kaljuuntuminen

  • 1 / 12
  • arterios
  • 26.10.2003 9:29
moi!mä kirjotan tänne siks, ku mua vaivaa varsin v-mäinen ongelma-nimittäin hidas mut tuskallinen kaljuuntuminen.oon vast 18-vee ja mulla on aika suuri ja tumma "pehko" mut joka kerta ku käyn suihkus tai kampaan ni huomaan ku lähtee tod.paljon hiuksia irti.tukkani on vieläki iso mut kuitenki selvästi ohentunu esim.parin vuoden takaisest. tiedän, että kaljuuntuminen on ihan luonnollistak, mutta haluaisin edes jotenki hidastaa sitä. onko kellää mitään vinkkejä, hoitoainesuosituksia jne. jotka vois ratkaisevasti hiustenlähtöö hidastaa. hiustensiirtoja on turha edes ehdotella, sillä en oo sukua miljardööreille...olisin tosi onnellinen, jos joitain konsteja löytys.
Itselläni oli hiukset tosi huonossa kunnossa ja lähti aina harjatessa suuria tuppoja irti. Minulla syynä oli hiusten kuivuus, ja ne katkeili harjatessa, oikein napsahtelu kuului. Ystävä suositteli hoitoainetta, joka jätetään hiuksiin, ei siis huuhdota pois, ja nyt on huomattavasti paremmassa kunnossa hiukset.
  • 3 / 12
  • arterios
  • 26.10.2003 12:50
muistatko sen hoitoaineen nimeä?oliko se tarkoitettu VAIN kuivuneille hiuksille vai oliko sillä myös luonnollista kaljuuntumista hidastava vaikutus?
Ihan vain kuiville hiuksille, rasittuneille ja katkeileville. L'oreal Elvital anti-breakage, korjaava syvähoito, niin tässä lukee...
Kaljuuntumiseen auttavia en tunne.
Itse löysin ratkaisun kaljuuntumiseeni Propecia -lääkkeestä. Tämä reseptilääke pysäytti hiustenlähdön, ja olenkin ollut tyytyväinen käyttäjä jo kaksi vuotta. Ainoa huono puoli on, että lääke maksaa noin 50-60 euroa kuukaudessa. Propeciaa pitää syödä forever yksi tabu päivässä. Toisaalta on paljon helpompi ottaa se yksi pilleri päivässä. Kokemuksesta kun tiedän, että kaiken maailman luontaistuotepuristeet ja päänahkaan hierottavat linimentit vievät aikaa ja hermoja, ja tuleehan niillekin hintaa.
  • 6 / 12
  • Hallinnassa
  • 26.10.2003 18:34
Olen itse käyttänyt myös Propeciaa noin 2 vuotta. Se tosiaan pysäyttää hiustenlähdön kokonaan, samalla hävisivät monet muutkin päänahan ongelmat, kuten kutiaminen ja liiallinen talineritys. Osa jo lähteneistäkin hiuksista kasvoi takaisin mutta vain niillä alueilla, joilta kaikki hiukset eivät vielä olleet lähteneet. Joten ei kannata odottaa liian kauan.

Yksi pilleri maksaa suunnilleen saman kuin kupillinen kahvia keskustan kuppilassa, joten ryöstöhintahan se on :-) Jos hinta on ongelma, niin tarjolla on myös kopiolääke, joka on noin 1/4 Propecian hinnasta. Lisätietoja kannattaa kysyä ihotautilääkäriltä.
  • 7 / 12
  • Tuiskutukka
  • 26.10.2003 20:18
Mulla loppui päänahan kutiaminen ja hiusten lähtö sen jälkeen kun lakkasin käyttämästä kaiken maailman shampoita ja hoitoaineita. Siirryin vanhaan kunnon mäntysaippuaan ja ongelmat lähtivät omalla kohdallani. Pitää vain huuhtoa huolellisesti pois.
Kaljuuntuminen on tosiaankin ihan OK - moni niin väittää, mutta on silti valmis maksamaan omaisuuden kaikenlaisista pillereistä.

Itsekin kaljuunnuin jo parikymppisenä, joten kokemusta on. Aluksi se tuntui tosiaan pahalta, tuhlasin rahaa johonkin kalliisiin ihmekapseleihin (oliskohan ollut Viviscal), joilla en huomannut olevan minkäänlaista vaikutusta. Nykyään en missään tapauksessa haluaisi tukkaa takaisin, sillä se on melkoinen riesa ja vie kohtuuttomasti aikaa.

Jos siis rahaa löytyy, niin siitä vaan pillerikauppaan. Mutta hyvän itsetunnon omaava nuori mies voi ihan hyvin luopua tukastaan! Äläkä missään tapauksessa yritä peitellä kaljuasi jollain ihmeellisillä viritelmillä, joita sitten tuulessa ja tuiskussa huiskit kaljusi peitoksi muiden katsellessa säälien vierestä. Kalju on muotia!
Itsellä hiukset alkoivat ohenemaan alle parikymppisenä, ja hieman sen jälkeen sitten ajelinkin kaikki hiukset pois. Muutaman vuoden ajan on siis kalju ollut, ja nyt en osaa enää edes kuvitella mitään muuta hiustyyliä. Jostain syystä mulle on muodostunut aikamoinen "fetissi" kaljuista... kaljut miehet kääntää meikäläisen pään aina.
Niin monille hiukset ei ehkä ole ongelma. Monille kuitenkin on ja Propecia todella auttaa. Olen käyttänyt jo 4 vuotta ja tukkani on pysynyt päässä. Kallistahan se on, mutta mieluummin vaikka tingin vaatteiden hinnassa ym. koska hiukset on kiva olla päässä!

Propecia on ainoa suun kautta otettava lääke, jotka viranomaiset ovat hiustenlähtöön hyväksyneet. Eli ei ole humpuukia.

Suosittelen!
  • 11 / 12
  • kalju myös
  • 28.10.2003 19:44
Juu, kaljuuntuminen on aika raskas prosessi kun sen kokee nuorena..Kun sen kokevat nekin joille se iskee keski-iässä.
Itse muistan tehneeni ensi havainnon nousevasta hiusrajastani 19 vuotiaana: Parturin kehuessa sitä miten hienosti hiukseni ovat luonnollisti kaksiväriset kuin värjäyksen jäljiltä, itse huomasin että jotain outoa hiusrajassani on, mutta sen merkityksen havaitsin vasta myöhemmin. Konkreettisesti asia selkeni minulle kun armeijassa eräs jätkä suuttuessaan haukkui mua "kaljuksi."
Ja siitä kehitys alkoikin nopeasti: Pian sen alkoivat huomata kaikki, ja seurauksena oli että ne jotka eivät tienneet, arvioivat mut aina ikäistäni vanhemmaksi.(kamala paikka varsinkin homolle kuten tiedätte!)
Alkuvaiheessa koitin jos jonkinlaista hiustenlähdön pysäyttäjää, mutta huonolla menestyksellä! Joten annoin periksi! Kyllä siihen sitten pikkuhiljaa tottui, ainoastaan silloin kun on tutustumassa uuteen ihmiseen joka kiinnostaa "siinä mielessä", asia painaa mieltä jonkinverran.
Koskaan en ole kuitenkaan ajellut täysin kaljuksi, vaikka sitä on monelta taholta mulle suositeltu koska otsa jo on kuitenkin niin korkea että alkaa ulettua takapuolelle.
Olen kuitenkin tyytynyt pitämään sivut ohuina, jolloin lippis päässä kulkiessani olen kuin "kuka tahansa."
Nyt kun ikää on jo 35v ei asia enää niin "kamala" tietenkään ole, mutta on se kuitenkin muutenkin huonoa itsetuntoa ihmissuhteisiin heikentävä.
Mutta se on ominaisuus johon ei voi vaikuttaa, joten minkäs teet kun en viitsi millään hiussiirrännäisillä yms alkaa pelleilemään!
En ole koskaan huomannut, että kaljuus olisi jotenkin huono juttu gay-markkinoilla. Päinvastoin - ympärillä pörrää jatkuvasti miehiä, joiden mielestä juuri kalju on tosi miehekästä ja kova juttu. Osa on jopa kertonut, että vain kaljut tai sänkitukkaiset kiinnostavat.