Kasvisruuat

  • 1 / 22
  • Schlager
  • 11.1.2005 15:14
Hei!

Kuinka on, olenko omituinen kasvissyöjänä tässä joukossa? Olen lakto-ovovegetaristi eli syön maito- ja munatuotteita sekä erilaisia kasvikunnan tuotteita.
Olen periaatteessa kasvissyöjä, mutta syön myös kalaa, mereneläviä sekä maitotuotteita.
  • 5 / 22
  • Rokkihomo
  • 12.1.2005 15:00
No, olen "Ovo-vegetaristi". Maitotuotteet piti jättää pois kun iski laktoosi-intoleranssi (eli suomeksi pierutauti).
Onhan meitä kaniineja aika paljon, oli seksuaalinen makuasia mikä tahansa.
Minä jätän syömättä "punaisen lihan". En siis syö sikaa, nautaa, lammasta, poroa tai muitakaan nisäkkäitä. Kalaa ja muita mereneläviä, kuten myös siivekkäitä syön. Kasvikset maistuvat myös. Ruokavalioni ei ole muotoutunut eettisin perustein. Voin vain mielestäni paremmin, kun syön vähän kevyemmin, eikä nauta tai sika edes maistu niin hyvälle, että niitä jotenkin kaipaisin. Maitotuotteita yritän myös välttää, ne kun tuppaavat aiheuttamaan ilmavaivoja.
Et ole ainoa, ja huippua huomata että meitä kasvissyöjiä on muitakin! Itse olen ollut lakto-ovovegetaristi kohta 9 vuotta, nykyään ruokavalioni tosin noudattaa varsin usein liki vegaanista linjaa.
Olen carno-vegetaristi. Syön vain sellaisia eläimiä jotka eivät syö toisia eläimiä :-P
Mä syön kaikenlaista ruokaa, vaikka monesti on tullut mietittyä, että luonnolle olisi kasvissyönti ekologisempaa. Mitään sellaista "en mä voi syödä kaneja koska ne on niin söpöjä ja niihin sattuu kun ne tapetaan" - syytä mulla ei ole. Ja en viittaa siihen, että olettaisin kasvissyöjillä olevan tällaisia tuntemuksia ;)

Niin ja musta tuntuu, että jos alkaisi kasvissyöjäksi niin lihoisi vaan, koska ei tule niin täyttävä olo, ja sitten tulee syötyä kaikenlaista muuta.
Syön kasviksia, maitotuotteita, kananmunia, kalaa. Eli en ihan kasvissyöjä.

Syynä suurin piiretin faeryn mainitsema syy: se on ekologisesti kannatavampaa. Ei mun mielestä eläinten syömisessä mitään väärää oo; ihminen on aina syönyt eläimiä.
Joo 11 vuotta mennyt, etten ole lihaa syönyt, 8 vuotta olut syömättä kanaa ja nyt jo 4 vuotta etten ole syönyt kalaakaan tai äyriäisiä. Maitotuotteet kelpaavat. Ihan hyvin menee, kunhan muistaa b-vitamiinien saannin.
Taidan olla semivegetaari, eli syön kasvikunnan tuotteiden lisäksi kalaa ja silloin tällöin siipikarjaa. Tällaista ruokavaliota olen noudattanut jo yli 5 vuotta. Syynä oli se, että istumatyötä tekevänä huomasin voivani huomattavasti paremmin, kun söin kevyemmin.

"Kasviksista elinvoimaa - vegetaristin ruokaopas" Maa- ja kotitalousnaisten keskuksen kirjassa on eri kasvisruokatyypit ja mitä ne sisältävät (sivu 9):

vegaaninen: pelkästään kasvikunnan tuotteita
laktovegetaarinen: maitovalmisteita + kasvikunta
lakto-ovovegetaarinen: maitovalmisteita + kananmuna + kasvikunta
semivegetaarinen: kasvikunta + kala ja/tai siipikarjan lihaa
pescovegetaarinen: kasvikunta + kala
pollovegetaarinen: kasvikunta + siipikarjan lihaa
fennovegaaninen: suosii kotimaisia kasviksia, korostaa ruoan ekologisuutta, alueellisuutta ja sesonkeja
fruitanismi: syödään vain sellaisia kasvinosia, ettei kasvikaan kuole
Puoliskoni muuten on ollut vegetaristi. Nyttemmin hän kutsuu itseään termillä "recovered vegetarian", ja tykkää karjalanpaististani ihan älyttömästi...
Älytön hiilihydraattien mättäminen on poissa muodista. Mikäköhän on oikea syy siihen kasvissyömiseen? Ehkäpä neuroottinen yritys saada haltuunsa ote omaan elämäänsä kurittamalla ruumisparkaansa ja kärsimällä nälkää? NIIN teinarimeininkiä että! Olette varmaan kaikki henkisesti esipuberteettisia. Ainoa asia, mitä voi hallita on oma keho!
No hohhoijaa! Ensinnäkin, miksi ihmeessä pitäisi noudattaa jotain 'muodikasta' ruokavaliota? Enkä kyllä itse koe mitenkään rääkkääväni tai näivettäväni itseäni ruokavaliollani, enkä valitettavasti pidä sitä myöskään neuroottisena. Ryhdyin kasvissyöjäksi täysin eettisistä syistä - jos kerran selviän aivan mainiosti ilman lihaa tai kalaa, minkä ihmeen takia käyttäisin hyväkseni toisia eläinlajeja ja aiheuttaisin niille kärsimystä? Tehokarjatalous on sitä mitä on, enkä todellakaan halua kuluttajana rahojani sille ohjata. Ne vähät maitotuotteet ja kananmunat mitä käytän, pyrin hankkimaan luomuversioina. Ratkaisuani en ole katunut kertaakaan.
Mistä voi tietää miten luomua on luomuruokana mainostettu elintarvike? Ei mistään. Sitä voi pettää itseään uskomalla mainoksiin.

Eettisyys liitettynä ruokaan on muotijuttu ihan samalla tavalla kuin on muotia mikä tahansa asia tai villitys, joka on yleensä "tuontitavaraa". Sillä myydään myös tuotteita. Hyvä esimerkki on reilun kaupan tuotteet. Onhan se kiva kuvitella auttavansa joitakin kehitysmaissa olevia, vaikka meillä olisi omastakin takaa köyhiä ja alipalkattuja pilvin pimein. Heitä kohtaan ei riitä empatiaa eikä asennetta. Siksi tuo kaikki on tekopyhää.

On muodikasta olla kasvissyöjä.
En syö koskaa kasviksia. Syön vain lihaa ja mielelläni myös erilaisia makkaroita. Juustoja syön myös. Mitään kasvispitoista en halua maistaa. Olen varsin sopuhuhtainen: 182 cm, 189 kg.
mä oon joteski ajatellut että pikaruoka enempi olis "teiniruokaa";).

eikun oikeesti hei, tarvitseeko sitä nyt sitten alkaa jo ruokatottumuksia arvostelemaan... ja kasvisruoalla, jopa vegaaniruoalla saa varmasti kerättyä ylipainoa, nälkää ei tartte kärsiä.;)

eettisyydestä sanoisin vaan sen, että niin, jokaisen oma asia missä määrin ajattelee minkäkin ruoan olevan eettistä. itse en broileria nyt esimerkiksi ostaisi eettisistäkään syistä. luomun ym. suhteen yritän tehdä ostoksia silleen että nyt edes joissain asioissa tekisin ns."eettisiä ostoksia". mihinkään ortodoksisuuteen tässä asiassa mulla ei riitä aika/raha/mukavuudenhalu-yhtälö.

vaikea varmaan tietääkään mikä on sitten TODELLA luomua tai eettistä ruokaa... mutta samalla periaatteella vois jättää vaikka mielipidekirjotuksen kirjoittamatta lehteen tai pistämättä sen kakseurosensa vaikka spr:n keräyspurkkiin... kun ei voi tietää onks sillä mitään vaikutusta tai meneekö se raha oikeaan osotteeseen. nojoo.:) tuli vaan mieleen.
Voi Luoja!

En tosiaankaan ole kasvissyöjä muodin vuoksi. Kommentti oli taatusti shokeeraava. Eikä kasvissyöjän tosiaankaan tarvitse nähdä nälkää.
Itse olen sekaravinnon käyttäjä. Ekologisuus on vaikeaa määritellä näissä ruoka-asioissa. Tuontihedelmät ja vihannekset eivät ole ekologisia... luomuviljely rasittaa ehkä vesistöjä enemmän kuin väkilannoitteella tuotettu... onko maidon tuotanto järkevää vertailtaessa maitolitraan tarvittavan viljan määrää...

Eettisten asioiden pohdiskelu se vasta ahdistaakin. Kananmunien tuotanto on ihan peestä... turkistarhojen lanta kelpaa luomuviljelyyn... maidontuotannossa lehmien elämä on pitkä, mutta tylsä ja vailla lajityypillistä käyttäytymistä, vasikatkaan eivät usein saa imeä emoaan... silakat ja muikut joutuvat kärsimään tukehtumiskuoleman, kun taas esim. kirjolhikollegat saavat lainsuoman tainnutuksen ennen hengenlähtöä... toisaalta kirjolohen kasvatus kuormittaa vesistöjä... Huh ei tästä tuu mitään.

Kaiketi kohtuukäyttö ruuassa auttaa kiilloittamaan sädekehää kummasti, oli se ruoka sitten mitä tahansa.