Turun SETA neuvoo miehiä puskiin

  • 1 / 71
  • Kundi -78
  • 6.11.2004 13:05
Eräät Turun SETA:n nuoret jäsenet ovat kyseenalaistaneet miten mielekästä on, että yhdistys nettisivuillaan kertoo "miesten epävirallisista tapaamispaikoista". http://www.tuseta.fi/tuseta/miespaikat.html

Vielä viime viikolla oli listattuina mm. juna- ja bussiaseman vessat, eräs uimahalli, sekä puistoja. Aikaisemmin Turun SETA neuvoi homoja myös menemään Turun yliopiston päärakennuksen vessaan.

Kuullessaan jäsentensä paheksunnasta, Turun SETA poisti kaikessa hiljaisuudessa nettisivuilta vessat muutama päivä sitten, mutta samaan hengen vetoon puolusteli miten arvokasta on listata kyseisenlaisia paikkoja nettiin. (Yliopiston vessa poistettiin listalta jo joskus aikaisemmin; ilmeisesti sen jälkeen, kun joku aikoi tehdä asiasta ilmoituksen yliopiston hallintovirastolle.) Lisää poistoja ei kuitenkaan ole kuulemma enää luvassa. Näiden paikkojen poistaminen olisit Turun SETA:n mukaan itsesyrjintää ja yhden homoalakulttuurin sortamista.

Em. Turun SETA:n nuorten jäsenten mielestä ei ole arvostetun kansalaisjärjestön tehtävä välittää vessavinkkejä. Tällainen informaatio vain ja ainoastaan ylläpitää ennakkoluuloja. Ei myöskään ole miellyttävää, että "asiallista tietoa" Turun SETA:n sivuilta hakevat eri alojen ammattilaiset (esim. sosiaali- ja terveysala, koulujen opettajat, toimittajat jne.) törmäävät listaan kaiken maailman puskista, joissa voi puuhailla. On naiivia väittää, että puskat olisi listattu sinne homomiesten mukavia yhteisiä piknikkejä silmällä pitäen!

Turun SETA aikoo pitää vinkit netissä edelleenkin. Mitä olette mieltä? Eikö vessat ja muut ole hieman 70-lukulaista? Onko tasavertaisuus- ja edunvalvontajärjestön tehtävä antaa vessa- ja puskavinkkejä?

Kertokaa myös Turun SETA:lle mitä ajattelette asiasta: seta@tuseta.fi

Miksi sitten käsittelen asiaa täällä nimettömänä? Siksi koska on mielestäni tärkeää herättää asiasta laajempaakin keskustelua hlbt-väestön keskuudessa, koska nyt Turun SETA on nostanut asian käsittelyssä tien pystyyn.
  • 2 / 71
  • Ulkoilma
  • 6.11.2004 14:40
Minusta on oikein hyvä, että Turun seudun Seta noita paikkoja julkaisee. Ja onhan näitä paikkoja julkaisutu jo vuosia erilaisissa medioissa niin Suomessa kuin Suomen ulkopuolella.

Ei tässä mitään hävetävää ole.
  • 3 / 71
  • Ulkoilma
  • 6.11.2004 14:41
Niin, ja eihän tämä mitään 70-lukuista ole, sillä yhä edelleen vuonna 2004 puistot ja muutkin ulkotapaamispaikat ovat täynnä väkeä.

Tämä alakulttuurimme muoto on osa nykypäivää. Ehkä se ei ole niin heteroja mielistelevää käyttäytymistä kuin jotkut toivoisivat, mutta suuren ryhmän harrastus.

Puistot ovat muuten yhä edelleenkin erittäin suosittuja Suomen ulkopuolisissa maissakin, mieleen tulee nyt aluksi vaikkapa Berliinin, Pariisin ja Amsterdamin vilkas puistoelämä.
  • 4 / 71
  • Resander
  • 6.11.2004 15:20
Hämmästyttävää että nimenomaan joku nuortenryhmä lähtee moiselle itsesensuurin ja sosiaalitanttojen asialle. Puskakulttuuri on kaikkialla homomiesten arkea eikä se katoa sillä, että se poistetaan veppisivuilta, mikä puolestaan vaikeuttaa monen miehen elämää entisestiään. Uskomatonta naiiviutta.
  • 5 / 71
  • Kundi -78
  • 6.11.2004 15:25
Haluan vielä selventää, että tässä ei ole ollut asialla Turun SETA:n nuorten ryhmä, vaan pelkästään ryhmä erikseen järjestäytymättömiä nuoria jäseniä.

Nuorten maailma on ehkä hieman erilainen kuin vanhempien polvien. Monien homonuorten mielestä ihmisiä voi tavata paljon mukavammissa paikoissa, kuin vessoissa. Tämä on ehkä joillekin vanhemmille ihmisille outo ja täysin vieras ajatus. Ymmärrän sen.
  • 7 / 71
  • 2Tkulainen
  • 6.11.2004 16:06
Pimeät takahuoneet jo löytyy, mutta ei Turun Seta niitä mainosta, nettisivuilla on linkki baariin mistä löytyy takahuoneet ja ei siinä mitään pahaa ole. Olen kyllä samaa mieltä Kundi78:n kans et hyvää kuvaa runkkuvessat ei anna homoista.
Mun mutsi oli ne sivut nähny, ja sen linkin, huusi että ihan sairasta tollanen ja ei me sellasia olla.
Ei ole Setan asia kertoa missä vessoissa homot voi epävirallisesti käydä! Tieto kulkee muitakin kanavia.
Kappas kunnei vaikkapa fiktiivinen Suomen saksalaisten kerho nettisivuillaan mainosta linkin takana, että mitä kaikkea Juutalaisille voi tehdä!
Ei tämä ole mitään nuorten hapatusta, nuoremmat ei vaan koe, että homoelämää olisi vessoissa. Eikö olis aika siirtyä nykyaikaan?
Ehkä olis hyvä ajatella muutakin kun navan alusta?
Kuvitellaampa tilanne, terveystiedon opettaja haluaa kertoa jotain homoista ja haluaa käydä Setan sivuilla, sitten opettaja törmää tietoon että homot kokoontuu vessoissa... Mitäs opettaja siitä meinaa, et homot kävis piknikil vessois vai??? Mitä oppilaat tykkää??? Elämää on kans navan yläpuolel!!! Haloo!
  • 8 / 71
  • Ilopilleri
  • 6.11.2004 16:21
Täytyy pitää mielessä mistä tuo ns. "vessakulttuuri" on alun alkujaan lähtenyt liikkeelle: kulissiavioliitossa eläneet bi- ja homomiehet eivät kyenneet muulla tavoin toisiaan tavoittamaan yhteiskunnan suhtautuessa heihin erittäin tuomitsevasti. Olihan homous pitkään sekä sairasta että rikollista.

Luulisi, että nykyään oltaisiin jo päästy eroon näistä ikävistä, homojen syrjimiseen liittyvistä lieveilmiöistä. Hyvällä tahdollakaan en oikein pysty suhtautumaan näihin vessoissa tapaaviin homppeleihin "alakulttuurin" edustajina. Melkeinpä sama jos alkaisimme kutsua puistoissa pikkutytöille ja -pojille itseään paljastelevia ihmisiä vain oman "alakulttuurinsa" harjoittajiksi.

Julkisilla paikoilla tapaavat seksiä harjoittaakseen sellaiset ihmiset, jotka haluavat säilyttää anonymiteettinsä. Tämä on menneiden vuosikymmenten valossa ollut erittäin hyvin ymmärrettävissä. Nykyään se vaikuttaa lähinnä säälittävältä jäänteeltä, joka kaiken lisäksi tahraa homoseksuaalisten miesten julkisuuskuvan. Kuinkahan moni olisi esimerkiksi valmis myöntämään homoille adoptio-oikeuden sen jälkeen kun he kuulisivat, että homosedät käyvät julkisissa vessoissa etsimässä anonyymiä seksiseuraa? Ei varmaankaan kovin moni.

Se mihin SETA on koko olemassaolonsa aikana toiminnallaan pyrkinyt on ollut nimenomaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksien tunnustaminen. Tähän ei mielestäni kuulu julkisen haureuden harjoittamisen puolustaminen. Eiväthän heterotkaan saa lain mukaan harjoittaa seksiä julkisilla paikoilla.
  • 9 / 71
  • Ulkoilma
  • 6.11.2004 16:28
Kyllä, elämää on navan yläpuolella, mutta myös sen alapuolella.

Tulee mieleen 80-luvun alku- ja puoliväli, jolloin jotkin setalaiset yrittivät julistaa ilosanomaa "Homo on kuin kuka muu tahansa, paitsi että se ei nai". Tarkoituksena oli hakea yhteiskunnan hyväksyntää.

Minä olen ylpeä omasta alakulttuuristani - liittyi siihen sitten vaikka kuinka paljon puistoissa luuhaamista. Ajatus "Eikö olis aika siirtyä nykyaikaan?" on minusta oire siitä, että halutaan mielistellä heteroita.
Ulkoilmalle sanoisin, että tuskin SETAlaiset ovat koskaan olleet mainostamassa etteivät he harrastaisi seksiä. Kyseessä on pikemminkin ylikorostuneen seksikuvan normalisoiminen. Aiemminhan yleisesti ajateltiin (jotkut ajattelevat edelleen, ilmeisesti syystä) että homot eivät kykene mihinkään muuhun kuin kullin perässä juoksemiseen.

On hieman eri asia harjoittaa seksiä omassa rauhassaan, omissa tiloissaan, kuin lätkäistä genitaalinsa sivullisten kasvoihin.
Lainaan tähän katkelman kirjoittamastani runosta "olemme kaikki saman arvoisia" (alkuperäinen yhteiskunta/onnen ketju) sillä se kuvastaa yhteiskunnan kerrostumia joissa kukin kokee itsensä tasavertaisen arvokkaaksi muihin luokkiin verrattuna. Enkä väitä että luokkaeroavaisuuksia saisi olla, kirjoitan vain siitä mistä on sallittua.

Väp väp
vupvupvup
karvaa, viistä viiksistä
keltahampaat
pöhömahat
punanenä punajuuri pu pu puu
puska riks räks
lunta?
unta?
slurps
elämän lietteet paperia vasten
puskaan kuolee
kuivuu

-Mansikka
Vessa- ja puistokulttuuri on melkolailla kaksipiippuinen juttu, kuten jo täälläkin näkee. Ketjun aloittaja halusi oikeastaan herättää keskustelua siitä, onko Setan soveliasta julkaista tähän kulttuuriin liittyvää informaatiota omalla sivullaan, mutta viestit näyttävät menevän enemmän sen todistamiseen/kiistämiseen, onko tätä kulttuuria vielä olemassa.

No, useastakin viestistä on saatu selville, että puskatoiminta on edelleen aktiivista. Kullekin tarpeensa mukaan.

Minusta Setan asia ei kuitenkaan ole levittää puskakulttuuriin liittyvää tietoa, siihen on olemassa paremmin soveltuvia nettisivuja. Se ei varmasti ole kenenkään kannalta toivottavaa, että Setan sivut jäisivät esim. koulujen tulimuurin ulkopuolelle arveluttavan materiaalin vuoksi. On naurettavaa rueta puhumaan itsensä ja seksuaalisuutensa kieltämisestä tässä yhteydessä, sillä ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Mitä henk. koht ajattelen vessa- ja puskaseksistä niin....no, sanotaan nyt vaikka neutraalisti että se ei ole minua varten. Seksuaalisuudesta saa nauttia, ja spontgaani seksi on ihan jees jos kumpikin osapuoli sitä haluaa.

Silti nuo hässintäpaikkojen julkaiseminen Setan välityksellä on hiukan moraalitonta. En esimerkiksi liiketoiminnan harjoittajana todellakaan haluaisi että kauppani vessaa käytettäisiin nussimiseen, ja tätä vielä mainostettaisiin arvokasta ihmisoikeustyötä tekevässä järjestössä.

Seksiä voi harrastaa myös kotona, ei siihen julkista paikkaa tarvita. Himojaan voi vähän hallita, mikä on ilmeisesti monelle homolle vierasta...
Jaa. Homomiesten hiv-tartunnat ovat lisääntyneet. On kyllä niinkin, että nämä anonyyit kohtauspaikat ovat myös riskejä, koska kuka takaa sen, että kondomit ovat aina jokaisella mukana. Pitäisikö sinne laittaa kortsuautomaatteja? Kyllä, joka niemeen ja notkoon vaan automaatti.

Kuinka moni biseksuaali maahanmuuttaja haluaa käyttää kortsua ja uskooko hän, että voi sairastua hiviin? Kuinka moni nuori homomies harrastaa seksiä paljaalla, jos hän ihastuu johonkin komeaan venäläiseen isokulliseen homoon, joka vaatii sitä ja jos ei suostu sellaiseen, niin menettää miehen? Kysyn vaan.
Seta tekee juuri niinkuin jäsenistö (valittujen edustajiensa välityksellä) haluaa. Siinä sen nyt näette miten käy kun jätätte vallan 70-luvun jäärille.
Haloo...ottakaa valta itsellenne ja nauttikaa omista päätöksistänne.
  • 17 / 71
  • Jukka Niiranen
  • 8.11.2004 10:21
Turun Seudun SETA ry ei kehoita taikka ohjaa ketään minnekkään, oli kysymys sitten baareista taikka ulkopaikoista. Me emme harrasta itsesyrjintää, paikat tulevat pysymään netissämme. se että wc:t on poistettu johtuu siitä että ne vaihtuvat sen verran tiheään...

Terveisin
Jukka Niiranen
Aluesihteeri
Turun Seudun SETA ry
  • 18 / 71
  • Itse kokenut
  • 8.11.2004 10:32
Tuohon yliopiston veskiin josta kundi-78 mainitsi, lisäisin sen verran että kävijämäärä siellä lopahti kun reijät poistettiin... Homoglobiini on koko jutun alullepania ja siellä tarkemmin muutama, jota oma seksuaalisuus ahdistaa. Ilm he pelkäävät että heidät leimaataan homoina ulkopaikkoja harrastaviksi... Muutenkin homoglobiinin toiminta on pikkusievää nenänkaivuuta juuri näiden muutamien kaappien johdosta. Kokoukset ovat pelkkää kumppanin hakua. Tuskin enään itse liityn vuodelle 05 jäseneksi...
Vai itsesyrjintää...? Miten tulikin sellainen olo, että asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä...?

Yllä on oikeastaan sanottu jo kaikki mitä aiheesta voi sanoa, molemmat vastakkaiset mielipiteet. Väittäisin kyllä ihan suoraan, että mitään järkeä puska ja vessa seksissä ei ole. Ei vaikka sitä katsoisi ilman moraalista paheksuntaa, pelkkänä toimintana.

Kyseessä ei valtaosin ole, että puskista tai veskistä haetaan kiksejä piristämään arkea. Kyse ei ole mistään naturismista. Enemmän ja hallitsevasti asiaan liittyy pelkuruus, koska mitä muita funkitoita anonyymiteetillä on kuin suojaus, peittely.

Tätä asiaa ei kovin usein sanota ääneen, eikä sitä kai seta järjestönä voisikaan esittää. Samoin moisen esittäminen psykologilta tai käyttäytymistieteilijältä olisi ammatillinen itsemurha. Siksipä esitän tässä tämän aivan homomiehenä muille samanlaisille, koska moni asia tälläkin palstalla pyörii tämän saman ongelman ympärillä.

Anonyymejä tapaamispaikkoja tarvitaan, koska on paljon miehiä, jotka ovat niin rikkinäisiä, epätasapainoisia, että eivät pysty kohtaamaan toista miestä tasavertaisena seksuaalisena ja tuntevana, älyllisenä olentona.
Nimimerkille "Itse kokenut": Turha tästä on ruveta mitään järjestöjen välistä nokkapokkaa rakentamaan. Homoglobiini ei ole jutun alullepanija. Osa Turun SETA:n toimintaa paheksuvista nuoremmista jäsenistä kyllä kuuluu myös Homoglobiiniin, mutta he ovat olleet ottamassa kantaa tähän asiaan nimenomaan TuSETA:n jäseninä. Homoglobiinilla ei kuulemma ole virallista kantaa suuntaan taikka toiseen. Turun SETA:lla ja Homoglobiinilla on aina ollut hyvät välit, tänäkin vuonna HG:laiset ovat avustamassa vapaaehtoistyöllään TuSETA:n järjestämillä Vinokino-festivaaleilla.
Peukaloon kumahti. Itse käytän anonyymeja tapaamispaikkoja - en tosin pensaita epämukavuussyistä - ja olen takuulla ihan tasapainoinen, tyytyväinen, rikas, komea, kaikkea mitä kuvitella saattaa. Osaanpa jopa tavata ihmiset kokonaisuutenakin. Jotkut ovat niin rikkinäisiä, neuroottisia, elämäänsä pettyneitä, että on koko ajan riehuttava hysteerisenä toisten ihmisten tekemisten takia omaa hätäänsä lievittääkseen.
Onneksi ne vessat nyt ainakin poistettiin sieltä sivuilta.

Muista voi vielä arvailla, että mitähän siellä voitaisiin tehdä.

Nämä epäviralliset tapaamispaikat kuuluvat 60-luvulle, jolloin homous oli rikos. Niistä ilmoittelu ei pelkästään ole olemassa olevan toteamista, vaan se myös takaa, että tällainen toiminta jatkuu.

Mitä mahtavat ajatella hlbt-lasten-ja nuorten vanhemmat nähdessään nuo tapaamispaikat? Tai opettajat, psykologit, sosiaalityöntekijät?
Niin kuin jo ylempänä sanoin, se on minulle yksi lysti mistä kukin tyydytyksensä hakee, mutta Setan sivut eivät ole oikea foorumi tämän alakulttuurin tiedonlevitykseen. Siihen löytyy varmasti parempia foorumeita.

Noin niinkuin minun mielestäni.
Kaikki eivät hae kyseisen listan paikoista seksiä. On kiva käydä esim. uimassa ja vaihtaa kuulumisia saman henkisten ihmisten kanssa.

Tuntuu joillekin sen oman seksuaalisuuden olevan niin ahdistava juttu, että täytyy jo huolehtia toistenkin asioista.
Miten Jep´pe päättelee, että tässä oltaisiin toisin tekemisiä vahtaamassa? Pointti on siinä, että onko seta sopiva taho tällaisen tiedon levittämiseen.
Kävin kyseisellä linkillä, eikä siellä kyllä mainosteta tai kehoiteta ketään... Tiedoksi vaan kundi-78. Tuseta sivut kyllä ihan ok ja toimivat. En oo ennen tuota linkkiä edes huomioinut aikaisemmin, jokainen tyylillään. Itse muuten käyn muutmassa hallissa, siis uimassa enkä oo huomannut mitään kummallista. Itse en usko siihen että puistokulttuuri tulee koskaan loppumaan, onko se sen pahempaa tai parempaa kuin homopaikkojen pimeäthuoneet? Sen päättäköön jokainen itse...
Tiivistelmä

a) Runkkupuskat ei ole paha juttu
b) Runkkupuskailua saa toteuttaa
c) Runkkupuskat ovat todellisia
d) TuSetan tehtävä ei ole kertoa runkkupuskista vaan toimia
järjestönä joka ajaa homojen oikeuksia.
e) Vaatimalla Tusetaa poistamaan runkkupuskat, kukaan ei
koita mielistellä heteroita rikkinäisen omakuvan takia.
f) Internet on täynnä tapoja välittää tietoa runkkupuskista.
g) Homoglobiini ei ole paritustehdas monen vuoden
kokemuksella. Kuka niin väittää, taitaa purkaa omaa
mielipahaa kun ei käynyt flaksi, mikäli edes on homo-
globiinin jäsen.
h) Runkkupuskat EIVÄT katoa poistamalla tietoja TuSetan
sivuilta.
i) Edelleen, ketään ei kielletä käymästä runkkupuskissa
j) Kenenkään ei tarvitse tuntea pahaa mieltä siitä, että
käy runkkupuskissa.
k) TuSeta sanoo laittavansa uusia vessoja sivuilleen, kun
kerran vessat vaihtelevat. Toisin sanoen TuSeta on ajan
hermolla ja järjestää homoille käymälät.
l) Ihmisiä alkaa kiukuttaa, viikset alkaa väpättää
m) Nuoremmat homot ovat myös ajan hermolla, HYVÄKSYVÄT
runkkupuskat ja käymälät, mutta TuSetan toimintatapoja
nuoret eivät hyväksy.
n) Mansikan mielestä meidän kaikkien pitäisi saada olla mitä
ollaan ja tehdä mitä tehdään, mutta mansikka ei hyväksy
TuSetan välinpitämättömyyttä. Mansikka näkee TuSetan
toiminnan vahingollisena, TuSetan johtojäsenistön kovin
harmaina ja nuoruuteensa jämähtäneinä ja Mansikka
alkaa olemaan hyvin hyvin vihainen.

-Vihaistunut Mansikka
Anteeksi vain, mutta suhtaudun suurella epäilyksellä henkilöihin, jotka väittävät olevansa rikkaita, komeita ja tasapainoisia. Me tavalliset ihmiset kun tapaamme, enemmän ja vähemmän epäillä omaa erinomaisuuttamme.
"Elämäänsä pettyneen" jälkeen olisi tarvinnut laittaa vielä huumorintajuton ja sarkasmia ymmärtämätön.

Pointti on se, että harrastan hyiiik! anonyymia seksiä ja olen ihan tyytyväinen elämääni.

Erinomaisuutta epäillään, mutta mieleenkään ei tule etteikö muka olisi ehdottoman oikeassa asiassa kuin asiassa. Varsinkin sellaisessa mistä ei mitään nähtävästi edes ymmärrä.
Hmmm......siis aivan omasta mielestäni (ei esim Suomen Gallupin kyselyiden mukaan) näen tämä puska/wc- toiminan vastaavana kuin huoratalot, sillä erotuksella että heterot huoratalossa maksaa suorituksestaan......
Voi olla että olen taas tulkinnut asian pahasti väärin mutta minusta näen ne samana toimituksena.
Uskoisin että puheet jää kummassakin vähiin ja oma tyydytys on ensi sijaisesti tärkein.

e-vils kirjoitti:Me tavalliset ihmiset kun tapaamme, enemmän ja vähemmän epäillä omaa erinomaisuuttamme."
No minä olen silloin tällöin sanonut rehellisesti olevani tyytyväinen itseeni ja elämääni, kukas muu sen kissan hännän nostaisi ellei kissa itse?? :)
Tarkoittaako tämä nyt että olen narsisti?...hui kamalaa.
Käsittääkseni TuSeta ei edusta pelkästään homomiehiä vaan myös muita vähemmistöjä. Itse en ainakaan lesbona halua lueskellä parhaimpia miesten puskanussimispaikkainfoja ko. sivuilta. Säälittävää. Tuon informaation julkaisemiseen löytyy varmasti muitakin epävirallisempia paikkoja verkosta.
Äh, miksi etenkin tämän nunna-huora asetelman yhteydessä kaikki vetää herneen nenään? Etenkin se hurvittelevampi siipi hyökkää rajulla syyllistämisellä, alkeellisella halventamisella ja muulla mustamaalaamisella. Ei kai ihme, jos alkaa epäilyttämään mistä on kyse...

DKNY: kissa nostaa häntänsä itse, mutta myös ottaa tarvittaessa etäisyyttä. Tässä tapauksessa asiayhteys oli sellainen, että väite moisista yleisesti arvostetuista ominaisuuksista vaikutti epäuskottavalta.

Huorien ja veski/puska suhinoitten rinnastaminen menee myös mielestäni aika nappiin. Kuka väittää, että niiden jatkuva (huom!) käyttäminen jotenkin kertoo luonteen ylevyydestä, tasapainoisuudesta tai muusta sellaisesta.
Eipä nuo epäviralliset paikat tuolta netistä silmiin hypi, ellei linkkiä paina... Ite oon ainakin sitä mieltä et ei haittaa...
Tähän yhteiskunnallisesti merkittävään keskusteluun myös minun on ihan pakko osallistua.

DKNY kirjoitti: "...heterot huoratalossa maksaa suorituksestaan.."

DNKY:n kommentista nousee mieleeni joukko ajatuksia:

1) Homoille ei ole huorataloja, koska lihaa on tarjolla ilmaiseksikin
2) Homot ovat niin köyhiä, ettei ole varaa maksaa seksipalveluista
3) Homot ovat niin kutupiikkejä, etteivät halua maksaa seksistä
4) Homot ovat huonoja yrittäjiä, koska eivät ole saaneet aikaiseksi kunnollisia palvelutaloja
5) Setan vika, kun homomiehet joutuvat käymään pusikoissa ja pömpeleissä, eikä lakanoiden välissä. Setan kalkkikset on heti syrjäytettävä ja saatava uutta väkeä hoitamaan tämä merkittävä epäkohta kuntoon

Missä ovat muuten lesbojen puskat?
Edelleen suon puskat ja vessat niille, ketkä niitä haluavat, mutta mielestäni ei ole arvostetun kansalaisjärjestön tehtävä mainostaa niitä.

On monia muitakin "alakulttuureita", joiden toiminnasta ei SETA suolla vinkkejä. Vai pitäisikö tasapuolisuuden nimissä Turun SETAn alkaa kertoilemaan vinkkejä myös esim. fistaajille? Taitaapa olla itsesyrjintää, kun eivät fistausvinkkejä levittele nettisivuillaan!

On naiivia väittää, etteivät vessalistat ole vinkki seksin harrastamiseen vessoissa. Mitä Turun SETA sitten ajattelee homojen tekevän vessoissa tavatessaan? Tuskin ne vessat oli listattu sinne tarkoituksena antaa tietoa hyvistä ULOSTAMISpaikoista!

Uskon että myös jokaisen homopojan isä ja äiti, joka käy Turun SETAn sivuilla, ymmärtää miksi vessat ja puskat on sinne listattu. Hyvää työtä siis!
Ihmettelen vain mitä pahaa siinä olisi, jos SETA:n sivuilta löytyisi linkkejä asiallisille Fistausta, Watersports, S/M jne marginaaliryhmien seksiä käsitteleville sivuille. Parempi pitää tuollaistakin asiallista informaatio saatavilla kuin että niitä harrastetaan puuttellisten asiatietojen varassa.

Mm mainittu fistaus saattaa olla pahimmillan jopa vaarallista ellei perusasiat ole tiedossa. Asiallista tietoa aiheesta joutuu suodattamaan melkoisen roskamäärän keskeltä. Fistauksen harrastajiakin löytyy SETA:n jäsenistössä ja sen ulkopuolella Suomessa.

Ei pidä aina tuomita sitä, mitä ei itse ehkä ymmärrä.
Laittomuudet, pakottaminen ja toisten ihmisten vahingoittaminen ovat aivan eri luku kuin kahden ihmisen keskinäisestä sopimuksesta harrastamat kinkytkin seksileikit.
Hayä JuhaniV....en nyt ymmärtänyt ihan olitko närkästynyt kirjoituksestani vai et any huu...tässä tarkennus kumminkin.

Jos olet tietoinen niin kyllä suurenmaailman metropolit ovat täynnä niin nais- kuin mies-seurapalveluita ja se ei ole jäänyt minultakaan huomoimatta.
Rinnastin seksin helppouden ja vaivattomuuden molemmissa tapauksissa, tuskin kukaan kyselee mieliharrastuksia siinä tilaanteessa, vai...???
Minäkö sanon että homot olisi köyhiä?? anna mun nauraa.....
Homopojat eivät kauppaisi itseään pornoteolisuudelle?? eivät toki......
Setaan en ota kantaa kun en tunne koko järjestöä ja eikä se tällä hetkellä oikein koskettakaan minua.

Oma komentti on asiaan ja olen nyt hieman vanhanaikainen, en pidä siitä kun olen pissalla että toimitukseni palvelee samalla jonkun runkkusession virikkeenä. Vessa on minulle vain yhtä tarkoitusta varten....
Sama minua häiritsi joskus olla tavallisessa uimahallissa joidenkin ukkeleiden runkkailun kohde samalla kuin olit itse vain suihkussa. Asia olisi eri jos olisin ammattimainen esintyjä tai sitten asia olisi sovittu etukäteen.
Kundi-78! Missä seta mainostaa? En itse sivuilla käydessäni mitään mainosta tai veskeihin liittyvää löytänyt... Seuraavaksi voit sitten nostaa mökän siitä miksi homorafloissa on pimeitä huoneita. Ikävää jos vanhempasi luulevat homona sunkin käyvän puistossa hampparin väärällä todellisen lenkin sijasta! Paikat ovat olleet jo olemassa ennen kuin sanaa homo oli keksitty... Se että homomiehillä on myös kyseistä aktiviteettia ei tarkoita että kaikki sitä tekisivät... Itseäni ajatus housut polvissa syyskylmällä puistossa ei oikein jaksa innostaa. Tusetalle nostan hattua että jaksavat olla ajan hermoilla, asioista pitää puhua ja voida tiedottaa, ja muuten niistä naisten epävirallisista paikoista... Ruissalosta löytyy!
Onko todellakin niin, että ihmisoikeusjärjestön asia on ajaa kaappihomojen oikeutta mussuttaa munaa julkisilla paikoilla? Jos näin on, niin sitten meillä on kyllä käsissämme laajempikin ihmisoikeusrikkomus. Suomen lain mukaanhan heterotkaan eivät saa harjoittaa seksiä julkisilla paikoilla. Kyllä nyt on noustava barrikadeille ja vaadittava julkisen seksin harjoittamista laillistettavaksi, ihan sukupuoliseen suuntautumiseen katsomatta.

SETA voikin ruveta seuraavaksi edistämään myös muiden Suomen laissa rikollisiksi määriteltyjen tekojen dekriminalisointia, kuten pedofiliaa, zoofiliaa ja nekrofiliaa.
Turkulaisiltahan voi odottaa ihan mitä taansa, ainakin sen jälkeen kun pääkaupunkioikeudet siirtyivät Helsingille - eivät turkulaiset ole näemmä vieläkään asiaa anteeksi antaneet =D
  • 42 / 71
  • ei setalainen
  • 8.11.2004 18:49
Ilopilleri, se että seta mainitsee paikoista ei tarkoita että se ajaisi väittämiäsi asioita, kertoo järjen köyhyydestä tai suoranaisesta tyhmyydestä sultaa tuollaista tekstiä. Ilmeisesti sulla ja kaltaisillasi uuskonservatisteillä ei ole parempaa tekemistä. Hyväksy itsesi! Tsemppiä Turkkuseen! Ja käykää katsomassa mitä siellä linkeissä oikein sanotaan, asioita taas vääristellään.
Parahin "nomutta", miten tähän aiheeseen liittyy Turku-Helsinki -asetelmat? En oikein kykene näkemään asiayhteyttä. Tässä threadissa ei muistaakseni ole puhuttu mitään mistään pääkaupungeista, ei sen enempää vanhoista kuin uusistakaan.
Me oltais kaikki mustakaapusia nunnia jos ilopilleri tai kundi-78 ois maata johtamassa, mut näkeehän sen homoglobiinistakin mitä ne on siellä saanut aikaan. Ei kiinnosta enään sen puljun kuivat "näin teemme itsemme näkymättömiksi" kokoukset
Minä ainakin haluaisin sinisen kaavun, jossa olisi keltaisia tähtiä. Musta on niin masentava väri. Miksi muuten koet pakottavaa tarvetta sotkea Homoglobiinia koko ajan tähän keskusteluun, "Itse kokenut"/"Ei ikinä"?

Ja "ei setalainen", en ole väittänytkään että SETA ajaisi kyseisiä asioita. Rinnastin vain julkisilla paikoilla seksin harjoittamisen edistämisen noihin muihin, sillä ne kaikki ovat Suomen laissa kielletty.

Olen hyväksynyt itseni, ja ymmärrän myös niitä jotka haluavat mennä pusikkoon pökkimään. En kuitenkaan hyväksy sitä, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia ajava järjestö profiloituu nettisivujensa kautta tuollaisen toiminnan edistäjäksi. En usko, että valtaosa SETA:laisista haluaa järjestön profiloituvan tällä tavalla.
Homoglobiini on juuri kaltaistesi "älykköjen" johdosta mennyt siihen jamaan että kohta meillä ei ole puheenjohtajaa, hyvä keino nostattaa meteliä muualla että omat töppäilyt ei näy! Ja toi on mun nicki ei muut!
Olen huono kommentoimaan asiaa lesbojen puolesta. Kerron kuitenkin, että tuntemani, reilut toista kymmentä lesboa, eivät ole kuulleet mistään lesbojen veskeistä/puskista, ei Suomessa, eikä ulkomailla. Kyseessä on vahvasti homokulttuuriin liittyvä ilmiö.

Ihan muistin virkistyksenä - aika moni nykyisistäkin palstan kirjoittajista ilmaisi tyrmistystään, kun dtm kyhäsi väliaikaisen pimeä huoneviritelmän tiloihinsa Annankadulla 2-3 vuotta sitten.
Ja luulempa että profiloitumista olisi jo tapahtunut, ne neljä vuotta mitä olen mm tuseta sivuja katsonut on kyseinen linkki ollut siellä!
Välihuomautus

"Itse kokenut"/"Ei ikinä", olen pahoillani ettet ole terve, mutta jos haluat purkaa mielipahaa maailmaan taikka homoglobiiniin liittyen, avaa uusi keskustelu ja pidä siellä hauskaa. Vastaile itsellesi ja kaikkea hauskaa ja fantsua.
Tämä keskustelu kuitenkin koskee TuSetaa ja runkkupusikoita. Mikäli "Itse kokenut"/"Ei ikinä" ei kykene keskustelemaan asiasta mistä tässä keskustelussa kyse y.o niceillään taikka muillakaan, niin kehottaisin jättäytymään pois täältä ja keksimään parempaa tekemistä.

Kaikille muille mansikka lähettää iloisen kesän säteitä syksyiseen harmauteen ja haluaa olla mukana tässä hyvässä keskustelussa kaikkien ihanien ihmisten ja eläinten, kasvien ja sienten kanssa.

-Mansikka

ps. erityisesti Mansikka lähettää onnen ja ilon ja valon tähtipölyä ilopillerille ja toivottaa jaksamista ja kaikkee fantsuu.
DNKY, olit epävarma siitä, että olinko ärtynyt tekstiisi. Huomaan, ettei ironia ole vahvin tyylilajini. Pahoittelen sitä.

Minusta kirjoitukseesi oli hyvä tarttua ja siitä jatkaa hieman hersyttelemällä aiheesta, joka on jo valunut yli äyräiden. Puolen sataa kirjoitusta aiheesta saako turkulaisille homomiehille tiedottaa siitä, mistä löytää paikkakunnalla toisen runkkarin.
Heh!

Puolisen sataa, tosiaan - !

Se on vakavaa puuhaa tama "seksuaalivahemmistojen" nayttaytyminen seksia eri tavoin harrastavana ihmisryhmana...
On se kumma kun keskustelu ei pysy asiassa: Onko siis arvostetun ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestön tehtävä mielestänne tiedottaa vessoista? Siitä tässä keskustellaan, ei yhdistysten välisistä suhteista tms.

Kuten alussa totesin, vessat poistettiin Turun SETAn sivuilta samana päivänä kun jotkut Turun SETAn jäsenet asiasta älähtivät, mutta puskat yhä säilyvät - ja vessojenkin listaamista puolustellaan.

En ole tuomitsemassa runkkupuskia, en fistausta tai sadomasoilua. En ole missään vaiheessa tehnyt niin! Olen vain sitä mieltä, että kaikelle tiedottamiselle on oma paikkansa. Vaikka SETAn jäsenistä moni kävisikin puskissa, ei siitä tiedottaminen ole kuitenkaan SETAn ydintehtävä.

Mielestäni SETA on eräänlainen edunvalvontajärjestö ja yhteiskunnassa vakavasti otettava vaikuttaja ja julkiseenkin keskusteluun osallistuva taho. Tasa-arvon edistämiseen ei kuulu vessojen listaaminen!
  • 53 / 71
  • Jäitä hattuun
  • 8.11.2004 22:19
Tässä keskustelussa on yksi osapuoli ilmaissut halunsa erottaa toisistaan ihmisoikeustaistelu (seksuaalisen tasavertaisuuden puolustaminen) ja tapaamispaikoista tiedottaminen. Tämä lienee ymmärrettävää, sillä poliittinen toiminta ja "ruohonjuuritason" toiminta ovat luonteeltaan erilaisia.

Myös vastapuoli on esittänyt omalle kannalleen vakuuttavia, asiaan tiukasti liittyviä perusteluja, kuten muun muassa:

- Turku on kateellinen kun Helsingistä tuli pääkaupunki

- wc-seksiä on olemassa; se on siis pakko hyväksyä

- jos homo paheksuu julkisissa käymälöissä tapahtuvaa seksiä (loppui kun reiät oli tukittu), on hän jotenkin lukossa ja ei hyväksy omaa seksuaalisuuttaan. Homo on siis sinut seksuaalisuutensa kanssa vasta kun hyväksyy vessaseksin. Kun mies työntää peniksensä bussiaseman vessan seinässä olevaan reikään, on hän hyväksynyt homoutensa. Näinollen vessaseksistä on kerrottava ihmisoikeusjärjestön sivulla.

- julkiseen yhdistystoimintaan avoimesti osallistuvat ja omia poliittisia mielipiteitään julkisesti ajavat homot ovat "kaapissa". Vastakohtana - ei kaapissa - esitetään anonyymiä seksiä harrastava homo, joka ei ole järjestäytynyt. Kaapissa oloa vastaväitteenä käyttävä henkilö ei esiinny omalla nimellään vaikka paheksuukin kaapissa oloa ja yrittää sen perusteella viedä uskottavuutta.

- wc-tapaamiset pois Turun SETA:n sivuilta haluavia ja tämän keskustelun aloittaneita sanotaan Homoglobiinin jäseniksi. Tämä esitetään huonona asiana. Ko. yhdistys on kuulemma huomaamaton, tylsä, tullaan-näkymättömäksi-kerho, joka ei saa mitään aikaan. Erityisesti Homoglobiini on vain parin etsintää varten. Päteviä perusteluja vessaseksin puolesta.


Kaikenkaikkiaan vessoista tiedottamista vastustava puoli on esittänyt päteviä asia-argumentteja. Vastapuoli ei ole niistä kovin paljoa puhunut. Orastava keskustelu hukkui mustamaalaamisen tulvaan: On yritetty vaikuttaa uskottavuuteen: kaapissa, lukossa, tylsiä, aikaansaamattomia, mielisteleviä...

Haluaisinkin lukea harkittuja, päteviä perusteluja, sille miksi vessaseksistä pitäisi edelleen tiedottaa ihmisoikeusjärjestön sivuilla.

Odotan perusteluja innolla.
Haluan täsmentää omaa kantaani tässä nimenomaisessa asiassa. Olen samaa mieltä, mitä Kundi -78 edellisessä sanomassa sanoo julki.
Siis olen huono homo jos pidän puska/vessaseksiä tosi jees juttuna tai jos taas en pidä sitä tosi jees juttuna, olenkin omasta seksuaalisuudestani ahdistunut homo joka vain haluaa häiritä muiden "seksuaalista ilmaisua"?

Eikö koko homojen tasa-arvotaistelu periaatteessa pyri siihen ettei niissä vessoissa ja puskissa tarvitsisi sitten seksuaalisuuttaan toteuttaan?

Kyllä varmasti ihan kaapista ulos tulleet homotkin puskissa pyörii, mutta sallinette että epäilen enemmistön kuitenkin olevan ihan jotain muuta....

Mulle on ihan sama mitä vessoissa tehdään, en tosin kyllä halua tietää missä vessassa, alkaa muuten tulemaan vainoharhaiseksi.

En sitten taas tiedä mitä ajatella siitä että Setan sivuilla kyseistä asiaa mainostetaan. En kyllä itse pidä sitä kovin järkevänä asiana, mutta eipä se minua niin hirveästi kiinnosta loppujen lopuksi.
Eikö se vessaseksi toteuta juuri niitä fantasioita käytännössä, mitä pornoteollisuudessa syötetään? Ne ovat näitä sadomasokistisia juttuja.

Se kertoo myös paljastumisen pelosta, sillä homoseksuaalinen käyttäytyminen on edelleen tuomittavaa. Yhteiskunnan asenteet näkyvät siinä, että homoseksuaalit eivät uskalla tapailla ja solmia suhteitaan avoimesti, vaan pakenevat näkymättömiin. Vain osa uskaltaa mennä homoravintolaan.

Sitten on vielä se, että kundit eivät saa seksiä jostakin syystä. Heitä ei haluta tai he eivät löydä seksikumppania.
mies kirjoitti: "...homoseksuaalinen käyttäytyminen on edelleen tuomittavaa. Yhteiskunnan asenteet näkyvät siinä, että homoseksuaalit eivät uskalla tapailla ja solmia suhteitaan avoimesti, vaan pakenevat näkymättömiin. Vain osa uskaltaa mennä homoravintolaan."

Mielestäni tämä kertoo lähinnä joidenkin homojen asenteesta, yhteiskuntahan on jo aikaa sitten hyväksynyt homoseksuaalisen käyttäytymisen - vai kuvitteleekohan ne, että yhteiskunnan virallistamina parisuhteensa rekisteröineet parit haluavat vain pidellä toisiaan kädestä?

En oikein osaa kuvitella, kenellä olisi perusteltua syytä _pelätä_ homoravintolaan menemistä. Toinen asia tietysti on, haluaako yleensäkään mennä ravintolaan solmimaan ihmissuhteita, mutta silti olettaisin, että valtaosa pitää sitä miellyttävämpänä tapana kuin ihmisten tapaamista puskissa tai vessoissa. Ja onhan niitä muitakin tapaamisvaihtoehtoja, kuten vaikka se joidenkin paheksuma Homoglobiini ;-)

Toisin sanoen minustakin puskatapaamispaikkojen listaamiselle olisi kokonaisuuden kannalta olemassa parempia vaihtoehtoja kuin kansalaisoikeusjärjestön infosivut.

Paikat sinänsä ovat ok, kullekin mieltymystensä mukaan ja vapaaehtoisestihan sinne kaikki menevät. Vahingossa paikalle sattunut varmaan poistuu aika vikkelään.
Kaikki jotka puistoissa käyvät, eivät ole homoja. on myös bi-kundeja jotka eivät muualla voi toteuttaa itseään, linkki sinänsä kovin huomaamaton ja asiallinen.
Linkki saattaa olla huomaamaton, mutta yksinkertainen kysymykseni kuuluu edelleen seuraavasti: Onko arvostetun ihmisoikeus- ja kansalaisjärjestön tehtävä tiedottaa runkkuvessoista?

Kun olin yläasteella, meillä kävi elämänkatsomustiedon tunnilla SETAn edustaja kertomassa homoseksuaalisuudesta. Luojan kiitos tuohon aikaan ei ollut nettiä ja Turun SETAn vessavinkkejä kaiken kansa nähtävissä, joten minulle 15-vuotiaalle jäi kaunis uskomus siitä että homot ovat NORMAALEJA IHMISIÄ.
  • 60 / 71
  • Kylläännyin
  • 9.11.2004 18:09
No vittu. Pannaan (jos suodaan tällainen pornahtava sana siveyden korkeimman tukipylvään ollessa kuulolla) ne linkit K-18 osiolle jonne pääsee vain jos on rekisteröitynyt käyttäjä ja näyttänyt naamaansa henkkareiden kera ylläpitäjille. Joko SE sitten tyydyttäisi tuota vinkujaa? Luultavasti ei, joten yrittäköön vaikka hakkerointia seuraavaksi ja tukkikoon kuononsa.
Näköjään sama vinkuja inttää jostain vessalinkeistä, Missä niitä on? Ei ilm saa huomioo mistään muualta?
Niin, eihän siellä ollut mitään mainintaa veskeistä! Piti viel iha varmistaa niiden sivuilta! Vali vali!
  • 63 / 71
  • Jäitä hattuun
  • 9.11.2004 18:56
Ei ole kohteliasta sanoa ketään vinkujaksi ja tehdä oletuksia muiden tulevasta käyttäytymisestä.

Myös yllämainittu turvan sulkemiskehotus on aiheeton. Ken ei keskustelua kestä, menkööt muualle.

Vessalinkkien olemassaolosta seuraavaa: Olet itse ne nähnyt. Nyt ne on otettu pois.
  • 64 / 71
  • Jäitä hattuun
  • 9.11.2004 19:08
Kysymys bi:lle

Sanoit, että on olemassa biseksuaalikundeja, jotka eivät voi toteuttaa itseään muualla kuin yleisissä vessoissa. Voitko täsmentää?

Miksi muita mahdollisuuksia ei ole? Ovathan esimerkiksi ravintolat avoimia bi-miehille. Mikä niistä tekee sopimattoman paikan?
Ensiksikin on suoraan sanottava, että tällaiset pusikot, vessat ja muut "epäviralliset tapaamispaikat" ovat olemassa oleva tosiasia. Niistä voi ajatella mitä haluaa, mutta sellaisia on. Yhtä selvää on, että nimenomaan kysynnän ja tarjonnan laki on ne synnyttänyt ja pitää niitä elossa. Epäviralliset tapaamispaikat eivät luo anonyymiä seksiä, anonyymi seksi luo epävirallisia tapaamispaikkoja.

Yhtä lailla totta on, että tällaiset tapaamispaikat kuuluvat homokulttuuriin aivan eri lailla kuin heterokulttuuriin. Keski-Euroopassa tällaiset paikat ovat erittäin yleisiä - onhan siellä toki ilmastokin suosiollisempi.

Yhtä kaikki olen Kundi-78:n kanssa samaa mieltä siitä, ettei ole Turun seudun Setan tai jonkin muun tällaisen yhdistyksen asia tiedottaa kyseessä olevista epävirallisista tapaamispaikoista. Niistä voi toki tiedottaa esim. homoille suunnatuissa matkaoppaissa (näinhän esim. Spartacus tekeekin!). TuSetan toimenkuva on kuitenkin erilainen. Se on ihmisoikeustyötä tekevä kansalaisjärjestö, ei matkatoimisto. Tällaisen järjestön asia ei ole tiedottaa "epävirallisista tapaamispaikoista", jo siitä yksinkertaisesta syystä, että kyseessä ovat "epäviralliset" tapaamispaikat. TuSetan julkikuvakin on asiassa otettava huomioon.
"kuuluu homoluttuuriin" - yhtä palavasti voi väittää, että prostituutio ja bordellit kuuluvat heterokulttuuriin. Tämä toisto siksi, että pysyisi selvänä miten oleellinen ja leimallinen ilmiö veskit ja puskat homokulttuurille tänä päivänä ovat.

Heterot ovat jokunen vuosikymmen sitten älähtäneet bordelleja vastaan. Ehkä nyt on homojen vuoro. Seksi muuttuu irrallisesta, ostettavasta ja helposti poimittavasta toimituksesta kahden ihmisen väliseksi enemmän arvokkaaksi asiaksi. Noin yleisimmin - tietysti marginaalissa kuhisee - aina.
Nimimerkille "Kylläännyin":

Luulin että täällä voi käydä älyllistä keskustelua ja argumentoida puolesta ja vastaan tiettyjä yleisesti hyväksyttyjä argumentoinnin sääntöjä noudattaen.

Ilmeisesti ei voi. Jospa siis testaan tuota sinun tapaasi:

Ääää... Mä en ala ku oot ihan tyhmä! Ja oot ihan kakka! Ja kyl mun isä sun isän voittaa!



Nimimerkille "Voi voi":

Jos luet sen mitä olen aiemmin kirjoittanut, niin huomaat, että alusta alkaen olen sanonut, että vessat poistettiin listalta välittömästi kun jotkut Turun SETAn jäsenet asiasta älähtivät. Nyt Turun SETA kuitenkin puolustelee vessavinkkien olemassaoloa. Eivät ne enää ole siellä. En ole niin väittänytkään.



Tuntuu siltä, että monet "keskustelijat" täällä eivät pysty erottamaan koko alkuperäistä pointtia. Ei tässä keskustella siitä, onko vessakulttuuria olemassa tai onko se moraalitonta tai tuomittavaa. Siitä ei tässä keskustelussa ole kysymys. Siitä voi keskustella vaikka ihan toisessa viestiketjussa.

Täällä olisi tarkoitus keskustella siitä, onko SETAn tehtävä antaa vinkkejä vessoista ja puskista. Mikä on SETAn ydintehtävä? Onko tehtävä olla yhteiskunnassa asiallisen tiedon riippumaton tuottaja ja välittäjä - vai onko tehtävä helpottaa löytämään se oikea vessakoppi ja puska? Pitäisikö nämä tehtävät erottaa toisistaan? Pitäisikö vessa- ja puskavinkkien jakeluun olla ihan oma kanavansa, josta vastaisi SETAsta erillinen yhdistys: "Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen toiletti- ja puskakanssakäymisyhdistys ry"?
eipä nyt ihan kuulu aiheeseen, mutta turun setan sivuilta otos: "Ti 16.11. on ylimääräinen nuortenilta teemana lelut, sekä pehmeät että vähemmän pehmeät ikiomat leikkikalut." Tiedä sitten mistä leluista on kyse, muttei varmaan ihan niistä tavallisista leikkiautoista ja nukeista kuiteskaan? pistää vähän ihmettelemään tälläset puskaseksit ja leikkikalut...
Mainittujen "epävirallisten tapaamispaikkojen" asema homokulttuurissa on aivan eri kuin bordellien heterokulttuurissa. Tähän on erinomaisen hyvä syykin: heteroilla on kautta vuosisatojen ollut vakiintunut perhe- ja avioliittoinstituutio, homoilla ei. Koska homous on ollut kriminalisoitu, on homojen kontaktiareenaksi jäänyt monasti juuri tällainen anonyymi seksi. Sen sijaan bordellien ja prostituution rooli heterokulttuureissa on aina ollut marginaalinen.
Bordellitkin on palvellu jotain tarkoitusta. Ne ovat tietysti marginalisoituneet monestakin syystä, mutta eikö toisaalta homokulttuurillekin olisi ihan järkevää siirtyä sitten puskista ihan sisätiloihin?

Bissuille tietysti puska on varmaan ihan hyvä paikka, koska sitten ei tarvitse kärsiä sitä tuskaa, että menee homobaariin "oikeiden" homojen keskelle ja joutuu huomaamaan, että onkin yksi niistä. Toisekseen, "bissuilla" voi usein olla vaimoke kotona, joka ei ehkä arvosta sitä että yöt hillutaan miehissä. Enkä nyt tarkoita että kaappihomo ja biseksuaali ovat sama asia, koska eiväthän ne ole, mutta eikö biseksuaalienkin olisi järkevää ottaa uusi asenne koko seksuaalisuuteen ja pyrkiä siihen, että voisivat kokonaisvaltaisesti ja tyydyttävästi myös toteuttaa seksuaalisuuttaan kokonaisuutena, sen sijaan että menee johonkin puska/vessarunkuille.

Sinänsä asia ei minulle ole ongelma, mutta kun kerran keskustelua käydään, niin voihan sitä spekuloida. Setalla ei kyllä saisi olla siinä mitään tekemistä. Täällähän mainittiin, että jotkut matkaoppaat yms. hoitavat sen puolen, niin eikö ne sitten voi tehdä niin. Sen lisäksi myös kaikki homosaitit yms. voisivat olla hyviä paikkoja kenties ilmoitella tälläisistä paikoista, ei mitkään SETA:n sivut.
Turun Seta voisi laittaa alasivuston otsakkeella "Sosiaaliset paikat ja tapahtumat", johon sitten laitettaisiin gay-kansan baarit, tapahtumaillat, puskat ja myös vessat ym. missä normaalit homot tapaavat kohtalotovereitaan.