Homous on surkimusten hommaa

Eräiden mielestä näin on. Olen havainnut että on ns. laitapuolen kulkijoita, alkoholisteja ja narkomaaneja jotka etenkin vanhemmalla iällä (30 -> TÄSSÄ tapauksessa)tahtovat kääntyä heteroudesta homouteen. Taustalla on se, ettei terveytensä ja ulkonäkönsä tärvellyt epäsiisti ihminen enää usko saavansa (seksi)seuraa heterojen parista, mutta homothan ei ole niin tarkkoja... Himot ne on hiirelläkin.
Tietysti syntyjään homosensuelli ihminen voi ruveta alkoholistiksi tai narkomaaniksi, mutta näiden esimerkkitapausten ilmeinen tietämättömyys homokulttuurista vihjaa "äkkikääntymyksen" suuntaan. Älkää kysykö mistä tiedän, tiedänpähän vain.
Ihmisen lähin geneettinen sukulaiseläin kääpiösimpanssi on seksuaaliselta suuntautumiseltaan biseksuaalinen siten, että käytännössä kaikilla koirailla ja naarailla on vuoden mittaan sikin sokin sukupuolisuhteita sekä oman että vastakkaisen sukupuolen kanssa. Puhtaasti hetero- ja homoseksuaaliset yksilöt ovat pieniä vähemmistöjä.

Ihmisen käyttäytymistä rajoittaa viimeisten 30- 40 000 vuoden aikana kehittynyt monimutkainen kulttuurillinen normisto, jonka läpi on erittäin hankala saada yleistä käsitystä ihmisten seksuaalisen suuntautumisen todellisesta luonteesta. Periaatteessa voisi kuvitella, että omena (tai banaani) ei ole kauas puusta pudonnut, vaan sivistyksellisesti riittävän kauas valtavirrasta ajauduttuaan ihminen toteuttaa itseään seksuaalisesti yhtä lailla oman kuin vastakkaisen sukupuolen kanssa ilman sen suurempia ongelmia.
Aika mielenkiintoinen väite tämän ketjun aloittajalta. Väitettä perusteltiin jonkinnäköisellä "loogisella" selityksellä, mutta selitykselle ei löytynyt varsinaisia taustoja tai kuvausta kokemuksista (paitsi se, että tiedon taustalla lienee jokin Elämää Suurempi Tietolähde tai "oma kokemus" vaikkapa jostain hoitolaitoksesta / virkatehtävästä / katugallupista / tuttavapiiristä?).

Tutkittu fakta on se, että ihan kaikissa ihmisryhmissä (pääjohtajasta denoihin) vasta iän karttuessa oma seksuaalisuus löytyy ja sen ehkä hyväksyykin - kenen kohdalla aiemmin ja kenen myöhemmin. Tämä varmasti selittää vanhemmalla iällä tapahtuneita "kääntymisiä". Jossain kohtaa elämää sieltä kaapista tullaan ulos, jos tullaan. Kaappiin harvemmin mennään takaisin.

Toinen ihan tutkittu juttu on se, että kun ihminen on ns. "hukassa" oman identiteettinsä suhteen tai ei pysty elämään identiteettinsä mukaan, on vaarassa syrjäytyä. Alkoholi ja muut piristeet ovat valitettavan helppo ja yleinen keino paeta todellisuutta. Tämä selittää osaltaan alkoholisoitumista mm. homojen kohdalla ja erityisesti niiden, joille seksuaalinen suuntautuminen on ongelma.

Yleisellä tasolla fakta ei puolestaan ole itse huomaamani asia, että homojen kohdalla kumppanin ulkonäkö- ja siisteysvaatimukset ovat korkeammat kuin heteroilla, vaikka olen näin ymmärtänyt useasti asian olevan. Se on vain omien ympyröitteni kohdalla havaittu asia. Siis subjektiivinen käsitys - ilmeisesti aivan kuten alkuperäisen viestin kirjoittajallakin on oma käsityksensä. Omalla kohdallani puhtaus ja tällaiset asiat ovat sekä vaatimus toiselle että oma käytökseni. Mutta olisi kuitenkin mielenkiintoista tietää, että mistä kirjoittaja olisi saanut käsityksen, että homot olisivat vähemmän tarkkoja ulkoisissa asiossa kuin heterot. Vai onko taustalla ennakkokäsitys "vessoissa seuraa etsivistä likaisista homoista"? Jolle vastakohta lienee "Neitimäinen seitsemän kertaa päivässä pesulla käyvä satiinilakanoissa nukkuva herkkä hintsukka"?

"Nämä esimerkkitapauksetkin" jäivät kirjoittajan tekstissä mielenkiintoisesti esittelemättä. Miten "esimerkkitapausten" "tietämättömyys homokulttuurista" ilmeni? Vastaavan sävyisiä väitteitä on toki kuulunut ennenkin korvienväliä käsittelevien tutkijoiden suunnalta - tosin näitä käsityksiä on sitten oiottukin.

Omasta mielestäni huvittavin kohta oli "esimerkkitapausten" "tietämättömyys homokulttuurista" ja sen suhde "äkkikääntymiseen". Eikös nimenomaan hakusessa ollut seksuaalinen suuntautuminen ilman mallia ja vahvistusta - jos siis siihen ei kasva "luontevasti" - aiheuta nimenomaan sen, että se lamppu syttyy aika yht'äkkiä. Ja miten "homokulttuurin tietäminen" liittyy seksuaaliseen suuntautumiseen? Eikös tämä nimenomaan vihjaa siihen, että homo voi olla, vaikka ei tiedä homoutta olevan olemassakaan? Näin ainakin oma logiikkani tulkitsee.

En oikein usko, että kovin usein hetero kääntyisi homoksi minkään asian vuoksi - tai päin vastoin. Ehkä heterolla voi olla homoakteja "paremman puutteessa", kuten homolla voi olla heteroakteja "paremman puutteessa", sillä kuten alkuperäisessä viestissä mainittiin: "Himot ne on hiirelläkin". Joillakin hiirillä isommat, joillakin pienemmät himot.

Sinänsä fyysisten tarpeiden tyydyttämiseen ei aina tarvitse seksuaalista himoa sen suorittajaa kohtaan - vai mitä sanotte omasta kädestä? Minä en ainakaan tunne seksuaalista vetovoimaa omaa kättäni kohtaan, vaikka sitä joskus saatan hyödyntää. Lisäksi jotkut ihmiset ovat lähempänä heterouden ja homouden välistä seksuaalisuuden aluetta - jota kutsutaan "biseksuaalisuudeksi". Sekin voi olla osaselityksenä "kääntymiselle", joka siis tällöin on vain näennäistä.

Minulta voi kysyä, että mistä tiedän. Vastaan, etten varmasti tiedäkään - yleisellä tasolla. Vain omalla kohdallani. Ja jatkan, että olen vain huomannut näin olevan, mutta voin olla ihan väärässäkin - joskin useista ihan luotettavan oloisista lähteistä olen saanut vahvistusta käsityksilleni. Jotkin toiset lähteet tosin väittävät muuta, mutta ne taas vahvasti tuntuvat olevan vastaan omia kokemuksiani.

Kaiken kaikkiaan aika vaillinainen oli siis alkuperäinen ajatus. Olisi mukava keskustella tästäkin teemasta vähän enemmän ja perustellummin. Ei siksi, että ottaisin asian omakohtaisesti, mutta siksi, että näitä vastaavia väitteitä on erityisesti Aslanin suunnalta tullut kuultua aika-ajoin. Näitä tällaisia asioita on hyvä saada purettua, sillä seksuaalisen suuntautumisen suhteen on kirjava määrä käsityksiä ja monilla ihmisillä on vielä ennakkoasenteita homoutta kohtaan. Ja on ihmisiä, jotka oikeasti ahdistuvat vastaavista teorioista.
Kun ensimmäisen kerran luin aloittajan viestin, totesin, että siihen on syytä vastata, ja tärkein syy oli juuri tuo, jonka seuraava kirjoittaja sitten mainitsikin;
-Mikä on syy ja mikä seuraus?
Sen verran olen tähän ikään ehtineenä joutunut, tai pikemminkin saanut tehdä työtä näidenkin ongelmien kanssa painiskelevien ihmisten kanssa, että olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, kuinka nuo edellä esitetyt asiat toisiinsa vaikuttavat.
Alkoholismi ja narkomania ovat aina yksilön tapa reagoida esiin tulleisiin ongelmiin. Ne ovat kyseisen yksilön löytämä helpoin ratkaisu päästä eroon ahdistusta aiheutavista, tiedostetuista tai vähemmän tiedostetuista tunteista.
Eräs tällainen, eikä suinkaan vähäisin tunne on huomata itsessään sellaisia seksuaalisen suuntautuneisuuden piirteitä, joita ei koe hyväksyttävinä. Asiaa pahentaa vielä lisää ulkoinen paine ja vaatimukset, joita henkilö ei koe voivansa täyttää.
Alkoholilla on kyky poistaa estoja. Siihen sen käyttö seurustelujuomana perustuukin. Samoin se poistaa estoja toimia siten, kuin kyseisen, alkoholia nauttineen henkilön seksuaalisen identiteetin kannalta on luontevinta toimia!
Sama tulos saavutetaan osalla narkoottisista aineista.
Toivon, että edellä olevasta on jotakin hyötyä pohdiskellessanne, miksi joku käyttäytyy, niin kuin käyttäytyy,- selvin päin tai sitten ei!
Tuon kaltaiset tekstit voivat olla provoja tai sitten ne voivat olla ihan aitoja näkemyksiä. Tai tietysti molempia ihan yhtä aikaa. Noiden kohdalla on kaksi vaihtoehtoa: Ne joko deletoidaan keskustelusta tai sitten niihin vastataan asiallisesti.

Koska tuon kaltaiset harhaluulot homoista ovat yleisiä, on tämä hyvä paikka saada ehkä joku miettimään tällaisten näkemysten taustoja hieman pintaa syvemmältä. Ei, alkuperäisen viestin kirjoittaja ei ehkä siihen pysty tai sitä halua, mutta ehkä joku muu?

- smo (yksi ylläpitäjistä)
No puhutaan nyt kun sitä kerta multa odotetaan. Nämä esimerkkitapaukset ovat tällaisia, surkuhupaisia noloja tapauksia minkä takia niistä en ensin tahtonutkaan puhua. Eli kyse on nettitreffeistä joilla 3 kertaa itselleni on tullut vastaan tällainen kävelevä ruumis. Asianmukaisen järkyttyneenä ylipuhdas hintsukka kun olen, olen myös kertonut näistä jutuista tutuilleni joilla on samansuuntaisia kokemuksia. Älkää nyt alkako pilkata nettitreffejä yms. asioita koska ne eivät ole se asia tässä viestisarjassa. Undastud?

Noitten kyseisten ruumiiden tietämättömyyden homokultturista perustan siihen että miten he voivat katsottuaan naamaansa peilistä edes olettaa että kukaan homo heistä huolisi. Homothan on liiallisuuteen asti tarkkoja puhtaudesta, olen itsekin. Lisäksi siellä netissäkin tuntui oudolta etteivät nämä kyseiset ruumiit ole tienneet sellaisten perustermien kuten top ja btm merkityksiä.

Minä sanoin että homosensuelli "voi ruveta narkomaaniksi" vain hyvitelläkseni tiedän cure for the pain yhyhyhyyyy-homokäsityksiä. Totuus kuitenkin on että äärimmäisen harvat homot on juoppoja ja huumeilijoita, siinä merkityksessä kuin tässä tarkoitetaan. Huumehommathan lähtee melkein aina nuoruudesta ja huonosta seurasta. Homothan on teineinä suorastaan ylikunnollisia eikä kavereitakaan yleensä ole, ei siis myöskään huonoa seuraa. Ei siellä omassa huoneessa kökkiessä tule paha maailma vastaan. Viinan kirot tietysti vainoavat homoja, mutta aika harva alkkikseksi repeää. Se ylikunnollisuus jatkuu aikuisuudessakin.

Mutta ihan turhaan mä teille puhun. Tylsimyksiä kun ootte >P
No niin... tämä Gemssin toinen viesti hieman valotti taustoja - eli nyt tiedetään, mistä puhutaan - tai ainakin tiedetään, mikä aiheutti tämän avautumisen.

"Tietämättömyys homokulttuurista" on aika suhteellinen käsite. Ei siihen sinänsä tarvitse kuulua puhtaus, aistikkuus tai mikään muukaan homoihin liitettävä stereotypia - ei myöskään ylisuuri itsekritiikki omaa (tai muiden) ulkonäköä kohtaan. Eikä joskus kuultu stereotypia "likaisesista homoista" sekään, josta aiemmin jo mainitsin. Homot ovat ihmisiä siinä missä heterotkin. Aika kapean täytyy oman elämänpiirin olla, jos todella homon pistää noinkin tarkkaan muottiin ja lokeroon. Homon siis pitäisi tykätä tästä, inhota tuota ja toimia niin ja olla noin?

"Vanhoilla päivillään" kaapista ulostullut ei välttämättä tunne "homopiirien" normeja. Mutta - herraisä - on niitä homoja piirien ulkopuolellakin. Veikkaisin, että enemmistö homoista ei pyöri "homopiireissä" - eivätkä tiedä homokuvioiden tapoja. Suurin osa homoista tuskin on koskaan käynyt homobaarissa tai nettitreffeillä. Jota kyllä heterotkin toisaalta harrastavat ihan ehtimiseen.

Ja mitä tulee homojen nuoruusikään, niin mihinköhän tuokin (aika yleisesti esitetty) väite homonuorten ylikunnollisuudesta ja yksinäisyydestä perustuu? Itse tunnen homoja, joiden nuoruus on mennyt nyrkit pystyssä tapellessa tai kaveriporukoissa pyöriessä - tosin myös sellaisia, jotka ovat olleet aika syrjäänvetäytyviä. Samanlaisia heteroja tunnen myös...

Niin... ja miten käsitteet "bottom" ja "top" olisivat jotenkin erikoisesti perustermejä homomaailmassa? Varmasti paljon (tai edes joskus) seksiä harrastavalle on muodostunut käsitys omista mieltymyksistä - haluaako panna vai antaa (vai ei kumpaakaan - tahtoo ehkä jotain ihan muuta), mutta ei se mitenkään mielestäni edellytä noiden termien tuntemista. Käsittääkseni. Seksisanakirjan ulkoa opetteleminen ei kai tee kenestäkään homoa?

Itse asiassa minua rupesi nyt kovasti kiinnostamaan, millainen kuva Gemssillä on homoista ja homoudesta - ja seksuaalisuudesta ja vaikkapa maailmasta yleensäkin...
  • 9 / 19
  • Möttönen
  • 9.12.2003 18:00
Ei tuolla ketjun aloittaneella tumpelolla voi olla minkäänlaista kunnon käsitystä oikein mistään asiallisesta asiasta!
Koko sen maailma pyörii varmaan siellä, missä sen oikea ja vasen jalka haarautuvat erilleen toisistaan!
Gemssiseni, mitähän nämä sun määritelmät "terveytensä ja ulkonäkönsä tärvellyt epäsiisti ihminen" ja "kävelevä ruumis" vai mikä se nyt oli, käytännössä tarkoittaa?

Ettei vaan olisi kyse sellaisita kauhistuksista kuin epätrendikäs tukka, viime sesongin vaatteet tai jopati finni naamassa? Tai sitten ihan - hui kauhistus - lihava ihminen?
ja treffityypit ovat olleet jotenkin homompia kuin "tuttusi joilla on samansuuntaisia kokemuksia" ......?? mot :DD Get a life.
Mutta jos tallaisia heteroista homoiksi -tapauksia esiintyy, niin ehka Aslan olisi valmis laajentamaan repertuaariaan ja ojentamaan eheyttavan katensa? :)
Kävelevä ruumis on ihan kuvaava mitä noihin hylkiöihin tuli.

- heroiinin mustuttamat hampaat

- kasvot tummanpurppuraiset ja pöhöttyneet liian viinan jäljiltä

- kulmakarvojen alueella haavaumia joita narkkareilla näkee

- vanhan viinan kiihottava lemu

- 10 vuotta vanhat kesäkengät talvipakkasella

- viimeks yli puol vuotta aiemmin leikattu tukka, josta eri päihteet on vieny kiillon

and so on so on so on.........

Toisaalta sä kun olet tommonen luuseri ittekin niin susta voi tietysti tuntua kiihottavaltakin, koeta onnees chateissa
>P
Gemssi pieni,

Jutuiltasi menee loppukin uskottavuus, kun alennut nimittelemään kanssakeskustelijoita. Herjaaminen kun alkaa yleensä siinä vaiheessa, kun muut eväät on loppu ja itsekin sen huomaa.
Oma vikashan se on että oot niin perhanan tyhmä ettet tajua mitä "kävelevältä ruumiilta" näyttäminen meinaa kun kyse on juopoista ja narkeista ei mun.
Jahas... homma lähti pahasti hakoteille taas tuosta alkuperäisestä ajatuksesta. Palataanpa hieman taaksepäin...

Näistä Gemssin ydinväitteistä vielä, joihin vastausta ei ole tullut:

- Mistä, Gemssi, päättelet, että tietämättömyys homokuvioiden tavoista viittaisi siihen, että joku olisi "äkkikääntynyt" heterosta homoksi?

- Mistä päättelet näiden "elämänsä pilanneiden" ajattelevan, että homoilta saisi helpommin?

Vaikka ykköspointti tässä viestiketjussa ei olekaan nettideitit tai chatit, niin veikkaisin, että näiden palvelujen kautta seuraa etsii aika kirjavaa väkeä. Kun ensikontakteja voi solmia anonyyminä, niin toiselta puolelta välitön palaute ulkonäöstä jää tulematta - ja sopii treffejä sellaisenkin kanssa, jota ei välttämättä livetilanteessa vilkaisisi toista kertaa. Palaute ulkonäöstä (positiivinen tai negatiivinen) tietysti tulee - jos on tullakseen - ensi kohtaamisella, kun puolin ja toisin ennakkokuva on jo olemassa. Se on noiden nettitreffisysteemien heikkous.

Muutamista sattumuksista on aika paha tehdä yleistyksiä ja laatia teoriaa.
Se taitaa olla tuo Gemssi niin umpihomo, ettei ole huomannut sitä tosiasiaa, että kyllä spurgupiireissäkin on molempia sukupuolia edustettuna. Sieltä siis löytyy niin Juoppo-Juusoa kuin Vinetto-Veeraakin!
Kyllä Kassi-Almalle kelpaa vastakkainen sukupuoli ja samoin on laita myös Lasoli-Lassen kanssa. Ei siellä olla aktissa oman sukupuolen kanssa, ellei siihen ole jotakin muutakin syytä kuin oma ulkoinen olemus.
Vaan mistäpä sen Gemssin tapainen pojankoltiainen voisi tietää, kun jo ajatuksenjuoksu paljastaa, että elämänkokemusta on kertynyt jo melkein huikeat pari vuosikymmentä!
Mutta; saattaapa hyvinkin olla, että kun mittarissa alkaa näkyä omakohtaisesti elettyä aikaa vaikkapa neljän vuosikymmenen verran, silloin on jo toiset aatokset.
Niin ainakin sopii toivoa!
Gemssi on niin täydellinen joka käyy kerran päivässä suihkussa ja pukeutuu täydellisesti, mahtaa olla pojalla melkoisen suuret luulot itsestänsä.

Mihinköhän kategoriaan mahdan kuulua? Gemssi kerros nyt kun kerran olet niin viksu kaveri, että voit tosta vaan sanoa.

Olen vanhemmassa iässä "herännyt". Myöskään en ole kiinnostunut menemään homobaareihin saati chätteihin hakemaan seuraa. Myös kaiken tämän lisäksi en ole ollenkaan kiinnostunut pukeutumaan muodikkaasti ja ajelen parran silloin kuin tulee erityinen syy. Tämän lisäksi polttelen silloin tällöin sikareita ja käyn kapakoissa poikaystävän kanssa juomassa muutamat lonkerot.

Poikaystäväni on 9 vuotta nuorempi kuin minä ja hänkin juoo alkoholia, ja kummatkin ollaan hyväkuntoisia sekä alipainoisia jonkin verran.

Gemssi, mikä parasta, en edes vaivaudu opettelemaan mitään turhanpäiväisiä termejä. En näe myöskään mitään mielenkiintoa tutustua yhteisöön jos sielä suurin osa on kaltaisiasi.

Tähän voisin vielä lisätä, olen ollut kauemmin homo kuin sinä olet edes elänyt. Ja silti vähän aikaa sitten päätin lopettaa hetero leikit.
Aamusta kun kirjoittaa niin unohtaa aina mainita muutamia asioita, joten vielä haulaisin yhden asian sanoa.

Minulle ei todellakaan ole tärkeätä miehessä ulkonäkö eikä pukeutuminenkaan. Aina olen kiinnostunut älykkyydestä, käytöksestä ja henkisestä olemuksesta. Luonnollisesti jossain määrin myös fyysinen olemusta on osatekijä muttei tärkeimpiä.

Kyllä vain, voin kuvitella seurustelevani lihavan miehen kanssa. Eikä varmasti tuottaisi ongelmia ja miksi edes pitäisikään?

Mutta koska olen varattu niin en enempää moisia mieti.