Oikeus fyysiseen koskemattomuuteen

  • 1 / 55
  • Schlager
  • 18.4.2005 13:41
Hei!

Olin tässä viime lauantaina yhden polttariporukan ansiosta Con Hombresissa. Kyseessähän on myös euroviisubaari ja asioista oli sovittu omistajaa myöten. Itse sulhanen, kuten myös minä ja suurin osa muistakin, ovat todellisia euroviisufaneja. Kaikki meni siihen asti ihan hyvin, kunnes yksi nuorehko mieshenkilö alkoi hipelöimään selkääni. Meinasin nostaa äläkän, koska en pidä siitä, että tuntemattomat hipelöivät minua.

Onko niin, että homobaareissa eivät päde Suomen lait? Eikö sittenkään yksilöllä itsellään ole oikeuksia? Toki kyseisellä henkilöllä tuntui olevan alkoholia veressä, mutta ymmärtääkseni mikään ei oikeuta kähmimään edes homobaarissa. Olenko väärässä?

Kosketus voi olla ihana asia, mutta se vaatii mielestäni luvan ja myös tavallaan halun siihen koskettamiseen. Vaikka moni tyyppi vaikuttaa miellyttävältä minusta, suorastaan halattavilta jne., niin mieleeni ei tulisi alkaa hipelöidä ketään tuntematonta.

Ystävällisin terveisin,

Schlager
  • 2 / 55
  • sunshine
  • 18.4.2005 14:13
Onhan se ikävää jos kähmitään. Mutta tuostahan heteronaiset ovat kärsineet iät ja ajat myös. Kaikki miehet eivät pidä näppejään kurissa.
Ei siis mikään "vain homojen vitsaus" tämäkään.
  • 3 / 55
  • Schlager
  • 18.4.2005 14:59
Hassuna asiana voin sanoa, että aiemminkin olen saanut käpälöintiä osakseni. Laivalla (abiristeilyllä) yksi puolituttu mies hyppäsi syliini ja käpälöi ja lopulta pussasi otsaani.

Jostakin syystä miehet ovat enemmän käpälöineet minua kuin naiset, joskin työpaikalla jouduin yhden naiskollegan uhriksi (hän alkoi käpälöidä).
  • 4 / 55
  • Public eye
  • 18.4.2005 15:27
Lieneekö tuo nyt niin mahdottoman vaarallista? Ei kai fyysinen kosketus tuntemattomankaan kanssa kenenkään maailmaa kaada, ainakaan jos pysytään poissa ns. intiimeiltä alueilta.

Joillakin on tapana kokeilla kepillä jäätä varsinkin alkoholin vaikutuksen alaisena - tosin pahoin pelkään, että hyvin harvassa tapauksessa johtaa toivottuun lopputulokseen. Aina voi kehottaa napakasti lopettamaan käpälöinnit sellaiseen äänensävyyn, joka ei jätä tulkinnanvaraa. Itse olen todennut sen useimmiten tehoavan, eikä kummallekaan liene jäänyt asiasta pahempia traumoja.
  • 5 / 55
  • Zeppelin
  • 18.4.2005 17:12
No hellanlettas sentään. Äijäthän on tätä aina harrastanu, siis muijille lähinnä... Samoin ovat kyllä muijat tehneet äijille, varsinkin pikku huppelissa ;-)

Nuorna miesnä työporukan rillumareimatkalla yksi keski-ikäinen rouvashenkilö suorastaan ui mun liiveihin. Juttu oli niin huvittava kaikessa epäkiihoittavuudessaa, että enpä osannut muuta kuin naureskella. Vielä paremmin nauru maittoi seuraavana päivänä töissä..

Con Hombresissa selän kun käännät, niin varmasti joku taputtaa takapuolta. Tai sujauttaa takataskuun käyntikorttinsa tms...

Jos jollain on ihan oikeasti niin pahuksen ahdas reviiri ettei tuollaisia kestä, niin silloin on valitettavasti paras ratkaisu eristäytyä muista ihmisistä. Tai ainankin huomattavasti rajoittaa menemisiään.
Valitettava totuus on se, että jos menette homopaikkaan, teidän oletetaan automaattisesti suostuvan kourittaviksi. Koin tämän itse joskus vähän päälle 20-vuotiaana, kun äijät jatkuvasti puristelivat persettäni niin että sattui. Onneksi tuo ilmiö tuntuu katoavan iän myötä. Hiljattain eräs itseäni huomattavasti nuorempi bi-ystäväni, joka kyllä liikkuu enimmäkseen heteropaikoissa, oli mukanani homopaikassa, ja saman tien joku kävi hänen munilleen. Hän päätti, ettei enää tule homopaikkoihin. Samanlaista valitusta olen kuullut muiltakin nuorilta ystäviltäni.

Muistan aikoinaan Seta-lehden jutun, jossa kerrottiin muutamasta nuoresta heterosta, jotka olivat uskaltautumassa silloiseen Escale -baariin. Ovella ulos menevä asiakas ilmeisesti ohimennen tarttui yhden nuoren miehen, hänelle täysin tuntemattoman, haaroväliin. "Jumalauta, se kävi munille", sanoi toinen ja niin he hakkasivat kyseisen kourijan, lähtivät tiehensä, ja jättivät hakatun asiakkaan odottamaan ambulanssia. "Mitä he sitten odottivat, homobaarista?" kysyi Seta-lehti.

Niin, mitäpä tosiaan? Vaikka minä olen homo, en minäkään silti toivo, että joku tuntematon, jolle en ole antanut edes pienintä vihjettä että olisin hänestä kiinnostunut, tulee hipelöimään. Ikävää, että jotkut homot olettavat, että jos olet homopaikassa, olet antanut luvan seksuaaliseen ahdisteluun. Ja vielä ikävämpää, että Seta-lehtikin on sisäistänyt tuon oletuksen niin, ettei mitenkään huomannut että vaikka pahoinpitely toki oli väärin, myös kourija teki väärin, eikä teko olisi ollut yhtään sen oikeutetumpi jos se olisi kohdistunut johonkuhun baariin tulossa olleeseen homoon.
"Lohdutuksena" voi sanoa, että ilmeisesti samanlaista tapahtuu myös joissain heteropaikoissa. Eikä ainoastaan niin, että heteromiehet kourisivat naisia, olenpa kuullut, että jotkut naiset käyvät tunnustelemassa, millaista tavaraa olisi tarjolla. Mutta tällaista tapahtuu ilmeisesti vain joissain heteropaikoissa, heteroilla on sen verran valinnanvaraa, että he voivat mennä myös sellaiseen anniskelupaikkaan, jossa tuollaista käytöstä ei sallita.
  • 8 / 55
  • BearTrap
  • 18.4.2005 19:57
Tilanteesta riippuen kähmintä voi olla hyväntahtoista tai iljettävää. Totta kai homoistakin löytyy pervoja ja kaheleitakin, jotka käyvät käsiksi kauheassa känissä räkä poskella. Epämieluisille kähmijöille voi tosiaan sanoa ensin ystävälliseen sävyyn, että ei kiitos ja kädet muualle. Jos ei tehoa, voi saman todeta hieman tiukempaan sävyyn. Tuskin kannattaa mitään äläkkää nostaa, jos ei tarve tosiaan vaadi. Ravintolassa, niin homo kuin heteropaikassa, pärjää parhaiten terveellä huumorilla.
Minun mielestäni, ainakaan itse en pidä, että joku tulee käpälöimään edes sittenkään vaikka olisinkin antanut ystävällisen vaikutelman tälle toiselle osapuolelle - toisen yksityisyyttä ei kuulu loukata. Jos olet aivan varma, että toinen on jo katsonut sillä silmällä jonkun aikaa jutusteltua niin sitten ehkä voi alkaa "tunnustelemaan" mihin toinen on valmis mutta mielestäni on mautonta alkaa heti kourimaan. Vitsinä tosi ystävien kanssa on vähän eriasia jos molemmat ymmärtävät tilanteen. Sittenkin vain jos on ihan varma. Tää vaatii kait sitä tilanne tajua ja vahvaa tunneälyä, vaik kai se saattaa kännissä ehkä joskus mennä helpomminkin. Riippuu niin tilanteesta hmmm... No mistäs sen aina tietää milloin voi kouria joo.

Ehkä tuolla baareissa notkuu ihmisiä jotka ruokkivat tällaista lihatiskimeininkiä, että pitää tutkia lihan kimmoisuus ennen kuin valitsee, mitää ottaa. Lauantaina Nallessa oli melkein enemmistö jotain heteroita ja baaritiskillä joku kouri perseestä ja sanoin kyllä niin tiukkaan sävyyn tälle idiootille että vittu koura pois mun perseestä tai kohta makaat tuossa lattialla vitun juntti. Johan rupesi pullamössöläskikouraisen alahuuli väpisemään mut jaksoi yrittää vielä jotain siinä länkyttää johon vastasin että pidätkö vielä vittu sen turpasi kiinni ennen kuin lyön niin lujaa ettet muista koko illasta mitään. Sanoin niin vittumaisella komentoäänellä, että johan pelle lähti vetää. Harmi, että Sami ei ollu narikassa. No ei kuitenkaan mennyt ilta pilalle :D
Jep, toivottavasti jaksat ottaa vastaisuudessa
suht rennosti moiset, etka saa liikoja schlagereita.
Ns "laappimisia" tapahtuu takuulla jatkossakin, tieda vaikka
itse syyllistyisin moiseen joskus.

Ei moisen takia kannata "eristaytya" yhtaan mistaan.
Mutta jos tuollainen tosiaan on aivan liian paha juttu
sulateltavaksi sinulle, niin sitten ei ikava kylla ole muuta
neuvoa.

Mutta hei, eihan se ole -? Yksi vahan epamiellyttava asia muiden vahan epamiellyttavien asioiden joukossa taalla maan paalla, loppuen lopuksi, vai mita -?
Asia on niin, että ilmeisesti joiltakin puuttuu ymmärrys kunnioittaa toista henkilöä. Sitä en tule hyväksymään, että tuntematon ihminen koskee minuun noin vain, vaikka tarkoitus olisikin hyvä. Sen sijaan aina voi kysyä "saako sinua halata?" tms. ja silloin voi saada jopa myöntävän vastauksenkin! :)

Jos joku tahtoo pikaseksiä, niin minä en ole sitä varten. Jos joku haluaa pikahellyyttä, etsiköön siihenkin jonkun toisen kuin minut. Jos joku haluaa minusta ystävän tai kaverin, jonka kanssa voi olla kainalokkain, saattaa siinä hyvin perustein onnistua. Jos joku taas haluaa vielä tiiviimpää yhteydenpitoa ja suhteen, niin se ei onnistu ainakaan hipelöimällä.
On se hyvä, että on periaatteita, mutta niistä voi muodostua piikkilanka.

Vaikka ymmärränkin Schlager närkästyksesi, niin ehdottomuutesi vaikuttaa silti ylimitoitetulta. Miksi tehdä kärpäsestä härkänen?
Samaa mieltä, Sunshine, ja piirit on niin pienet että naama ja asenne jää helposti muistiin. Reviiriään kiivaasti puolustavan ihmisen mahdollisuus minkäänlaiseen kanssakäymiseen homokuppiloissa kutistuu äkkiä olemattomiin. Kuten sanoin, huumori on usein parempi ase ja se viestittää muillekin asiakkaille, että kähmintäkohtauksessa on sentään yksi fiksu osapuoli. Ne kuolaavat kahelit on sitten oma lukunsa. Mutta kukin taaplaa tyylillään.
Minulle koskettelu on ongelmallista.En vain pidä siitä.Tilanteen on oltava
toivottu ja jo kuuma,ennenkuin siedän sitä.Vieraan yllättävä koskettelu,
saa mut sävähtämään.Kuulemma jo lapsena minun piti saada olle irti.
No minä olenkin outo,enkä tarjoa tätä yleiseksi laiksi.
kosketelkaa te toisianne.Kesää kaikille.
Ehkäpä minun pitää kertoa se, että olin kuin hiplaajaa ei olisi ollutkaan. Ihmettelen tätä asennetta, jonka mukaan minun pitäisi antaa itseäni hiplattavan. Ilmeisesti arvot vain ovat niin erilaiset.

Pitäisikö sitten minun hihitellä, kun seuraava kerta tapahtuu (jos tapahtuu)? Ei, silloinhan antaisin kenties vihjauksen, että hakuan juuri tällaista hiplailua!

Itse voisin heittää jonkin hauskahko kommentin: "onpa sinun kätesi oudossa paikassa - miten ne sinne eksyivätkään?", "hei, nyt taisit erehtyä deittikohteestasi" tai "Ai, harrastatko anatomian tutkimista?". Mitä mieltä olette noista ja mitä muita kommentteja kannattaisi kokeilla?

Vaihtoehtona ei ole: "Meille vai teille?" :D
Totta tosiaan; naiset ovat kai "kärsineet" tästä ongelmasta iät ja ajat.. Ei se ole ihan harvoin kun minunkin vartaloni milloin mihinkin osaseen pvat eksyneet jonkin miespuolisen kollegan tai esimiehen käpälät, jollei nyt ihan sopimattomasti niin ainakin tarpeettomasti.

Mielenkiintoinen ilmiö ovat muuten raskaana olevat naiset. Siinä vaiheessa kun maha alkaa pullottaa, siitä tulee vapaata riistaa ja sitä tuntuu saavan kosketella kuka vaan ventovieras. Ymmärrän kyllä että somaltahan se näyttää, ja sinänsä hedelmällisyyden osoittaminen herättää kiinnostusta kanssaihmisissä, mutta silti.. Minä en ainakaan nauti ajatuksesta, että kukaan lääppi minun henkilökohtaista mahaani ilman selkeitä lääketieteellisiä tarkoituksia!
Eipäs nyt väännetä tätä siihen, että käpälöidyksi tulemisesta pitäisi nauttia. En minäkään siitä automaattisesti nauti. Kyllä se säpsähdyttää joka kerta. Eiköhän se ole täysin luonnollinen ensireaktio kaikille. Kyse on siitä mitä sen jälkeen tapahtuu. Showmielessä siitä voi nauttia tai tehdä hauskaa, jos se onnistuu luontevasti.

Rento suhtautuminen helpottaa, that's the point. Kukaan ei pidä nipoista, eivät edes he itse.

Minulla muuten yhdestä ronskista käpälöinnistä sikisi kerran juttu, joka hymyilyttää leveästi molempia osapuolia vielä yli 7 vuoden jälkeen.
< Ihmettelen tätä asennetta, jonka mukaan minun pitäisi antaa itseäni hiplattavan. Ilmeisesti arvot vain ovat niin erilaiset. > Mistä ihmeestä repäisit tällaisen "asenteen"? Mielestäni tässä keskustelussa on annettu päin vastoin ymmärtää, että voit halutessasi kehottaa pitämään näpit irti, kohteliaasti tai tiukasti. Kyse oli lähinnä siitä, ettei hipelöinnintakia kannata nostaa mitään äläkkää, josta ensimmäisessä viestissäsi puhuit.
Mun mielestä paras tapa ilmaista ihmiselle, ettei halua itseään hiplattavan, ei ainakaan ole olla sanomatta hänelle mitään ja sitten avautua asiasta ranneliikkeessä. Ellei sitten tämä henkilö tätä keskustelua lue.
  • 20 / 55
  • Jacqueline.N.
  • 19.4.2005 18:58
No mutta saahan asiasta siltä puhua täällä vai?

Minua hiplaaminen ärsyttää. Olen kyllä kokenut sitä perinteikkäästi heteropaikoissa kun olen ollut siellä ystävieni kanssa juhlimassa. Aivan joka kerta tulee ainakin pari kolme tyyppiä illassa liki ja kihnautuu oikein lujaan kiinni tanssilattialla ilman että olen edes vilkaissut kyseisiä ihmisiä päinkään. Yleensä oikein välttelen miesten katseita ja tiivistäydyn lähemmäs omaa kaveriporukkaani mutta ei.. Ja sitten jos niille sanoo että hei haloo, olen lesbo niin sitten sitä ei uskota tai sitten tulee aivan ihmeellisiä kommentteja tyyliin: Mä alan kanssa lesboksi! Ja sitten kun alkaa todella valjeta ettei arvon herran seksuaalinen viehätysvoima oikein tenhoa niin sitten kipitetään häntä koipien välissä jonnekin "kaverin luo". Näin hän jättää minulle tavallaan syyllisen olon että minä muka olin se tyly ilonpilaaja. En tietenkään koe syyllisyyttä moisesta mutta ei se kivaakaan ole. Miksi ihmeessä niin käy? Pitäisikö ripustaa kaulaan kyltti missä lukee:"Miehet, älkää edes yrittäkö."

Itse en ikinä mene kopeloimaan tuntemattomia vaan katse riittää flirtiksi. Enkä oikein muutenkaan usko että baari on se paras seuranhakupaikka.
seksuaalisesta häirinnästä voi kai saada syytteen vai voiko. Jos ei baarissa tapahtuneen käpälöinnin tai kourimisen vuoksi niin ainakin työelämässä voipi tulla kenkää tai ainakin sakot ja korvauksia. Kuka tietää?
Kia, olet oikeassa. Seksuaalinen häirintä - eteenkin työpaikalla - voi tuoda syytteen. Kysymys on silloin työyhteisössä tapahtuneesta seksuaalisesta häirinnästä. Periaatteessa samaista "häirintä"- nimikettä sovellettanee muissakin vastaavissa tilanteissa. Tosin seuraamukset tuomitulle saattavat olla lievemmät, kuin työpaikkahäirinnässä. En oikein usko, että yksittäinen (satunnainen) käpälöinti ja kähmintä baarissa johtaisi edes tutkintaan, saati tuomioon. Tokihan paikalle voi poliisin kutsua tai tehdä asiasta rikosilmoitus, mutta tuskin asia (baarikähminnän osalta) johtaa mihinkään. Jos jokaisesta baareissa tapahtuneesta kähminnästä tehtäisiin rikosilmoitus, ei poliisilla olisi aikaa tutkia todellisia ja vakavampia rikosepäilyjä.
Jokaisessa baarissa taatusti tapahtuu vastaavaa - joka ilta. Toki jokaisella on oikeus tuohon fyysiseen koskemattomuuteen, mutta kannattanee itsekin olla aktiivinen, eli näpäyttää asianomaista: " Vie ne tahmaiset kourasi hittoon mun keholta!" tms. Toisaalta, jos on niin herkkänahkainen, että ensimmäisestäkin (vieraan ihmisen) hipaisusta täytyy älähtää julkisesti - kannattanee pitää etäisyyttä ihmisiin ja varsinkin paikkoihin (=baareihin), joissa tuollaiset kontaktit ovat mahdollisia, jopa yleisiä.

Oma näkemykseni on, että menemällä baariin ja olemalla ihmisten keskuudessa, myötävaikuttaa oman fyysisen koskemattomuuden tasoon. Entä sitten, jos tuo vastaava olisi tapahtunut marketin kassajonossa? Olisiko siitäkin noussut haloo?

Sen verran jokaisella meistä on mahdollisuus itse vaikuttaa asiaan ja sanoa tällaiselle hiplaajalle ihan suoraan mitä mieltä olemme asiasta. Ja jos tuollaisesta ottaa pultit niin sanotusti, niin sitten lienee parempi yksinkertaisesti pysyä poissa.

Kaikkea hyvää ketjun aloittajalle!
Juuri noin Arkadas veliseni

Kyllä useimmat ihmiset uskovat kertasanomisesta. Jos ei usko, sitten sanotaan toisen kerran vähän terävämmin ja kuuluvammin, jos sattuisi olemaan vaikka kuulovikainen. Kolmatta kertaa eli tehostettua sanomista en ole vielä koskaan joutunut käyttämään.
>No mutta saahan asiasta siltä puhua täällä vai?
Hmm... en tiedä oliko tämä tarkoitettu minulle, kun en missään vaiheessa väittänyt, että tästä nyt ei saisi puhua. Mutta sanon nyt varmuuden vuoksi, että saa puhua.

Mitä tulee itse hipelöintiin niin itse ainakaan en pidä siitä, yleensä vähintään annan sellaisen "jos katse voisi tappaa..." -ilmeen, ilmaisen muutaman kirosanan kanssa, etten tuosta pitänyt tai hätistän kädelläni toisen käden pois. Hipelöintiä ei todellaan pidä sietää.
Itse tässä ajattelin sitä, että asia on olemassa oleva ongelma, jolle voisi tehdä jotakin. Pitääköhän sitä harkita karaten tms. harrastamista (heh heh!)? Ei, vaan oikeasti, tässä on hyvä asia, jolle voisi tehdä jotakin. Ihan yhteiskunnallisestikin voisi miettiä, sillä hyviin käytöstapoihin kuuluu kannustaa.

Kuittailu tyylillä "tuo on tavallista" tai "tuo on normaalia" tuntuu siltä, että hipelöinti pitäisi muka hyväksyä. Samoin asialle ei pitäisi tehdä mitään (koska sille muka ei voi/saa tehdä mitään). Jos minua kuvitellaan lihatiskiasiakkaaksi, niin saapahan kuvitella. Vad du än trodde så trodde du fel, kuten Arja Saijonmaa laulaa. Eikö juttelu ole tutustumisen kannalta paras tapa?

Myönnetään myös, että saatan vaikuttaa nipolta. Mutta toisaalta on tiettyjä asioita, joista ei jousteta. Ilmeisesti monet ovat hyvin kosketus- ja seksikeskeisiä. Itsekin jopa rakastan kosketuksia, mutta...
Älä nyt jatkuvasti väännä tätä siihen, että asialle ei saa tehdä mitään tms.

Ajattele asiaa kulttuurierona. On ihmisiä, joiden ajatusmaailmassa on luonnillista käydä käsiksi kiinnostavaan kohteeseen heti ja kysymättä.

Toinen joukko ihmisiä suhtautuu henkilökohtaiseen tilaansa enemmän vartioiden ja osoittavat pidättyvää kunnioitusta myös muiden henkilökohtaista tilaa kohtaan.

Voi hyvinkin olla, että käpälöivillä ja/tai siihen kevyesti suhtautuvilla on hedonistisempi ote elämään. Monia ei esim. häiritse liimaantuminen pintaan baaritiskilla tai hikisellä tanssilattialla. Mutta kouriminen on tietysti astetta törkeämpää.

Omia ajatuksiaan ei voi tuosta noin vain pakottaa toisten omaksuttaviksi - ei vaikka ne omasta mielestä olisivat miten oikeita tahansa. Pitää löytää kompromissi, muuten ei tule ihmisten kanssa toimeen.

Mitään keinoa, jolla käpälöinnit voisi estää en keksi. Mitä sitä voi tehdä muiden reaktiolle? Miksi välittää? Et sinä ole niistä vastuussa.

Pukeutuminen mahdollisimman epäseksuaalisesti sekä pidättäytyvä käyttäytyäminen edesauttavat sitä, että saa olla rauhassa myös lihatiskillä. Tosin silloin saat varautua kysymykseen "mitä sä täällä teet?" Ja sitä kannattaakin miettiä.
Kummelia mukaillen:
"Muuten olis ollu ihana ilta mut toi jätkä pilas kyl kaiken..."

Skandinaaveillahan on tunnetusti erinomaisen suuri henkilökohtainen reviiri ja sosiaalisen kanssakäymisen merkistöön kuuluu, että kosketusta kartetaan viimeiseen asti löysää käsipäivää lukuunottamatta. Huvittava kontrasti tähän on, että suurimmalla osalla skandinaaveista on erinomaisen vähän patoutumia alastomuuden suhteen, kai perhesaunakulttuurin vuoksi. Noin niinkuin yleistäen. Tähän päälle tulee vielä yksilölliset ja kasvatukselliset erot, joten yritäpä siinä sitten miettiä puhutteletko härmäläistä naapuria viiden metrin vai metrin etäisyydeltä, ettet tule loukanneeksi hänen yksityisyyttään. Tai saa pesismailaa otsaasi...

Kun nyt kerran on näitä yksilöllisiä eroja niin eikö niistä omista rajoista nyt voisi vähän joustaa ja vaikka sanoa käpälöitsijälle, että kädet voi bitteschön pitää siellä omalla puolella.

Jos tämä toimintamalli ei tunnu omalta, niin voi hakeutua kaikkien muidenkin sosiaalisten foobikkojen suosimaan seuraan eli viettää aikansa yksin.

Ainakin minun mielestäni.
Joopajoo, tuossa juuri pari iltaa sitten piti huumorilla kuitata ja selvittaa yksi "lahentely-yritys" kadulla, kun pari turhautunutta ja liian paissaan olevaa nuorta miesta paattivat etta oli asiaa minulle...
Tilanne piti selvittaa huumorilla jotta siita SELVISI, eika tullut pahaa jalkea, ja niinhan mina sitten olin varsinainen "huumormies".

Etta kylla vahan peraankuuluttaisin suhteellisuutta naihin mahdollisiin "ongelmiin", joita sosiaalisissa kanssakaymisissa kai vaistamatta tulee.

Periaatteessa pitaisi olla oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.
Periaatteessa pitaisi olla oikeus seksuaaliseen tasavertaisuuteen.
Mutta aina ei ole. Ja kun sanon noin, tuskinpa tarkoitan asian hyvaksymista omalta osaltani.
Yksi voi pitää tungettelevana jo sen, että häntä ohittaessani ahtaassa ravintolassa työnnän / kosketan käsivarrellani hieman (esimerkiksi suojellessani juomaani/juomiani). Toiselle se on ihan normaalia koskettelua.

Alkaa mietityttää miten Schlager suhtautuu sitten näihin ammattimaisesti kosketteleviin vieraisiin ihmisiin: partureihin, lääkäreihin, hierojiin, sairaanhoitajiin, poliisieihin, lävistäjiin ja räätäleihin?
"Ongelma jolle pitäisi tehdä jotain"? Voi hyvät hyssykät sentään. Kuulostaapa dramaattiselta ja jotenkin todellisuudesta vieraantuneen ihmisen kommentilta. Itse olen käynyt vuositolkulla homokuppiloissa, ja epämieluisat hipelöintitapaukset voi laskea yhden käden sormilla. No, ehkä se kertoo jotain suosiostani :) Yhtäkaikki, mielestäni ei todellakaan voida puhua mistään "olemassa olevasta ongelmasta, jolle pitäisi tehdä jotain". Ei näköjään tunnu menevän perille, mutta en siitä huolimatta viitsi enää toistaa niitä samoja tässä keskustelussa monta kertaa mainittuja keinoja, joilla hipelöijät saa halutessaan kuriin. Ainakaan se ei onnistu niin, että kohtelee hiplaajaa kuin ilmaa, kuten herra Schlager oli toiminut.
  • 31 / 55
  • Jacqueline.N.
  • 21.4.2005 3:14
No ei todellakaan toimi jos kohtelee hiplaajia kuin ilmaa! Mitä kyllä ihmettelen. Eikö riitä vihjeeksi jos liikehtii kauemmas lähentelijästä ja siirtyy aina pois tieltä jos hän seuraa? Ovatko hiplaajat sitten jotenkin vajaita kun eivät käsitä ettei karkuun menevä ihminen ainakaan halua olla hiplattavissa? Vai kuvittelevatko he että silloin leikitään vaan vaikeasti tavoiteltavaa ja oikeasti halutaan että käydään kiinni.

Oli niin tai näin, en käsitä miksi joillakuilla on intoa käydä käsiksi vieraisiin ihmisiin. Henkilökohtaisesti nautin tanssimisesta mutta nämä pikku tilanteet aina hiukan latistavat tunnelmaa.

Ei sillä että se maailmaani kaataisi mutta kun kerran tuli puheeksi..9___________9
Koskettelua on erilaista. Yksi tuttavani kävi Herkussa ja hänelle työnnettiin käsi takaapäin housun kauluksesta housuihin ja kopeloitiin munia. Hän oli siinä vaiheessa ollut aika päissään eikä ehtinyt reagoida.
Hän koki sen nöyryyttävänä. Mitään muuta "vuorovaikutusta" ei tapahtunut.

Humalatila ei oikeuta tekemään väkivaltaa eikä humalatilassa olevaa saa hakata tms. vaikka hän olisi homoseksuaali. Myös homoseksuaalilla on oikeus olla julkisilla paikoilla ilman häirintää, on sitten kysymys harmittomasta huutelusta, jonka tarkoituksena on useimmiten kohteen pilkkaaminen ja nöyryyttäminen, jolloin se voidaan luetella kiusaamiseksi.

Tällä palstalla on aina tietty ihmisryhmä, joka "ymmärtää" näitä häiriköitä tai hulluja enemmän tai vähemmän luullen, että se on osoitus fiksuudesta, jolloin korotetaan omaa egoa eikä kertoja tule oikealla tavalla kuulluksi, vaan häntä syyllistetään tyyliin "oma vika, mitä menit/teit niin". Minulla on nollatoleranssi vääryyttä vastaan enkä mielestäni ylireagoi. Homoseksuaalien pitää oppia pitämään puolensa el ipitämään kiinni omista oikeuksistaan ja päästä passiivisesta uhrin asenteesta näitä ylikävelijöitä vastaan, joita piisaa pilvin pimein ihan jonoksi asti. Tässä on asennekasvatuksen paikka. Ei valistus pure niihin ihmisryhmiin, joiden selviämiskeinoiksi on muodostunut toisten manipulointi väkivallan ja kiusaamisen keinoilla, vaan heihin puree kovemmat otteet eli lainsäädäntö ja virkanomaiset. Häirintää ei tarvitse sietää, vaan se tulee tehdä näkyväksi eli kertomalla ja ottamalla yhteyttä viranomaisiin ja valittamalla. Tätä eivät homoseksuaalit useinkaan ymmärrä. Muutosvastarinta( esim. ympäristön kiusaamiskulttuurit) on vaikea kohdata ja vaatii henkistä vahvuutta ja yhteistyötä. Siksi homoseksuaalien verkostoituminen on tärkeätä. Ei isoihin kaupunkeihin muuttaminen saisi olla ainoa keino selviytyä ja saada inhimillistä kohtelua osakseen. Toivottavasti asuinpaikan voi tulevaisuuudessa valita miten haluaa ilman, että tarvitsisi pelätä.

Yhden huomion olen tehnyt. Olen käynyt melko säännöllisesti vuosien ajan yhdessä muslimien omistamassa liikkeesä ja nyt olen huomannut, että liikkeen omistajien ja muslimiasiakkaiden suhtautuminen minuun on muuttunut varaukselliseksi. Omistaja ei enää tervehdi minua kuten ennen. En tunne itseäni tervetulleeksi asiakkaaksi ja olen vähentänyt liikkeessä asioimistani. Harmi.
Em oli kommentti Rokkihomon kertomalle "lähentely-yritykselle" kadulla.
Vietin iltaa ravintolassa. Vanhempi mies yritti lyöttäytyä seuraan, mutta sanoin ystävällisesti ei kiitokset. No tästä seurasi, että kyseinen henkilö aina tilaisuuden tullen vonkasi, hipelöi ja seurasi mua koko illan. Joka kerta ilmaisin mielipiteeni hänen käytöksestään silti olematta ilkeä, kunnes viimeisen puristuksen jälkeen karjaisin: Jumalauta ! Ei kiinnosta ! Hän kysyi ihmetellen: No mitä sä täällä sit yleensä teet ? Mä en saanu muuta suustani kuin että: En oo täällä ainakaan sua varten. Onneks valomerkki tuli pian. Ilta oli kyl pilalla.

Kaikista pahinta on, että käydessäni samassa ravintolassa ja kyseisen henkilön ollessa paikalla, sama häirintä jatkuu. Viimeksi hän lähti seuraamaan mua poistuttuani. Pitäiskö tässä rauhaa rakastavana kundina turvautua väkivaltaan ? Näytellä jotain raivokohtausta että se pelästyis ? Saako ravintolaan hankittua henkilölle porttikiellon ? En mielestäni anna aihetta saamaani kohteluun, edes pukeutumisella.
Taidan melkein tietää, kenestä Erkka puhuu, jos tämä on tapahtunut helsinkiläisessä paikassa. Itse olen kyseisen henkilön lähentely-yrityksiltä aika lailla välttynyt, ehkä tylyjen katseiden vuoksi, mutta miestäni hän on vuosien mittaan yrittänyt toistuvasti lähestyä.

Yksi tapa on sanoa hänelle mahdollisimman tiukasti ja kuuluvasti. Mene pois, en ole sinusta kiinnostunut! Toinen tapa on tosiaan kertoa portsarille/baarimikolle, että se on nyt joko minä tai hän joka lähtee, ja jos se olen minä, en tule enää takaisin. Kyllä tällaisesta syystä on porttikieltoja jaettu.
Onko tämä nyt sitten se kuuluisa kapunkikulttuurin puute mikä asiasta tekee niin vaikean?

A: käpälöitsijöitä putkahtaa aina välillä, torjuva katse, selkeä kielto tai siirtyminen loitommaksi poistaa yleensä ongelman, jos et ole henkilöstä kiinnostunut

B: torjunnasta ja selkeistä kielloista huolimatta jatkuvan häiriköinnin ollessa kyseessä ota yhteyttä anniskelupaikan henkilökuntaan. He ovat siellä huolehtimassa asiakkaiden viihtyvyydestä.

C: häirinnän jatkuessa ravintolan ulkopuolella, ota yhteyttä poliisiin. Sillä uhkaaminen voi jo auttaa.

D: väkivalta häirikköä kohtaan aiheuttaa hankalauuksia vain sinulle itsellesi, vältä sitä ja ennemmin pakene paikalta.
Aikanaan eräässä helsinkiläisessä gayravintolassa liikkui tyyppi, jonka "iskutapoihin" kuului ohimennen "tönäistä" ja pyytää anteeksi... Yleensä ko tyyppi liikkui vaaleissa housuissa. Pidin sitten varani erään kerran, kun tajusin ko kömpelyksen katselevan minua. Kun hän lähti tulemaan kohti siirsin täyden oluttuopin kämmenelleni vyötärön korkeudelle (tukien peukalolla) - ja juuri kun hän törmäsi minuun, kaatui olueni hänen housuilleen... Sain toki portsarin kautta perittyä hänen kaatamansa oluen hinna perittyä, ennenkuin hän poistui ravintolasta. Mutta jatkossa hän oppi kyllä kiertämään kohdallani...
Pitänee kertoa tilanteesta hiukan enemmän. Eli istuin pöydän äärellä muun polttariseurueen kanssa ja kyseinen hipelöitsijä tuli jututtamaan vastapäätä minua istunutta polttareiden pääkohdetta. Miksi en lähtenyt pois tai kieltänyt? Ajattelin, että hän lähtee äkkiä pois tai joku muu ymmärtää ottaa hänet pois. No, joku hänet korjasikin onneksi. Mutta oli ne muutamat minuutit epämiellyttäviä. Mutta tilanne oli sellainen, että keskustelin toisen ihmisen kanssa sillä hetkellä ja oletin, että henkilö ymmärtää siirtyä pois...
Anteeksi nyt vain Sclanger - oletkohan tehnyt kärpäsestä härkäsen, eli tikusta asiaa?

Sclager kirjoitti: "...Pitänee kertoa tilanteesta hiukan enemmän. Eli istuin pöydän äärellä muun polttariseurueen kanssa ja kyseinen hipelöitsijä tuli jututtamaan vastapäätä minua istunutta polttareiden pääkohdetta. Miksi en lähtenyt pois tai kieltänyt?.."

Kuvaamiasi tilanteita tapahtuu joka ravintolassa jokainen päivä, jopa lukuisia kertoja päivässä. Inhottavaa se tietysti on kun humalainen tunkee olkapään yli kuolaamaan, mutta voi voi elämä nyt vain on sellaista...
Aloituksesi perusteella oletukseni oli, että kyseinen hiplaaja on tullut vartavasten juuri Sinua hiplaamaan - käynyt "törkeästi" käsiksi. Mutta ei, hänhän oli tullutkin juttelemaan pöytäseurueeseen kuuluneen henkilön kanssa...

Jos tuollaisessa tilanteessa tuntee olonsa tukalaksi, niin ehkä kannattanee poistua hetkeksi vaikkapa vessaan,jos se on mahdollista - törmäämättä ruuhkaisessa ja ahtaassa Con Hombressa viikonloppuna - ihmisiin joiden kädet saattaisivat koskettaa fyysisesti kehoa, tavalla, jonka voisi tulkita hiplaamiseksi.

Kunnioitan toki fyysistä koskemattomuutta, mutta joissakin tilanteissa (ruuhkat, ahdas ravintola, ruuhkabussi etc) joudun tahattomasti koskettamaan toista ihmistä tavalla, jonka joku voi tulkita loukkaavaksi. Samoin myös tilanteissa, joissa pöytäseurueeseeni kuuluville henkilöille on tultu keskustelemaan, tulijan käsi on saattanut hipaista minua. Ehkä saattanut jäädä käsivarrelleni, olkapäälleni hetkeksi, mutta en ole sitä kokenut "rajaloukkaukseksi". Hipelöinnillä ja kähmimisellä on ero verrattuna satunnaiseen kosketukseen... ainakin minun mielestäni.

Kuvaamasi perusteella sain nyt ihan toisenlaisen kuvan yksityisyytesi tasosta, joten en osaa paljon muuta ohjetta antaa, kuin kehottaa välttämään tilanteita, joissa mahdollisesti voit joutua täysin vieraiden ihmisten kosketeltavaksi.

(Kuinkahan monta kertaa itse olisin saanut aihetta hermostua, jos olisin yhtä herkkänahkainen?)
Ihan vertailun vuoksi...

Niin kuinkakohan monta kertaa sitä olisi saanut hermostua? Munille yllättäen käyminen nyt aiheuttaa vieläkin aika vahvan reaktion, mutta muuten en jaksa numeroa tehdä.

Tuli mieleen kaksi hassua ajallisestikin täysin erillistä tapausta dtm:n baaritiskillä. Yksi alkoi auhdikkaasti riisumaan vyötä ja toinen ketterästi tutkimaan vatsan alueen lihaksistoa. Se oli jo niin kaaottista, että se oli oikeastaan hupaisaa... en voinut kuin nauraa.
"Melli
18.04.2005, 17:37 "Lohdutuksena" voi sanoa, että ilmeisesti samanlaista tapahtuu myös joissain heteropaikoissa. Eikä ainoastaan niin, että heteromiehet kourisivat naisia"

Tallinnassa humalainen suomalaismies nappasi takaapäin minua tukasta kiinni, mutta onneksi päästi menemään. Viime kerralla porukkaa oli laivassa enemmän mutta tungoksessa lääppivät niin humalaiset miehet kuin naisetkin.

Sen sijaan homopaikoissa tunnelma on yhtä kliininen kuin leikkaussalissa. Soisi enemmän hyvään makuun sopivaa koskettamista. Humalaisten lääppimisiä en toivo vähemmistöpaikassa enkä laivalla.
Jaa-a, näköjään ajatuksemme liikkuvat eri taajuuksilla. Toki on hyväksyttävää, että esim. ruuhkissa esim. junassa tulee joskus kosketuksia, jotka ovat tahattomia. Ihan ymmärrettävää. Sitten taas on parturi, lääkäri jne., jotka oikeasti koskettelevat ihmisiä niin kuin on asianmukaista. Heidän kosketuksensa ovat odotettuja ja ihan hyväksyttäviä. Sitten joskus olen saanut ykskaks yllättäen halauksen joltakin tutulta/ystävältä ja se taas lämmittää.

Katsonkin, että tällaisessa tapauksessa minut tavallaan esineellistettiin. Ja se taas alentaa ihmisarvoani. En minäkään tuolla tavalla ryhdy hiplaamaan... ellei kyse ole rakastetustani (jollaista ei minulla ole...)
Ymmärrän kyllä mitä Schlager tarkoittaa ja minulle kävi Man Streeit:lla kerran niin että eräs vanhempi mies tarrasi persuukiin kiinni.
Minä käännyin ja sanoin:"Anna perkele olla viimeinen kerta taikka harjaat seuraavan kerran hampaasi per*läven kautta", se riitti.
En pidä jos tuntemattomat miehet taikka naiset käyvät minuun käsiksi ja ilmoitan sen kyllä niin että se tulee selväksi....ellei kyseessä ole George Clooney.
Kunnioitan toisten intimiteetti rajaa koska tarvitsen sitä myös itse.
Esim en edes tunke itseäni sisään baariin taikka klubiin jossa on niin täyttä, että eteenpäin pääseminen on työlästä.
Sama pätee esim eräseen rakastamaani suurkaupunkiin, en eksy sinne ikinä enää jouluruuhka aikaan.
Schlager kyseli johdannossa Suomen lain pätemisestä - myös homokuppiloissa. Kun nyt nyansseista puhutaan..
Kaivoin sitten löytämäni tiedot esille Finlex- palvelusta, hakusanana koskemattomuus.
--------------------------
Perustuslaki 2 luku/
6 §
Yhdenvertaisuus

Ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä.

Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella.

Lapsia on kohdeltava tasa-arvoisesti yksilöinä, ja heidän tulee saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin kehitystään vastaavasti.

Sukupuolten tasa-arvoa edistetään yhteiskunnallisessa toiminnassa sekä työelämässä, erityisesti palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista määrättäessä, sen mukaan kuin lailla tarkemmin säädetään.

7 §
Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen

Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.

Ketään ei saa tuomita kuolemaan, kiduttaa eikä muutoinkaan kohdella ihmisarvoa loukkaavasti.

Henkilökohtaiseen koskemattomuuteen ei saa puuttua eikä vapautta riistää mielivaltaisesti eikä ilman laissa säädettyä perustetta. Rangaistuksen, joka sisältää vapaudenmenetyksen, määrää tuomioistuin. Muun vapaudenmenetyksen laillisuus voidaan saattaa tuomioistuimen tutkittavaksi. Vapautensa menettäneen oikeudet turvataan lailla.

Rikoslaki 21 luku
7 § (21.4.1995/578)
Lievä pahoinpitely

Jos pahoinpitely, huomioon ottaen väkivallan, ruumiillisen koskemattomuuden loukkauksen tai terveyden vahingoittamisen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä pahoinpitelystä sakkoon.
----------------------------
Siinä nyt lähimmät fyysiseen koskemattomuuteen liittyvät lainkohdat, yksityishenkilön osalta (ja lakeihin sen paremmin perehtymättömän silmin).

En itsekään hyväksy keskustelussa ilmitulleita tapoja (persuksista puristelu, kädet housuihin tai vastaavia), ja jos kohdalleni on tällaisia sattunut, ei-toivottujen henkiloiden osalta, olen yksinkertaisesti huomauttanut asiasta riittävän painokkaasti ( kerran jopa tumpannut tupakan täysin ymmärtämättömän kämmenselkään - kas kun ei kolmesta huomautuksesta huolimatta kättänsä siirtänyt mihinkään).

Enemminkin jäin nyt ihmettelemään Schlagerin henkilökohtaista suhtautumista tilanteeseen. Varsinkin kun hän toisaalla (viesti 39) rajaa tapahtuman kulkua; toisaalta tunnustaen itsekin miettivänsä tilanteesta poistumista...
Schlager kirjoitti myös:"..Ajattelin, että hän lähtee äkkiä pois tai joku muu ymmärtää ottaa hänet pois. No, joku hänet korjasikin onneksi. Mutta oli ne muutamat minuutit epämiellyttäviä. Mutta tilanne oli sellainen, että keskustelin toisen ihmisen kanssa sillä hetkellä ja oletin, että henkilö ymmärtää siirtyä pois..."

Kohdallani asian ymmärtämistä (tai siis reagointisi ymmärtämistä) parantaisi se tieto - kähmikö (tai muuten julkeasti hiplasi) kyseinen häiriötekijä Sinua keskustellessan toisten kanssa, vai oliko hän vain liian lähellä fyysisesti ( esim. käsi tuolin selkänojalla etc)?

Edellämainitussa tapauksessa voisi tuo RL 21/7§ olla aiheellinen, mutta tuskin siitä käräjille kannattanee lähteä. Käsittääkseni ainoa vahinko on ollut pilalle mennyt ilta...
Koko ketju alkaa vinksahtaen, polttoariporukka homokapakassa. Hipelöintiä enemmän minua häiritsevät homokapakoihin tulevat polttariporukat. Hölmöilevien heterojen äänekkäitä typerien vitsien takia en homokapakkaan mene, mutta "suvaitsuvaisuuden" takia sellaistakin on näköjään siedettävä. Tai vaihdettava homokapakkaa.

En nyt täysin menisi kieltämään heteroiden tai naisten käyntiä homokapakassa, mutta joskus tuntee olevansa näyttelyesineenä sirkuksessa kun heterot ovat tulleet laajentamaan tajuntaansa,
arkadas kirjoitti: "Schlager kyseli johdannossa Suomen lain pätemisestä - myös homokuppiloissa. Kun nyt nyansseista puhutaan..
Kaivoin sitten löytämäni tiedot esille Finlex- palvelusta, hakusanana koskemattomuus.
...
Enemminkin jäin nyt ihmettelemään Schlagerin henkilökohtaista suhtautumista tilanteeseen. Varsinkin kun hän toisaalla (viesti 39) rajaa tapahtuman kulkua; toisaalta tunnustaen itsekin miettivänsä tilanteesta poistumista...
...
Kohdallani asian ymmärtämistä (tai siis reagointisi ymmärtämistä) parantaisi se tieto - kähmikö (tai muuten julkeasti hiplasi) kyseinen häiriötekijä Sinua keskustellessan toisten kanssa, vai oliko hän vain liian lähellä fyysisesti ( esim. käsi tuolin selkänojalla etc)?"
...

Kiitos tietojen etsimisestä. Olisin poistunut siinä vaiheessa esim. baaritiskille, mutta en pystynyt fyysisesti liikkumaan. Itselläni on melko heikko tasapaino, joten olisin kaatunut luultavimmin siinä vaiheessa, kun olisin noussut - toisella puolella istui henkilö jakkaralla samassa tasossa kuin minä ja toisella puolella seisoi tämä hipelöitsijä, joka kouri selkääni siirtyen koko ajan alemmaksi kohti istumalihaksistoani. Siinä vaiheessa minulla oli musta keväinen kangastakki päällä.
karju kirjoitti: "Koko ketju alkaa vinksahtaen, polttoariporukka homokapakassa. Hipelöintiä enemmän minua häiritsevät homokapakoihin tulevat polttariporukat. Hölmöilevien heterojen äänekkäitä typerien vitsien takia en homokapakkaan mene, mutta "suvaitsuvaisuuden" takia sellaistakin on näköjään siedettävä.

Hyvä karju,

luitko kunnolla keskustelun? Kirjoitin tässä, että kyseessähän on euroviisubaari. Siis toki se on myös homobaari. Olimme euroviisujen vuoksi siellä, emme homojen. Joukossamme oli myös muitakin kuin heteroita. Karju varmaan ymmärtää kertoa minulle ja muille euroviisufaneille, missä sitten euroviisufanien pitäisi käydä kuulemassa euroviisuja ja nauttia baarielämästä.

Yst. terv., Schlager
Schlager, kiitos tiedoista. Olen valitettavasti edelleen sitä mieltä, että olet ylireagoinut tilanteesta kertoessasi. Mutta vastaisen varalle:

1) Opettele sanomaan tuollaisessa tapauksessa jäätävästi häirikölle (esimerkkejä löytyy tuolta yläpuolelta)
2) Mikäli kyseinen henkilö ei sanomistasi noteeraa, siirrä ystävällisesti hänen kätensä pois keholtasi. Ja jos tämäkään ei auta...
3) Valmistaudu kaatamaan vaikka vesilasi hänen housuilleen.

Jos olet seurueen kanssa liikkeellä, pyydä tarvittaessa apua ystäviltäsi. Sitä varten ne ystävät ovat... hädässäkin.

Ja anteeksi, jos minä - vanha, ylipainoinen, puolisavolainen, orastavan kaljun omaava lukulaseja käyttävä ei-akateeminen, satuin pilaamaan päiväsi kannanotoillani.
Arkadas, ihan hyvä huomiointi kuitenkin. Voin myöntää sen, että olen hyvin tiukka sen suhteen, kuinka minua kohdellaan. Asiaan liittyvät jatkuvat koulu- ja työpaikkakiusaamiset, joita olen joutunut kokemaan taatusti enemmän kuin sallittua. Ja onhan se hankalaa aina pystyä näkemään kenen tahansa tuntemattoman "sisälle". En ole vihainen sinulle, hyvä arkadas!
Minä en pidä siitä, että on olemassa naisia-jotka omassa täti-energiassaan ja halutessaan antaa itsestään maailmaa syleilevän kuvan, niin tulevat ja kysymättä mitään lääppivät. He tekevät sitä, koska heillä on tarve, mutta minun tarpeestanihan ei ole kysymys, vaan he käyttävät minua siinä tietyllä tavalla objektina. Tarve on varmaan hellyyden tarve. Asian tekee kiusaliseksi se, että minä satun inhoamaan juuri tämäntyyppisiä naisihmisiä, jotka kuitenkin ovat luonteeltaan hyvin itsekkäitä. He esiintyvät! Tarve ei ole minusta todellinen, vaan teeskentelyä, koska he tarvitsevat aina yleisönsä. Hellyydellä tai sillä teeskentelyllä voidaan myös hallita ihmisiä tai manipuloida heitä tyyliin: "koska minä nyt osoitan sinulle tällä tavalla pitäväni sinusta, mitä en kuitenkaan tee ja sinä sen nyt varmaan arvaatkin, mutta annan tässä sinulle osoituksen tunteistani sinua kohtaan tai tavallaan lahjan niin teethän kuten haluan eli minä olen se, joka määrään tahdin". Siksihän naiset menevät sänkyyn esim. politiikassa, koska sekoittamalla seksisuhteen politiikkaan eli työhön, he saavat haluamansa, koska manipuloinnin kohde ei kehtaa olla ilkeä tai jos nainen ei saa miehestä sitä, mitä hän alunperin halusi, niin hän tarvittaessa mustamaalaa miestä julkisesti ( kuten olemme nähneet). He tarvitsevat aina yleisönsä, koska asian julkisuusluonne varmistaa sen, ettei objekti-mies- kehtaa nostaa meteliä, koska silloin menettää kasvonsa ja nolaa toisen.

Koskettelu ei ole koskaan neutraalia ja harmitonta, vaan sillä on tarkoitus ja kohde. Sillä pyritään johonkin, jos ei muuta niin seksuaaliseen tyydytykseen, kun on kysymys aikuisten välisistä suhteista. Kosketus on ladattu merkityksillä. Merkitysten lukeminen voi olla täysin sisäpiirin asia ts. se voi sisältää salattuja merkityksiä, joita ulkopuolisten on vaikea mennä arvaamaan.
Miesten välinen koskettelu on erityisen voimallinen ja osoitus luottamuksellisesta ystävyydestä, mutta voi olla myös joukkuepelissä sääntö ja luvallista, koska se vahvistaa joukkuehenkeä ja on suotavaa.

Myös heteromiehillä miesten välisessä koskettelussa on seksuaalinen lataus, jonka he varsin hyvin tietävät, mutta siitä ei keskustella ääneen. Heteromies saattaa ihailla toista miestä, jos tämä on saavuttanut jotakin arvokasta ( yleensä menestys ). Joskus on aivan uskomatonta kuunnella kuinka heterot saattavat palvoa urheilijoiden ruumiillista kauneutta ja tästä osoituksena ovat ne heteronaiset, jotka bodaavat itsensä aivan miehen näköisiksi, koska he tietävät miesten, joita nämä naiset tavoittelevat pitävän senkaltaisista kehoista. Nämä naiset haluavat miehen ja he tekevät itsestään haluttavia tälle miehelle. Miehet taas kohtelevat näitä naisia kuin poikakaveriaan Heillä on yhteinen harrastus.

Huomasin kerran, kun kilpailin yhdestä miehestä ravintolassa, mutta hävisin pelin, koska kilpailijani teki yhden ainoan eleen: hän kosketti miestä ja siveli häntä reiden sisäsivulta. Se ratkaisi pelin, koska etäisyyden vuoksi, en voinut tehdä mitään vastaavaa. Kosketus oli niin intiimi ja julkea ja niin lähellä miehen sukupuoli-elintä, että sen viesti oli selvä: minun kanssani saat tänään, mitä haluat eli seksiä.
  • 53 / 55
  • Jacqueline.N.
  • 23.4.2005 12:12
Taaspa se tuli koettua tämäkin.-_- Olimme ystävieni kanssa iltaa viettämässä laivalla ja innostuimme tanssimaan. Huomasin sen kun minua tuijotetaan ja seuraavaksi siinä oli taas yksi könsikäs kiehnäämässä. Välttelin ja väistelin häntä oikein näkyvästi mutta ei, hänpä ahdisti minut nurkkaan ja pakenin hänen käsivartensa alta. Ongelmaksi muodostui vielä sekin ettei hän muka ymmärtänyt englantia ja yritin monesti selittää hänelle hyvin kuuluvasti olevani lesbo ja ettei saa kosketella mutta hän ei ottanut kuuleviin korviinsa vaan yritti jopa suudella! Lopulta häivyimme paikalta huonon tunnelman ja lääppimisen takia eikä se musiikkikaan ollut mitään maailman loistavinta.
Kun en ole nainen, minun on ehkä vaikea kuvitella tuollaista ahdistelutilannetta. Miehenä kuitenkin voi aina puolustautua ehkä vähän pontevammin.

Mielestäni myös naisten pitäisi kuitenkin yleisemmin - ja varsinkin yleisellä paikalla, pimeässä puistossa asia on tietysti toinen - vaatia oikeuttaan olla rauhassa siinä missä ovat, eikä väistellä ja paeta ahdistelijaa. Tuollaisille tyypeille pakeneminen on kuin bensiiniä liekkeihin, into käydä päälle vain kasvaa. Nainen voi aina työntää miehen topakasti kauemmaksi, tarvittaessa vähän rajumminkin. Jos mies sitten käy käsiksi julkisella paikalla, hän on kyllä käytännössä aina heikommilla. Ja kovaa ääntä ahdistelija useimmiten säikähtää...

No, jokainen tapaus on tietysti erilainen, ja päätöksen toimintatavasta joutuu tekemään hyvin nopeasti. Varmaan jokainen haluaa selviytyä hankalasta tilanteesta herättämällä mahdollisimman vähän huomiota ja härdelliä.
Olen tottunut ruumillisen koskemattomuuden kunnioittamiseen. Se ei tarkoita sitä, että en pitäisi halauksista jne, silloin kun se sopii ja selvästi näytän (olen ilmoittanut) hyväksyntäni. Sen takia järkytyin sitäkin enemmän, kun sitä vastaan rikottiin mitä törkeimmin vuosi sitten. Olin antanut selkeästi ymmärtää, että en halua mitään ko. henkilöltä. Siitä huolimatta hän katsoi oikeudekseen hipelöidä minua. Tunne oli järkyttävä: aivan kuin en omistaisi ruumistani, en voisi määrätä siitä. Pahoittelen vielä itse todella sitä, että en järkytykseltäni kyennyt reagoimaan mitenkään. Nyt olen selvillä siitä, mitä minun tulee tehdä seuraavalla kerralla. Reagoiminen on tärkeää ja sen tulen totisesti tekemään!