Hyvä kuntosali

  • 1 / 8
  • Public eye
  • 27.2.2004 10:46
Nyt olisi edessä kuntosalin valinta. Koska ilmeisesti ihan kaikki ranneliikkeen lukijat eivät notku pelkästään baareissa ja klubeissa, niin kertokaa kokemuksia käyttämistänne saleista, sekä hyviä että huonoja.

Etsin paikkaa, jossa ei tunne jäävänsä hormoneilla turvotettujen nappiaivojen jalkoihin, vaan jossa on rennon asiallinen hikeä irrottava tunnelma. Asiakaskunnan homopitoisuus ei sinänsä vaikuta valintaan, vaikka toki senkin saa mainita. Tarvitsen salia fyysisen kunnon kohottamiseen ja ylläpitämiseen, en sosiaalisen elämäni kohentajaksi.

Hinta-laatusuhteella sen sijaan on merkitystä. Laitteiden olisi hyvä pääsääntöisesti toimia ja niitä pitäisi olla asiakkaiden määrään nähden tarpeeksi. Hyvä ilmanvaihto, siisteys ja henkilökunnan ammattitaito ovat myös tärkeitä. Pesu- ja pukeutumistiloilta odotan asiallisuutta ja toimivuutta, kunnon sauna olisi kiva lisäbonus.

Paikallisesti itseäni kiinnostaa lähinnä Helsingin kantakaupunki, mutta kertokaa ihmeessä kokemuksia muualtakin päin maata, kenties aihe kiinnostaa jotakuta muutakin.
  • 2 / 8
  • Julius
  • 27.2.2004 11:46
Itse olen ollut erittäin tyytyväinen Aleksin Elixiaan. Käyn hetskukaverini kanssa muutaman kerran viikossa, joten kontribuutiomme paikan seksuaalijakaumaan on 50/50. Siisti paikka, jossa pääosin paikat kunnossa. Henkilökunta mukavaa ja rentoa, ei ylimielistä bodarieliittiä. Kunto-ohjaajat ammattitaitoisia ja valmiita aina neuvomaan ja tuntien vetäjissä todellisia helmiä.
SALI: Laitteita tarpeeksi, ei aivan David-tasoa, mutta kunto ja lihakset pysyvät yllä. Ei ruuhkaa paitsi joskus 16-18 kardiolaitteissa tunkua. Vaihtoehtoja runsaasti (peruslaitteet, irtopainot, ilmanpainelaitteet, Pace-huone). Miinusta huonosti toimivat kardioTV-kuulokesysteemit ja musa joskus.
TUNNIT: Varmasti monipuolisin/runsain tarjonta keskustassa. Ainakin Spinning ja BodyPump -tunnit hyviä ja tehokkaita. Löytyy myös mm. joogaa ja Corea ja Marco B:n HappyHour. Lisäksi erilaisia teemoja tyyliin rullaluistelukurssi, yhteislenkit.
PUKKIS: Siistit, ei tarvi kanniskella omia lukkoja, sauna ok. Lumenen miesten tuotteita joskus tarjolla (!) sekä kukkia (meille hempeilijöille ;-))
MUUTA: Kuntotestaus/vuosi kuuluu hintaan sekä kuntosali-ohjelman laadinta kun tarvis (suositellaan). Joskus kivoja asiakasiltoja. Ja asiakaskunta fiksunoloista kaupunkilaista, on homoja ja metroja ja hetskuja ja varmaan pari bihenkistäkin... Rento ilmapiiri. Mies/naissuhde 50/50. Ei mikään bodarimesta. Ei myöskään eläkeläisten kuntoutuskeskus. Hinta 60 e/kk.
  • 3 / 8
  • toinen homo
  • 27.2.2004 19:53
Kaupungin suurin sali (2000 m2) Töölö Gym on vähän nuhjuinen, mutta henkilökunta on tosi sympaattista ja hinta vain 45 EUR/kk. Laitteita ihan joka lähtöön tajuton määrä ja harvoin joutuu odottelemaan vuoroaan. Miehiä ja naisia, homoja ja heteroita, nuoria ja vanhoja, kaikkia sikin sokin yksin ja ryhmissä treenaamassa.

Talon erikoisuus: omistaja ei hyväksy elektroniikkaa, ja kuukausikortitkin on pahvilappuja :)
  • 4 / 8
  • Kosti-71
  • 28.2.2004 10:27
Mä käyn S.A.T.S:in salilla. Niitä on kolme täällä Helsingissä. Rautatieasemalla yksi, Ruoholahdessa ja Herttoniemessä. Salilla löytyy mun mielestä ainakin todella monipuolisesti välineitä. Jumppia voisi kyllä ehkä olla enemmän ja parempiin aikoihin, mutta niitäkin löytyy laidasta laitaan. Pukuhuonetilat ovat oikein hyvät. Joskin sauna on pois päältä päivisin pari tuntia (keskellä päivää). Ja onko sillä niin väliä käykö siellä muita homoja. Eikös sinne salille mennä kuntoilemaan eikä harrastamaan seksiä. Mutta en ole ainut meikäläinen joka siellä salilla käy.
  • 5 / 8
  • Redfield
  • 28.2.2004 11:23
Yhtyisin Juliukseen. Vuosien mittaan useamman ketjun palveluita ja ilmapiiriä tsekanneena olen päätynyt Aleksille Elixiaan. Hyvät tunnit ja erityisesti ohjaajat sekä tarjontaa pitkin päivää iltatunteihin saakka.

Henkilökunta onnistuu olemaan aidon ystävällistä eikä sorru teennäisyyksiin (lue: "amereikkalaiseen" mielistelyyn - kuten jossain olen törmännyt) - taitolaji sinänsä.

Henkilökohtaisesti koen myös myönteisenä, että ko. salille eksynyt marginaalisen vähän paperitähtikultuuri-wannabe -sieluja - mukavan tuntuista perusporukkaa.
  • 6 / 8
  • Fitboy
  • 28.2.2004 20:33
Mä käyn kanssa Sats:n salilla Elielissä. Muilla ketjun saleilla en ole käynyt. Olen kyllä ollut todella tyytyväinen valintaani. Ostin kahden vuoden jäsenyyden kerralla. Isot ketjuthan pyrkivät sitouttamaan ihmisiä pitkäksi aikaa ja kyllähän se motivoi liikkumaan kun joka kuukausi tililtä menee kk-maksu suoraveloituksena, liikuit tai et =) Ei silti, kivaahan treenaminen on. Hinta on tällä hetkellä kai jotain 60 €:n luokkaa/kk, johon kuuluu ohjatut ja sali. Kahden vuoden jäsenyys tulee tietenkin halvemmaksi, jos uskoo kuntokärpäsen pureman kestävän kesän jälkeenkin.

Olen käynyt monilla keskustan saleilla aikaisemmin ja tämä on ehdottomasti paras. 70% kävijöistä on nuoria naisia ja 30% miehiä. Muita homojakin on;) Musiikki on hyvää, laitteet erinomaisia (uusia kun ovat), ohjattuja tunteja paljon, pukuhuone tilava ja sauna ok, tosin pois päältä sen muutaman tunnin alkuiltapäivästä. Sijainti rautatieasemallakaan ei voisi enää keskeisempi olla. Suosittelen!
  • 7 / 8
  • Bruce
  • 29.2.2004 17:16
Kävin läpi lähes kaikki keskustan paikat alkuvuonna, kun olin vaihtamassa salia. Päädyin lopulta Simonkentän Athloniin, lähinnä sen vuoksi, että sieltä löytyy runsaasti vapaapainoja ja tilaa. Joitain laitteita jäin tosin kaipaamaan vanhalta saliltani Silver Gymiltä, erityisesti Silverin monipuolisia rintalihaslaitteita. Athlonista löytyy lähinnä erilaisia penkkejä - peräti 4 tavallista ja 3 vinopenkkiä...

Athlonissa kävijäkunta on alakerran salin puolella aika miesvoittoista, suhde varmaan 90/10. Muuten kävijäkunta on aika sekalaista, vakavasti lajia harrastaviakin joukosta kyllä löytyy. Aerobic, spinning-, pace- ja kuntonyrkkeilymahdollisuudet vaikuttavat monipuolisilta, en tosin itse ole niitä vielä testannut.

Pukusali on ok, mutta tuppaa olemaan aika täynnä klo 17-19. Sauna- ja suihkutilat ovat ihan tyydyttävää tasoa, kuriositeettina suihkutilan kylmävesiallas, joka näyttää erehdyttävästi pakastealtaalta...

Kuntosalikortti maksaa 55 euroa/kk, yhdistelmäkortti hiukan enemmän, 12 kk:n vuosijäsenyys puolestaan hiukan vähemmän kk:tta kohti.

Athlonin rinnalla harkitsin vakavasti myös Hankkijan talon Esport Centeriä, joka näytti kertakäynnin perusteella tosi valoisalta ja siistiltä. Athloniin päädyin lopulta sen takia, että uskon Esport Centerissä olevan ruuhka-aikaan ahtaampaa ja siellä näytti olevan aika heikosti vapaapainoja.
  • 8 / 8
  • Scherz0
  • 3.3.2004 21:33
Jatkan Juliuksen linjaa ketjumielessä, eli Elixia, mutta Elixia Tali, joka on Pitäjänmäessä (tai Talissa) Talin tenniskeskuksen vieressä.
Suunnilleen samat palvelut kuin Elixia Alexiumissa, lisänä Squash.
Salion siisti ja valoisa, laitteet hyvässä kunnossa, mutta hieman kuluneet. 16-18 on ruuhkaisin aika, jolloin salilla ja cardiolaitteissa saattaa olla hieman ruuhkaa.
Spinning-sali on Talin Elixiassa erikoinen, amfiteatterimaisen kaareva ja porrastettu toimii yllättävän hyvin. Muut tunnit, BodyPump, core jne.. ovat myös hyvien ohjaajien ansiosta suositeltavia.
Sauna ja pukuhuoneet ovat siistejä, omia lukkoja ei tarvitse kanniskella.
Kuntoilijakunta on kirjavaa. Vanhimmat kuntoilijat ovat ylittäneet 70-vuoden ikäpyykin ja toisessa ääripäässä ovat sporttiset teinit. Nais-miessuhde on aika 50/50 ja seurakuntaakin paikalla on, tosin vähemmän kuin keskustan saleilla.