Haisunäätä

  • 1 / 9
  • nanosekunti
  • 12.3.2005 22:52
Mitä ihmettä sitä vois tehä, kun jatkuvasti pierettää? Mul menee hermot. Ei voi syödäkään paljon paskaakaan. Kuolen kai häpeästä enkä hivistä. En kehtaa käydä kaljallakaan, kun se turvottaa mua.
  • 2 / 9
  • Chiron
  • 13.3.2005 12:34
Itselläni on ollut aina sellainen ongelma, että olut turvottaa, ihan sikana. Sitten tietenkin tulee ilmavaivoja... joten jos haluaa välttyä turvotukselta, en juo olutta. Näin maalaisjärjelläkin ajateltuna oireesi viittaavat suolistoperäiseen, ruoansulatukseen liittyvään ongelmaan. Yksi tuollaisia oireita aiheuttava "kiistanalainen" allergia on: hiiva-allergia. Itse olen huomannut, että tiettyjen ruoka-aineiden, (jotka sisältävät tietyntyyppistä hiivaa) välttäminen poistaa ongelman täysin. Ruoka-aineissa käytettäviä hiivojahan on todella monia eri tyyppejä, lajikkeita, joten siksi kai tutkimus hiiva-allergian suhteen on ollut himeman hakusessa. Oletko laittanut merkille mitä syötyäsi olosi on "vaikeampi"? Eli vältä niitä ruokia. Tässä pari linkkiä aiheeseen liittyen.

Leipätietous - hiivasyndrooma:
http://www.leipatiedotus.fi/default.aspx?path=4;176&id=625

ONKO HIIVASYNDROOMA VAIN KORVIEN VÄLISSÄ OLEVA ONGELMA?
http://www.valioravinto.fi/pakeman/pakeman7.html
  • 3 / 9
  • ihmiäinen
  • 16.3.2005 15:59
jos olutkin aiheuttaa ilmavaivoja, niin keliakia vois olla yks vaihtoehto. kokeilepa viljatonta ruokavaliota (tarttee kokeilla vähän pitempään, että elimistös ehtii parantua...) tai mahatähystyksellä se selviää, mutta kuulemma aika epämiellyttävää niellä sitä letkua...

juo vaikka maissiolutta.
  • 4 / 9
  • ihmiäinen
  • 16.3.2005 16:03
huono ilmaisu tuo viljaton, gluteeniton on tarkempi. niitä vaihtoehtoja löytyy (jopa mäkkärin hampurilaisista kuulemma nykyään), kun osaa kysyä.

ja jotkut keliaakikot pystyy syömään kauraa, ainaski. netistä löytyy varmaan tietoa, oireet voi olla monenlaisia, mutta jatkuva turvotus ja ilmavaivat on yks.

kandee selvittää, kai tuo jollekin syövälle altistaa, kun tuhoaa niitä suolistopeitteitä(?taijotain), muistaakseni. (itellä ei ole, siks epämääräisyys.)
  • 5 / 9
  • Riisi
  • 16.3.2005 17:05
Keliakia selviää ihan tavallisella verikokeella. Jos verikoe antaa vihjettä keliakiasta, sen jälkeen lähetetään tähystykseen. Ei ennen. Tai ainakin näin toimittiin minun kohdalla. Jos jostain syystä epäilee Keliakiaa, niin lääkärille/terveydenhoitajalle jutustelemaan, joka sitten lähettää verikokeisiin. Eikä missään nimessä kannata tuosta vaan jättää itse viljoja pois. Eihän testissä sitten mitään selviä, jos ei ole aikoihin viljaa syönyt.

Näin on opastanut minua ystävällinen lääkäri.
  • 6 / 9
  • ihmiäinen
  • 16.3.2005 17:19
niinjuu. tosiaan, verikoekin on. mutta oliko se niin että vasta tähystys varmistaa..? itse tosiaan kommentoin tuttavani perusteella, joka oli itse jättänyt viljat pois, ja keliakian varmistamiseksi olisi tarvittu se, että syö niitä parin kuukauden ajan ja sitten tähystys. hän ei halunnut niitä kipuja...

mutta kannattaa tietysti varmistaa, varsinkin jos ruokavalio on kovin gluteenillinen. ettei turhaan luovu viljoista... ehkä joka tapauksessa kannattaisi käydä lekurilla, oli syy missä tahansa?
  • 7 / 9
  • Riisi
  • 16.3.2005 17:26
Tähystys tosiaan varmentaa asian, mutta jo käymällä verikokeessa voi saada varman vastauksen ettei ole keliakiaa. Tai sitten lähetteen sinne tähystykseen jos jotain epäilyä vielä verikokeen jälkeen on.
  • 8 / 9
  • kaasupallo
  • 25.3.2005 20:42
En osaa sanoa mikä sinua auttaisi parhaiten.

Minulla oli samoja vaivoja, turvotusta ja pieretystä. Laktoosi-intoleranssia minulla ei ole. Oletin siis, että vaivani olisi johtuneet ruuasta. Niinpä aloin kokeilla, mitkä elintarvikkeet soveltuivat parhaiten minulle. Tässä muutamia kokemuksiani.

Leivissä on eroja. Ruisleipä ei sopinut minulle lainkaan. Valkea vehnäleipä sopi ruuansulatukselleni parhaiten, mutta päätin kuitenkin käyttää sekaleipää ihan ravitsemuksellisista syistä. Löysinkin arinarievän, jota voin syödä ilman ilmavaivoja.

Kuitupitoiset tuotteet, kuten myslit tai erikoisleivät kokonaan pois, tai hyvin pieniä määriä kerrallaan.

Liika sokerien syönti oli pahasta. Mm. banaani oli takuuvarma turvotuksen aiheuttaja. Karkkien, makeisten leivonnaisten, keksien yms. syönti kannattaa rajoittaa aivan minimiin tai jättää pois kokonaan.

Tietyt jogurtit, jäätelöt eivät sopineet lainkaan. Löysin kuitenkin erään ulkomaisen jogurtin, joka sopi hyvin vatsalleni. Jäätelöistä jostain kumman syystä erään tunnetun suomalaisen firman jäätelöt eivät soveltuneet lainkaan minulle.

Kahvi ei soveltunut minulle lainkaan, käytän sitä nykyisin vain ulostuslääkkeenä. Teetä sen sijaan voin juoda. Olut aiheuttaa turvotusta (olisko vilja), mutta muut hiilihappopitoiset juomat ei.

Ja onhan niitä muitakin kaasunmuodostusta aiheuttavia elintarvikkeita: pavut, kaalit yms., mutta niistä löytyy kyllä tietoa. Niitäkin voi syödä, kun syö pieniä määriä kerrallaan.

Ja sitten kun istumatyöntekijä olen, huomasin liikunnan suotuisan vaikutuksen (kävelin vain enemmän vapaa-ajalla). Paras keino turvotuksen ja pieretyksen yllättäessä on mennä reippaalle kävelylle, niin johan suurimmat paineet häviää ;)

Ja vielä: säännölliset ruokailuajat. Ei jatkuvaa pientä napostelua.

Muun muassa tällaisia remontteja kun tein, niin huomasin, että hyvin menee. Sitten, kun vatsa on hyvässä kunnossa, voi tilapäisesti "sortua" vaikkapa tuopilliseen olutta ilman oireita, mutta vain yhteen.

Varmaan jollekin muulle pätee eri jutut, mutta näin mulla.
  • 9 / 9
  • Nurse
  • 26.3.2005 11:34
Aineenvaihduntamme nopeuteen voi vaikuttaa syömällä omega 3:a sisältäviä ruokia. Solun membraanin rasvan laatuu vaikuttaa metabolian nopeuteen. Hylkeillä on nopea metabolia, koska niiden ruokavaliossa on paljon kalaa ja omega 3:a. Omega 6 sisältävä ruokavalio hidastaa metaboliaa ja lihottaa ja sairastuttaa. Parsakaalissa on paljon omega 3. Omega 6 on paljon nykyisessä ruokavaliossamme.

Omega 3:a saa pullosta, kun menee apteekin kalanmaksaöljyä sisältävälle hyllylle.