Ajatteletko, miten pukeudut?

  • 1 / 17
  • Schlager
  • 12.11.2004 11:36
Hei!

Nyt kysyisin teiltä, ajatteletteko vaatetuksenne lähtökohtia. Tarkoitan tällä sitä, mitä materiaalia käytätte, kuka sen on valmistanut jne.?

Itse vierastan nahkaa, koska se on murhattua elukkaparkaa. Samoin orjatyövoimalla tehdyt vaatetukset eivät niin miellytä minua...
  • 2 / 17
  • Ylväs pylväs
  • 12.11.2004 11:52
Vältän itsekin nahkaa, mutta tämä keskustelu on omahyväisen, itsekeskeisen ilkkumisen ja vittuilun kerjäämistä. Moni hinttari luopuu ennen äidistään kuin ihqusta minkkisoopelikrimiturkistaan. Sitten on fetistiset nahkahomot joille raatopöksyt on henki ja elämä. Minulle itselleni täydellinen ilkialastomuus on aina ollut suurin fetissi.
  • 3 / 17
  • Schlager
  • 12.11.2004 12:35
Ylväs pylväs: Nyt olet käsittänyt väärin. Haen tässä ihmisten erilaisia perusteita omille valinnoilleen. Ja jos jollekin se turkki on niin ihana, niin senkin käytön saa perustella.
Itselläni on tekstiili- ja vaatetusalan opinnot taustalla ja tiedän kuinka ko.teollisuuden ala on suuri ympärisömme saastuttaja. Esimerkiksi jo puuvillan kasvatus, torjunta-aineineen, raaka-aineiden puhdistaminen/peseminan, värjäys ja jatkokäsittelyt kaikki kuormittavat ympäristöä. Usein on ymmärretty, että luonnonkuidut olisi jotenkin parempi vaihtoehto, kuin synteettisesti valmistetut, mutta niin ei nyt välttämättä kuitenkaan ole. Halpatyövoimien maissa taas pienet lapset raatavat minimipalkalla hurjaa työviikkoa, eläinten tehotuotanto turkistarhauksen muodossa taas kyseenalaistaa eläinten hyvinvoinnin ja eläinten oikeuden.
Tässä mielessä on on oikeastaan on mahdoton saada "eettisesti" puhdasta vaatekappaletta!

Tietenkin kaikki suuri saa alkunsa ja koostuu pienistä asioista, mutta ainoa asia olisi mikä olisi omasta mielestäni järkevää olisi välttää vaatteiden kertakäyttöluonnetta. (Eli ostaa sellaista mikä kestää, on ajaton)

Tuollainen jeesustelu, että "en voi pitää nahkaa koska se on eläinten murhaamista", on hieman naivia - (vaikka on erittäin hyvä, että yhteskunnallisia toimiamme kyseenalaistetaan, kuten eläinten oikeuksien osalta).

Tarkoitan, että esimerkiksi H&M:n mallistossa myytävät tekstiilikengät ei ole automaattisesti ja välttämättä parempi vaihtoehto kuin nahkakengät jotka on valmistettu Italiassa!

Ja vielä mielestäni hyvin tärkeä pointti: Jos jokainen suomalainen ostaisi vaikkapa vain 5 eurolla viikossa enemmän suomalaisia tuotteita, saisi 20 000 suomalaista työtä vuodeksi. Miettikääpä maremminkin tuota kuin "raatopöksyjä"!
Vaatteiden mukavuus, ulkonäkö, kohtuullinen hinta ja sopivuus käyttötarkoitukseen ovat tekijöitä, jotka ohjaavat valintojani. Yleisesti ottaen en nauti enkä pidä vaatteiden hankkimisesta ja lähden ostosreissuille vasta kun on pakko.

Missään tapauksessa en vältä Intiassa tai Kiinassa tehtyjä vaatteita. Suomikin oli 1900-luvun alussa kehitysmaa, joka ulkomaankauppansa ja markkinoiden kohtuullisen vapauden myötä vaurastui nopeasti. Ostamalla kehitysmaissa tehtyjä tuotteita mahdollistamme sikäläisten ihmisten vaurastumisen ja nousun kurjuudesta. Tuskin Intialaisen tehtaassa työskentelevän lapsen vaihtoehtona on koulun käynti. Veikkaan, että pikemminkin kierrätykseen (myytävän etsintä kaatopaikoilta ja kaduilta) ja katukaupusteluun liittyvät toiminnat.
Nahasta kieltäydytään siksi, että se on kuollutta eläinparkaa, mutta samalla ehkä syödään lihaa? Käytetään kosmetiikkaa, jota on testattu eläimillä? Tekstiilejä, joiden värejä on voitu testata eläimillä? Ja sitten ostetaan sellaisia "luomu"-vaatteita, joita alle 15v nuoret, jonka kangasta lapset appaattisina, vailla lapsuutta kutovat 10 -14 tuntia päivässä... Muutaman rupian tähden? ( Samaan kategoriaan kuuluu -aiheesta poiketen - homojen suosiman Ikean kalusteet...)
  • 7 / 17
  • Schlager
  • 12.11.2004 20:24
No jaa, itse en kyllä syö lihaa, kalaa tai kanaa - enkä edes äyriäisiä. Joten minulla on kyllä oma näkemykseni ja sen saavat toki kaikki kyseenalaistaa. Ihmisoikeudet eivät ole minulle yhdentekeviä, mutta silti eläinasiat ovat todella tärkeitä. Tosin, eihän sitä koskaan tiedä, jos vaikka kiinnostuisin nahkahousuista.

Totta on, että kaikissa vaatteissa ja vaatemateriaaleissa on puolensa. Itse kierrän H&M:n liikkeet mahdollisimman kaukaa. Vaatteeni tulevat useimmin kirpputoreilta, joskus jopa Tarjoustaloista.
  • 8 / 17
  • viuhahdus
  • 16.12.2004 17:32
Käytän mukavilta tuntuvia vaatteita. En sen kummemmin mieti mistä ne ovat lähtöisin. Kunhan eivät maksa ylettömän paljoa. En sääli eläimiä enkä lapsiakaan jotka ovat töissä....lienenkö sydämetön, mutta esim. lapsityövoimankäyttöön puuttuminen pitäisi lähteä niistä aikuisista siellä maailmankolkissa missä lasten työssä oloa esiisntyy. Ei ole tietenkään oikein jos lapset eivät saa elää lapsuuttaan lapsina, mutta siellä päin maailmaa kaikki ei vain ole niin itsestään selvää kuin meillä täällä. Niin ja mitä eläimiin tulee niin mielestäni ihminen on luomakunnan herra ja saa käyttää eläimiä vaatteisiinsa. On tietysti väärin jos eläimet joutuvat elämään elämänsä huonoissa oloissa. Elix hyvä elämä eläimille ja sitten lihoiux:-)
Itseäni varten pukeudun, ja on AIVAN v***n hailee, mitä te "tikkunekkuneidit" asiasta ajattelette - jos oikein hiuksia pilkotaan, niin eikös kaikkea elävää tulisi kunnioittaa - joten jätetään se puuvillakin sinne pellolle...
Aikoinaan tuli paljonkin mietittyä mitä muut ajattelee mun pukeutumisesta ja tuli tehtyä aikamoisia "tyylimokiakin".

Nykyään tämä asuinpaikkakunnan sää, joka on monesti
-10 - 35 astetta, niin käytännöllisyys puhuu enemmän kuin tyyli. Okei, myönnetään että kuljen ns. merkkivaatteissa, mutta eniten arvostan niissä lämmöneristyskykyä, hengittävyyttä, veden- ja tuulenkestävyyttä. Kotona tulee monesti vain maattua verkkarit jalassa ja t-paita päällä.
on vaikeaa kuluttaa eettisesti. jos et syö lihaa, miksi syöt kalaa, miksi sympatiasi eivät herää niiden lasten vuoksi, jotka tekevät nuo vaatteesi? Miksi valitset tuon huulirasvan, jonka kehittelyyn käytettiin eläinkokeita? Nuo lääkkeet, ne on testattu eläimillä, millä oikeudella?

On vaikeaa elää niin, ettei joku jo pääse haukkumaan sinua tekopyhimykseksi, joka toisaalla huomioi eläinten tai kolmannen maailman ihmisten oikeuksia ja toisaalla polkee ne. Eikö ole hyvä asia, että edes jossain asiassa pyrkii kuluttamaan eettisesti, vaikka ei kertarykäyksellä pysty muuttamaan elämäntapaansa. Sitä tarttee ensinnäkin melkoisen määrän tietoa ennen ku osaa ostaa sen oikean parhaan tuotteen niiden kaikkien riistotuotteiden joukosta.

Olen kans sitä mieltä, että joku lapsityövoimankäyttö on asia, joka ei ole kuluttajan vastuulla. Oikea puuttuminen asiaan on valtioiden virkamiesten ja järjestöjen vastuulla.
Sehän on sitten jokaisen omantunnon kysymys, jos haluaa olla ottamatta osaa tuohon vääryyteen. Mitään merkitystä noiden pienten työläisten asemaan boikoteilla ei ole. Liian suuri osa ei ajattele valintojaan oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Positiivista, että taitaa olla yhä yleisempää, että mietitään tarkemmin minkä sanoman antaa kulutuspäätöksissään.
Tuosta boikotoinnista, jos ei kukaan osta lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita, niin luulisi että työntekijöiden asemaa jouduttaisiin parantamaan jotta tuotteet menisivät kaupaksi... Tiedän, ei se ole noin yksinkertaista, ja kyllä minäkin ostan "paremmat" vaatteet tavallisista kaupoista, jos kirppareilta ei löydy... mutta uskon että omilla ostosvalinnoillaan voi vaikuttaa...
minä en pue kuin ihan tavallisia vaatteita vaan päälleni ja mielellään sellaiset jotka tuntuvat mukavalta. Orjatyöstä täälläkin jaksetaan jauhaa. hyvä ku on edes sitä työtä muutoin olisivat täysin ilman rahaa. Palkkaa he siitä saavat kyllä ja tällaisia hirmupalkkoja jos repisivät niinkuin täällä Suo´messa niin huhu huh. Vähemmälläkin vouhkaamisella tästä maasta olisi saatu tällainen demarisossula. Vielä vähän työläisvalitusta niin ihana entinen Neuvosto-Onnelanne on valmis. jep
ja lapsityövoimasta siihen että mites minun nyt käy kun olen itse ollut koko lapsuuteni myös työssä? muistan että noin kahdeksan vuotiaasta olen ollut joka päivä töissä, myös viikonloput ja kerran olen ollut joululomalla sen aaton ja sit aattoillan. nostelesinko syytteitä kun mua on niin orjuutettukin aina ja liian hyvinhän kyllä olen varmaan pärjännyt. voi voi, kauheeta on...juu. liian ahkeraksi opettivat minut pienen pojan. omaisuutta ja muuta mammonaa maallista ketynyt useita miljoonia, mutta pitäiskö vain jotenkin lahjoittaa ne demareille ja alkaa köyhäks ja alkaa se tyypillinen kommari- demari-työläisvalitusvirsi, vai?
  • 15 / 17
  • JaquelineNatla
  • 2.2.2005 2:37
Eettisiä vaatteitahan saa puhtaasti jos alusta asti valmistaa ne itse..:) Kerii lampaan, värjää luonnonväreillä, valmistaa langan ja kutoo.

Minä tosin en ole koskaan kuulunut niihin ihmisiin jotka olisivat hyviä tekemään omia vaatteita. Ompelukoneet tuntuvat lakkaavan tekemästä yhteistyötä jos menen niiden lähellekään. Siispä vähävaraisena opiskelijana löydän itseni Henkkamaukalta tai Seppälästä silloin kun vaatteita tarvitsen. Tai ehkä tuo oli väärin sanottu sillä tarvitsisin kyllä vaatteita kipeästi mutta minulla ei ole varaa hankkia niitä. Ja jos ostan joskus kerran viidessä vuodessa uusia vaatteita niin siskoni pöllii ne vuorenvarmasti.

Minä valitsen vaatteeni sen mukaan mihin on varaa ja mikä näyttää hyvältä sillä hinnalla. Enimmäkseen hankin toppeja, housuja ja huppareita. Sukkia ja alusvaatteita on ostettava vähän useammin.

Ai että tekisi mieli uusia vaatekaappi ja päästä eroon noista ikivanhoista kulahtaneista rääsyistä..

Minä en pidä kutittavista tai karheista materiaaleista, en myöskään sähköisistä tai kamalan keinokuituisista, hiostavista ja "kylmistä" vaatteista. Puuvillaa suosin ja fleece menettelee.

Salainen haaveeni olisi saada biletysasuksi (vaikka harvemminpa baareihin eksyn) mustasta nahkasta tai pvc:stä housut ja toppi ja miksei takkikin:D Vaikken mikään fetisisti olekaan niin minusta sellainen näyttää aika coolilta. Ainoa vaan että tanssilattialla sellainen asu saattaa käydä turhan hiostavaksi..Mikä on tullut koettua vaaleanpunaisten muovipöksyjen kanssa.
Lapsityövoimalla täällä ja jossain muualla on se ero, että siellä muualla työtä tekevät lapset eivät saa koulutusta ja tekevät pitkää (ei 8h/vrk) päivää usein huonoissa olosuhteissa.

Se, ettei kukaan enää osta lapsityövoimalla ostettuja vaatteita, ei toki vielä tee lasten asemaa paremmaksi. Ymmärtääkseni on kehitysyhteistyöohjelmia, jossa pyritään siihen, että lapset myös kävisivät koulua noissa maissa.

Pitäisi vaikuttaa sekä ylikansalliseen yritykseen että kohdemaahan. Ja olen myös sitä mieltä, että jos jossain tapauksessa eettinen, on typerää, että muut sitten sanovat, jos jossain toisessa asiassa ei ole. Yleensä nämä ihmiset eivät tee mitään eettisiä valintoja, ja tuolla "logiikalla" koettavat mitätöitä muiden eettiset valinnat.
Lapsityövoimalla täällä ja jossain muualla on se ero, että siellä muualla työtä tekevät lapset eivät saa koulutusta ja tekevät pitkää (ei 8h/vrk) päivää usein huonoissa olosuhteissa.

Se, ettei kukaan enää osta lapsityövoimalla ostettuja vaatteita, ei toki vielä tee lasten asemaa paremmaksi. Ymmärtääkseni on kehitysyhteistyöohjelmia, jossa pyritään siihen, että lapset myös kävisivät koulua noissa maissa.

Pitäisi vaikuttaa sekä ylikansalliseen yritykseen että kohdemaahan. Ja olen myös sitä mieltä, että jos jossain tapauksessa eettinen, on typerää, että muut sitten sanovat, jos jossain toisessa asiassa ei ole. Yleensä nämä ihmiset eivät tee mitään eettisiä valintoja, ja tuolla "logiikalla" koettavat mitätöitä muiden eettiset valinnat.