Missä opiskelet/opiskelit?

  • 1 / 73
  • ex-oppilas
  • 23.11.2004 17:04
Valmistuin kolmisen vuotta sitten Vaasan yliopistosta. Näin jälkikäteen ajateltuna on kovin outoa, että homo ja lespo-opiskelijoihin en törmännyt. Onko muilla samoja kokemuksia? Vai oletteko onnistuneet pitämään yhteisiä illanistujaisia ja tapaamisia?
Minä opiskelen Oamk:ssa ja oon onnistunu omasta yksiköstäni bongaamaan useitakin lepakkoja itseni lisäksi. Mitään yhteistä ajanviettoa ei olla kyllä järjestetty. Ei ainakaan mitenkään opiskeluun liittyen. Kaverini (myös lepakko) joka on samassa koulussa ei oo bongannut yhtään lepakoita, eli kyllä siihen oma "aktiivisuus" aika paljon vaikuttaa. Ku pitää silmät auki, niin huomaa kaikenlaista :). Kaikista ei toki päällepäin näe (onneksi), mut niihin oon sitten törmännyt Setan tapahtumissa tai jossain muualla homopiireissä.
  • 3 / 73
  • Jepulis
  • 23.11.2004 19:26
Minä opiskelen täällä helvetinmoisen pakkasen keskellä, eli Rovaniemellä. Siis Lapin yo:ssa. Kai tuossakin lafkassa homoja on mutta enpäs tunne yhtään. Ilmeisesti muualta tulleisiin homoihinkin on tarttunut paikallinen ahdistus ja leimautumisen pelko... (Mainittakoon, että chatti/uikmahalli huoriin en tosin halua sekaantua!)
Valmistuin kauan sitten Raahen tietokonealan oppilaitoksesta. Mistään homokuvioista en ollut tietoinen, enkä tuolloin edes osannut epäillä ketään homoksi. Nyt opiskelen Kumpulan kampuksella, ja sieltä olen bongannut monta baareista tuttua naamaa. Tuttavuutta en ole tehnyt, kun ovat niin nuoria (ja mä ujo).
  • 5 / 73
  • Roilainen
  • 24.11.2004 4:26
Minäkin Roissa opiskelen. Vain Ammattikorkean puolella. Ja tuo ahdistus on varmaan jossain määrin totta. En luultavasti uskalla tulla vähään aikaan ulos kaapistain kun Rovaniemi ei taida olla niitä suvaitsevaisimpia paikkoja Suomessa. En myöskään tunne ketään homoa, en tosin ole siis ollutkaan homouttani julistamassa, olen yrittänyt vain sulautua joukkoon. Kaipa meitä Roissa on enemmänkin kuin kaksi :)
Samoin Rovaniemi, Lapin yliopisto. Ei pahemmin rohkaise Rovaniemen ilmapiiri avoimuuteen, opiskeluaikana olen muutamaan kohtalotoveriin törmännyt, mutta rakkauselämä on varsin ankeaa.. Pitäisiköhän muuttaa seksuaalipakolaiseksi Helsinkiin?
Ei täll stadissakaan sen ihmellisempää ole ;)
Itse opiskelin aikoinaan Kouvolassa, yhtään homoa en ole sillo tavannut, mut mieleen jäi kun kerran ilmoitustaululle ilmestyi lappu jossa kerrottiin opiskelija homo-ja lesbotapaamisest jossain (en nyt muista missä niitä olisi pidetty), se lappu oli tasantarkkan sen yhden työpäivän taululla. Jälkikäteen en ole koskaan kuuluut, että kukan paikallisista nuorista olisi käynyt ko paikassa...
  • 9 / 73
  • Rokkihomo
  • 24.11.2004 15:57
Turun yliopistossa sai - ja saa - kylla opiskella ihan tayspaivaisesti "homona".
Hyva niin, ne ovat olleet mukavia ja monipuolisia vuosia.
  • 10 / 73
  • Höpö Höpö
  • 24.11.2004 21:34
Itse olen asunut Rovaniemellä jo pitempään enkä ole kokenut paikkaa sen suvaitsemattomammaksi tai ahdistavammaksi kuin mitään muutakaan paikkaa jossa olen asunut (Esim. Hesa). Kyllä taitaa nämä edellä kirjoittaneet ihmiset olla itse ahdistuneita kaappihomoja. Itse olen tutustunut todella moniin ihmisiin näiden vuosien aikana, ihan avoimesti eläviin homopareihin kuin sinkkuihin. (Itsekin olen elänyt avoimesti lähes kaikki nämä vuodet täällä Roissa miesystäväni kanssa enkä ole koskaan törmännyt suvaitsemattomuuteen) En ole omasta mielestäni ollut mitenkään aktiivinen tutustumaan kehenkään, mutta jostain niitä homotuttavuuksia on vain tullut. Eli tämäkinkö kertoo Roilaisten ahdasmielisyydestä? Olen toki itse sosiaalinen ihminen.

Jos kerran yksinäisyyttänne ruikutatte, oletteko koskaan käyneet esimerkiksi Rovaniemen Setan järjestämissä kahvi-illoissa tai bileissä? Kurkatkaapas esim. ko. paikallisjärjestön kotisivuille; vaikuttaisi, että toiminta on hyvinkin aktiivista: http://rovaniemenseta.fi/

Eli, turha on syyttää ja leimata koko kaupunkia ahdasmieliseksi ja ahdistuneeksi jos itse olette sitä ja pelkäätte olla sitä mitä oikeasti olette!
Olen opiskellut vuoden Joensuussa ja nyt parisen vuotta Turussa, yliopistossa. Ei Joensuu nyt mitenkään ahdasmielinen paikka ollut, mutta kyllä gayväestöä on niin paljon enemmän tääl Suamen Turuus. Vaikka kuulemma Joensuu onkin Suomen Turku. :)
Minäkin opiskelen Lapin yo:ssa enkä todellakaan ole kokenut mitään syrjintää, päinvastoin. Täällä saapi olla oma ihtensä.
Minä puolestani taidan edustaa SAMK:n vähemmistöä, koska en ole "bongannut" ketään muuta naisiin menevää naista- itseni lisäksi, sääli sinänsä ;)
suht paljon håmåja ja läsbåja Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa, ei kuitenkaan mitää ihmeempää yhteiseloa :/
Kiva huomata että meitä rovaniemeläisiä on enemmänkin. Minäki opiskelen siel ammattikorkean puolella :)
  • 17 / 73
  • ex-roilainen
  • 29.12.2004 2:08
Onhan sitä Roissa elämää, ja aivan liiaksikin. Esim. piti laittaa uimahalli Vesihiisi boikottiin kun heti oli irstaan äijät kullissa kiinni ja ukkomiehet kuolaamassa perrään ja ehdottelemassa ties mitä. Ugh! Tais siellä olla joitakin AMK-laisia kaappihomojakin kyttäämässä - toivottavasti et ollut yksi niistä.
Rovaniemi ja Lapin yliopisto täälläkin. Hyvä olisi ilmaista, että onko kyseessä lesbo vai homo, koska ao. asioiden suvaitseminen on valitettavasti vähän eri tasolla.

Tuskinpa Rovaniemi sen ahdasmielisempi on kuin muukaan paikka. Suvaitsemattomuutta on kaikkialla. Rovaniemi on vain niin pieni paikka, että kaksoiselämä on hyvin vaikeaa.
Ouluhan on tuossa vieressä, sinne voi mennä viikonlopuiksi pakoon.

Yliopistoympäristössä jos ei homo voi olla, niin sittenhän ei missään, niin olen arvellut. Silti olen aika pitkälti kaapissa, osa kurssikavereista tietää. Olen kuullut toisista homoista yliopistolla, osa hyvin yleisessä tiedossa, osa kaapissa.

Kaappihomoutta ratkaisuna on turha halveksua, se ei tee ihmisestä huonompaa. Moni menestynyt ja tunnettu ihminen on ollut kaapissa osan elämästään tai on yhä.

Itse aion opiskella opinnot vähin äänin ja muuttaa sitten ulkomaille tai Helsinkiin.
  • 19 / 73
  • ex-roilainen
  • 29.12.2004 10:45
Minun mielestäni kaappihomot ja ukkomiehet (huoraavat) eivät ole ihmisiä, vaan kuuluvat suoraan alempaan kastiin. (ali-ihmisiä) Itse en voisi ikinä alentua niin alas, että alkaisin seksuaaliseen kanssakäymiseen ukkomiehen kanssa. Kukaan itseään kunnioitta hopmoseksuaali ei sitä tee.
Mitähän tekemistä kaappihomoilla ja huoraavilla ukkomiehillä on keskenään? *pohtii*

Suomen julkkiksista on kaappihomoja. Pidätkö heitä "ali-ihmisinä"? Ovat niin saamattomia ja kykenemättömiä ihmisiä vai mitä? Voi voi.

Kaappihomo = sinkkumies, joka ehkä näyttelee tapailevansa naisia, mutta ei oikeasti naisen kanssa seurustele. Vaikenee siis yksityiselämästään työpaikallaan/opiskelupaikassaan. Se ei mitenkään liity uskottomuuteen.

Kulissiavioliittoon ei ole mitään tarvetta nykypäivänä VAIKKA on kaapissa, on aivan tavallista että on sinkku.
Joissakin ammateissa silti kaapissa oleminen on helpompi valinta.
Mitähän tekemistä kaappihomoilla ja huoraavilla ukkomiehillä on keskenään? *pohtii*

Suomen julkkiksista on kaappihomoja. Pidätkö heitä "ali-ihmisinä"? Ovat niin saamattomia ja kykenemättömiä ihmisiä vai mitä? Voi voi.

Kaappihomo = sinkkumies, joka ehkä näyttelee tapailevansa naisia, mutta ei oikeasti naisen kanssa seurustele. Vaikenee siis yksityiselämästään työpaikallaan/opiskelupaikassaan. Se ei mitenkään liity uskottomuuteen.

Kulissiavioliittoon ei ole mitään tarvetta nykypäivänä VAIKKA on kaapissa, on aivan tavallista että on sinkku.
Joissakin ammateissa silti kaapissa oleminen on helpompi valinta.
Hämeen ammattikorkeakoulu ja International Business -koulutusohjelma on takana Valkeakosken pikkuruisessa selluloosakaupungissa. Avoimesti homoja/lesboja opinahjosta en itseni lisäksi tuntenut ketään, mutta kyllä gaydar välillä vilkutti punaista =) Pienten kaupunkien huono puoli on juurikin sisäänpäinlämpiävyys ja hieman rajoittuneemmat mielipiteet meitä "poikkeavia" kohtaan. Mutta kyllähän tuolla eleli....
No täällähän on paljon rovaniemeläisiä =) Kun sukupuolta joku kysy, niin mie oon tyttö ja samalla vuosikurssilla on muitakin kaltaisiani =) Olen todella avoimesti ollut oma itseni ja koko ajan satelee vain kannustusta ja positiivista palautetta, myös yliopistomaailman ulkopuolella.
Itse olen Tampereen TYKissä, mikä on ainakin lukioksi tosi suvaitsevainen. Ihmiset on avoimia ja näin.. Muita TYKistä? Mutta siis yllättävän monenlaisiin tyyppeihin törmää kun uskaltaa pudotella muutakin kuin small talkia. Kannattaa kokeilla.
Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa opiskelen... Opiskelijoiden määrään nähden kovin niukasti on homo- tai bi-ihmisiä löytynyt :(
Onkos Tampereen suunnan lepakko- tai bisse tytöt opiskelemassa lainkaan?
Itse PIRAMKssa ja lähimmät kaverit tietää,vaikkei mikään salaisuus ole ollu...eiköhän sen jo muutkin oo tajunnu...:)
Tampereella poliisikoulussa ja vaikeahan täältä on ketään samanlaista löytää jos edes on. Kukaan kun ei ainakaan avoimesti kuuluttele itsestään, tai ole sellainen että ulkoapäin jo näkisi. Olisi kuitenkin ihan kiva kuulla, jos on muita samalla alalla tai allalle aikovia...
Magga, nyt bongasit yhden SAMKilaisen! Eräässä SAMKin Rauman yksikössä opiskelen :o)
Pohjois-Karjalan Ammattiopisto, Kitee ja kokkipuolella :/ koulusta tien varmaks muutaman bissen.. Ja sit no.. yks joku tyyppi on lepakko, mut en mä oo jutellu sen kanssa*wirnwirn*
Noo, Hgin yliopistosta yllättäen löytyy paljonkin meikäläisiä, ei tartte paljon etsiskelläkään. stadiassa vähän hiljasemman tuntuista. ja kun nyt olen varma että täälläkin surffailee vaikka kuin paljon stadialaisia, niin oisko typerää järkätä jotain..? edes sos./terv.alalle mitä itse opiskelen.
jyväskylän ammattiopisto, ei tosiaankaan mikään suvaitsevainen paikka :(
joskus ihan pelottaa kuunnella kun "isot amispojat" kertoo miten "tuli taas viikonloppuna hakattua hinttejä".. jos rohkeus riittäis, menisin sanomaan pojille mielipiteitäni, mutta pieni ja pelokas kun olen... surullista :(
Tampereen yliopisto.

Meillä toimii oma hlbt-kansan kerho (Sekava), jonka postituslistalla porukkaa on jotain sata, mutta aktiivisia esim. tapaamisissakävijöitä on alle kymmenen. Eikä se ole mikään suljettu salaseura, tervetulleita ovat muiltakin tahoilta (muista oppilaitoksista) olevat kanssaeläjät, myös heterot. Kaappi on kaikille avoin =)

Bongailen meitä vinoviettisiä yliopistolla aina silloin tällöin, mutta eipä monista sitä osaa edes päällepäin sanoa. Esim. minusta itsestäni...

Setan ja/tai Sekavan jutuissa jos vähänkin pyörii, niin sitä kummasti tapaa muitakin meikäläisiä.

Valikoidusti kaapissa, riippuu kenen kanssa on tekemisissä. Esim. onko sillä seksuaalisuuden julistamisella edes mitään merkitystä.. Kämppiksille ei ole vieläkään tullut ilmi, elleivät hiljalleen ala hiffata juttuja itse. Mutta jos tässä nyt seurustelemaan alkais, niin mitään salaamaan en kävis.

En ole kokenut tätä kaupunkia mitenkään ahdistavaksi, kait se on paljon omastakin asennoitumisesta kiinni. Joskus olen kyllä miettinyt, että missä kaikki Tampereen sinkkulepakot aikansa viettää, kun Mixeikin on tosi miesvoittoinen paikka. Ei kai kaikki sentään joukkueurheilijoitakaan ole?
  • 36 / 73
  • Glitteripoika
  • 12.4.2005 22:23
Oamk:ssa, kahalla. Pitää olla aika sokee, jos mua ei tunnista =) hehheh! mut uskosinpa, et ton kokoiseen kaupallisen alan yksikköön, jossa myös kirjastoalaa opetetaan, mahtuu muutama muukin meikäläisiä! ja parihan minä olenkin jo bongannut!
Mä opiskeleen nytte vaasan Ammattiopistossa .. ja
en kyllä oo törmääny paljon homoihin ja lesboihin ..
tunnen kyllä muutamaan...
Hellou Joop! Täällä on yksi kaveri jolla on parhaillaan menossa haku poliisikouluun... Meiliosoitekin on tossa jos kiinnostaa heittää meilillä.

-Eeeemeliii!
...jatkanpa vielä ja tiedustelen että onkos homo/lesbopoliiseilla olemassa mitään toimintaa minkäänsortin yhdistyksen/forumin tms kautta?

-Eeeemeliii!
minä alotin viime syksynä opinnot ko. oppilaitoksessa, enkä vielä ainakaan ole yhteenkään homoon/lesboon törmännyt.outoa, että niitä(meitä) on niin vähän.
ko.oppilaitoksella tarkoitin Vaasan Yliopistoa. (ei näyttävästi liittänytkään lainausta vastaukseen)
Meitähän on Lapin yliopistossa melkoinen määrä. Ilmoittaudun joukkoon \o/ Pitäiskö laittaa jaosto pystyyn tms :D

(Tyttö olen siis.)
oho, yllättynyt olen että vaasan yliopistossa muitakin.hiljaista kyllä on.koko fucking vaasassa.
Järvenpään Seurakuntaopistossa, nuoriso- ja vapaa-ajanohjauslinjalla.
Niin tosiaan, unohtui tyystin..

Tuolla meidän opistolla on ainakin 8 varmaa lesbo/bi-tapausta (minä mukaan lukien), pari homoakin löytyy.
  • 48 / 73
  • Villmanstrand
  • 5.7.2005 14:47
Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa.... Hiljaista on gayrintamalla :(
lappeenrannassahan minä... en oo kyl yliopistolta miekäläisiin tutustunu mut en oo oikeestaan ettinytkään... kai se pitää lähtee seuraa ettimään pk seudulta sitte...
moi

opiskelen lahdessa LAMK:issa musiikin laitoksella soiton opettajaksi =) (tosin en kyllä ole kaapissa enää ollut pitkään aikaan) meidän "laitoksella on todella paljon homoja ja bissejä. sekä muutama lesbokin mahtuu mukaan joukkoon =)=) siellä kyllä porukka tunnistaa toisensa aika hyvin jo =)
Vaasan yliopisto.

Yliopisto itsessään vaikuttaa ihan suvaitsevaiselta ja avarakatseiselta mutta kun siellä on homoja niin _vähän_. Luulin pitkään että olen koko kaupungin ainoa vinoviettinen. Sääli sinänsä koska Vaasassa olisi ihan hyvä meininki sateenkaariväestöä ajatellen.
Lapin yliopisto on myös minun opinahjoni. Itse tunnen samassa paikassa opiskelevia sateenkaarikansalaisia kymmenkunta, eli onhan meitä siellä. :)
Turun AMK:ssa resonomiksi opiskelen ja ihan avoimesti olen oma itseni ja hyvin menee ^_^
ib-lukiossa sotkamossa. alotan siis tänä vuonna. Tiovottavasti löytyy joku. todennäköisesti kuitenkaan ei....:(
Entinen TTKK nykyinen TTY.

"Näin jälkikäteen ajateltuna on kovin outoa, että homo ja lespo-opiskelijoihin en törmännyt. Onko muilla samoja kokemuksia? Vai oletteko onnistuneet pitämään yhteisiä illanistujaisia ja tapaamisia?"

Kyllä oon törmännyt niin TTKK:lla ku TAY:lla. Sekavan tapaamisissa ja muutenkin.
Tampereella myös yliopistossa. Itse kuulun siihen ei-aktiiviseen porukkaan Sekavan postituslistalla. Bongattu on joitakin, mutta mitenkään aktiivisesti en ole pitänyt tutkaa päällä.

Koska en niin aktiivisesti ole muutenkaan mukana opiskelijaelämässä, eipä ole tullut ongelmia oven avaamisessa. Niille, joiden kanssa olen ystävystynyt, olen oven avannut tietysti.

Olen myös miettinyt, kuten jotkut edellä, että jollei yliopistossa voi olla oma lepakko-itsensä, niin eipä paljon muuallakaan. - Niin helppoa se ei kuitenkaan ole. Riippuu varmaan vähän siitkin, mitä opiskelee, eli minkälaiset kuviot on kanssaopiskelijoilla (oma kokemus=hyvin suppeat)

Joku uteli, missä Tampereen lepakot viihtyvät. Mun kaverit ja tutut ainakin kuluttaa Mixein penkkejä, mutta varsinkin isommissa bileissä Trella ja Helsingissä on kuulemma "pakko" käydä. Ikävä juttuhan tietysti on, että oman kullan löytäneet on aikamoisia nyhjääjiä, eli sitten bileet jää vähemmälle. Itse en ole koskaan viihtynyt gay-paikoissa, vaikka nuorempana ne tulikin järjestäen koluttua.
lisätäänpä listaan vielä yhden kerran lapin yliopisto ja rovaniemi. kun siellä sattui tutustumaan oikeisiin tyyppeihin, niin ainakin lesboja tuntui olevan paikka puolillaan. poikana se vain ei kauheesti lohduttanut:)

mitä ouluun tulee, niin kyllä rovaniemi on paljon suvaitsevaisemman, nuorekkaamma ja energisemmän oloinen kaupunki, mennen tullen! asiaa tuntemattomana saattaisin jopa arvella syyksi suhteellisen runsasta kulttuurihörhöväkeä eli taiteiden tiedekuntaa.

muuttaisin ehkä jopa takaisin jos tosi hyvä työpaikka löytyisi...
Tuntuis vähän että miehet viihtyy paremmin kaapeissaan?Yliopistoissakin. :(
Tuosta Rovaniemestä, että eikös se oo tilastoisssa monena vuonna ollut jo Suomen väkivaltaisin kaupunki? Suhteessa väkilukuun. Tiedä sitten kehenkä se väkivalta kohdistuu ja kuka sitä tekee.
Opiskelin Joensuussa 1989-1995. Kävin niinä aikoina usein Aavapirtillä bileissä. Muutoin siellä oli ihan hauskaa mutta muita parikymppisiä miehiä ei siellä käynyt - lesboja ja vanhoja ukkoja kyllä piisasi.....
Opiskelin JAMK:lla sotella ja kyllä siellä näky meikäläisiä olevan myös, jopa kaveripiirissäkin :)
Nimimerkillä Joop kyseli keväällä löytyykö poliisikoululta muita. Huhtikuusta 05 on ainakin yksi löytynyt.
Olipas hauskaa lukea kommentteja Rovaniemestä, vanhasta kasvinkaupungistani. Muutin sieltä pois parisenkymmentä vuotta sitten ja yliopiston myötä kaupunki lienee muuttunut aika kovin.

Itse opiskelin aikoinani Helsingin kauppakorkeakoulussa. En rekisteröinyt silloin juurikaan sateenkaarikyltereitä, mutta se on varmaankin enemmänkin johtunut siitä, etten ollut vielä tunnistanut edes omaa vinoviettisyyttäni:).
No meikäläinen on ex sateenkaarikylteri ja iloiselta 80-luvulta o:) sieltä markkinoinnin puolelta silloin muinoin valmistuin .... aktivismia oli enemmän politiikan suunnalla ei niinkään naisten kesken sateenkaaren tällä tai tuolla puolen....
Opiskelin 3 vuotta suurtaluoskokkiksi yhdessä päääkaupunkin ammattioppilaitoksessa ja valmistuin keväällä 2005.
Pikkunen, mitä alaa opiskelet? Harjulla? Viitaniemessä? Noita raukkiksia valitettavasti löytyy aikalailla.. omalla linjalla kaikki suhteellisen suvaitsevaisia (jotain jo varmaan kertoo se, etten ole kolmen vuoden aikana kuullut kenenkään sanovan yhtäkään sanaa homoista/lepakoista .. siis ainakaan rasistisessa mielessä) .. kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa ;)
Mä oon lähössä Vaasan yliopistoon opiskelemaan. Hyvä jos siellä on suvaitsevainen ilmapiiri, toivottavasti tutustun siellä muhinkin homoihin.
Muut eivät vissiin oo siellä homoihin törmänneet mut toivottavasti jatkossa sinnekin saa jotain verkostoa. Vai osaisko joku sanoa että onko siellä jo?