tolkuton dokaaminen

Miks jengi dokaa niin kauheesti? Itse lopetin muutama vuosi sitten, taisi tulla kiintiö täyteen. Huomasin, ettei ollut mitään ongelmaa jota ei voinut alkoholilla pahentaa. Muka rentoutuakseni kippasin. No joo... Miksi te juotte?
en juo ja en ole koskaan ollutkaan niin avoin että hyväksyisin dokaamista. En ole koskaan ymmärtänyt miksi ihmiset juovat itsensä juovuksiin. Se ei vain mahdu minun kaaliini.
Lesbojen keskuudessa se tolkuton dokaaminen tuntuu olevan enemmänkin yleistä kuin homoilla......
Ja leimallista on, et kukaan tolkuttomasti dokaava ei koskaan vastaa tällaseen kysymykseen! Mäkään en nimittäin dokaa. Mun mielestä kännissä sekoilu ja rahojen heittäminen sillä lailla tuhkana tuuleen on täysin dillee puuhaa. Vastausten puuttuminen on suora merkki siitä, et dokaamiselle EI OLE mitään järkevää selitystä. Luuserien hommaa?
  • 5 / 15
  • Mallaspitoinen
  • 30.7.2004 0:48
En ole todellakaan raitis, mutta siinä vaiheessa kun kihahtaa hattuun liikaa, lähden anniskelupaikoista kotiin koisimaan(sitä paitsi rahat siinä hupenee varsinkin ravintolapaukkujen hinnoilla).
  • 6 / 15
  • Mallaspitoinen
  • 30.7.2004 1:00
Tosin en viihtyisikään lasivesi kädessä anniskelupaikoissa. Täytyy myös muistaa, mistä ne tuottonsa sitten saisivat, jos kaikki lopettaisivat dokaamisen.
Lähden kuntosalillle tai muihin terveellisimpiin rientoihin, kun haluan pitää huolta itsestäni.
No jaa, ei tämä raivoraittius suomalaisilta oikein luonnistu. Ei se kyllä luonnistu oikein keneltä muultakaan.

Itse olen kyllä lähinnä semmoinen viikonloppukännääjä, joskus tulee semmoinen fiilis, että voisi juoda vähemmän, mutta toisaalta ei ole mitään suurta ongelmaa juomisen suhteen. Kontrolli pysyy 95% ajasta ihan käsissä, mutta aina tietyin väliajoin kyllä tulee otettua liikaa ja myönnän että se on todella turhaa, typerää ja inhottavaa.

Sitten taas toisaalta kaveripiiri on kyllä niin nesteeseen menevää että. Kaverien kanssa tulee viikolla tehtyä kaikenlaista muutakin kivaa, mutta ihan oikeasti viikonloppuisin ei kenelläkään tunnu olevan muuta tekemistä tai siis halua tehdä mitään muuta.

Siis dokaamisen toki voisi korvata toisellakin aktiviteetillä, mutta jos ei ole jollakin tapaa ongelmakäyttäjä, niin en näe syytä, miksi juominen pitäisi lopettaa. Enkä ongelmajuomisella tarkoita ihan oikeita alkkiksia, vaan ihmisiä jotka juo ittensä kaatokänniin, ihmiset jotka tulee riitaisiksi ja pullisteleviksi ääliöiksi kännissä ja muutenkin ne alkoholin kuluttajat, jotka muuten vaan juotuaan muuttu joksikin aivan muuksi, mitä yleensä ovat.

Mua kyllä vähän arveluttaa, että kaikki juominen absolutistin näkökulmasta saattaa olla "tolkutonta dokaamista", koska silloin kun itse ei juo ja muut ympärillä juo, niin se on kyllä todella karmea kokemus.

Jaa-a. Oikeastaan en ymmärrä miksi juomista pitäis niin puolustella. Eläkööt ihmiset miten haluaa ja mun puolestani ihmiset saa juoda niin paljon kun haluavat, jos eivät tajua rajoittaa.
Minulla juominen on ollut masennuksesta johtuva asia. En tajunnut sitä pitkään aikaan itse. Toinen asia on stressi ja jännittäminen. Olen ollut jännittäjä tapaus, mikä on johtunut epävarmuudesta ja huonosta itsetunnosta. Valitettavasti luulen, että juomistapa siirtyy suvussa eteenpäin. Yksi asia voi olla, että juominen on myös aineenvaihdunnallista( GLA tuottamiskyvyssä esiintyvä rakenteellinen vika, B.Spears-ZONE, oikeaa ruokaa oikeaan aikaan).

Sitten on tietenkin se, että jos ravaa tarpeeksi kauan homoravintoloissa ( tai missä ravintolassa tahansa), niin sitä alkaa juoda. On vaikea pysyä raittiina. Joidenkin olohuone on ravintola ja luulen sen johtuvan yksinäisyydestä. Homojen keskinäinen seurustelu ei ole helppoa( tutustuminen ja ystäväpiirin luominen). Sitä joutuu viettämään pitkiä aikoja yksin, jotta edes joku tulisi moikkaamaan mitenkään. Ajan kulumiseksi voi juoda.
Voihan ystävätkin yllyttää juomiseen, jos ainoa paikka, missä halutaan juhlia on ravintola. Juomista yleensä herkästi tarjoillaan ilmaiseksi ystävyyden nimissä.

Suomalainen kulttuuri on humalahakuiseen juomiseen "yllyttävää". Joka kesä lehtien otsikoissa julistetaan "terassikauden"alkaminen. Sehän on puhtaasti ravintoloitsijan "jippo". Sitten joillakin on näitä edustusjuttuja, kuten joidenkin lehtien laajasti sponssaamat juhlat. Ilmaisen viinan tarjoilu voi vaikuttaa juomisen lisääntymiseen.

Ihmisiä ei kannata tuomita.
Minä juon, ja toisinaan myös dokaan, koska a) monet alkoholipitoiset juomat (esim. valkoviini, tumma rommi, siideri) maistuvat hyvälle; b) alkoholi tekee mielen iloiseksi ja saa tanssijalan vipattamaan; c) alkoholi tekee minusta sosiaalisemman ihmisen; d) kännissä ei vituta ja muidenkin tyhmiä juttuja jaksaa kuunnella.

En ole koskaan tehnyt kännipäissäni mitään niin tyhmää, että olisin katunut sitä seuraavana päivänä. Päinvastoin useimmat suhteeni ovat alkaneet alkoholin vaikutuksen alaisena, enkä kadu sitä yhtään.

Mielestäni Suomessa alkoholista on ihan turhaan tehty kamala saatana. Syyllistämällä ei kukaan raitistu - mehän oltaisiin muuten kaikki suomalaiset absolutisteja. Nyt monille nuorillekin ryyppäämisestä on tullut jonkinlainen iso ja suuri aikuistumisriitti. Ehkäpä jos siitä vouhkattaisiin vähän vähemmän, niin se ei olisi moni oppisi käyttämään sitä itselleen sopivalla tavalla, eikä siten kuin olettaa että sitä pitäisi käyttää näyttääkseen khuulilta. :)
  • 10 / 15
  • Mallaspitoinen
  • 30.7.2004 23:55
Olé! Tänne ilmaantui muitakin kuin minä, joka tunnustan nauttivani alkomahoolia.
Suomeen ei ole vieläkään syntynyt tervettä suhtautumista siihen. On liian vähän aikaa siitä, kun ALKO MONOPOOLI toimi sekä valistajana(jarruna) ja välittäjänä.
Esimerkit ovat Kieltolaki(+siitä johtunut salaviinanpoltto), viinakortit, keskioluen vapautuminen vuonna 1969, liian suosituksi tulleen Ruska-viinin lantraaminen 80-luvulla (alkoholi- ja) terveysministerin valinta Kristillisestä puolueesta vielä Salmiakkikossun keksimisen aikoihin(199?)... ovat muokanneet suhdettamme alkoholijuomiin, joka tuntuu jääneen vieläkin "kielletyn hedelmän" asenteeseen. Paljon mainostetulla superhiivalla tuskin kotiviininsä monikaan enää käyttää, kärsivällisyys on lisääntynyt valmistumisprosessissa.
Uskon alkoholin saannin arkipäiväistymisen pikkuhiljaa(20:ssä vuodessa) vaikuttavan asenteisiimme.Silloin lienee helpompi myös valita kieltäytymisen tie, tosin alkoholisteista tuskin pääsemme, niitähän riittää muissakin maissa.
Historiaan saavat jäädä syyllistäminen, moralisointi, koska se ei auta todellisia alkoholisteja.
  • 11 / 15
  • Mallaspitoinen
  • 31.7.2004 0:29
Sosiaali-ja terveysministeri , joka vastasi alkoholilainsäädännöstä. Korjaukseni edelläolevaan, pahoitteluni!
  • 12 / 15
  • Mallaspitoinen
  • 31.7.2004 0:35
...jäi sanomatta, että salmiakkikossuhan kiellettiin kyseisen Kristillisen puolueen sos+terv.ministerin aikana. Ajat muuttuvat!
"Muka rentoutuakseni kippasin. No joo... Miksi te juotte?"

Huvikseni päihtymistarkoituksessa ja usein muka "vahingossa" lipsahdan humalan puolelle hyvässä seurassa.

Enkä suostu ottamaan siitä minkäänlaista ongelmaa, ainakaan toistaiseksi.
Pistääkseni lusikkani tähänkin soppaan (jos ilmaus sallitaan), myös minusta tolkuton dokaaminen on sanalla sanoen tolkutonta. Siis sellainen, että kun viinaa on, se on juotava heti kaikki pois, tai kun rahaa on, sekin on juotava heti kaikki pois.

Juon hyvässä seurassa, ja jos juttu luistaa ja aika kuluu kuin siivillä, joskus tulee juotua humalaan asti. Siitä tulee kuitenkin mukava humala, ei turruttavaa pöhnää eikä yllättävää kyllä useimmiten myöskään krapulaa.

Jos taas ilta on tylsä, mutta tilanne ikäänkuin "vaatii" alkoholin nauttimista (sinänsä heikko puolustus juomiselle), koko touhu alkaa pian tökkiä ja juomat lakkaavat maistumasta. Aineenvaihduntakin laiskistuu niin, että seuraavana aamuna saattaa olla mitä karmein olotila, vaikka alkoholin kokonaismäärä olisi jäänyt kohtuulliseksi.

Niin kauan kuin juominen ei ole pääasia, toisin sanoen hauskanpito onnistuu myös ilman sitä, ja vesilasin nauttiminen muiden juodessa väkevämpiä ei tuota vaikeuksia, homma on hallinnassa. Toisaalta monet meistä ovat ilmeisesti synnynnäisesti sellaisia, että valittavissa on vain kaksi vaihtoehtoa: enemmän tai vähemmän nopea alkoholisoituminen tai absolutismi.
"Lesbojen keskuudessa se tolkuton dokaaminen tuntuu olevan enemmänkin yleistä kuin homoilla......"

Hohhoijakkaa...Tuntemistani lesboista aniharva juo tolkuttomasti (toinen kylläkin vähentänyt), absolutisteja tai erittäin harvoin mitään alkoholia juovia montakin. Ja olen mukana toiminnassa jos toisessakin, joten tuttavia löytyy. Milläköhän vuosikymmenellä ja missä todellisuudessa elät, kun tuollaisia lauot? Vai oletko ottanut stereotypiat todesta?