Missä kunnon musaa??

Onko olemassa Helsingissä baaria tai yökerhoa, missä sais kuulla ja tanssia muutakin ku trance-musiikkia. Haluisin kuulla uusimpia hittejä, sellasta mitä kuulee radiosta (kiss fm, nova..) Välillä sais tulla vanhempiaki biisejä. Olis aika siistiä, et joku Dj uskaltais soittaa jotain Michael Jacksonin Billie Jeania tai Madonnan Like a virginia ja mielellään ihan niitä alkuperäisiä versioita ja muita sen tyyppisiä. Voi olla et ei oo kovin trendikästä soittaa jotain paljon kuultuja, mut jos jossain kuulisin vaikka Lady Marmeladen tai Raining Men -biisin, kenen tahansa versiona, menisin ihan taatusti ja tosi innolla tanssimaan. Musta on mukavampi tanssia sellasta musaa minkä mukana voi laulaa, ja et tuntis edes jonku niistä biiseistä, joita soitetaan. Trance ei oo auennu mulle ainakaan vielä, mut perus pop ja rock, missä niitä kuulee? Ei tartte olla gay-paikka.
Varmaankin kannattaa mennä Lady Mooniin tai Feveriin, siellä tulee eurohumppaa laidasta laitaan, on muuten samat dj:t kuin Hercussa, jos oon oikein katsonut. Ja Barflyssa saattaa joskus tulla jotain tollasta, riippuu dj:stä.
Kick, jos olet nainen, tule Hehkuun (eli DTM:n naisten klubiille)! Siellä on lauantaisin todella monipuolista musaa, myös pop-klassikoita. Jos olet mies, niin Hehkun ovet avautuvat aina muistaakseni kahdelta yöllä myös miehille.
  • 4 / 26
  • Public eye
  • 31.8.2003 16:52
Olen ymmärtänyt, että DTM:n yläkerrassa soi vastaavanlainen musiikki myös perjantaisin, jolloin sisäänpääsy ei riipu sukupuolesta. Tosin omakohtaiset kokemukseni eivät ole aivan tuoreita, kun en yleensä jaksa notkua kapakoissa aamuyöhön saakka. Ehkä joku kokeneempi voi vahvistaa/kumota käsitykseni.
  • 5 / 26
  • We are family
  • 31.8.2003 19:27
Kaikki noi tuli eilen Manssilla. DJ:t soittavat puolenyön jälkeen myös diskoa, kun humppaajat lähtee nukkumaan. Hercussakin tulee noita vanhempia biisejä välissä ainakin sunnuntaisin. Joten kuuleehan noita melkein joka paikassa.
  • 6 / 26
  • Haukotus
  • 31.8.2003 21:38
"It's raining men" on niitä kappaleita, jotka voisi jo suosiolla sulkea muistojen kassakaappiin.
Jos nyt ei aivan kiss fm tasoa, sillä sitähän kuulee miltei kaikkialla missä se valtaisa soittorasia ohjelma on käytössä- tai radio. Mutta esim. JamJamissa tuli jotain tollasta. Ei sitä raining meniä tosin. Tosin siellä en ole käynyt kuin kerran, koska se on hieman kumma kapakan ruokalan ja clubin risteytys. Kai sielläkin voi viihtyä.

Teatteri klubilla on yleensä ollut hyvä musa sieltä mainstreamin puolelta. Tosin senkin paikan mielluummin skippaa nykyään kun ei viikolla ehdi ja viikonpolluryysis ei kiinnosta.

Joku heartbrakers voisi olla sinun paikkasi jos heterot ei häiritse menoa.
Dtm:n yläkerta perjantaisin soittaa hittejä menneiltä vuosikymmeniltä ihan perusversioinakin. Perjantaisin sinne ei siis ole mitään pääsyrajoituksia. Myös alakerrassa soi suosituimmat radiohitit, tosin usein miksauksina. Myös tuo Billie Jean on soinut viimeaikoina jonain uutena miksauksena. Samoin ikivanha hitti I can't take my eyes off you, jne. soivat usein juuri prime timen eli noin klo. 01-03 välisenä aikana, kun juhlijoilla on paras meno päällä. Tosin usein miksauksena. Ja viimeisin dtm:n löytö on näköjään ollut Army of Loversin Crucified suoraan 90-luvun alusta...

Hercussa tulee vanhoja hittejä tasaiseen tahtiin modernimman materiaalin seassa. Riippuu dj:stä.

Itse asiassa nämä paikat soittavat hittejä niin paljon, että tälläkin foorumilla jotkut saavat tästä herneen nenäänsä, kun ko. paikat eivät ole heidän mielestään musiikin puolesta clubeja sanan varsinaisessa merkityksessä.

Muista paikoista en sitten juurikaan tiedä.
joo pitää vissin lähteä Tampereelle sitten ;-)

Statisti nimittäin puhuu asiaa. Ja jos tuo Crusifiedkin raikaa säännöllisesti niin olen todella iloinen, että dtm käyntini ovat vähentyneet. Ei kiinnosta sellaiset elämykset joissa samat biisit tarjoillaan melkein samassa järjestyksessä samalla kellonlyömällä. Tuon Boystown gangin klassikon soittoaikataulu ehti jo tulla hvyinkin selväksi.

Tylsää, maailma kun on täynnä hyvää musaa. Tiesittekö muuten, että tuo vakio dj:stä Nikita on soitellut mm. myös Kermassa. Osui tuossa taannoin klubikalenterissa silmiini... Joskus vaan tulee mieleen, että missä ovat dj:n intressit kun niin paljon itseään toistaa. Onneksi on stadissa muitakin paikkoja eli siis valinnanvaraa.
Niin, näiden kahden raflan lisäksi olen valitettavasti pannut usein merkille muuallakin, että rafloilla, tai elämysyrityksillä yleensäkin, on taipumusta ajatella Suomessa, että voi toistaa joka ilta/viikonloppu samaa kaavaa prosessinomaisesti, kun asiakaskunta kuitenkin vaihtuu taajaan. No, tämä ajatus kyllä toimii maissa, joissa on paljon populaa, mutta ei Helsingin kokoisessa tuppukylässä, jossa se asiakaskunta ei niin vain vaihdukaan. Silloin on parempi vaihtaa tai mukauttaa ohjelmistoa, siis dj:nkin levylistaansa aika ajoin.

Toisaalta on varmasti myös niitä asiakkaita, jotka haluavat kuulla aina ne yhdet ja samat kipaleet suurin piirtein samaan aikaan, jotta voivat ajoittaa vessassakäyntinsäkin sen mukaan, jotta sitten pääsevät joraamaan lempparibiisiään, kun se kellonlyömä koittaa.

Niin paljon kuin maailmasta löytyisi hyviä biisejä tanssittavaksi (vaikka itse en tanssi)...
Mun mielestä kyse on vain siitä, että asiakas on saatava tulemaan uudestaan. Ja uudestaan uudestaan. Kun siinä ei sitten onnistuta asiakas menee muualle. Tästä seuraa, että ne jotka pystyvät oikeasti tarjoamaan elämyksiä menestyvät vuodesta toiseen. Muilla on edessä kasvojen kohotus, joka ainakin Helsingissä on yleensä kosmeettinen. Mennään sieltä missä on pienin riski.

Tottakai osalle asiakkaista riittää se sama ja ne lauran, paulan, aikakoneen, christina, madonnan, jne biisit illasta toiseen. Kun sitten esim. dtm:ssä on vielä ne samat naamatkin ilta illan jälkeen, niin olo voi ollä vähintäänkin hämmentynyt. Onko ajan pysäyttäminen sittenkin mahdollista? Ja jos on, koska kello nytkähtää jälleen liikkeelle? Ja mitä silloin tapahtuu?

Stadissa ei tosiaan tällä hetkellä ole monia klubeja tms., jotka oikeasti tarjoisivat elämyksiä. Tilanne on selvästi mennyt takapakkia esim. 1990- luvun alusta, jolloin kaupungissa oli sentään ainakin 2 isolla laskeutuvalla valotelineellä varustettu tanssiltattia ja valojen käytöstä tunnettiin muitakin vaihtoehtoja kuin se hel***in trancevispaus.

Nykyajalle on vain niin valitettavan ominaista tyhjän markkinointi. Mainoskirjoitukset ovat kuin testosteronipössyissään olevan ensierketionsa kokeneen teinipojan suurundehulluja yli-ihmisluuloja. On kapungin parasta ellei skandinaavian parasta äänentoistoa (esim. sekä Kerma, että mama) ja milloin mitäkin. Kaikki on kuitenkin ihan ehdotonta huippua. Ja sitten kun menee paikan päälle daiquirit on kuin tiskivettä, Lontoosta tuotu trendikkyys näyttää lähinnä teennäisen irvokkaalta ja niin tuodulta ja samat biisit seuraa toisiaan ilta illan jälkeen. Jne.

Em. loskee myös monia HOK:in kapakoita, jotka säännöllisesti hengettömiksi ns. uusitaan. Mutta yksi pitää toinen ei ja raha puhuu.
Taitaa olla niin, että samat biisit soivat aina vain sen takia, että samat asiakkaat käyvät niitä toivomassa ja tanssivat vain niitä.
Nykyään, kun NRJ ja MTV suoltavat pelkkää huttupoppia ja isoilla tisseillä myyvää r n b:tä, niin kansalla ei olekaan muuta tietoisuutta musiikista.
Maailma on täynnä oikeasti hyvää musiikkia kaikista eri kategorioista, sitä ei vain voida tanssia tai kuunnella sen takia ettei olla kuultu sitä aikaisemmin.
Avartakaa musiikkimakuanne sen verran, että myös joku ei entuudeltaan tuttu biisi voisi kuulostaa hyvältä.
"Hittimusiikki" perustuu ainoastaan jatkuvaan toistoon ja nerokkaaseen markkinointiin.
Joo, noi radioiden soittolistat ovat sitten vihoviimeinen asia. Samat kappaleet toistuvat muutaman tunnin välein.

Lähdin kerran autolla viiden tunnin (suuntaansa) kestoiselle työmatkalle ja unohtui CD-levyt kotiin. Piti ajaessa kuunnella radiota, ja kun paikallisradiot hiipuvat kaupunkien ulkopuolella, kuuntelin Novaa. Meinasi jo kolmen tunnin jälkeen hihat palaa ratin takana...

Johan se Pet Shop Boysien Neil Tennantkin kritisoi viimeisimmän levyn julkaisun aikaan sitä, että nykyisin radiosta tuleva musiikkimalli on liian yksioikoinen ja kapea ja nyky-yleisö (nuoret) ei opi vaatimaan monipuolisempaa musiikkia, mikä sitten tukahduttaa todelliset taiteilijasielut musiikintekijöinä, kun heidän levynsä eivät kiinnosta levy-yhtiöitä. Ja kommentti tuli siis henkilöltä, joka itse suoltaa brittipoppia, mutta ajoittain mielestäni erittäin hyvää sellaista. Siis popiksi hyvää.

Ja suomalaiset radioasemien musiikkivastaavat totesivat keväällä, että toukokuu on kiireistä aikaa, kun kaikki levy-yhtiöt tyrkyttävät 'kesäbiisejään' soittolistoille.

Ja kun menee ostoksille esim. Free Record Shopiin Mannerheimintielle, voi tehdä havainnon, että hyllyissä on kyllä välilehdet lähes kaikille maailman artisteille, mutta levyjä ei olekaan varastossa kuin vain niille kaikista ajankohtaisimmille. Tälläkin hetkellä minulla on siellä tilaus päällä saadakseni haluamani levyn keski-eurooppalaisesta tukusta. Edellinen tilaus tuli pari viikkoa sitten, kun ko. yhtyeellä ei ole kuulemma Suomessa edes ketään maahantuojaa. Kyseessä on sentään uusin vastajulkaistu levy reggae-yhtyeeltä, joka kiertää USA:ta kuin konsanaan Kikka Suomea.
Siis. esim. hyvät valolaitteet ovat oleellisesti tanssilattialle ja klubiiin kuuluva juttu. Muitakin elementtejä viihtyvyydessä on ja kokonaisuus kuitenkin ratkaisee.

Tuo soittolista asia on todella peestä. Uskoisin kuitenkin tässäkin asiassa vastareaktion tulevan ennenpitkää. Eivät ihmiset sentään aivottomia ole, vaikka siltä itse kukin kieltämättä voi välillä vaikuttaa.
Itse olen kiitollinen maman "uudelle löydölle" Army Of Loversin Crucifiedille. Ehkä oon puolueellinen sanomaan kun diggaan ko. bändiä mut musta on kiva että 90-luvun alun "gay anthemia" vielä muistetaan. Joo mut se siitä.

Itse laittaisin tilaukseen HipHop-musiikkia. Mamassa harmittaa kun alakerrassa "pääasiallisena" musiikkina soitetaan tracea ym. nopeatempoisempaa. Joihinkin väleihin on sitten tungettu muutamat Justin Timberlaket ja Missy Elliottit. Mun mielestä silloin kun kaupungissa on valloillaan teknobileet, kuten esim. Hallmark, niin porukka joka sitä diggaa, voi mennä sinne tanssiin sitä ja muut vois heilutella vähän löysempään tahtiin välillä dtm:n lattialla. Luulisi että siitä muutkin pitävät. Joo.. ja tiedän että on myös heteroklubeja joissa tulee vain hiphoppi ja r'n b:tä mutta onhan meitä homojakin jotka vois pitää keskenään hauskaa ko. musiikin tahdissa alan paikassa. Yläkerrasta on turha hiphoppia odotella kun Paula, Kikka ja PMMP valloittavat kaiuttimet.
Pointti kateissa, esim. Crusified on loistava biisi, mutta ei ole mitään järkeä siinä, että sama ns. löyty soi illasta toiseen. Muita sellaisia ovat olleet, Magic Carpet Ride, Get up, Who the Hell are you, muutamia enemmän tai vähemmän klassikoita mainitakseni. Ja toistuvat päivän hitit päälle. Toistokertojen jatkuessa mä teen omat päätökseni dj:n ja paikan paneutumisesta esim. tässä yhdessä tapauksessa niihin elämysten luontiin. Ja vien pennoseni muualle.

On niitäkin paikkoja, joissa soittolista uusiutuu vähintään sen 70%/kerta. Menen mieluummin niihin.

Sitä paitsi, jo 70-luvun lopulta on klubikäyttöön julkaistu kymmeniä uusia biisejä viikottain. Luulisi sieltä löytyvän valinnanvaraa jos vain viitsii ja osaa etsiä. Sillä Army of loversilla kuten esim. Boys Town Gangilla on tämänkin hetken kriteerien mukaan parempiakin biisejä kuin dtm:n kiertoon päätyneet.

Muuten tuolla ylempänä radiohittien peräänkuuluuttaneelle, radanvarsien ja lähiöiden menomestoissa soi yleensä sellainen kama, jos ilmapiiri ei ole liian jännittävä niin sekaan vaan. Samaan kastiin kuuluu esim. Mikonkadun Amarillo. Toisinaan, lähinnä ammoin muinoin, tullut noissa jätkien kanssa käytyä.
Lauantai-iltaisin DTM:ssä tulee ihan hyviäkin biisejä jatkuvan trance-renkutuksen väliin, ja kyllä tanssilattia alkaa täyttyä...
Jotta ei jäisi epäselväksi, en minäkään sitä Crucified-biisiä pidä huonona. Päinvastoin, harmittaa, kun kaupoissa ei kyseistä levyä juurikaan enää löydy. Se sopisi hyvin levykokoelmani sekalaiseen seurakuntaan Village Peoplen Best ofin, Baccaran Best ofin, Gloria Gaynorin Best ofin, Pet Shop Boysin Best ofin, Bananaraman Best ofin, Abban Best ofin ja BoneyM:n Best ofin, jne. 'homokaman' sekaan. Toki kokoelmastani löytyy muunkinlaista 'vakavampaa' musaa.

Tuo pointti toistoista oli se asia mitä haettiin. Lisäksi se, että Mamassa ja Herkussa soi siis muukin musa kuin aloitusviestissä harmiteltu musiikkilaji.

Heh, muistan hyvin 90-luvun alussa intissä Parolanummella, kun Crucified -video tuli videotykillä vanhan sotkun isolle screenelle MusicTV:stä. Kyllä siinä oli solttupojalla katsomista ja haaroissaan pitelemistä kinesviikonloppuna, kun se vaaleisiin vaatteisiin ja punaristiseen päähineeseen pukeutunut hoitsuhempsu pumppasi sitä helkutin isoa injektioruiskua ja Mr. Bardi & Co. seurasi vanavedessä... Muistaakseni se tummahiuksinen äijä oli nimeltään Bardi. Korjatkaa, jos olen väärässä. Ah tätä nostalgiaa...
barda... jean-pierre barda.... the royal society of beauty starring jean-pierre barda.... mun tulevaisuudenkuvani ihan ehdottomasti... kompaktimmin ei voi tyylikkyyttä pakata....
niin, siis jatkona edelliseen, kannattaa tsekata sentry.nu ja sieltä filminpätkät joista yhdessä kyseinen daami on pääosassa liituraidoissaan ja korkkareissaan....
Esim. Army of Loversin sun muut kymmenet maxi-singlet ostin joku vuosi sitten 2mk/kpl erään uskoontulleen D.J:n vuokraamasta kauppapaikasta Tampereella, jossa 40 000 levyä odotti omaansa. Tänään en uskois enää löytäväni vastaavia musakipaleita 1970-90 lukujen ajoilta löytäväni, varsinkaan promoversioita.
Video/biisi, jossa La Camilla keikaroi hoitsupuvus ja "ruiskuilee" on tietty: OBSESSION ;))
Kiitokset muistinvirkistämisestä hemmojen nimen ja ruiskukappaaleen nimen suhteen.

Mikähän sen valkohiuksisen äijän nimi sitten olikaan?

Näin jälkeenpäin ajatellen kyllä se Army of Lovers -poppoo sitten olikin outlookiltaan tosi 'hinttiä' porukkaa... ;-)
Se oli Alexander Bard. Ja Army of Loversia edelsi hänen bändisä Bard, jonka muutamat biisit oli uudelleen sovitettuina AOL:n ekalla levyllä. Josta taasen on eri sisältöisiä versioita liikkeellä.

Heh, onneksi oltoon aarreaitta löydöstä! Mä löysin omani netin kautta, mutta se on huomattavasti kalliimpi kuin 2 €/kpl. Viimeksi tänään tuli paketti jossa parikymmentä promoa "for disco use only". Hupinsa kullakin ;-)