kaveripiirin perustaminen

Yksi kaverini sai suomi24:n gay-palstaa lukiessaan idean yritää perustaa kaveripiiri miehille. Laitan tähän linkit mainituille sivuille, jotta jokainen voi muodostaa oman käsityksensä kaveripiirin syntyyn johtaneesta ajatustenvaihdosta. Idea oli kuitenkin perustaa jonkinlainen kaveriporukka, josta sitten muodostuu mitä muodostuu, parhaassa tapauksessa ehkä jonkinlainen vertaistukiryhmä, huonoimmassa tapauksessa täysi pannukakku. Pannaritkin on namia - varsinkin hyvässä seurassa nautittuna!

Idea sai alkunsa nimimerkin Peter kirjoituksesta muistaakseni otsikolla "erilainen homo" miessuhteistaan, niiden analyysistä ja sitä seuranneesta keskustelusta. Kaverini tarkoituksena on luoda ystäväpiiri eikä etsiä seksikontakteja. Kuitenkin keskustelu käytiin gay-palstalla, joten idea on, että siitä muodostuu gay-/bimiesten sekä mahdollisesti myös homoystävällisten hetskujen ja kaikkien siltä väliltä ja näiden dimensioiden ulkopuolelta olevien erilaisten, eri-ikäisten ja eri tavoin ajattelevien kavereiden piiri, jonka tärkeä yhteinen nimittäjä on avoin suhtautuminen elämään kaikkine sen ilmiöineen ja ulottuvuuksineen.

Kaverini on saanut jo jonkin verran vastauksia ilmoitukseensa suomi24:ssä, joten jonkinlainen sosiaalinen tilaus tällaiselle ryhmälle näyttää olevan. Nyt hän kuitenkin lähti reissuun kolmeksi viikoksi ja pyysi minua pitämään asiaa esillä "julkisuudessa" sen aikaa. Voimme myös tällä palstalla käydä keskustelua tällaisen kaveripiirin tarpeellisuudesta ja siitä, millainen sen tulisi olla.

Sana parannus sp-osoitteessa ei tarkoita, että piiristä kiinnostuneen tarvitisi "tehdä parannus" päästäkseen mukaan, vaan siinä haetaan jonkinlaista parannusta vallitsevaan asiain tilaan, mikä se sitten itse kunkin kohdalla onkin.

Monet miehet kaipaavat miehistä läheisyyttä haluamatta seksisuhdetta. Toisaalta monet homo- ja bi-miehet voivat haluta laajentaa sosiaalista verkostoaan, vaikka heillä olisi jo vakituinen parisuhde. Esimerkiksi heille on tällainen kaveripiiri tarkoitettu. Miksikään kontaktipalstaksi sitä ei ole tarkoitettu.

Feel free to reply or send in your contributions in English if that's more convenient for you. We can try some other languages as well;).

Sana parannus sp-osoitteessa ei tarkoita, että piiristä kiinnostuneen tarvitisi "tehdä parannus" päästäkseen mukaan, vaan siinä haetaan jonkinlaista parannusta vallitsevaan asiain tilaan. Sana parannus sp-osoitteessa ei tarkoita, että piiristä kiinnostuneen tarvitisi "tehdä parannus" päästäkseen mukaan, vaan siinä haetaan jonkinlaista parannusta vallitsevaan asiain tilaan.

Tässä linkit. Ensimmäinen on ilmoitus suomi24:n bi-palstalla, ja toinen ajatuksen synnyttänyt keskustelu gay-palstalla.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000019&conference=706&posting=22000000005882748

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000019&conference=704&posting=22000000005688522
Lisäyksenä tuohon tänä aamuna jättämääni viestiin, mainitsen, että viittaus sanaan "parannus" sähköpostiosoitteessa koskee linkissä mainittua sähköpostia. Ne, jotka eivät halua käydä koko liitteissä olevaa litaniaa läpi, voivat myös vastata suoraan mullekin klikkaamalla nimmariani. Samasta piiristä on molemmissa tapauksissa kyse.

Kiinnostuneet voivat halutessaan mainita ainakin mistä päin (Suomea/maapalloa) ovat kotoisin siltä varalta, että saisimme tapaamisen järjestettyä.
Että "kaveripiiri" perustetaan tuosta vain - saati ystäväpiiri? Ihan niinkuin se olisi joku valmiiksi hankittu paketti?
Tuleeks sen postimyyntiystävän mukana ledivaloilla varustettu lasinalunen? :D

No ei, ihan mukavalta kuulostaa. Ensin ajattelin kyllä perustaa Keski-Suomeen oman Fin-Bears alajaoston <3
Kokumalle sanoisin, että kylkiäisenä tulee paketti, johon kuuluu ilmaista puheaikaa ystävän kanssa niin murheiden kuin ilon iskiessä - operaattorista riippumatta;). Lisäksi tulemme avustamaan seuraavassa muutossasi, jos liityt vielä tämän vuoden aikana:).

Pahille sanoisin, että minusta suurin ongelma ei ole tällaisen kaveripiirin perustaminen, vaan mitä sen jälkeen tapahtuu. Se kaveripiiri on vain foorumi, joka antaa puitteet miesten kaveruuden/ystävyyden kehittymiselle. Mitä sen jälkeen tapahtuu, on itse kustakin kiinni, mutta yleensä sitä saa, mitä tilaa.

Idea olisi, että ryhmällä olisi yhteishenkeä, mutta että siihen kuuluisi sen verran porukkaa, että mahdollisimman moni löytäisi myös hyvän tai "parhaan" kaverin.

Ulkomailla ollessa olen aina kadehtinut sikäläisiä. Tutustuminen uusiin ihmisiin on mutkatonta, ja usein niistä uusista tuttavuuksista kehittyy ystävyyksiäkin, jos molemmat haluavat ja jaksavat panostaa niihin.

Varmaan JKL:n Fin-Bearskin haluaa liittyä meidän ala-osastoksi, kun nyt tietävät mahtavat jäsenetumme;)!!
  • 7 / 84
  • tossavainen
  • 30.12.2004 16:33
kyllä tossavaista nauratti kun luki nuo buddyn jutut.

Aikamoinen jarjestö jäsenetuineen, saako jäsenet kultaisen vai platinaklubbikortin, jäsenlehtisen niinku aikoinaan kultapossukerhossa. Ai niin, miten on klubbi_vuosi_maksujen kanssa? (käy verovähennyksenä?). Miten on jos nyt heti liittyy, pääseekö perustajajäsenä very-importantti-persoonana vip-osastoon ja saa vielä kullatut machoketjut?
Miten on ikärajoilla, naamataulun kaa ja yleisesti tuon koon kaa?

Leikki sitten sikseen, tossavaista epäilyttää tuo koko homma. Kundi jopa vihjailee että jos ei nyt liity tähän pikkupoikien muuttokuormaajien halailukerhoon niin sit on liian myöhästä.

Mä voin suoralta kädeltä lausua oman ei-juu-vastauksen: ei kiitti! Mulla on hyviä kavereita +ystäviä, jotka jelppii +auttaa jos tarvitaan, mä niitä.
Jos joku meikeläisistä tälläkin palstalla tarvii apua pks:lla vaikka muutossa, voi naputella avunpyynnön, mä ainakiin voisin jelpata ilman mitään jäsenyyksiä, kahvit ja pullat tai soppa riittää palkaksi. Et sillei.
Mun mielestäni verkostoituminen on hyvä juttu. Mitä pahaa siitä voi seurata?
Kiva, kun levitämme iloa ympäristöömme jo nyt, ja tossavaiseltakin pääsi nauru, vaikka ei oikein tainnut hiffata, mikä viestissäni oli totta ja mikä ironiaa.

Tavoitteena olisi hyvin laaja ikäskaala, teineistä eläkeläisiin, naamataulu ei ole mikään kriteeri (kauneus on katsojan silmässä eikä edes tässä yhteydessä tärkeä tekijä) ja huomautuksesi "ton koosta" jätän omaan arvoonsa! Sinänsä kundit, jotka vielä muistavat kultapossukerhoa (mitä se muuten oikein oli;)?) eivät ole liian vanhoja, tärkeintä olisi muuten sisäistää, mikä on homman nimi. Avoimuus ja ennakkoluulottomuus ainakin ovat must.

Sen enempää idean isä kuin allekirjoittanutkaan tai sähköpostiviestin lähettäneetkään eivät ole kiinnostuneita asiasta muun tekemisen puutteesta, mutta kuten nimimerkki mies kirjoitti, eihän siitä ainakaan mitään pahaa voi seurata.

Ajattelen, että tämä voisi vetää puoleensa ihmisiä, jotka eivät liiku perinteisissä homojen kokoontumispaikoissa tai eivät välttämättä edes ole homoja. Eikös puhemies Maokin sanonut (eri asiassa miten tämä toteutui hänen Kiinassaan) jotain siihen suuntaan, että antakaa kaikkien kukkien kukkia;).
Toki ymmärrän kaveripiirin, kuin verkottautumisen suomat mahdollisuudet, mutta pieni kyynisyys iskee väkisinkin ... Eikö ihmiset osaa tänä päivänä(kään) kommunikoida ja luoda itse ympärilleen ihmissuhdeverkostoja, vaan jonkun täytyy tehdä siihenkin aloite.

Jossain yhteyksissä on puhuttu syrjäytyneistä, kun puhuttiin työttömistä, mutta itse näen syrjäytymistä myös ihmissuhde rintamalla tänä päivänä enenevässä määrin; miksi muutoin tälläkin saitilla toistuvasti joku avaa keskustelun aiheesta " miten / mistä saada ystäviä?" - vastaavat kyselyt löytyvät chateista niin netissä kuin muissa medioissa.

Olemmeko me ihmiset tulleet niin avuttomiksi, aroiksi ja eristyneiksi omine erikoisine piirteinemme? Vai onko kulutusyhteiskunta luonut mielikuvan helpoista ihmissuhteista? Kaiken saa valmiissa paketissa?

Buddy - ihan asiaahan tuo tuollainen välittäminen lähimmäisistä on, kyseenalaistankin enemmän sitä, miksi jokainen ei osaltaan voisi kantaa korteaan kekoon - vaan tumput suorina odotellaan helpompaa ratkaisua, kuin että itse mennään tekemään aloite ihmiselle joka kiinnostaa...


Olen joskus kauan sitten "onkinut" erään mielenkiintoni herättäneen ihmisen nimen ja yhteystiedot tekosyyn varjolla hammaslääkäriasemalta, jossa tuon ihmisen näin asiakkaana. Kun sitten otin yhteyttä tuohon ihmiseen, kerroin hänelle ensin miten olin yhteystiedot saanut ja miksi otin häneen yhteyttä... Siitä alkoi vuosia kestänyt ystävyys.

Kaipaan siis enemmän omatoimisuutta kuin uusavuttomuutta - ihmissuhteet, olkoon ne kaveruus- tai ystävyyssuhteita, ovat aina kuitenkin riippuvaisia molemmista osapuolista. Henkilökohtaisesti arvostan kaveruutta / ystävyyttä, joka muodostuu jonkun yhteisen, molemmille tärkeän asian kautta, ei deittailun kautta.

No - ajatukseni taisivat olla taas sopivan sekaisia sotkemaan tätäkin keskustelua lisää...
Kaikilla ei riitä itsetunto ottaa yhteyttä esim. hammaslääkäriasemalla tapaamaansa henkilöön, koska aikaisemmat sosiaalisten suhteiden solmimisyritykset ovat latistuneet ympäristön negatiiviseen verbaaliseen ulosantiin omaan persoonaan liittyen. Eikä syy ole aina ollut itsessä ja omissa tekemisissä/sanomisissa/ulkoisessa olemuksessa.

OFFTOPIC:

Kultapossukerho oli edesmenneen Postipankin lastenklubi johon kuului automaattisesti jos omalla nimellä tai huoltajan nimellä oli avattu tili Postipankissa. Kyseinen kerho toimi 70-luvun lopulta jonnekin 90-luvun alkuun käsittääkseni. Itselläni oli tenavan 80-luvulla useampikin Kultapossu-säästölipas ja klubin nimikkolehti tuli minulle vuosien ajan. Kultapossukerho oli samantyylinen lapsisäästäjiä varten väännetty 'syötti' kuin Osuuspankin Hippo-kerho ja edesmenneen Meritan (nykyisen Nordean) 90-luvun alussa toiminut Jeans Club.
(Merita toimi tuolloin jollain toisella toiminimellä jota en enää kykene muistamaan).
Pah, onpa sinulla ollut aika kyseenalaisia otteita noiden ystäviesi hankkimiseen. Tuota voisi kutsua jo vainoamiseksi, jos epärehellisesti onkii henkilön nimet ja osoitteet. Sitäpaitsi hammaslääkäri on olettaisin vaitiolovelvollinen omista rekistereistään. Ehkä olet tavallista "aktiivinen" ja periksiantamaton tapaus,Pah, mutta et varmasti ihan normaali.
  • 13 / 84
  • Possutouhut
  • 31.12.2004 19:08
Ja Sypilla oli Maapallokerho! Ja milla pankilla oli niita saastopossuja jossa istu Roope Ankka kirstun paalla? Ne Postipankin saastopossut oli virtahepoja! Minkalaiset saastopossut oli Kopilla?
Ajatus kaveripiiristä kiinnostaa. Mutta miten pitää menetellä, jos tajuaakin tuntevansa seksuaalista vetovoimaa jotakin kaveria kohtaan? Sanoako se vai olla hiljaa?
Eiköhän se riipu vähän tilanteesta ja sekä tunteiden tuntijasta että niiden kohteesta. Usein voi olla viisasta hieman odotella ja tunnustella tilannetta. Sitä paitsi n. 70-80% ihmisten välisestä kommunikaatiosta on ns oheisviestintää (siis muuta kuin verbaalista eli sanoin ilmaistua).

Ainoa ehdoton sääntö vois olla, että joutuu tarjoamaan kahvit/sampanjat koko porukalle, jos siitä syntyy jotain vakavaa;).

En tiedä, ehkä esitit kysymyksen, koska jossain vaiheessa mainitsin, että tämän ei ole tarkoitus olla kontaktipalsta tai lonely hearts club. En toisaalta tarkoittanut, että tässä olis luostarin perustamisestakaan kyse, sillä seksuaalisuus on ihmisen tärkeimpiä ja positiivisimpia voimia.

Mutta nyt hyvää yötä ja oikein hyvää uutta vuotta kaikille!!

PS Se Roope Ankan pankki oli KOP, joka on SYPin ohella toinen Meritan edeltäjistä. Tämä siis siihen pankkikeskusteluun. Pankissa mäkin olen nähnyt mielenkiintoisia miehiä, silloin kun niissä vielä kävin. Antaiskohan pankkivirkailija puhelinnumeron, jos kysyis;)? Entä onko kellään kokemusta, millaisia palveluja puhelinpankki tarjoaa;)?
Ne Roope Ankka -säästöpossut olivat juurikin edesmenneen KansallisOsakePankin (KOP) possuja, mutta Postipankin säästöpossut olivat ihan vaan sikoja, sillä Osuuspankin Hippo-säästäpossut ovat virtahepoja.

Samaten mainitsemani Jeans Club farkkukangas-aiheisine lehtineen ja tarroineen oli KOP:in oheistoimintaa nuorille tilinomistajille.

Nykyisistä Säästöpankkien possuista en tiedä, mutta POP:ien (PaikallisOsuusPankit) lasten maskotti on vihreä Poppi-papukaija jonka muotoisia säästöpossuja myös on valmistettu :)

Nyt kyllä eksyttiin aika sivuun aiheesta...
No vähän, mutta no problem;)) Jotenkin huomaa, että eläimet ovat sydäntäsi lähellä. Noteeraat ainoastaan eläinaiheiset säästölippaat, vaikka SYP:n maapallolipas oli sentään aikaansa edellä globalisaatiossa;).

Koska olet aivan ilmeisesti pankkialan asiantuntija, nimitän sinut kaveripiirin pankkivastaavaksi tällä päivämäärällä;). Saatiinpahan tämäkin tärkeä asia hoidettua.

Meillä on muuten duunissa vieläkin käytössä Roope-Ankka säästölipas, vaikka itse KOPsta on enää muisto vain...
Sinällään mielenkiintoinen ajatus tämä Buddy:n esittämä.

Uteliaisuuteni herää aina, kun homoteemojen yhteydessä käytetään sanaa parannus/eheyttäminen jne. Vielä kiinnostavammaksi asia muuttuu, kun sitä aletaan oikein selitellä, ettei siitä oikeastaan olekaan kysymys.

Lähetin Buddy:lle sähköpostiviestin, ilmaisten kiinnostukseni hänen projektiaan kohtaan. Sain pitkän vastauksen ja allekirjoituksena "JP". Kerroin omassa vastauksessani haluavani keskustella tällaisista asioista oikeiden ihmisten kanssa nimillä, eikä vain nimimerkeillä. Viestiini ei ole vastattu eikä uudelleen lähetettyyn viestiin myöskään.

Voisitko Buddy selittää nyt julkisesti miksi en ole saanut sinulta vastausta kysymyksiini ja miksi tämä piiloutuminen nimimerkin taakse?

Juhani Viherlahti
toi kaveripiiri juttu on kieltämättä tosi mielenkiintoista. mutta joku tossa ilmotuksessa ihmetyttää...just toi parannus ja muu. en oikeen tiedä sit että olisko ihan mun juttu tollanen "kerhotoiminta". oon itse just siinä tilanteessa että oon pari vuotta seurustellut ja jotenkin kaveripiiri on tosi tyttöytynyttä. olis kiva jos olis myös miespuolisia kavereita, mut monilla homoilla tuntuu olevan vaikeuksia hyväksyä ihan pelkkä ystävyys ja ne koittaa usein sit muutakin, jotkut jopa ehdottelevat mun ja mun poikakaverin kans jotain kimppoja ym. me seurustellaan onnellisesti eikä tarvita seksiin muita mutta muuten olis tosi kiva löytää uusia kavereita, jotenkin tyttöporukassa hengaaminenkin alkaa kyllästyttään :)
Sori, että vastaukset ovat viipyneet kaikenlaisten kiireiden takia, mutta nyt suoriin kysymyksiin suorat vastaukset.

Tämä on ensimmäinen keskusteluni ranneliikkeessä, ja nimimerkin käyttö näyttää olevan tapana täällä, paitsi ehkä itselläsi.

Eheyttämisestä ei ollut puhetta muuten kuin Juhani Viherlahden viestissä. En ole täysin varma, mitä se tarkoittaa, mutta en oikeastaan ole kiinnostunutkaan ryhtymään asiasta keskusteluun.

Miksi sitten et saanut vastausta kysymyksiisi? Ensinnäkin sait - kuten itse itse kirjoitit - pitkän vastauksen, koska ilmeisestikään et ollut lukenut linkkejä, joihin olin viitannut. Ensimmäisen viestini jälkeen kirjoitit itsekin, ettet ollut niitä paljoakaan lukenut. Pääsisältönä oli (ensimmäisessä viestissäsi), että olet osallistunut (ilmeisesti hyvinkin organisoituneihin) miesten piireihin (Setassa?) sekä vetäjänä että jäsenenä ja ilmoitit haluavasi ryhtyä ajatustenvaihtoon siitä, miten "homma" pitäisi hoitaa.

Tarkoitukseni oli kuitenkin vain kartoittaa, onko tämän palstan lukijoiden joukossa joitakin kavereita, jotka olisivat kiinnostuneita vapaamuotoisesta kaveripiiristä. Ensinnäkään ei ollut tarkoitus, että joku ryhtyy dominoimaan perustettavan piirin suunnittelua, vaikka hänellä sitten onkin kokemusta tällaisten piirien vetämisestä. Sinänsä kokemus erilaisista miesten piireistä järjestöissä saattaa olla hyödyksikin, mutta siitä saattaa olla aivan yhtä paljon tai enemmänkin haittaa, jos se yhdistyy kovin dominoivaan persoonaan. Sellainen nimittäin saattaa helposti karkottaa eri tyyppisiä kavereita.

Lisäksi lähtökohtana oli, että sitten kun tai jos porukka on koossa, piirin yhdessä oloa tai "toimintaa" ruvetaan yhdessä suunnittelemaan, eikä niin, että joku suunnittelee koko homman mun kanssani sen tähden, että on ottanut yhteyttä välittömästi ja vaatii sitä.

Ajattelen siis, että piiri olisi melko rento ja vapaamuotoinen, mutta että se ei hajoaisi (ainakaan pelkästään) joihinkin kahdenkeskisiin ystävyyssuhteisiin vaan että kaikki löytäisivät paikkansa. Tietysti on niin, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, mutta ihanne olisi, että jonkinlaisessa yhteishengessäkin löytyisi.

Idean alkuunpanija on kaukana homopolitiikasta, joten siitä johtui tuon ensimmäisen sähköpostin osoitteessa oleva sana parannus. Sen tausta kävi kyllä ilmi siitä viestistä eli "parannus vallitsevaan tilanteeseen". Taisin sen vielä selittää uudelleen Juhan Vihervaaralle, koska hän siitäkin valittaa yllä olevassa viestissään.

Idean alkuunpanijalla ei varmaankaan ollut mitään aavistusta, millaisia mielleyhtymiä joillakin sanaan parannus liittyy. Toki lienee vielä ihmisiä, jotka ajattelevat, että homoudesta voi "parantua". Näin minäkin tuon tv-ohjelman jokin aika sitten mielestäni aika säälittävästa kaverista, joka oli tuossa prosesissa. Siitäkin kyllä kävi ilmi, että jos joku haluaa "parantua" homoudesta, pitää itsellä olla kova motivaatio ryhtyä pitkään prosessiin, joka ei koskaan johda "täydelliseen lopputulokseen". Viherlahden elämän- ja seta-kokemuksen omaavan henkilön täytyy se tietää, joten yksi tärkeä syy, miksi en rynnännyt vastaamaan hänen viestiinsä oli se, että ajattelin siinä taas olevan kaverin, joka yrittää tehdä itsensä vielä tärkeämmäksi kuin jo todellisuudessa itse asiassa onkin.

Joudun tässä sanomaan asioita suoremmin kuin olisin tehnyt, jos kirjeenvaihtomme olisi jäänyt kahdenväliseksi. Nyt kun asia on kuitenkin tehty julkiseksi, on tärkeää, että kenellekään palstan lukijalle ei jää väärää käsitystä asiasta, ja että asia tulee kerralla selväksi.

On todellisuudelle vieras ajatus, että joku voitaisiin vastoin tahtoaan parantaa "homoseksuaalisuudesta" (itse olen sitä mieltä, että se ei ole mahdollista vaikka ko henkilö haluaisi sitä). Mielestäni on vainoharhaisuutta nähdä tässä - tai yleensäkään nykyään - sellaisia salaisia pyrkimyksiä. Se ei ole tämän homman tarkoitus, minkä pitäisi kyllä käydä ilmi palstalla käydystä keskustelustakin keskimääräisen luku- ja ymmärtämistaidon omaavalle henkilölle.

Myös voin tässä yhteydessä sanoa toiselle porukalle, joka ei oikein ole hiffannut, mistä tässä on kysymys, että en ole perustamassa ryhmäseksipiiriä enkä halua liittyä sellaiseen. Muuten kyllä pyrin ajan sallimissa rajoissa vastaamaan sekä sähköpostitse että palstalle lähetettyihin viesteihin.

Niille, jotka ajattelevat tämä ei ole heidän hommansa, niin ei siinä sitten mitään. Tärkeätä olisikin, että ne, jotka tulevat mukaan, olisivat hiffanneet, mistä on kyse ja jollain tavalla sisäistäneet asian.

Hyvää loppiaisen jatkoa itse kullekin!
Voi herranjestas!
Että nyt ollaan jo pisteessä jolloin kaveripiirikin pitää perustaa yhdistyksenomaisesti? Seuraavaksi kai siitä tehdään Setan alajärjestö ja aletaan napsia rahaa valtiolta tai RAY:ltä.
Ovatko uusavuttomat tänä päivänä niin malalla ettei osata tutustua ihmisiinkään enää ilman että se olisi kirjattu jonnekin?
No kukin tyylillään...en tarvitse vastausta tähän.
Vastaanpahan kuitenkin, tosin aivan sivusta seuraavana ulkopuolisena, jollainen ilmeisesti myös 'Glad' on.

Kyllä kaikentyyppisiä kaveripiirejä on maailman sivu perustettu milloin minkin yhteisen asian pohjalta, sitä en nyt kovin kummallisena asiana pitäisi. Ja tällainen viitseliäisyys mielestäni osoittaa juuri kaikkea muuta kuin uusavuttomuutta.

Ei sitä rahaakaan yhteiskunnan eri instansseilta niin vain "napsita". Jos toiminnan pystyy osoittamaan avustusten arvoiseksi, mielestäni se silloin myös ansaitsee rahansa. Yleensäkin toiminta demokraattisissa yhdistyksissä tai vastaavissa yhteisöissä muotoutuu sellaiseksi kuin sen jäsenet itse haluavat. Se ei ulkopuolisille kuulu pennin vertaa, kunhan toiminta pysyy lain säätämissä rajoissa.

Asiasta kiinnostumattomat voivat aivan rauhassa jatkaa baareissa notkumista, etteivät leimautuisi uusavuttomiksi ;-)
  • 23 / 84
  • Miesbikaveri29
  • 7.1.2005 13:24
Mä olisin kiinnostunut tuosta jutusta! Ihan hyvä idea toi on mun mielest. Mäkin on samanlanen, bi jätkä, tosi miehekäs jätkä, pelaan futista käyn salilla, on tyttökaveri, en on mikään neiti ei mulla on neitimäisiä harrastuksia. Mäkään en hae mitään pinnallisia homokavereita, enkä mitään homoseksiä vaan ihan normaaleita muita hetero ja bi kavereita. Laatu ja taso on oltava!!!!!!
Muuten Miten otan yhteyttä? Missä kokoonnutaan?
Miesbikaveri29, miten sinä aiot tulla toimeen sitten niitten umpihomojen kanssa ryhmässä? Vedätkö turpaan? Tarkoittaako "taso&laatu" heteronoloista kaappihomoa, naimisissa olevaa bi-miestä vai mitä? Minkälaisessa porukassa kehtaat liikkua?
Bi jätkät ovat monipuolisimpiä, kiihottavimpiä, miehekkäimpiä, reilumpiä.... kuin homot. Jos joku bi on kaapissa entä sitten? Se on se on oma asia. Tuon kaveripiirin perustaminen on GOOD IDEA! Olen sen puolesta.
"Bi jätkät ovat monipuolisimpiä, kiihottavimpiä, miehekkäimpiä, reilumpiä.... kuin homot."

Äläs nyt. Tämähän oli stereotypian julistus puhtaimmillaan. *nauraa* :D

Väitätkö tuntevasi riittävästi sekä homoja että bi-jätkiä, jotta olet kykenevä tekemään tämän vertailun, vai perustatko mielipiteesti mediaan ja omiin mielikuviisi ja kokemuksiisi kaveripiirissäsi olevista homoista ja bi-jätkistä?

Minusta kaikki bi-jätkät ovat keskimäärästä vaisumpia, usein kokkeja tai ravintola-alalla ja eivätkä erityisen mielenkiintoisia, mutteivät mitenkään tylsiäkään. He kaikki pukeutuvat farkkuihin. (Stereotypiametodina tässä omat kokemukseni bi-miehistä.)
Kieltämättä itse käytin tämän keskustelun otsikossa sanaa "perustaminen", mutta silti on tarkoituksena pitää organisoitumisaste hyvin matalana, joten tuskin rikastumme RAY:n avustuksista. Pitää varmaan perustaa lottoporukka, jos tarvitsemme suurempia summia;).

Vastaukset mieskaveri29:n kysymyksiin ja samalla tietysti tiedoksi kaikille muille kiinnostuneille.

Yhteyttä voi ottaa klikkaamalla kursorilla nimimerkkiäni "Buddy", jolloin avautuu sähköposti. Olen laittanut ainakin useimpiin viesteihini sp-osoitteen. Ainakin tähän viestiin laitaan sen (siis nimimerkin alle).

Missä kokoonnutaan? Näyttäisi siltä, että kokoontumispaikka olisi Helsinki. Varmaankin joku mesta keskustassa. Ehdotukset ovat tervetulleita. Ilmoittakaa yhteydenotoissanne, mistä päin Suomea olette. Samoin mielellään heti jotain tietoa, mistä olette kiinnostuneita.

Aika on vielä täysin avoin. Katsotaan milloin innokasta porukkaa alkaa olla sopivasti koossa. Kaikkien sp-osoitteita ja heidän mahdollisesti antamiaan muita tietoja käsittelen luottamuksella. Mahdollisimman monelle sopivan ajankohdan löytäminenkin tulee olemaan melkoinen haaste.

Asiasta kiinnostuneet homot, bit ja heterot mailailemaan!

PS Vihaan kaikenlaisia kategorioita ja stereotypioita, mutta halusin vain sanoa tällä, että ideana olisi, että monenlaiset, eri-ikäiset (vauvasta vaariin, and I mean it), eri ammateissa toimivat, työttömät, opiskelijat ja hyvin erilaisiin alakulttuureihin itsensä lukevat olisivat porukan rikkaus ja sen idis. Pinnallisesti itsemme kaltaisia ihmisiä tapaamme - ainakin minusta tuntuu siltä - liikaakin.
Sorry boys, but...

Omalla (vaikkakin vaatimattomalla) rikostutkijan koulutuksellani analysoituna nimimerkki "Buddyn" kirjoittelu on pelkkää muuttumista ja parantumista (vertaistukiryhmä?) toitottava hanke.

Hän edustaa todennäköisesti "Aslania", tai sitä seuraavia lahkoja.

Älkää hurahtako!

p.s. Moderaattorit! pankaa hänet pois.
Nuo Buddyn vastaukset ja kommentit täällä ovat olleet aika kiinnostavia. Uteliaisuuteni on vain lisääntynyt. Miksi esimerkiksi minun epäilyni hänen ja kaverinsa toiminnasta sai vastaukseksi valtavan pitkän vuodatuksen? Oikeat nimet pysyvät kuitenkin edelleen piilossa!

Homomaailman mustankin puolen tuntien, olen hieman epäluuloinen kunnes asioista vakuutun suuntaan tai toiseen. Täällä liikkuu henkilöitä ja tahoja, joiden tarkoitusperät ovat kaikkea muuta kuin hyväksyttäviä. Esimerkkeinä vaikkapa helluntalaispappi, joka halusi Ranneliikkeessä vain "oppia ja tutustua homoihin". Kun pistin hänen tarkoitusperänsä testiin, hän häipyi. Muutaman vuoden takainen internetin Young Lovers toiminta oli sitten sieltä kielteisimmästä päästä.

Ajatuksiani tässä nyt esillä olevassa kaveripiirijutussa:
Pari puhdasotsaista nuorta miestä on saanut minunkin mielestäni ihan kivan ajatuksen ja lähteneet sitä toteuttamaan. "Markkinointi" on ollut jotenkin kömpelöä ja herätti siksi uteliaisuuteni. He eivät ole tulleet ajatelleeksi sen pidemmälle mihin oikeasti olemassa olevaan tarpeeseen tai puutteeseen kaveripiiri tulisi. Ryhmien toiminnastakaan ei tunnu olevan kunnollista käsitystä. Tarjosin ryhmäkokemustani tueksi tässä kohdassa, ettei päätä lyötäisi ensimmäiseen vastaantulevaan mäntyyn. Näin tietenkin sen jälkeen kun olisin vakuuttunut tarkoitusperien oikeellisuudesta.

Toisena mahdollisuutena on, että oikeita lopullisia tarkoitusperiä ei halutakaan julki. Sinisilmäisesti mukaan lähtenyt huomaa ne kenties vasta liian myöhään.

Huomaan Buddyn joutuneen seinää vasten kysymyksistäni, koska hän pitkässä vuodatuksessaan lähtee minua piikittelemään. Jos hän pelaisi avoimin kortein ja hyväksyttävin tarkoitusperin, tällaiseen käyttäytymiseen hänellä ei mielestäni olisi tarvetta.
Minua vähän ihmetyttää heterojen mukana olo...en tiedä miksi. Mitä yhteistä voisi olla heteroilla ja vähemmistöillä? Sitäpaitsi jos joku on kaappihomo, niin lähteekö hän tuollaiseen ryhmään mukaan paljastumisen pelosta.

Sitäpaitsi onko kuviteltu ryhmä tasa-arvoinen, vai jäävätkö homot altavastaajan asemaan?

Nythän jo tuli mielipide siitä, kuinka bi-miehet ovat jotenkin parempia kuin "neitimäiset" homot. Tähän monet homoista törmäävät yleensäkin, että heidät eristetään halveksittavaksi joukoksi, joita saa pilkata neideiksi tai vastaaviksi, vaikka suurin osa ei ole sellaisia ollenkaan. Sillä tavalla halutaan ylläpitää "kastijakoa" hetero-bi-homo, jossa homot ovat se "kastittomien ryhmä" ilman kunnollisia oikeuksia ja mahdollisuuksia. Kuka on kenenkin kaveri ja kuka jää ilman kaveria? Mikä yhdistää ja mikä erottaa?
Antakaa nyt herranjestas porukoiden pistää kaveripiiri pystyyn ihan vapaasti. Lyököön päänsä mäntyyn jos se sitä vaatii. Lakatkaa puuttumasta joka helavatan sanamuotoon. Liittykää rinkiin jos siltä tuntuu. Jos ei, niin painukaa vittuun kitisemästä.

PS Harkitsen liittymistä vain niin kauan kuin JV+kaltaisensa pystytään pitämään tästä irti
Just joo, pitäkää vaan Juhani ja muut kundit todella varanne, ettemme teemme teistä heteroja alta aikayksikön, jolloin huomaatte tarkoitusperämme "kenties vasta liian myöhään". Anteeksi, että syytin Juhania tosikkomaisuudesta, sillä hänhän heittää palstan hurjimmat herjat!!

Niin, ja kas kun eivät helluntalaispappien tekemisten lisäksi myös Hitlerin homovainot ole meidän syytämme. Ilmeisesti helluntalaispappien nuorisotyö jotenkin poikkeaa USA:n katolilaisten pappien vastaavasta - kaikesta ekumeniasta huolimatta;)

mies kirjoitti muistaakseni 7.1:"Miesbikaveri29, miten sinä aiot tulla toimeen sitten niitten umpihomojen kanssa ryhmässä? Vedätkö turpaan? Tarkoittaako "taso&laatu" heteronoloista kaappihomoa, naimisissa olevaa bi-miestä vai mitä? Minkälaisessa porukassa kehtaat liikkua?"

Ja vuorokautta myöhemmin 08.01.2005, 17:06: "Minua vähän ihmetyttää heterojen mukana olo...en tiedä miksi. Mitä yhteistä voisi olla heteroilla ja vähemmistöillä? Sitäpaitsi jos joku on kaappihomo, niin lähteekö hän tuollaiseen ryhmään mukaan paljastumisen pelosta.

Sitäpaitsi onko kuviteltu ryhmä tasa-arvoinen, vai jäävätkö homot altavastaajan asemaan?"

Että silleen...;))

Valitettavasti rikostutkija Pete esiintyy - tietenkin tutkinnallisista syistä - salanimellä, mutta analyysin taso viittaa Ruotsin poliisin Palme-komissioon. Siksi ymmärrän hyvin, että hän huutaa avuksi moderaattoreita eikä poliisia. Vai kannattaisiko ehkä sittenkin huutaa "Maaammmaaaa..."

Sinänsä ihan vakavasti tarkoitettu tuo alkuperäinen idea, mutta kiva, että välillä saa puheenvuoroja lukiessa nauraa katketakseen!!!

PS sori, jos tästä taas tuli epäilyttävän pitkä jonkun mielestä, mutta omalla vastuullahan jokainen täällä homojen joukossa liikkuu......eivätkä edes moderaattorit suostu auttamaan;((
Kaveripiirin perustaminen on minun ajatukseni ja tällä viestillä haluan lyhyesti tehdä selväksi muutaman asian:
PARANNUS. Yhteysosoite asian tiimoilta (parannus@hotmail.com) tarkoittaa parannusta vallitsevaan
tilaan eli jos ET halua elämääsi uusia ihmissuhteita ja ystäviä sinulla on jo enemmän kuin tarpeeksi, niin tämä ei ole sinun juttusi ja näin ollen turha 'maiskutella' sanaa
'parannus'.
KAVERIT. Kavereiksi ei synnytä. Kaveruus vaatii yhdistäviä
tekijöitä. Ystävyys syntyy vasta ajan ja kokemusten jälkeen.
Potentiaalisia kavereita voi tavata monin eri tavoin - myös
tällä tavalla.
SEKSUAALINEN SUUNTAUTUMINEN. Ihmiset, jotka valitsevat
tai hylkäävät kaverinsa ja ystävänsä seksuaalisen suuntautumisen perusteella eivät ole niitä, joita minä ja
kaverini tähän jengiin toivomme. Kaikille tässä maailmassa
löytyy 'omat piirit'.
VILPITÖN JUTTU. Kaveripiiri suurinpiirtein saman arvomaailman jakavista miehistä on vilpitön, hyvää tarkoittava asia ja sellaisena toivotavasti ymmärretään niiden parissa, jotka ryhmäämme toivomme.
Kaikenlaiset agressiot, kyynisyydet ja muut negatiiviset
energiat pyydän suuntaamaan muualle kuin tähän asiaan.
NIMITYS. On aivan samantekevää halutaanko tätä asiaa
kutsua Kultapossukerhoksi, Seta alaosastoksi tai joksikin
muuksi. Nimi ei asiaamme ja päämääräämme huonommaksi
tee.
SINÄ. Olet sitä mieltä että kavereita tai ystäviä ei elämässäsi ole liikaa. Olet valmis panostamaan hyvän asian
eteen. Olet vilpitön ja luotettava. Ota yhteyttä!
parannus@hotmail.com.
Tämä homma haisee entistä enemmän.

"Minä" kertoo olevansa aloitteen tekijä. "Minä" ei allekirjoita sanomaansa, eikä ilmoita nimeään, vaan antaa vain jonkin hämärän hotmail-osoitteen.

Muilta joukkoon aikovilta vaaditaan: "Olet vilpitön ja luotettava." Aloitteen tekijät eivät sellaista itseltään vaadi, vain muilta. Perin kummallista.

Suosittelen tähän mennessä tulleen informaation perusteella: tuosta porukasta kannattaa pysyä kaukana.

Juhani
Hyvät ihmiset,
edellisen viestin perusteella ymmärtänette tarpeeni etsiä
itseni lailla ajattelevia ihmisiä ja välttää elämässäni kaikenlaisten 'Juhanien' (sorry kaimat!) seura, mieluiten jopa tällä foorumilla eli 'Juhani' siirryhän mielummin toiseen
keskusteluaiheeseen. Kiitos.
Ystävälisin terveisin
Mika Leino, Helsinki.
Parannus: Taidatte olla Juhanille kiitoksen velkaa, koskapa Hän antoi parhaan mahdollisen suosituksen kaveripiiriin liittymiseksi. Nimittäin sen, että Hän kehoitti pysymään siitä erossa.
Minusta tuollainen kaveripiiri on hyvä asia. Minä olen 27vuotias, vielä kaapissa sillä ympäristö varmaan tappaisi minut jos vielä tietäisi että olen homo tai bi. Pidän naisista ja miehistä. Mutta minä olen täysi nolla. Minä olen ruma, pieni 170cm, lihava about 78kiloa, minulla on silmälasit, minulla on tavallinen koulutus. Minä olisin varmasti pärjännyt koulussa paremmin jos minua ei olisi kiusattu syynä ulkonäkö. Siitä syyksi minä olin aina yksin kukaan ei ollut minun kanssa. Pari kertaa minä olen miettinyt pois lähtöä tästä pahasta maailmasta. Minulla ei ole nytkään ystäviä eikä ketään jonka kanssa puhua. Jos tollainen kaveripiiri ottaa minut mukaan jos minä olen tällänen kuin minä olen niin olen onnellinen.? Kaikki homot joiden kanssa minä olen halunnut olla kaveria ovat läheteneet heti karkuun. Raukkoja ovat kaikki. Miksi homot ovat niin pinnalisia että vain ulkonäköön kiinnitetään heti huomio! .Tähään asiaan pitäisi tehdä parannusta ja noi tyypit pitäsi myös parantaa. Tunnen vain yhden bi miehen sen kanssa olen jutellut tuosta minun onglmasta mutta mies asuu Lapissa ja minä Helsinkissä.
Olisi niin ihanaa halata toista ja silitellä. Toivottavasti minä saan tästä kaveripiiristä monta ystävää ja jotka voi halata minua!
Nimim. yksinäisen kirjoitus osoittaa, miksi tämä "ystäväpiiri" on hankkeena kyseenalainen, vaikka sen taustalla olisikin hyvä tahto. Hyvä tahto ei vain joskus yksinkertaisesti riitä. Ryhmään voi hakeutua yksilöitä, joiden tarpeet ovat aivan eri luokkaa kuin mitä maallikoista kokoon kyhätty ns. vertaisryhmä pystyy tarjoamaan. Jos kenelläkään ryhmän jäsenistä/vetäjistä ei ole minkäänlaista vertaisryhmän vetämiseen vaadittavaa psykologista koulutusta & kokemusta niin mitkä ovat takuut siitä, ettei mennä pahasti metsään joidenkin ryhmäläisten kohdalla? Vielä tärkeämmin, kuka ottaa vastuun kun ryhmän jäsenten osaamattomuuden vuoksi tapahtuu jotain ikävää? Kuka ottaa vastuun kun esim. ryhmän toiminnasta johtuen joku ryhmän jäsenistä päättää vaikkapa tehdä itsemurhan (tai murhan) tai vajoaa pahaan masennukseen tai psykoosiin? Ryhmän toiminnan tarkoitus ja kriteerit on syytä määritellä HYVIN tarkkaan, jotta vältytään ikäviltä yllätyksiltä ja jotta kaikki ovat selvillä omasta henkilökohtaisesta vastuustaan.
Vaikka tunnustan olevani suhteellisen paranoidinen ihminen, suhtauduin silti aluksi aika myönteisesti esitettyyn ideaan tällaisen vapaan kaveripiirin perustamisesta. Tosin en itse selvästikään kuulu peräänkuulutettuun kohderyhmään, mutta seuraan silti kiinnostuneena tilanteen kehittymistä.

Kirjeenvaihdon edetessä olen kuitenkin alkanut hieman epäröidä aikeen täyttä vilpittömyyttä. Syynä on lähinnä kaveripiirin kokoajan/kokoajien aggressiivinen suhtautuminen siihen, että kaikki eivät olekaan varauksettoman innostuneita aiheesta. Kuitenkin aloitusviestissä puhuttiin mahdollisuudesta keskustella ryhmän tarpeellisuudesta ja muodosta. Toiseksi en ole oikein päässyt selville nimimerkkien 'Buddy' ja 'Parannus' motiiveista, heidän keskinäisestä suhteestaan ja taustoistaan.


Jos olisin itse kiinnostunut liittymisestä tällaiseen piiriin, eli jos olisin akuutissa uusien kavereiden tarpeessa, niin huolehtisin ainakin tarkkaan seuraavista seikoista:

- ottaessani yhteyttä netin välityksellä uppo-outoihin ihmisiin, vaikka heidän antamansa ensivaikutelma tuntuisi kuinka luotettavilta, en anna itsestäni mitään eksakteja henkilö- tai yhteystietoja. Anonyymi s-postiosoite saa riittää, kunnes olen tavannut kyseiset henkilöt useamman kerran ja todennut heidät varmasti luottamukseni arvoisiksi

- kun ensitapaaminen on järjestymässä, varmistan, kuinka monta ihmistä paikalle on tulossa (kovin pieni määrä on hälyttävä merkki)

- varmistan, että tapaaminen on yleisellä paikalla ja avoin niin, että voin poistua koska tahansa kun siltä tuntuu, eikä kukaan yritä estää lähtöäni tai taivutella minua jäämään

- edellytän, että tapaamiset sujuvat täysin demokraattisesti, eli kaikilla paikalla olevilla on samanlaiset mahdollisuudet pyrkiä vaikuttamaan tilanteen kehittymiseen etukäteen ilmoitetuissa puitteissa. Jos joku/jotkut paikallaolijoista yrittävät kovin innokkaasti manipuloida tilannetta johonkin tiettyyn suuntaan, poistun paikalta

- oletan, että lähes kaikki tapaamiseen osallistujista tapaavat toisensa ensimmäistä kertaa. Satunnaisia tuttuja tietenkin voi ilmaantua paikalle, mutta jos kovin moni tuntuu olevan jo valmiiksi hyvää pataa keskenään, epäluuloni heräävät

Mielestäni tällaisen vapaamuotoisen ryhmän kokoajien pitäisi tehdä jo alkuvaiheessa HYVIN selväksi kaikille se, että kyseessä ei ole mikään tukiryhmä mahdollisesti vakavienkin ongelmien kanssa kamppaileville ihmisille. Muussa tapauksessa tarvittaisiin aivan toisenlaista ammattiosaamista, ryhmätyöhön koulutettuja ihmisiä ja vastuuta siitä, etteivät ryhmän jäsenet aiheuta lisää vahinkoa sellaisille, jotka hyväuskoisuuttaan ryhmään hakeutuvat ongelmiinsa tukea etsimään.

Avausviestissä käytettiin sanaa 'vertaistukiryhmä'. Sellainenkaan ei synny spontaanisti, vaan edellyttää valvottua toimintaa ja tehtävään valmennettuja henkilöitä. Henkilökohtaisesti seuraa hakevien ihmisten keskinäiset tapaamiset tapahtuvat osapuolten omalla riskillä, mutta tällaisessa ryhmässä myös sen kokoajalla on suuri vastuu.
  • 41 / 84
  • Ihminen..ex?
  • 10.1.2005 17:15
Minulla on muutama henkilökohtainen ystävä. En ole käynyt minkäänlaista psykologista koulutusta. Vaikka olen maallikko, olen kuunnellut monesti heidän avatessaan sydäntään minulle. Ainut mitä olen pystynyt tarjoamaan, on olkapää johon nojata ja olemalla läsnä heidän niin halutessaan.
Toki olemme puuhastelleet paljonkin myös kaikenlaista muuta. Esim olemme pelanneet lentopalloa rannalla, eli ns beach volleyta, vaikka kenelläkään meistä ei ole minkäänlaista liikunnanohjaajan koulutusta. Olemme matkailleet kotimaassa ja maailmalla, tosin ilman minkäänlaista matkaoppaan koulutusta. Viimeviikolla kävin kirjastossa erään ystäväni kanssa. Tutkimme Suomen historiaan liittyviä teoksia ilman historian- tai kirjallisuudentutkintoa.

Luulin tätä kaikkea kutsuttavan elämäksi. Mutta onneksi 'huolestunut' avasi silmäni ja nyt huomaankin eläneeni valheessa. Vähin mitä voin tehdä, on pistää välittömästi kaikki välit poikki kaikkiin ystäviini. Muutenhan joku voisi vetää minut vastuuseen kaikesta heidän tekemisistään. EIKÄ MINULLA OLE SIIHEN KOULUTUSTA.... Tätä kun vielä hetken ajattelen...mitä pahaa ja peruuttamatonta olenkaan elämässäni saanut aikaan olemalla ihmisten kanssa tekemisissä....ILMAN TARVITTAVAA KOULUTUSTA...ahdistaa...löytyisikö saitin lukijakunnasta aseiden tuntijaa, elikkäs ammattilaista? Hoitaisin osaltani ihmiskunnalle viimeisen palveluksen, jos saisin ammattiapua...
"Ihminen..ex?"
Kirjoituksesi oli varmaan omasta mielestäsi hyvin vitsikäs. Se ei valitettavasti sitä ollut, osoittaapahan vain, että sinulla ei ole aavistustakaan todellisia henkisiä ongelmia omaavien ihmisten elämästä eikä siitä, millä vakavuudella kyseisiin ongelmiin on syytä suhtautua.

Et myöskään onnistunut osoittamaan tässä koottavan kaveripiirin pätevyyttä vertaistuen antamiseen. Pikemminkin päinvastoin, jos itse kuulut ryhmän kokoajiin tai aiot toimia muiden kuin henkilökohtaisten ystäviesi olkapäänä.
Edelliset viestit ovat masentavaa luettavaa!
Tämän keskustelun vaiheet osoittavat ihmiskunnan tilan.
Kuinka yksinkertaisesta tarjouksesta pyrkiä saattamaan
ihmisiä toistensa luo on tehty salamyhkäinen, tarkoitusperiltään arveluttava operaatio, jolla kohta päädyttäneen Suomen rikoshistoriaan ainutlaatuisena
massatuhoamisyrityksenä. Vastuunkantajia etsitään jo nyt
ja kontaktit on syytä hoitaa asianajajien välityksellä.
Oletteko hyvät ihmiset syöneet liikaa pillereitä vai mikä teitä vaivaa? Uskotteko, että ainoa aito asia maailmassa on
Elovena kaurapuuro? Vai aiheuttaako sekin syöpää?
Ei ihme, että yksinäisyys on ongelma. Kuka teitä jaksaisi!?
  • 44 / 84
  • ex ihmisyys??
  • 10.1.2005 19:21
auta armias...Public Eye....voisitko hakeutua hoitoon vapaaehtoisesti???
Täällä ei todellakaan ole tarkoitus osoittaa minkään vertaistuen eikä yhtään minkään muunkaan tarpeellisuutta, vaan saada uusia kavereita. Mikä ihme tässä on niin vaikea ymmärtää????

Ehdotus: Juhani ja Public Eye: perustakaa keskenänne kaveripiiri, teillä kun tuntuu ainoina olevan siihen muodollinen(kin) pätevyys, koulutuksesta puhumattakaan. Häipykää sen jälkeen omille teillenne pilaamasta muiden elämää!

P.S. En kuulu ko kaveripiirin perustajiin, enkä heitä edes tunne.
Yksi ihan mainittava asia olisi hyvä: kaikille osallistujille värikoodit, joista näkee ilman kysymistä onko hetero, bi vai homo - vaikkapa joku asuste: lippis, nenäliina tms :)

Biseksuaalit olisivat tietenkin kelta-mustia...ihan kuin jostakin jalkapallojoukkueesta. Hah!

On kiusallista joutua vastaamaan siihen kysymykseen, mitä harrastaa sängyssä, kun se ei ole edes oleellista, mutta siihen aina takerrutaan.
Nimimerkki "yksinäinen" on niin ilmeinen feikki, että älkää hyvät ihmiset ottako sitä todesta. Todennäköisesti täky.
Teeskennelty dysleksia on ehkä varmin todiste (Pieni, lihava, ruma ja silmälasipäinen "Helsinkissä". Voi herranjumala!)

Ehkä olen liian epäluuloinen, mutta varokaa!
Tervetuloa kotiin lomalta, Mika! Hauska huomata, että olet palannut entistä energisempänä. Kiitos myös kaikille muille sitten viime palstalla vierailun jälkeen keskusteluun osallistuneille. Keskustelu on todella vaihtelevaa ja mielenkiintoista sekä ajatuksia herättävää. Esimerkiksi sellaisia ajatuksia, että meitä on todella moneksi - tämä aivan ilman mitään arvolatauksia.

Sinänsä hyvä, että keskustelussa on tapahtunut jakaantumista selkeästi (ainakin) kahteen eri leiriin, joilla on selkeästi erilaiset näkemykset niin ihmissuhteista, kaveruudesta ja ystävyydestä kuin ilmeisesti hyvin erilainen lähestymistapa itse elämäänkin.

"Projektin" alussa ajattelin, että kaikki kaveripiiriin vakavin aikein ilmoittautuvat täytyisi ottaa mukaan, jotta ketään ei diskriminoitaisi ja jotta emme tekisi hallaa kenellekään itsensä yksinäiseksi tuntevalle, joka kokisi tulevansa jälleen kerran hyljätyksi. Lisäksi ajattelin, ettei jokaisen henkilökemiat tarvitsisi synkata mun kanssa vaan että kyllä siellä olisi tilaa kaveruussuhteiden luomiseen erilaisille ihmisille.

Nyt olen kuitenkin tullut toisenlaisiin ajatuksiin, kuten piirin perustaja Mika alias "parannus". Olisi varmaan liian vaativa tehtävä saada aikaan toimiva kaveripiiri, johon kuuluisi niin erilaista porukkaa kuin mitä tänne on kirjoitellut. Vaikka siis siihen, että meitä on moneksi ei välttämättä sisälly arvolatauksia, kaikki eivät viihdy samassa kaveripiirissä.

Mielestäni kenenkään keskusteluvapautta ei ole täällä rajoitettu, mitä nyt yksi huvittava vetoomus moderaattoreille tehtiin. Kuitenkin yksi tärkeä keskustelun funktio on saada ranneliikeläisten tietoon, millä tavalla ajattelevia ihmisiä Mika ja minä itse olemme, mikä tietysti vaikuttaa siihen, millaiseen kaveripiiriin haluaisimme itsekin osallistua. Jos siis välistä hieman kärjekkäämmin olemme näkökantoja esittäneet, niin se kuuluu keskusteluun eikä rajoita kenenkään keskustelunvapautta.

Jos tämä keskustelu auttaa siis kavereita päättämään haluavatko he osallistua kaveripiiriin eli ei, se täyttää päämääränsä. Minusta on ilmeistä, että näin on käynyt ja käymässä.

Tiedoksi vielä kaikille, jotka ovat huolestuneena seuranneet keskustelua, että kaveripiirin toimintaan eivät tule kuulumaan murhat, emmekä Mikan kanssa ota vastuuta kaveripiiriin "kuuluvien" tekemistä murhista.

Emme tietenkään myöskään tarjoa terapiaa, eikä kaveripiiri tule tarjoamaan mitään oikotietä onneen elämässään kovia kokeneilla ja ihmissuhteissaan pettyneille. Onnistuessaan se tulee tarjoamaan erilaisen ja meidän mielestämme paremman foorumin ystävyyssuhteiden luomiseen kuin esimerkiksi baarit ja diskot. Kenenkään ei pidä ripustautua sellaisen toivon varaan, että sitten on kaikki hyvin, jos liityn kaveripiiriin. Se itse asiassa saattaa olla varmin tae siitä, että se ei onnistu ko henkilön kohdalla. Kukaan meistä siinä piirissä ei - toisin kuin tänne kirjoittavien joukossa - ole kaikkitietävä eikä kaiken osaava, mutta ihmisuhteet ovat taitolaji, jota kannattaa harjoitella ja olisi hienoa, jos mahdollisimman moni saisi merkityksellisiä ystävyyssuhteita siellä. Samalla tavoin kuin jokainen nousee aamulla ylös sängystä ja vetää housut jalkaansa omalla vastuullaan, kaveripiiriin osallistutaan omalla vastuulla. Kaveripiiri ei ota sen enempää vastuuta siihen kuuluvien elämästä kuin mikä tahansa ihmisten muodostama sosiaalinen yhteisö. Ajattelin, että tämä on itsestään selvää, mutta tulkoon nyt sattuneesta syystä sanotuksi.

Jotkut ovat meitä tahtomattaankin auttaneet tässä prosessissa. Kiitos siitä heille! On ilman muuta kaveripiirin onneksi, jos jotkut noudattavat Juhanin ohjetta ja pysyttelevät kaukana piiristä. Onnea ja menestystä heille omissa piireissään. En kehota ketään pysyttelemään niistä poissa, sillä en ole mikään koulumestarimainen besserwisser. Päinvastoin, olen iloinen, jos he voivat yhdessä huolestua maailman menosta.
ps tiedoksi kaikille Joensuussa päin asuville kavereille!

Tervehdys!

Hobiles aloittaa keskusteluryhmätoimintansa. Tule keskusteluiltaan
keskiviikkona 12. päivä kuluvaa kuuta kello 18.00 juttelemaan meidän
kanssamme keskusteluryhmien perustamiseen liittyvistä toiveista ja
tarpeista. Tavoitteena on järjestää keskustelumahdollisuuksia ja
juttuseuraa niitä kaipaaville.

Keskusteluryhmätoiminnan avajaiset pidetään kirjailijayhdistys Ukrin
kerhohuoneella Joensuussa. Kerhohuone sijaitsee ev.lut. kirkon takana
Koivuniemessä Koulukatu 1:tä vastapäätä urheilukentän
huoltorakennuksessa.

Tule rohkeasti!
Kahvi- ja teetarjoilu


------------------------------------------

Joensuun seudun seksuaalinen tasavertaisuus Hobiles ry
0400 201 498
PL 164, 80101 Joensuu
info@hobiles.fi
http://www.hobiles.fi
Ilmeisesti kaikki mahdollisesti näkökulmasta kaveripiirin perustamisesta ovat tulleet esiin ja keskustelu on loppumassa. Sen tarkoitushan olikin saada huomiota asialle. Minusta on myös ollut sinänsäkin antoisaa keskustella asiasta ja kuulla itse kunkin näkökohdat. Melkein tuntuu siltä, että olisi ollut mielenkiintoisempaa käydä tämä keskustelu livenä, mutta eihän se tietenkään olisi ollut mahdollista.

Kiitos kaikille kirjoittaneille ja vastanneille. Toki vielä ehtii mukaan, jos siltä tuntuu.
juu,ja ,joo,jne. mun mielest ei pitäis tehdä täst hyvästä ideasta perustaa kaveripiiri liian monimutkanen juttu.veikkaan et aika moni on ihan oikeesti kiinostunu asiasta,mut jos se taas menee siihen ikä ja sen koko ja kuka on btm ja kuka top ja kuka kenties pervo,kinky,lihava,laiha,posliini,karvanen,jne,jne,jen,jne,.hommasta ei tuu mitään.toivon et täst jutusta tulis jotain! T.Eki 48v hki
Ei tule onnistumaan. "Kaveripiiri" kuulostaa liian väkisin ähkäistyltä tempaukselta että se jo itsessään torjuu koko hankkeen aivan tykkänään. Joku kirjoitti kinkyistä, pervoista, lihavista ja laihoista, koosta ja tiesmistä muusta. Siinähän se on. Vaatimukset, kriteerit ja kaikenlaiset ehdot jo sanelee sen ettei siitä mitään tule.
Erään ihmisen lupaus

Juhani ja kumppanit onnistuivat provosoimaan minulta tällaisen lupauksen:

"Jos kuka tahansa tulee koskaan luokseni ja kertoo, että etsii uusia ystäviä, ja kysyy olisiko minusta sellaiseksi, eikä vaikuta minusta epärehelliseltä, vannon, että pidän kysymystä aitona haluna tutustua minuun ja ystävystyä kanssani." En voi luvata ystävyyttä, jos kemiat eivät vain yksinkertaisesti osu kohdilleen, mutta en ketään käännytä pois vain sen takia että pelkäisin henkilön taka-ajatuksia.

Olenko sinisilmäinen? Toivottavasti. Useammat saisivat olla.

Tuo kaveripiiri on loistava ajatus, ja jos joku ei ymmärrä että sille on tilausta ja tarvetta, niin voin yrittää selittää omasta näkövinkkelistäni.

Olen tiukasti kaapissa ja aion siellä myös pysyä. Minulla on muutama todella hyvä ystävä, mutta kukaan ei tiedä suuntautumisestani. Tunnen syyllisyyttä siitä, että salaan asian ystäviltäni, mutta yritän muuten olla niin hyvä ystävä kuin osaan.

Olisi vaihteeksi mukavaa tuntea ihmisiä joilta ei tarvitsisi salata tätä puolta itsestäni.

Mitähän tuo jytinä on? Aivan, siellä jo joku aktivisti paukuttaa kilpeään. Ennen kuin julistatte minut petturiksi, haluan kertoa että olen kotoisin pienehköltä paikkakunnalta, enkä tunne yhtäkään ihmistä jonka tietäisin olevan homo. Eikä sellaisia (siis tällaisia, myönnän kyllä asian itselleni) tunne tietääkseni muutkaan suhteellisen laajasta tuttavapiiristäni. Olen elänyt täällä pääsääntöisesti koko elämäni, kaikki 25 vuotta.

Pidän tästä kaupungista, ja pidän työstäni. Ennen kaikkea pidän ystävistäni. En aliarvioi heitä, useimmat varmasti hyväksyisivät minut sellaisena kuin olen, mutta en halua asettaa heitä esim. siihen tilanteeseen jossa he joutuisivat miettimään, haluanko heiltä muutakin kuin ystävyyttä. Mutta osa elämästäni on yksinomaan itseni tiedossa, ja uskokaa pois, välillä siitäkin haluaisi puhua.

Minulla ei myöskään ole - yhtä lukuunottamatta - kokemusta muista kundeista, mutta olen aika hyvin perillä siitä mitä haluan. Tämä sattui muutama vuosi sitten, enkä ole enää kys. henkilön kanssa tekemisissä. Eikä tässä ollut mitään dramaattista, vaan taas kemioista kyse ;) Hän onkin sitten ainoa, joka on minusta tiennyt.

Tämän järjettömän pitkän vuodatuksen tarkoitus oli osoittaa, että kaltaisilleni (kai meitä on muitakin) ei ole todellista mahdollisuutta tutustua samanmielisiin, ja nostan hattua (jos joskus sellaista käyttäisin) idean isille. Enkä halua liittyä Setaan tai muuhun vastaavaan järjestöön, haluanpahan vain tutustua ihmisiin. Tuskinpa kerään riittävästi rohkeutta ottaa yhteyttä tähän "kaveripiiriinkään", mutta saa nähdä.

Eli etsin uusia ystäviä, olisiko sinusta sellaiseksi?
Terve Morr!

Pari kommenttia kirjoitukseesi. Toivottavasti saat niitä myös muilta.

Tärkein on se, että sun ei todellakaan pitäisi kantaa syyllisyyttä siitä, että salaat homoseksuaalisuutesi ystäviltäsi. Jos yhteiskunta on sellainen, ainakin osittain, että sen yksittäinen jäsen kokee mahdottomaksi kertoa omasta seksuaalisuudestaan ystävilleen, syytä siitä ei pidä asettaa kyseisen yksilön harteille vaan yhteiskuntaa pitää muuttaa siltä osin eikä sitä muutosta saa asettaa ongelman kanssa taistelevan yksilön vastuulle. Lisäksi, jos edes harkitsee joskus kertovansa homoudestaan ystävilleen, sopivaa kuivaharjoittelua saattaisi olla omasta homoudesta jutteleminen toisten homojen kanssa. Siinä eivät panokset ole niin suuret, ja saa peilata omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan toisten vastaaviin.

Uskon myös, että olet hyvä ystävä ystävillesi sellaisena kuin olet. Kuten itsekin arvaat useimmat ystäväsi varmaan hyväksyisivät sinut, vaikka kertoisit heille olevasi homo. Jotkut heistä sen jo varmaan arvaavatkin eikä asian kertominen pahentaisi vaan parantaisi asiaa, mutta siitä asiasta päättäminen on oma asiasi.

Siinä olen aika lailla yhtä mieltä kanssasi, että useammat saisivat uskoa hyvää toisista ihmisistä, sillä sellaisia ihmisiä on. Onko sinisilmäisyys oikea sana, en osaa sanoa, sillä mielestäni saa kyllä suojella itseään toisten hyväksikäytöltä.

Lopuksi heität retorisen, yleisen kysymyksen ”etsin uusia ystäviä, olisiko sinusta sellaiseksi?” Tämä on kysymys, johon vastasit itse kirjoituksesi alussa eli se riippuu henkilökemioista, mutta riippuu se tahdostakin. Henkilökemioiden yhteensopivuus on lähtökohta, mutta vain se. Siltä perustalta on hyvä rakentaa ystävyyssuhde tai, kuten tässä on tarkoitus, sellaisten verkosto.

Yksi kysymys kyllä olisi minulla sullekin. Kuinka on mahdollista, että vain yksi henkilö tietää homoudestasi, jos ”Juhani ja kumppanit onnistuivat provosoimaan” sinulta siteeraamaasi lupauksen. Tätä osaa tarinastasi en oikein ymmärrä.
Thanks Buddy.

Tuo "Juhani ja kumppanit".. Olen suht uus vieras näillä sivuilla, ja kun lueskelin tuota threadia läpi, meinasi oikeasti keittää yli. Varmaan jokaista hyvää ideaa kohden löytyy joku joka sen haluaa rutata koska itsellään olisi tarjolla mielestään jotain parempaa.

Itse asiassa olen yrittänyt tuon lupauksen mukaan elää pidemmän aikaa, en voi siitä kaikkea kunniaa edellämainituille antaa. Mutta ihan siitä tuo vertaus tuli.

Jep, ainahan yhteiskunnasta löytyy parantamisen varaa, mutta asenteet kuitenkin muuttuvat hitaasti. Silti, vaikka yhteiskunta on mitä on, mullakin olisi mahdollisuus toimia siinä avoimesti ja ehkä jopa muuttaa asenteita. Enkä tee niin. En siis kaataisi ihan kaikkea vastuuta yhteiskunnan niskaan. Mutta en mä tän syyllisyyden taakan alle kaadu, en myöskään ole kasvissyöjä, lajittelen joskus jätteet huonosti ja niin edelleen.

Joko teillä on piiri koossa vai kootaanko porukkaa vielä? Olisi kiva tietää miten homma on lähtenyt käyntiin.

Morr
Onnea vain ystäväryhmän kokoamisessa.Jos lähempänä olisin liittyisin mielellään seuraan, sattuisipas ryhmäänne eksymään, vaikka joku hirviömäinen aslalainenkin, ei se minua haittaisi.On tietenkin oikein ottaa selvää jonkun uuden ryhmän toimintatavoista ja idelogioista ja tietenkin itsesuojeluvaistokin on pitää paikallaan. Se pelottava aslainenkin voisi tuoda väriä uuteen ryhmään, kuinka kauan hän sitten ryhmässsä viipyisikin.
Tässäkin useat vastutavat taas vastustamisen ilosta.On hauskaa olla HÄN ,ken kaiken tietää, vaikka ei sitten koko asiasta mitään tietäisikään.Paremminkin meidän pitäisi olla iloisia,että on henkilöitä, joita tällaisen ystäväpiirin kehittäminen kiinnostaa.Halu jakaa asioita toisten kanssa, kokea asioita toisten kanssa ,olla osa jotain porukkaa, ryhmää.
Jos ryhmä saadaan kokoon, olisi kiva näilläkin sivuilla lukea, miten homma on lähtenyt pyörimään. Ehkä jossakin muuallakin samanlainen toiminta kehkeytyisi.Tällaistä toimintaan toki tarvittaisiin kaikkialla Suomenmaata.Niin paljon on yksinäisyyttä...
Hei!

Kiitos Morr, kun korjasit väärinkäsitykseni, joka syntyi eilen illalla kiireessä viestiisi vastatessani. Kiirettähän on hyvä syyttää kun ei painovirhepaholainen tähän oikein käy syypääksi.

Tässä ollaan hieman hidasteltu porukan kokoamisessa, kun ei oikein tiedetty, kuinka pitkään niitä vastauksia voi tulla. Sinänsä ehkä oikeaa politiikkaa, että mullakin oli tänään postilaatikossa kaksi vastausta. Sikäli porukkaan voi vielä hyvin liittyä. Tietenkin tuo rikosrekisterisi panee hieman miettimään, mutta jos et sentään kävele vasten punaisia valoja, voimme katsoa mainitsemiasi syntejä sormien läpi, varmaankin;).

Jonkun verran porukkaa on jo koossa, mutta kuinka moni todella aikoo aktiivisesti osallistua, jää nähtäväksi. Minusta porukan ei tarvitse välttämätta olla edes kovin suuri. Tänään oli mun sp-laatikossa taas kaksi uutta tähän asiaan liittyvää viestiä, joten ehkä jotain kasvua on vielä tapahtumassa?

Olen myös kartoittanut mulle kirjoittaneiden toiveita sopivan tapaamisajan suhteen, joten jos ulkopaikkakuntalaisena haluat sanoa painavan sanasi siihen tai mihin tahansa muuhun asiaan, ota yhteyttä. Tällaisia käytännön asioita ei käsitellä tällä palstalla, jonka tarkoitus on kai olla enemmän yleiskeskustelua varten.

Ajattelin jättää porukan itsensä päätettäväksi, haluaako se jatkuvasti laajentua netin välityksellä vai ei.

Kiitos myös oranssille onnentoivotuksista! Vahinko, jos et itse pääse mukaan. Kyllähän porukkaa on kirjoittanut eri puolilta Suomea ja jopa EU:ta, mutta varmaan silloin osallistuminen edellyttää joskus Helsingissä käyntiä!

Siis jos joku mulle kirjoittaneista on aslanlainen, hän on kyllä jo nyt niin pitkällä homoksi eheytymisessä, että ryhmämme voi varmaan kohtapuoliin juhlia ensimmäistä success storya! Vaatisi varmaan yhtä suurta rohkeutta aslanilaiselta liittyä meidän porukkaan kuin juuri kuiville päässeeltä AA-laiselta tulla ryyppyjengiin. Tämä siis EI tarkoita, että olisimme joku ryhmäseksijengi (kuten jotkut vastanneista ovat halunneet).

Jostain netistä luin kaverista, joka kertoi, että hänen ensimmäinen homoseksikokemuksensa oli jonkun Aslanin tilaisuuden yhteydessä. On heilläkin omat vaikeutensa sanomansa läpisaamisessa, kuvittelisin. Elämä on monimuotoista. Onneksi!

Sanoisin vielä, että piirin tarkoitus on olla rakenteeltaan litteä, ei pyramidi, jonka huipulla olisi joku. Joku ehkä tarvitaan, jolla on kaikkien sp-osoitteet tms, mutta minä eikä kukaan muukaan ole ihmissuhteissa se huippu, johon kaikki kulminoituu.

Kuulin kerran radiosta mielenterveysalan ammattilaisen haastattelun. Häneltä kysyttiin, mistä tietää, onko sinulla todellinen ystävä. Vastaus oli, että todelliselle ystävälle voi soittaa mihin aikaan vuorokaudesta tahansa, jos on ahdistunut tai haluaa muuten jutella vaikeuksistaan. Jos tässä ryhmässä joku pystyy solmimaan sellaisen ystävyyssuhteen (yleensä kai ne ovat kaksisuuntaisia), se on minusta täyttänyt tehtävänsä. Itse asiassa, jotta näin syvä ystävyys syntyy, ryhmän on täytynyt täyttää monta muuta tehtävää sitä ennen.

Sinänsä olen aina pitänyt äärimmäisenä luottamuksen ja ystävyyden osoituksena, jos joku on kääntynyt puoleeni ongelmissaan (vaikka sinänsä tietty on kiva nykyisessä hektisessä elämäntyylissä, jos se voi tapahtua muulloin kuin 00.00-08.00 välisenä aikana), mutta onhan mahdotonta, että joku olisi ihmissuhdemielessä tällaisen kaveripiirin huippu, johon kaikki kulminoituisi.

Käytännössä voi halutessaan ottaa yhteyttä klikkaamalla hiirellä Buddya ja kirjoittamalla sähköpostia. Nimittäin, jos haluaa liittyä juuri tällaiseen ryhmään, ei siis mihinkään terapia- tms ryhmään. Kuten kirjoitin aiemmin, samoin kuin jokainen nousee aamulla sängystä ja vetää housut jalkaansa, samoin jokainen kaveripiiriimme liittyvä tekee sen omalla vastuullaan. Voihan olla, että sinne tulee joku, joka käyttäytyy ikävällä tavalla muita kohtaan, mutta kuten englantilainen sananlasku sanoo "We'll cross that bridge when we come to it."

Kai erilaisia ryhmiä on eri puolella Suomea, kuten tuo yllä oleva Hobileksen ilmoitus osoittaa. Sitä paitsi, kuten keskustelussa on huomautettu, missä tahansa ryhmässä ja ihmisten muodostamassa yhteisössä voi muodostaa ystävyyssuhteita. Niin voi myös tässä kaveripiirissä. Ei sen enempää, eikä vähempää! Tai ehkä sittenkin enemmän, koska tänne ehkä tulee kavereita, joilla on keskimääräistä enemmän sensitiivisyytä toisia kohtaan.
Hmm siis ideanahan tämä on ihan kiva mutta olen ymmärtänyt että tämä toiminta on hieman "helsinki- keskeistä". Tämä on sääli, koska tunnetusti helsingissä olisi muutenkin huomattavan helppoa etsiä "kaltaistansa seuraa" jos vain kynnelle kykenee. Helsingissä on huomattavan paljon erilaisia Gay-paikkoja sekä bileitä. Myös "omana ittenään" oleminen on helsingissä helpompaa. Entä suomen parisadan muun paikkakunnan nuoret yksinäiset gay-ihmiset? Eikös SETA tuollaista toimintaa jo harjoita useimmilla suurimmilla paikkakunnilla SETA:n bileiden sun muiden muodossa? Eli siis suomeksi, SETA luo kohtauspaikkaa GAY ihmisille. Henkilökohtaisesti minun olisi helpompi mennä SETA:n gay bileisiin turkuun (60 kilsan päähän), kuin tulla sinne 150 kilsan päähän helsinkiin ystäviä tapaamaan? Tämä tässä niinkuin pisti silmiin. No henkilökohtaiselta tasolta itselläni ei ole tarvetta tähän toimintaan osallisua. Ystäviä löytyy 200 kilsan akselilla ihan tarpeeksi. Ja vähän kauempaakin. Useimmilla tilanne ei ole näin hyvä, mutta minun mielestäni lähellä olevat ystävät olisivat tärkeitä. Tähän varsinaiseen ongelmaan olisi siis hyvä etsiä ratkaisua. Kertokaa ihmeessä jos olen väärässä :o
Sori jebu,etten huomannut aiemmin viestiäsi, koska keskustelu oli välillä hiljentynyt. Monista asioista olen ihan samaa mieltä, esim siitä, että on varmaan vahinko, että kaveripiirin kotipaikka on Helsinki eikä koko Suomi. Se nyt vaan johtuu siitä käytännön syystä, että itse satun asumaan Helsingissä. Tätä ideaa saa vapaasti lainata jokainen, joka haluaa. Voidaan vaikka tehdä franchising-sopimus;)! Tosin jos asut 60 kilsan päästä Turustakin, on varmaan vaikea perustaa paikkakunnalle mitään homojen kaveripiiriä.

En tässä pysty mitään valtakunnallista toimintaa ruveta pyörittämään enkä edes halua SETAn kanssa kilpailla, varsinkaan en dtm:n (tai muiden paikkakuntien bilepaikkojen) kanssa. Dtmhän lienee Pohjoismaiden suurin gay-disko! Tämä kaveripiirin tarkoitus ei olekaan olla mikään disko.

En tiedä, onko Helsingissä sitten kaikilla niin helppo olla homo tai yleensäkään. Bileitä ja kapakoita varmaan riittää enemmän kuin 'Pihtiputaalla', mutta toisaalta täällä on enemmän yksinäisiä ihmisiä suhteellisestikin kuin muualla. Toisaalta pienen paikkakunnan sosiaalinen läheisyys voi tuntua painostavalta, jos ei koe kohtaavansa samalla aaltopituudella olevia ihmisiä. Kun kaiken lisäksi itse ainakin kokee kuuluvansa moneen muuhunkin alakulttuuriin kuin homoihin, ja se mihin milloinkin tuntee voimakkaimmin kuuluvansa vielä vaihtelee. Sitoudu siinä sitten, kun homouttasi ei ymmärretä jossain, mutta homot ymmärrät vielä vähemmän joitain muita piirteitä sinussa.

Vielä tuosta Helsingin tilanteesta, että HeSetan miestenpiiri on sen verran aneeminen, että kyllä tänne muitakin kaveripiirejä mahtuu. Sinänsä toivon menestystä ja suurempia joukkoja sillekin, mutta jos nyt joku jostain kumman syystä haluaa mieluummin liittyä johonkin toiseen kaveripiiriin (esim meidän:)), se hänelle suotakoon! Mielenkiintoista vaan, että bileet vetää porukkaa, vaikka monet sitten ovat kuitenkin sitä mieltä, ettei niissä 'tutustu' ihmisiin.

Keskustelun alkuvaiheessa, kun joku Setan (entinen?) aktiivi auliisti tarjosi apuaan ja asiantuntemustaan käyttöömme, hieman ihmettelin, miksi sitä ei sitten käytetä HeSetan oman miestenpiirin hyväksi. Se on siis niin paljon muusta kiinni kuin vetäjän koulutuksesta, miten porukalla rupeaa 'yhteiselo' sujumaan;).
Taisi arvioni tuosta hämyporukasta osua oikeaan, kun siihen pitää toistuvasti palata ja asiasta edelleen piikitellä.

Jos olette oikealla asialla, jollakin tavalla myös oikeat ihmiset tulevat näkyviin. Yhden nimen heittäminen esille, jolla luettelotiedoissa osoitteena oli muistaakseni postilokero, herättää ilman muuta ainakin minun epäilyni.

Juhani
Ketä vois vähempää kiinnostaa, mitä joku helvetin JuhaniV, kaikkien besserwisserien kantaisä, epäilee, tai mitä mieltä se jostakin asiasta on.
Jahas, vanha "ystäväni" on jälleen ilmestynyt lausumaan syvällisiä ja perusteltuja mietteitään.
Juhani
  • 62 / 84
  • Just returned
  • 6.3.2005 15:36
Hyvä Juhani......anna ihmisten vapaasti ilmaista mielipiteitään, se meille suotakoot.
Kaikki ei valitettavasti omaa sinun tieto/ymmärryskantaasi!!! joten koita valuttaa sitä sympatiaasi myös heille (pääseehän siitä osalliseksi jo kaikki muutkin)....onnistuuko?
Hyvä Just returned,
tulkitsen ilmaisemaasi ajatusta niin, että jokaisella pitää olla vapaasti oikeus kritisoida minua, mutta minulla ei ole oikeutta kritiikkeihin vastata. Jotenkin tilanne ei ole mielestäni tasapainossa,

Juhani
Miten helvetissä JuhaniV kehtaa valittaa, ettei hän muka saisi vastata toisten mielipiteeseen? Eihän kukaan muu näilllä palstoilla ole saanut itseään niin paljon esille kuin mainittu JV! '

Ja tämä kirjoitus nyt ei täällä kauaa ehdi vanhentua: jostakin ihmeen syystä ylläpito ei lainkaan suvaitse sitä, että kritisoin JuhaniV.n ylimielistä tyyliä.
Hyvä "helvetti" (huutomerkillä ja ilman). Ehkä JV sai kimmokkeen edellisestä purkauksestasi, jolla halusit selvästi tukkia hänen suunsa ilman minkäänlaisia perusteluja lukuun ottamatta sitä, että hänen "tyylinsä" pännii sinua suunnattomasti.

Onko mielessäsi käynyt lainkaan se, kiinnostaako ketään se, mitä mieltä sinä olet muista kirjoittajista, kun keskustelua käydään aivan muista asioista.

Ja kyllä, tämän mielipiteeni saa mieluusti poistaa samalla kertaa sinun tekstisi kanssa.
En oikein ymmärrä, miksi Juhani kokee, että piikittelin häntä edellisessä viestissäni. Olin aivan vilpitön ihmetellessäni, miksi hänen (oman sähköpostiviestinsa mukaan) ainutlaatuisia kykyjään ei käytetä hyväksi järjestössä, jossa hän jo toimii. Edelleenkään ei asiaan ole tullut mitään selvennystä ainakaan suoraan häneltä itseltään. Toki epäsuorasti, jos osaa edes hieman lukea rivien välistä hänen viestejään ja ihmisten reaktioita niihin. Jos joku ajattelee, että nyt hieman piikittelen häntä, niin tuo joku ei ole aivan väärässä, mutta tämä on kyllä eka kerta. Ehkä siksi, että Juhani yhdessä viestissään kirjoittaa, että hänellä on oikeus kritisoida muita. Silloin varmaan muilla on sama oikeus hänen suhteensa. Lisäksi hän nimittää meitä hämyporukaksi. Tällainen nimittely ei ole fiksua, ei minulle ainakaan tulisi mieleenkään kirjoittaa tänne johtopäätöksiä, joita olen vetänyt hänen kirjoittelunsa perusteella.

Myöskin hänen alentuva asenteensa helvettiä! kohtaan ja tämän mielipiteiden ivaaminen ei minusta kuulu sivistyneen ihmisen tapoihin, varsinkin jos se on kirjoituksen ainoa sisältö. Samoin Juhanin tulkinta Just returnedin viestistä osoittaa melkoista omahyväisyyttä etten sanoisi hybristä. Silti tarkoitus ei ole loukata, päinvastoin, minusta on melkein liikuttavaa, että hän on jopa puhelinluettelosta tai numerotiedustelusta yrittänyt saada lisätietoja vaatimattomista persoonistamme.

Jos joskus käy niin, että joku saa voittopuolisesti hyvin negatiivisia reaktioita keskustelussa, jota selvästi käydään fiksujen ihmisten kesken, ei ehkä ole huono idea katsoa peiliin. Tietenkin on mahdollista, että koko muu porukka on väärässä, mutta onko se todennäköistä? Ja mikä on se oikea ja väärä? Ja jos vaikka olisi jossain asiassa joskus oikeassakin, niin mikä on tarkoituksenmukaisin tapa ilmaista itseään? No, tarkoituksenmukaisuushan riippuu päämääristä....

Public eye kieltämättä kantaa kiitettävää huolta siitä, ettei keskustelu joutuisi sivuraiteille. Minusta se on poukkoillut hieman sinne tänne jo tähänkin asti, eikä siinä mitään pahaa. En myöskäään voi olla samaa mieltä siitä, että Juhani sai 'kimmokkeen' helvetin 'tunteepurkauksesta' vaan kyllä se sitä samaa pakkomiellettä on ollut koko ajan.

Sitä paitsi tällaiseen keskusteluun kuuluvat myös tunteenpurkaukset eikä sellaisia pidä pelätä kavereiden kesken, päinvastoin!! Jos tämä keskustelu tästä vielä jatkuu, ehkä se voisi saada henkilökohtaisempiakin muotoja. Voisihan tästä tulla kaveripiirin jatko tai pullistuma niille, jotka eivät voi tai halua osallistua livenä. Kaikista erimielisyyksistä huolimatta tai ehkä juuri niiden takiakin, tämä on ollut minusta fiksua ja mielenkiintoista ajatustenvaihtoa. Vai onko joku eri mieltä?
Nimimerkki Helvetti ja hänen muut ilmentymänsä Ranneliikkeen keskusteluissa ovat minua pohdituttaneet jo jonkin aikaa. Hänen reaktionsa eivät ole missään järkevässä mittasuhteessa itse tilanteeseen.

Siinä on ollut jotakin perin tuttua. Nyt tuli vihdoin mieleeni se mikä on tuttua. Ainakin minulle muistumani selittää tuon voimakkaan ja toistuvan reaktion.

Kauan sitten työskentelin työyhteisössä, johon kuului nuorehko homomies. Hän istui tiukasti kaapissa ja istunee siellä vielä tänä päivänä. Minut kaikki tiesivät homoksi. Se ei ollut mikään juttu heille. Työtoverini vilkaana seuraihmisenä kertoili vuolaasti kahvipöytäkeskusteluissa tarinoita tekemisistään "naisystävänsä" kanssa. Koko porukka oli oivaltanut hänen oikean identiteettinsä ja muutti mielessään naisystävän tilalle miesystävän. Jotkut tulivat minulle ihmettelemään, että miksi kaverin pitää ylläpitää tuollaista teatteria, kun kaikki kerran tietävät. Totesin, että hän ei tiedä, että me kaikki tiedämme.

Koetin tuon kaverin kanssa varovasti nostaa asiaa esille. Hän sai täydellisen paniikin ja ilmoitti minulle, että jos kerron kenellekään hänen olevan homon, hän haastaa minut oikeuteen.

Minuun julkihomona hän suhtautui kuin ruttotautiseen. Piti jokaisessa julkisessa tilanteessa välimatkaa, niin ettei kukaan voisi luulla häntä minun vuokseni homoksi.

Hän vietti vapaa-aikanaan luultavasti varsin riskialtista elämää, joka joskus myös näkyi. Hänet oli eräänkin kerran pahoinpidelty erittäin pahoin. Kasvot olivat myös vahingoittuneet. Syyksi hän kertoi joidenkin tyyppien pyytäneen kadulla tupakkaa ja kun ei ollut niin hänet oli hakattu. Tuota tarinaa en voinut uskoa, koska hän ei uskaltanut tehdä asiasta edes poliisille rikosilmoitusta.

Siis työtoverini elämää hallitsi syvä paljastumisen pelko ja hän ei mitenkään voinut sietää julkihomouttani, jonka hän kenties koki itselleen muistutuksena sellaisesta, jota ei itse uskalla tehdä.

Juhani
Homoja hakataan kadulla. Siihen ei juuri tarvita mitään syytä ja skinit tekevät juuri noin. että menevät pyytämään röökiä, mikä on tekosyy ja sitten monottavat joukolla.

Homokapakoiden ulkopuolella kytätään homoja ja saatetaan ryöstää näitä pankkiautomaateilla.
Poliisi ei tee välttämättä mitään. Rikosilmoituksen tekeminen on varmasti kynnys kaappihomoille, koska silloinhan juuri pitää kertoa se, mistä yleensä vaikenee, että on homo. Yleensä poliisit vain levittelevät käsiään ja vähättelevät tapahtunutta( " sitä tapahtuu yhtenään" ) ja sitten se pitäisi unohtaa.
Päätitkö mies tuosta vaan aloittaa uuden keskustelun, vai miten nämä homonhakkausjutut ja poliisien suhtautuminen siihen taas liittyivätkään tähän kaveripiirin perustamisaiheeseen?

Vai levisikö tämä koko topic jo kokonaan käsille yhdeltä jos toiseltakin?
Siten tässä tuntuu käyneen. Aihepiiri levisi jälleen kerran kuin Elanto. Yritin aiemmin kiinnittää huomion "Voi ei" -kommentillani siihen, että lähdettiin metsään, mutta ilmeisesti pitää sanoa ihan suoraan ja yksiselitteisesti. Miksi homma eksyy aina henkilökohtaisuuksiin menevään kinasteluun. En voi ymmärtää.
Se oli vain kommetti tuohon juhanin väittämään, että hänen työpaikallaan oleva kaappihomo ei olisi puhunut totta.
Publick Eye on sokea? Vaiko vain 'suosii' kaveria..
Juhanihan se aloitti aivan uuden keskustelun täysin väärässä paikassa...Mies vain vastasi siihen.
Millo siitä piiristä tulee niinku totta? Jos siit ei tuu mitää ni kai sen voi sanoo ja sit tääkin on pelkkää p:n jauhamista. Häh!
Nimimerkille "Buddy": Jos viestit on poistettu, niin se tarkoittaa, että ne on poistettu, ja ettei niitä ole jälkeen päin tarkoitus myöskään lisätä keskusteluun omista arkistoistaan. Joten tästä kohdasta on poistettu yksi viesti.
Ehdin lukea Buddyn versiot aiemmin poistetuista viesteistä ja täytyy tunnustaa, että kyllä itsekin ihmettelen mitä poistamisen aiheuttavaa niissä oikein oli????
Joku herkkis oli painanut nappia?
Hyvä Zeppelin...jos et ole jo huomannut yhtä asiaa täällä. Tämä ei ole niin avoin foorumi kun luulisi, täällä on ainakin eräs aika moisen suojeluksen kohteena. Voi olla ettemme tiedä kaikkia vaikuttimia mitä ylläpidon takana oikein on mutta välillä tulee mieleen että oppi on saatu Pohjois-Koreasta.
Yksi syy voi olla että koko foorumin ydin joukko (ylläpitoa myöden) on niin Helsinki/Seta keskeistä että kaveruus suhteet ovat rasitteena.
Tosiaan, keskustelua on viimeksi ohjattu sivuraiteelle juuri viestissä 67. Sen jälkeen tulleet viestit ovat olleet enemmän tai vähemmän vastineita tähän. Nimimerkin "mies" kommentit ovat kieltämättä joskus kyseenalaisia, mutta tällä kertaa syy keskustelun harhautumiseen ei mielestäni ollut hänessä. Tälle palstalle ei synny koskaan edes välirauhaa, jos joitain osanottajia kohdellaan silkkihansikkain.
Selitetäänpä. Ja sitten siitä aiheutuva mahdollinen keskustelu keskustelun sille alueelle, jolle se kuuluu. Taikka mahdollinen palaute minulle henkilökohtaisesti tai ylläpidolle vaikkapa palautesivun kautta. Esimerkiksi. Ei tänne.

Huokaisin "Voi ei", kun keskustelu lähti taas omille teilleen. Huokaisu oli tarkoitettu kaikille niille, jotka lähtivät seikkailemaan alkuperäisestä aiheesta ja alkoivat tappelemaan. Noh, sen jälkeen ehti putkahdella muutama viesti kuittaukseksi ja vielä noiden muutaman lisäksi joitakin. Ne poistettiin, myös se omani. Olisi kai pitänyt poistaa myös se viesti 67, vaikka siinä on kuin onkin vielä siteeksi tätä teemaa. Tai komentoida laajemmin ja pistää ukaasi kehiin?

Ja nimimerkille "Hmmm": En usko, että "Helsinki-keskeisyydellä", tällä ikuisella murheenkryynillä, on tekemistä hansikkaiden kovuuden tai pehmeyden kanssa. Ja vaikka tästä seuraavasta syntynee taas rutinaa ja kitinää (toivottavasti toisessa keskustelussa), niin kerronpa ihan kuin kurillani, että rekisteröidyllä nimimerkillä kirjoitettujen viestien poistamiskynnys on aika tavalla korkeampi kuin rekisteröimättömien. Vaan kyllä rekisteröityneidenkin nimimerkkien viestejäkin on poistettu, että ei se mikään suoja ole.

Ja kommentit ylläpidollisista asioista muualle. Tässä keskustelussa jutellaan jatkossa ainoastaan alkuperäisestä aiheesta, ei muusta.
Oli ihan pakko tarkistaa. Mika Leinon luettelotiedoissa (Helsingin seudun puhelinluettelo 2005) ei ole mainittu pelkkää postilokeroa vaan sekä osoite että puhelinnumero. Kiinnostuneiden tahi epäilevien kannattanee ottaa puhelin kouraan ja kysyä kaveripiiristä suoraan. Asia selvinnee sillä tavalla huomattavasti paremmin ja nopeammin kuin arvailemalla täällä.
itse mietin tästä kaveripiiristä sitä, että musta on hyvä että ihmiset aktivoituvat kaveripiirin perustamisen suhteen. netin käytön ymmärrän siksi, että se voi olla hyvä tapa tavoittaa ihmisiä. kaipa monet kaverustuvat nykyään tietokoneavusteisesti. ;)

yhtä hyvä on se, että asiasta keskustellaan täällä, ja ihmiset voivat miettiä kaveripiiriin liittymistään. se on vapaaehtoista. tärkeää on olla tietoinen siitä, että joku todella voi hakea vaikka pelastusta hyvinkin ongelmalliseen tilanteeseen tällaisesta kaveripiiristä. mutta yhtä hyvin jostain muualta....
Alkuperainen aihe oli kaveripiirin perustaminen.
Jos todella saatte jotain moista aikaiseksi, on se taalta luetun perusteella aikamoinen saavutus.
hmmm...täytynee jakaa viesti kahteen osaan, jos vaikka toinen niistä välttäisi sensuurin iskun;). Siitä olen smon kanssa samaa mieltä, että tuskin tässä helsinki- tai ainakaan heseta-keskeisyydellä on osaa tai arpaa. Eivät kaikki setalaiaisetkaan ole samaa mieltä ranneliikkeen keskustelupalstan ylläpidosta, eivätkä ehkä välttämättä kaikki ranneliikeläisetkään. Esimerkiksi on journalistisesti aika kestämätön periaate, että rekisteröityneiden kirjoittajien kirjoituksia käsitellään eri tavoin kuin muiden, ainakaan sisällöllisesti moiseen ei ole perustetta. No, onneksi se paljon parjattu suomi24 on tässä suhteessa (vaikka ei toki muissa) parempi. Siellä ei ainakaan ylläpitoa kritisoivia kirjoituksia poisteta.

Olen täysin untuvikko näissä homojen nettikeskusteluissa, mutta ilman muuta yleisten tasapuolisuusperiaatteiden mukaan pitäisi "pistää ukaasia kehiin" tai vaikka perustella ihan asiallisesti, jos viesti poistetaan. Muuten tietenkin ovat täysin ymmärrettäviä epäilykset kirjoittajien epätasapuolisesta kohtelusta. Ainakaan mainitussa kirjoituksessa 67 ei ollut "siteeksikään tätä teemaa", joka siis on kaveripiirin perustaminen. Se nimenomaan oli se kirjoitus, josta keskustelu lähti sivuraiteille.

Mutta jotta pysyttäisiin kaveripiiriasiassa, toivotan kaikille kaveripiiriläisille sekä muille tälle palstalle kirjoittaneille, sitä lukeneille ja sitä sensuroinneille oikein hyvää pääsiäistä!
Kiitos sekä kannustavista kirjoituksista että kysymyksistä ja anteeksi, että vastaukseni eivät aina tule paluupostissa. Kaveripiiri toimii pienessä mittakaavassa. Tässä kuussa kävimme kerran kaljalla, lähiaikoina on tarkoitus pitää lautapeli-ilta yhden jäsenen kotona ja kuun lopulla käydä yhdessä tilaisuudessa, johon pääsemme yhden jäsenemme suhteiden avulla. Joskus taas menee pidempi aika, jolloin emme tapaa. Eli ihan normaalia sosiaalista kanssakäymistä.

Emme tiedota tapaamisistamme tällä palstalla. Tämän palstan tarkoitus oli tiedottaa yleisesti kaveripiiristä, johon edelleen uudet ihmiset ovat tervetulleita. Siksi laitan aina sähköpostiosoitteeni viestieni mukaan eli ei tarvitse ihmetellä (tai etsiä puhelinnumeroita luettelosta), missä mennään.

Uusia jäseniä otamme näiden kaljailtojen kautta. Sitten kun on tutustuttu ihan normaalisti, voi halutessaan tulla mukaan myös muuten, mikäli ne aiheet kiinnostavat. Kivaa olisi, jos uuden jäsenet toisivat myös jotain uutta annettavaa porukkaan.

Kritiikkiä on tullut siitä, että olemme helsinki-keskeisiä. Emme kuitenkaan ole mikään järjestö vaan 'kaveriporukka' eikä meillä ole resursseja muuhun. Ainoa tapa, millä oikeastaan poikkeamme mistä tahansa kaveriporukasta on se, että tämä lähti liikkeelle netistä ja että kun laitoin siitä ilmoituksen ranneliikkeen palstalle, siitä syntynyt keskustelu paisui kuin pullataikina. Varmaankin on niin, että lukumääräisesti olisimme isompi porukka, jos palstalle ei olisi tullut niin monia epäluuloisia ja jopa panettelevia kirjoituksia, mutta sillehän emme voi mitään.

Sen voi vakuuttaa Juhanille ja muille, että emme ole pyrkineet käännyttämään toisiamme heteroiksi tapaamisissamme;). Myöskään monet muut varoituksen sanat tällä palstalla ovat meissä herättäneet lähinnä ihmetystä tai jotkut ehkä ajatuksia siitä, miten pelokkaina ja epäluuloisisina jotkut ihmiset elävät. Liitytte sitten mihin porukkaan tahansa, relatkaa vähän älkääkä aina suhtautuko niin negatiivisesti kaikkeen. Sillä tavalla saatte elämästä irti paljon enemmän.

Keskustelu jatkukoon jos on jatkuakseen ja jos joku on kiinnostunut porukastamme, älköön ainakaan pelosta jättäkö ottamatta yhteyttä. Emme ole yhtään vaarallisia!

Oikein hyvää pääisäistä kaikille!