Kaikkiruokaiset

Kuinka moni on ns. kaikkiruokainen. Nykyisin kun tuntuu, että kaikki ovat jonkin sortin ruoka-aineallergikkoja, "lakto-ovovegetaristieja" (siis oikeesti, mikä toi sana on!?), maitoallergisia jne. Töissäkin oon kohta ainoo, jolle kelpaa kokouspullaksi ihan mikä tahansa, ku kaikille muille kannetaan jos jonkinlaista erikoisruokaa.

Siis eivät kait kaikki voi olla jotain ääriruokavalioisia tai allergikkoja? Kuinkahan suuri osa on oikeesti vain trendikkäästi laktoosi-intolerantikkoja tms.
Pari vuotta sitten allergiapäivillä eräs catering-alan edustaja kertoi, ettei ole koskaan törmännyt niin suureen määrään ruokarajoitteisia kuin OAJ:n liittokokouksessa. Mitähän se kertoo suomalaisesta opettajakunnasta.

Mielenkiintoisia tapauksia ovat laktoosi-intolerantikoista ne, jotka ovat kauhean tarkkoja siitä, ettei ruuassa vain ole pienintäkään määrää laktoosia, mutta laittavat surutta kahvin sekaan tavallista maitoa/kermaa ja syövät suurella ruokahalulla tavallista jäätelöä.

Erilaisten allergia oreiden nykyinen yleisyys selittyy sillä, että nykyään erilaisille oireille osataan paremmin etsiä syitä ruokavaliosta. Vastaavasti joitakin vaikeasti lääketieteen keinoin parannettavissa olevia tauteja on onnistuttu hoitamaan ruokavaliolla. Esimerkiksi pehmytkudosreumaan monet ovat löytäneet parannuksen luopumalla lihan syönnistä (erityisesti punaisen lihan).

Joillekin nuo tavallisimmatkin allergiat: keliakia, pähkinä, laktoosi-intoleranssa jne saattavat olla erittäin tuskallisia jopa fataaleja jo aivan pienissä määrin vahingollista ruoka-ainetta nautittuina.

Mikäli oireet ovat vähäisiä eivätkä häiritse, voisi allergoivan ruoka-aineen käyttöa jatkaa surutta. Monille jostakin ruoka-aineesta luopuminen on todellisuudessa enemmän huomionkipeyttä ja pätemisentarvetta kuin todelliseen välttämättömyyten perustuvaa.

Allergiatesteissä todetaan usein todennäköinen allergia myös monille sellaisille raaka-aineille, jotka eivät ao. henkilölle kuitenkaan aiheuta minkäänlaisia oireita. Monet sitten luopuvat myös noista raaka-aineista edellä mainituista syistä, vaikkei siihen mitään lääketieteellistä syytä olisikaan.

Henkilökohtaisesti syön manteleita ja pähkinöitä erityisesti joulunaikaan ja raavin sitten itseäni. Suosin myös oikeaa kermaa ruuanlaitossa ja ympäristö joutuu siitä kärsimään – välillä myös itsekin.
Olen periaatteessa kaikkiruokainen. Kuitenkin olen välttänyt pienen ikäni naudan lihaa, nautaperäistä liivatetta, muita ruoka-aineita, joihin on käytetty esim. gelatiinia, kuten tietyt makeiset. Pyrin mahdollisuuksien mukaan myös välttämään tyydyttyneitä rasvahappoja. Käytän ruoan valmistuksessa esim. oliivi- ja rypsiöljyjä, vähärasvaista ruokakermaa 10% jne.

En ole mikään terveysintoilija, en pelkää liikakiloja, mutta en halua myöskään syödä itseäni ajattelemattomuuttani sairaaksi, tai tukkeuttaa verisuoniani vetämällä röökiä tai pilata maksaani ja aivojani dokaamalla.
  • 4 / 43
  • ihmiäinen
  • 6.2.2005 22:03
maalaisjärjellä ajateltuna (joka voi olla höpöhöpöä), vois ajatella että laktoosi-intoleranssin ja keliakian yleisyys vois olla siinä, että vehnän (mikä nyt on keliaakikoille yleensä se kaikkein pahin vilja) ja maitotuotteiden osuus ruokavaliossa alkaa olla niin ylikorostunut (pastat, pizzat, hampurilaiset jne jne.), että nyt alkaa ihmiset oireilemaan. en tiedä.

tuollanen hysteerinen ruoka-aineiden välttely johtuu varmaan siitä että ruoan ja terveyden suhteen tulee niin hirveästi tietoa joka tuutista ja kaikenlaista ruokavalio-ohjetta pukkaa...

tosin keliakiaan sairastuneen kandee nyt välttää ainaski sitä vehnää (kauraahan nyt pystyy moni syömäänkin), kun se mikä-siellä-suolistossa-nyt-tuhoutukaan? (en muista) altistaa aika monelle syövälle aika suurella todennäkösyydellä.

muuten ruokavalioista... musta tuntuis aikamoiselta hienostelulta sanoa että oon tällanen pesco-lakto-ovojnejne. mää sanon vaan että lihaa en syä.
Kaikkiruokainen, paitsi että vältän joitakin ainesosia, jotka eivät sovi kovin hyvin vatsalle, kuten raaka sipuli ja pulla/vaalea leipä.

En pidä raskaasta ruoasta, joten kermaa tai voita vältän myös. Ja nykään myös siis liikaa sokeria. Noin pääsääntöisesti.

Ah, ja eineksiä vältän, niitä en juuri voi sietää!

Mutta nuo mukavuussyistä, koska ruokailusta pitää tulla hyvä olo. Eineksien välttäminen myös esteettisistä syistä.
No niin lopultakin päästiin ruokakategoriassa johonkin kunnolliseen =D.

Kaikkiruokainen olen itse, kumppani karttaa kalaa, joten kala ei kuulu viikottaiseen yhteiseen ruokavalioon. Pääsääntöisesti kuitenkin suuntautuminen on siivekkäisiin (kalkkuna, broileri) - ja vähärasvaista ruokakermaa tietysti ruuanlaitossa. Lisäksi rasvaton / vähärasvainen kokoliha kuuluu listalle. Pääsääntoisesti kunnon kotiruokaa, pikaruokaa ( pizzaa, hampurilaisia etc) harvoin ja silloin tällöin tietysti ravintolassa ruokailua.

Herkkyys kohonneeseen verensokeriin tietysti rajoittaa hieman joiltakin osin, mutta ei ehdottomasti rajaa mitään pois. Maalaisjärkeä ja makuhermoja kannattaa kuunnella kuitenkin.
Minulla on laktoosi-intoleranssi. Oli lääkärin mukaan kuulemma aivan täydellinen eli en kuulemma siedä mitään laktoosipitoista. Ei johdu kyllä siitä, että haluaisin päteä tai olla trendikäs. Uskokaa pois, kun maha alkaa kertoa mielipidettään syödystä ruuasta niin siitä on trendikkyys kaukana. :-) En jaksa silti tehdä asiasta mitään numeroa enkä ole kovin hysteerinen sen suhteen mitä suuhuni panen.

Lakto-ovo-vegetaristi on tietysti sellainen, joka on kasvissyöjä, joka sallii myös maitotuotteet ja kananmunat ruokavaliossaan. Eräs ystäväni suosii käsitettä lakto-ovo-fennovegaani... mutta se onkin jo toinen tarina. :D
Ai niin, kerman korvaan kookosmaidolla. En pidä mistään vähärasvaisista tuoteversioista.
Hassuja homoja...kaikki on "periaatteessa kaikkiruokaisia", mutta kukin välttelee jos jostakin syystä kuka sitä- kuka tätä.

Itse syön ihan mitä vaan, eikä mistään tule mitään vaivoja. Oikeastaan olen aika makuri. Tykkään herkutella sekä makealla, että myös suolaisella. Makkarat, varsinkin kaikenlaiset metvurstit ja salamit on parhainta herkkua.
Vaikeuksia ei tuota myöskään maailman erilaisten ja outojenkaan keittokirjojen tuotokset.

Parasta on kuitenkin suomalainen ruisleipä ja läskisoosi :)
Jes Zeppelin!

Ensin rapeiksi paistetuista ja sitten pitkään soosissa haudutetuista (pari tuntia ainakin) possunkylkisiivuista tehty läskisoosi kuoriperunoiden, etikkapunajuuren ja suolakurkun kanssa. Taivas! Seuraavana päivänä levitetään kylmänä jälkiuunileivän päälle...

Lisäksi menee Karjalanpaisti samoin lisukkein, poronkäristys ja pottuvoi, kaali-jauhelihapata, uunilenkki juustokuorrutuksella, kermainen lohi/muu kalakeitto, kyljykset ja pihvit eri tavoin tehtyinä, spaghetti Carbonara yms...
Kyllä sitä nyt rehennellään, mutta taitaa olla toinen ääni kellossa kun leikkauspöydällä ohitusleikkausta tai pallolaajennusta odotellaan. Eiköhän viimein tule mieleen kaikki nuo ihanat kermat, läskit ja muut niin "miehekkää" ruoat.
Voi voi. Mutta tyhmästä päästä kärsii koko ruumis... :o
Voi sinua hyvä "Glitter"!

Ravintoguruni, keittiömestari/urheilutoimittaja Hese Hyvärisen mainiota teosta "Raavaan miehen keittokirja" suunnilleen lainatakseni:

"Elämä on pitkää ja ikävää, miksei siis tehdä siitä syömällä ja juomalla lyhyttä ja iloista?"
Ai niin "Glitter". Unohtui mainita, että kyllähän minäkin vihanneksia ja hedelmiä syön, ja jopa pidän niistä. Puolisko yrittää patistaa syömään vielä enemmän...

Kolesteroli- ja verenpainearvot ovat muuten erinomaiset.

Ikäänkuin vinkiksi joillekin kirjoittajille seuraava resepti "Raavaan miehen keittokirjasta", "Raavaan miehen Iltapala".

"Otetaan vaaleaa leipää. Paistetaan pannulla runsaassa voissa molemmin puolin. Otetaan sinihomejuustoa, jonka PH-arvo on suunnilleeen sama kuin 10 vuotta käytettyjen suosaappaiden pohjallisten. Ladotaan juustoa leiville. Valutetaan päälle reilusti hunajaa, jonka viskositeetti on kutakuinkin samaa luokkaa kuin Toyotaan sopivan moniasteöljyn. Rouhitaan reilusti mustaa pippuria suoraan myllystä päälle. Läträtään päälle marengiksi (ilman sokeria, luulisin) vatkattuja munanvalkuaisia. Tökätään uuniin ja odotetaan, kunnes hunaja on imeytynyt juustoon ja valkuaismassa kauniisti kuorruttanut tekeleen. Nautitaan työntämällä leipä suuhun ja hakkaamalla alahampailla ylähampaita."

Juomaksi suositellaan "Köyhän miehen Sinistä enkeliä":

"Otetaan metanolia ja puuspriitä suhteessa 1/1. Sekoitetaan kosmoskynällä sinisen värin aikaansaamiseksi. Nautitaan nopeasti ja asetutaan makuuasentoon odottamaan ERITTÄIN hoikan, (jopa luisevan), mustaan, pitkään vaateparteen pukeutuneen ja viljan katkaisuun tarkoitettua maataloustyökalua kantavan henkilön vierailua. Herjaussoitto velkojille ei ole pahitteeksi..."
Kannatan myös elämän elämistä ja siitä nauttimista. Syön kyllä hedelmiä ja vihanneksia minäkin joka päivä (lue:pupunruokaa). Erilaisista salaateista, joihin on sörssätty kaikkea mahdollista, pidän kovinkin.
Juju onkin siinä, että osaa syödä kaikkea sopivasti. Ja juoda hyvin päälle ;-)

Olen ihan tyytyväinen elämääni miehenä :)
Elämästä nauttiminen on hyvä tavoite. Minulla se ilmenee m. niin, että vältän tai syön vain vähän ja harvoin rasvaista ruokaa (kerma, voi jne), koska kovin tuhdin aterian jälkeen minua väsyttää ja olo on raskas. Kyse on mukavuudesta. Ei miehuudesta.
Sunshine: Jospa sitten etsiydyt taipumuksiasi vastaavan otsikon alle julistamaan omaa mukavuuttasi. Tai miehuusmääritelmiäsi. Miksi lainkaan piti tuo miehuus tähän sekaan sotkea ?

Täällähän vain haeskeltiin kaikkiruokaisia, eikä ruokarajoitteisia, kuten niitä jotka eivät käytä kermaa, voita jne

Raskaan ruokailun jälkeen kuuluukin väsyttää ja silloin otetaan ruokalepo. Raskaan työn jälkeen myös on hyvä rentoutua. Näin kun elää, eikä turhaan kiristele vanteita päässään, niin ei tarvihe psykiatreja, eikä popsia mielialalääkkeitä sun muita hörhötyksiä.

Rasvainen makkara päivässä pitää kallonkutistajan loitolla :)
Kaikki menee paitsi...

1. palsternakka - se raparperipalan muotoinen mutta helvetin pahanmakuinen salaatinpilaaja.

2. kurpitsapikkelssi

3. ruotoiset silakkafileet

4. lipeäkala

5. sianpää syltty

6. munuaiset, lehmänvatsa, lehmänsilmät

7. italiansalaatti

8. rahkaruoat
Hei, mä oon samaa mieltä melkein kaikista, pari kommenttia:

1. palsternakka. tän lisäks samaan sarjaan selleri, YÄK!
8. rahkaruoat jälkiruokina mulle okei!
  • 20 / 43
  • Jacqueline.N.
  • 10.2.2005 23:04
Minä syön mitä vaan mikä on hyvää:-D

Paitsi kalaruoista ja merenelävistä en niin pidä. Poikkeuksena graavilohi ja tonnikala.

Sisälmykset eivät myöskään houkuttele..kuten härän kieli (Huh! Miettikää mitä kaikkea sekin on pyöritellyt haisevassa suussa.), maksa ja munuaiset (Houkuttelee todella paljon syödä jotain jonka läpi kulkee tuhansia litroja eritteitä.) ynnä muut..

Toisaalta voin syödä mitä vaan jos yllytetään, mutta normaalisti en syö ällötyksiä.

Kumina on kammottava mauste. Sillä saa pilattua mitä vain.
se "raparperipalanmuotoinen salaatinpilaaja" on kyllä selleri. tai ehkä joku saa sellaseks palsternakan väännettyä...;)

t. niinniin kiva nuohota pilkkua.....
Kun kaikilla ”kaikkiruokaisilla” tuntuu olevan noita rajoitteita kuitenkin, on aivan pakko siteerata.

Jaakko Kolmonen (Jaakon parhaat erikoiset,1988): Oppi-isäni totesi kerran, kun en riittävästi kehunut erästä harvinaista ruokaa: ’Poikani, muista, että sinun makuaistisi ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt’

Tuossa kirjassa käsitellään sitten kaikenlaisia mielenkiintoisia ruokia valaan silmistä kyykäärmeeseen ja vähän tavanomaisempiakin raaka-aineita. Suosittelen lämpimästi kaikille ennakkoluulottomille ruokaharrastajille.
Zeppelin kirjoitti: "Miksi lainkaan piti tuo miehuus tähän sekaan sotkea ?"

Rivien välistä varmaan tarttui jotain. Ei siitä tarvitse sen kummemmin välittää. Läskisoosi, kerma jne. toi välittömästi rotevan mielikuvan.

Luulin, että tässä haettiin myös sitä, että ei ole ruoka-aineallergiota. Periaatteellista kaikkiruokaisuutta siis.

Kyllähän siihen miten ruokavalionsa kasaa liittyy monta asiaa, asenteista ja arvoista tietämykseen. Kuten onkin jo tullut ilmi.

Kaikkiruokaisillakin on jokaisella omat makumieltymyksensä.
Salaatinpilaaja on muuten VARSIselleri. JUURIselleri taas on erinomainen, mielestäni jopa välttämätön hyvän lihasopan ainesosa. Salaatista ja varsiselleristä olen kyllä ihan samaa mieltä.

(Hih. Pääsinpä niuhottamaan vielä enemmän kuin Ihmiäinen...)

Jaqueline N: Kokeilepa ihan tavallista vihreää kaalia pekonin, porkkkanalanttien, sipulin ja valkosipulin kanssa ensin kevyesti ruskistettuna ja sitten vuoassa tomaattipyreen, valkoviinin, lihaliemen, muutaman kokonaisen valkopippurin, reilun siirappitujauksen ja PALJON kuminan kanssa 2-3 tuntia uunissa haudutettuna. Seuraksi Bratwursteja päälle tekeytymään viimeiseksi puoleksi tunniksi.

Kyllä kuminakammo lähtee!
Siitä JUURIselleristä saa myös mainiota salaattia:

A Juuriselerisuikaleet ryöpätään suolalla maustetussa vedessä ja sotketaan majoneesin kanssa.

B Ryöpäytetyt juurisellerikuutiot + omena kuutioita + pähkinä rouhe; kastikkeeseen majoneesi, kerma + sitruuna. (Walldorfin salaatti)
Siterataan Lasse Lehtistä tännekin:

"Ihmiset, jotka ymmärtävät antaa arvoa hyvälle ruualle ja päihdyttäville juomille, eivät ole saaneet läheskään yhtä paljon pahaa aikaan, kuin niitä vastustavat puritaanit."
  • 27 / 43
  • Jacqueline.N.
  • 12.2.2005 23:55
Pete, kaikki muu tuossa reseptissä kuulosti herkulliselta paitsi se kumina:-D

Minen kuminaan koske..phyih^^ Koulussa sitä kätkettiin salaatteihin ja leipiin..ja juustoissakin sitä on!O_____O

Ennemmin vaikka tabascoa, se on hyvää.
Minä taas luulen, että suurimmalla osalla ruoka-aine allergisilla on stressistä johtuvaa suolen laiskuutta, mikä aiheuttaa ongelmia esim. ilmavaivojen muodossa tms. Kuvaavaa on, että niitä vaivoja on eniten juuri naisvaltaisilla aloilla, kuten OAJ( varmaan esiintyy keskinäistä kiusaamista pilvin pimein)
Ruoan nirsoileminen on vain pyrkimystä oman elämänsä hallintaan, kun mihinkään muuhun ei voi enää vaikuttaa.
"..vois ajatella että laktoosi-intoleranssin ja keliakian yleisyys vois olla siinä, että vehnän ja maitotuotteiden osuus ruokavaliossa alkaa olla niin ylikorostunut"

Ihan mielenkiintoinen ajatus. Itse oon miettinyt enemmänkin ruoan sisältämien lisäaineiden määrää ja niiden yhteyttä noihin allergioihin. Luin jostain, että esimerkiksi E131, 142, 210, 211, 213, 214, 215, 216, 217 ja 239 on tutkimuksissa todistettu ailtistavan syövälle ja kyllä aika monen ruokapakkauksen kyljestä noita löytyy. Puhumattakaan niistä kaikista muista E-jutuista.

"..suurimmalla osalla ruoka-aine allergisilla on stressistä johtuvaa..."

Oon samaa mieltä mies-nimimerkin kanssa noista stressi, elämänhallinta yms. oireista. Kait toi ruokavalioiden kanssa kouhottaminen on myös jonkinlainen muoti-ilmiö.

Tosta Lehtisen puritaani-kommentista oon kyllä 100% samaa mieltä. Se pätee kaikkiin kiihkoilijoihin aina uskovaisista risupartaekoterroristeihin.
Tuo opettajahavainto oli ihan mielenkiintoinen. Eri asia on sitten ovatko he sairaampia kuin suomalaiset keskimäärin. Itse epäilisin, että ei vaan kyseessä on ainakin osittain näköharha. Opettajat ovat yleensä sekä korkeammin koulutettuja että naisia ja kummatkin ryhmät ovat keskivertoa kiinnostuneempia terveydestään.

"..vois ajatella että laktoosi-intoleranssin ja keliakian yleisyys vois olla siinä, että vehnän ja maitotuotteiden osuus ruokavaliossa alkaa olla niin ylikorostunut"

Suurin osa ihmisistä maailmassa kärsii laktoosi-intoleranssista eli pikemminkin laktoosin sietäminen on suhteellisen harvinainen ominaisuus. Laktoosin imeytymisongelmista kärsivät löytyvät yleensä maista joissa käytetään perinteisesti hyvin vähän maitotuotteita. Suomessa poikkeuksellisen suuri osa ihmisistä sietää laktoosia eli jotain noin 83% sietää ja 17% ei.
  • 32 / 43
  • Jacqueline.N.
  • 13.2.2005 23:40
Suomessa on kyllä käytetty aina maitotuotteita ja paljon. Vaikea ajatella, että jossain olisi aivan päinvastainen systeemi..

Kyllä voidaan olla tosi tyytyväisiä suomalaiseen ruokaan ja varsinkin erinomaisiin viljatuotteisiin. Esimerkiksi kun vierailin 2kk Australiassa niin tietenkään siellä ei ollut ruisleipää ja vaalea leipä oli aivan uskomatonta höttöä! Kokonainen leipäpaketillinen australialaista vaaleaa leipää vastaa yhtä siivua suomalaista leipää suunnilleen. Se on kuin jotain aivan olematonta vehnävaahtoa joka on kyllästetty lisäaineilla.
Olen todella kaikkiruokainen, tykkaan erilaisista liha-, kala- ja kasvisruoista. Uusimpia herkkujani ovat simpukat, osterit ja etanat. Myos hanhenmaksa on ihanaa. Mutta niin paljon on kokeilematta, kuten sammakonreidet, elavat toukat tai esim. kaarme.
Minä kyllä pidän kalasta ja leivästä. Niillä voi ruokkia isommankin porukan.
Jättäkää leipä kokonaan pois ja korvatkaa se kaurapuurolla. Eihän kukaan järkevä syö ruisleipää. Leipää tuputetaan täällä niin, että tulee korvista ulos. Kokeilkaapa vaikka 1 kk. Voitte paremmin.
RUISleipä on perhanan hyvää ja :

"Ruisleipä. Kotoinen ruis on oikea terveyspommi. Yhteispohjoismaisen Ruis ja terveys -tutkimuksen perusteella tuttu perusviljamme saattaa hidastaa ja jopa ehkäistä eräiden syöpien kehitystä. Täysjyväviljasta valmistetun ruisleivän runsas kuitupitoisuus auttaa vähentämään paksu- ja peräsuolensyöpää. Se on suomalaismiesten neljänneksi yleisin syöpälaji.

Ruisleipä laskee sepelvaltimotaudin vaaraa ja sen kasviestrogeenit kuidun kanssa saattavat e hkäistä eturauhassyöpää. Ruisleipä myös alentaa erityisesti miesten kolesterolia. Päivittäin 8 - 10 viipaletta ruisleipää syöneiden kokonaiskolesterolimäärä laski Ruis ja terveys -tutkimuksen perusteella 14 prosenttia ja paha ldl-kolesteroli 12 prosenttia.

Ylipainoisetkin miehet hyötyvät rukiista. Runsaasti ruisleipää sisältävä ruokavalio lisää energian ja ravintoaineiden erittymistä ohutsuolesta ja edesauttaa siten painon pudotusta. Siinä monta syytä valita ruisleipää pöytään joka päivä."

Kerrankin joku asia, joka on sekä hyvää että terveellistä :)

http://www-fi.valitutpalat.fi/lehti/lehti0209/artikkeli02.html
Opettajat ovat mielestäni hyvinkin terveitä mitä nyt nuo joka vuotiset flunssat ja influessat vaivaavat mut varmaan niin on muillakin. Tosimiehistä eihän heillä voi havaita mitään intoleransseja tai keliakiaa kun jos pierettää niin sehän on vain miehen merkki. Peruna ruisleipä letut ja herenekeitto niin johan rupsututtaa ja naurun remakka päälle niin kuin äsken Eddie Murphyn typerässä pieru-alapääpläjäyksessä.

Joku mainitsi että maksa on hirveetä. Minusta maksa on ihan yksi hienoimmista paistettuna ja kunnon kermakastikkeessa perunoiden kera ja vähän jotain Stokkalta ostettua karpalohilloa jos ei ole itse poimittuja. Mut mikä on parasta? Kantarelli-pekonipasta jo tulee vesikielelle kun ajattelee.
Mul on ollut aina kolesteroli lähempänä kolmea ja hdl:n osuus vielä yleensä yli puolet, vaikka olenkin aina ollut rasvan suurkuluttaja. Ruisleivän päälle niin paljon rasvaa että leivän pintaa ei voi mitenkään näkyä rasvan alta. Perunamuussiin myös muutama ruokalusikallinen rehellistä voita. Töissä aina kauhistelevat. :-D
Opettaja: joko valehtelet tai olet japsi. Noilla ruokatottumuksilla ei voi olla 3:n kolesterolit tai sitten et syö mitään sen leivän lisäksi koko päivänä. En usko.
Hanhenmaksa voi olla ihan hyvää, mutta se tapa millä sitä tuotetaan esim Unkarissa ei hyvä: hanhesta pitävä ote, taidettiin sitoa jalat ja siivet, sitten putki kurkkuun ja putkea pitkin hanhen vatsa väkisin tupaten täyteen monta kertaa päivässä.

Eläinrääkkäystä.
mies
16.02.2005, 14:42 Opettaja: joko valehtelet tai olet japsi. Noilla ruokatottumuksilla ei voi olla 3:n kolesterolit tai sitten et syö mitään sen leivän lisäksi koko päivänä. En usko

Meidän perheen lapsista minulla ja siskollani ilmeisesti kolesterolit on sen takia alhaalla, että meillä nyt sattuu olemaan ilmeisesti isän äidin puolen geeneissä tuo kolesterolit alhaalla suomenruotsalainen (pamppas) tekijä. Voin syödä mitä haluan ja en liho ja myöskään kolesterolit ei nouse. Tämä on totta ja voisin vaikka laittaa ne paperit tähän sähköisesti mut tuskin nyt tarttee? Mä olen vetänyt aina päivän pohjat jos jossain on ollut joku kolesterolimittaus menossa. Kerran oli lähellä neljää kokonaiskolesteroli mut yleensä lähempänä kolmea. Tämä on oikeasti totta. Nuorena kun mä kävin paljon salilla mul oli vatsassa yhtä paljon rasvaa kuin nyt on kämmenselässä. Pienenä mun isovanhemmt olisivat halunneet et muutan niille et ne voisivat syöttää mut kunnolla. Pellillinen pullaa päivässä ei mitään muutosta missään. Kilo suklaata ei tunnu missään.... Mitäs teet? No näkyyhän vatsalihakset paremmin :-)
Mm. rasvaisessa kalassa on paljon sitä hyvää kolesterolia, joka kuljettaa huonoa pois.

Kannattaa siis pitää ruokavaliossaan paljon silliä, lohta, siika ja muita rasvaisia kaloja.

Itsekin syön läskisoosia, runsaasti voita leivän päällä ja muutenkin aika rasvaista ruokaa. Kolesteroli arvot ovat siellä 3:n kieppeillä ja määritelmä on alipainoinen. Ja tuo ilman mitään suomenruotsalaisuus tekijää.

Syö paremmin, elä terveemmin:

”HDL-kolesteroli kuljettaa kolesterolia pois rasvakyhmyistä sitä suuremmalla teholla, mitä suurempi sen määrä veressä on. Tästä syystä sitä pidetään hyvänlaatuisena kolesterolina. Korkea veren LDL-kolesterolipitoisuus on yleensä haitallisempi kuin matala HDL-pitoisuus. Edullista olisi pieni LDL- ja suuri HDL kolesterolin määrä, jolloin olosuhteet aterooman (verisuonten seinämiin muodostuvat rasvakyhmyt) muodostukselle olisivat epäedulliset.”

”Perintötekijöistämme riippuen osa meistä ei kykene säätämään sisäistä kolesteroliaineenvaihduntaansa ravinnon kolesterolin lisääntyessä, vaan LDL-pitoisuus kasvaa ja voi siten johtaa kolesterolin siirtymiseen kudoksiin. Osa meistä taas vähentää kolesterolin määrää vastaavasti tai lisää kolesterolin erittymistä, jolloin LDL-pitoisuus pysyy muuttumattomana.”
Minäkin olen kuullut tuon selityksen, että hdl vie ldllää pois mut muistin vast nyt kun Irokeesi tuon toi esiin. Sitähän se YTHSän lääkäri mulle selitti aikoinaan et miks mul on niin hyvät arvot. Siis enemmän oli hdllää kuin ldllää ja kokonaiskolesteroli oli 3.1. :-) mut nykyään jo vajaa neljä vaik ruokavalio noin sama kuin parikyt vuotta sitten. Söin muuten kaksi pellillistä pullaa tänä viikonloppuna :-)

kia