Gaypari asuntoa ostamassa

  • 1 / 9
  • Leijonamieli
  • 7.9.2003 22:38
Olen poikaystäväni kanssa päättänyt pistää lainat yhteen ja ostaa yhteinen asunto puoliksi. Onko kellään kokemuksia kuinka turvata kummankin tulevaisuus, jos toinen sattuisi kuolemaan vielä kun lainoja on maksamatta? Annetaanko lainaturvaa homopareille?

Kun asunto on kokonaan maksettu, lienee perimyskuvio kunnossa kun parisuhde on rekisteröity.
  • 2 / 9
  • Infoa
  • 7.9.2003 22:56
Hei Leijonamieli!
Totta on, että jos asutte avoliitossa ja lainaa on kohtalaisen paljon kannattaa miettiä tulevaisuutta myös ns. huonoille päiville. Sitähän kun ei koskaan kuitenkaan tiedä. Olette aika heikoilla tiukan paikan tullen kun asunnosta toinen puoli kuuluu puolison omaisille, jotka yleensä sitten vaativat asunnon myyntiä tai käteistä osuutta.
Eli pariturvan saa pääsääntöisesti kaikista lainaa myöntävistä paikoista. Hintoja kannattaa kuitenkin vertailla mistä maksaa sillä myös vakuutusyhtiöstä saa pelkän henkivakuutuksen pariturvalla, ja hinta saattaa yllättää iloisesti. Pankkien lainaturvassa kun useasti on vakuutus myös työttömyyden varalta ja on useasti ehdoiltaan aika tiukka. Siis kannattaa katsoa mistä maksaa. Vielä kannattaa muistaa, että turva kannattaa ottaa vähän suuremmaksi kuin itse laina sillä henkivakuutuksen kuolinkorvaus on kuitenkin perintöveron alaista, jos edunsaaja ei ole lähiomainen. Avopuoliso kun valitettavasti ei ole lähiomainen.

Eipä sitten kuin pesää rakentamaan ja siinä samalla selusta kuntoon ;) Onnea!
Jos olet rekisteröinyt parisuhteesi, niin tilanne on käsittääkseni samanlainen kuin heteroaviopareilla. Kummankaan tilanne ei tosin ole järin ruusuinen, koska lainat on kumminkin joskus maksettava. Toivottavasti kysymys pysyykin ainoastaan akateemisena.
Moi! Tuttua sinäänsä, itse ostimme asunnon tuossa
maaliskuun lopulla puolisoni kanssa. Olemme siis rekisteröineet parisuhteemme. Otimme lainaan vakuutuksen, jota maksetaan lyhennyserien mukana. Vakuutus kattaa puolison kuoleman (lukuunottamatta vuoden sisällä tehtyä itsaria!), työttömyyden, vammautumisen jne... Vakuutuksen voi itse säätää siten,
kuinka monta prosenttia se kattaa koko lainan arvosta.
Itse otimme 50%, joten jos jokin em. onnettomuus
tapahtuu, vakuutusyhtiö maksaa automaattisesti puolet lainasta. Noiden laina-asioiden kanssa kannattaa myös
kilpailuttaa pankkeja, vaikkei pankit siitä pidäkkään. Me
saimme parhaan lainatarjouksen Sammosta. En tiedä sitten miten tuo lainaturva onnistuu avoparilta. Kannattaa varmaan harkita suhteen rekisteröimistä ennen lainan ottamista.

Onnea asunnon hankinnan kanssa toivoo onnellinen pari
omakotitalosta maalta :-)
Omistamme nykyisestä rivariasunnostamme kumpikin puolet. Osuutensa kumpikin on maksanut omilla säästöillään & omissa nimissään ottamalla lainalla.
  • 6 / 9
  • Informaatikko
  • 8.9.2003 21:02
Hauska kuulla Matt! Kannattaa silti muistaa, että jos olette avopari, niin se toisen puolikas kuuluu kumppanin omaisille, mikäli toiselle tapahtuu jotakin. Eli tällöin kannattaa miettiä mitä silloin tapahtuu. Vaihtoehtoja on tällöin testamentti, suhteen rekisteröinti tai esimerkiksi juuri pariturva. Nämä ovat siinä suhteessa vähän tylsiä keskustelun aiheita, mutta ovat silti osa oikeaa elämää olkoon sitten se ikä mikä hyvänsä. Eli laittakaahan asianne kuntoon ;-)
  • 7 / 9
  • Marzu
  • 9.9.2003 15:59
Mulle kävi nimen omaan niin, että otettiin mieheni kanssa isohko asuntolaina kimpassa ja hommattiin Kalliosta kunnon asunto. Sitten mies otti ja kuoli syöpään puolitoista vuotta myöhemmin. Nordeasta pahoiteltiin, että olisi ollut todella hyvä kun meillä olisi ollut lainaturva, koska se olisi turvannut mun tilanteeni ilman sen kummempia miettimisiä. Mutta kukapa reilu kolmekymppinen, täydessä työputkessa ja elämänsä kukkuloilla oleva ihminen tuollaisia ajattelee..

Jotenka tarinan opetus: ottakaa ihmeessä lainaturva JA rekisteröikää suhteenne (nyt kun se on lopulta mahdollista). Oikeasti ei koskaan voi tietää mitä elämässä tapahtuu.
Informaatikko: Kiitos muistutuksesta. Olemme asioista tietoisia ja niistä olemme keskustelleet. Ehkä hitaasti, mutta varmasti tuokin puoli etenee. Toivottavasti ei kuitenkaan liian hitaasti. :-)
  • 9 / 9
  • Anaaliseksistä
  • 23.12.2003 15:59
Ihmettelen kovasti, miksei poikaystäväni pidä anaaliseksistä missään muodossa. Suutelu, wanking jne.. ok, muttei anaaliseksiä!

Mistähän tämä johtuu? Montako prosentti homoista, jotka eivät pidä anaaliseksistä? Onko teillä kokemuksia?