Tupakoiminen ja viinankäyttö nuorena

Onko se nyt niin kirjoissa ja tutkimuksissa todettu että mietojen alkoholijuomien käyttö ja tupakan poltto vanhetnaa sinut, jos nuorena aloitat?

Esim. Juot joka viikonloppu kerran tai et ollenkaan.
Tupakkaa et polta yksin (melkein yhtään) kun olet kotona, mutta kännissä taas enemmän.

Kertokaa.
..ja vielä yksi juttu.
Jos juo joka päivä 2 litraa vettä ja syö salaattia päivittäin + vitamiinit, onko luvasssa silti "rupsahtanutt"?
Noh... Tuohon alkoholi- ja tupakkakysymykseen varmastikin vastaus on, että kohtuullinen käyttö ei aiheuta merkittäviä vaikutuksia.

Tuo salaattikysymys puolestaan on jo hieman naurettava. Ihmiset vanhenevat. Se on luonnollinen prosessi, jota ei veden juonnilla ja salaatin puputtamisella estetä. Tuskinpa edes hidastetaan - ainakaan merkittävästi. Iän lisääntyessä lihakset muuttuvat rasvapitoisemmiksi (edelleen luonnollinen prosessi, ei keinoja estää) ja ihon kollageeni ja elastaani ja muut tukirakenteet haurastuvat mm. happiradikaalien vaikutuksesta. Ei siinä salaatti auta.

Kaikki nyt vain yksinkertaisesti rupsahtavat, kun sen aika koittaa. Terveelliset elämäntavat voivat teoriassa hidastaa prosessia jonkin verran, mutta eivät pysäytä sitä kokonaan.
Siis käsittääkseni ainakin tupakanpoltto ja liika rusketus vanhentavat ihoa nopeasti. Vähisempi osansa on tietysti sellaisillakin asioilla kuin ruokavaliolla, viinan määrällä ja kulmien rutistelulla.

Olen päälle kolmekymppinen, en tupakoi, en juo alkoholia, en mitenkään nauti auringonotosta eikä rusketus ole minulle tärkeää, ja no, ruokavalio vaihtelee kausittain aika paljon. Iho on vielä sen verran sileä, että joskus vuosi sitten pari minua kymmenen vuotta nuorempaa kundia ihaili sitä ja toinen kehui, että se on sileämpi kuin hänellä. (Hän taisi ainakin tupakoida.) Olivat ilmeisesti ihon perusteella arvioineet minut suunnilleen oman ikäisekseen.

Toisaalta minulla on suunnilleen ikäiseni kaveri, joka polttaa kuin korsteeni, juo rankasti, ottaa aurinkoa aina kun voi ja jos ei voi, niin käy solariumissa pitääkseen tasaisen rusketuksen ympäri vuoden. Hänet voisi ehkä ihon perusteella arvioida kymmenen vuotta vanhemmaksi. (Mutta hys!) Toisaalta onneksi hän ei ilmeisesti liikaa välitä siitä miltä näyttää, kunhan vain on ruskea.

Niin, että se miten kauan iho säilyy sileänä, riippuu paljon omista valinnoista. Osansa asiaan on toki geeneilläkin, mutta niillehän kukaan ei mahda mitään.
  • 5 / 11
  • Rokkihomo
  • 1.2.2005 17:31
Juon ja poltan, ja molempia olen "harrastanut" aikalailla aktiivisesti teini-iasta saakka (on tosin taukojakin ollut, yleensa tyosyista).
Tupakanpolton pitaisi kaikkien varoitusten mukaan saada iho nayttamaan vanhemmalta, ja alkoholinkayton pitaisi huonontaa ihoa (huokosia yms.) jos ja kun sita kayttaa esim. pari kertaa viikossa.

Ja hui hai, ja naytan ikaistani hyvan matkaa nuoremmalta, sanovat. No, voin sanoa kylla itsekin; oikeassa ovat, naen sen itsekin, mutta en alkuunkaan tajua miten asiantila onkin nain.

Ohi se aikanaan takuulla menee, kumminkin.
Talla hetkella "sedat" sanovat "pojuksi" ja "pojut" "sedaksi" (onneksi pari kaveria sentaan muistaa joskus tytotellakin...).
  • 6 / 11
  • Rokkihomo
  • 1.2.2005 17:45
...Mutta uskoakseni jos en polttaisi tupakkaa ja ottaisin alkoholia harvemmin kuin mita teen, nayttaisin nuoremmalta kuin nyt naytan.

"Smoking makes Your skin look older", askissa sanotaan. Kai siina tassa tapauksessa jotain peraa taytyy olla, kun ovat sen tuohon askiin laittaneet.
  • 7 / 11
  • moraalitäti
  • 1.2.2005 18:06
Onhan se tietysti niin että tupakointi vanhentaa ennenaikaisesti. Tulee ryppyjä. Iho näyttää kulahtaneelta ja kalpealta. Sama pätee alkomahoolin kanssa. Tupakasta jää sormien väliin se öklöttävä ruskeankellertävä väri. Tuntuis kauheelta kun joku tyyppi semmosilla sormilla nipistäis vaikka mun nänniä. Ei kannata haaskata elämäänsä polttamalla tupakkaa ja juomalla itseänsä umpikänniin. Niin varsinkaan nuorena mutta ei vanhempanakaan. Sivistyneesti voi nauttia humallusaineista. Tupakointi on enemmänkin sosiaalista. Haetaanko sillä jotakin hyväksyntää?
  • 8 / 11
  • röökiroope
  • 1.2.2005 18:28
Moraalitäti jakeli näemmä omia kokemuksiaan - ihan tuon "äklöttävän sormien ruskean värin" tiimoilta... Itse olen poltellut kauan (vuosia kehtaa edes sanoa mutta kymmenistä vuosista puhutaan), eikä tuollaista värivammaa sormiin ole tullut (se nimittäin riippuu myös siitä kuinka pitkälle tupakkansa poltaa - siis aivan filtteriin asti jatkuvasti, silloin tarttuu sormiin nikotiinia + muuta moskaa, joka värjää sormet).

Tuosta tupakan ja auringon vanhentavasta vaikutuksesta tuskin käy kieltäminen, mutta pienellä varauksella: auringon valo (UVA+UVB-säteet) ovat myös tarpeellisia ihmisille. Liiallisuudet ovat asia erikseen.

Rupsahtaminen tulee ennemmin tai myöhemmin jokaiselle eteen, siksi suosittelen enemmin oman järjen käyttöä - turha on 5-kymppisenä näyttää kymmenen kertaa kiristetyltä 25selta prinsessalta/prinssiltä, varsinkin jos geenit ovat vanhenemisen puolesta.
Nykyinen "muodonmuutos" -ohjelmisto televisossa syyllistää ihmisiä, joiden elämä pyörii ulkonäköseikkojen pohjalla. Neuroottinen ulkonäön tuijotus, siinä missä tupakointi ja viinankäyttö, aiheuttaa myös osaltaa liikaa ryppyjä: suupielet ovat pettymyksestä alaspäin ...

Tervettä järkeä ihmiset, tervettä järkeä.
Pääasia että nuorena pitää hauskaa.
Viina kuuluu asiaan!
Mä ainakin pidän ja nautin sitten vanhana kun menin paljon nuorena.
Jotku ovat saaneet kauniit kasvot, eikä siinä haittaa rypyt tai kalpeudet.
Ylihomot niitä kyllä kyylävät. Kun kärsivät itse itsetunto ongelmista.
Ei tarvitse 5-kymppisenä näyttääkään ikinuorelta 25-vuotiaalta. 5-kymppisenä voi nauttia täysin rinnoin siitä mitä on, keski-ikäistymisen myötä mukanaan tuomineen ryppyineen päivineen. En suosittele minäkään nuorennusleikkauksia. Mutta kylmä totuus on se että tupakointi toden totta vanhentaa. Ennenaikaisesti. En haluaisi 5-kympin tienoilla näyttää vähintään 100-vuotiaalta muumiolta.
Vanhentaako tosiaan jos olet polttanut 5 vuotta?
Eikö se ala vanhentamaan vasta kun on esim. 10 vuotta polttanut.
Jos aloitat esim. 15 w ja lopetat 21 w niin ET vanhene :P