Kunniasta

  • 1 / 3
  • Mitä tekisit?
  • 7.1.2005 19:57
Hei ajattelin kysästä ihmisten mielipidettä asiassa, jossa internettiin on minun ihan omalla nimelläni kirjoitettu valheita minusta ja tekemisistäni. Eli kirjoittajana on ollut toinen ihminen, joka sitten on kirjoitellut minun koko nimelläni minusta perättömiä juttuja useisiin eri chatteihin ja foorumeihin. Onkohan tällainen ihan laillista ja kuinka saan ihmisen edesvastuuseen, sillä vahinkohan on jo tapahtunut?

mitä ehdotatte?
  • 2 / 3
  • Statisti
  • 7.1.2005 22:46
Eiköhän tuo ole modernilla tavalla tehty klassinen julkinen kunnianloukkaus eli rikos, josta voi tehdä rikosilmoituksen ja josta voi haastaa tekijän käräjäoikeuteen. Rikos taitaa olla, jos se todella on tapahtunut, ns. asianomistajarikos (korjatkaa, jos olen väärässä). Eli oikeudenkäynnin aloittaminen edellyttää uhrilta aktiivista otetta, kun rikos ei ole julkisen syytteen alainen.

Faktat kannattaa tarkastaahttp://www.finlex.fi -palvelusta. Etsi sieltä "Rikoslaki" tai muu sopiva laki.
Ensiapuna otat yhteyttä foorumien ylläpitäjiin ja vaadit poistamaan kirjoitukset, jos niitä vielä on esillä. Seuraavaksi otat yhteyttä poliisiin, jonka tehtävänä on alkaa tutkia, onko tapahtunut rikos ja kuka sen takana on.