Joulu - vuoden turhin aika

Jälleen on aika jolloin suuri osa ihmisistä on yksin juuri sen ajan vuodesta, kun kaikilla muilla on hauskaa kumppaniensa ja perheensä parissa. Tämä pistää ajattelemaan asioita, joita ei muuten tulisi ajateltua. Asioita joita ei välttämättä edes kannattaisi ajatella. Kaikkialta tulvii joulun ilosanomaa, joka saa vähintäänkin vääristyneen kuvan yksinäisen ihmisen mielessä ja aiheuttaa ikävää ja kaipuuta toisen ihmisen viereen. Tuo ilosanomakin on kieltämättä hieman kyseenalainen.

Mikäs siinä istuessa yksin pizzalaatikon kanssa, televisiosta joka ikinen vuosi samoja ohjelmia katsoen ja miettien mitä voisi olla jos olisi kumppani, ystäviä ja vaikkapa oikein perhe jonka kanssa viettää vuoden synkin juhla. Voisi olla mukava köllötellä sohvalla kumppanin vieressä ja katsella miten mahdollinen jälkikasvu – tässä tilanteessa ilmeisimmin koira tai muu kotieläin – pötköttää tyytyväisenä masu täynnä ja onnellisena. Mutta ei… Joulu on suoraan sanottuna perseestä!
  • 2 / 14
  • NiinPikkuinen
  • 16.12.2004 14:16
Tervetuloa vain meille jouluksi.


...Tosin: jollei jouluna ole lunta, voiko joulupukki tullakaan...
  • 3 / 14
  • Rokkihomo
  • 16.12.2004 15:18
No mutta miksi ihmeessa "joka ikinen vuosi" -??

Itse olen joulun Berliinissa ystavien ja mahd. uusien tuttavuuksien kanssa.

Nahdaan siella ;-) -R
  • 4 / 14
  • TkuPapa
  • 16.12.2004 15:44
Joulu voi kyllä olla joillekin yhtä helvettiä. Kaikilla ei ole mahdollisuutta lähteä ulkomaille esimerkksi työn takia. Myöskin ystävät voivat viettää joulua omien tuttaviensa parissa ja sen sellasta. Suku voi olla niin kaukana ettei sinne kannata parin päivän takia lähteä ja baarissa joulu on sama kuin viettäisi sen kaupan lihatiskillä.
  • 6 / 14
  • Sir Jenkins
  • 17.12.2004 13:04
Ja sitten on me vasta eronneet, jotka myös voivat kohdata joulun yksin. Kavereilla on omat juhlansa, vanhemmilla omat suunnitelmansa. En kuitenkaan koe joulua rasitteena, ehkä koska se ei merkitse minulle itsessään juuri mitään. Onhan se oiva mahdollisuus viettää aikaa läheisten kanssa. Mutta, jos se tärkein ihminen ei enää ole elämässäni mukana, voin myös kohdata joulun yksin. Aika hiljentyä ...
Nii-in .. mikäs olis kehrätessä toisen kainalossa vaikka kivan piiiitkän kävelyreissun jälkeen. Vieressä vielä joku kiva kuuma juoma. Joku leffä pyörimässä, sellainen jota voi katsoa toisella silmällä (toinen on sen herkkupepun kainalossa).

Sopivan seuralaisen löytäminen on kyllä hankalaa hommaa, ihan melkein luovuttaa pitää jo ;)

Itse tulee jouluna kierrettyä auki olevia baareja, muistaakseni se on yleensä "tosi hauskaa", tosin joskus voi käydä ettei muista mitään.. hehee.

Joku "järjesteliä-tyyppi" voisi järjestää "homo-sinkku-joulun", ilman kuusta ja muuta typerää joulu-sälää kyllä. Saattaisin jopa osallistua, ehkä , tai ..
Kokeilin tuota baarijoulua kerran ja jäi kyllä kerraksi. Baarit oli täynnä toinen toistaan vitsikkäämpää ukkoa ja koko ajan joku oli kiinni hanurissa. Ei ihan sellainen joulu jota viitsisi mainostaa :-)

Joulun voisi viettää hyvällä porukalla jossain erämökissä ruokaa laittaen ja saunoen. Kunnon homolesboporukka ja mökille. Olis ainakin ikimuistoinen joulu jos ei muuta ;-)
  • 9 / 14
  • Rokkihomo
  • 18.12.2004 16:05
Tassapa maailman arsyttavin hyvaa joulua -kommentti.

Olen viettanyt yhden joulun aivan yksin, taisi olla nelja paivaa, otin vapaaehtoisesti paivystysvuoron tyopaikalla, jossa ei joulunaikana ollut yhtaan ketaan, kunhan mina hoitelin vahan lammityksia, valoja, tuuletuksia - ja saahavainnot. Jouluruuat oli kaikki hankittu, kynttiloita sytyttelin joka puolelle, ja katselin sohvalla tv:ta + tein kavelyretkia ymparoivissa metsissa. Se oli upeaa!

Valilla vietan jouluja aitini ja muutaman muun sukulaislahimmaisen kanssa. Oksentakaa jo, mutta "oikeasti": se on lahja minulta mm. aidille, ja lahja jota todella arvostetaan myos. Ja se on aina tuntunut hyvalle! (arsyttavalle usein myos, mutta jos vaikka tissuttelee paivan mittaan, niin pysyy itsekin hyvalla tuulella...)

Ja sitten valilla unohdan koko shown ja painun rokkihomoilemaan paikkaan, jossa takuulla on reipasta yoelamaa oli kalenteripaiva mika tahansa - niinkuin tana jouluna. Ja takuulla tulee olemaan hauskaa!

Mutta joulua kyllakaan en unohda: Painun tasta ostamaan viela pari joululahjaa (vihaan tuota ruuhkaa, mutta teen sen), ja kayn kylla moikkaamassa esim. aitiani ensi viikolla.
Eli mars! Tekin siella joululahja-asiat kuntoon, kauppaan tai jos ei halua tai voi osallistua kulutusjuhliin, niin askartelemaan siita! Ja voi aina soittaa. Sitten jouluna. Sille laheiselle, ja sanoa etta toivottavasti voit hyvin. Joulu on hyva tekosyy - varsinkin, kun siella taalla tosiaan voidaan olla yksinaisia.

(jessus kun tiedan miten arsyttavalta taman taytyy nayttaa - ja kuinka "totta" taa kumminkin on!)

Etta hyvaa joulua, ja / tai arkipyhaa, ja / tai loma-aikaa, ja vuodenvaihdetta Rokkihomolta itse kullekin.

(Palaan iloksenne asioihin kuin asioihin eittamatta pian vuoden vaihduttua)
Minä en oikeastaan vietä Joulua. Olen "viettänyt" sitä varmaan 10 vuotta itsekseni.

Minulle Joulu on oikeastaan yli-imelä. Ihan hölmöä. Ostetaan järkyttävä määrä tavaroita, jotka ovat tyhjänpäiväisiä.

Antakaa niitä rahoja joskus ihmisille, jotka ovat puutteen alaisia. Se olisi oikea Joulu.

Olen sillä tavalla "henkinen" ihminen, että raha ja tavara ovat turhia. En oikeastaan ymmärrä niiden päälle mitään.

Vaihto-ehtoja saisi olla. Kukat ovat parasta Jouluna, mutta ylihinnoiteltuja.

Suomalainen Joulu on yhtä paatosta ja mollivoittoa. En ymmärrä. Hauskempaa saisi olla. Älkää olko niin vakavia.
"Jälleen on aika jolloin suuri osa ihmisistä on yksin juuri sen ajan vuodesta, kun kaikilla muilla on hauskaa kumppaniensa ja perheensä parissa. "

Joulu on kapitalistis-kristillinen "mulla on, sullapas ei ole" -juhla. Minä itse ajattelin viettää sen varmuuskopioinnin parissa. On helvetin tylsää viettää joulua yksin. Dösätkään ei liiku, on pakko vain töröttää kotona tai missä sattuu olemaankaan.

"Kaikkialta tulvii joulun ilosanomaa, joka saa vähintäänkin vääristyneen kuvan yksinäisen ihmisen mielessä ja aiheuttaa ikävää ja kaipuuta toisen ihmisen viereen. Tuo ilosanomakin on kieltämättä hieman kyseenalainen."

Naulan kantaan!

"Joulu on suoraan sanottuna perseestä!"

Sinäpä sen sanoit!

Mutta vielä pahempi on uusivuosi: Juhla, jolloin viisivuotiaasta ylöspäin ihmiset ovat räkäkännissä räjähteiden kanssa joita he haluavat ampua vihatun naapurin (=sinun) päällesi tai kenen tahaqnsa vastaantulevan.

Kuka idiootti on keksinyt uudenvuoden ilotulitukset?

Uutta vuotta ajatellessa joulu jopa tuntuu kivalta juhlalta.
En jaksa enää kyllä joululahjoja ostella, enkä mä kyllä niitä enää itse saa, koska alkaa suvun piirissä taas niitä nuorempia olla. Ihan hyvä niin. Pari lahjaa tietty pitää aina ostaa, mut yleensä kyl mielummin säästän nekin rahan ja pidän hyvät uudenvuoden bileet.

Ei joulu turha juhla ole. Lapsille se ainakin tarkoittaa paljon ja onhan se monille muillekin ehkä hyvä arjesta irrottautuminen ja muutenkin vähän jotain muutakin tähän ankeaan arkeen. Ikävää kyllä tosin joulustakin on tullu yhä enenevissä määrin joku dokausjuhla.

Yhden joulun oon intissä viettäny, yhden kavereiden kanssa, mutta muuten yleensä suvun kanssa.

Täytyy myöntää ettei joulu kyl näin vanhemmiten tunnu enää samalta ja tulevia jouluja voisin kyl melkein olla duunissa.