku ei ala vilkkumaan vaan palaa tauotta. Jouluvaloja ei tarvitse autoon ostaa. Siitä pitää fiatin
mittaristo huolen.



>FORD
Mun isäl oli foorrtti, niin siks mullaki on foorrtti, oikein focus
meinaan. Ei se haittaa että uudesta autosta ruostuu ovet muutamassa viikossa. Pellistähän ne on tehty ja se nyt vaan on pellin pahin vihollinen tuo korroosio. Samoin vetonivel on kuluva osa ja se pitää vaihtaa viikottain.



>HONDA
Hondakuski on erilainen, sanottiin jo tv-mainosessakin. Pitää yllättävän hyvin paikkaansa. Japanilaista designia ja yksilöllisyyttä, joka on tuttua kaikille jotka ovat nähneet yhdenkin japanilaisen auton joskus elämänsä aikana. Yhtä omaperäinen ja yllättävä muotoilultaan kuin rautakanki.



>LADA
Lada-kuski on periaatteen mies. Mitä sitä hyvää merkkiä muuhun vaihtamaan. Ei ne muut autot sen parempia ole tai en kyllä ole ikinä ajanut muita merkkejä. Ladaa sitä paitsi myydään yleensä sen omistajalle tutun traktorikaupan naapurissa.



>MAZDA
Mazda on mitäänsanomattomuuden perikuva. Mazda-kuski on jo lapsesta saakka halunnut olla yksityisetsivä ja näin hän vielä varttuneempanakin haluaa sulautua liikenteeseen kenenkään huomaamatta. Todelisuudessa Mazda-kuski on kaikkea muuta kuin joku agentti. Sohvalla se röhnöttää,
mutta tasaisin väliajoin muija heittää sen pihalle tai ainakin vetää sitä turpaan. Varsinaisia nyhveröitä.



>MERCEDES BENZ
Jos tänään lotossa voitan, niin mersun ostan -ajattelee moni
suomalainen lauantai-iltana. 99% näistä ei ikinä ole ajanut Mersulla, joten siksi tuollainen mielipide heillä varmaankin on. Penkit Mersussa ovat yhtä pehmeät ja miellyttävästi muotoillut kuin yleisen uimahallin saunan lauteet. Mersun jälkeen ei voi muuta autoa ostaa, vaan pitää olla merkkiuskollinen. Suomalainenhan ei tyhmyyttään suostu
tunnustamaan.



>NISSAN
Datsuni on mun ratsuni. Nykyään ufomaisia piirteitä niin sisällä kuin ulkopuolellakin omaava auto, jonka kuljettajatkaan eivät aivan tältä planeetalta ole. Sci-fi faneja suurin osa kuskeista ja usein hansikaslokerossa onkin mukana kokoon taitettava valomiekka ja
hiukkaskiihdyttimen piirrustukset sekä muutama toisesta aurinkokunnasta tullut mielikuvitusystävä.



>OPEL
Opel on osoitus saksalaisesta nerokkuudesta. Käytetyn Opelin haluttavuus on puolestaan samaa luokkaa vaikean sukupuolitaudin kanssa. Onneksi Opelin omistajuus ei siirry toiselle osapuolelle suojaamattomassa yhdynnässä.



>PEUGEOT
Peugeot, vikatilastojen ehdottomia kärkipaikan kärkkyjiä. Pösö on ainoa auto, jossa jäätyy huohotinputket vielä juhannuksenakin ja sen jälkeen on maassa ja ympäristössä öljyä ihan hätätilan julistamiseen oikeuttava määrä. Tiestikö, että jouluna ei pösön maahantuoja lähetä pösön
omistajlle korttia, vaan muovikassillisen taka-akselin tuentaan tarvittavia osia.



>RENAULT
Ranskalaiset tekevät hyviä viinejä ja kondomeja, mutta autoja näiden patonkipellejen ei kannattaisi yrittää tehdä. Renaultin mallit pitäisi kieltää julkisivulautakunnan puolesta, sillä ne usein loukkaavat ympäristöään.



>SAAB
Suomessa sokeat tekevät harjoja, mutta Ruotsissa he vaikuttavat autoteollisuudessa. Saabistin erottaminen ihmisestä on helppoa pullottavan takataskun ansiosta. Normaali-ihmisellä ei ole sytystyskasettia joka paikassa mukana.



>TOYOTA
No siksi mulla on toyota, kun se on niin kiva auto ajaa -moni
riisikupilla matkansa taittava toteaa. Todellisuudessa ei uskalleta ostaa mitään muuta, kun naapuri voi huomata auton vaihdon ja sitten pitää kimppakyytien sijaan mennäkin omalla autolla bingoon. Syntyvätkö toyota-kuskit lakki päässä vai laitetaanko se vasta ajokortin saamisen
yhteydessä liiman kanssa päähän kiinni.
Ensin lippis, sitten fredriksson, sitten karvalakki ja onneksi useimmiten tuossa vaiheesa nimismies jo ottaakin kortin parempaan talteen.



>VOLKSWAGEN
Kansan auto. Passat-kuskikaan ei pidä lompakossa vaimonsa kuvaa, vaan aitiopaikalla on kuva uuden auton luovutustilaisuudesta. Silloin autossa vielä oli lähes kaikki tukivarret ehjinä. Audin tavoin tämäkin on Skoda, mutta hintalapun hinta on tuplattu ostajan älyllisen tason
johdosta. Tyhmiä kusetaan aina.



>VOLVO
Kun rahat eivät riitä mersuun ja velkaa on jo saman verran kuin pienellä valtiolla, niin sitten ajetaan farmarivolvolla. Omaa autoa muistetaan myös verrata jokaiseen vastaantulevaan ajokkiin ja aina oma
Volvo on maailman paras. Pikkujohtajien auto ja näistäkin vain tyhmimpien.


Että näin...
No joo, peter.. Jos minua tarkotit Brunein sulttaanin pojaksi, niin olen hyvin imarreltu, mutta vaaraan osuit.. :) Ihan tavallinen suomalainen poika olen kylla. Mutta sina olet kateellinen paskiainen.
drengelle:

Hei omistan Peugeotin vuosimallia 1968 ja tyyppi on 404/8 Confort. Viime kesä oli ensimmäinen kerta prinsessani historiassa kun se ei mennyt katsastuksesta läpi. OHO kun on paska merkki tuo Pösö :-o Ruostetta ei ole nimeksikään ja ei ollut hylkäyksen syy vaan normaali tukivarsien holkkien kuluminen, kun nyt oli jo liika välystä :-( Elsassin teräs on niin paskaa. Isoisäni osti auton uutena ja olen sen kolmas omistaja. Olen ajanut itse sillä nyt 40t km ja yksi tuulettajan hihna on mennyt, laturin laakerin vaihdoin itse (2€), starttimoottorin laakerin vaihdoin itse(2€), ja bensapumpunkalvo Etolasta(2€) vaihdoin itse, tulpat olen vaihtanut kolme kertaa ja uudet renkaat ostanut kerran. Siinä Prinsessan viat jos noita voi vioiksi nyt sanoa kun autohan ikään kuin kuluu, kun se liikkuu. Millaisella romulla itse ajelette? Mun Prinsessa tulee palvelemaan minua vielä vuosia mutta vain kuusi kahdeksan kuukautta vuodessa. Talvella minulla on käytössä joko Scania, Volvo tai sitten Strömbergin tai ABBn ajoneuvot joskus MB.
Kia, alan olla yhä vakuuttuneempi siitä kun sanotaan, että autotkin osattiin ennen tehdä kestäviksi.
Toi on aivan suvereeni homma et -68 kiesi rulettaa :)
Ei muuta kun hyvii kilometrei :)
Drenge,

kiitos, kiitos :-) Mukavahan tuolla on ajella vaikka ei nyt niin kovaa pääsekään mut uskoisin et pienelllä korjaamisella kilometrejä on edessä riittävästi ainakin minulle noilla kilometreillä, joit minulle kertyy. Ainakin eläkkeelle asti uskoisin. Täytyy kuitenkin arautua siihen, et noit varaosia löytyy jatkossakin. Nigeriassa tekivät noita vielä -83.

Käviköhän kukaan venemessuilla? Itse en pääsyt ja vähän harmittaa mut eipä nyt olisi varaa veneeseen just tänä vuonna. Olisi mukava hommata vaik joku vanha Hai tai joku Skärgårdskryssare. Olisi ihanaa vaikka Helsingin edustalla lillutella auringonpaisteessa ilman kiirettä minnekään ja tuoksutella tervan, lakan ja öljyn sekä rasvan tuoksuja ja kuunnella kun lokit kirkuu kallioilla. Ja sitten voisi etsiä jonkun kivan saaren ja kalliorannan ja paistaa makkaraa ja nauttia olutta luonnon helmassa. Haaveillemaan jäin :-)

Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa.

Kia
Kävipä tässä männäviikolla semmoinen tapaus, että jouduin viemään ajokkini korjaamolle, - tai tarkemmin sanottuna hinaamaan. Elektroniikka kun alkoi temppuilla ja sillehän ei tienpäällä mitään voi tehdä. No, sitten soi puhelin ja ystävällinen korjaamonsetä kertoi, että nyt se auto kaipaa sen sähkömiehen lisäksi koriseppääkin. Olivat onnistuneet kokeilemaan kumpi kestää, Nekin kaapinkylki vai öljybaarin kaukalo. Ei pitänyt Nekin mainos paikkaansa. Oli vain kevyttä, ei kestävää. Vaan eiköhän se tästä. Loppuviikolla lienee auto taas liikenteessä, kunnes jälleen... ja takuu mokoma loppuu parin kuukauden kuluttua.
Olisko jo aika gay-kokoontumisajoille? Ilmat alkaa kohta suosia ja venekin on jo vedessä.
drenge on tyhmä. milloinkahan suuret kansanryhmät tajuaa, että olla cool ei ole sama asia kuin olla kaiken suhteen hapan. onkohan drenge koskaan kehunut mitään asiaa elämänsä aikana vai onkohan naama aina ollut norsunvitulla?
drenge,
millainen kiesi, sellainen...
Olen aina kuullut Opelin kohdalta sanottavan, että Suomessa sokeat tekevät harjoja ja Saksassa Opeleita. Ja kokemuksesta voin sanoa, että pitää paikkaansa! Saab sen sijaan ei ole erityisen ongelmallinen tapaus, kohtalaisen luotettava ja erittäin hyvä ajaa... ja tietysti turvallinen niinkuin vaan ruåtsalaiselta voi odottaa :-) No, tuo di-kasetti kyllä kuuluu 9-3 / 9-5 kuskien varustuksiin... mut mä kyl tykkään, että housuissa saa joku muu pullottaa ;-)