Vanha tuttu juttu: toimiiko gaydar?

  • 1 / 22
  • Zetazeta
  • 13.12.2003 1:24
Uninen mieleni eksyi kuluneeseen aiheeseen: homotutkan olemassaoloon.

Kuinka moni on pelkkään tutkaansa luottaen saanut iskettyä naisen tai miehen itselleen esimerkiksi koulustaan tai työpaikastaan? Onko silloin vastapuolen seksuaalinen suuntautuminen ja kenties omakin niin sanotusti "näkynyt päällepäin"?

Itse sulaudun parikymppisten opiskelijatyttöjen joukkoon ja ehkä vasta siinä vaiheessa, kun avaan suuni, jollekin tarkkakorvaiselle saattaa tulla mieleen, että ahaa, onkohan tuo kenties enemmän kiinnostunut naisista - siis vaikka en asiaa kuuluttaisikaan.

Koska en itse tunnistaisi itseni kaltaista ihmistä lesboksi, mietin, kuinka usein vaikkapa yliopistolla kuljen onneni ohi. *huoh* Kerran tosin bongasin Unicafessa melko naisellisen tytön, jonka kohdalla jokin päässäni piippasi, ja kas vain: muutaman viikon päästä törmäsin samaan ihmiseen Maman naistenillassa. (Pieni mahdollisuus on, että olin joskus kuitenkin nähnyt tyypin Mamassa, who knows, muistin toiminta on ihmeellistä.) Myönnettäköön, että tämä henkilö oli lyhyttukkainen (= signaali?), mutta ei todellakaan hiusmallista voi päätellä seksuaalista suuntautumista! Ehkä minullakin on pienenpieni gaydar? Yleisesti ottaen en luota siihen yhtään... paitsi joidenkin ilmiselvien tapausten kohdalla. Jos tyttö kantaa "Hei tytöt" -pinssiä, ei jää paljon arvailtavaa. Pitäisi kehittää jokin salainen koodisto... Kaikki eivät kuitenkaan jaksa sateenkaarivöitä ym. (kaikella kunnioituksella kollektiivisia symboleita kohtaan!).
Luulisin että gaydarin toiminta ei perustu pelkästään siihen että katselee vastaantulijoita oikein tarkasti. Tarvitaan ns. tutkaheijastin. Kun hymyilee ihmisille ja on koko ajan lähes huomaamattoman pieni flirtti päällä, se vastaantulevan vinokkaan gaydar piippaa ja ihan tiedostamattakin antaa pienen flirtin takaisin. Ja silloin sinunkin gaydar sanoo *piip*.

Tää nyt oli vaan yks tämmöinen teoria.
Mun mielestä ihmisillä on "tutka" ei juuri gay/lesbotutka vaan paritutka - parin hankintaan.
Kuten tossa mainittiin flirtistä, niin kun seuraat katseellasi jotain ja hän sua, niin teistä voisi tulla pari. Silloin tutkat sanoo ping.

Toinen asia johon olen itse kiinnittänyt huomitoa on toisen pukeutuminen & käytös. Välillä näkee niin sliipattuja, neitimäsiä ihmisiä, joillain "liikaa" koruja muuhun olemukseen nähden. Niistä tulee ping, mutta ei sen takia että olisin kiinnostunut vaan, vain siksi että "homotutka" havaitsi toisen.

Sitten yksi tapa joka laukaisee tutkan on myös oma akilleenkantapääni. Uskon että jotkut ovat juuri sen takia tajunnu "salaisuuteni". Tytöt, kaverit, "tyttökaverit"
Jos jutteletta naisen kanssa, se on erillaista kuin jätkän kanssa johon olette ihastunut..

Tyttöjen kanssa juttelusta puuttuu se "iskukipinä" on hauskaa nauretaan, mutta ilman "yritystä" Silloin juttelu on tietyllä tapaa "tyttöjen kesken" ja se saa tutkan värisemään
Luulen, että Suomessa homoja on helpompi tunnistaa kuin lesboja. Tällä tarkoitan sitä, että stereotyyppinen homopukeutuminen eroaa muiden suomalaisten miesten pukeutumisesta enemmän kuin stereotyyppinen lesbopukeutuminen muiden suomalaisten naisten pukeutumisesta.

Käytin sanaa "stereotyyppinen" korostamaan sitä, että en todellakaan oleta, että kaikki homot ja lesbot pukeutuisivat jollain tietyllä tavalla. Uskon, että suurin osa "meikäläisistä" jää kadulla, koulussa tai työpaikalla huomaamatta. Juuri sen takia en oikeastaan erityisesti välitäkään bongailla ihmisiä sillä silmällä, välillä melkein ärsyttää jos joku kaveri koko ajan kuiskuttaa, että "toi on varmaan..."
Sanon vielä kerran, että se on tukka. Tukasta homon usein tuntee. Usein, monesti, muttei aina.
Mantu:
"Luulen, että Suomessa homoja on helpompi tunnistaa kuin lesboja."


Tjaa-a.. Enpä olisi tuosta niinkään varma. Itse olen sitä mieltä, että homon ja lesbon tunnistaa melko lailla yhtä helposti (tai vaikeasti). Niinhän se on, että ns. "räikeimmät" tapauksethan ne helpoimmin tunnistaa, ja näitä löytyy kyllä yhtä lailla homoista kuin lesboistakin.
  • 7 / 22
  • nanuski
  • 15.12.2003 13:42
Hmmm... Mulla ei kyllä ainakaan ole tutkaa! Ja kaikki aina sanovat että en ole tyypillinen lesbo. Kyselin asiaa ystävältäni viikonloppuna; siis että olenko mä tosiaan niin hetero ettei musta näe että naiset on se mun juttu? Hän sanoi että oli tiennyt että mussa on jotain erilaista kuin muissa mutta ei ollut osannut sanoa mitä. Kunnes itse kerroin. Mutta siis ulkonäön perusteella on tosiaan vaikea sanoa kuka on gay ja kuka ei, varsinkin tällaisilla pikkupaikkakunnilla missä kaikki yrittää pysytellä enemmän ja vähemmän kaapissa. Mutta tuliskohan ne jutteleen jos teettäs jonkun "2 gr8 2 be str8" -paidan? =)
  • 9 / 22
  • niiskuneiti
  • 15.12.2003 19:19
No kyl mäkin yhdyn siihen väitteeseen, että ne on ne hiukset. Ainaki suurimmalla osalla lepakoista on semmonen lyhyt poikatukka (ei tietenkään kaikilla). Oon useasti jossain kaupungilla nähnyt jonkun tytön ja tutka sanonu *piip* ja sit myöhemmin törmänny ko. henkilöön mamassa tms. En tiedä mistä se tutka tulee, mut kyllä mulla näyttäis ainaki jonkinlainen tutka olevan :)
Tuu Niiskuneiti mulle lainaan viikonlopuksi ja auta bongaan lesbot =) saat kilon mansikoita per pää.
Hämmentävimpiä on naiset jotka on jotain ekoilijoita, luonnossa viihtyviä, urheilijoita tms tyyppejä. Tuntuu että niiden pukeutuminen sotkee mun lepakkotutkan.

-Tai sitten mun tutka on vaan herkempi kuin kaverini joka tylysti torpedoi noin puolet mun tekemistä havainnoista.

Vielä yksi hankala porukka on aikuiset, ainakin 30 v. naiset jotka ei koskaan ole seurustelleen kenenkään kanssa, tai ainakaan kertoneet siitä kellekään. -Ja silti ovat viehättäviä ja sosiaalisesti kykeneviä... mun lesbon mielessä se on aika varma merkki piilevästä lepakkosuuntauksesta. Kaverini taas halkoo hiuksia ja epäilee että ehkä ne ei ole koskaan törmänneet kehenkään.. Musta se kuulostaa aika epätodennäköiseltä..

Mitä mieltä olette te muut?
  • 12 / 22
  • niiskuneiti
  • 16.12.2003 16:38
Nanuski, anytime! Toivottavasti teillä on hyvä mansikkasato tulossa... ;) Palataan asiaan vaikka luolassa, siellä mut tunnetaan paremmin nikillä "hanhi23" :)

Ja niin, tietyntyyppiset lävistykset ja sormukset saavat myös tutkani pärähtämään.
Hiuksista: joo, usein esim. Mamassa törmää lyhyttukkaisiin lesboihin, mutta mielestäni tutkan piippaamiseen tarvitaan muutakin kuin ne hiukset. Jokin tavassa suhtautua ympäristöön, olla ryhmässä, katsoa toisa naista, puhua miehille?! En tiedä.

Jotenkin nuo hiustenmitat, lävärit sun muut voivat olla harhaanjohtavia, koska tietyissä alakulttuureissa, vaikkapa taidepiireissä, näkee monenlaisia tyyppejä, jotka eivät kuitenkaan kuulu seksuaalisiin vähemmistöihin. Ja kuten Viivi (?) kirjoitti, noin 30-vuotiaat "en ole koskaan seurustellut" -naiset ovat minunkin mielestäni epäilyttäviä tapauksia. Toki taustalla voi olla mitä tahansa perheväkivallasta syömishäiriökierteeseen (tai sitten ei mitään), mutta onhan tiedostamaton lesbous yksi vaihtoehto. Gaydar on siis varsin moniulotteinen ilmiö, ei mikään yksinkertainen koodinpurkamisprosessi.
Olen Jannen kanssa hyvin samoilla linjoilla...

Olen keksinyt myös kaavan kuvaamaan gaydar-tapahtumaa:

h + H = V

H = Kaikki ne homot/vinokkaat, joiden kohdalla gaydar piippaa. Ovat suurelta osin juuri tavalla tai toisella stereotyyppisiä/tunnistettavissa.

h= Kaikki ne, jota gaydar EI tunnista. Niitä todellakin on, ainakin itse olen monen kohdalla ihan sokea ollut. He ovat tavallisia, ei-strereotyyppisiä ja tavallisia ihmisisä, jotka sulautuvat heteromassaan...

V= On kaikkien vinokkaiden määrä...
Korjaus niiskuneidin toteamukseen: suurella osalla _lesbobileissä_käyvistä_ naisista on lyhyet hiukset. Uskokaa pois tuolla ulkona (out there) on paljon naisista tykkääviä naisia, joilla on pitkät hiukset ja joita ei vois vähempää kiinnostaa Hehkut ja Kaisikset. Mainittakoon tosin, että itse en ole yksi heistä. Itseäni kyllä ottaa päähän se, että lyhythiuksisuudesta on tehty jonkinlainen lesbouden varmistamismerkki.
Mantu kirjoitti sen, mitä itsekin ajoin takaa. Lesbojen baarikulttuuriin ja ehkä muuhunkin lyhyet hiukset näköjään usein jotenkin kuuluvat, mutta todellinen tutkan toimivuus on sitä, että voi tunnistaa lesbot ja miksei myös biseksuaalit esim. omasta opiskelupaikastaan - eivätkä nämä tunnistettavat välttämättä todellakaan ole siilitukkaisia.

Gaydar voi joskus piipata silloinkin (aiemminkin sivusimme tätä), että joku ei esim. kerro omasta rakkauselämästään porukassa, jossa kaikki muut jakavat kokemuksiaan. Se vaikeneva voi olla kaapissa oleva lesbo tai homo, vaikkei kukaan arvaisi päällepäin.
Mietittiin tänään että jos haluaa, lupaaville lepakoille voi tietty antaa pisteitä ns. lesbosignaalien mukaan.
Logiikka menee niin että yksi lesbomainen piirre/ominaisuus ei vielä kesää tee mutta viisi sellaista samassa ihmisessä saa jo tutkan piippaamaan.

Lisäksi eri ominaisuuksista saa tietysti eri määrän lesbopisteitä. Mitä enemmän pisteitä sen varmempi lepakko!

Mitä ehdotatte listalle?
Osahan näistä on jo vanhoja signaaleja mutta listataan silti..

-sileät sormukset epänaisellisissa sormissa ja mielellään useammassa: kuten keskisormi ja peukalo, sekä näihin yhdistettynä pikkurillisormus. (1-3 pistettä)

-Korvis toisessa korvassa (2 pistettä)

-Lyhyet pystyyn nostetut hiukset (5 pistettä)

-Raskaat kengät (2 pistettä)

-ei meikkiä (1 piste)

-tiivi taavi -merkki repussa (5 pistettä)

-maneerina kädet taskussa patsastelu (3 pistettä)

-

-


lisää?
Naisen suutelu - 10 pistettä. XD
No joo. On se kyllä älyttömän vaikeaa ainakin minulle tunnistaa lesboja ympäristöstäni. Ehkä tuo gaydar kehittyisi tarkemmaksi, jos viettäisin enemmän aikaa homopiireissä, esim. baareissa.
Niin ja vielä: Naisten perään tuijottelu - 5 pistettä. Minulla ainakin kauniit naiset kääntää pään, onkohan kaverit pannut merkille.
Tuo lävistysjuttu oli minulle ihan uusi. Mitkä sitten ovat näitä "epäilyttäviä" lävistyksiä?
  • 20 / 22
  • niiskuneiti
  • 31.12.2003 16:42
Kulmakarvojen kohdalla oleva rengas sekä huulen alla oleva lävistys saavat minut tutkani ainakin hiljaisesti piipittämään.
"Uskokaa pois tuolla ulkona (out there) on paljon naisista tykkääviä naisia, joilla on pitkät hiukset ja joita ei vois vähempää kiinnostaa Hehkut ja Kaisikset"

Näin kirjoitti Mantu, ja enpä voi muuta todeta kuin että AAMEN! Anteeksi jo etukäteen, jos kuulostan kapeakatseiselta/tylyltä/joltainmuultaepämiellyttävältä, mutta olen kerran, about pari vuotta sitten, käynyt Kaisiksen bileissä, ja myönnettävä on, että aika suuri osa ko. bileiden naispopulaatiosta lähinnä pelotti minua eikä tosiaankaan herättänyt minkäänasteista (eroottista) kiinnostusta. Tosin en ole lepakko vaan bisse, mutta silti...

Hehku-bileet ovat minulta vielä käymättä, mutta kai sinnekin pitää joskus uskaltautua - tosin epäilyttää, löydänkö sieltä(kään) itseni kaltaisia naisellisia ja tyttömäisiä (myös) tytöistä tykkääviä tyttösiä...? En toki väitä olevani mikään missi tai malli itsekään, mutta tykkään pukeutua naisellisesti ja meikata ulos lähtiessäni, ja hiuksenikin ovat pitkät ja jopa värjätyt =)

Ja mitä tuohon paljonpuhuttuun gaydariin tulee, niin tuntuu toimivan meikäläisellä lähinnä pätkittäin.. tai sitten onnistun aina ihastumaan kokeilunhaluisiin hetskuihin, jotka "muutaman" drinksun jälkeen ovat valmiita mihin vaan, mutta selvin päin sitten meneekin pupu pöksyyn ja palataan kipin kapin kundikaverin syliin (joka tod.näk. odottaa ns. kieli pitkällä milloin pääsisi näkemään tyttöseksiä livenä). Huoh...
Kyllä siellä Kaisiksessa joskus on nähty ryhmittäin kauniita tyttömäisiä tyttöjä ;-) Harvemmin...