Verenluovutus ja sukupuolitaudit

Voiko henkilö jolla on ollut klamydia (hoidettu lääkekuurilla sekä jälkitarkastus tehty) luovuttaa verta normaalisti, vai leimataanko kerran sairastunut kansainväliseen karanteeni listaan?

Halua ois luovutaa verta, mutta pelkään että ne näkee mun taudit koneeltaan ja hylkäävät ideani :(
Klamydiasi ei haittaa, mutta homoseksuaalisuutesi on este verenluovuttamiselle SPR:n mukaan.
  • 4 / 33
  • luovuttaja
  • 17.2.2005 17:37
Itse heteroseksuaalina naisena olen saanut monesti luovuttaa verta, mutta joka kerta kyselylomaketta täyttäessäni minua riepoo tämä homoasia. Minusta on häiritsevää, että homoilta yksin tein kielletään veren luovuttaminen, vaikka aids ei ole enää aikoihin ollut homoväestön oma ongelma. Mikähän SPR:llä on perusteena tässä? Yhtälailla se hiv saattaa lymytä meidän valtaväestön edustajienkin veressä.
Ystäväni,joka on myös homo,käy kyllä luovuttamassa verta.Sanoo vaan lomakkeessa olevansa hetero.
  • 6 / 33
  • ihmiäinen
  • 17.2.2005 22:13
tuo on pitkään rieponut tuo homouden kysely (lesboushan ei verenluovuttamista estä siis). eikö seksuaalista riskikäyttäytymistä nyt pystyisi kyselemään muulla tavoin (suojaamaton anaaliseksi ei liene vain homojen ilo...) tietysti lomake on tarpeellinen, jos joku ei tulisi ajatelleeksi mahdollisia veriteitse ym. leviävien tautien vaaraa... ja kaikkea.

anteeksi nyt muuten, en ole aivan ajan tasalla onko lomake sama kuin minä itse olen sen nähnyt. (en ole saanut muutamaan vuoteen luovuttaa verta lääkityksen takia.)
  • 7 / 33
  • luovuttaja
  • 18.2.2005 15:19
Lomakkeessa todellakin puhutaan nimenomaan miesten välisestä seksistä, eikä suojaamattomasta seksistä.
  • 8 / 33
  • Rokkihomo
  • 18.2.2005 16:41
Ja sama juttu kasittaakseni Englannissa.
No, en olisi 0-veriryhmaa ollutkaan...
  • 9 / 33
  • imagination
  • 19.2.2005 16:25
Minäkin tunnen yhden henkilön, joka käy luovuttamassa verta ja harrastaa homoseksiä. SPR testaa verinäytteet käsittääkseni tavallisella vasta-ainetestillä. Minä en usko, että hiv muodostuu ongelmaksi tälle henkilölle koskaan. Joissain maissa verinäytteistä etsitään viruksen nukleiinihappoa. Se on luotettavampi menetelmä. Jos se on nykyisin myös halpa voisi ehkä Suomessakin siirtyä siihen. Toisaalta ymmärtämäni mukaan meillä ei ole ollut verensiirron yhteydessä tapahtuneita tartuntoja enää 80-luvun puolivälin jälkeen.
Miksi ihmeessä sitä verta on pakko mennä luovuttamaan? Minä olen ainakin päättänyt, että saavat olla ilman vertani, kun kerran olen epäkelpo. Muut siinä menettää, en minä.
Kilttipoika: "Miksi ihmeessä sitä verta on pakko mennä luovuttamaan?"

Kenenkään ei ole pakko luovuttaa verta. Ne jotka haluavat verta luovuttaa tekevät sen puhtaasti epäitsekkäistä syistä ja haluavat auttaa muita ihmisiä. Jos on esim. itsekin saanut verta kriittisessä tilassa niin kyllä sitä myös haluaisi luovuttaa muiden samassa tilanteessa olevien hyväksi.

"Minä olen ainakin päättänyt, että saavat olla ilman vertani, kun kerran olen epäkelpo. Muut siinä menettää, en minä."

Entä jos itse joudut onnettomuuteen ja tarvitset verta? Ajattelisitko silloin samalla tavalla?

Tuskinpa ne verta tarvitsevat leikkauspotilaat ja onnettomuuksissa loukkaantuneet pidä ketään tervettä luovuttajaa epäkelpona.
Tässä onkin se ristiriita, että SPR katsoo homot kelvottomiksi verenluovuttajiksi, mutta verta tarvitseva potilas voisi sen ottaa ilolla vastaan.

En kuitenkaan mene vertani luovuttamaan, koska SPR:lle se ei kelpaa. En viitsi siksi alkaa valehtelemaan seksuaalisuudestani lomakkeissa ym.
sunshinen kanssa samaa mieltä, en menisi minäkään. moraali näkyy siinä, ettei valehtele. spr voisi kylläkin keksiä uusia kysymyksiä kartoittamaan seksuaalistakin riskikäyttäytymistä. verenluovutus on sikäli arka aihe, että ei voi oikein boikottiakaan ehdottaa, siinä menetettäisiin ihmishenkiä.
En ole luovuttanut verta kuin kerran niin, että "jouduin" valehtelemaan SPR:n kyselylomakkeella seksuaalisesta suuntautumisestani. Tilanne tuli silloin eteen niin yllättäen, että en ollut ehtinyt ajatella asiaa. Kun tiesin kohtuullisella varmuudella olevani vähintään yhtä puhdas kuin heteroluovuttajat, annoin väärän todistuksen seksuaalisesta suuntautumisestani.

Siitä on jo pitkälti yli kymmenen vuotta, enkä moiseen enää aio ryhtyä. Verenluovutuksesta pidättäytyminen on fiksua jo oman oikeusturvankin kannalta. JOS vereni aiheuttaisi jollekulle jotain komplikaatioita, vaikka täysin minusta riippumattomista syistä, olisin aina heikoilla tilanteessa, jossa olen toiminut vilpillisesti allekirjoittamalla itseäni koskevan valheeksi tietämäni lausunnon.
Siis tietenkinhän se veri aina seulotaan vielä tautien varalta,ei kai nyt ihmeessä riitä että luotetaan potilaan omaan arvioon verensä taudittomuudesta yms kun kyse on ihmishengistä
  • 16 / 33
  • Ex-luovuttaja
  • 24.2.2005 19:26
"Entä jos itse joudut onnettomuuteen ja tarvitset verta? Ajattelisitko silloin samalla tavalla?

Tuskinpa ne verta tarvitsevat leikkauspotilaat ja onnettomuuksissa loukkaantuneet pidä ketään tervettä luovuttajaa epäkelpona."

Mä kysyin asiaa tuossa joku aika sitten SPR:n veripalvelun johdolta, ja vastaus oli, että ovat harkinneet aina välillä poistaa tuon homokiellon, mutta kokemukset muista maista, joissa sitä on yritetty, muun muassa Kanadasta, ovat olleet, että paikalliset verenSAAJIEN ja heidän omaistensa yhdistykset ovat nousseet vastustamaan asiaa. Eli kyllä pitävät epäkelpona, ikävä kyllä.
Onpa itselle yllättävän ajankohtainen aihe.

Olin sitten terveystarkastuksessa tänään ja ottivat sitten hemoglobiinin. Ja oli kuulemma niin hyvä arvo että sain oikein ohjeeksi mennä luovuttamaan verta. En siinä viitsinyt sanoa, etten taida olla mikään SPR:n toivoma henkilö. Nyt kuitenkin mietin että pitäisikö vain härskisti mennä luovuttamaan? Verta se kuitenkin on, terveen ihmisen joka voi pelastaa toisen hengen. Mutta nuo SPR:n säännöt nimenomaan ketuttaa...

Onko tää muuten maailmanlaajuinen ongelma vai onko joissakin maissa niin että homotkin saavat luovuttaa ongelmitta?
  • 18 / 33
  • Ex-luovuttaja
  • 2.3.2005 10:55
WHO:n ohjeisiin tämä käytäntö kuulemma perustuu, ja sain sen käsityksen että toi Kanadan yritys oli ainoa laatuaan.
Niinpä. Minullekin on tervystarkastuksen yhteydessä mainostettu verenluovutusta veriryhmän vuoksi. Mutta en mennyt.

Päätös oli moraalisesti itselleni aika hankala, koska kyse todella on asiasta, joka voi pelastaa ihmishenkiä. Äitini oli aikoinaan luovuttaja, ja ainakin kerran hänet hälytettiin keskellä yötä luovuttamaan verta onnettomuuden uhrille.

Mutta SPR:n säännöt ovat yksiselitteiset ja niiden mukaan toimitaan. Kyllä ne minua ihmisenä loukkaavat.
Sehän on selvää, että veren puhtaudesta ei saa tinkiä. Verta kun saatetaan antaa elämästään taistelevalle keskosvauvalle, jolla on täysin olematon immuunipuolustus. Ns. epäpuhtaudesta tai epäkelpoisuudesta ei mielestäni kannattaisi puhua kun puhutaan niinkin olennaisesta asiasta kuin 'veri'. Kun itse ekan kerran täytin lomakkeen, ko. kohta tuntui aika löyhältä, joten tarkennus olisi tosiaan paikallaan.

Verenluovutus pitää sisällään tosiaan myös moraalisia arvoja. Perusajatushan on siinä että annetaan ilman palkintoa ja se on hyvin harvinaista nykymaailmassa.

No siinä jotain tähän aikaan yöstä...
Itse luovutan säännöllisesti verta, ja teen sitä nimenomaan siksi, että verta saavat ja kaipaavat ihmiset hyötyisivät, en siksi, että millään lailla tukisin SPR:n kummallista arvomaailmaa. Ajatus siitä, etteivät jotkin homot halua luovuttaa verta näiden SPR:n kriteerien vuoksi, on sinänsä ymmärrettävä, mutta ei kuitenkaan tule loppujen lopuksi kohdistumaan SPR:n itseensä vaan nimenomaan niihin ihmisiin, jotka kyseisiä verituotteita kaipaisivat.

Monihan meistä saattaa "valehdella" vastaillessaan kyseisen lomakkeen kysymyksiin. Ei siellä kysytä, harrastaako hetero suojaamatonta tai suojattua anaaliseksiä tuntemattomien tai tuntemiensa ihmisten kanssa. Moni harrastaa. Moni hetero harrastaa myös suojaamatonta, satunnaista seksiä milloin kenenkin kanssa. Riski on sielläkin siis olemassa. Samoin niillä, jotka harrastavat seksiä vain vakituisen kumppaninsa kanssa, sillä eihän siitä loppujen lopuksi voi olla 100%varma mitä se kumppani on puuhannut ja kenen kanssa.

Kaikki veripussit ja erilliset verituotteet testataan huolellisesti ja saamieni tietojen mukaan luovuttajaa ei voida millään lailla asettaa vastuuseen jos hänellä onkin esimerkiksi vaikka joku hepatiitti. Silloin kyseiselle luovuttajalle vain ilmoitetaan hänen sairaudestaan, ohjataan hoitoon ja kehoitetaan olemaan enää luovuttamatta.

Jep.. hiukan ollaan taas eksytty alkuperäisestä aiheesta, mutta mielenkiintoista keskustelua!
Minä ainakin luovutan verta ihan siksi, että se on hyvä juttu.. samasta syystä minulla on elintenluovutustestamentti.

Saksassa kaavaillaan parhaillaan lakiesitystä tms., jonka mukaan henkilö, jolla ei ole elintenluovutustestamenttia, ei saisi itsekään siirtoelimiä - tai olisi ainakin jonossa viimeisenä. Aikas mielenkiintoinen juttu.

Toisaalta, en suosittele kyllä valehtelemista. Vaikkei hiv olekaan vain homomiesten keskuudessa leviävä tauti, ajatellaan näillä luovutuskriteillä kuitenkin vain luovutetun veren vastaanottajan parasta. Luovutettu verihän testataan (tosin jos itämisaika ei oo vielä täynnä, niin taudit ei siinä välttämättä näy), ja epäkelpo veri hävitetään. Vaikka kuinka hyväntahtoisesti vertaan luovuttaa, niin siitä ei ole kenellekään hyötyä siinä tapauksessa, jos se on likaista.

Itse olen juurikin 6kk karanteenissa, koska asuin Pohjoismaiden (ja varsinkin Euroopan) ulkopuolella toista vuotta. Sukupuolitauteja ei ole (testit ok), ja mitään muitakaan tauteja ei ole ilmennyt. Mutta vaikka halu luovuttaa verta on suuri, pidättäydyn siitä karanteenin loppuun asti.
Saako sinne SPR mennä luovuttamaan verta, jos on liian korkea Hb ja sitten ne heittäisivät sen menemään? Jos veri on liian sakeaa, siitä voi seurata vaikkapa veritulppa aivoihin.

Kuka kehtaa kysyä?
Jos ei harrasta seksiä ollenkaan, niin on sama onko homo tai ei? Silloin voi ruksata "hetero" kohdan eikä se ole vale.
Saa mennä luovuttamaan verta vaikka olisi "liian" korkea Hb. Eihän sitä verta sellaisenaan siirretä. Vaan ssitä seulotaan punasoluta, valkosolut ja plasma erikseen.. joo..
Liian korkea hemoglobiini ei ole missään nimessä este (verenluovutusta suositellaankin niille, joilla on korkea arvo, koska veri on kuin tervaa... se siitä ohenee vähän, kun luovuttaa), mutta sensijaan alaraja on olemassa luovuttajan oman terveyden takia. Jos on alhainen hemoglobiini ja sitten menettää 450ml verta, niin tulee melkosta heikko olo, vähintäänkin. Hemoglobiini mitataan ennen luovutusta.

Mutta kyselyssähän ei varsinaisesti kysytä, että onko hetero vai homo. Kun oon edellisen kerran käynyt luovuttamassa, ne kysymykset on muistaakseni ollut erikseen miehille ja naisille. Mieheltä kysyttiin, että onko harrastanut seksiä miehen kanssa, ja naiselta, että onko kumppani harrastanut seksiä miehen kanssa.

Jotta vaikka onkin homo, mutta vielä neitsyt, niin mikäänhän ei estäisi luovuttamasta verta =)
No löytyihän se terveyskysely kun aikansa seikkaili SPR:n sivuilla... seuraavat kysymykset liittyy jotenkin seksielämään:

9. Oletko viimeisen 6kk:n aikana:
- sairastanut tai saanut hoitoa sukupuolitautiin tai oletko koskaan sairastanut kuppaa (syfilistä)

19. Onko itselläsi, seksikumppanillasi tai samassa taloudessa asuvalla henkilöllä ollut maksatulehdus (hepatiitti), HIV-tartunta tai AIDS?

20. Onko sinulla viimeisen 3 kuukauden aikana ollut uusi seksikumppani?

21. Oletko itse tai onko seksikumppanisi viimeisen 12 kuukauden aikana tietääksesi maksanut tai saanut maksua seksistä?

23. Kysymys naiselle: Onko mies, jonka kanssa olet harrastanut seksiä viimeisen 12 kuukauden aikana, tietääksesi harrastanut seksiä miehen kanssa?

24. Kysymys miehelle: Oletko koskaan harrastanut seksiä miehen kanssa?

Esim. vuodentakainen klammari ei pitäis olla mikään ongelma (varsinkaan jos se on hoidettu pois), eikä kyllä-vastaus sinänsä ole aina automaattisesti luovutuskielto, mutta näissä yo. kysymyksissä kyllä-vastaus johtaa siihen, ettei saa luovuttaa. Joissain on aikakaranteeni, toisissa sitten pysyvä.
Joo-o. Muistan kun äitini yritti värvätä minuakin verenluovuttajaksi ja toi tulleessaan em. paperilomakkeen. Kohta 24 sai kyllä silloin teinipojan mielen matalaksi. Ihan kuin moisen asian takia olisi jotenkin saastainen.

Noh, en kyllä toisaalta voi sietää edes verikokeita.
Miksi siinä on sana "koskaan"? Jos on biseksuaali ja harrasti seksiä joskus 6v sitten miehen kanssa niin mitä se on?
Tämä ärsyttää minua niin paljon, että olen muutaman kerran meinannut verenluovutusmainoksia nähdessäni kaivaa repusta tussin ja korjata "verta voi luovuttaa terve täysikäinen henkilö" muotoon "terve HETEROSEKSUAALINEN täysikäinen henkilö".
Ärsyttävää se on, selitti ne mitä tahansa.

Mitäköhän tapahtuisi jos sinne menisi suuri joukko homo- bissemiehiä samana päivänä verenluovutukseen? Mietin vaan, että eikö oikeasti mitään ole tehtävissä tälle syrjinnän muodolle?
Tänä päivänä ei pitäisi olla enää mitään järkiperustetta sille, että sukupuoliyhteys toisen miehen kanssa olisi este verenluovutukselle. Itseasiassa, jos kuvitellaan saatavan HIV-vapaata verta karsimalla homot ja bi-miehet pois verenluovuttajista, luodaan harhaanjohtavaa turvallisuuden tunnetta.

Kuka tahansa nainen tai mies, joka on harrastanut suojaamatonta seksiä voi tietämättään kantaa ja levittää HIV-tartuntaa.
Lukihan se hesarissakin, oliko eilen, hiv tarttuu heterosta.

Eli pitäiskö nyt vaan käydä sen spr:n kimppuun urakalla?