Pidempiä kondomeja?

Meillä on lääkekaapissa yleensä aina kondomeja. Nuorisollemme on ilmoitettu, että niitä saa vapaasti ottaa. Olen sanonut heille, etten odota saavani ilmoitusta: "Minulle sattui pikku vahinko, olen tulossa isäksi". Turvaseksiluennot on tietenkin pidetty useampaan kertaan.

Olen ostellut niitä mistä milloinkin, kiinnittämättä juurikaan huomiota merkkiin. Eilen sain ilmoituksen: "Teillä on niin v***n lyhyitä kondomeja. Eiks niitä oo pidempinä".

Vilkaisin lääkekaappiin. Kondomit ovat tyystin hävinneet. En edes tiedä mistä merkistä hän puhui. Olen pulassa.

Onko kenelläkään tietoa luotettavista, standardimittoja kookkaammista kondomeista?
Durexin Comfort on oma suosikkini noista yleisesti saatavilla olevista kumeista. Itseänikin ihmetytti pitkän aikaa miksi ihmeessä kondomit on niin pahuksen pieniä ettei meinaa päälle saada. Ja sitten kun saa niin ne puristaa munan ihan tunnottomaksi kun ovat niin ahtaita!!!

Durexin Avant on toinen mun suosikkini, mutta ovat ehkä pikkasen kalliita jatkuvasti nuorisolle ostettaviksi...
Amsterdamissa olevalla Condomerie-myymälällä on webbisivusto jossa he esittelevät myymiensä kondomien ominaisuuksia. Osa merkeistä on saatavissa myös suomalaisista kaupoista.

Sivulla

http://www.condomerie.com/condoms/condom_measering_system.php

on katsaus kumien mittoihin ja materiaalin paksuuksiin. Merkinnällä "CAS E" varustetut kumit ovat pisimpiä (eli yli 185 mm pitkiä). Tällaisia kondomeja näyttäisivät olevan mm. Profil, Okeido, Black Jack, Euroglider, Hot Rubber Easy, Hot Rubber Sweet ja Hot Rubber Black. Näissä voi taas sitten olla muita eroja, esim. ympärysmitan kanssa, mutta nämäkin tiedot löytyvät ko. luettelosta.
  • 4 / 24
  • Rokkihomo
  • 16.11.2004 21:00
...Hot Rubber Easy taitaa olla paras, jos ja kun oikeasti tarvitaan isompia ja valjempia.

"En mina mutta vierustoverini" :-)
  • 5 / 24
  • Kortonki
  • 19.11.2004 9:21
Suosittelen lämpimästi ainakin Sincitystä saatavia Condomi(.com) XXL -kumeja. Ne ovat 20+cm pitkiä, 54mm leveitä ja muistaakseni myös jo mainittua (kylläkin ihan mukavan tuntuista) Avantia halvempia.
Mukavaa huomata, että on kansalla tietoa. Tässä vähän lisää ja kertausta:
Durex-Comfort 205/54 , Hot Rubber-Easy 200/54, BFF- Condomi XXL väh.200/54mm.
Jos puristavuus on suurempi ongelma, kuin pituus niin Familia-X-traPleasure on kokeilemisen arvoinen.
Durex-Avanti 180/64 ja RFSU-Zenith 190/58mm ovat molemmat
valmistettu polyuretaanista tavallisen lateksin ja poikkeavat ominaisuuksiltaan hieman tavallisista lateksikondomeista. Ja kannattaa muistaa myös Femidom -naistenkondomi, jonka ominaisuudet ja käyttötavat ovat aivan omaa luokkaansa (soveltuu muuten myös anaaliyhdyntään). Lisätietoja voi kysellä myös suoraan allekirjoittaneelta, jos ei tänne halua kirjoitella.
Jouni
Kiitokset kaikille tietoja antaneille. Vaihtoehtoja on jo kokeilussa. Odottelen saavani nuoriltamme suorasukaista palautetta, kuten aikaisemminkin.

Havaitsin olevani varsin tietämätön kondomimarkkinoista. Tutkimusmatkallani päädyin Helsingin Aids-tukikeskukseen. Siellä oli tietoa, sekä juuri ilmestynyt Kondomikäsikirja.

Jouni Väätänen on tuon kirjan kirjoittaja. Hän on koonnut samoihin kansiin tutkimustietoa, kondomin käsittelyn ohjeet, teknistä tietoa kondomeista ja paljon muuta. Se on tarkoitettu erityisesti seksuaalivalistajille, terveydenhoitajille ja muille asiantuntijoille. Kirjaa myydään hintaan 29 euroa. Postilähetys maksikirjeenä. Käsikirjan voi tilata soittamalla Aids-tukikeskukseen numeroon 0207 465 700 tai sp: asta.tirronen@aidstukikeskus.fi. Pääkaupunkiseudulla liikkuville helpointa on noutaa kirja suoraan Tukarilta, Hietaniemenkatu 5.

Suomen markkinoilla on peräti 32 (!) erilaista miesten käyttämää kondomia. Naisille on kaksi kondomimerkkiä. Löytyy tuote jopa vegaaneille, koska he eivät hyväksy kondomien valmistusprosessissa käytettyä lehmän maidon kaseiinia.

Miesten kondomien mitat vaihtelevat pienimmästä Mamba - RFSU Int. pituus 175 mm ja leveys 51 mm, kookkaimpaan Safe Play - Durex 205 mm ja 54 mm.

Muutama lainaus kirjasta.

Kondomi on tehokas suoja HI-virusta vastaan. Säännöllisellä käytöllä tartunnan mahdollisuus on lähes nolla. Se suojaa tehokaasti myös muilta yhdynnän kautta siirtyviltä taudeilta. (En malta olla kommentoimatta katolisen kirkon kielteistä asennetta kondomin käytön suhteen. Katolisen kirkon on nyt osoitettu tieteellisesti olevan täysin väärässä väittämiensä suhteen. Heidän seksuaalieettiset asenteensa ovat mielestäni myös monella tavalla virheellisiä ja vaarallisia.)

Liukasteen lisääminen yhdynnän kuluessa, erityisesti anaaliyhdynnässä vähentää kondomin rikkoutumisen vaaraa.

Sylkeä kondomin liukasteena ei pidetä erityisen suosilteltavana. Tutkimuksissa on todettu syljen käytön lisäävän kondomin rikkoutumisriskiä. Sopivia liukasteita ovat vesiliukoiset ja silikonipohajiset valmisteet.

Kun vaihdetaan yhdyntätapaa, esimerkiksi suuseksistä anaaliyhdyntään, on syytä vaihtaa uusi kondomi. Kropan eri paikoissa on erilainen bakteerikanta.
Viime aikoina markkinoille ilmestyneet "normaalin" hintaluokan Durex Safe Play (halkaisija 54mm) ja Sultan Play (53mm) ovat suunta parempaan päin miehille joilla hankaluuksia tuottaa paksuus, ei pituus.
Tarpeeksi kauan on nähty näitä 51mm Conturea ja Magiccia kavereineen.

Durerx Avanti tietenkin on unelmallinen anaali-kondomi, halkaisija 60mm ja valmistettu jostain superkestävästä seoksesta, mutta hintaa on noin 3x näihin ns. "normaalin hintaluokan" kumeihin.
  • 9 / 24
  • Schlager
  • 21.11.2004 12:53
Minusta on muuten huolestuttavaa, jos oikeasti monilla on monipuolinen kokemus kondomeista.
Schlager kirjoitti: "Minusta on muuten huolestuttavaa, jos oikeasti monilla on monipuolinen kokemus kondomeista."


Miksi näin?

Oletko huolestunut jos monilla on monipuolinen kokemus eri pizza- tai shampoomerkeistä?
Jukka, se kertoo vaan siinä tapauksessa aika yksipuolisesta elämästä. Tavallaan se kertoo myös siitä, kuinka ihminen vihaa itseään, kun antaa kenen tahansa ryhtyä itsensä kanssa intiimihommiin. Ymmärrän, että suhteen alussa ja HI-viruksen tai AIDSin kantajan kanssa käytetään kondomia. Kuitenkin se on huolestuttavaa, jos suhteen alussa ei ole muuta kuin seksi ja yhdyntä. Samoin ymmärtääkseni HI-positiivisia Suomessakin on vain jonkin verran, tuskinpa tuhattakaan.
Shlager, ymmärrän pointtisi mutta se ei perustu todellisuuteen. Jos joku tietää oman kokemuksensa perusteella paljon kondomeista, se EI vielä kerro yhtään mitään hänen elämänsä yksi- tai monipuolisuudesta, eikä varsinkaan hänen seksikumppaniensa määrästä.

Kondomi myös suojaa muiltakin ikäviltä seurauksilta kuin vain HI-virukselta. Vaikka suhteeseen sisältyisi kuinka paljon muutakin kuin vain seksiä, kondomin käyttö on erittäin suositeltavaa ainakin niin kauan, kunnes suhde on täysin vakiintunut ja ehkä pitkäänkin jatkuneiden piilevien tartuntojen mahdollisuus on saatu minimoiduksi.
Schlager kirjoitti: "Tavallaan se kertoo myös siitä, kuinka ihminen vihaa itseään, kun antaa kenen tahansa ryhtyä itsensä kanssa intiimihommiin."

Puuttumatta muuhun osaan kirjoitusta olen tästä asiasta täysin eri mieltä. Se, että käyttää kondomia ei ensinnäkään tarkoita, että "on kaikkien kanssa".

Toiseksi se, että "olisi kaikkien kanssa" ei tarkoita, että vihaisi itseään.

Ainakin minä pidän seksistä. Myös uusien miellyttävien miesten kanssa. Mitä pahaa on nauttia toisen läheisyydestä seksin avulla (edes silloin jos kyseessä on satunnainen kohtaaminen)? Haistan kommentissasi jonkinlaista moraalista ylemmyydentuntoa, ikävä kyllä.

Ja kondomi - sen käyttö osoittaa ainakin sitä, että haluaa suojautua ja suojata toista - eli täysin päinvastaista kuin mitä itseviha on!

Minusta kondominen tuntemus osoittaa vastuullisuutta.

Muutenkin näytämme olevan aika eri linjoilla tässä asiassa.
Vaikka Schlager saatoit kirjoituksestani muuta kuvitella, olen tarvinnut mainitsemiani tuotteita vain yhden ihmisen kanssa ja se on nykyinen, pitkäaikainen poikaystäväni. Hänellä vain sattuu olemaan niin iso, että sopivia kumeja on pitänyt oikein etsimällä etsiä. Suhteemme on jo pitkään ollut erittäin "vakiintunut", mutta hän käyttää silti mielellään kumia jo ihan hygieniasyistä. Herra top, tai oikeastaan ei-bottom, on muuten sen verran ujo, että tarvikkeiden etsiminen on jäänyt minulle... Höh. :)
Vastuullisuuttahan kondomien tuntemus on myöskin. Se on totta.

Kortonkia haluan onnitella hänen suhteestaan. :)
Schlager kirjoitti: "Minusta on muuten huolestuttavaa, jos oikeasti monilla on monipuolinen kokemus kondomeista."

Ilmeisesti tässä päästään taas moralisointiin seksikumppaineiden määrässä. Mistä kondomien käyttö ei kyllä kerro välttämättä mitään.

Vakisuhteessakin kumeja voi käyttää. Ainakin meillä on käytetty lähes kymmenvuotisen suhteen aikana aina panoissa - jo hygieniankin vuoksi. IMO paljaalla saaminen / antaminen ei tuo hommaan mitään lisäarvoa, pikemminkin päinvastoin.
Tämänkin keskustelun vaiheista käy hyvin ilmi se suurin ongelma (minulle siis): kondomien läpimitta ei vaihtele juuri lainkaan, jos kohta ei pituuksissakaan valtavasti valinnanvaraa ole. Ymmärrän, että kondomin on pysyttävä ohuenkin kalun päällä, mutta varmasti olis tarjontaa enemmän kysyntää väljemmille. "Aseta kondomi terskan päälle ja rullaa alas" vai miten se ohje menee - sallikaa mun nauraa (=itkeä). Ei onnistu.
Ei kerro.

Schlager kirjoitti: "Jukka, se kertoo vaan siinä tapauksessa aika yksipuolisesta elämästä. Tavallaan se kertoo myös siitä, kuinka ihminen vihaa itseään, kun antaa kenen tahansa ryhtyä itsensä kanssa intiimihommiin. Ymmärrän, että suhteen alussa ja HI-viruksen tai AIDSin kantajan kanssa käytetään kondomia. Kuitenkin se on huolestuttavaa, jos suhteen alussa ei ole muuta kuin seksi ja yhdyntä. Samoin ymmärtääkseni HI-positiivisia Suomessakin on vain jonkin verran, tuskinpa tuhattakaan."
Onneks mulla ei ole ongelmaa tosta kondomin pituudesta, tai leweydesta jne, koska mulle menee ihan perus Magicit jne.. :)) En jaksa vaivata paatani kondomien ominaisuuksilla. Myos kundikaverilleni menee ihan tavankondomit. Se kylla haluis aina rakastella mua paljaalla, mutta ma en uskalla. Olen kylla ollut aina aika halla valia-asenteella kondomin kanssa, mutta nuorempana ja nyt tal hetkella ma oon kiinnittany huomioo siihen seikkaan, etta Minahan en kuole 25-vuotiaana maailman surkeinta ja ehka hitainta kuolemaa. Ma haluun kuolla arvokkaasti minkkiturkki paalla vanhana pappana nuoren rakastajani vierella. :))
Hohhoijaa pojat...

Ei tarvetta kondomin käytölle, koska tiedän ihan tarkkaan, että puolisoni ei ole uskoton, enkä minäkään. Kivampi ilman (molemmat testattu moneen kertaan negatiivisiksi, emmekä harrasta muita pojuja.)
No huh huh!

Elkää ny pojat rakkaat makuasioista kiistelkö!! Keskustelun alku oli tosi loistava mut nyt päädyttiin siihen et paljaalla vai ei - so bloody what!! Jotku on tottunu antaan ja saamaan paljaalla ja jotku kumilla - ei se AINA ole luottamuskysymys kumpaankaan suuntaan valitettavasti!
Meillä käytetään lähes aina kumia (n90%), 8v yhdessä juhannuksena. =) Nuorempina, siis kun oltiin jo pari vuotta oltu yhes, tehtiin silleen et jos oltiin "kotona" ja oli aikaa ni siihen ei kumia tarvinnu, sit ku oltiin jossain missä pikasesti piti saada rakastella, ei ollu niin kamalan montaa tuntia aikaa tai mahdollisuutta pahemmin suihkuun tms ni siinä kumi. Tuohan se seksille sen kumin verran hintaa mut... JUU NOU!! =)

Keep it safe lads!