Tupakka tappaa?

Hei!

Jälleen on lauantai "aamu" ja olo ei ole kaikista hehkein. Hauskaa oli mutta tyhmästä päästä saa kärsiä koko kroppa. Vaikka kuinka vannon itselleni, että _en_ polta kun otan niin aina siinä käy kuitenkin toisinpäin. Röökiä palaa n. 10-20 kappaletta. Olen aikoinaan polttanut vakituisesti mutta jostain ihme syystä tämä 1 x viikossa-pahe nousee aina mieleeni kun otan. Tätä meininkiä on jatkunut jotain 4 vuotta.

Mitä siitä ilosta saan kun poltan? En mitään. Nikotiini, häkä ja muut myrkyt valtaavat kehon ja olo on suorastaan sekava ainakin kaksi päivää. Myös yöllistä hikoilua on havaittavissa. Tämän olen liittänyt "liika" nikotiinin poistumiseen kehosta. Järkyttävää mutta totta.

Pitäisi lopettaa tämä pelleily! Onko kenelläkään samoja fiiliksiä? Haluaisin mielelläni kuulla muiden mielipiteitä asiasta.

Terveisin, Thomas
Moi!

Joo mulla on ihan sama "ongelma" ja kestänyt about neljä-viisi vuotta. Aloin polttaa intissä ja sitä jatkui vähän aikaa sen jälkeenkin. Sitten lopetin selvinpäin polttelun. Kuitenkin kun otan viinaa niin alkaa väkisinkin tehdä röökiä mieli. Illassa voi palaa askillinenkin porukasta riippuen. Se kyllä riippuu tosi paljon seurasta. Jos joku toinen polttaa niin tulee itekin sytytettyä ja tahti voi olla aika tiuhakin.

Jos taas sitten oon bilettämässä bf:n kanssa ei yleensä tuu poltettua ainoatakaan röökiä vaikka siinä seurassa joku toinen polttaisikin. Se ei oo valittanu röökin poltosta muuta kuin, että se on tyhmä tapa. Jotenkin vaan ei tunnu kivalta polttaa sen seurassa.

Kai röökistä pääsisin eroo jos tosiaan haluaisin... Paskaahan se on ja helvetin myrkyllistä. Usein tuntuu, että darra kaksinkertaistuu jos polttaa edellisenä iltana. Ehkä jonakin päivänä tulee lopetettua kokonaan, kattoo nyt..
Moi kaverit!

On hienoa, että mietitte vakavasti näitä tupakkajuttuja. Minusta on karmeaa nähdä muuten miehekäs kaveri, joka haisee tupakalle. Jollakin tupakoitsijoilla on jo aivan sinertävän harmaa iho, koska tupakointi näkyy selvästi ihossa.

Luin pari vuotta sitten lääketieteellisen artikkelin, jossa todettiin, että osalle ihmisistä jää elinikäinen riippuvuus nikotiiniin. Heillä ei ole mitään mahdollisuutta irrottautua tupakasta. Toistaiseksi lääketiede ei pysty selvittämään, kuinka keskushermoston nikotiiniriippuvuus voidaan "purkaa" täydellisesti.

Isot tupakkayhtiöt tietävät, että länsimaissa tupakan vastustus on jo kovaa. Siksi tupakkayhtiöt suuntaavat markkinansa kehitysmaihin, joista yhtiöt saavat satoja tuhansia nikotiinin orjia.

Tupakoitija on minusta säälittävä ressukka! Tupakoimaton mies on hyväkuntoinen, lihaksikas, sporttinen, henkisesti vahva ja sympaattinen. Wow! Yrittäkää heittää helvettiin ne tupakat. Älkää savustako itseänne hengiltä!

Ipe
On se hyvä että poltan, en haluaisi olla enää yhtään sympaattisempi tai henkisesti voimakkaampi :P

Ipe, kuka korvaa jos tupakoinnin lopettaminen ei teekään minusta sporttista ja kasvata lihasmassaani?

-node, joka haluaa tupakoida eikä edes yritä lopettaa
Tupakointi vaikuttaa ihmisiin eri tavoin. Lopettamista yrittäneisiin vaikutus on yleensä hemmetin negatiivinen, useimmille epäonnistuminen käy todellakin itsetunnolle. Lisäkilot tulevat nopeasti (jos asialle ei tee mitään), eikä niitä saa yhtään helpommin pois. Kuitenkin moni lopettamista yrittänytkin on huomannut, kuinka raikkaalta oikeasti tuntuu olla polttamatta. Saman kokevat myös tunkkaiseen hajuun tottuneet läheiset.

Asia on tietysti jokaisen oma, mutta aina kannattaa kannustaa toisen lopettamispäätöstä!
Niin onhan se tupakoitsija hiukan tervaisempi 20 vuoden kuluttua kuin tupakoinnin aloittamisen alkuaikoina.

Kuitenkin se kulta on tupakoivanakin yhtä kultainen kuin ennenkin. Huoli on kuitenkin hänen terveytensä menettäminen. Kuitenkin yritetään pitää siitä rakkaasta yhtäpaljon tupakoiko hän tai ei.
Joo mä poltan. Oikeesti haluisin siitä eroon mutta en viitsi kiusata itseäni. Mä pyrin suhtautumaan asiaan kuten kahvinjuontiin....nautintoaineena silloin tällöin päivän mittaan, kuten kahvia tai teetä. Koska mä en pääse irti siitä niin mä pyrin menemään röökil...vähän samaan tapaan kuin kahville. En siis polta kävellessä tai kadulla. Yöelämässä mä poltan vähän - kait koska mä poltan päivisinkin eli mulla ei tuu mitään tarvetta vetää ketjussa askia illan aikana. Mutta kuten sanottu. Se on huono tapa ja käy niin hengen kuin kukkaronkin päälle. Toikin aika jännä juttu että koko ikänsä sitä on imenyt jotain...eka tuttia, sit röökiä ja sit ...:)! Mut oikeesti EI tupakalle!
Heh! mitähän minäkin olen eläissäni imenyt.
Ei sitä olisi pikkumukulana ollenkaan uskonut.

Kuitenkin päivittäisellä bissettelyllä katoaa terveys ja muukin ajattelukyky aika pienessäkin ajassa. (Olen tämänkin eräästä ystävästäni todennut.)
(No melken itku tuli silmään.....)
Olen mielestäni suvaitsevainen tupakoinnin suhteen, joten yritin hiljattain aloitella seurustelua himotupakoijan kanssa. Oli aika musertavaa, kun tyypin piti sänkysession aikanakin nousta aina vartin välein ylös ja käydä parvekkeella tupakalla. Sitten taas jatkettiin, vaikka tyypin suuteleminen tosiaan maistui samalta kuin tuhkakupin nuoleminen. Eihän hommasta mitään tullut, joten nykyään olen viisaampi; tupakan orjasta ei ole vakikaveriksi savuttomalle. Ikävä kyllä.
(Pitää laittaa tollanen salanen nimimerkki ettei kukaan tiedä et mäkin oon harrastanu seksii.)
No mut asiaan, eli siihen asian sivuun mihinkä äskeinen viesti ajatukseni vei: seksiin(ihme)
Ei oo vielä kesken sekstailun kukaan tupakalle lähtenyt, mutta "liian" äkkiä sen jälkeen kyllä! Se on jotenkin loukkaavankin tuntuista kun mulla on sellanen paha(?) tapa että tykkäisin vähän kellitellä ja hellitellä senkin jälkeen kun ollaan laeuttu. Ja sit toinen pakenee tupakalle!
Se on kai sit niin paljon parempaa seuraa kuiteski?
Gaad... okei, poltanhan minäkin, mutta kyllä sitä nyt pitää pystyä vähän pinnistämään. Onneksi en itse ole niin riippuvainen nikotiiniannoksestani, että pystyn vallan sujuvasti istumaan iltaa ilman tupakkaakin. Sitä vain tarvitsee tarpeeksi hyvän syyn (kuten sellanen ihana kundi, joka ei pidä tupakoivista miehistä). Ei sitä ole pakko harrastaa toisen silmien alla (ainakaan suurissa määrin), mutta en mä hyväksy sitäkään, että pakotetaan seurustelukumppani lopettamaan...

Ja oishan tosta tavasta ihan kiva päästä eroon... Ainakin niin että ei tulis poltettua kuin sen siiderituopin ääressä...
Kun en itse savuttele (ei ikinä henkostakaan, allergia), hankin asunnon jossa ei ole parveketta. Eikä ikkunastakaan voi polttaa kun savut tulee suoraan sisään. Tuleepa sitten testattua puolisoehdokkaat että jaksavatko käydä ulkona ja alhaalla savuilla (siivouspartsejakaan ei ole), vai väheneekö polttaminen. Vai vaihtavatko parvekkeelliseen mieheen.

Tuoreehkossa suhteessani puoliso polttaa, saas nähdä miten kauan se jaksaa käydä alhaalla ja kuunnella nälvimistäni;)
Neljäs viikko ilman röökiä lähti. Hulluus oli lähellä kahtena ekana viikkona mut nyt alkaa jo helpottamaan...
Ei tupakoivana en myöskään pidä siitä että toinen polttaa. Henki haisee pahalle. Eipä ole tullut nykyisen kanssa pahemmin pussailtua.

90% tupakoivista sanoo ettei ole tupakasta riippuvainen ja että siitä pääsee helposti eroon (esimerkiksi seuraavalla kesälomalla). Vaan ei päästä. Ei oikeastaan halutakaan, elämässä olisi silloin yksi ilon aihe vähemmän.

Tupakoinnista on kyllä hyötyäkin. Yläasteella tupakointi auttaa sosiaalisten suhteiden luomisessa ja hyvän imagon rakentamisessa. Työssä tupakkatauoilla pystyy vapaasti juttelemaan kenen kanssa tahansa. Kuulee tuoreet huhut ja muuta backgroud tietoa. Tupakointi tutkitusti vähentää Alzheimerin taudin puhkeamista yli 50%. Tupakka auttaa pysymään hoikempana.

Mutta v-mäinen keksintö se näin savuttoman näkökulmasta on.
Noin 95% homoista polttaa enemmän tai vähemmän 'ketjussa'.

Käytännössä savutonta kumppania on mahdoton löytää, kaikki ovat varattuja.
Minun homotuttavapiiristäni noin 10% polttaa, ketjussa ei kukaan. Jatkuvasti varattuja lopuista 90 prosentista on kaksi kolmannesta, kolmannes enimmäkseen ei.
"Käytännössä savutonta kumppania on mahdoton löytää, kaikki ovat varattuja."

Hmm... kuinka kauan täytyy olla polttamatta jotta olisi savuton jälleen?
Kysyn tätä sen vuoksi, että mä pyrin savuttomaksi ja oon myös vapaa:)
Hyvä node! Yhdyn sanomaasi. (kova poika yhtymään)
Sitä paitsi onhan tupakointi myös sosiaalinen juttu...
Parhaat tyypit ja hurjimmat jutut löytyy röökipaikoilta. (Koulut duunit,junat....) Itse vedän sauhuja kuin Ville Valo konsanaan. Yli kymmenen vuotta oon polttanut.
Mullahan tulis pirun tylsää jos tupakasta luopuisin... Mitä hittoa mä tekisin sillä ylimääräisellä ajalla mikä jäis. Terveys ehkä menee, mutta omanipa on.
Aina näin kevään kynnyksellä tulee jotenkin rauhaton ja harmoninen olo vallan samaan aikaan , olisikohan auringolla oma osuutensa asiaanja heräävällä luonnolla , talven jälkeen.

Toisaalle, tupakkia olin polttamatta useamman vuoden kunnes masentuneessa mielentilassa tuli siitä, helpotus oloon, liekö psyko- vai mikä vaikutus.. mutta helpotti kyllä hieman oloa.

Asiaan, kevättä rinnassa(i), ja kolmisen viikkoa elämää ilman tupakkia.. ja savuista elämää takana reilu vuosi.

Kyllä kaikki on ihanaa, polttaa sitten tai ei, ei se ole itselleni suuri kompastuskivi, polttaako kultani tai ei, uskon että olemme kumpikin hienovaraisia ja suomme toisillemme hetkemme ja rauhamme, ja ainahan voi liittyä seuraksi muutamalle röökille, ei se maailmaa kaada, tupakoinnin lopettamista.

kevättä kohti =)
Kummallisia nuo tupakka-askien varoitustekstit. Kuin kuolinilmoituksista. Ilmankos kauppa piilotaa askit pois näkösältä siihen automaattin.

Vielä saa halvempaa tupakkaa kaupustelijoilta ja rajan takaa. Ei niissä ole vielä venäjänkielisiä varoituksia, kuitenkin laadusta ei aina edes tiedä.
Näin verojen maksajaa taas vedetään höplästä ja raittiusväki on mielissään.
Hmm... röökii menee aikas paljon.. Korvikkeena jollekin muulle, kuten esim. kitisevälle bf:lle, joka ei voinut hyväksyä tupakanpolttoa... Olisi pitänyt lopettaa... Mutta yhtään pahettaan hän ei olisi ollut valmis lopettamaan vuokseni, miksi siis ottaa pultteja?

Jos toisesta suhteessa yrittää "rakentaa" mieleisensä, niin kannattanee miettiä myös, mistä on halukas/valmis itse luopumaan sen suhteen eteen?

Eikä tämä röökaaminen nyt maailman pahimpia vikoja ole... ihmisissä...