Piristää - mikä?

  • 1 / 7
  • martin
  • 24.4.2005 1:21
Jos olette allapäin, siipi maassa, niin mitä teette piristyäksenne?
  • 2 / 7
  • ujostus
  • 24.4.2005 15:45
itsepiristyskeinot ovat monet :) joskus laitan musiikin huutamaan ja jammailen ihan hullusti, hypin ja pompin ja riehun kuin heikkopäinen. niinä päivinä naapureilla on epäilemättä hulvatonta. :D

musiikilla muuten ihan itsessään on minuun jotenkin sellainen voimia ja energiaa antava vaikutus. heh, vaikkapa "i will survive"... voi joko kuunnella sellaista, miltä oma olo tuntuu, jolloin tuntee löytäneensä lohtua siitä tai sitten toinen vaihtoehto ovat tuollaiset edellä mainitun kaltaiset selviytymiskipaleet.

toisinaan taas haluan jotain hyvää syömistä, suklaata, jäätelöä tai muuta semmoista. heh.

alkomahooli ei kylläkään oikeastaan piristä, mutta sekin joskus sopii hyvin vähän ajatuksia sumentamaan, silleen sopivasti. kohtuullisesti käytettynä, tietty. :)

yhteyden ottaminen ystäväänkin piristää, kun voi vaikka tekstiviestissä tai meilissä purista ja muutenkin höpistä kaikesta. saa ajatukset tehokkaasti muualle kuin omaan oloonsa.

tässä joitain keinoja, mitä mieleeni näin alkuun tuli. eihän sitä aina onnistu piristymään, vaikka kuinka koettaisi. ja toisaalta, ehkä se tekee ihan hyvääkin välillä olla allapäin, on sitten ehkä tuplasti iloinen sen jälkeen, kun surullinen olo häipyy. hmm.

pirteämpää mieltä sinulle!
  • 3 / 7
  • martin
  • 26.4.2005 0:22
Hej ujostus!
Kiitos vinkeistäsi! En tosin itse ollut tarpeessa nyt - ajattelin vain yhtenevyyksiä. Itse kuuntelen muuten juuri musiikkia ollessani hyvin allapäin. Joissakin teoksissa on aivan valtava positiivinen energia, joka voi siirtyä itseesi.
Parissa pahimmassa kohtaamassani (en tosin tarkoita tällöin masennusta tai "allapäinoloa") en ole voinut kuitenkaan kuunnella musiikkia: sekin on tuntunut liian ulkokohtaiselta.
  • 4 / 7
  • ujostus
  • 26.4.2005 18:04
hej, martin!

mukava kuulla, ettet ole vinkkieni tarpeessa. :) nyt taidan kuitenkin itse olla pikkuisen piristymisen tarpeessa. :P ihmissuhdekolhuja...

saanko udella, että mikä musiikki sitten piristää sinua? kun mainitsit joistakin teoksista... ryhdyin nimittäin itsekin miettimään tuota ja tajusin, ettei minulla taida olla mitään tiettyjä. tai on sillä tavalla, että kaikki lempikappaleeni piristävät. juu.

mutta hyvää jatkoa siis! :)
  • 5 / 7
  • martin
  • 26.4.2005 20:53
Hej ujostus!

Kuinka ikävää kuulla. Toivottavasti tasapaino palautuu ja voit pian paremmin!
Niin, musiikki, joka on parasta piristämään minua on ehdottomasti Beethovenin tuotanto, lähes mikä teos tahansa. Yhtenä erityisenä suosikkina on mainittava hänen oopperansa Fidelio finaali. Siinä olevan riemun määrä on aivan uskomaton. Parhaiten piristystarkoituksessa se toimii mielestäni kokonaan läpikuunneltuna (siis mieluiten koko ooppera) ja pyrkien mahdollisimman suuressa määrin avoimesti seuraamaan koko tunneskaalallaan teosta niin, että ei estä mitään reaktioita - mitä se sitten onkin (esim. itkua jne.). Yksinkertaisesti heittäytyä mukaan vellovine tunteineen.
Erinomainen tässä mielessä on myös hänen VII sinfoniansa.
  • 6 / 7
  • ujostus
  • 27.4.2005 21:28
hej vielä, martin!

halusin vain kertoa sinulle, että voin jo paremmin - ihmissuhdeasia selvisi ja olen nyt aikas iloinen. kaikki kävikin loppujen lopuksi paremmin kuin mitä uskalsin toivoa. :)

haluan kyllä joku päivä kokeilla tuota beethovenia. ihan varmasti. :)