mikä on mieli juomasi ????

ajattelin kun tällä palstalla on kyselty " herkkujen perään " . niin mikä vastaavasti on mieli juomanne , kun iltaa kavereiden kanssan vietätte tai ulos " bailaamaan " lähdette . itse tykkään eniten: siideristä , lonkerosta , valkoviinistä ja viskistä. punaviiniä en saa alas millään ja oluttakin tulee juotua vain silloin kun joku sitä tarjoaa . itse ei tulis mieleenkään , moista juomaa ostaa . nytkin kun on synttärit edessä parin viikon päästä , niin ajattelin juhlistaa sitä 12v.vanhalla skotti viskillä " chivas regalilla ". tosi herkkua , jota ostan vaan kerran vuodessa synttäreiden aikaan . hintakin on jo sellainen että ei se ihan " arki juomaa " ole . " muistaakseni " 20-30 e. pullo.
Valkkari seurustelu/rentoutumisjuomana, hyvä punkku tuhdin liharuoan kanssa, snapsi aperittvinä ja/tai digestiivinä, kapakassa olutta, joskus hyvä viski (tippa vettä EI jäitä) kyytipoikana...
  • 3 / 34
  • sunshine
  • 26.1.2005 16:22
Samppis - menee läpi aterian ja sopii tunnelman kohottajaksi.

Kakkosena kutakuinkin tasapäisinä punaviini, kesällä rosè, ulkomainen siideri (en pidä kotimaisten koostumuksesta) ja väkevissä sekalainen valikoima drinksuja.
Kaupungilla menee usein cocktaileilla mässäilyksi... votkapohjaiset on tällä hetkellä suosiossa. Olutta ei meikäläisen päänuppi tunnu sietävän kovinkaan hyvin, joten sen juominen on jäänyt vähemmälle. Viinejä kauden mukaan, kesällä tulee juotua valkkareita ja talvella punkkua. Kuohuviinit on kanssa suosikkilistalla.

Ei taida tämä lista enää hintimmäksi mennä...
Omenasiideri, lonkero ja olut on baarijuomaa, valkoviiniä voin myös lipitellä, ja lasillinen kuohuviiniäkään ei tee pahaa. Kirsikkaoluet maistuvat myös. Drinkeistä ehdoton suosikkini on nykyään Absolut Hunk. Valmistus: 4 osaa Absolut vanilia, 1 osa limemehua, 1 osa sokerilientä ja loraus ananasmehua. Tarjotaan sekoitettuna jäähdytetystä cocktaillasista. Lasin reunalle limen lohko. Alkoholittomista maistuvat Vichy Original ja Dr. Pepper. Ruokajuomana juon kaikkein mieluiten vettä kuplilla tai ilman.
Punaviini, ruokajuomana ja muutoin - muttei liian usein =D. Muu viunalla läträäminen onkin sitten jäänyt. Silloin tällöin kotona olut (se saunajuoma).
Ehdottomasti paras ja maukkain ruokajuoma on maito. Piimä toimii myös mahtavasti ruokajuomana. (Riippuu tietenkin siitä mikä ruoka on kyseessä mutta monet vahvat ja mausteiset punaviinit tappavat mielestäni itse ruoan maun.) Alkoholit ovat yleensä pahanmakuisia, mutta esim. kuohuviinit ovat niitä joita voisi juoda vaikka huvikseenkin ;)

Vihreä tee aamuisin hunajan kera rulettaa! Ja paras janojuoma on tietenkin vesi.
  • 9 / 34
  • opisk.poju78
  • 27.1.2005 12:17
Ruokajuomana edelleen maito, vesi, joskus piimä. Janojuomana vesi (raanasta lasiin). Opiskelijan kassa on pieni, harvoin ostan viinipullon, mutta puna,-valko, roseeviini maistuvat kylässä. Olut myös saunan jälkeen kotona käydessä.
Tee lämpimänä juomana (yrttiteet (hunajalla) auttavat vilustimista vastaan), kahvia vain kotona.
Kovat aineet (viinaset) ja coktailit eivät minulle maistu. Muuten paljastan: en ole ollut koskaan kännissä tai krapulassa (moraalinen toinen juttu).
Ruokajuomista kyllä ehdottomia ykkösiä ovat maito ja piimä. Ne sopivat vaikka minkä ruokien kanssa. Hieman erikoisempia ovat sitten intialaiset lassit, jotka myös ovat hyviä maitopohjaisia. Aina joskus ruoan kanssa voi juoda myös punkkua, mutta ei se ole läheskään niin hyvää kuin noi edelliset.

Muista juomista voiton mun kohdalla vievät oluet -- varsinkin tummat sellaiset. Ihan Guinnessin kaltaista jankkia en sentään juo, mutta Velkopopovicke ha vastaavat ovat jees. Punkkua tulee joskus nautiskeltua ja jos haluaa teräviä, niin kossu & raikas vissy (ei siis semmoset hanapyssyvissyt) on kyllä tosi jees yhdistelmä. Jotkut cocktailit menee kans.
Tätä ketjua lukiessa tuli taas ajatelleeksi, kuinka epänormaaleja ihmisiä absolutistit, kuten minä, ovat yhteiskunnassa jossa alkoholin nauttiminen on pikemminkin sääntö kuin poikkeus ja alkoholista kieltäytyviä ihmisiä pidetään epänormaaleina "frikkeinä", ja heihin myös suhtaudutaan sen mukaisesti.

Mutta tässä tulevat tämän weirdon suosikkijuomat:

- Kaikki missä on päärynää (Smurffi-limu, Juissin päärynämehu, vihreä Grandi, vihreä Mehukatti)

- Ranskalaiset en-nyt-muista-minkä-nimiset metallisissa hienosti muotoilluissa pulloissa myytävät mehutiivisteet jotka ovat litrahinnaltaan aivan hemmetin kalliita. Varsinkin kyseinen persikkamehu <3

- Vihreä tee, varsinkin China Green ja Rainbow:n sitruunanmakuinen vihreä tee.

- Liptonin Rooibos-tee.

- Fun Light jäätee-mehutiivisteet.

- Rasvaton piimä <3

- Ja tietenkin vesi, jota varsinkin (ikuisten) laihduttajien (kuten minun) täytyisi juoda vähintään 1,5l päivässä.

Limunaatien, varsinkin colajuomien juomisen jätin jo yli vuosi sitten koska niihin jää koukkuun ja ne ovat käytännössä vain sokeria ja lisäaineita. Smurffilimua ja Mountain Dewta ostan silloin tällöin harvoin.
Ruokajuoma? Mä en syö :)

Sitä paitsi samppis on elintarvike, ei sitä voi alkoholiksi laskea :)
" joo vaikka ite tän jutun aloitinkin , niin musta ei ainakaan alkoholistia saa " . juon lähinnä silloin kun " mieli tekee " . yleensä joskus kun tulee " biletettyä " , niin yks päivä riittää , ja putki ei jää päälle . pikemminkin päinvastoin , " biletysten " väliä voi joskus olla jopa 1/2v. eikä tee vaikeeta yhtään olla raittina . pisimpään oon ollut raittiina 8v. kunnes tuli taas sellainen " fiilis " , etä nyt olis mukava taas " bilettää " . suhteeni alkoholiin on varmaankin hallinnassa osittain jo senkin takia , kun on takana " lasinen lapsuus " joka opetti että mitä se elämä on , " kun tilanne niin sanotusti riistäytyy käsistä ". enemmän mäkin olen vesi ja tee linjalla , kahvia juon kun tarjotaan ja maitoo en saa alas muuten kun " kaakaon muodossa " . limutkin käy , mutta vissyt on kamalaa juotavaa , " pelkkää hiilihapotettua suola vettä vaan " .
Mielijuomani ovat kahvi( latte) ja tee (intialainen chai-latte).

Pidän myös kuivista viineistä ja -siidereistä.

Ostan joskus omenatuoremehua ja mustaviinimarjamehua.

Tavalliseen kahviin ja teehen laitan aina rasvatonta luomumaitoa, jonka makeutan makeutusaineella
Ehdottomasti paras on “Pilsner” tyypinen olut (merkillä ei ole niinkään väliä). Mielestäni se sopii hyvin ruuan kanssa, sekä saunan jälkeen.
Kyllä mä kahviakin juon aikaa lailla ja montaa kertaa päivässa. Janojuomana vesi (myös suoraan raanasta).
Ruokajuomina vesi, joskus maito, elämänehtona tee. Baareissa (silloin harvoin kun käyn) juon alkoholittomia drinksuja (mitä iloisempi väri, sen parempi, ja maku ihanan makea). Limppareista en kumma kyllä paljoa perusta. Jos juon, niin sen on oltava Pommaccia, Spritea tai Fanta tropicia taikka sitruunaa. Enkä niitäkään viitsi juoda paljoa, koska hiilihapot aiheuttavat närästystä. Mehuista mieluiten appelsiini ja mustaherukka.

Kaikkien juomien aatelia minulle on kuuma kaakao. Se on luksusta, joka nautitaan kauneimmasta kupista, kaikessa rauhassa. Yleensä lisään siihen kanelia ja hunajaa. =)
Jotta kukaan nyt ei saisi väärää käsitystä, keskustelun aloituksesta kuvittelin kyseessä olevan alkoholijuomat.

Muista: aamulla kahvin asemasta iso lasillinen kylmää maitokaakaota. Janojuomaksi sitruunateetä. Kaupasta saa hyvää mutta itse teen parempaa...
No en minäkään päivääni millään little brotherilla aloita... Kahvia juon varsinkin viikolla vähän liikaakin, tuoremehuja ja vettä tulee kanssa sitten kulutettua aika lailla kun kahvi kuivattaa kroppaa. Suosikkijuoma kotona on Apfelschorle, omenamehun ja happoveden sekoitus.
Peter. Asutko siis Saksassa?

2 ja 1/2 vuotta Frankfurtissa... Kerrro kuinka siellä kulkee...
Jahas, siis aamulla ekaksi lasi vettä, sitten tuoremehua, sitten kahvi. Päivän mittaan reilut 2 litraa vettä, jota myös lounaalla. Yleensä mustaherukkamehua tms. myös. Kahvia ei koskaan yli 2 kuppia päivässä.

Alkoholia 1-3 krt/vk mielen mukaan.
Suosikkijuomani on Irish Coffee. Harmi vaan, että on niin kallista täällä Suomessa. Herkussa tulee yleensä juotua kaljaa, välillä joku alkoholiton drinksu ja joskus joku
siideri. Mamassa, silloin harvoin kun siellä käyn, tulee aika usein otettua vesipullo tai joku näistä värikkäistä pullodrinksuista. Silloin kun siellä käyn, olen yleensä paikalla ohjelman takia, jolloin populaa on sen verta, etten tuopin kanssa viitsi heilua. Ja vaihteluhan tunnetusti virkistää.

Kotona herkuttelujuomana toimii pikakahvi kermaliköörillä, Amaretto-liköörillä ja maidolla. Alkoholeja juomaan tulee
siis vain loraus kumpaakin, makua antamaan. Muutoin ei
alkoholi kotosalla juuri maistukaan.

Ruokajuomana luomukevytmaito (kotona), töissä Asidofilus (tmv.) piimä ja opiskelijaruokalassa aika usein ihan vaan vesi; pikaravintoloissa Pepsi Max. Janojuomana parasta on pelkkä hapoton vesi.
Siis hyvä vasikkahan elää juomalla ja kaikki missä on yli 20 volttia on hyvää!

No itseasiassa EI! Ravintolatyöntekijänä sitä on tullut aika krantuksi mitä juo...

Ehdoton suosikki on 16 -vuotias Lagavulin ( mahtava Single Malt -viski Islayn saarelta Skotlannista, Rajattu saatavuus ja hintaa n.56€/plo ja ravintolassa n.9€/4cl )

Toisena suosikkina on kuiva samppanja, Lanson Black Label, Bollinger, Veuve Cliquet, Taittinger.

Kolmas suosikki, mitä luonnehditaan seuraavasti. Käy kaikkialla, kaikkien kanssa, ja kaikenlaisessa seurassa.
Se on siis rehellinen yhden tähden Jaloviina!

Tuossa oli suunnilleen ne millä tämä vasikka elää, tosin reipas ja raikas Lonkero maistuu silloin tällöin...
Kaikkein parasta oli se Hartwallin Walhalla sima, jota ei ole valmistettu enää vuosiin. Nyyh.
Joo tarttee lisätä omaan listaan kans shamppis ja kuoharit. Oikein kuiva ja suorastaan närästystä aiheuttava lasillinen kyllä herättelee näläntunnetta ennen ateriaa. Ja kyllä shamppis & suklaa on kans aika mojova yhdistelmä.
En voi olla kommentoimatta uudelleen - sitaatilla, joka löytyy myös käyntikortistani:

"Ihmiset, jotka ymmärtävät antaa arvoa hyvälle ruualle ja päihdyttäville juomille, eivät ole saaneet läheskään yhtä paljon pahaa aikaan, kuin niitä vastustavat puritaanit." (Lasse Lehtinen)
Mun lempijuomia on monia. Mulla on viinit (kauden mukaan), skumppa (tunnelman nostattajana), joskus juon olutta, vodkapohjaset drinksut sitten baarissa (vodkamratinit, Cosmo tietysti jne jne niitahan on satoja). Sitten uus tuttavuus seurustelujuomana on Kahluapohjaset drinksut. Ihanan makeita ja nii hyva seurustelujuomana tai syomisen jalkeen.. tai ihan miten vaan. Mutta mul kylla menee niin paljon tuonne alkoholin puolelle noi lempijuomat, etta en ma enaa ulkonasyodessani tilaa softeja ollenkaan.. Ennen tein niin aika paljonkin... :) No ihan miten tykkaa..
Mä tyhmänä erehdyin vuosi sitten vappuna ostamaan Stolishnajaa ja Bolingeria ja sit join puolitoista litraa Stoli-Bolia yksin kun kaveri kerkesi jo alkudrinkeistä sammumaan. Oli kyl tosi hauska kokemus.
Kun alkoholia en juurikaan enaa kayta, mun mielijuomat ovat lahinna mustaviinimarjamehun tapaista.

Silloin harvoin kun jotain alkoholipitoista juon, oluista maistuu Hoegaarden, kesapaivana toiden jalkeen viilea sangria ja ruoan kanssa joku hyva viini, riippuu ruoasta. Ja ruoan jalkeen hyvaa portviinia. Kun meilla on erikoistilaisuus, synttarit tms. niin silloin tavallisesti otamme shampanjaa johon on sekoitettu tippa mesimarjalikooria.
Tykkään päärynäsiideristä ja puolimakeista mielellään hedelmäisistä valkoviineistä. Drinkeistä hyviä ovat mm. Sininen enkeli, Malibu, Marianne. En pidä oluesta enkä punaviinistä, enkä väkeviäkään tahdo oikein saada kurkustani alas.
Nyt on aihe läheltä sydäntä, joten pakko kommentoida...;)
Mä teen poikkeuksen (?!?) naisena, että yleensä juon olutta. Kuiva omena (englantilaiset nam) sidereistä ainoa joka menee alas, myös valkoviini (sellanen kuiva/puolimakea) on ajoittain paikalllaan...:) Punaviinistä mulla tulee kaamee päänsärky!!!!
Mutta, että lempijuomani on alkoholi :))
Kiba, Apfelschorle und Birnensaft (päärynämehu).
Kotitekoinen mustaherukkamehu.
Vihreä tee (sencha), cafe au lait.
Ruokajuomana yleisesti kotona rasvaton piimä.

Sitten siihen huippuun: Kaakao!
Täällä yksi teeholisti... Kaikki menee, sekä vihreä että musta, Namibiasta ostettua rooibosta tulee kitattua illalla. Nordqvist on kuitenkin ehdoton suosikkimerkki. Ruokajuomaksi käy vesi tai tuoremehu, maitoa kun ei massu enää nykyään kestä...:(

Alkoholillisten kanssa yritän vältää jumittamista joihinkin yksittäisiin juomiin, kokeilen mieluummin uusia makuja aina kun jotain järkevää on tarjolla. Viinit ja väkevät eivät tosin ihan kolahda, edellisestä olen hieman katkera, jälkimmäisestä en tippaakaan.:D Olen myös niitä omituisia oluesta pitäviä naisia. Suosikkeja ovat mm tumma tshekkiläinen ja belgialainen lambic, mutta ykkönen on saksalainen Rauchbier (aus Bamberg).;) Baarijuomana drinksut on must!