Laihduttaminen

Jokainen meistä on varmasti joskus laihduttanut. Monet ulkonäön vuoksi, osa terveyden takia.



Millä saatte motivoitua itseänne? Onko oikotietä onneen? Toimivatko Atkinsinsit yms ruokavaliot?
Kyllä se ulkonäkö tietysti motivoi, jos vyön päälle alkaa muodostua kupua. Lisäksi kasvanut pahanlaatuinen kolesteroli ja yleinen rapakuntoisuus motivoivat.



Vanha viisaus on, että laihtumiseksi pitäisi kuluttaa enemmän energiaa kuin syö sitä sisäänsä. Tällöin energiavaje lähtee vyön päältä pois. Liian rankka ja nopea dieetti taas ei ole järkevää, koska silloin tarvittava energia lähteen lihaksista eikä vatsasta. Eli lihakset tavallaan pienenevät ja heikkenevät.



Sisäänsyötävän energian suhteen on olemassa totuus: Energiaa tulee vain rasvoista, alkoholista, hiilihydraateista ja proteiineista. Muusta ravinnosta energiaa ei tule. Tulee vain kuituja ja hivenaineita, mutta niillä ei yksin pärjää. Toki näitä pitää olla oikea määrä ruoassa, jotta kehon solujen toiminta on hallinnassa.



1 gramma rasvaa tuottaa 38 kilojoulea (kJ) energiaa. 1 gramma alkoholia 29 kJ. Hiilihydraatit ja proteiini molemmat tuottavat 1 grammasta 17 kJ energiaa. Eli rasvainen ruoka ja alkoholin käyttö tuottavat eniten energiaa. Jos kaikki energia ei mene kulutukseen, se varastoituu rasvaksi ja ihminen lihoo.



Eli hiilihydraattipitoiset ruoat eivät ole lainkaan niin pahoja kuin rasvapitoiset ruoat. Eri ravintoaineiden yhteisvaikutuksesta laihtumistehokkuuteen en osaa juurikaan kommentoida.



Niinpä nopein tapa laihtua on jättää lisätty rasva pois vaikkapa siten, että ei syö upporasvakeittimessä tehtyjä ruokia (ranskalaiset, friteeratut ruoat), ei lisää pannulle rasvaa esim. pihvinpaiston yhteydessä (teflonpannu) eikä siten syö esim. paneroituja pihvejä (voinappi myös pois), jättää salaateista kastikkeet pois (ellei etikkapohjainen), leivän päältä rasvan, syö vähärasvaisia elintarvikkeita (lihatuotteet <10 %, juustot <20 %, muut maitotuotteet <1 %), suosii vähärasvaisia leivonnaisia (ei esim. murotaikinaa), jne. Lisäksi jättää alkoholin vähälle esim. lopettamalla oluen juonnin janojuomana.



Rasvoista on syytä hoksata, että tämä pätee kaikkiin rasvahappoihin. Ei väliä onko kyseessä tyydyttyneet eläinperäisen rasvat vai tyydyttämättömät kasvirasvat. Tämä ero auttaa vain hyvä-/pahalaatuisen kolesterolin hallintaan, ei energiamäärän hallintaan.



Kun rasvan jättää vähemmälle, alkaa ruokakin maistua hyvältä. Esim. naudanliha saa 'uuden' maun, samoin salaatti maistuu raikkaalta, kun se on kuivaa, jne.



Rasvaa ei toki pidä jättää kokonaan pois. Siksi puhuin lisätystä rasvasta. Ruoka-aineiden oma pienehkö rasvamäärä on ok. Ihminen nimittäin tarvitsee myös rasvaa.



Tämä lisäksi kannattaa liikkua jonkin verran, jotta sitä energiaa myös palaisi.
ongelma ei ehkä varsinkaan suomalaisilla ole se painonpudotus vaan saavutetun painon ylläpito! Kyllä nuo kaikki "jojo"-dieetit toimii, mutta nimensä mukaisesti effekti seuraa perästä nopeasti.



eikä se ylimääräisten rasvojen poisjättökään aina riitä, koska ylimääräisten hiilareiden syöminen aiheuttaa sen että ne rupeavat varastoitumaan myös rasvoina!!!



kaikkein helpoin ja samalla vaikein tapa on muuttaa täysin ruokailutottumukset. eli ottaa vanha kunnon "lautasmalli" käyttöön eli puolet ruokalautasesta rehuja, neljännes proteiinia ja neljännes hiilareita! ja tietenkään ilman liikuntaa voi tuloksia joutua odottamaan pitkään...



kyllä painonpudotus loppujen lopuksi helppoa on mutta sen ylläpitäminen on vaikein juttu. vaatii elämäntapamuutoksen.
Kukin laihduttaa tyylillään ja harvalla on kaksi samanlaista toimivaa tapaa. Itse syön aamuisin puuron, pari leipäpalasta ja tomaattia.



Yhdentoista aikaan pidän ruokatunnin Välillä syön normaalisti ja kevyen broiler-kasvis sekamelskan, jonka tuon kotoani. Illalla kävelen tai juoksen päivästä rippuen 6-10 km. Iltakasin jälkeen sitten on viimeisen salaatin vuoro (en laita reseptiä tähän, koska se on salainen).

Paino on pudonnut vuodessa 10 kg. Kesällä painon putoamisen huomaa helpommin, kuin talvella.

Jos on vähänkin epävarma, saako tarpeeksi vitamiineja, niin kannattaa käydä hakemassa apteekista monivitamiinivalmisteita!

Kilo tai kaksi kuukaudessa pois on todennäköisin tapa saada paino pysyvästi alas.
Niin, kuten tässä muistutettiin, myös hiilihydraattien ylensyönti kasvattaa rasvan määrää. Siis yleisesti sanottuna kaikkien energiapitoisten elintarvikkeiden ylensyönti, myös proteiinin ja alkoholin.



Rasvalla ja alkoholilla vain on se kiihdyttävä vaikutus, kun niiden energiapitoisuus suhteessa niiden painoyksikköön on huomattavasti suurempi kuin hiilihydraateilla ja proteiineilla. Proteiinit ovat tärkeitä mm. lihasten kehittymiselle. Eli hiilihydraatteja ja proteiineja tulisi syödä painavampi läjä kuin vastaavan energian sisältävää rasvaa, jotta niiden lihottava vaikutus olisi sama. Ja ihminen kyllä mättää vatsaansa kerralla ruokaa aikalailla ruoan painon ja tilavuuden perusteella, ei sen sisältämän energiamäärän perusteella. Näin ollen sama paino ja tilavuus hiilihydraattipitoista ruokaa tuottaa vähemmän energiaa, kuin jos söisi saman määrän rasvapitoista ruokaa.



Lautasmalli on hyvä ja suositeltu juttu. Eli rehuja paljon, mutta ilman sitä rasvaista salaattikastiketta.



Jos haluaa edelleen käydä hampurilaisaterialla, voitetaan paljon, jos korvaa ranskalaiset nykyisin onneksi vaihtoehtoisella pienellä salaatilla. Ranskalainenhan ei ole kuin läpeensä kyllästynyt rasvatikku, josta peruna on suurin piirtein haihtunut sisältä pois uppokeittimessä. Katsopa joskus ranskalaisen perunan poikkileikkausta. Hötöä sisältä. Jäljelle jäänyt cheddar-juuston viipale ja pieni tiraus majoneesikastiketta itse hampurilaisessa ei enää ole niin paha asia kokonaisuuden kannalta.



Jos haluat syödä suklaata, syö maitosuklaan sijasta tummaa suklaata.



Ja kuten sanottu, liikunta kuluttaa energiaa. Ja kuten sanottu, tasainen painonpudotus ja ruokatottumusten pysyvä muutos ovat paras tapa ylläpitää pudonnut paino.
Liikkuminen se vasta lisääkin ruokahalua. Ja varsinkin niiden rasvaisten ruokien (Mäkkäri) himoa. Mutta toisaalta liikkumalla voi kaksinkertaistaa kroppansa päivittäisen energian kulutuksen.
  • 8 / 56
  • bittersweet
  • 7.6.2004 20:07
Monille auttaa "järkeistämään" ruokamäärää ihan kunnon perinteinen ruokapäiväkirja. Kaloreita on varsin helppo laskea ja kun tietty kalorimäärä ylittyy, niin tietää lopettaa syömisen. Samalla tulee muutenkin katseltua ravintoainesisältöjä... Ei tarvitse arvailla mitään ja ihmetellä kun muutosta ei tapahdu.



Toimii muuten siinäkin tapauksessa, kun tulee syötyä liian vähän. Esim. kun kulutus liikunnan vuoksi on suurta. Helposti alkaa tuntemaan itsensä väsyneeksi jne. Ja laihduttaessahan pitää tarkkailla myös sitä, että energiamäärä ei tipu liian alas! Siitä seuraa vaan ahmintaa ja oravanpyörää jne.



Jos tuntuu vaikealta aloittaa diettiä, niin teollisesti valmistettuja laihdutusvalmisteita löytyy. Niissä on valmiiksi kaikki ravintoaineet laskettuna ja homma on helppoa.



Ruokailutavoissa sitten on niin monia eri kuppikuntia, että jokainen valitkoon omansa. Itse sanoisin, että rajoittaa hieman rasvojen ja hiilihydraattien saantia ja lisätä vastaavasti proteinien käyttöä. Esim. totaalisen vähärasvaisuuden noudattaminen käy nopeasti tylsäksi. Mm. rasvaton raejuusto maistuu lähinnä sahanpurulta, kun taas 2% on jo oikein nam. Ja eroa per 100g on vain 10 kcal. Eli järjenkäyttö myös kehiin.



Ja vielä liikunnasta. Aerobisen treenin lisäksi kannattaa myös voimailla. Lisääntynyt lihaskudos nimittäin kuluttaa energiaa -ja paljon tehokkaammin kuin rasvakudos. Eli lihasten kasvaessa kokonaisenergiantarve kasvaa myös ja voit syödä enemmän. Sali, BodyPump ja muut lihaskuntotunnit.



Jos tuntuu vaikealta liikkua yksin tai haluaa kokeilla jotain uutta, niin Suomen kuntokeskukset ovat täynnä mitä erilaisempia ja hauskempia ryhmäliikuntatunteja. Kaikille löytyy omansa...



Mitäs muuta. Herkutella saa ja pitääkin. Tummalla ja maitosuklaalla ei ole juurikaan eroja. Tummassa itseasiassa enemmän kaloreita. Ja tässäkin kannattaa syödä sitä mistä OIKEASTI pitää. Herkutteluun on muuten aivan upeita jäätelöitä, joiden ravintokoostumus on todella ihanteellinen ja maku loistava. Sopii hyvin välipalaksi ja sinne meni makeanhimo!



Tietoa kaikista hienouksista (jos kiinnostaa) löytyy esim.http://www.kutri.net!
Guruja painonhallinnan piirissä maailmalla riittää ja kaupallisia vippaskonsteja on sekottamaa ihmisten mieliä. Kuten tässäkin yhteydessä on huomattu, laihduttaminen on itse asiassa äärimmäisen simppeli toteuttaa syömällä vain oikein. Michael Montignac, ranskalinen tiedemies on kirjoittanut klassikoksi yltäneen kirjan "Syön hyvin ja siksi laihdun". suosittelen lukemaan sen, se helpottaa tajuamaan lihomis/laihtumistapahtuman.
En käynyt pitkään aikaan homopaikoissa ja sitten minua yllätti se kuinka moni minun ikäiseni oli turvonnut ja muuttunut aivan kuin yht`äkkiä sellaisiksi pallomahoiksi, kuin jotkut pallokalat,joka näytti aivan kamalalta, sekä naiset että miehet.

Joidenkin maha oli sellainen eteenpäin työntyvä "pytty".

Sitten luin jostakin (Metro-lehdestä?) siitä metabolisesta oireyhtymästä, joka tekee sitä keskivartalolihavuutta. Se on geneettistä ja siinä on maksa-aineenvaihduntahäiriö, joka on myös moni-ilmeinen ja aiheuttaa myös suolistovaivoja, jotka liittyvät johonkin sentraaliseen polyneuropatiaan...aivan kamalaa.

Pitäiskö sitä lakata syömästä kokonaan ja nähdä nälkää vaan?
Mikä näihin teorioihin lihavuuden syistä tulee, niin ilmeisesti se on niin, että kyseinen geeni virhe löytyy enimmäkseen ei liikunnallisista ihmisitä. Ne ihmiset, joita näen nuissa urheiluseuorissa, joissa itsekin olen jäsen, ovat lähes poikkeuksetta hoikkia. Voin varmaan sitten tuuletella tämän asian suhteen.

Mutta, mutta... Hesassa ei ole käytännössä minkään lasita hyöty liikunnan kulttuuria. Täällä joko körötellään autolla tai sitten käytetään HKL:n palveluita. Minä olen saanut usemmakin kerran järkyttyneitä kommentteja siitä, että minä kävelen Hakanimentorilta Rautatientorille. Kun tämän tietää, niin en yhtään ihmettele ihmisten paino-ongelmia.
joo, kyllähän se tahtoo olla niin, että perheen koirakin tahtoo olla lihava ylipainoisissa perheissä :)
Kaikenlainen ruumiillinen ponnistelu on pikkuhiljaa vähentynyt.
Kuntoilupaikkoihinkin körötellään autoilla.
Parasta hyötyliikuntaa tapahtuu arjen tapahtumissa. Poljetaan tai kävellään töihin(itse pyrin siihen), ei kuljeta hissillä(ainakaan alempiin kerroksiin).
Ihmiset ovat 1970-luvun valokuvissa nykyistä "anorektisemman"näköisiä. Mistähän tuo johtuu.Siitä yksinkertaisesta syystä, että ihminen kuluttaa vähemmän kuin ennen. Nykyajan esimerkki: Runsastäytteisen, mutta vihannes/salaattihöysteisen ruisleivän sijaan on niin helppo napostella chipsejä kolan kanssa tai ostaa tarjouksesta niitä einespurilaisia 5kpl/2oiroo.
Pelkkään paino/pituusihannetta en ottaisi turhan vakavasti., koska jo tiukka lihas painaa enemmän kuin läski. Lisäksi suomalainen ruumiinrakenne on enimmäkseen lyhytraajaista ja paksuluista sorttia.
Lähtisin siitä, että pieni ylipaino ei ole kuolemanvakavaa, jos lähtee sohvalta töllön tai tietsikan äärestä edes muutaman kerran viikossa harrastukseen, joka tuottaa hieneritystä.
Itselleni mielihyvää talvisin tuottaa avantouinti, kesäisin tuo pyörällä polkeminen.
Jostain luin, että voimakas purkaus pelkästään runkatessa vastaisi jonkinasteista ruumiillista suoritusta(edellyttäen, että on voimakkaasti kiihoittunut)
Kyse ei siis mistään pakonsanelemasta suorituksesta vaan jossa endorfiinia erittyy elimistössä runsain mitoin.
Itse en pidä vihanneksista. Maistuvat puulta ja nälkä tulee samantien takaisin.

Suomalaisten lihomisen eräs syy on se että kaupoista ja pikaruokapaikoista ei löydä kunnon lihaa! Hyvä liha sisältää vähän hiilihydraatteja ja rasvaa, ja se ei lihota. Lisäksi sitä syödessä lihakset pysyvät kunnossa ja laihtumisen väistämätön seuraus ei enää olekaan kukkakeppimäistyminen.

On helpompi ottaa se sipsipussi kuin raaka naudan file, jonka valmistamiseen kuluu koko loppupäivä.
>Millä saatte motivoitua itseänne? Onko oikotietä onneen? >Toimivatko Atkinsinsit yms ruokavaliot?
Itse oon saanut motivaatiota lähinnä valtavasta määrästä vaatteita, jotka ei enää mahdu päälle. Tai siis oikeesti rahasta: ei viitsis ostaa kaikkee uudestaan pelkästään paisuneen vyötärön takia.

>Onko oikotietä onneen?
Ei oo oikotietä. Säännölliset ruokailut ja liikunta on käsittääkseni ainoo järkevä tapa laihduttaa. Siis elämäntapojen muutos. Laihtuminenhan on hyvin helppoa, tarttee kuluttaa enemmän ku syö ja sit ku on sopivassa painossa niin tarttee syödä sen verran ku kuluttaa. Niin yksinkertaista se.

>Toimivatko Atkinsinsit yms ruokavaliot?
Toimii ne hetken, mutta mitään pysyvää niistä ei saa. Lähinnä pilaa terveytensä. Ks. edellinen kohta.
ONKO OIKOTIETÄ-----

Näin monta riviä typerää tekstiä kun vataus lihavuuteen on AINA niin yksinkertainen, että SYÖ SEN VERRAN KUIN KULUTAT!
muuta ohjetta ei tarvita. Jos lihot- olet syönyt liikaa. hyvin yksinkertaista....
Mua on informoitu tästä myös siten, että jos alkaa harrastamaan paljon liikuntaa, niin myös aineenvaihdunta hidastuu, eli varsinainen laihuusvaikutus jää vähemmälle. Hyvä puoli tietty on siinä, että läski kuitenkin korvautuu lihaksella, joka tietty on paljon paremman näköistä kuin riippuva liha....

Alkoholi on kyllä petollinen elukka, se nimittäin lihottaa ihan karseasti vaikka ei suurkuluttaja olisikaan. Yhtenä iltana viikossa kun ankarastikin vetää, niin se kyllä jää vyötärölle.
Ruokavalio tietysti noin yleensä on melko ratkaiseva. Nykyisinhän tosin voi monet rasvaiset herkut korvata vähä- rasvaisemmilla vaihtoehdoilla.

Kai karkkia ja sipsejäkin voi vetää, mutta tietty kohtuudella. Ne sipsit on kyllä semmosta tavaraa, että niitä ei parane hirveästi vedellä. Itse melkein mielummin syönkin kyllä hedelmiä tai vastaavia, vaikka myönnettäköön, että joskus on pakko sipseja saada.

Karkit ja sipsit olen laittanut osittaiseen pannaan, pyöräilen aina töihin (ei autoa, ei julkisia) ja muutenkin pyrin liikkumaan melko paljon, kun täytyy liikkua, koska en ole kauhean motivoitunut ihan huippu-urheilijaksi rupeamaan.
Sokeriset limsat olen lopettanut kokonaan ja siirtynyt vesiin, mehuihin ja satunnaisiin light- limsoihin. Kalja on tietty yksi pahe, mutta siidereistä kyllä suosin pääsääntöisesti light- siidereitä. Kun niitä on juonut aikansa, niin ei ne sokerilitut enää maitakaan....

Tietty se Mäkki ja Hese on kyllä saaneet jäädä vähemmälle, korkeintaan kerran tai kaks kuussa, mut tykkään kyl ranskalaisista tosi paljon vaikka ne onkin sellaisia rasvatikkuja. Snägäri ruoka on varmaan usein melkein lihottavampaakin, mut se tietty vaihtelee.

Itse olen tähän nuoreen ikääni mennessä onneks pystynyt välttämään dieteellei ryhtymistä, mutta kyllä vähän v***tti kun intissä menetetyt kilot tuli löysän kaljamahan muodos takasin. Onneks niitä sentään olen saanut karistettua. Yöh.
pari asiaa täytyy korjata tuohon sun kommenttiin:

1. aineenvaihdunta kiihtyy liikunnan lisääntyessä. Tosin jos puhut ruuan läpikulusta niin siinä ei tietääkseni paljon muutoksia tapahdu, vaikka kuinka paljon repis. ergo: laihuusvaikutus on taattu.

2. läski ei korvaannu lihaksella suoraan, vaan rasva palaa ja lihakset muokkaantuvat. lihakset tosin kyllä kasvavat, mutta riippuen läskin määrästä niin näkyvät ennemmin tai myöhemmin. jos haluaa lisää lihaksia, niin tulis sitten nautiskella hiukan enemmän proteiineja ja alottaa se lihaskuntoharjoittelu.

3. alkoholi sinänsä kyllä lihottaa, mutta taas pitäis niitä kalorimääriä tutkailla. ihan kirkkaassa on huomattavasti vähemmän kaloreita kuin esmes light-siidereissä.
pykami1: "ihan kirkkaassa on huomattavasti vähemmän kaloreita kuin esmes light-siidereissä"

Tämä siis kuitenkin tarkoittaa, että jos juo 2 desiä kirkasta ja 2 desiä light siideriä, niin kirkkaassa kuitenkin on ilman muuta enemmän kaloreita.

Puhdas alkoholi on molemmissa kalorimäärältään samaa kuin puhdas rasva. Ja siiderin alkoholipitoisuus on tietenkin huomattavasti pienempi kuin kossun. Ongelmana onkin se, mitä muuta siinä lasissa on kuin pelkkää alkoholia. Jos Kossun lantraa jollain sokeripitoisella litkulla, juoman kalorimäärä nousee reippaasti.

Jos taas laimentaa Kossun kraanavedellä siiderin vahvuiseksi, kalorimäärä jää tietysti pienemmäksi.
Kaljan lihottava vaikutus ei muuten johdu pelkästään ylimääräisistä hiilareista vaan myös (mm) siitä että nukkuminen kärsii - jos vähän kärjistäisi niin vaikka päivän olet syönyt terveellisesti niin pari kaljaa illalla ja yöllä rasvakudoksille tapahtuu asioita joita et haluaisi niille tapahtuvan. :)

Salilla kandee käydä, koska lihakset vaativat ylipäätän edes elääkseen enemmän energiaa kuin rasvakudos. Aamukävely/juoksulenkit tms aerobinen ennen kun on pistänyt mitään suuhunsa polttaa rasvaa hyvin - yön jälkeen kropassa ei ole enää hiilareita (muista syödä lenkin jälkeen ettei lihaksetkin katoa). Hyvät yöunet ovat myös tarpeen, ja heitä vaaka roskikseen - housujen vyötäröstä tietää kaiken mitä tarvitsee omasta kondiksestaan tietää. :)
Niin, mitä sille rasvakudokselle tapahtuu? Ihminen kuluttaa enemmän energiaa hereillä kuin levossa -miten levoton uni mahtaa kerätä rasvaa? Eli ok, jos haluaa ajatella sairaasti, niin kannattaa ennemminkin valvoa kaikki yöt. Tietenkin riittävä unensaanti kuuluu terveellisiin elämäntapoihin.

Hmm. Toi tyhjällä vatsalla lenkkeily on vähän mennyttä. Aamulla verensokeri on nimittäin miltei nollassa ja rasva ei pala lenkillä ekaan puoleentuntiin. Energia otetaan lihaksista. Ok, matalasykkeiset pk-lenkit (min. 45min) kuuluu treeniin kaikilla ja aina, mutta tutkitusti eniten rasvaa loppupeleissä polttavat intervallitreenit jne.

Vaa'asta samaa mieltä ja siitä, että voimaharjoittelu kuuluu aina laihduttamiseen.
Se rasvakudosjuttu liittyi jotenkin alkoholin aiheuttamiin hormonaalisiin tms muutoksiin, jotka vaikuttavat siihen kuinka joutuisasti energia varastoituu rasvakudoksiin.

Ok, tuo aamulenkkijuttu voi olla sitten historiaa. Mikä olisi sikäli hyvä juttu, että on todella kypsää lähteä lenkille suoraan sängystä, erit näin syyssateilla... :)
Siis kirkkaita ei kannata juoda? No onneks en paljoa perusta niistä muutenkaan. Toisaalta kaikki sokeriset alkoholilitkut kyllä muuten vetoaa muhun.

No, onneks en kuitenkaan juo niin paljoa.
Atkins kuulemma on hengenvaarallinen,sitä en kokeilis missään nimessä..itse olen myös haksahtanut kokeilemaan kaiken maailman hömppä kuureja..pyh niille! täyttä huijaustahan ne..mut sit mä otin täs itteeni niskasta kii(melkei kirjaimellisesti ;0) ) ja vähensin vaan rajusti syömistäni,aamulla:pelkkää teetä,päivällä vähän ruokaa(ihan normaalia kotiruokaa) ja illalla taas teetä,ei terveellistä missään nimessä mut toimi,6kg tippu viikossa ja tiputus jatkuu edelleen kunnes ihannepainooni pääsen. syömisen vähentämisen lisäks käyn 3krt koiran kans lenkeillä,joten tieteysti se pienikin liikunta auttaa kun en kerta ole nyt himolenkkeilypäällä...onhan niitä muitakin millä olen laihduttanut mut ne on vielä epäterveellisimpiä joten mitäs niitä kertomaan..pitäs vaan laittaa se ruokakolmio itellä kuntoon ja jättää herkut pois,ite tykkään popsia sipsejä,suklaata ym.moskaa,myös hampurilaisia sillon tällön jne..ne pitäs saada pois..joskus pieni hyvä ei tosin pahaa tee kunhan syö kohtuudella.. =0)
Matalahiilihydraattinen dieetti on ollut minulle ainut joka toimii. Olen 18 kk. aikana laihtunut 9 kiloa ja olen paljon pirteämpi. Kolesteroliarvoni nousivat aluksi, mutta ovat laskeneet nyt alkutilannetta matalammalle. Veren sokeriarvoni eivät enää heilahtele. Matalakaloriset dieetit ovat huonoja monestakin syystä.
- Jatkuva näläntunne. Seuraus: Dieetti lopahtaa nopeasti.
- Vaatimus kohtuullisuudesta. Älytöntä, juuri kohtuusyömisen vaikeushan ihmisiä lihottaa.
- Rasvojen välttäminen aiheuttaa usein myös lihan ja eläinrasvojen välttämistä, proteiinia tulee samalla vähennettyä liikaa.
- Vitamiinien ja ravintoaineiden hyödyntäminen estyy jos ateriaan ei sisälly tarpeeksi rasvoja
- Kyvyttömyys erotella hyviä ja huonoja rasvoja toisistaan, kaikki rasvat nähdään helposti mörkönä.
En aio enää siirtyä entiseen ruokavaliooni. Olen päässyt irti hiilihydraattiriippuvuudestani ja makean nälästäni.
Olen sanonut hyvästit valkoisille jauhoille, sokerille, riisille ja perunoille. Olen toivottanut ruokavaliooni tervetulleeksi hitaat hiilihydraatit. Pähkinät, siemenet, linssit, pavut, tomaatit, sienet, munakoisot, kesäkurpitsat, jne. Paino putosi, itsetunto palautui vuosien tauon jälkeen.
Kaikki, mitä tarvitsee tietää järkevästä läskin vähentämisestä (parempi puhua siitä, kuin laihduttamisesta, joka on liian epätarkka termi/sana):
http://www.kutri.net
http://www.stumptuous.com/weights.html (lue ainakin osiot starting ja eating)

Ååååhhh, eka viestini ranneliikkeelle! :) Kuulin luotettavalta lähteeltä, et tää on laatusaitti, niin piti tulla tsekkaamaan.
Muutama käytännön neuvo syömiseen

Annoskoko

1) Jos syö *suuria* ruoka-annoksia lounaaksi tai päivälliseksi, kannattaa ne puolittaa tai jättää edes kolmannes pois. Aluksi annos tuntuu liian pieneltä, koska vatsanahka ei kiristy. Kylläisyys kuitenkin tulee 10 min viiveellä. Tilanteeseen tottuu kohtuullisen nopeasti eikä enää kaipaa valtavia ruokavuoria. Koska energiansaanti hieman vähenee, lähtee paino hitaaseen laskuu n.

2) Juodaan enemmän vettä esim ruokailun yhteydessä. Auttaa pienentämään annoskokoa järkeviin mittoihin.

Rasva

3) Syö vähempirasvaista ruokaa (kanaa, rasvatonta lihaa, ei pizzoja tai lihapiirakoita). Jos ei onnistu, korvaa suurempi osa ruuasta salaatilla (ei majoneesisalaatilla).

4) Suklaa, leivonnaiset ja hesburgerit jätetään väliin samoin pizzat ja lihapiirakat. Jos tulee naminälkä, ostetaan jotain hyvää vähärasvaista jugurttia tai marjoja tai tehdään vaikka uunibanaania. Jos on ihan pakko saada hesburgereita, niin ne kamalat ranskalaiset voi jättää ostamatta - riistohinta - höttöä sisältä. Ainoa maku tulee suolasta ja ketsupista. Kevytsalaatti ja kastike on tosi hyvää ranskiksiin verrattuna ihan vaikkei laihduttaisikaan. Jos hesburgereita tai pizzaa kuitenkin syödään niin se on sitten päivän lämmin ruoka. Ei sitten syödä muuta...

Hitaasti mutta varmasti

5) Dieetin voi aloittaa vaiheittain. Tee heti yksi muutos ja tee seuraava vaikka kuukauden päästä.


Ja kuluttaakin pitää enemmän.

6) Kävele, pyöräile. Säästät rahaa, laihdut, virkistyt aamukävelyllä ja jaksat paremmin...

7) Jos on vähän vilpoisempaa, kuluttaa keho enemmän energiaa lämmöntuottoon. Kevennä vaatetusta ja vähennä lämmitystä niin että olo on viileä, muttei kylmä. Nopein tapa tähän on ottaa pipo pois päästä ja kyllä lämpö lähtee.

Ja mielä malttamisesta

8) Laihtumisen huomaat muutaman kuukauden kuluttua. Jos kuitenkin menet äärimmäisyyksiin ja laihdutat tosi nopeasti, on vastakkainen korjausliike odotettavissa ja ajaudut mässäilyviikkoon.

9) Joka päivä vaalle. Pidä huoli että se näyttää joka perjantaina hieman vähemmän.

10) Jos paino joskus nousee, ei saa luovutaa tyyliin: lihoin kaksi kiloa, nyt luovutan koska kaikki toivo on jo mennyttä, ja lihon kymmenen kiloa.

Nämä olivat Lintulin kymmenen käskyä

Lintuli Tietää Kaiken
Lintulin täytyy vielä lisätä, että Lintuli puhuu omasta kokemuksesta.

Hyviä neuvoja tällä palstalla :)
Mä oon onnistunu mun laihduttamisessa tosi fantsusti. Aina oon ollu liikunnallinen ja itsepuolustuslajit, kuntosali, lenkkeily sekä omatoiminen kuntoharjoittelu on osa arkee. Oon suurimmillani painanu kauheat 70 kiloa (oon 175 cm pitkä), mut onnex oon saanu painon tippumaan.

Nykysin mä syön vähän salaattii ehkä kerran päiväs ja oon tosi kiintee. Painooki on vaa 30 kiloo. Ihmiset kyl vähä kattoo, mut hei, eiks ne haluu just tätä?
lintuli : tsirp!

Mun laskujen mukaan Hesburgerin aterioissa eniten kaloreita on majoneesissa, mut tottakai kaikki muukin on pahasta:)
"Jani kirjoitti: "Jokainen meistä on varmasti joskus laihduttanut. Monet ulkonäön vuoksi, osa terveyden takia.

Millä saatte motivoitua itseänne? Onko oikotietä onneen? Toimivatko Atkinsinsit yms ruokavaliot?""

Atkinsilla olen tiputtanut 38 kiloa vuodessa ja neljässä kuukaudessa. Vahva ylipaino motivoi sinällään, mutta Atkins-tyyppiset ruokavaliot saavat olon tuntumaan niin hyvältä että se jo sinällään toimii motivaattorina.
Jep.. Mun laihduttaminen on aina sita, etta ma lopetan syomisen suunnilleen kokonaan ja sporttaan hulluna siihen saakka, kunnes alkaa nayttaa hyvalta ja tuntua hyvalta, eika vaakakaan enaa tee kuolemaa mun alla.. Ja jos tulee syotya jotain turhaa, niin sormet kurkkuun ja kaikki pihalle. Olen tosi tiukka aina jos dieettiin on tarvetta.. Saattaa olla vahan sairasta, mutta kun mikaan muu ei auta..
Yleensä kun alkaa seurustelemaan ni mulla ainaki paino tippuu.. parhaimmillaa on menny 15kiloo alaspäi mut eron sattuessa osaan purkaa tunteeni muuhunki ku itkemiseen.. ja se muu on syöminen.. joten yleensä +-0.. :P No sit jos tsemppaa että syö vähempi mässyy ym ym.. mut.. en tue semmosta ;)
Mulla taas seurustelun myötä paino nousee, koska yhdessä on tullut syötyä enemmän ja useammin.
"lintuli
27.11.2004, 09:53 Muutama käytännön neuvo syömiseen

Lintuli Tietää Kaiken "

Lintuli ei tiijä mittään, etenkään laihduttamisesta.
No niin rakkaat homppelit, jos ei peilikuva miellytä niin klikkailkaapa huviksennehttp://www.pakkotoisto.com. Sieltä saatte bodaripojilta ja mimmeiltä hyviä vinkkejä ja realistisia neuvoja kropan hallintaan. Kehtaatte sit kesällä ottaa aurinko uikkareissa. Ja unohtakaa ne vaaleat jauhot,riisit ja perunat+muut turhat hiilarit ja syökää kunnolla. Auttaa kummasti nim.kokemusta on...
Olen pudottanut painoa Atkinsin dieetillä noin 20kg reilussa 6kk. Jätin hiilihydraatit pois kuten riisit, pastat, perunat, leivät ja pullat. Syön kaikkea lihaa, rahkaa, munaa eli paljon proteiineja ja vähän hiilareita. Toki edelleenkin syön hiilareita mutta harvemmin ja ainoastaan ulkona käydessä, ravintolassa tai kun joku tarjoaa kylässä. Kakutkin maistuu hyvälle silloin. Normaaliin arkipäivääni hiilareiden järjetön ahminen ei tule enää koskaan takaisin.
  • 39 / 56
  • Jacqueline.N.
  • 21.4.2005 2:55
No mutta eikös laihduttaessa voi oikeastaan syödä mitä vain sen verran kuin tuntuu hyvältä. Ei mitään ähkyä tarvitse änkeä aamiaisella, lounaalla eikä illallisella vaan jos on nälkä niin sitten syö monipuolisesti jotain hyvää ja terveellistä. Karkkiakin voi vähän syödä silloin tällöin ja suklaata kunhan ei ihan kamalia määriä ahda. Ensin kannattaa aina syödä lämmin ruoka ennenkö alkaa herkutella koska nälissään sitä mässäilee helpolla ihan turhaa mössöä.

Liikunta on tietenkin se mitä tarvitaan. Muutaman kerran viikossa jotain mistä tykkää. Itse juoksen, kiipeilen ja uin. Enkä pääse lihomaan:)

Kannattaa panostaa johonkin tiettyyn oikein innolla kuten juoksemiseen. Musiikkia mukaan ja hyvät kengät! Sitten ei säikähdetä jos vähän hengästyttää kun se tekee vaan hyvää jos pistää itsensä vähän koetukselle. Ja lopuksi venytellään ja palkitaan itsensä autuaallisella jalkakylvyllä.^^
Se on totta, että on tärkeätä syödä monipuolisesti, jotta laihduttaminen onnistuisi tai ylipäänsä pysyisi tavoitepainossaan. Ongelma on lähinnä siinä, että ihmiset eivät yleensä osaa hahmottaa omaa ruokaympyräänsä, ja millaisia muutoksia sille tulisi tehdä. Ensimmäisenä ollaan aina vetämässä rasvat nollaan ja tungetaan suutäyteen rehuja - ja odotetaan että kehon oma rasva palaisi pois. Se ei vain vältämättä ole kovin palkitsevaa: verensokeri pääsee heittelemään liikaa ja silloin myös "repsahdukset" ovat todennäköisempiä (heikolla hetkellä vetääkin sen koko Fazerin sinisen kerralla naamaansa).

Aktiivinen liikunta (väh. 3 kertaa viikossa pitäisi hengästyä) ja tasapainoinen ruokavalio auttavat painonhallinnassa (niin laihduttaminen kuin tietyssä painossa pysyminen).

Itse kiinnitän syömisissäni nykyään enemmän huomiota proteiinien saantiin, koska niitä tulee syötyä "vahingossa" huomattavasti vähemmän kuin hiilihydraatteja. Proteiinini saan esimerkiksi leikkeleistä, kananmunista, kalasta, lihoista (kana ja nauta), soijasta, rahkasta, raejuustosta. Yritän sisällyttää niitä jokaiselle aterialleni.

Hiilareissa kiinnitän huomiota siihen, että suurin osa niistä tulisi täysjyväviljasta sekä kasviksista ja hedelmistä. Vähän tarpeen mukaankin kannattaa miettiä, mitä syö. Esimerkiksi hedelmästä saa hyvät energiat ennen liikuntasuoritusta ja myös sen jälkeen nautittuna se on hyvä palauttava ruoka.

Proteiinien ja pitkäketjuisten hiilareiden (täysjyväviljat) edut ovat siinä, että niistä saatu energia säilyy lihaksissa pidempään eikä varastoidu heti rasvasoluihin. Samoin myös verensokeri pysyy tasaisempana, eikä yhtäkkinen nälkä pistä ahmimaan kaikkea, mitä eteen tuodaan.

Rasvoja ei myöskään kannata unohtaa laihduttaessaan. Ihminen tarvitsee voitelua niin fysiikkansa vuoksi kuin hermoston toimivuuden vuoksi. Rasvojen tietenkin pitäisi olla niitä tyydyttämättömiä - esim. kalaöljyt ja kasvisöljyt ovat ihmisen ruokavaliossa välttämättömiä.

Suunnittelemalla ateriansa etukäteen pystyy välttämään ei-toivottuja ruokailutottumuksiaan. Aamiainen, lounas, päivällinen ja iltapala sekä muutama välipala päivän kuluessa pitävät ihmisen toiminnassa koko päivän ja vähitellen huomaa tavoitepainonkin löytyvän vaa'asta.

Ja tärkeä asia vielä painoa tarkkaileville: peiliä ja puntaria parempi mittari on vaatteet!
>>Aktiivinen liikunta (väh. 3 kertaa viikossa pitäisi hengästyä) ja tasapainoinen ruokavalio auttavat painonhallinnassa (niin laihduttaminen kuin tietyssä painossa pysyminen).
- Rasva-aineenvaihdunnalle otollinen sykealue on itseasiassa tuon alapuolella. Eli jos peruskunto ei ole kohdillaan, niin kannattaa treenata se kuntoon. Pitkäkestoista, hidastempoista (n. 65-75% HRmax, pitää pystyä puhumaan) liikuntaa vähintään 45min putkeen -mielellään pidempään. Siihen lisäksi jonain päivänä muutamia intervallivetoja ja lisäksi vastusharjoittelua (tämä unohdetaan niin usein).

Monet kovaa treenaavat unohtavat itseasiassa usein tuon pk-harjoittelun. Se on kuitenkin kaiken perusta. Asiasta on tehty varsin mielenkiintoisia tutkimuksia ja käytännön esimerkkejä löytyy.

Proteiinini saan esimerkiksi leikkeleistä, kananmunista, kalasta, lihoista (kana ja nauta), soijasta, rahkasta, raejuustosta.
- Protskuja saa ihan kaikesta lihasta hyvin. Jos ei millään jaksa nähdä vaivaa, niin lisäravinteet on ihan toimiva vaihtoehto oikein käytettynä.

>>Esimerkiksi hedelmästä saa hyvät energiat ennen liikuntasuoritusta ja myös sen jälkeen nautittuna se on hyvä palauttava ruoka.
- No itse en ainakaan saa riittävästi energiaa esim. omenasta. Tässä tapauksessa hedelmistä sopii ehkä banaani. Muut ovat aika vaisuja, ehkä hätätapauksessa.

>>Proteiinien ja pitkäketjuisten hiilareiden (täysjyväviljat) edut ovat siinä, että niistä saatu energia säilyy lihaksissa pidempään eikä varastoidu heti rasvasoluihin.
- Miten energia joka on saatu glukoosista poikkeaa energiasta, joka on saatu vaikkapa protskuista? Ei mitenkään. Itse enrgia ei säily lihaksissa. Pitkäkestoiset hiilarit ja proteinit sulavat hitaammin -> energiaa vapautuu tasaisemmin + tavaraa elimistössä kauemmin -> kylläisyydentunne pysyy kauemmin.

>>Rasvoja ei myöskään kannata unohtaa laihduttaessaan.
- Yep. Rasva-aineenvaihdunta vaatii itsessään toimiakseen rasvaa.
Mhh... Typo. Siis "energiaa" säilyy tietty lihaksissa. Sen pysyvyyden kannalta ei kuitenkaan ole merkitystä, onko se saatu siitä glukoosista vai protskuista.
>>Rasva-aineenvaihdunnalle otollinen sykealue on itseasiassa tuon alapuolella. Eli jos peruskunto ei ole kohdillaan, niin kannattaa treenata se kuntoon. Pitkäkestoista, hidastempoista (n. 65-75% HRmax, pitää pystyä puhumaan) liikuntaa vähintään 45min putkeen -mielellään pidempään. Siihen lisäksi jonain päivänä muutamia intervallivetoja ja lisäksi vastusharjoittelua (tämä unohdetaan niin usein).
- Tuosta olen hieman eri mieltä, että pitäisi pitää syke noin alhaalla, saadakseen parhaan rasvanpolttotehon. Matalammalla sykkeellä tehdystä liikunnasta keho palautuu nopeammin ja "jälkipoltto" tyssää nopeammin kuin korkeammalla sykkeellä tehdyn treenin jälkeen.
Mutta tottakai pitää olla peruskunto hallussa, että kannattaa lähteä tekemään toistuvasti rankkoja treenejä. Yhtä tärkeää on myös antaa kropan palautua liikuntasuorituksista eli ts. lepo on myös tärkeää. Muuten olen kyllä ihan samoilla linjoilla.

Ja banaania minäkin suosittelen buusteriksi ennen treeniä. Kyllä se omenakin joskus auttaa, jos edellisestä oikeasta ateriasta ei niin kovia kauaa ole. Yleensä vedän sen banaanin ennen treeniä (tai sitten mennään kaurapuuron voimalla kuten tänä aamuna) ja ananasta/omenaa/appelsiinia treenin jälkeen. Plus tietenkin proteiinit, jos on lihaskuntoaan ollut treenamassa.

>>Miten energia joka on saatu glukoosista poikkeaa energiasta, joka on saatu vaikkapa protskuista? Ei mitenkään. Itse enrgia ei säily lihaksissa. Pitkäkestoiset hiilarit ja proteinit sulavat hitaammin -> energiaa vapautuu tasaisemmin + tavaraa elimistössä kauemmin -> kylläisyydentunne pysyy kauemmin.
- Tuota ajatusta minäkin yritin selittää, mutta sinä teit sen selkeämmin. Kiitos!
Yleensä laihduttajat ovat lihavia, joiden on vaikea aloittaa liikkumista juuri lihavuuden vuoksi. Te keskustelette hyväkuntoisesta juoksijasta ( eli itsestänne!). Tämä empaattisuuden puute on ilmeistä. Voi olla myös niin kuin minulla, että polven tapaturman vuoksi en kykene juoksemaan, vaikka olen muuten hoikka enkä ylipainoinen( en tarvitse laihduttamista).

Kehottaisin sauvakävelemään niitä, joilla on ylipainoa, mikä ei ole ainakaan Helsingissä muotia, mutta muualla maailmassa kyllä.
  • 46 / 56
  • Jacqueline.N.
  • 23.4.2005 12:33
Onko joku muu huomannut että jos syö omenaa kylläisenäkin niin siitä tulee jotenkin kamalan nälkäinen olo ihan kuin ei olisikaan syönyt mitään? Siksi en juuri pidä omenoista. Ne ovat niin nälättäviä.
>>miesmies kirjoitti: "Yleensä laihduttajat ovat lihavia, joiden on vaikea aloittaa liikkumista juuri lihavuuden vuoksi. Te keskustelette hyväkuntoisesta juoksijasta ( eli itsestänne!). Tämä empaattisuuden puute on ilmeistä. Voi olla myös niin kuin minulla, että polven tapaturman vuoksi en kykene juoksemaan, vaikka olen muuten hoikka enkä ylipainoinen( en tarvitse laihduttamista).

- No, voinpa sanoa, että varmastikaan urheilu/kuntoilumielessä en ota elämässäni myöskään ainuttakaan juoksuaskelta polveni vuoksi - siihen syy on tosin perinnöllistä. Mutta maailmassa on niin monta muuta tapaa liikkua kuin juokseminen.

Tottakai puhun painonhallinnasta omasta näkökulmastani (186/92), koska siitä vinkkelistä asioitani jäsennän. Mutta sen voin sanoa, etten ole mitenkään synnynnäisesti ollut liikunnallinen ihminen. Päin vastoin täysin rapakunnosta olen muutamassa vuodessa saanut itseni nostettua sellaiseen muotoon ja olotilaan, että voin sanoa olevani tyytyväinen itseeni.

Jos minulta tämän vuoksi puuttuu empatiat lihavia kohtaan, niin pahoittelen sitä antamaani mielikuvaa. Suurimmalla osalla ylipainon kanssa kamppailevista (myös itselläni aikanaan) on suurin haaste siinä, että otetaan itseä niskasta kiinni ja tehdään asialle jotain. Se ei säälillä tai murehtelemisella miksikään itsestään muutu. Siksi toivonkin, että kaikki jotka ylipainoisuutensa kokevat ongelmaksi, lähtisivät tietoisesti ratkomaan asioita sen takana. Aika pitkälle siihen asiaan voi kuitenkin itse vaikuttaa. Sairaudet sitten taas tietenkin ovat aivan oma lukunsa.
>>Tuosta olen hieman eri mieltä, että pitäisi pitää syke noin alhaalla, saadakseen parhaan rasvanpolttotehon. Matalammalla sykkeellä tehdystä liikunnasta keho palautuu nopeammin ja "jälkipoltto" tyssää nopeammin kuin korkeammalla sykkeellä tehdyn treenin jälkeen.
- Yep. Rankat treenit "polttavat" tehokkaammin rasvaa, se on fakta. Mutta useimmilla ihmisillä ei ole peruskuntoa. Pitkäkestoisella, matalatehoisella liikunnalla on myös vaikutusta itse rasva-aineenvaihduntaan. Ruotsissa tehtiin taannoin tutkimus siitä, miksi joillakin aerobicohjaajilla oli varsin suuri rasvaprosentti, vaikka he liikkuivat paljon ja söivät suht terveellisesti. Selitys oli se, että he tekivät kaikki tuntisa kovalla tahdilla -ei pk-treeniä. Keho tottui tähän ja tavallaan rasvojen käyttö energiaksi jäi melkein kokonaan. Elimistö vain tyhjensi ja täydensi glykogeenivarastot uudestaan & uudestaan, samalla kertyi ylimääräisestä energiasta ekstraa.

Mutta treenin tulisi olla monipuolista... Yksipuolisuus on pahasta. Ja todellakin, lepo on tärkeää.
miesmies: Samat treeniohjeet sopivat kaikille. Kuka sanoi, että juokseminen olisi ainoa oikea liikuntamuoto? (Itse en juokse, kuin korkeintaan kiireessä paikasta A paikkaan B. En vain pidä juoksemisesta.)

Kovin ylipainoisille en edes suosittelisi juoksemista, rasittaa huomattavasti niveliä -etenkin väärällä tekniikalla. Samalla saa tehokkaasti yleensä kroppansa paskaksi ja alkanut liikuntaharrastus tyssää siihen. Mutta esim. vesi, spinningpyörät jne. tuovat ekstratukea, eli paino vähenee.

"Minä olen liian lihava liikkumaan" on typerin tekosyy. Samaa luokkaa "Minulla on hidas aineenvaihdunta"/"Minulla on isot luut"/"Minulla vaan on niin lihavat geenit" väitteiden kanssa.

Tietenkin on vaikeaa aloittaa liikuntaa, jos koskaan sitä ei ole tehnyt. Itsetunto panee vastaan, liikunta ei ole kivaa ja kroppa tulee kipeäksi. Mutta ajan kanssa kaikki helpottaa.

Ihan näiden käytännönjuttuja suosittelenkin lämpimästi Persona Trainereiden ja salien henkilökunnan työllistämistä. (Niin joo. "kuntoilu on kallista" väite menee kans tuohon säälittävyyksien listaan.)
Tää on näitä ikuisuuskysymyksiä...

Oikotietä onneen ei ole. Jätä siis kaikki rasva ja hiilarit pois. Paino tippuu vähintäään kilon viikossa. Tämän jälkeen elämäntavat remonttiin, jotta paino pysyy kohdallaaan. Hillitse siis himosi:)

Liikunta on aika huono laidutuskeino. Yhden wiinerin kuluttamiseen tarvitaan kahden tunnin juoksulenkki. On siis helpompaa olla syömättä wiineriä...

Lue tarkkaan kaloritaulukoita. Piilokaloreita on kaikkialla, esim. Latte-kahvi on yleensä todellinen rasvapommi, sillä se tehdään kahviloissa erittäin rasvaiseen maitoon...
"xxx
23.04.2005, 19:15 Tää on näitä ikuisuuskysymyksiä...

Oikotietä onneen ei ole. Jätä siis kaikki rasva ja hiilarit pois. "

Rasva on välttämätöntä ihmiselle ja laihduttaessa kokemukseni mukaan hyvin neutraalia. On ilmeistä ettei keho pysty käsittelemään kaikkea rasvaa, vaan osa menee systeemin läpi muuttumatta energiaksi.

Proteiini liiallisinä määrinä saattaa myös lihottaa. Ne määrät tulevat käytännössä aika nopeasti vastaan.

Hiilihydraatti on tarpeeton energianlähde laihduttajalle. kasvit puolustautuvat syöjiä vastaan myrkyin ja vasta nyt on pystytty eristämään joitakin kasvimyrkkyjä joita me olemme vuosikaudet syöneet tietämättämme. Kuitenkin on niin että jos vaikka syöt nisäkäslevitteisiksi kasvaneita marjoja niin niistä on hyötyä eikä ne lihota. Yleensä laihtumiseen riittää vain tärkkelyspitoisten kasvikunnan tuotteiden ja sokereiden poisjättö.
"xxx kirjoitti: "Tää on näitä ikuisuuskysymyksiä...

Liikunta on aika huono laidutuskeino. Yhden wiinerin kuluttamiseen tarvitaan kahden tunnin juoksulenkki. On siis helpompaa olla syömättä wiineriä..."

Juuri tuo on nyky yhteiskunnassa sitä tyypillistä ajattelua, homo piireissä se erityisesti vielä korostuu. Liikunta sinänsä ei ole arvo, vaan sillä pitää aina saada jokin tavoite lihastenkasvu tai hoikistuminen. Tässä ei varmaankaan tarvitse muistuttaa, paljonko ihmisen tarvitsi liikuntaa hyvän terveyden ylläpitämiseski. Jos kysymyksen asettelu on tuo edellä mainittu, niin terveys näkökohdat kyllä puoltaa viineri+liikuntasuoritus valintaa.

Itse liikunnallisena ihmisenä kuitenkin toivoisisin, että pyrkikää pois siitä ajatuksesta, että liikunta on jokin rangaistus tai sporttinen vartalo on menestyksen tae gay maailamssa. Koittakaa löytää se laji josta todella pidättä. Se on käytännössä ainoa tae sille, että jaksatta vuoden päästäkin harrastaa liikuntaa. Niitä lajeja sitten tästä maailmasta löytyy. Liikuntaa voi harrastaa muutenkin kuin kuntosalilla tai pururadalla mitenkään kyseisiä suorituksia mitenkään aliarvoiden. Mutta kaikille ei kaikki sovi. Kannattaa ihan rohkeasti lähestyä nuita ei laji seurojakin, niissä on ihan kivaa porukkaa ja yhdessä on aina kivempi liikkua.
Hesarissa oli muutama päivä sitten mielenkiintoinen artikkeli juuri valmistuneesta Atkinsin-dieetti-tutkimuksesta. Artikkelin perusteella Atkins-dieetti toimii, mutta ei niinkuin sen kehittäjä on väittänyt.
Elimistö ei mene esim "ketoosiin", energiaa ei kulu enempää kuin aiemmin. Syy miksi dietti toimii oli se, että ihimiset söivät vähemmän kuin ennen. Syy sille, että ihmiset söivät vähemmän oli se, että Atkins vaikuttaa mm. insuliini-tasapainoon, joka johtaa siihen, ettei ihminen ei tunne olevansa nälkäinen.

Lisäksi tutkimus päätteli, että ihmisten taipumus lihota on enemmän geeniperinnön syytä, kuin on aiemmin tiedetty. Helposti lihoavilla on erään hormonin/entsyymin(?) vajausta, kun taas esim anorektikoilla on tuota ainetta tavallista enemmän.

Tämä tukee hyvin paljon sitä, mitä olen lukenut Montignac-dieetistä ja sen toiminnasta.

Pitää etsiä tuo Hesari uudestaan käsiin...

t. Kari
"Vikkari
25.04.2005, 09:54 miksi dietti toimii oli se, että ihimiset söivät vähemmän kuin ennen. "

Hesari kirjoittaa kukkua. Jokainen joka on lukenut myös Atkinsin alkuperäisen Dieettivallankumouksen tietää että osa Atkinsin potilaista söi dieetillä kaloreissa enemmän kuin ennen ja laihtui siitä huolimatta.

Minä itse olen ollut Atkins-tyyppisellä dieetillä ja kalorimäärät ovat vain lisääntynyt entisestään, silti minulla on jo huomattava painonpudotus takana (45 kg).
Pora-liike kirjoitti:
"Hesari kirjoittaa kukkua. Jokainen joka on lukenut myös Atkinsin alkuperäisen Dieettivallankumouksen tietää että osa Atkinsin potilaista söi dieetillä kaloreissa enemmän kuin ennen ja laihtui siitä huolimatta"

No Hesarissa vain viitattiin koetuloksiin. Asia on toki paljon monimutkaisempi, eikä tämä kerro kaikkea. Veren sokeritasapaino vaikuttaa myös siihen mihin energiaa varastoidaan; tämä selittäisi mainitsemasi ilmiön. Atkinsin ongelmia taitaa olla nuo kolesterolit yms, onko sinulla ollut niiden kanssa ongelmia?

Laihtuisinpa minä 35kg.

t. Kari
"Atkinsin ongelmia taitaa olla nuo kolesterolit yms, onko sinulla ollut niiden kanssa ongelmia?"

Ei ole. Mittaustulokset ovat lääkärin mielestä erinomaisia kaikkien verikokeessa yleisesti mitattavien arvojen osalta, mutta en pysty näkemään että ne olisivat muuttuneet paremmiksi. Huonommaksi ne eivät ainakaan ole muuttuneet.

Verenpaine on laskenut dieetin myötä normaalilukemien ylärajalle. Perinnölliset sydänongelmat muuttuvat siis varsin merkityksettömäksi riskiksi. Pitää mennä ja kuolla johonkin muuhun!