Zonedieetti?

  • 1 / 10
  • Idiootti
  • 25.7.2003 18:39
Onko kukaan kokeillut? Kyseessähän lienee se ruokakolmion/-ympyrän uudelleenmuokkaus siten, että hiilihydraattien määrää vähennetään ja proteiinin sekä "hyvien" rasvojen osuutta lisätään suht tuntuvasti.

Olen vain alkanut uskoa ruokavalion suhteellisen merkittävään osuuteen noin yleisen hyvän olon kannalta, ei niinkään ulkomuodon muokkaamisen vuoksi (sillä siinähän ei ole mitään vikaa, tietty :-).
Terve!

Olet oikeilla jäljillä. Zone ja useat muut sen "sukulaiset" pyrkivät säätelemään verensokerin suuria heilahteluja ja sitä kautta insullinihormonin eritystä.
Liiallinen insuliini aiheuttaa ylimääräisten ravinteiden varastoitumista eli lihomista. Insulini ja lihominen ovat myös yhteydessä verenpaineeseen, kolestroliin ja moniin muihin terveydellisiin seikkoihin.
Kannattaa lukea Zone-kirjoja, Antti Heikkilän pari kirjaa ja erityisesti Fedon A. Lindbergin kirja Syön itseni hoikaksi.
Zonelaiset käyvät keskustelua netissä osoitteessa:http://www.zonelife.net.
Toisaalta Zone-kirjailija (nimeä en muista) ei minusta ole kovin uskottava eikä näytä pahemmin välittävän muista kuin omista tutkimuksistaan. Lueskelin joskus suomennosta hänen kirjastaan ja minua ainakin alkoivat epäilyttää herran pseudotieteelliseltä maistuvat selitykset ja kunnon lähdeviitteiden puute.

Varsinkin siinä vaiheessa kun tämä ihan vakavissaan vertasi jotain tavallisesti kohtuullisen terveellisenä pidettyä lämmintä ateriaa suklaapatukkaan ja häviävän pieniä määriä hermostoon yms. vaikuttavia aineita sisältäviä tavallisia aterioita lääkkeisiin, alkoi epäilys herätä.

En väitä, että Zone olisi pelkkää humpuukia, koska en tiedä siitä tarpeeksi, mutta ainakin se on tyypillinen amerikkalaisen kirjailijan rahasampo-brändi, ja niiden kanssa suositten aina varovaisuutta ja tervettä epäilyä.

Katsokaa vaikka netistä paljonko kirjoja tekijä on julkaissut aiheesta. Esim. Amazon.com: 'The Zone Audio Collection' + 'A Week in the Zone', Buy Together Today: $24.97!
  • 4 / 10
  • Kuntoilija
  • 28.8.2003 22:04
Onko kukaan teistä kokeillut Body for Life-kirjan kunto-ohjelmaa ja dieettiä? Varsinainen ruokavalio tuolla kuurilla vaikuttaa aika paljon samantapaiselta kuin Zone, eli syödään kuusi pientä ateriaa päivässä, riittävästi proteiineja ja ei liikaa hiilihydraatteja. Ko. ohjelman pitäisi oikein noudatettuna tehdä vartalolle ihmeitä.
Sinänsä kyllä vähän epäilyttää itseänikin, mutta eräs ystäväni kävi ko. 12-viikkoisen rääkin läpi ja lihasten kasvu sekä läskin väheneminen oli kyllä hänen kohdallaan todella vaikuttavaa. Itselläni on nyt toinen viikko menossa ja sen verran voi ainakin todeta, että koko ajan on ollut hyvä ja energinen olo. :)
kerro, mikä on ruokavaliosi noin pääpiirteittäin. teetkö jotain muuta lisäksi?
  • 6 / 10
  • Kuntoilija
  • 29.8.2003 20:19
Kuusi ateriaa päivässä, jokaisella yksi annos proteiinia ja yksi hiilihydraatteja. Sen lisäksi väh. kahdella aterialla yksi annos kasviksia/vihanneksia. Kolme kertaa viikossa voimaharjoittelua ja kolme kertaa viikossa aamulla 20 minuuttia rasvanpoltto-liikuntaa ja sen jälkeen tunti syömättä. Voimaharjoitteluun on sitten omat yksityiskohtaisemmat ohjeensa. Olen korvannut osan aterioista palautumisjuomilla / lisäravinteilla. Ainakin saan proteiinia tarpeeksi.
Kyllä vain, täällä päin on kokeiltu Zone -dieettiä :) Siihenhän kuuluvat mm. terveelliset wokkiruuat. Broilerista, riisistä, ja kasviksista voi tehdä maittavan wokkisapuskan. Itse en ole Zoneen vihkiytynyt, vaan ystäväni näitä zonejuttuja on minulle opettanut. Sokerin käytön olen minimoinut, alkoholia en juurikaan käytä, ja kahvinjuontia olen vähentänyt rajusti.

Kahvissa olevat parkkiaineet ärsyttävät vatsaa, joka tuntuu ylimääräisenä nälän tunteena, jota täytyy sitten kompensoida ylimääräisellä ruualla.

Kahvissa oleva kofeiini lisää kortisolihormonin tuotantoa, joka taas nostaa insuliinitasoa. Näin tämä syy-yhteysketju ilmeisesti menee. Kun insuliinitaso on korkealla, niin lihoo helpommin. Kortisolihormoni on yhteydessä myös nälän tunteeseen.

Ilman zoneiluakin kyllä pysyy kuosissa, kunhan muistaa liikkua runsaasti ja syödä vaikkapa näitä wokkisapuskoita. Tulee suhteellisen edulliseksi kun tekee suuremman annoksen kerralla.
Joo, toimii - itse kokeilin kyseistä menetelmää viime kevään ja kesän aikana, tuloksia tuli nopeasti. Ihan kaikkein helpoimpia menetelmiä tuo ei varmasti ole, mutta miksipä kaiken pitäisi saadakaan aina niin nopeasti ja helposti...Mutta sitten syksyllä loukkaannuin (ei johtunut mistään kuntoilusta yms ohjelmaan liittyvästä, ihan muu juttu) ja ohjelman noudattaminen jäi pitkäksi aikaa. Nyt kun alan olla toipumisessa jo pitkällä, olen alkanu harjoittaa pikkuhiljaa syvävenytyksiä (Marja Putkiston oppeja) ja ne auttaa kanssa hyvin, ja sopivat hyvin "toipilaalle", niihin kun ei kuulu kuin pitkiä ja rauhallisia venytyksiä (usean minuutin ajan per lihas/lihasryhmä), ja kehon omaa painoa käytetään vastuksena + mm. hengitystekniikkaa. Mutta oman kokeiluni perusteella voin suositella Body for Life-menetelmää, toimii hämmästyttävän varmasti ja nopeasti, jos ohjeita vaan noudattaa.
Kuntoilija: Tarkentaisitko vielä hieman noita annoksia vaikkapa parilla esimerkillä. Paljonko protskua sisältyy yhteen annokseen, entä hiilihydraatteja?
No, en ole nimim. Kuntoilija, mutta voisin kuitenki vastata sulle, niin pääset hyvään alkuun :-). Eli annos proteiinia/hiilihydraatteja/vihanneksia on kutakin aina se määrä, mikä on suurinpiirtein oman nyrkkisi kokoluokkaa, tai se määrä mikä mahtuu sun kämmenellesi. Ja tuleehan siitä jo aikasta paljon, jos miettii et ottaa esimerkiks kokojyväriisiä, paistettua kananrintaa ja vaikkapa höyrytettyjä pikkuporkkanoita kutakin sen n.
"nyrkillisen". Ja muistaa syödä kuus ateriaa päivässä, vaikkapa kolme lämmintä ateriaa ja kolmesti jotain hiilihydraatti-proteiinijuomaa. Ja sit se intervalli-aerobinen 20 minuuttia ja välipäivinä punttitreenit, ylä/alavartalo eri kerroilla ja seitsemäs päivä lepoa kaikista treeneistä. Mut treenien suhteen kannattanee vilkaista kirjan neuvoja lähemmin, ne kun on omanlaisiaan kaikki.