Mistä irtoo joulu tunnelma?

Minulle se tulee Hyasintin ja glögin tuoksusta.
Pidän koristeista ja valoista hyvin paljon.
Täytyy sanoa että Suomessa voisi ihmiset hieman enemmän satsata koristeluun, vaikka ihan sen valoisuuden vuoksi.
Suurin kammotukseni kylläkin on se 5-sakarainen sähkö kynttinlän jalka joka löytyy sitten joka talouden ikkunasta....paitsi ei minun.
Juuri edellisessä lauseessa kylläkin pyysin "ihan sen valoisuuden takia" mutta se kun kaikissa ikkunoissa on se yksi ja sama valo....aiheuttaa se minulle sellaisen Pohjois-Korea fiiliksen.
Sekä yksi lempi joulu leffani on Grinch, ja kyllä se on sen Jim Carreyn tekeleitä ..........yritin Bergmanin leffoja mutta niistä tuli hieman alakuloinen fiilis jouluksi :)
  • 2 / 11
  • janne_24
  • 21.11.2004 19:59
Joulukoristeet on kyllä tosi kivoja. Itse henk.koht. tosin inhoan amerikkalaistyylisiä valoshow-hässäköitä, joissa on monivärisiä vilkkuvaloja ja pahimmassa tapauksessa joku piipperi, joka raiskaa joululauluja. Toinen ällökki on pienet muovikuuset, joista kamalimmassa on ollu valokuiduilla duunattu valaistus..

Vaikka en kovin vanha ookaan niin mun mielestä kauneimpia koristeita ovat yksinkertaiset, mielellään yksiväriset jouluvalot ja olkikoristeet :) Kai mä oon sit vanhanaikainen.

Mut onneks joulu tulee kohta ja mikä parasta ni se ei oo ku kerran vuodessa ;)
mulle joulumielen tuo mieleen tämä pimeys, jonka nyt sitten kruunasi puhdas lumi. ei jouluun muuta tarvita.
Joululaulut ovat ehdottomia tuomaan joulun tunnelmaa. Niihin ei kyllästy ikinä... ei koskaan.
  • 5 / 11
  • mickebear
  • 22.11.2004 7:46
mulle joulutunnelman tuo kynttilät, kynttilät, kynttilät, sanoinko että kynttilät? Sähkökynttilöistä en juuri piittaa, paitsi kuusessa, mutta elävää valoa antavat kynttilät tuovat lapsuuden mieleen. Lisäksi jo aiemmin mainitut hyasintit, joulutähdet, kuusi, koristeet, joulutortut, piparit... koko hoito!

Onneksi tänä jouluna Suomeen, niin nähdään takuuvarmasti lunta.
  • 7 / 11
  • -Mobile-
  • 22.11.2004 15:49
Joku ehti jo sanoa, ettei kaipaa amerikkalaistyylistä joulukrääsää joulutunnelmaa tuomaan. Minä olen vanhoilla päivilläni (hehheh... 25v olen) alkanut potea pimeän ajan masentuneisuutta ja olen itse asiassa ajatellut, että josko vaikka tänä talvena hommaisi oikein kunnon juhlavalaistukset. Esimerkiki sellainen amerikkalaistyylinen joulukuusi toisi mukavasti valoa olohuoneeseen. Suomessa pitäisi olla Tampereen tyyliset valoviikot kaikissa asutuskeskuksissa lokakuusta helmikuun loppuun.

Mutta joulutunnelma tulee minulle parhaiten varmaan glögin tuoksusta. Ja pimeä vuodenaika tuo kaikesta huolimatta tunnelmaa. Ja sitten kynttilöiden polttaminen. Ja muutama tietty joululaulu. Siinäpä sitä. :)
  • 8 / 11
  • lintuli
  • 23.11.2004 21:32
Joulutunnelma irtoaa Lintulille mm. perinteistä; Kuusen haku, Suomen Turku julistaa joulurauhan, perinteinen jouluateria ja lopuksi lahjojen avaaminen. Tässä juuri perinteet, muuttumattomuus ja muistumat lapsuuteen luovat tunnelmaa.

Myös joulukoristeet ja koristeltu kuusi ovat tärkeitä.
Ei pääse Suomeen jouluksi, taitaa tulla musta joulu meikäläiselle. Mutta onneksi pukki sentään tulee.
Tänä vuonna joulutunnelma tuli aikaisin, kun ensi kertaa moneen vuoteen on joulu, jonka alla minulla on ihan aikaakin. Nyt ehti aamulla seitsemältä ensilumessa kävellessä keskittyä lumen narinaan. Siitä tulee jouluinen olo. Nyt voi istua kotona ja polttaa kynttilöitä ja pikkuhiljaa herätä joulustressiin, joka vaan korostaa joulunpyhien rauhaa. Ehkä sekin luo omalla tavallaan joulua. Joulustressi nimittäin.
Palasin eilen Rovaniemeltä. Siellä oli pakkasta 18 astetta. Maisemat olivat kuin suoraan postikortista. Huurre oli koristanut koko luonnon ohueen, valkeaan kuorrutukseen.

Joulupukin kerrottiin jo pitävän vastaanottoaan, mutta enpä ehtinyt lahjatoivomustani hänelle kertomaan.