Ihmistyypit

  • 1 / 8
  • Yeliel
  • 16.9.2003 13:46
Ajattelin et kenellä on asiaa musiikista, vois olla asiaa tästäkin:

On erilaisia ihmistyyppejä - ite olen tunneihminen - ja pitkäl tähtäimel oon huomannu et tunneihmisillä samankaltaisuuksien listaa vois jatkaa loputtomiin.

- tykkää läheisyydestä
- on hellyydenkipeä
- nukkuu peitto jalkojen välissä tai halaa tyynyä
- pitää pehmoleluista
- tykkää peuhata toisen ihmisen kans - temmeltää
- osaa asettua toisen ihmisen ajatusmaailmaan ja ajatella asioita tämän kannalta
- saa hyvät kiksit musiikista
- toisten tunteet heijastuu omallekin naamalle
- nauraa - hymyilee - jännittää ja itkee elokuvia
- ei ole jäykkä (kuka sen nyt tunnustais)
ja laskelmoiva ihminen
- tuntee pakotusta hauiksissa kun näkee jotain halattavaa
- käpertyy sikiöasentoon
- on luova
- voi olla ja halailla - silitellä - pusutella tuntikausia yhteen menoon (ennätys 8h kunnes tuli nälkä =))
- pitää ihmisistä, tulee toimeen ihmisten kanssa
- unelmoi omasta hanipupusesta

En ehi miettimään enempää, noi nyt tuli äkkiseltään mieleen mut olkaa hyvä ja jatkakaa jos siltä tuntuu - omast mielest tä on kiinnostavaa.

-Yeliel
  • 2 / 8
  • Mantu
  • 22.9.2003 11:51
Itse en usko, että ihmisiä voi karkeasti jakaa tunneihmisiin ja... niin, mikä se toinen kategoria on? Jokaisella ihmisellä on tunteita, me vain ilmaisemme niitä eri tavoin. Ihmiset usein ajattelevat, että esimerkiksi hempeitä rakkauslauluja kuuntelevat ovat jotenkin "tunteellisempia" kuin esimerkiksi metallimiehet ja -naiset, vaikka metallimusiikki (jota en tosin itse kuuntele) vaikuttaa herättävän faneissaan jos jonkinlaisia voimakkaitakin tunteita.
  • 3 / 8
  • Nice realist
  • 22.9.2003 12:44
Tunneihmisiin voisi myös yhdistää seuraavia ominaisuuksia:

- Mielialat vaihtelee jyrkästi, eräänä päivänä yliaktiivinen, toisena päivänä itkeskelee ilman syytä.
- Usein epäkäytännöllisiä, eivät osaa korjata edes omaa polkupyöräänsä.
- Naisellisia
- Arvioi asiat niiden esittäjän mukaan, ei itse sisällön perusteella.
- Pelkää antaa rakentavaa negatiivista palautetta.
- Ei kykene itsenäiseen päätöksentekoon, aina pitää olla komitea päättämässä (ryhmäpalaverit).
- Eivät 'nosta kissaa pöydälle', epäkohdista valitetaan työkollegoille kahdenkeskisissä juoruilutuokioissa.
- Oma minä arvioidaan pelkästään muiden ihmisten reaktioiden kautta ---> Jeesus-sydrooma, oman hyvyyden toitottaminen (usein kiertoteitse) tavallista. Kun muiden mielenkiinto lakkaa (Laila Kinnunen, Armi), seuraa henkilön täydellinen henkilön romahtaminen.
- Raha-asioissa monesti leväperäisiä, lähdetään kivalle ulkomaanmatkalle, vaikka matkan jälkeen pankkitili näyttäisi nollaa.
  • 4 / 8
  • Psyche
  • 22.9.2003 18:51
Toi nyt on tommosta keittiöpsykologisointia ja karkeeta yleistämistä, mutta sellaisenaan ihan hauskaa ja vaaratonta hassuttelua (kunhan muistetaan, että tuo ns. "tunneihminen" ei ole mikään virallinen psykologia-tieteen antama/käyttämä termi, vaan ihmisten itse keksimä hauska luokitelma).
  • 6 / 8
  • Psyche
  • 23.9.2003 20:18
Tjaa.. Eipä näyttänyt kovinkaan tieteelliseltä julkaisulta nuo kyseiset sivut. Minkäs lafkan ylläpitämiä nuo sivustot ovat? Ei käynyt selväksi yleisilmeestä, näyttivät jonkun yksityishenkilön sivuilta.
  • 7 / 8
  • Public eye
  • 23.9.2003 23:34
Luulin, että tässä osiossa keskustellaan musiikista, mutta käyhän se psykologiakin, mikä ettei.

Amerikkalaiset, tunnetusti, jos eivät pääse oikeisiin töihin, työllistävät itse itsensä. Jos vaikkapa psykologian opinnot jäävät kesken tai tieteellinen työskentelytapa ei maistu, voi aina kirjoittaa kirjan niiden rippeiden pohjalta, joita luennolla on joskus jäänyt hiuksistoon, tai kehittää oman oppisuunnan, jolla sitten voi tehdä rahaa niin paljon kuin sielu sietää. Ja halukkaita ostajiahan takuulla riittää.

Tässä ilmeisesti hyödynnetään Myers-Briggs Type Incidator -systeemiin perustuvaa tapaa luokitella persoonallisuustyyppejä eri kategorioihin. En jaksanut kaivella noita nelikirjaimisilla lyhenteillä kuvattuja 16 eri tyyppiä niin paljon, että olisin saanut selville, löytyykö sieltä "tunneihminen". Epäilen kuitenkin, eiköhän kaikki ihmiset ole tavalla tai toisella tunteidensa vietävinä - vain tunteita laukaisevat tekijät ja niiden aiheuttamat reaktiot vaihtelevat. Ellei sitten ole puhtaasti järki-ihminen, mutta sehän olisikin jo robotti.

Jos haluat luokitella itsesi, testi löytyy sivulta
http://www.advisorteam.com/temperament_sorter/register.asp?partid=1

Itse en tuota halunnut tehdä, koska sinne olisi pitänyt antaa sähköpostiosoitteensa, ja spämmiä tulee muutenkin ihan tarpeeksi.

Sen sijaan tein varmasti aivan yhtä pätevän 'Intergalactic Exporer Types' -testin osoitteessa
http://www.geocities.com/Area51/Station/7834/
Galaksien välisenä tutkimusmatkailijana olen 'LGHR Bard'.
Eli "Singing the stories of a thousand worlds, the Bard weaves poems of heroes and legends. On the bleakest of worlds, in the darkest of times, the Bard reminds us of our finest moments". Jesss! Tunnistin itseni oitis! Tämä on Tiedettä!

Jos jollakulla on enemmän intoa paneutua tähän varsin viihteelliseen teoriaan kuivan asiallisesti, voi tutustua sivuun
http://www.teamtechnology.co.uk/tt/t-articl/mb-simpl.htm

Siellä nuo 16 tyyppiäkin on selostettu lähemmin, joten olkaatten hyvät.