Opettajia

Moi



Olen ammatiltani yläkoulun opettaja. Oppilaiden ja työkavereiden suhteen olen yhä visusti kaapissa, mutta pikku hiljaa tekisi mieli raottaa ovea. Tokihan monet ovat jo arvailleet yhtä ja toista.



Onko kenelläkään opettajalla omakohtaista kokemusta ulostulosta? Miten oppilaat suhtautuivat? Entä opettajat? Vanhemmat?
  • 2 / 5
  • lomaileva ope
  • 4.6.2004 17:28
Itse olen alakoulun, tutummin ala-asteen, luokanope; miespuolinen sellainen. Samassa työpaikassa on tullut 9 vuotta täyteen.



Aluksi en tuonut julki suuntautumistani millään tavalla. Jos joku kysyi, olenko sinkku vai jotain muuta, vastasin seurustelevani asiaa sen enempää tarkentamatta. Aika nopeasti lähimmille työkavereille tuli homouteni julki. Vähitellen suuntautuneisuuteni tuli kaikkien tietoon, tavalla tai toisella. Koskaan ei kukaan ole mulle henkilökohtaisesti tullut arvostelemaan elämäntapaani. Tiedä sitten, mitä "kuohuntaa" on selkäni takana ollut. Toisaalta, en usko, että mitään suurempaa hässäkkää on ollutkaan, sillä kaikkien kanssa olen koko ajan tullut hyvin toimeen. Lähes kaikki työkaverit ovat myös joskus kyläilleet luonamme.



Oppilaille tai heidän vanhemmilleen en ole homouttani millään tavalla tuonut julki. Luulen kyllä, että osa vanhemmista tietää asiasta, sillä ympyrät eivät kuitenkaan niin suuret täällä Helsingissäkään ole. Saa sitten nähdä, milloin ensimmäinen oma oppilas tulee jossain alan baarissa moikkaamaan. :-)



Summa summarum; työkavereitten suhtautuminen riippuu pitkältä siitä, millaista porukkaa työyhteisössä on töissä. Kyllä sen yleisen asenteen hyvin nopeasti haistaa. Onneksi kaikkien kanssa ei kuitenkaan tarvitse olla hyvää pataa/tehdä yhteistyötä. Ja ainahan voit tulla meille töihin, jos nykyisessä työpaikassa alkaa ahistaa. ;-)
Kiitoksia vastauksesta, kollega.