Kivesten tutkiminen

  • 1 / 8
  • eemil
  • 14.4.2005 18:19
Moi!

Joskus lueskelin jostain julkaisusta että kätevä tapa tutkia kiveksiä itse on läpivalaista ne taskulampulla. Testasin tätä, mutta ei ainakaan magliten valossa isoimmalla mallilla näe valoa kivesten läpi tulevan? Tälläiset "tummentumat" olivat merkki syövästä tai vastaavasta?

Näkyykö siis valo kiveksen läpi oikeasti vai ei? Minulla on ollut muutaman kuukauden ajan myös silloin tällöin kipuja kiveksissä ja jalkojen tyvessä, joten onko minulla nyt syöpä?

Suvussa syöpää ei ole, mutta itseäni asia pelottaa kovin. Kiveksissä itsessään en ole havainnut mitään outoa / muutosta.

Vastatkoot ken osaa.

-eemil-
  • 2 / 8
  • arkadas
  • 14.4.2005 18:42
Kannattaisiko kuitenkin epäilysi vuoksi käydä lääkärissä... Mielenrauha tulee varmemmin, eikä tarvitse pähkäillä ollakko vaiko eikö olla...
tutkin aikoinani kiveksiäni valolla ja hyvin näky vaik mitä. ainakin verisuonet ja sit lisäkiveksesssä oli sellainen patti jot ei enää ole mut eipä ole kiveksiäkään, he he hee... Siittiöt nuo pikku veijarit näkyivät somasti uiskentelevan mikroskoopissani. Somia olivat nuo häntäheikit nykyään pakkasessa jossain. kerran eksäni kanssa useita tunteja pakkasessa kovassa hiihtelimme ja latusilla sujuttelimme. pallit hieman paleltu ja sattuipa ihan vit.. siis totella paljon sit ku alkoivat lämmetä. no me sit testasimme ja hyvin ne sulettuaan taas toimivat. veikkaan et ei sul mittän hätää ole tuskin aihetta huoleen. Veremnkiertohäiriö saattaa joskus pientä tuskaa tuottaa jos jumissa on suonet ja veren puuteetta siellä jossain. Se on ihan normaalia et joskus vähän kipeet tekee. Mut jos huoli on mene lääkäriin ja urologille.
  • 4 / 8
  • JuhaniV
  • 15.4.2005 9:25
Voihan sitä toki harrastaa oman anatomiansa opiskelua myös taskulampun valossa. Syövän tunnistaminen omatoimisesti taskulampun avulla vaikuttaa aika epävarmalta menetelmältä.

Syöpää voisi epäillä silloin kun kiveksissä tuntuu joku uusi kyhmy tai muutos vaikkapa lämpimässä suihkussa kiveksiä tunnustellessa. Tietämykseni mukaan syöpä ei aiheuta ainakaan alkuvaiheessa kipuja.

Kivut tuolla alueella viittaavat mahdolliseen eturauhasen tulehdukseen, joka on aika yleinen miesten vaiva. Internetin sivuilta löydät selostuksia asiasta. Katso kuitenkin, että tietolähde on luotettava. Tästä samasta asiasta on Ranneliikkeessä keskusteltu aiemminkin. Silmäile vanhempia keskusteluja.

Ohjeeni on, että pidä alapää lämpimänä, muista tyhjentää eturauhanen säännöllisesti ja vaivan pitkittyessä käväise lääkärin juttusilla.

Juhani
  • 5 / 8
  • Rauhaton
  • 15.4.2005 12:30
Kävin itse joku päivä sitten lääkärillä tutkituttamassa kivekseni, koska toisessa on pikku pikku pahkura, joka toisesta puuttuu. Lääkäri ei tunnustelemalla löytänyt mitään mielestään hälyyttävää ja sanoi, että varsinkin lisäkives voi olla hyvinkin muhkurainen ja myös erilainen eri puolilla.

Minusta patti kuitenkin tuntuu edelleen epäilyttävältä enkä vieläkään osaa suhtautua asiaan rauhallisesti, varsinkin kun kassit olivat tutkintatilanteessa niin korkealla, että en itse edes osannut osoittaa oikeaa kohtaa. Pitäisikö varata aika toiselle lääkärille ja tuhlata terveydenhuollon resursseja vai odottaa, että oletettu kasvain on herneen kokoinen ja lähettänyt etäpesäkkeitä joka puolelle?
  • 6 / 8
  • Vesieläin
  • 15.4.2005 13:28
Mulle lääkäri (urologi) sanoi, että lisäkiveksen pikkuinen pahkura oli todennäköisesti vain hyvän laatuinen nesterakkula mistä ei ole mitään haittaa. Myöhemmin se poistettiin kirurgisesti ja sellainenhan se sitten oli ei mitään sen ihmeellisempää. Kaikki nykyään ihan ok ja tuosta on kulunut jo vajaa kaksikymmentä vuotta.
  • 7 / 8
  • Rauhaton
  • 15.4.2005 13:39
Kiitos Vesieläin, tuo rauhoitti hieman, sillä jonkin nesterakkulan oloinen se itse asiassa on. Pieni ja pinnalla olevan tuntuinen. Lääkäri ei ollut urologi joten tuollaiset eivät välttämättä ole hänelle tuttuja. Pitänee vain seurata tilannetta. Missä vaiheessa ja mikä muuten johti leikkaukseen? Kasvoiko patti vai valititko vain tarpeeksi?
  • 8 / 8
  • TommiK
  • 24.4.2005 0:21
Kivespussin muhkura voi olla myös suonikohju. Itse myös yritin näyttää lääkärille eikä meinannut huomata vaikka se selkeästi tuntuu puristellessa. Se ei ole vaarallinen, itselläni on sellainen ollut jo vuosia. Voi alentaa hedelmällisyyttä ja jos pahaksi äityy niin voidaan leikata. Mulle lääkäri ei suositellut leikkaamista.