Homomuusikot Suomessa

  • 1 / 2
  • Jonne
  • 17.7.2003 18:04
Onko Suomessa KETÄÄN, joka tienaisi elantonsa musiiki tekemisellä ja olisi suht avoin (työkavereilleen, lähipiirilleen) homoseksuaali. Itse olen hyvin musikaalinen ja soittanut insrtumenttiani koko ikäni, ja haaveilen studio/keikkamuusikon urasta.

En tiedä ketään muuta, joka Suomessa olisi näin tehnyt.

Ajatus julkitulemisesta on mahdoton, koska muusikkopiirit ovat hyvin miesvaltaisia. (Puhun nyt rytmimusiikista, en klassisesta.) Kitarisitit, basistit ja rumpalit ovat 99% miehiä, 100% (?) heteroita.

Suomessa on muutenkin hyvin vaikea tienata edes kapea leipä pelkällä soittamisella, onko se homolle ylivoimainen haaste? Soittajana olen jopa poikkeuksellisen lahjakas, ja olen valmis tekemään töitä kuin eläin. (treenaan n. 6 tuntia päivässä lukion lisäksi)

Pelkään vain ettei se riitä.

Ulkomailla homoja rock-tähtiä tietysti on aina ollut, mutta Suomessa kuviot on kovin erilaiset.

Kiitollisena asiantuntevista vastauksista,

Jonne
  • 2 / 2
  • Wicked
  • 21.7.2003 9:05
En ehkä täysin sovi kuvaukseesi, sillä opiskelen yhä musiikkialaa ja vaihdoin mahdollisen uran klassisen musiikin parista teatteriin - siellähän ainakin kaapista ulos tulleita homoja liikkuukin huomattavasti enempi. Voin kuitenkin lohduttaa että kyllä niitä vinokkaita löytyy perinteisistä muusikoistakin. Meidän koulustakin musiikkipedagogilinjalta muutamia.

Mutta totta on, että muusikkopiireissä homoseksuaalisuus on jotenkin vaiettu asia. Itse sain kuulla ensimmäisen kerran toisista samankaltaisista vasta sen jälkeen kun olin tullut kaapista pihalle ja asioista saattoi puhua niiden omilla nimillään. Nyt tiedän/tunnen homoja/biseksuaaleja/lesboja niin orkesterimuusikoista, kapellimestareista, suomen ykkössolisteista jne.

Ja tänä päivänä - erityisesti populaarimusiikin tekijät - tuskin ovat niinkään vanhoillisia kuin esim jotkut klasarimuusikot, joita tästä maasta löytyy. Jos olet hyvä soittaja, ja mukava ihminen, niin se että kuksitko poikien vai tyttöjen kanssa tuskin sen jälkeen enää merkkaa.

-Wicked-