anaaliseksi ja peräpukamat

Onko kokemuksia?

Kuin pian pukamat lähtee pois? Muuta hoitoa kuin puikkoja tai salvaa?
Alalaskimolaajentuma, kansankielellä peräpukamat, tai lääketieteelliseltä nimeltään hemoroidit, ovat osittain perinnöllisistä syistä johtuvia. Toisilla niiden esiintyminen on yleisempää kuin toisilla.
Ruokavalio joka pitää vatsan sopivan aktiivisena yhdistettynä liikuntaan, ei kuitenkaan polkupyöräilyyn, estää vaivaa pahenemasta. Pyöräilyssä ihminen vaistomaisesti jännittää vatsalihaksia joka haittaa alalaskimoiden verenkiertoa ja edesauttaa kyseisen vaivan kehittymistä.
Kevyinä hoitomuotoina, kotikonsteina, paras on lämpöisessä vedessä istuskelu, etenkin wc-käynnin jälkeen. Samoin hyvän hygienian noudattaminen on tarkeää. Mainitsemasi lääkinnälliset toimenpiteet, kuten peräpuikot ja salva, ovatkin ensisijaisesti desinfioivia ominaisuuksiltaan, vaikkakin niissä on mukana myös kipua lievittäviä aineita.
Lopullisesti pukamista pääsee eroon vain operoimalla ne. Vaihtoehtoja on esim. yrittää "hirttää" ne, eli pukaman ympärille laitetaan elastinen kiristin joka estää verenkierron pukamasa, jolloin se surkastuu,-yleensä, ei aina! Varma konsti on käyttää veistä. Silloin menetellään kuten jaloissakin olevien suonikohjujen kanssa, niitähän nämäkin tavallaan ovat. Mahdollista on yhdistää "puukkohoitoon" myös sähkö, eli käyttää diatermiaa, jossa ikään kuin poltetaan ylimääräinen kudos pois. Tämä onkin paras tapa toimia silloin, kun pukamien lisäksi on hoidettava haavaumia, fissuroita, jotka aiheuttavat verenvuotoa joka runsaana esiintyessän saattaa aiheuttaa anemiaakin.
Toisilla peräpuikoilla on pitkäkäyttösinä haittavaikutuksia.
Hankalin haittavaikutus on verkkokalvon rappeuma. Tämän takia jatkuvaa lääkehoitoa pitää välttää ja hoidattaa asia keralla kuntoon.
Kustannukset yksityisellä lääkäriasemalla ovat nykyisin noin tuhatkolmesataa- kaksituhatta euroa, hieman paikkakunnan ja sairaalan tason mukaan. Jonoja ei ole, joten hoitoon pääsee heti. Toimenpide on helppo ja nopea; tänään sisälle ja huomenna kotiin.
Aika voi jotkut haavatkin parantaa, mutta tähän auttaa kirurgia parhaiten!
No voi PYHÄ JYSÄYS sentään Esko sinua ja sun neuvojas!!! Peräpukamat lähtee useimmiten ihan itsestään, apteekista saatavia valmisteita voi käyttää apuna jos haluaa, ja varmasti nopeuttavatkin paranemista. Varmaan yleensä lähtevät viikossa.

Herrajjestas sentään, tarviiko sitä nyt heti puukotuksella olla uhkailemassa sun muulla dramatiikalla. Tietysti jos pukamat vaivaa kuukausikaupalla ja uusiutuvat jatkuvasti niin se on eri asia.

Mulla oli kerran peräpukamat, ja ne lähti sillä kun isokaluinen kaveri pani mua peppuun. Anteeksi brutaaliuteni, mutta näin se meni.
  • 4 / 14
  • Huokaus
  • 18.12.2003 13:39
Voi helvetti kun täytyy taas vetää keskustelu banaalille tasolle. No ei varmasti lähde vaiva sillä että nussitaan perseeseen! (Jos siis todella on kysymys oikeista peräpukamista).

Eskolle kiitos asiallisesta vastauksesta.
Hyvä Blöp! Karu totuus on, että pukamat eivät häviä itsestään minnekää. Niiden kanssa on samoin. kuin jos sinulla on reikä hampaassa; välillä särkee ja välillä ei. Mutta ei se kivuton aika tarkoita, etteikö vaiva edelleen olisi olemassa. Ja kyllä se pitää hoitaa.
Mitä tulee anaaliseksin mahdolliseen parantavaan vaikutukseen, sellainen todella saattaa olla, mutta sekin vain hetkellisesti. Unohdin mainita edellisessä hoitosuosituksessani, että mikäli pukamat sijaitsevat lähellä peräaukkoa ja työntyvät ulostettaessa ulos, ne on syytä hellävaraisesti painaa takaisin peräsuolen sisään. Tässä on hyvä käyttää apuna vaikkapa puhdistettua vaseliinia tai sitten pukamien hoitoon tarkoitetun kombipakkauksen salvaa.
Ehkäpä tuo mainitsemasi akti on tehnyt tuon pukamien sisäänpainamisen ja helpottanut oloasi! Pukamistasi et kuitenkaan ole eroon vielä päässyt. Kyllä ne siellä sinua odottavat tullakseen taas sopivan tilaisuuden koittaessa näkösälle.
  • 6 / 14
  • PojuTRE
  • 18.12.2003 21:16
Mulla ei oo ollu pukamista ongelmia, mutta eräänlaiset "halkeamat" tuottavat tuskia. Eli sellaisia pitkiä viiltohaavoja samaan tapaan ku talvella tulee huuliin ku ne kuivuu. Tosi kipeitä ja ikäviä. Kummallista niissä on vielä se, että sekstailulla ei tunnu olevan vaikutusta -- viiltävät halkeamat tulevat ja menevät omia aikojaan, mutta sillo ku niitä on niin ne on aivan h**vetin kipeet. Onks kenelläkään samantapaisia ongelmia?
Pukamien ongelma on ylempänä. Elimistö on kokonaisuus eikä erillisiä osia. Koko ruoansulatuskanava on yksi kokonaisuus kuten on ruumiimmekin.

Psykososiaalinen stressi voi aiheuttaa paksusuolen hidastumista eli ummetusta, jonka ensimmäinen oire voi olla juuri pukamat. Mahdollisia muita syitä ovat kuitukoyhä ravinto ja liian vähäinen juominen. Emme tiedä, mitä ilmasto tai valon puute vaikuttaa. Talvi-aika on kuivaa ja pimeää. Sen on pakko vaikuttaa myös elimistöömme.

Ärtyneen paksusuolen oireyhtymä on yleinen skandinaaviassa. Siihen ei ole oikein kunnollista hoitoa.

Stressitön elämä, liikunta ja kuitupitoinen ruoka pitävät kutinsa.

Metabolinen oireyhtymä on yksi tekijä. (MBO)
  • 9 / 14
  • Sininen hetki
  • 19.12.2003 11:24
Joskus kun mua on pantu perseeseen on ilmenny ihan aukon suulla semmosia sinisiä kohoumia. Niitä ei voi kyllä mieltää "pusseiks" ja ne on kadonneet itsestään. Onks nää sitten peräpukamia lankaan?
  • 10 / 14
  • Sininen hetki
  • 19.12.2003 11:28
Peräpukamat tuli ainakin mun ravitsemuksen open mukaan siitä että peräsuolen iho "poimuilee" ja muodostaa nyyttejä joissa on paskaa sisällä. Se sitten niissä nyyteissä kiehuu ja kuohuu. Jos huuhtelee persesuolensa a i v a n puhtaaks ennen panoa, kuten mä teen, ei pitäis ainakaan tämä teoria toteutua. Hämmästyttävän monet paneskelee paskaisella putkella, uskomatonta mutta jotkut ei vaan ymmärrä niin perusasiaa että pesis perseensä.
Ehdinköhän mä nyt ekaks? Hei siskot muistakaa, että ei ole tähtiin kirjoitettu pakko antaa peppua! Voi tehdä niin paljon muutakin... ;-)))))))))
Kyse on mitä todennäköisimmin peräaukon haavaumista.

Haavaumat paranevat yleensä kohtuullisen mukavasti reseptillä saatavalla voiteella ("nitrovoide"). Tai ainakin minulla parani eikä ole sen koommin uusinut, vaikka haavauma oli iso ja välillä aivan järkyttävän kipeä.

Mene lääkärin juttusille siis mitä pikimiten, niin pääset kärsimyksistäsi. Lääkärit näkevät noita haavaumia ja muita alapään vaivoja päivittäin, eli sitä ei tarvi ujostella.
Niin siis tuo mun vastaus haavaumista oli vastaus PojuTREelle... Tämä vastaussysteemi ei toiminutkaan ihan niin kuin kuvittelin ;-O
ESKOLLE KIITOS PAIKKAANPITÄVÄSTA JA TODELLA ASIALLISESTA VASTAUKSESTA. Valitettavasti ongelma on varsin yleinen, mutta monet pelkäävat lääkärille menoa. "Karu totuus on, että pukamat eivät häviä itsestään minnekää”. Varsinkin paskantaessa ongelma tuntuu ikävästi. Oman kokemuksen perusteella paras hoito on leikkaus. Tämä kirurginen toimenpide tehtiin minulle noin 4 vuotta sitten. Sen jälkeen ei ole ollut minkäälaisia ongelmia. Jälkiviisaana – jos vain olisin älynnyt mennä lääkärille paljon aikaisemmin. Olisin säästynyt moneen vuoden tuskilta.