Syömishäiriötä homoilla?

  • 1 / 9
  • Bulikundi
  • 5.9.2003 13:14
Minun kokemukseni (mikä on melko olematon kun olen vasta 18v :) mukaan ulkonäöllä on suurempi merkitys homoyhteisön piireissä. Kukapa ei haluisi olla hyvännäköinen, uimarivartalon omaava sekä kulkea makeissa kuteissa (tietenki kokoa S tai M jos kyseessä on päällys vaate/takki). No.. syitä on monia sairastua syömishäiriöön eikä välttämättä ulkoisilla tekijöillä ole minkään laista osaa eikaä arpaa.

Tiedän joittenkin ajattelevan että syömishäiriöinen on yleistettynä pinnallinen ja omaa napaansa tuijottava. Viimeisessä olen kyllä samaa mieltä osittain. Koko elämä pyörii oman navan ympärillä, mutta pinnalline ja omahyväinen? Siihen liittyy paljon itseinhoa, pelkoa, ahdistusta, häpeilyä, itsensäraiskaamista ja toisille valehtelua oman mielenrauhan säilyttämiseksi.

Minulle ulkonäköni on hyväksynnän ja viestinnän työkalu. Lihaksilla viestitän treenaavani, hoikkuudella tunnen itseni jotenkin kelpaavaksi ja sairaalloisella liikunnalla tunnen itseni voimakkaaksi (että MINÄ jaksan vaikka mitä). Hoikka ja lihaksikas, jokaisen unelma, mutta olenko onnellinen? En. Vihasin itseänï sydämenipohjalta, eristäydyin vähitellen, kärsin masennuksesta... Tulin siihen tulokseen että syömishäiriö on kuin hidan itsemurha.

Syömishäiriötä olen kamppaillut yli kolme vuotta ja nyt alkaa jo näkyä vihreää valoa.. Anoreksian esiastetta sitten ortoreksiaa ja nyt olen voittamassa bulimiani. Hakeuduin hoitoon tänäkesänä ja olin 2 1/2 kk aikuiskriisi osastolla. Olin samalla pitkään myös lääkkeiden väärinkäyttäjä bulimiakaudellani ja koulu oli vähällä romuttua täysin. Mieti, kuka menee dokaamaan baariin, ahmii ja oksentaa ja ottaa lääkkeitä jotta olis "vähän enemmän" sekaisin keskellä kouluviikkoa! Sitten seuraavana päivänä kun krapula helpaa niin oitis lenkille, punttikseen tai astangajoogaan (jota suosittelen todella notkeutta ja lihasvoimaa kaipaaville ps. kiinteyttää pakaranaluetta myös tehokkaasti!) eikä tulis mieleenkään mennä kouluun :(

Joka tapauksessa asun omassa yksiössä ja joskus joutuu toteamaan itselleen ettei yksinkertaisesti pärjää. Minun kohdallani ongelmani on/oli ruoka. Teksissäni on paljon aukkoja, mutta siirrän vuoronne teille. Kerokaa omista syömishäiriöistänne.

Sanon sen vielä, että nyt olen hyvin sinut itseni kanssa. Olen oppinut olemaan heikko, väsynyt ja LAISKA =))) Se ei johdu vaatteista, painosta eikä lihaksista. Vaan tunnen itseäni aidosti sisäisesti kauniiksi, jopa elämäni alkaa tuntua kauniilta. Paranemiseen on vielä matkaa, mutta ainakin olen menossa okeaan suuntaan.
  • 2 / 9
  • Zeppelin
  • 5.9.2003 14:43
"Minun kokemukseni (mikä on melko olematon kun olen vasta 18v :) mukaan ulkonäöllä on suurempi merkitys homoyhteisön piireissä. "

Niinpä...taitaa olla vastaavanlaisia kokemuksia iäkkäämmilläkin. Ja kuitenkin.... noilla asioilla ei loppujen lopuksi ole kumppanin, siis ELÄMÄNkumppanin löytymisen kanssa juurikaan merkitystä. Seksikumppaneiden metsästyksessä varmasti voi ollakin. Riippuu siitä mitä elämältä yleensäkin hakee ja mitä asioita pitää tärkeänä.

Mut hyvä jos oot pääsemässä tasapainoon!
  • 3 / 9
  • Bulikundi
  • 10.9.2003 16:02
totta ettei ulkonäöllä ole se ratkaiseva vaikutus parisuhteissa! siihen liittyi myöskin paljon itseinhoa ja kova halu mahtua tiettyyn muottiin. halusin myöskin olla "saavuttamattomissa". pyrin olemaan muita parempi ellei paras (niin pinnalliselta kuin se kuulostaakin) ulkoisesti/fyysisesti. pelkäsin olevan riittämätön, pelkäsin olevan vähemmän haluttava(kaikkihan haluaa olla puoleensavetävä!?). laskin kilometrejä, kaloreita, kilogrammoja, päiviä... kaikki onnistumiset ja epäonnistumiset heijasuivat ruokaan.

nyt, en enää vaadi itseltäni mahdottomuuksia, pystyn hengittämään ilmaa! vapauttavaa! en ole täydellinen, mutta olen silti ihan tyytyväinen itseeni. kuljin aina viimeisenpääle, seurasin trediä orjallisesti ja katsoin peiliin varmaankin kymmenen kert. päiväs et onks letti kunnos ja jos rähmää ilmenee silmiin. seuraan edelleen muotii sekä pidän vaatteista, mutta voin mennä ulos ihan minkä näköisenä vaan enkä enää välitä mitä muut ajattelee enkä itse mieti olenko vähemmän cool. pääasia on että tietää mitä itse on ja se riittä minulle.

"There´s no sutch thing as boygod!" Kauneus on katsojan silmissä(vaikka sekin voi joskus pettää).

Kertokaa te muut homppelit (:))omasta syömishäiriöstänne/ ajatuksianne siihen liittyvää yms...
  • 4 / 9
  • bulimarektikko
  • 26.9.2003 21:28
Homokulttuuri arvostaa ulkonäköä, kyllä. Samoin arvostaa koko maailma. Jos et ole kaunis/hoikka/timmi/älykäs jne. olet auttamatta puutteellinen.

Ainakaan omaa sairauttani en houmouden piikkiin juurikaan laske.

Mitä syömishäiriö sitten on? Itsevihaa, narsismia, peilejä, masokismia, ylpeyttä, vihaa, rakkautta, riippuvuutta, kontrollia... Jota asia kiinnostaa lukekoon Marya Hornbacherin kirjan "Elämä hukassa -kertomus anoreksiasta ja bulimiasta"

Minulla kaikki alkoi jo ennen koko homokulttuurin ajattelua! Piti vain olla se täydellinen. Miksi kukaan ei kertonut tyhmälle lapselle, että 6. luokkalaisella ei voi olla kansikuvapoikien pyykkilautaa?

Ja siitä ollaan menty. Ylös ja alas. Syöty lääkkeitä, viillelty, poltettu, oksennettu, laihdutettu, terapioitu, oltu osastolla ja muuta mukavaa.

Nyt sentään jokseenkin tasapainoisempana parikymppisenä, joka tosin edelleen ravaa jumppatunneilla, syö max. tietyn määrän kaloreita, jos niitäkään ja oksentaa satunnaisesti. Ruoka ei kuitenkaan enää ole itse se PAHUUS, vaan voin elää muutenkin.

Valitettavasti aina ei ole onnellisia loppuja. Mutta tällä hetkellä tämä vaikuttaa ja melkeinpä riittävältä... ;)
  • 5 / 9
  • Bulikundi
  • 27.9.2003 20:01
miksi pitää tyytyä vähempään? jokaisella meillä on oma tarinamme, mutta me päätämme miten se loppuu. oot vielä parikymppinen kundinalku :). totta kuitenkin on ettei muu auta kuin aika näyttää.

treenaan myöskin päivittäin, mutten enää ahmi pakonnomaisesti. tietyllainen negatiivinen tunnetila on hävinnyt olemuksestani. oksennan myös edelleen, mutta satunnaisesti ehkä enemmänkin huonona tapana (mul on liikaa "no, jos nyt tämän kerran kuitenkin. ainakin olo kevenee jonkinverran". huomaankin oksentaneeni jo sit neljä kertaa viikon aikana.

en usko syömishäiriöisten keskuudessa mahdottomiin tapauksiin, jos henkilöllä on uskoa/tahtoa/voimaa ja roppakaupalla päättäväisyyttä pistää lopun kierteelle. tosiasia on valitettavasti, etteivät kaikki jaksa...

mulle voi kirjoittaa, jos haluu vaihtaa ajatuksiaan/kokemuksiaan asiaan liittyen. toivoisin joskus tutustua samaa kohtaloa kokeneeseen tyyppiin (anorexia, ortoreksia, bulimiaa olen sairastanut). huippua olis jos olisit Turusta =)
  • 6 / 9
  • Ajattele näin
  • 28.9.2003 15:20
Eiks tuo oksentelu altista kurkunpääsyövälle? Sitten sitä vasta rumannäkönen onkin kun lääkäri tekee reiän kurkkuun.
  • 7 / 9
  • He-Man
  • 28.9.2003 19:34
niin, oksentelusta voi saada myöskin aivoverenvuodon/ hampaat vaurioituu/ verisuonia katkeilee/ pysyviä ruuansulatushäiriöitä/ sydämenrytmihäiriö/ masennus... syömättömyydellä voi sairastua osteoporroosiin/elimistö kuivuu/ kuihtuu/ altis sairauksille/ masentua...

onhan näitä kuultu lääkkiksiltä, mut ollessa syömishäiriön kourissa sitä ei juurikaan pas******n välitä. toisaalta häpeä estää hakeutumasta hoitoon ajoissa. "eihän mies voi sairastaa syömishäiriötä!?" monesti ongelma piilee syvemmällä kuin miltä päältä päin näkee. sen takii ulkopuolinen ei käsitä et " mitä järkee on ahmii ja sit yrjöö rahanarvoista kamaa pytystä alas?"

pelko, pelko, inho, häpeä, salailu, masentuneisuus, stressi ja pelko, pelko ja vielä kerran pelko! eihän kukaan oksenna huvikseen (ja nyt en puhu seksistä). on pakko, ei voi elää minuuttia itsensä kanssa ellei saa sitä saastetta ulos...
  • 8 / 9
  • nanu
  • 7.11.2003 12:25
Oli pakko laittaa tähän jotain vaikka yleensä vaan lueskelen muiden kirjoituksia... eräs hyvä homoystäväni on normaalivartaloinen mutta paljon ollaan keskusteltu siitä miten monien miesten mielestä hän on liian lihava. Totta että myös heteromaailmassa ihannoidaan liiallista laihuutta mutta toisaalta myös muotoja. Tämä "muodokas" ystäväni ei aio laihduttaa tai alkaa treenaamaan jotta löytäisi helpommin jotain. Yleensähän se on vain seksiä. Mutta toivon että ihmiset lakkaisivat palvomasta vartaloita joiden sisällä on paha olla! Myös minä... Toivon teille paljon voimia voittaaksenne elämäänne syövän vääristyneen minäkuvan!
  • 9 / 9
  • RayofLight(M)
  • 24.11.2003 18:31
niin täytyy sanoa että olen nyt muutama kiloa "lihavampana" onnellisempi kuin se puoli vuotta sitten, joka treenasi masokistisesti ja katsoi kaloritaulukkoa kuin raamattua. osittain hoidon ansiosta ja no kai lääkityskin kohentaa mielialaa. kun katson itseään jälkeenpäin niin se on aivan uskomatonta kuvitella miten paljon rääkkiä voi kestää minimaallisella ruokavaliolla.

olen oppinut jopa hyväksymään itseni omana yksilönä enkä yritä mahtua siihen muottiin jonka olin luonut itselleni. tyytymättömyyden ja pakkomielteen kierre vain syvenee mitä pitemmälle menee. lopulta mikään ei enää riitä vaikka olisi saavuttanut sen olemattomuuden. heh, seksiä vaan harrastamaan niin kyllä se tyytymättömyys katoaa ainakin väliaikaisesti :)