Nahkabaari puuttuu
Suomi on köyhä, koska tämä on ainoa Länsi-Euroopan maa, jossa ei ole nahka-, kumi- ja sm -henkisille omaa baaria. Samoin Msc-Finland on ollut jo kauan ilman omia toimitiloja. Tom of Finland -perinne velvoittaa. Eikö todellakaan mitään ole tehtävissä?
Samaa itsekin ihmetellyt olen. Täällä tullee törmäyskurssit vähän joka suuntaan, jos sellainen näin vuosien jälkeen perustettais. Parhaiten se toimis näköjään vanhaan malliin "private clubina", jonka sijaintia ei joka mediassa toitotettais.
Tukholmassakin on sen verran vapaampi ilmapiiri, että heidän vastaavan järjestön klubi eri teemailtoineen on jaksanut käydä menestyksekkäästi läpi nämä vuodet(taitavat olla jo ainaskin 15 vuotta nykyisessä paikassa).Gamla Stanissakin(hyvät puitteet) oleva klubi toimi ennen sitä monet vuodet.
Nykyisillä (Helsingin) homobaarien omistajilla ei vielä yhdelläkään ole ollut tarpeeksi rohkeutta tehdä edes men only –baaria.
MSC:n clubitilan kohtalo lienee useimmille lehdistäkin tuttu. Ahneudessaan laskivat sisälle liikaa ulkopuolisia ja poliisi oli pakotettu tekemään ratsian paikkaan saatuan ilmiannon luvattomasta viinan myynnistä. Varsinainen viinan luvaton myynti taisi jäädä oikeudessa suurimmaksi osaksi kuitenkin toteennäyttämättä.
Laillisilla luvilla toimivan baarin perustamiseen tarvitaan sekä rahaa, että ammattitaitoa. Homobaarien parasta ammattitaitoa on ainakin omien kokemusteni perusteella edustanut Room baarin Timo. Timon baareista on saanut olla monet heterobaaritkin kateellisia – paikat ovat olleet siistejä ja palvelu on pelannut. Tyyliasiat ovat makuasioita, mutta henk.koht. olen pitänyt myös Timon tyylitajusta sisustusten suhteen.
MSC Finland – Tom’s Clubin tileillä tuskin on sellaista varallisuutta, jota nahkabaarin perustamiseen tarvittaisiin. Kysyntää men only nahka/fetissi baarille/klubille löytyy Helsingistä varmasti riittävästi.
Verotarkastuksista ja muista harmaantalouden vastaisista aktiviteeteista johtuen ravintoloita saa tällä hetkellä ostettua suhteellisen halvalla, mutta vain jos pystyy maksamaan kauppahinnan käteisellä.
Ulkopuolisen rahoituksen saaminen ravintolatoimintaan on melko vaikeaa, koska ala luokitellaan riskialttiiksi sijoituskohteeksi. Nahkamiehissä löytyy varmasti sellaisia, joilla olisi taloudellisesti varaa sijoittaa pienen nahkabaarin perustamiseen, mutta tuskin kuitenkaan halua laittaa sellaisia summia riskisijoitukseen.
Mikäli sellainen jostakin löytyy, annan sopivaa korvausta vastaan käyttöön oman yli 20 vuoden kokemuksen ao liiketoiminta-alueen taloudellisesti tuottavasta pyörittämisestä.
Miksei (oi miksei) voisi järjestää jossain nykyisessä baarissa (hombres? manstreeet?) iltoja nahka-kumi hengessä? Kerran kuussa tai vaikka joka pe ilta tms.
Kokonaan oma paikka on kuitenkin Hkin kokoisessa paikassa ehkä liikaa, koska useimmat jotka pitävät nahka-kumi jne. jutuista, haluavat kuitenkin usein liikkua myös "ihan tavallisestikin". Eli käyvät tavallisesti pukeutuneina tavallisessa baarissa tavallisella iltakaljalla jne. ;) Ups, meinasi unohtua että tavallisten kavereidensa kanssa..
Kyseisinä teemailtoina pitäisi olla EHDOTON "pukeutumis-koodi". Mikä se sitten olisikaan. Aikaisemmin nimittäin on käynyt niin että baarimikon/ovimiehen tms tuttuja/kavereita on tullut sisään pikkutakeissa... tosi munatonta meininkiä, (varsinkin asiakkaalta, mutta myös henkilökunnalta) ja pilaa kaikkien muiden fiilikset jne.
Tiettävästi ainakin DTM:sta, Herculeksesta, Mann’streetiltä ja Fairysta on tällaisten iltojen järjestämistä tiedusteltu (DTM ja Hercules vain osa ravintolasta rajattuna). Puheiden ja jahkailuiden tasolle nuo suunnitelmat ovat jääneet.
Yrittäjän näkökulmasta tuollaisten iltojen järjestämiseen liittyy aina taloudellinen riski, joka ulottuu myös noita iltoja laajemmin yrityksen toimintaa.
Kooltaan Fairy olisi varmasti ainakin tuollaisen toiminnan käynnistyessä optimaalinen. Mann’s / Herkku ja Kaisaniemen omistatahot lienevät suhtautumiseltaan kaikkein positiivisimpia pienelle fettarivähemmistölle.
Vertailun vuoksi: varsin väljillä dresscode –vaatimuksilla järjestettyyn F18 illanviettoon heinäkuun lopussa osallistui n. 200 henkeä.
Asenteista ja suhtautumisesta kertonee taas se, että F18 illanviettopaikka on jo ilmoittanut ettei vastaisuudessa halua siellä järjestettävän vastaavia tilaisuuksia.
Kaikki nimeltä mainitut ravintolat tietävät mihin ottaa yhteyttä, jos nahka, kumi,fettari –iltojen järjestäminen kiinnostaa ja järjestelyihin halutaan yhteistyökumppani.
Irokeesi kirjoitti: "...Puheiden ja jahkailuiden tasolle nuo suunnitelmat ovat jääneet."
Mikäs tämä sitten on:
"MSC:n Get Together bileet. Koko yläkerta miehille klo 04 asti. Mukana myös Mr Leather 2004 kilpailijat. Dresscode."
Tapahtumapaikka DTM ja aika 17.9.04
Poikkeus vahvistaa säännön =)
Kyllä tuolla DTM:ssä löytyy välillä yhteistyökykyä, vaikka niin usein kyseistä paikkaa mollaankin.
Tuo Eurooppalaisten nahkaklubien virallisen vuosikokouksen yhteydessä järjestettävä tapahtuma on varsin poikkeuslaatuinen. Kyseessä on tiettävästi suurin ja kansainvälisin GLBT –tapahtuma kautta-aikojen, vaikka onkin kohdistettu vain ja ainoastaan nahka ym fettari miehille. Itseasiassa melko suurelle joukolle ihmisiä, mutta silti varsin marginaalisen pienelle ryhmälle kaikista GLBT –ihmisistä.
Se, mitä SM gay ja S/M –senior kaipasivat, on paikka, jossa tuollaisia iltoja järjestettäisiin enemmän tai vähemmän säännöllisesti.
Huokaus
Tai edes joskus
ECMC AGM ei varmasti tule tänne Suomen kamaralle uudestaan vuosikausiin. Halukkaita järjestäjiä on paljon.
ECMC AGM Tapahtumaan liittyenhän on noi bileet 17.9. (Dtm) ja 18.9. (Kaapelitehdas) iltoina.
Infoissa (
http://www.mscfin.fi/) kerrotaan, että bileisiin on pukukoodi?
Onko pukukoodi miten tiukka? Pääsekö miehekäs kundi edes farkut/t-paita tyylillä sisään, vai pitääkö olla ihan nahkaa päällä?
Minun mielestäni koko juttuun voisi suhtautua rennommin.
Olen itse käynyt 2 kertaa s/m ravintolassa. Kerran Berliinissä, jonne omasta mielestäni musta silkkipaitani oli ihan sm( hahhahaa). Jälkikäteen minua on suuresti huvittanut koko tapaus. Ne saksalaiset nahkahomot olivat aivan ihania omassa suhtautumisessaan minuun ja aivan uskomattomia omissa vaatteissaan. Minuahan pelotti mennä sinne. Sitten, kun aloin viihtyä ja rentouduin, niin hymyilin kesken keskustelun yhden hotellinomistajan kanssa, josta minulle sitten sanottiin, että "täällä ei sitten hymyillä" ja sitten minä poistuin, koska loukkaanuin siitä. Parasta olivat baarin kalterit, joiden takaa juomia myytiin.
Seuraavan kerran joskus vuosia tuon tapauksen jälkeen kävin Hesassa jossakin illassa ja nyt minulla oli oikeat nahkahousut jne., mutta yksi tyhmä hintti valitti minusta, koska en kuulunut mihinkään yhdistykseen. Okey. Muistan vain pettyneeni sisustukseen, koska se oli ihan tyhmä ( jätesäkit seinällä) ja niihin kammottaviin homokliseisiin, mitä siellä näin ( mm. peräruiske oli palkintona jossakin kilpailussa). Ajattelin vain, että minä en voi uskoa tätä todeksi. Ne ihmiset olivat niin typeriä ja suoraan sanottuna jotenkin vammaisen oloisia minusta.
Jos te joskus pistätte pystyyn jonkun nahkamestan, niin laittakaa sisustus tyylillä ja vähän enemmän huumoria mukaan. Kaikista typerimpiä ovat nämä ajattelultaan 13- vuotiaan tasolla liikkuvat "ultra-ortodoksit" nahkahomot, jotka saisivat mennä leikkimään jonnekin kellariin niillä leluillaan.
---huomasin virheen: okay eikä okey . Minusta parasta nahkahomoissa olisi jonkinlainen showmeininki. Mitä komeampi mies, sen parempi. Silmänruokaa ja näyttävyyttä!
Aika tahditon veto edelliseltä vetää "vammaiset" tähän. Eiköhän me kaikki olla "vammaisia" omalla tavallaan.
Ei tarvitse mennä montaa vuotta mennä taaksepäin(kuitenkin 90-luvun lopulle), kun netti oli harvain valittujen käytössä.
Puskaradio toimi tuolloinkin ja reitti silloiselle MSC:n klubille oli selvä.
Tiukemmat pukukoodit ovat mielestäni OK erikoisiltoina.
Ns.yleisiltoina toimisi ovella seisovan, tiukan poken arviointi.
Sukupuolten erottava pukeutuminen on hämärtynyt nykyään niin paljon, että johonkin se linja on vedettävä!
Ennen tosin näitä asioita ei puitu näin julkisesti vaan lähinnä sisäpiirin kesken.
Tietynhenkisellä pukeutumisella kuitenkin pidettäis remmi kasassa ja yhteen kokontuisivat samanhenkiset kaverit fetisseineen.
Tosin siihen mielestäni voisi liittää käyttäytymissäännönkin.
Vai onko kornia sanoa nykyään: Käyttäydy miehen lailla?
Kirjoitin seniori vain rehellisesti, miten tunsin. Ehkä sitä reagoi aina jotenkin tullessaan torjutuksi ja se sitten värittää mielipidettä. Aika moni on herkkä arvostelulle, kun se kohdistuu persoonaan.
Ihmisten luokittelu "kasteihin" on aina elävä.
Pikkumaisuus voi olla ärsyttävää, luonnevikaista(splitting) tai pakkomielle.
Ehkä Suomesta puuttuu S&M- homoklubi lähinnä sen takia, että on pieni maa ja siten suhteellisen pieni kysyntä varmaan. Ehkä uskollisen asiakaspiirin sais aikaiseks, mutta ei se välttämättä kokonaista klubia elättäis.
Pienissä maissa ja paikoissa on vähemmän vaihtoehtoja.
Helsingin seutu ei ole liian pieni nahkaklubille. Ongelmana on pikemminkin suomalaisten asennevammat. Jätkissä ei ole riittävästi munaa erilaisille teemailloille. Suuri osa tyypeistä tyytyy baaritiskillä ryystämään kaljaa ja kikattelemaan pikkupoikien kanssa.
Privateklubi ilman alkoholitarjoilua lienee tavoiteltavin vaihtoehto. Jokainen voisi tuoda oman pullon, jos alkoholi on niin tärkeetä.
Eikö Seta voisi tukea klubia vuokranmaksussa, vai mitä varten järjestö on olemassa?
Outoa muuten, että Dtm-rafla rahanhimossaan ei suosi nahkailtoja. Kyllä nahkajätkät juovat, mutta eivät tietenkään vedä vertoja lesboille.
Setan (HeSetan) jäsenenä katson, että yhdistykseen säätiön kautta sidoksissa olevan ravintolan tehtävänä on kannattaa (siis olla rahanhimoinen), ja yhdistyksen tehtävänä on edistää yhteiskunnallisia asioita.
Puhtaasti viihteellisten tapahtumien taloudellinen tukeminen ei kuulu kummankaan toimenkuvaan, vaan ne on osallistujien itsensä kustannettava. Olen aika varma, että mikä kuppila hyvänsä olisi valmis järjestämään nahkafetissi-iltoja vaikka viikoittain, jos ne olisivat yrityksen kannalta kannattavia.
Miksei nahkahomojen oma yhdistys MSC hanki hyvin toimeentulevien jäsentensä tukemana kerhohuoneistoa, jossa se voisi järjestää klubi-iltoja ilman häiritseviä ei-tarpeeksi-miehekkäitä ulkopuolisia?
On totta, että Helsingistä puuttuu kunnon nahkabaari. Herkunkin "miesten baari" idea näyttää kuivuvan kasaan. Heteroparit ovat löytäneet kuppilan "Mens only" alueen ja baari näyttää muutenkin kokevan lostarin kohtalon. Hyvin oli heteron oloista porukkaa. No ei siinä mitään ... se on ajan henki.
Kyllä nahkabaarien suhteen pätee kysynnän ja tarjonnan laki siinä missä muutenkin. Jos ei riitä asiakkaita, niin minkäs teet.
Ja tosta heteroinvaasiosta vielä. Mun mielestä on ihan hyvä, että tapahtuu tietynlaista sekoittumista. On homoista itsestään kiinni, luovutetaanko Herkun suhteen niin kuin Lostarissa kävi vai halutaanko siellä edelleen käydä. Ei heterot Herkkua vie, jos homot tajuaa käydä siellä itse. Asiakaskuntaa muuttaa mielestäni enemmänkin se, että homot juoksevat trendien perässä kuin se, että heterot väen vängällä tunkevat joukkoon. Näin kävi mun mielestä Lostarissa, joka on muuten edelleen mukava paikka. Enkä oikein ymmärrä, mitä pahaa siinä olisi, jos seassa on pari heteroakin.
Jos men only -alueelle on päässyt heteropariskuntia, niin syy on ravintolan henkilökunnassa. Ei muuta kuin portsarit perään ja porukka ulos. Mutta ravintola päättäköön linjastaan itse. Tästä voi varmaan antaa rakentavia ehdotuksia omistajille.
Vallalla näyttää olevan ontto biletyspaikkameininki "tyttöpoika & poikatyttö"-akselilla.
Tampereella MiXei, Hesassa DTM.
Vaihtoehtoa lienee turha odottaa, jos kyse on ensimmäisenä manimani?
No, tyydytään hetskupaikkoihin. Käyhän niissä MIEHIÄkin!
Eiku.., kaikesta ei tarvitse julkisuudessa kailottaa.
Pidetään yhteyksiä!
mielelläni olisin kuulolla privaatisti
;)
Kyllä viime viikonloppu osoitti,että kiinostusta nahkabaariin olisi,olihan siellä ulkolaisten lisäksi melkoisesti suomalaisiakin.vaikka olisi edes kerran kuussa nahkabileet.
Upeat bileet, mahtava fiilis. Suomalaisia nahkahomojakin taisi olla paikalla lähes 300. Nahkabaarille riittää aivan varmasti asiakaskuntaa.
Toivottavasti mscFinland alkaisi järjestämään bileitä.tulijoita olisi.sen osoitti kaapelin partyt
Jeah! Mä olin ekaa kertaa nyt viikonloppuna "nahkabileissä" ja varmasti osallistun uudelleen, jos vaan tarjontaa löytyy jatkossakin!
Nahkakundi, moi! Vastaisin kernaasti ,jos tietäisin varmasti.
Nyt on meneillään vähänkuin käymisprosessin aika.
Onhan se vähän eroa johonkin Saksan kapasiteettiin, jossa asuu kui montakymmentä miljoonaa (yhdistymisen jälkeen)?
Jotain tapahtuu fettaritapahtumissa, sehän nähtiin jo DTM:ssä/Kaapelilla. Kysyntää jokatapauksessa olis.
Itse viihdyn pienimuotoisemmissa (intiimimmeissä) puitteissa ilman "mimmejä".
Pitäkää itsenne miehinä!
S/M Senior kirjoitti: "Onhan se vähän eroa johonkin Saksan kapasiteettiin, jossa asuu kui montakymmentä miljoonaa (yhdistymisen jälkeen)?
.........se on siinä noin 80 miljoonan huitteissa...............
En usko että pelkästään nahkabaarille olisi riittävästi kysyntää edes Helsingissä, mutta jonkinlainen "men only"-baari vaihtuvilla teemoilla (esim. dress code -illat) voisi pärjätä. Helsinkiä paljon pienemmässä Turun kaupungissakin toimii pelkästään miehille tarkoitettu baari, miksei asiakaskuntaa riittäisi myös Helsingissä?
Vain miehille tarkoitettu baari saattaisi mietityllä liikeidealla, oikein mitoitettuna ja hyvin toteutettuna kyllä menestyä Helsingissäkin.
Vertaus Turkuun ontuu sikäli, että Turussa ei käsittääkseni varsinaista kilpailua ole tai se on satunnaista ja epämääräistä. Turun "miesbaarissa" kävijöistä lienee suuri osa niitä, joille naisten sisäänpääsykielto ei ole mitenkään merkittävä asia.
Turkuun muutaneena olen ilahtunut STUDIO-gaymiesten
baarista. Homma toimii l. ei naisia sisälle, siitä henkilökunta
pitää huolen. Onhan noita ns. gaybaareja Suomessa tullut
nähdyksi jossa homo lentää ulos kun heterot valittaa esim.
kahden miehen suutelemisesta. Studion alakerran ja yläker-
ran dark-roomit toimivat. Miksei ko. konsepti toimisi Hesassa,
jos kerran Turussakin, vai puuttuuko uskallusta, tuskinpa
Studion omistajat nyt tappiokseen ravintolaansa pyörittää?
Tsemppiä vaan Studion tyypeille ja myös muille.
Tsemppiä multakin, sitä varmasti tarvitaan. Tuon paikan kehuminen on tosin veren kaivamista nenästä, sillä monet Turun neitokaiset vihaa silmittömästi sitä pikku puljua. Aika ihme se on ellei näiden viestien perään suurinpiirten helvetin portit aukea ja neitokaisten kirkuminen särje korvat
Kantahelsinkiläisenä ihailen stadin keskustan kauneutta. Mutta stadin gaymestat on öö-luokkaa. Jopa pikkukaupunki Turun Studio on jotain paljon parempaa kuin stadin pikkujulkkujen näyttäytymispaikat. Bisnesäijät hoi! Missä liikemiesvaistot? Vai ootteko kepulaisten mielikuvituksetonta jälkikasvua?
Joo. Oon ihmetellyt, miks H:gin kaikki homppelipaikat on melkein toistensa kopioita. Samanlaisuus johtaa kaavoittuneeseen toimintaan = kaljanimppaus baaritiskillä tai tyhmä hilluminen discon lattialla. Meillä käydään ottamassa mallia jenkkilästä tai Englannista, joissa kummassakin vallitsee tekopyhyys. Eipä silti kunnon disco on ok. Mutta takahuoneet niissäkin olis jotain. Vähän äksöniä niinkuin Euroopan mantereen mestoissa. Vai onko taas pykälät esteenä?
hkiboy kirjoitti: "Jopa pikkukaupunki Turun Studio on jotain paljon parempaa kuin stadin pikkujulkkujen näyttäytymispaikat."
Tässä kohtaa pitää turkulaisena älähtää ja korjata, että Turku ei todellakaan ole mikään "pikkukaupunki", kuten joku Joensuu tai Jyväskylä. Onhan Turussa nyt sentään lähemmäs 200 000 asukasta, reilusti enemmän jos lasketaan mukaan Turun lähialueet. Et silviisi! ;)
Studio menettelee, mutta on Turussa (onneksi?) muutakin tarjontaa. Ei ehkä tosin niinkään nahkaihmisille.. Mutta jos kinkeilystä tykkää noin ylipäänsä, niin ainahan on olemassa Turun Baletti (
http://tuntematonmaa.net/turunbaletti/).No eiks se Turku nyt pikkasen pikkunen kuitenkin ole? ;)
Noo joo.. :) Eihän Suomessa oikeastaan isoja kaupunkeja olekaan. Kotimaisella mittapuulla Turku pitää kuitenkin aika hyvin pintansa. ;) Innostuin aiheesta, ja vaikka tää ei nyt liity nahkabaareihin millään tavalla niin pistän muutamat tilastot (antakaa anteeks, mulla on selvästi liikaa vapaa-aikaa). Tässä siis eri kuntien asukaslukuja suuruusjärjestyksessä elokuun 2004 lopulta:
Helsinki: 558 537
Espoo: 226 187
Tampere: 201 980
Vantaa: 185 003
Turku: 174 661
Turku on Suomen viidenneksi suurin kunta, eli ei oo ihan pienimmästä päästä kuitenkaan. Pistetäänpä vielä vertailun vuoks muutama _ihan oikea_ pikkukaupunki:
Vaasa: 56 964
Kotka: 54 724
Joensuu: 52 633
Hämeenlinna: 47 125
Savonlinna: 27 568
;)
Tiedot on otettu väestörekisterikeskuksen nettisivuilta (
http://www.vaestorekisterikeskus.fi/).Ja Turku on mukava paikka. Jos Turussa olisi SM mesta niin siellä olisi todnäk hyvä meno vaikkei nyt tosta piiskapissapuolesta niin välittäisikään.
Habituksen tilastoista oli jäänyt pois mainitsemisen arvoinen Suomen kuudenneksi suurin kaupunki:
OULU. Asukasluku: 125 928
Siihen taitaakin kaikki yli 100 000 asukkaan kaupungit Suomesta loppua?
No tämä keskustelu ei kylläkään kuulu enää varsinaisen otsikon alle, mutta itse aiheeseen liittyen voisi sanoa, että pelkästään nahkamiehille suunnattu nahkabaari ei Oulussa varmaankaan menestyis.
Tällä käyvät kaikki homot, lesbot, transut, nahkamiehet jne. sulassa sovussa samassa paikassa bailaamassa! :)
Mutta on täällä Setan toimesta ilmeisesti joku S/M -ryhmä, joka kokoontuu?
Pitää heti korjata! Tuo edellinen Oulun asukasluku oli viime vuoden vaihteesta.
Elokuun 2004 lopussa asukasluku näyttää olevankin jo
126 483 ja kasvanee koko ajan.
Juuri sitä mixed meininkiä mä en kaipaa, siis sulassa sovussa joo, mutta kaikki ryhmät erikseen. Mixed-paikka on kuin entisen peruskoulun keittolan moussaka jonne paiskattiin kaikki jämät ruokakomeron pohjalta herkkusienistä ananaksiin. Herkullista? Ja minkään valtakunnan naisenpuolia mä en kärsi katsella.
Vähän samaan tapaan ajattelen, jos valitsen kuntosalin, jossa vedän hikeä pintaan. Ei mikään tyyliin <mixed gym> tule kysymykseenkään vaan täysin miehille suunnattu(naisia yhtään väheksymättä) ja mieluummin vähän kulahtanut painonnostosali ilman mitään peiliseiniä & trendijumppamusaa.
Meitä on niin moneen junaan, onneksi!