Narsistin uhri

  • 1 / 44
  • Sir Jenkins
  • 5.11.2004 13:08
Sanotaan, että lopulta totuus aina paljastuu ja riittävän ajan kuluessa palaset loksahtavat paikalleen. Olen nyt järkytyksekseni tajunnut hyvin todennäköisesti joutuneeni narsistin uhriksi. Siispä ajattelin kysellä täällä, onko muilla vastaavia kokemuksia?

Narsisti on ihminen, joka manipuloi toisia ihmisiä korostaakseen ja tuodakseen esiin omaa kaikkivoipaisuuttaan. Toiset ihmiset ovat hänelle välineitä, tunteettomuus ja empatian puute ovat ilmeisiä, vaikka niitä sanallisesti ilmaistaisiinkin. Sanat ja teot ovat ristiriidassa. Itseen kohdistuvaa kritiikkiä ei siedetä. Toisista ihmisistä haetaan ihailua ja etua, he ovat väline sen saavuttamiseen.

Esimerkiksi ihmissuhteissa narsisti toteuttaa "hajoita ja hallitse" periaatetta, suosii toisia, torjuu toisia, alistaa joitakin. Syyllisyyttä narsisti ei koe, anteeksi voidaan pyytää, mutta se ei merkitse mitään, muutosta ei tapahdu, sillä anteeksi pyyntö on vain keino jatkaa tilannetta, selvitä eteenpäin ja valmistatua uuteen iskuun.

Ironista kyllä, nyky-yhteiskunta suosii narsistisia piirteitä, ne takaavat jopa menestystä esim. liike-elämässä.

Omat kokemukseni siis kumppanista ja etenkin tämän ystävästä. Yllättäen narsistit voivat viihtyä toistensa seurassa, kunhan eivät ole yhtä vahvoja narsismissaan!!

Kuva omasta tilanteestani on vielä jäsentymätön. Mutta sellaiset asiat kuten, minun väitetään olevan toisenlainen kuin olen tai itse tiedän olevani, olematon kriitin sietokyky, valehtelu ja peittely, alistamisyritykset, ylitsepursuava päteminen, syyllistäminen, näin päällimmäisinä.

On esitetty, että narsistisen ihmisen tunnistaa n. 2 vuoden tuttavuuden jälkeen. Joka tapauksessa, he ehtivät aiheuttaa suurta mielipahaa, jopa mielenterveydellisiä ongelmia, ennen kuin uhri tajuaa mistä on kyse. Syy on hyvin yksinkertainen, narsisti onnistuu huijaamaan, koska on taitava manipulaattori, ja sairaan mielen logiikka toimii eri tavalla, lopulta kuitenkin kokonaisuus yleensä paljastuu.
Kuulostaa tutulta. Valitettavasti tilanteen tiedostaminen ei palauta alkutilannetta.
Kuulostaa ihan entiseltä kämppikseltäni joka ajoi minut hermoromahduksen partaalle. Jotain otin opikseni kuitenkin, enää en edes yritä sietää tuonkaltaisia ihmisiä.
  • 4 / 44
  • Lisää tietoa
  • 5.11.2004 19:14
Narsismista löytyy reippaasti tietoa osoitteesta tukiasema.net

Siellä on muun muassa keskusteluja, joissa narsistin kanssa eläneet jakavat tuntojaan.
  • 5 / 44
  • Rokkihomo
  • 5.11.2004 20:15
Hei, nyt tulee vahan pidempi viesti.

Minulla(kin) oli tallainen kamppis ja aikanaan hyvin laheinen ystava. Kun tutustuimme, han oli niin valloittava ja mukava etta ystavana kai rakastuinkin haneen. Lopulta olimme myos kamppiksia.

Nuo "oireet", joita keskustelun aloittaja tuohon listasit, liippaavat lahelta myos sellaista, jota tavataan kai maaritella psykopatiaksi. On ihmisia, jotka selviavat toistaan ja tekemisistaan hyvin vahalla olemalla valloittavia ja vakuuttavia. Seurasin tallaista lahelta. Isot tyoprojektit ja huikea maara ihmissuhteita hoituivat jonkinmoisilla sosiaalisilla spektaakkeleilla - muut ihmiset kaiketi sitten tekivat ne varsinaiset tyot, ja siivosivat sosiaalisia sotkuja ja ihmmisuhteitaan, kun tama porhalsi taas eteenpain.

Jotenkin siihen vakuuttavuuteen ja valloittavuuteen tuntui liittyvan kilpailukin, ja paamaarana aina keskipisteena oleminen. Tallaisessa voi myos onnistua: seurasinhan lahelta myos ainakin viidet kihlautumiset (ja kyseessa siis ei ollut ns. "pikkupoika", vaan hyvinkin aikuisen ikainen mies).

Omalla kohdalla asiaan kuului mm. tallaisten ominaisuuksien osoitteleminen toisista (minusta ja muista myos), ja samalla kun han mm. rikkoi useita aiemmin solmimiani sosiaalisia suhteita (miksi? Koska sai siita jotain iloa itselleen + nuo ystavat myos), syytti muita ihmisia "sosiaalisesta pelaamisesta". Koska han oli osasi olla hyvin vakuuttava, hyva osa omaa silloista sosiaalista elamaani tosiaan romahti.

Vakuuttavuudessaan ja valloittavuudessaan minulta meni pitka aika (liian pitka) ennen kuin aloin tajuta kaikkea tata, sosiaalista pelia (ja vauhdilla etenevaa alkoholiongelmaa, joka jotenkin liittyi tahan).

Siina vaiheessa han sitten otti projektikseen sotkea viimeisetkin ystavyyssuhteeni, mukaanlukien hyvin laheisen toisen kamppikseni (joka nyt oli aika paljon enemman kuin "vaan kamppis"). Yksi erittain pitkaaikainen ystavani sai minut lopulta tajuamaan tata kuviota kunnolla - oltuaan ensin itse taman ihmisen manipulointiyritysten kohteena.

Minun oli muutettava joksikin aikaa toiseen kaupunkiin ottamaan etaisyytta tahan kaikkeen. Samalla, minun oli sielta toisesta kaupungista kasin aloitettava uusien sosiaalisten suhteitten solmiminen, kun minut oli varsin hyvin eristetty niin monista aiemmista.

Tassa on samalla kyseessa ainoa ihminen tassa maailmassa, johon nahden olen antanut itselleni luvan olla koskaan antamatta anteeksi.
Tama siita huolimatta, etta han lopulta paatyi psyykkisesti sairaaksi diagnosoituna hoitoon, ja "sairaille" ihmisille kai pitaisi antaa anteeksi...

. . .

Laitoin talla kertaa kommentin ilman (ainakaan tarkoituksellista) ironiaa tai sarkasmia, koska tassa on asia, jossa nyt yli viisi vuotta myohemmin edelleenkin
olen kieltamatta vahan toipilaana.

Hm, ehka olisi pitanyt kayttaa jotakin kertakayttoista nimimerkkia, mutta menkoon nyt.
Olkaa ihmiset varovaisia "liian" valloittavien ihmisten kanssa.

- R
Aina saa ystäviä niin kauan kuin on rahaa ja sitä myös levittelee ympärilleen. Kun elämän tarkoitus on pitää hauskaa eikä ota vastuuta tekemisistään, niin soppa on valmis.

Homopiireissä hyväksikäyttö on tavallista, koska nuorilla homoseksuaaleilla on niin suuri rakkauden ja hyväksytyksi tulemisen tarve ja yksinäisyys on sietämätöntä. Samoin halu elää ja kokea asioita on suuri, mikä on luonnollista, koska sitä on täytynyt jarrutella homovihamielisessä perheessä ja ympäristössä pitkään. Keskimäärin homoseksuaalisten miesten seksikokemukset jäävät heteroiden vastaavia myöhemmäksi ja liittyvät esim. opiskelujen aloittamiseen, johon tulee myös halu itsenäistyä. Tavallaan nuori on niin avoin ja suojaton, joten siihen on hyvä iskeä sellaisen, joka on jo tyrinyt ihmissuhteitaan ja joka on tunnettu omista mokistaan pienessä homopiirissä , jossa juorutaan paljon.

Kannattaa varoa sellaisia miehiä, jotka vaikenevat usein ja joilta ei saa kunnon vastausta, kun tiedustelee yksityisasioita. Miksi hän ei ole avoin sellaiselle, johon haluaa luoda suhteen ja joka on mahdollisesti rakastettu? Aina kannattaa myös tarkistaa asioita ja niiden todenperäisyyttä. Rahaa ei kannata antaa lainaksi, jos sitä pyydetään. Varokaa rahan pummaajia ja niitä, joille pitää aina tarjota. Minusta kannatta varoa myös niitä, jotka haluavat luoda nopeasti intensiivisen suhteen.

Omista periaatteistaan ei kannata luopua kenenkään ihmisen vuoksi. Tietynlainen jämäkkyys on hyväksi.
  • 7 / 44
  • just joo
  • 5.11.2004 21:02
Haistakaa vittu saatanan inisijä luuserit. Kyllä raha ym. kelpaa, mutta sitten aletaan valittaa muka narsisteista, jotka muka olisivat käyttäneet teitä surkimuspellejä hyväksi. Itsehän olette tienne valinneet.

Olette säälittäviä.
just joo: kertoisitko enemmän niistä luusereista? Se vasta olisikin mielenkiintoista luettavaa.
Tämä narsistisen persoonallisuuden määrittely on aika kiinnostava... Vaikuttaa siltä, että monillakin ihmisillä on narsistisia piirteitä mutta että vasta kasautuessaan jollekulle nuo piirteet synnyttävät varsinaisen narsismin. Luulisi, että narsistien joukossa on paitsi valloittavia seuraihmisiä, myös ihmisiä, joilla on hyvin vähän ihmissuhteita. Hmm... Vainoharhaisesti alkaa jo miettiä, onko itsekin narsisti ;) Mutta ehkä ei sentään - luulen, että itsereflektioni sisältää myös tervettä itsekritiikkiä ja ihan oikeaa empatiaa :)
On totta että meillä kaikilla voi olla tuollaisia piirteitä. Diagnostisessa mielessä ei kuitenkaan esim. ohimenevällä, tilapäisellä johonkin tilanteeseen liittyvällä narsistisella piirteellä ole merkitystä. Se on normaalia.

Seuraavassa ovat narsistisen persoonallisuuden diagnostiset kriteerit. Diagnoosi voidaan napsauttaa henkilölle, joka täyttää näistä kriteereistä viisi. Pitää tietenkin muistaa, ettei diagnosointi ole ihan näin yksinkertaista, joten ei kannata tämän perusteella vielä mennä itse kavereitaan mapittamaan "hullujen kirjoihin":

1) Henkilöllä on suuret käsitykset itsestään (esim. liioittelee lahojaan ja saavutuksiaan, odottaa perusteettomasti muiden pitävän häntä ylivertaisena.)

2) Keskittyy ajatuksissaan jatkuvasti mielikuviin rajattomasta menestyksestä, voimasta kauneudesta tai suuresta rakkaudesta.

3) Uskoo olevansa ainutlaatuinen ja erikoinen ja kokee että häntä ymmärtävät vain muut huomattavat henkilöt ja instituutiot, joiden kanssa hänen tulisi olla tekemisissä.

4) Vaatii korostunutta ihailua.

5) Kokee olevansa oikeutettu erityiskohteluun ja saamaan toiveensa täytetyiksi.

6) Käyttää häikäilemättä muita hyväkseen.

7) Empaattisuuden puute: haluttomuus huomata toisten tunteita ja tarpeita tai eläytyä niihin.

8) Henkilö on usein kateellinen muille tai uskoo muiden kadehtivan häntä.

9) Ylimielinen ja röyhkeä käytös tai asennoituminen.
Kundi-78: Esittämäsi kuvaus vastaa likimain 80 - 90% pääkaupunkiseudun homoista - ainakin sen mielikuvan perusteella, joka minulle on kertynyt vuodesta 1980 - alkaen PKS:n homopiireissä liikkuessani. No, viime vuosinahan tuon narsismin rehottamisen on saanut huomata niin dtm:ssä kuin hercussakin. Ja varsinaiset narsistithan löytynevät täältä... Ainakin lukiessani mielipiteitä pukeutumisesta, ihmisyydestä, parisuhteista ja yleensä homoista.

Vaan kukapa sen itse tunnustaisi - edes itselleen...
Ne kokemukset mitä minulla narsisteista ovat ovat toistavat seuraavia piirteitä (kts. em. tukiasema.net ja siellä mainitu linkit).

Ei kestä itseensä kohdistuvaa kritiikkiä, vaan ärtyy hyvin herkästi.
Kaikkivoipaisuus, eli suuret luulot itsetään.
Empatian puute.
Narsisti ei noudata mitään sääntöjä (paitsi, jos ne ovat hänen edukseen)

Narsistilla ei ole omaatuntoa.

Näihin näyttäisi liittyvän ns. narsistinen loukkaus. Eli narsisti ei voi sietää kaikkivoipaisuuteensa kohdistuvaa loukkausta. Sellainen aiheuttaa selittämättömän raivonpuuskan. Narsisti katsoo asiakseen kostaa. Noissa em. teksteissä kerrottiinkin, että narsismiin liittyy aina väkivalta, yleensä psyykkinen, mutta joskus myös fyysinen.

Tottakai itsekkäitä piirteitä on jokaisessa. Varmin merkki siitä, että ei ole narsisti on se, että epäilee olevansa. Narsisti ei itsestään moista epäile.

Ehkä tästä on apua joillekin. Itse ihmettelin pitkään mikä mättää kun kumppanini uusi ystävä tuntui alkavan hallita perhe-elämäämme. Sairaan mielen logiikkaa on vaikea tajuta. Toisaalta mieleltään sairas ei tunnusta eikä noudata normaaleja käyttäytymissääntöjä, siksi asioista huomauttaminen tms. ei auta, ei tietenkään, koska empatiaa ei ole.

Tukiasema.netin ja sen kirjoitusten linkkien avulla, minulle valkeni narsistin logiikasta tämä. Narsisti manipuloi ihmisiä todistaakseen omaa kaikkivopaisuuttaan. Esim. kateudesta toisten parisuhdetta tai ystävyyttä kohtaan, narsisti tuohoaa sen. Narsisti ottaa sisäpiirisuosikkeja ja torjuu ja alistaa toisia, käyttää hajoita ja hallitse -periaatetta. Jos tälläiselle henkilölle menee esimerkiksi kertomaan, että tuntuu pahalta kun teet niin ja näin, niin sehän on vain mannaa hänen korvilleen! Viimeistään tässä vaiheessa pitäisi valjeta, että ei olla tekemisissä normaalin ihmisen kanssa.

Sitten ovat tietysti ne narsistit, jotka käyttävät ja hyädyntävät ominaisuuksiaan liike-elämässä. Siellä heillä itse asiassa on paljon menestystä saatavilla ja väitetään markkinatalouden suosivan narsistisia luonteenpiirteitä.

Karmeinta luettavaa olivat ennusteet narsistin parantumiselle. Sitä ei juurikaan nähty mahdollisena! Joku kuvasikin narsisteja hirviöiksi, omien kokemusteni perusteella olen samaa mieltä.
Tuntuu siltä että narsismi ja psykopatia on sekoitettu. Ei se mitään, asioiden sotkeminen on psykologiassa tunnusomaista.

Jos nyt kuitenkin määritellään. (Ai niin, olen muuten itse narsisti)

Narsisti ihailee muihin ihmisiin tekemäänsä vaikutusta. Samalla hän realistina tajuaa ettei se kuva vastaa todellisuutta. Tämä luo hänelle sellaisen yksinäisyyden ja riittämättömyyden tunteen, jota hän paikkaa julkisuuskuvaa kohentamalla.

Joskus psykologisissa teksteissä on sellaista että narsisti ihailee itseään, mutta se on väärin. Narsisti ihailee toisiin ihmisiin tekemää vaikutusta ja inhoaa itseään.

Narsisti on kokenut kovan kohtelun lapsena, hän on saanut ankaran kasvatuksen, mutta narisisti on kuitenkin tuntenut että häntä on rakastettu. Siksi hän pystyy myös rakastamaan ja tuntemaan empatiaa.

Psykopaatilla taas on samanlainen kehityshistoria kuin narsistilla, mutta ero on se, ettei psykopaattia ole kukaan lapsuudessa rakastanut eikä hän kykene empatiaan.
"Ne kokemukset mitä minulla narsisteista ovat ovat toistavat seuraavia piirteitä (kts. em. tukiasema.net ja siellä mainitu linkit)."

Tukiasema.net on täynnä hevonpaskaa.
Sanotaan mm. "Masennuslääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta". Kyllä vitun aiheuttavat!
Masennuksen hoitoon ei myöskään suositella ruokavaliomuutosta.

Narsismia en tuolta sivustolta edes löytänyt.
"Ja narsisti, kuten kukaan henkisesti sairas, ei tiedosta olevansa narsisti eli sairas."

Tunnen yhden masentuneen anorektikon joka kyllä tunnustaa olevansa masentunut ja anorektikko. Tunnen muuten useita anorektikkoja jotka sanovat olevansa anorektikkoja ja ulkonäöstä päätellen ovatkin.

Mistähän se johtuisi? Ehkä se johtuu siitä että heidät on diagnosoitu anorektikoiksi ja minut on diagnosoitu narsistiksi ja me haluamme vain tuoda esille tämän faktan tai sitten että se ei ole kielteinen asia lainkaan. Gizan pyramidista kuulentoon asti kaikki suuret teot on nimittäin tehty itsensä korostamiseksi. Missä se henkinen sairaus siinä on? Tuntuu että jos ensimmäinen ammatti olisikin ollut narsismin hoitamisen osaava psykiatri, niin me olisimme vieläkin tekemässä luolamaalauksia traanilampun valossa.

Muille minä taas olen oppinut sanomaan että ottakaas jumalauta vastuu niin minun ei tarvitse, mutta kun ihmiset ovat sellaisia lampaita että antavat jonkun narsistin heitä ajaa minne narsistia huvittaa heidät ajaa! Mutta jos ei olisi sitä narsistia niin ne olisivat vain sekaisin oleva lammaslauma.
Psykopatia ja narsismi kulkevat toisinaan käsi kädessä, eli henkilöllä voi olla molempia piirteitä persoonallisuudessaan (ns. kaksoisdiagnoosi). Siitä johtuu tämä osittain sekava narsismin kuvaus. Ehkä kirjoittajalla ei ole ollut tietoa narsismista ja psykopatiasta. Psykopaatit ovat hyvin usein myös narsisteja, mutta narsistit eivät todellakaan aina ole psykopaatteja.

Narsismia esiintyy myös irrallaan psykopatiasta, Kundi-78 antoikin jo diagnostiset kriteerit pelkälle narsismille. Se mistä Sir Jenkins puhuu on ennemminkin psykopatiaa, kuten Stacy sanoi.
  • 19 / 44
  • Sir Jenkins
  • 23.11.2004 10:50
Ehkä ei tässä kannata niin vääntää siitä mikä on oikea termi, kun ammattilaisetkin tuntuvat asiasta olevan eri mieltä.

Sen sijaan stacyn kommentit narsismin hyvistä puolista puhuvat omaa kylmää kieltään. Ihmisten luonnehtiminen lammaslaumaksi on tunteetonta. Pyramidit olisivat komeudestaan huolimatta voineet jäädä tekemättä. Ne eivät ole ihmiskuntaa vieneet eteenpäin. Sama pätee moniin muihin tapahtumiin, joihin lammaslauma on ajettu narsistin kaikkivoipaisuuden korostamiseksi.

Tässä taas unohtuu se, että narsisti manipuloi. Siispä lammaslauma määkii pahemmin mukisematta, koska eivät tajua joutuneensa hyväksikäytön uhriksi. Se ei kuitenkaan voi missään olosuhteissa oikeuttaa hyväksikäyttöä! Ei kukaan halua olla hyväksikäytetty!!!!

Toivon stacy, että hoitosi vielä jatkuu, sen verran karmealta vaikuttaa viestistäsi välittyvä asenne.
"http://www.tukiasema.net/keskustelu/show.asp?id=10233&c=3906&p=1&pm=1"

Voi jööses! Näiden ihmisten pitäisi ihan aidosti hankkia itselleen elämä!

Aiheesta jauhetaan ja jauhetaan vähän niin kuin paska pyörisi pesukoneessa: " Monet ikävät asiat, mitä olen ihmissuhteissani käynyt lävitse, eivät ehkä johdukaan siitä, että olen ”epäkelpo”, ”surkea luuseri” ja ”nössö”."

Sori, Echo, kyllä johtuvat!

Jos minua kusetetaan, teen siitä kyllä numeron. Sen tarkoitus on se, että saan tietää onko muitakin kusetettu, yleensä on. Sen jälkeen olen itsekseni hiljaa tyytyväisenä siitä että en ole ainoa joka on kärsinyt. Mutta nämä masokistit vellovat sivukaupalla omaa kärsimystään. Se todistaakin oivasti että he ovat epäkelpoja, surkeita luusereita ja nössöjä aivan niin kuin tämä narsisti heitä alunperin oli evästänytkin. "Itsesäälisiä", lisäisin siihen minä.

Minulle sanottiin lapsena että ei se ole hölmö joka myy vaan se joka ostaa. Kas kun ei ole keksitty jotain "alistuvaa luonnehäiriötä" kuvaamaan ihmisiä jotka alistuvat narsistin päällepäsmäröinteihin. Se ettei ole on selvä osoitus siitä kumpaa porukkaa psykot itse ovat.
Anoreksia ja masennus ovat sairauksia, joissa on psyykkiset, somaattiset ja sosiaaliset komponenttinsa. Narsismi ja psykopatia sen sijaan ovat persoonallisuuden häiriöitä. Persoonallisuushäiriöt ovat huomattavasti vaikeammin hoidettavissa kuin psyykkiset tai somaattiset sairaudet, sillä persoonallisuushäiriöt ovat osa ihmisen persoonallisuutta, osa ihmisen tapaa elää ja olla maailmassa, hahmottaa itseään ja tätä todellisuutta. Persoonallisuushäiriöiseltä puuttuu usein ns. "sairaudentunto", eikä persoonallisuushäiriön kohdalla olekaan kovin mielekästä puhua sairaudesta. Kyseessä on nimenomaan persoonallisuuden häiriö, ei niinkään sairaus.

Persoonallisuuden rakenteet ovat aikuisiällä niin luutuneet ja reagointi- ja ajattelutavat niin vakiintuneita, että persoonallisuushäiriön aiheuttamien hankaluuksien korjaaminen voi olla hyvinkin hankalaa, joskus jopa mahdotonta. Persoonallisuushäiriöistä kärsivällä terapian tavoitteena on persoonallisuuden syvärakenteiden muutos. Kuten kaikki varmaan ymmärtävät niin tämä ei ole mikään pikku juttu.
  • 22 / 44
  • Sir Jenkins
  • 23.11.2004 12:02
Ilopillerille kiitos asian selkiyttämisestä.

Stacy kirjoitti: "Kas kun ei ole keksitty jotain "alistuvaa luonnehäiriötä" kuvaamaan ihmisiä jotka alistuvat narsistin päällepäsmäröinteihin."

Mitä stacy oikein luulet olevasi ja mihin oikein pyrit? Ihmiset eivät lähtökohtaisesti epäile toista huijariksi. Siinä on se inhimillinen heikko kohta, johon narsisti iskee. Ei siis tarvita mitään erikoista diagnoosia narsistin uhreille. Hyväuskoisuus, sinisilmäisyys ja kiltteys voivat olla uhreille ominaisia luonteenpiirteitä. Mutta mistä lähtien siitä, että luottaa toiseen ihmiseen pitää joutua maksamaan kärsimyksellä?
Huh huh, vilkaisin tata keskustelua pienen tauon jalkeen.

Saipa "Stacy" minut hetkeksi todella hamilleen viestillaan 14.
Pohdin jo, etta totta, olen tainnut sekoittaa narsismin ja psykopatian (joita itse rinnastin toisiinsa aiemmassa puheenvuorossani), ja olin valmis pyortamaan sanojani ja olemaan samaa mielta - ja loytamaan itsestani naita samoja luonteenpiirteita (joita monissa meista kai jonkunkin verran on).

Sitten seurasivat "Stacyn" viestit 17 ja 20 ja muistuttivat varsin konkreettisesti uudelleen, mista omienkin kokemuksieni ja muistojeni mukaan on kysymys, ja kuvaannolliset selkakarvat nousivat pystyyn kun tuli kylma.

Toivotan ainakin itselleni voimia ja tarkkanakoisyytta etaisyyden sailyttamiseksi naihin "lammaslaumojen" myotatunteettomiin valloittajiin.
Olisihan niita kylla "tarjolla" siella taalla.

- R
"Mutta mistä lähtien siitä, että luottaa toiseen ihmiseen pitää joutua maksamaan kärsimyksellä"

Vaikka vuodesta 1989. Sellainen maailma on ja sellaiseksi te olette sen luoneet ja tahtoneet. Tietysti voitte sanoa että poliitikot ovat manipuloineet teitä tekemään tästä maailmasta narsistisen ja narsistisuutta korostavan.

Ei maailma ole mikään hippien kesäleiri jossa kaikki rakatavat toisiaan ja pitävät toisiaan kädestä ja jossa toivotaan maailmanrauhaa. Herätkääs jo todellisuuteen!
Stacy ei sitten ole tehnyt mitään? Lainaus: "...sellainen maailma on ja sellaiseksi te olette sen tehneet.."

Stasy alkaakin sitten syyllistämään oikein kollektiivisesti =D
Tuo "helposti alistettavan" luonnehäiriö on Suomessa todella vakava mielisairaus. Kaikki seuraavat uskollisena poliitikkoja, maksavat veronsa mukisematta ym.

Helposti alistettavan luonnehäiriön omaavat myös osaavat valittaa, mutta tekevät sen aina väärille henkilöille (ystävilleen, työtovereilleen), jolloin epäkohta ei koskaan poistu.

Toinen nimi tuolle psykooosille on läheisriippuvuus. Ilmenee useammin naisilla kuin miehillä, homoilla, kuin heteroilla.
Lintuli vilkaisi tukiasema.net sivustoa.

Sivuston takaa löytyy Tamperelainen "Mielenterveys nyt r.y." sekä yksi yhteyshenkilö.

Sivuilta saa kuulemma mielenterveysalan ammattilaisten apua ja alan ammattilaiset käyttävät sivustoaan lähteenään.

Sivustolla ei mainita näitä vapaaehtoisia ammattilaisia nimeltä. Google ei yhdistä ainoaa yhteyshenkilöä yhteenkään yliopistoon, sairaalaan tai vastaavaan tunnettuun laitokseen.

Google löytää 273 tukiasema.net:iin linkitettyä sivua. Valtaosa näistä on tukiasema.netin omia alisivuja. Yksityisten sivujen ja muutaman portaalin lisäksi sivuille linkittävät Kokkola, Ii, Haukipudas sekä ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (yths.fi). Lisäksi sivut mainitaan kouluhallituksen etälukiossa www-linkkeinä.

Koska edes jollain tapaa luotettavia linkittäjiä on vain muutama, eikä sivustolla mainita tunnettuja alan ammattilaisia nimeltä, ei sivuston luotettavuudelle löydy laajaa näyttöä.
"...sellainen maailma on ja sellaiseksi te olette sen tehneet.."

...Ja "meidan" pitaa "herata", koska luulemme olevamme "hippien kesaleirilla".

Tama on kuin oppikirjasta:

"Lammaslaumaa" ojentaa laumaa enemman tietava Yksilo, joka kaiketi on nyt pahoillaan - ehka kovastikin - kun kaikki taalla eivat ole valloittuneita Hanen tanne laittamista Suurista Ajatuksista.
Nyt Lintuli oli väärässä. Virheen takia kaikkia linkkejä ei löytynyt ensiyrittämällä. Ikävä, ettei posteja voi editoida. Lisäksi tukiasema.net toimii nyt kunnolla (äsken ei alilinkit aunneet minnekään).

Tukiasema.net näkyy sittenkin olevan laajalti tunnettu erilaisissa yhdistyksissä (SPR,MLL ym) ja useiden kuntien sivuilla. Ja kyllähän ne vastaajatkin on esitelty: neljä psykiatrista sairaanhoitajaa.

Loppujen lopuksi vaikuttaa asialliselta paikalta kuluttajatasoiselle informaatiolle.

Lintuli pahoittelee epäilevää asennettaan.

Lintuli on skeptikko.
  • 30 / 44
  • LinkkiVinkki
  • 23.11.2004 21:26
Useimmat narsistit (75%) ovat miehiä.
Narsistinen persoonallisuushäiriö (NPH) kuuluu samaan ryhmään kuin rajatilahäiriö ja epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö.
NPH:n diagnoosiin liittyy usein muita persoonallisuushäiriöitä, aineiden väärinkäyttöä tai impulsiivista ja yltiöpäistä käyttäytymistä.
NPH on verraten uusi luokka (1980).
Narsismista on vain hyvin vähän tieteellistä tutkimusta. Mutta se mikä on, on osoittanut, että NPH ei liity mitenkään yksilön rodulliseen, sosiaaliseen, kulttuurilliseen, taloudelliseen, perinnölliseen tai ammatilliseen taustaan.
Lähde:
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Aapinen.html
On huomattavaa että kyllä narsistilla on silloin ystäviä ja selkääntaputtelijoita kun narsisti menestyy ja nämä ihmiset narsistin imussa. Kun narsisti käykin hankalaksi ovat nämä samat ihmiset yht'äkkiä narsistin uhreja.

Minäkin olen narsistin uhri, mutta en minä siitä elämäntehtävää ota vaan otinpa opikseni ja maksoin narsistille samalla mitalla takaisin. Jos narsisti kusettaa ja kusettaa liikaa, niin hän kerää niin mahtavan joukon vihamiehiä itselleen, että hänet joku päivä tervataan ja höyhennetään. Mutta minä olen paljon fiksumpi, enkä minä kuseta ihmisiä sillä tavalla vaan pikemminkin hankin laajan joukon ystäviä. Parempi lehmä lypsää kuin tappaa.

Kaikkein eniten kusettaa nämä virtahepo olohuoneessa -psykiatrit, psykologit tai vertaisyhdistysten perustajat. Koko loppuikä pitäisi käyttää toipumiseen ja heidän määräämiensä kalliiden ja vieroitusoireita tuottavien psyykenlääkkeiden ostelemiseen. Mitäpä jos tunnustaisit olevasi syyllinen ainakin osaksi etkä pistäisi kaikkea narsistin viaksi? Sillä tavalla ainakin toipuu nopeammin ja on valmis kokeilemaan muuta ja lopulta löytää jotain mikä itsen kohdalla on aidosti paikkansapitävää ja oikeaa. Virtahepo olohuoneessa -tyypit puhuu vahvuuteen sairastumisesta vaikka oikeasti pitäisi puhua heikkouteen sairastumisesta.

Minä olen oikeasti ihan mukava ihminen. Minulla on hyvät ja huonot puoleni. Näin ajattelen järkevästi, mutta tunnetasolla näen itsestäni vain vikoja ja sitten tämän julkisen minäni, virkaminäni joka on sitten aivan loistava ja kunniakas. Tietysti se on, minä olen tehnyt paljon töitä sen eteen. Mutta minun vastuuni on kuin japanilaisella yritysjohtajalla tai Stalinin ajan kolhoosijohtajalla, eli jos epäonnistuu niin tuhoutuu aivan totaalisesti. Kun on tämä vastuu niin voi odottaakin hieman kunnioitusta. Tietysti Suomessa se vastuu on täysin vapaaehtoista. Ei kukaan vaadi tai odota sinulta harakiriä jos epäonnistut tai ei valtio ammu sinua suon reunaan jos epäonnistut. Se tietysti harmittaa minua suunnattomasti, Suomi ei tarjoa sankarikuolemia epäonnistuneille narsisteille.

Mutta maallinen kunnia on katoavaista. Sitä paitsi jokaisen minua ylös päin katsovan henkilön mielipiteen kertoimeksi minä olen pistänyt tuon ihmisen arvon minun silmissäni eli nolla. Ihmiset kehuvat tyhjää, he nuoleskelevat, he näkevät vain ulkokuoren.

Minäpä rakastuin kerran ja hujautin naamaani ison määrän viinaa rohkaisuksi ja kerroin rakkaalleni kaiken koska ajattelin että minun pitää olla rehellinen ja kertoa etten minä ole niin erinomainen kuin mitä hän kuvittelee minun olevan, mutta hän luuli sitä vain viinan aiheuttamaksi itsesäälikohtaukseksi. Ja tietysti minä rakastan. Kerran kimppuuni hyökättiin mutta hyökkääjä jäi alakynteen ja päätin antaa hänelle opetuksen kun kukaan ei ollut näkemässä. Teeskentelin aikovani tappaa hänet. Ja mä näin kuolemanpelon tuon rotan silmissä ja minut valtasi säälin tunne enkä olisi pystynyt tappamaan vaikka mieli teki. Se erottaa narsistin ja psykopaatin.

Minä en oikein yhdy mielipiteisiin anorektikoista. Kaikki anorektikot jotka tunnen ovat olleet täysin kieroutuneita ja hajalla. On sanahelinää olla pitämättä sitä persoonallisuushäiriönä, sillä anoreksiaa on ollut mahdoton erottaa ihmisen koko minuudesta, ne ovat niin kietoutuneet yhteen. Rutiininomainen valehtelu on eräs anoreksian persoonallisuuspiirre ja selibaatin ja nymfomanian vaihtelu toinen. Miten sellainen ei muka ole persoonallisuushäiriö? Anoreksia aivan kuin narsismikin on lähes parantumatonta.
""Lammaslaumaa" ojentaa laumaa enemman tietava Yksilo, joka kaiketi on nyt pahoillaan - ehka kovastikin - kun kaikki taalla eivat ole valloittuneita Hanen tanne laittamista Suurista Ajatuksista."

Jos olet ollut koskaan missään toiminnassa jossa on enemmän kuin yksi henkilö niin tiedät, että periaatteessa yksi tekee päätökset ja muut kuuntelevat ja jos tuo yksi ei tekisi päätöksiä niin tuo yhteisö taantuisi.

En tietenkään ole pahoillani sillä minä olen Oikeassa. Mutta jos te ette ole samaa mieltä kanssani, niin älkää tulko valittamaan että narsisti on teitä kohdellut väärin, itse te olette masokisteja ja valinneet oman tienne.

Mitä tulee tukiasema.netiin niin sinne laitetut Suuret Ajatukset ovat täynnä paskaa. (Itse asiassa huomautinkin heitä siitä. Mutta narsismiin se ei liity, narsismia vatvovat ihmisethän ovat yksityishenkilöitä. ) Minä en myyskentele enkä määrää teille ihmepillereitä enkä pidä vastaanottoa jossa te saatte vatvoa maailmanloppuun asti omia asioitanne uhrina olemisesta samalla kun kerään siitä rahaa enkä minä myöskään myyskentele virtahepokirjoja. Jos te huomaatte aikaa, rahaa ja terveyttänne käytetyn siellä hyväksi saamatta vastineeksi yhtään mitään te taas syytätte että narsisti on teitä huijannut vaikka toinen narsisti on teille sanonut että kantakaa vastuu omista teoistanne!

Kun te opitte huomaamaan oman vastuutenne tapahtumista niin te rupeatte pikku hiljaa toipumaankin.
Stacy: "Minä olen oikeasti ihan mukava ihminen. Minulla on hyvät ja huonot puoleni. Näin ajattelen järkevästi, mutta tunnetasolla näen itsestäni vain vikoja ja sitten tämän julkisen minäni, virkaminäni joka on sitten aivan loistava ja kunniakas. Tietysti se on, minä olen tehnyt paljon töitä sen eteen."

Stacy, kuka oletkaan, lahes kokonaan samat sanat. Menkoon nyt mustaa valkoiselle, kerrankin...
Paitsi etta: tunnetasolla itse loydan itsestani kylla seka hyvia etta huonoja (etta myos mitaansanomattomia) puolia. Omakin virkaminani on mielestani aikalailla yliarvostettu siihen nahden, miten sen itse naen, ja miten helposti sita gloriaa saa nostatettua.

Pyydanpa samalla anteeksi viimeista ylempaa kommenttiani, kyllahan se aika virtahepo olohuoneessa-tasoa oli ("got carried away", kuten sanotaan).

Mutta niin oli mielestani kylla sinun hippikesaleirikommenttisikin.
Kyllä se narsistinen persoonallisuushäiriö on muuten synonyymi psykopatialle. Turha sitä on väännellä tilanteeseen sopivaksi, kuten nimimerkki "Stacy" täällä tekee.

Aika osuvia muutenkin nuo kirjoituksesi. Niistä ei sinänsä voi päätellä psykopatian (tai narsismin) olemassa oloa, siihen vaadittaisiin pidempiaikainen henk. koht. kontakti. Yhtä hyvin ne voisivat olla jonkun keskenkasvuisen räkänokan vedätyksiä. Joka tapauksessa kuvasit kuitenkin onnistuneesti psykopaatin ajattelutapaa, jossa korostuu omien aikaansaannosten merkitys sekä kanssaihmisten (työtovereiden?) niputtaminen "lampaiksi". Myös kiitoksen jano tuli hyvin esille sekä kyvyttömyys eläytyä toisten "niiden luusereiden" asemaan.
"Kyllä se narsistinen persoonallisuushäiriö on muuten synonyymi psykopatialle."

Ei ole. Voidaan kyllä miettiä niiden henkilöiden motiiveja jotka väkisin tahtovat tehdä narsistista psykopaatin.

Mä sanon sen, että aika moni ihminen kostonjanossaan tai ehkä muuten haluaa palauttaa meidät kuuseen kurkottavat narsistit maan pinnalle ja samalla tulevat lisänneeksi narsismia ennestään. Tyypillinen narsisti on kärsinyt monen ihmisen edestä sillä eiväthän ne suuret teot ole ilmaiseksi koskaan tulleet. Ja ne, jotka bluffaa että he olisivat jotain mutta eivät ole niin kyllä ammutaan alas ennemmin tai myöhemmin. Tämä vielä sen lisäksi että kiittämättömyys on maailman palkka ja Suomi on kateellisten valtakunta.

Vaikka narsismi ja psykopatia ei parane, sitä voidaan kuitenkin kontrolloida. Se voidaan jopa valjastaa johonkin hyödylliseen.

Suhteesta narsisti etsii että hänestä rakastettaisiin sitä mitä hän ei kenellekään uskalla näyttää. Narsisteja ylipäätään rakastetaan liian vähän.

"Joka tapauksessa kuvasit kuitenkin onnistuneesti psykopaatin ajattelutapaa, jossa korostuu omien aikaansaannosten merkitys sekä kanssaihmisten (työtovereiden?) niputtaminen "lampaiksi". Myös kiitoksen jano tuli hyvin esille sekä kyvyttömyys eläytyä toisten "niiden luusereiden" asemaan."

Kuinka moni on eläytynyt narsistin asemaan? Tähän mennessä olen tuntenut omasta elämästäni yhden ja hänkin on narsisti.

Mitkä ovat ne muiden ihmisten aikaansaannokset? Kovin keskeneräiseltä vaikuttaa tämä maailma minun silmin. Voisi niin kuin edes yrittää. Eduskunnassa vieraillut huippumalli ei esimerkiksi osannut käytöstapoja sen vertaa että olisi nenänsä liinaan pyyhkinyt. Taatusti jonkun perunankuokkijan tytär. Niin että teidän muiden olisi pikku hiljaa aika tsempata.
www.tukiasema.net jaksaa hauskuuttaa. Ovatkohan ne tehneet tuon sivun ihan vakavissaan? Koiruutta alkaa epäilemään tässä vaiheessa:

http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=183

ja

http://www.tukiasema.net/teemat/artikkeli.asp?docID=286

Kuinka kukaan voi tosissaan väittää pastaa terveelliseksi?

Sivustoilla haastatellaan Ritva Sontavuorta. Seuraavaksi varmaan haistatellaan Päivi Räsästä ja Tony Halmetta. Ei sen puoleen, en minäkään suostuisi haastatteluun sen jälkeen kun olen katsonut mitä kaikkea noilta sivuilta löytyy.
Stacy, ja sinäkö katsot sitten olevasi oikeassa tuossa tänne syytämässäsi roskassa? Olet nyt tässäkin ketjussa rivitolkulla riehunut omaa erinomaisuuttasi ja liittänyt itsesi selkeästi arvostamiesi narsistien valiojoukkoihin.

Tukiasema.net voi olla karvalakkitasoinen foorumi. Kovinkaan moni tähän keskusteluun osallisista tuskin kuitenkaan pystyisi saamaan paljoa sitä enempää irti psykologisia yms. ammattitermejä vilisevästä tieteellisestä tekstistä, joka todennäköisesti olisi vielä englanniksi tai jollain vähemmän tunnetulla kielellä julkaistu. Toisaalta en näe mitään pahaa siinä, että mikä tahansa esitetään kansantajuisesti, se on vain kohderyhmän huomiointia. Jokaisella alalla on omat ammattilaisensa, joille asiat ilmaistaan eri tavalla. Tämä ilmiselvä näkökulma tässä vain, siksi, jos jonkun arvostelukyky alkaa hämärtyä tuon stacyn päsmäröinnin alla.

Tottakai jokainen voi löytää esim. narsistin ominaisuuksista samoja piirteitä, mitä tunnistaa itsessään. Tämä ei millään lailla vesitä ko. kuvausta. Yhtä lailla voitaisiin väittää, että hei mullakin on ollut kuumetta ja päänsärkyä, onko mullakin AIDS, ja nauraa tyhmänä päälle.

Stacy, minusta kirjoituksesi ovat täydellisen järkyttäviä ja menevät jo yli soveliaisuuden rajan. En näe niillä mitään yhtymäkohtaa mielipiteenilmaisun tai keskustelun kanssa. Solvaat vain surutta kaikkia.

Asiasta aidosti kiinnostuneille muita linkkejä:

http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/Vaknin.html#A2

http://wwwedu.oulu.fi/homepage/sampo/opukset/Kerro.htm

http://www.mentalhealth.com/dis/p20-pe07.html
"Mitkä ovat ne muiden ihmisten aikaansaannokset? Kovin keskeneräiseltä vaikuttaa tämä maailma minun silmin. Voisi niin kuin edes yrittää. "

Tässä lauseessa on kiteytettynä sinun sairas ajatusmaailmasi.

Oikeastaan olen iloinen, että olet osoittanut meille kaikille, kuinka psykopaatti ajattelee ja toimii. Toivottavasti joku ottanut opikseen!

Tämä narsismikeskustelu jatkuu tallaisena juuri niin kauan kuin ihmiset antavat vastinetta Stacyn sairaan mielen tuotoksille. Hän todennäköisesti kuolisi mieluummin, kuin antaisi jonkun muun sanoa viimeisen sanan.
"Oikeastaan olen iloinen, että olet osoittanut meille kaikille, kuinka psykopaatti ajattelee ja toimii. Toivottavasti joku ottanut opikseen!"

Eipä kestä kiittää.
"Hän todennäköisesti kuolisi mieluummin, kuin antaisi jonkun muun sanoa viimeisen sanan."

Heh!
Yritin kaivaa kirjahyllystä Erich Frommin The Art of Being mutta se on ilmeisesti päätynyt (ikuis)lainaan.

Anyways, Frommin konkluusio kirjassa oli jotain tähän suuntaan: ihmisen tehtävä elämässä on päästä eroon narsismistaan ja sadismistaan.

Sääli etten löytänyt ko kirjaa koska tuohon lopputulemaan johtanut ajattelu oli mielenkiintoisempi kuin itse tulos.

Se narsismista. Tuohon vastuun ottamiseen (vs lampailuun) kommentoisin että ei kyllä kaikesta itselleen tapahtuneesta kannata ottaa vastuuta. Ensinnäkin maailmassa vaikuttavat isommatkin voimat kuin yksittäisen ihmisen tekemiset ja toisekseen, kyllä ne toisetkin ihmiset tekevät omiaan ihan itsestä riippumatta - vastuun ottaminen kaikesta on kovin narstistista. ;)

Toisiin ihmisiin luottaminen -- eli siihen luottaminen että he ovat täsmälleen sellaisia kuin ovat -- ja elämään luottaminen -- eli siihen luottaminen että elämässä sattuu ja tapahtuu yhtä ja toista omista aikeista huolimatta -- antaa tilaa itselle keskittyä tekemään omia juttujaan, oli ne sitten kuinka pieniä ja universaalisti mitättömiä tahansa.

Hierarkkisissa tai muuten valtakodifioiduissa ympäristöissä kuten duunissa on mahdollista rakentaa ja ylläpitää itseään isompia rakenteita mutta ne ovat vain castles in the air ja kovin kylmiä rakastajia.
Stacy tuntuu hallitsevan tätä keskustelua. Siis mua vähän hämää Stacyn jutut, tosin myönnettäköön että neidiltä lähtee niin paljon sitä tekstiä aina, että vähän pitää hyppiä riviä.

Siis narsismi ja sosiopatia (psykopatia) ovat kyllä erilliset ilmiöt ihmisissä, mutta siinä kontekstissa missä tukiasema ja keskustelu yleensä käydään, niin sosiopatia mielletään narsismiksi.

Ilmeisesti narsismia siis voi olla enemmän kuin yhdenlaista. Sosiopaatti on se henkilö, jota täällä kuvaillaan. Hänen maailmankuvansa on yleisesti ottaen sellainen, että kaikki muut ihmiset ovat olemassa vain näytelläkseen hänen näytelmässään. He siis eivät koe ketään muita mitenkään olennaisena, paitsi siinä mielessä, että he ovat sosiopaatille väline saada mitä haluaa, eli yleensä jonkinasteista menestystä.

Sarjamurhaajat, pedofiilit, naistenhakkaajat, raiskaajat ja monet muut vastaavat yleensä luokitellaan ensisijaisesti sosiopaateiksi. Kaikki eivät tietysti välttämättä ole murhanhimoisia, vaan se vaatii muunlaisia persoonallisuuden häiriöitä.

Narsisteja en itse usko tavanneeni, mutta he nyt yleensä voivat huijata ketä vaan jonka tapaavat. Jossain vaiheessa he jäävät kuitenkin kiinni, mutta seuraamuksia ei välttmättä tule, ellei henkilö ole rikoksia tehnyt, mikä ei nyt aivan mahdotonta ole.

Stacy tuskin narsisti/sosiopaatti/psykopaatti ole, mutta ehkä joku kaunis päivä.
"Stacy tuskin narsisti/sosiopaatti/psykopaatti ole, mutta ehkä joku kaunis päivä."

:)