siirtolapuutarha

  • 1 / 9
  • viherpeukalo?
  • 14.1.2005 14:18
Asun Helsingin keskustassa ja olen miettinyt kesäpaikan hankkimista. Kävin viime kesänä katsomassa ns. mummonmökkejä Uudellamalla. Tuntuivat olevan hirveissä hinnoissa ja vaativan aikamoisen työmäärän. Nyt olen miettinyt siirtolapuutarhamökkiä. Onko kellään, tai onko käynyt esim kylässä? Haluaisin kuulla kokemuksia. Kuinka tiiviisti ollaan naapureiden kanssa? Vierastavatko homoja? Minkälaisia mökit yleensä ovat, onko niissä mukavuuksia, saako niissä olla yötä jne...?
  • 2 / 9
  • Tietävä Täti
  • 14.1.2005 14:57
Monilla homoilla on siirtolapuutarhamökki. Hyvin yleinen
harrastus näissä piireissä. Nimiä en viitsi mainita muita
kuin erään entisen rouva Krausen, joka varmasti voi asioista
hyvin perillä olevana ihmisenä kertoa lisää aiheesta.
  • 3 / 9
  • mökkiläinen
  • 14.3.2005 20:09
Itselläni on siirtolapuutarhamökki pk-seudulla. Niissä on sähköt, juoksevaa vettä ei ole, vaan juoma-, kokkaus- ja tiskausvedet haetaan aivan lähistöllä olevasta vesihanasta.
Varsinainen peseytyminen tapahtuu yleisissä tiloissa, jossa suihkut, saunat ja wc:t. Yötä saa olla niin paljon kuin sielu sietää, mutta esim. siellä missä minun mökkini on, saa mökeissä asustella huhtikuusta lokakuuhun asti. Mitä vähemmän siellä mökillä on, sitä enemmän puutarha villiintyy ja paikka voi muuttua TYÖsiirtolapuutarhaksi...eli kannattaa olla siellä niin paljon kuin vain voi. Monet käyvät myös töissä mökiltä. Suosittelen lämpimästi oman pesän ostoa! Minulla on ainakin mukavat naapurit, joista 2:en mökin asukkaat ovat läheisimpiä. En tosin ole kertonut seksuaalisesta suuntautumisestani, mutta sinkkuelämää viettäneenä ei ole toistaiseksi paljoa tarvinnut selitellä...Ja eikun shoppailemaan! :)
  • 4 / 9
  • ihmiäinen
  • 16.3.2005 19:31
onkos noita siirtolapuutarhamökkejä muuten miten helppo saada?
  • 5 / 9
  • isis
  • 16.3.2005 21:58
Käsittääkseni siirtolapuutarhatoiminta on muutaman viime vuoden aikana taas noussut todella suosituksi. Siitä johtuen, ainakin Helsingin seudulla, mökit on kiven takana. Tai jos vapaasta mökistä kuulee, se on jo viikon päästä mennyt ja todella kovaan hintaan. Esim. kymmenen vuotta sitten tilanne oli aivan toinen.

Näin minulle on kertonut eräs mökkiä haikaileva pariskunta...
  • 6 / 9
  • mökkiläinen
  • 17.3.2005 12:03
On ne mökit aika himottuja, koska ovat niin näppärän etäisyyden päässä ja muutenkin ovat oiva keino päästä irti arjen kiireestä...
Kannattaa käydä visiitillä niillä alueilla joissa voisi kuvitella mökkeilevänsä ja jättää sinne ilmoitustaululle tiedon ostohaluistaan. Jos ei Hesasta löydy mökkiä, niin aina voi laajentaa reviiriään esim. Vantaan puolelle...Kyllä niitä mökkejä aina välillä löytyy ja itse löysin omani netistä (olisiko ollut Oikotie tai Etuovi)...ja silloin samalla alueella oli 3 mökkiä myytävänä :)
  • 7 / 9
  • Hosta
  • 5.4.2005 11:16
Luulenpa, että tuo mökki on sidoksissa kotikuntaan. Aika monen sp-yhdistyksen säännöissä lukee, että mökin omistajan on asuttava samassa kunnassa, jossa mökki sijaitsee. Mökkiä on myös hoidettava itse ja vain perustelluista pakottavista syistä sen saa yhdeksi kasvukaudeksi vuokrata perheen ulkopuoliselle.
Kannattaa tosiaan kierrellä alueiden ilmoitustauluja, joissa yleensä on tietoa myytävistä mökeistä.
Ulkopuolisista saattaa kuulostaa ahdistavalta vietää aikaa semmoisella suht tiheään rakennetulla alueella, mutta todellsiuus on jotain ihan muuta. Naapureita kunnioitetaan ja jokainen saa halutessaan olla rauhassa. Meillä tosin on niin ihana naapurinmummo, että sitä on ihan pakko aina välillä käydä häiritsemässä ja halaamassa. Naapurisopu on myös paras turvatakuu. Pidetään toistemme mökkejä silmällä, kun emme itse ole paikalla. Aika vähän onneksi on ollut ilkivaltaa. Jänikset ovat suurin riesamme.
  • 8 / 9
  • tiedoksi
  • 14.4.2005 22:10
Jos ostaa siirtolapuutarhamökin Vantaalta, niin ei ole väliä missä päin Suomea asuu! :D
  • 9 / 9
  • spuutarhuri
  • 4.5.2005 3:19
Siirtolapuutarhamökki on parhaita asioita elämässäni. Suosittelen lämmöllä. Kannattaa unohtaa kaikki puutarhoista kertovat kauhujutut, mikään ei ole osoittautunut todeksi käytännön elämässä.

En kuitenkaan menisi siirtolapuutarhalla aivan ensimmäisenä kertomaan suuntautuneisuudestani. Alueilla on paljon vanhoja ja vanhoillisia ihmisiä. Yhteiset pesutilat voivat aiheuttaa homofobisille ahdistusta. Mutta eihän sitä ensimmäisenä suuntautumisestaan kai puhuta muutenkaan, normaalit käytössäännöt pätevät.

Hyvä linkki http://www.siirtolapuutarhaliitto.fi/ . Mökkien hinnat ja saatavuus vaihtelevat paikkakunnittain. Mökin saanti ei yleensä ole mahdotonta, mutta on oltava valmis tekemään nopeita päätöksiä. Huomattavaa on, että siirtolapuutarhamökit eivät ole kiinteistöjä, joten ne eivät käy mahdollisen lainan vakuudeksi. Mökistä haaveilevan kannattaa selvittää ensimmäiseksi rahoitusasiat.

Siirtolapuutarhoilla voi käydä kävelemässä ja tutustumassa alueisiin. Kenenkään pihoihin ei tietenkään saa mennä. Jos haaveilee mökistä tietyllä alueella, kannattaa seurata alueen ilmoitustaulua ja ottaa yhteyttä vaikkapa sen alueen puheenjohtajaan. Hän saattaa tietää, mitä mökkejä on tulossa myyntiin.

Yleisesti ottaen siirtolapuutarhoilla on mukavaa, erittäin sosiaalista joukkoa. Vaikka yllä mainitsin vahoillisuudesta, on se helpoimmasta päästä paikkoja, ihmiset ovat valikoituneet tietyn kiinnostuksen mukaan.