Men Only dtm:ssä

Ensin täytyy kyllä todeta vain *voi pläääh*... Ja plääähhiä ei aiheuta itse bileet vaan asiakkaat, tässä tapauksessa miehet...

Useaan otteeseen on saanut kuulla valitusta siitä, että naisia suositaan kun heille järjestetään omia bileitä eikä miehille ole mitään vastaavaa tarjolla. Nyt kun sitten on tarjottu jo kahdesti bileitä vain miehille, paikka kumisee tyhjyyttään. Miksi? (Joo. Tänään on samaan aikaan Botox, mutta se ei selitä viime viikkoa.)

Mikä on syy siihen, että miesten bileet eivät vedä porukkaa paikalle? Tällä menolla kyseiset bileet loppuvat varsin lyhyeen kun ei tyhjää yläkertaa ole mitään järkeä pitää.

Omasta mielestä on mukavaa, että myös miehille on tarjottu nyt samaa kuin naisille, mutta vain tasapuolisuuden nimissä. Itse suosin enemmän tilannetta, jossa koko talo on kaikkien käytössä kaikkina iltoina ilman ikävää karsinointia.
Mahtaisko kysymys olla joko ylitarjonnasta tai päällekkäisyyksistä? Itse en ole kuitenkaan vakuuttunut siitä, että Botoxin kaltaisiin tilaisuuksiin menevät suosivat "Men´s only" - tyyliä. Taitaa tuo asiakassegmentointi olla pikkusen hakusessa?
Niin, itsekin miesteniltoja vaatineena sanoisin että ritu on nyt vähän myöhässä.
Ne olis pitänyt aloittaa heti kun uusi demari avattiin, eikä vasta nyt.
Olis kannattanut miettiä jo vuosia sitten miten toimia, vaikka kuinka sinne lähetti s-postia ei mitään vaikutusta ollut.
Vähän haiskahtaa siltä että kassavirrat on kääntyneet alas ja nyt yritetään saada suunta muuttumaan.

Ei voi olettaa että nyt kaikki kynnelle kykenevät huutaen heti ryntäävät sinne 80-luvun sisustusta katsomaan, varsinkin kun vuosia on ollut eräs toinen ravintola, mikä ei ole katsonut homoja alta lipan.
Ja sisustus on aivan omaa luokkaansa.

Mut nyt tää meni valivali osastolle.
Niin, neliöitä on DTM:ssä liikaa ja ajan trendistä ollaan jäljessä. Samat showt ja esiintyjät, samat väsyneet ideat aina. En tiedä mihin kaikki homot ovat siirtyneet perjantai-iltaisin, kai ympäri Helsingin heteroravintoloita, ei siellä Herculeksessakaan kauhean täyttä ole perjantaisin.
Siis milloin kuulee valitusta siitä, että neliöitä on liikaa ja milloin että liian vähän. Vanha paikka Annankadulla oli (minustakin) liian parkkihallimainen, yksi iso tila, jota yritettiin vähän parannella parvekkeella, joten siihen verrattuna tämä on ihan OK.

En usko, että homot ovat vain hajonneet kaupungin heteropaikkoihin. Kyllähän niissäkin toki käydään, mutta eivät ne tietysti korvaa hompaikkoja.

Luulen, että syy miksi Men Only -illoissa ei käy juuri asiakkaita on DTM:n oma asiakaskunta. DTM on jo vuosia suunnannut tarjontansa nuorelle, trendikkäälle yleisölle, eikä välttämättä edes nuorille trendikkäille homoille, lesboille ja biseksuaaleille, vaan paljolti heteroillekin. Aina kun DTM:ssä järjestetään jotain isompaa ohjelmaa, tai "kanta-asiakasiltoja", parhaat kutsuvieraspaikat on varattu heteroseksuaalislle pikkujulkkiksille, joita ei muuten paikalla juuri näy. Heitä sitten pokkuroidaan ja mielistellään, ikään kuin he toisivat jotain lisäarvoa DTM:lle homojen, lesbojen ja biseksuaalien silmissä. Ehkä se auttaakin, jos DTM:stä on tarkoitus vain antaa trendikäs kuva lehdistölle.

Joka tapauksessa seuraus on, että yli kolmekymppiset, ehkä osin nuoremmatkin, homomiehet ovat kaikonneet muualle. Juuri tästä yleisöstä löytyisi uskoakseni eniten kiinnostusta miesteniltoihin. Jos DTM sitten järjestää heille iltoja, ei tieto usein enää saavutakaan heitä, sillä he eivät käy DTM:ssä eivätkä siis näe ilmoituksia, ja toisaalta vaikka he näkisivät mainoksia muualla, ei heillä ehkä enää riitä kiinnostusta DTM:ää kohtaan, koska se on jo tehokkaasti vieroittanut heidät.

Eipä siinä mitään vikaa, on ihan luontevaa, että homopaikatkin erikoistuvat johonkin tiettyyn asiakasryhmään, DTM on siis erikoistunut nuoriin. Tosin se voisi olla mielestäni uskollisempi taustalleen ja suunnata voimavaransa nimenomaan nuoriin homoihin, lesboihin ja biseksuaaleihin, ja lopettaa heterojen kosiskelun. Heteroille on jo tarpeeksi juottoloita tässä kaupungissa, ei setan omistaman ravintolayhtiön tarvitse tarjota heille yhtä lisää.

Mutta jos DTM järjestää jotain erikoisiltoja, on kuitenkin jotenkin kaukaa haettua yrittää järjestää ne jollekin muulle asiakasryhmälle kuin niille, jotka jo käyvät DTM:ssä. Siis kannattaisi miettiä sellaisia teemailtoja, jotka kiinnostavat nimenomaan nuoria. Esimerkiksi vaahtobileet vetivät muistaakseni paljon nuorta porukkaa, mutta en tiedä kestääkö DTM:n parketti enää useampia sellaisia. Kai teemoja voisi hakea aktiivisemmin maailmaltakin, eikä vain toistaa itseään ja järjestää esim. bingoiltoja vuodesta toiseen.
Mellillä on kirjoituksessaan pointti. Siinä vaiheessa dtm:ssä vielä kävi mielellään, kun se oli "adult"- suuntautunut, mutta valitettavasti ihan vuoden aikana paikka on menettänyt mielenkiintonsa. Itse nyt olen sieltä yläpäästä ikähaarukkaa, mutta kuitenkaan en lähde homokuppilaan sen takia, että saisin katsella heteroita. Niitä voi mennä katselemaan heterokuppilaan... Joten siis mielummin käyn nykyisin sen muutaman ottamassa ne paukkuni vaikka lähiökuppilassa.
  • 7 / 31
  • sunshine
  • 19.3.2005 13:02
Tästä kai seuraa pian se Tukholmailmiö. Hetskut tulee homopaikkoihin ja niiden merkitys homojen kohtaamispaikkana vähenee. Lisäksi homot tulevat rohkeammiksi menemään heteropaikkoihin, koska kuten Arkadas totesi, vaikka lähiökuppilaan ...

Kohta meilläkin on vain mixed paikkoja ... Tämä ei ole pelkästään negatiivista kehitystä!
  • 8 / 31
  • Statisti
  • 19.3.2005 13:54
Melli on mielestäni oikeassa.

Dtm on nykyisin trendikkyyteen pyrkivä julkisuushakuinen yökerho, joka puhuttelee nuorempaa väkeä, joka jopa pynttäytyy iltaa varten. Tämä porukka tulee dtm:ään bilettämään kaveriporukalla eivätkä he paljon yökerhossa ympärilleen katso. Tämä porukka ei siis useinkaan tule yökerhoon parinetsintään, mihin taas tällainen men only -ilta puolestaan antaa viitekehyksen. Ja nuoret eivät muutenkaan ihan vielä tosissaan elämänkumppaniaan etsi, vaan pikemminkin bilettävät. Mutta varttuneemmat ja muutenkin vakiintuneemmat sellaisen kumppanin jo haluaisivat. Ja siksi he etsivät sellaisia homoyökerhoista, koska siellä asiakaskunnan uskotaan olevan samanhenkistä. Se vain on vaikeahkoa dtm:ssä.

Tähän ryhmään taas Hercules antaa paremmat mahdollisuudet, kun se ihan tosissaan ilmoitustensakin perusteella kohdistaa tarjontansa varttuneemmalle väelle, siis 20/24+ -porukalle. Samalla bilenälkäiset saavat tanssia kepeän sekalaisen bilemusiikin tahdissa toisin kuin dtm:ssä, joka pyrkii tarjoamaan jossain määrin klubimaisempaan jumputusta alakerrassa, yläkerrassa 80-lukua. Niinpä Herculeksen asiakaskunta muodostaa jo luonnostaan tällaisen men only -ilmapiirin. Nimittäin miehethän ovat ko. yökerhon asiakaskunnan enemmistö. Naiset mahtuvat toki mukaan, mutta ei heitä ole enemmistö.
Kai tässä ravintoloitsijaksi pitää ryhtyä, kun sellainen tavallinen, heteronoloinen ei-niin trendikäs +40 v ikäryhmä on homopiireissä asiakaskuntana unohdettu. Kaikkia ei Manns, Herkku tai Hombre kiinnosta (kiitoksia Timolle kuitenkin Room Albertista), eikä nuorempien mielestä taas dtm:ään tuolla ikäryhmällä ole asiaa. Rahaa tällä ikäryhmällä on kuitenkin käytettävissä kohtuullisesti verrattuna alle 30v opiskeleviin trendikkäisiin bailuhilebarbeihin.
Ryhdy ihmeessä! Kilpailu piristää aina. Jään odottelemaan :)

Hassua, mutta tuota +30 ikäryhmää tavoitellaan muutenkin kaupungin yöelämässä. Montaa menestystarinaa ei ole silti syntynyt. Uudenmaankadun Cocoonkin oli puolityhjä jo toisena viikonloppuna avajaisten jälkeen, eikä vilskettä ovella muutenkaan kuulemma ole hirveästi näkynyt ... Toisaalta, tarjontaa ja tarjontaa - onko mihinkään oikeasti panostettu, kohderyhmä huomioiden ...?

Manse oli aika nappiin silloin ennen herkun avaamista, meno oli katossa ja ikähaitari laaja.

Voi olla, että asiakaskunta kuitenkin vielä löytää dtm:n men only illat. Järjestäjän puolesta toivotaan parasta.
Hmmm... Niin, no, en tiedä haettaisiinko miestenillasta välttämättä elämänkumppania, kuten statisti ehdotti. En vain usko, että sellaiset kahdenkympin molemmin puolin liikkuvat nuoret homot, jotka ovat blondanneet tukan ja föönanneet ja lakanneet sen sellaiseksi Beckham-tuppeeksi, ja pakkeloineet ja puuteroineet naaman valkoiseksi ja pistäneet vähän kajalia silmiin ja sitten vielä päälle hihattoman napapaidan aliravittua olemustaan esitelläkseeen, olisivat kiinnostuneet miestenillan kovin maskuliinisesti latautuneesta ilmapiiristä - tai ainakin miesten illan tarkoitus on olla maskuliinisesti latautunut, en osaa sanoa onnistuuko DTM:n Men Only ilta siinä. Noille kaksikymppisille poikasille tuntuu varmaan turvallisemmalta liikkua tyttökaverien käsipuolessa, sen sijaan että uskaltautuisivat ihan johonkin MIESTEN iltaan.

En tiedä olisiko kuinka paljon kysyntää yli 30-vuotiaiden pariutumispaikalle. Suurin osa (=kiinnostavimmat) tuntuu minun havaintojeni mukaan jo pariutuneen. Kaipa jäljellä on vielä jokunen muukin joka on jäänyt lehdellä soittamaan, tai eronnut. Ja vaikka Hercussa käy varmasti oikeanikäistä porukkaa, jotenkin tuon paikan alakuloinen ilmapiiri (johtuisiko liian tummista väreistä ja matalasta katosta) ei kyllä rohkaise lähestymään muita. Takaosan kutukopit taas rohkaisevat hieman lyhyempiaikaiseen pariutumiseen kuin seurusteluun.

Minusta paras esimerkki sellaisesta paikasta, joka veti sitä 30+ porukkaa ei suinkaan ollut Manssi vaan Coni ennen kuin he tekivät toissa kertaisen remontin, jossa maalattiin seinät ikävän kylmän vaaleanvihreiksi ja sinisiksi, ja tuotiin paikalle rumia punaisia muovisohvia. Paikka oli ennen sitä tosi viihtyisä ja musiikki vetosi juuri tuohon 30+ ikäryhmään, mutta kammottava uusi sisustus ei houkutellut käymään. Luulen että paikan omistajien olisi kannattanut kääntyä asiassa ammattilaisten puoleen sen sijaan että olisivat itse alkaneet sähläämään sisustuksen kanssa. Nykyinen sisustus on jo parempi, mutta vahinko on jo tapahtunut, enkä usko että vanhat asiakkaat tulisivat suurin määrin takaisin, kun jäljelle on jäänyt melko alkoholisoitunutta ja monesti häiritsevästi käyttäytyvää asiakaskuntaa.

Ainoa ratkaisu olisi varmaan sulkea paikka ja avata uusi, uudella sisustuksella ja nimellä, toiseen paikkaan. Sisustuksen tulisi houkuttaa sellaiseen rentoon oleskeluun ja rupatteluun, olla siis pikemminkin lämminhenkinen kuin trendikäs, mitä kai niillä muovisohvilla ja avaruuslampuilla haettiin. Suosituimmat heteropubitkin jotka vetoavat 30+ ikäryhmiin on sisustettu pikemminkin perinteisesti kuin trendikkäästi. Sellaista kotoisaa kulmakuppilan tunnelmaa, ei kiiltäviä teräs- ja lasipintoja tai räikeitä värejä.

Jos Arkadaksen mielestä tarvittaisiin paikka 40+ -ikäluokalle, ja hänkin myöntää että DTM on suunnattu alle 30-vuotiaille, niin jäisivätkö 30-40 -vuotiaat sitten väliinputoajiksi? :-( No, onneksi tuo ikäluokkakin tuntuu viihtyvän Prince... anteeksi Room Albertissa ja Hercussa.
Melli puhuu paljon mutta asiaa! Hyvin samantyyppisiä aatoksia on ollut itsellänikin.

Aikuisille miehille tarvittaisiin viihtyisää, siistiä ja tavallaan kodikkaan neutraalia tapaamispaikkaa, ei mitään strippariluolaa eikä kutukoppeja, vaan paikkaa, johon voi mennä tapaamaan tuttuja ja ehkä tutustumaan uusiin. Olennaista on, ettei siellä pyöri pääasiassa anorektisia murrosikäisiä itsensä etsijöitä eikä aivonsa ja maksansa ajat sitten ämmässuolle juoneita ex-adoniksia.
Niin no joo, totta, men only illasta ei ehkä sittenkään välttämättä etsitä varsinaista elämänkumppania. Etenkin, jos illasta tehdään tarkoituksella tosi maskuliininen ja ennen kaikkea seksistinen. Kuitenkin ainakin Hercussa on paljon noin 30-vuotiaita, ja vanhempiakin, miehiä liikkeellä yksin. Tulkitsen sen niin, että ainakaan eivät pistäisi pahakseen, jos mukaan lähtisi yhden tai jopa useamman illan fuckbuddy, josta tulisi myös ystävä ja sitä rataa. Toisaalta ne elämänkumppaniaan tosissaan etsivät lienevät todenneet, että sellainen tulee vastaan missä vain eikä välttämättä siis yökerhossa.

Kyllä varmaan sellaiselle olohuonetyyppiselle rauhallisemmalle seurustelupaikalle voisi olla kysyntää varttuneemman väen keskuudessa. Riippuu hyvin paljon paikan luonteesta kuinka minä kiinnostuisin käymään siellä.
Unohtui mainita, että minä en ainakaan koe Herculesta millään tavalla masentavaksi. Pikemminkin hieman kolhoksi liian betonisen fiiliksen vuoksi, mutta ei masentavaksi.
Nythän on niin, että ne "men only" -bileet löytyvät käytännössä joka ilta mm. sellaisista paikoista kuin Mann's Street, Room Albert Bar, Fairytale ja Con Hombres. Paikalla olevat muutamat naiset ovat yleensä kapakkajengiä ja paikalla osana työkaveriporukkaa. Nämä eivät yleensä latista "miehistä" tunnelmaa mitenkään. Näiden paikkojen vakiasiakaskunta on sen tyyppistä, että parikymppinen "bilehomo" sattuisi silmään pahemmin.

Kuten olen jo aiemmin kirjoitellut, kysyntää varsinaisia säännöllisiä miestenbileitä ajatellen ei ole niin paljon, että niitä kannattaisi järjestää. Fettaribileet on sitten asia erikseen. Lesbojen "me"-henki antaa mahdollisuuden järjestää naisten yleisbileitä, sillä oman käsitykseni mukaan ne tapahtumat yleensä koetaan omiksi niin femmejen kuin butchienkin kohdalla. Toisin on homojen kohdalla. Sen käsitteen alle mahtuu eriytyneempiä porukoita. Nahkahomot ja hörsöt eivät koe kovinkaan suurta yhteyttä toisiinsa.

Lainaan itseäni aiemmilta ajoilta: "Jotenkin tuntuu siltä, että homoissa "alalajeja" on enemmän kuin lesboissa. Lesbot vetävät yhtä köyttä, asenteesta riippumatta. Homot sen sijaan leimautuvat vahvemmin edustamaansa "alalajiin". Siksi noita "vain lesboille" -bileitä on helpompi järjestää. Lisäksi homot - ehkä vilkkaammin baarissa käyvinä - pystyvät elättämään säännöllisesti auki olevia baareja/klubeja, lesbot vähän nihkeämmin."

Noh, ehkä miestenbileitäkin oli hyvä kokeilla.

En itse vieraillut ko. tilaisuudessa, mutta kuulin, että miestenbileiden avajaisissa olisi striptease-esityksessä ollut jotenkin mukana naisiakin. Tiedä sitten, pitääkö kertomus paikkansa. Jos niin oli, niin kovasti ihmetyttää. Sellaisia esityksiä nähdään kai paremminkin Mikadossa ja vastaavissa kuin homobaarissa?
Statisti, tuskinpa parisuhdetta etsivät koskaan pahastuvat, jos mukaan tarttuu joku, jonka kanssa voi kehittyä suhde. Mutta tuskin ne Hercun kutukopit mitenkään sellaiseen rohkaisevat, pikemminkin pikapanoon ja moi! Mutta tottahan Hercusta saattaa löytää kumppanin siinä mistä jostain muustakin paikasta.

Smo, kyseiseen striptease esitykseen liittyivät naiset lähinnä sillä tavoin, että Ritu juonsi esityksen alussa ja lopussa, ja kehotti yleisöä lopussa tarttumaan mihin kiinni saavat. Ainoat, jotka tarttuivat tilaisuuteen, olivat kaksi drag queenia.

Tuossa on toki perää, että "miesten iltoja" on joissain paikoissa käytännössä joka ilta. Muistelen kuitenkin, että joskus 90-luvun alussa oli Bottalla maanantaisten Triangle discojen lisäksi joko keskiviikkoisin tai torstaisin, en nyt enää muista, pelkästään miehille tarkoitettuja Men's Room iltoja. Tulin itse mukaan homopiireihin siinä vaiheessa, kun nuo illat alkoivat hiipua, vaikka ehdinkin käydä niissä jonkin aikaa. Kuulin kuitenkin muilta, että aiemmin ne olivat olleet hyvin suosittuja.

Mutta silloin ei tietysti ollutkaan nykyisenkaltaista tarjontaa homopaikkojen osalta, joten saatat hyvinkin olla oikeassa sen suhteen, ettei kysyntää pelkästään miesten illoille ole siksi, että jotkin paikat ovat käytännössä kokonaan miesten paikkoja joka ilta. Ehkä naisten illatkin hiipuisivat pois, jos kaupunkiin saataisiin jokin selvästi naisvaltainen lesbopaikka.
Minäpä uskon, että vain hyvin pieni murto-osa Hercun sinkkumiehistä edes vähät välittää perän kutukopeista. Allekirjoittanut ei ole varmaan vuoteen viitsinyt edes pyörähtää siellä umpikujassa vilkaisemassa mikä on niiden suosio. Kyseiset kopit vain ovat saaneet melko vahvan maineen niin, että kaikki olisivat niistä kiinnostuneita. Pikemminkin päin vastoin. Kopit ovat siellä saatavilla sellaista tarvitsevalle ja täällä Suomessa stereotyyppistä pikapanohomokulttuuria edistääkseen, kun kyseinen umpikuja lienee yökerhon kannalta muuten hankalasti hyödynnettävissä. Siitä kielii myös ko. käytävän pieni pölyttynyt tyhjä baaritiski, jota en ole koskaan nähnyt käytettävän tositarkoituksiin edes lauantaisin. Joskus ennen koppeja umpikujassa yritettiin pitää sellaista rauhallista seurustelualuetta, kun tanssilattian möly ei sinne niin pahasti kuulu, mutta paikka loisti tyhjyyttään.
Ehkäpä uskosi perustuu juuri siihen, ettet ole pyörähtänyt vilkaisemassa niiden suosiota. Minä tunnustaudun sen verran uteliaaksi luonteeksi, että minulla on tapana kurkistaa kuka siellä käy melkein joka kerta kun käyn vessassa. Eilenkin tuntuivat kopit olevan varattuja ja sohvat täynnä ilmeisesti vuoroaan odottavia. Aiemman perusteella minulle on muodostunut käsitys, että ainakin puolet, ehkä suurempikin osa, Hercun kävijöistä eksyy jossain vaiheessa takatiloihin. Ja tottakai Herccu vetää sellaista toimintaa kaipaavia puoleensa, kun se kerran on vartavasten rakentanut kutukoppeja.
Jaahas, täytyykin tarkkailla asiaa hieman tarkemmin seuraavan kerran, kun kävelen takakäytävän läpi. Yleensä siinä tyhjän pikkubaarin kohdalla on kyllä ihmisiä norkoilemassa ja juttelemassa, ja jokunen istuu umpikujan sohvilla, mutta että ihan ruuhkaksi asti suhteessa siihen määrään ihmisiä, joka on salin puolella? Siellä tuskin mahtuu kulkemaan. No joo, Hercun asiakaskunta on kyllä aika ajoin melko rasvaisen ja vahvasti kännisen tuntuista könsikästä porukkaa, joten voi hyvinkin olla, että noilla kopeilla voisi hyvinkin käydä tietynsorttinen vilske. Meikäläistä ei sinne koppeihin kyllä saa.
Viime viikolla se pikkubaari oli peräti auki - ensimmäistä kertaa minun nähteni.
Smo väitti, että lesbot vetää yhtä köyttä, mulla on aivan toisenlainen kuva. Yhtä riitaisia kuin homot. Ehkä lepakkolaaksosta kuuluu asiantuntevampi mielipide?

Melli, eli säkin olit sitten herkussa pe? Interesting. :)

Mua alkaa, kohta ärsyttämään tämä hörhö tai kajalpojujen soimaaminen, että vetäsen ensi kerralla muutaman kierroksen lisää - ihan vaan periaatteesta!
Perjantaina olin DTM:ssä, lauantaina Hercussa. Parhaiten minut kuitenkin bongaa kantapaikastani Roomista.
Soimaaminen? Minun puolestani voit maalata naamaasi ihan millaisen sotamaalauksen haluat, minulle se on täysin yhdentekevää.
Oh, how nicely put! :)

Hörhöpoikien tms. soimaaminen tai leimaaminen liittyi kuitenkin useammankin kirjoittajan viestiin.
Minä olin kuitenkin ainoa, joka mainitsi kajalin.

Muuten ei pidä sekoittaa keskenään "hörsöjä" (=neitimäisiä poikia) ja "hörhöjä" (=sekopäitä seksuaaliseen suuntautumiseen katsomatta).
Heh, musta nämä "hörsöt" ja "kajalpojut" ovat ihana väriläiskä Herkussa. Ei heitä yleensä kovin montaa eksy samana iltana sinne, joten katse tahtoo eksyä usein illan aikana heidän ihanasta pinnasta nauttimaan. =)
Öh, nää bileet oli sitten pettymys. Tosin multa meni se verhon takainen juttu aivan ohi... Alakerrassa oli hauskempaa...
Vilkaisepas muuten ensi kerralla tarkemmin sitä "verhoa", niin huomaatkin, että se on uusi seinä.
Joo, niin oli seinä se verho. En oikein tiedä mitä odotin, mutta kaipa hieman enemmän. Noh, ei ollut minuun vetoava juttu.