Dtm:n poket

Heibs. Millasia ne poket on uudessa dtm:ssä? Ovatko ne tarkkoja siitä 20v ikärajasta? Itse kun olen 18v... ja tulossa pian Hesaan ja dtm:ään...
Ei ole henkilökohtaista kokemusta kun tota ikää on tullut sen verran.... mutta luulen että jos sulla on jotain vanhempia kavereita mukana sisäänpääsy helpottuu jonkin verran. Mulla on ollut sellainen käsitys, että jos ne tietää/luulee että sä olet homo, niin ne päästää sisään. Ikäraja on varmaan enemmän suunniteltu pitäämään heteroteinit paikasta ulkona. Toivottavasti sisäänpääsysi onnistuu !
Mä tiedän, että dtm:n vahtimestarit ovat ammattitaitoisia ja ikäkysymystä määrittäessään pääsääntöisesti katsovat sisäänpyrkijän kasvoja eivätkä teinin seksuaalisista suuntautumista. En myöskään usko, ns. vanhemman herraseuran läsnäolo helpottaisi sisäänpääsyä.
Kaikissa ravintoloissa kaikki yli 18 olevat ikärajat ovat ravintolan täysin oman harkinnan tuloksia ja täysin joustettavissa. Ja monessa paikassa nimenomaan teinipahiksien karkoittamiseksi. Asiallinen teini pääsee kyllä olosuhteiden ollessa sopivia sisään. Kunhan 18v on niin poliisi/anniskelulupaviranomaiset ovat tyytyväisiä. Dtm:ssä on joka viikonloppu monia 18v asiakkaita sisällä, myös ranneliike.net'in henkilökuntaa;)
Riippuu kai aika paljon siitä pokesta, että päästääkö "alaikäisiä" sisään... Yhtenä iltana siinä edelläni yritti kaks tyttöä sisään ja niiltä puuttui se vuosi tai kaksi ja poke käännytti ovelta... Voi sit olla, että ne oli näitä heteroteinejä tai jtn... Ei tosiaan olleet hirveän "homonoloisia" jos näin sallitte asian ilmaista... ;-)
Mä olen miettinyt, että eikö ravintoloilta vaadita 20v ikärajaa jos siellä tarjoillaan väkeviä alkoholijuomia? Alkossahan on kaksi ikärajaa erityyppisille juomille. Koskevatko ravintoloita eri lait?
Ravintoloissa saa tarjoilla väkeviä 18 vuotiaille, vaikka Alkossa niitä ei myydä alle 21 vuotiaille.

Mä olen ollut monesti Dtm:ssä (olen 18w), mutta en tuolla uudessa. Ajattelin vaan jos ikärajat on tarkempia uudessa paikassa, mut ei kai sit. Ja uskon että heteron oloiset alle 20vuotiaat käännytetään ovelta..
Hmm, kyllä niitä kirkuvan selkeästi heteronoloisia alle parikymppisiä löytyy sieltä sisäpuoleltakin aika paljon, Roban perintöä kai... Ok, kunhan eivät ole enemmistönä...

Poket on edelleen kaupungin parhaasta ja nyt uusien vahvistusten myötä myös komeimmasta päästä ;-)
En edelleenkään tällä syömisellä usko, että jos ravintolaan on ikärja 20 v niin poket voisivat päästää sisälle 18 v.

Näin tapahtuu totta kyllä, mutta syynä mun mielestä on se että kys. hlö todellakin on ikäistään vanhemman näköinen mikä ikähaitarilla 18 - 20 on ok mutta ei ehkä enää lähempänä 30 v....
Tää ikärajojen joustavuus ravintoloissa on ollut jo aika selvä tosiasia ainakin ns. heteroravintoloissa. Jos olet kaunis, näyttävästi pukutunut tyttö ja 18v, niin aina pääset Kaivolle, Tiikeriin tai Teatterin, tavallisempi joutuu odottamaan siihen viralliseen ikärajaan. Se on ymmärrettävää ravintolan puolelta, kauniit naiset vetävät rahaa käyttäviä heteromiehiä sisään. Niin vaan se homma vaan toimii.
Homopaikkassa kriteerit on varmaan vähän erilaiset, mutta epäilemättä niissäkin poket on saaneet jonkilaiset ohjeet talon johdolta sisäänpääsypolitiikan suhteen ja kyllä - ikärajatkin joustavat oikean tyypin kohdalla.
Minkään tietyn ravintolan käytännöstä en sano sitä eikä tätä, mutta kyllä nuo ikärajat ovella ovat 18:sta ylöspäin aivan paikan omasta tahdosta kiinni. Poket saavat varmasti jokaisessa paikassa omat ohjeensa niiden tulkitsemisesta, mutta päätarkoituksena on kuitenkin lähinnä ohjailla sitä, minkäikäistä (vähintään) porukkaa paikkaan pyrkii sisään.
Ainakaan alle 20-vuotiaat eivät yleisesti ottaen taida olla ravintoloiden toiveasiakkaita, koska useimmilla varat eivät riitä kovin suurisuuntaiseen kulutukseen. Lisäksi useimmat ravintolat eivät halua olla se paikka, jossa nuoriso vasta opettelee ravintolakäyttäytymistä.
Esim. dtm:n tapaisessa 'erikoisravintolassa' valintakriteerit ovella saattavat kyllä poiketa yleisistä taloudellisista perusteista.
Lyhyesti:
-Lakisääteinen ikäraja on 18vuotta anniskelupaikkaan.
-Jokainen ravintola voi nostaa ikärajan mieleisekseen kohderyhmää kontrolloidakseen.
Siinä se oli.
Toi kakkoskohta on se jota mä olen vikonut täs keskustelussa....

Jos ikäraja on ravintolassa määritelty esim. 20 v niin se on mun käsityksen mukaan selkeä viite siitä, ettei 18 v haluta sisään. Näin kuvittelisin, että poket on ohjeistettu pysymään linjassa raflan julkisivun kanssa ja jos lyöntejä sattuu n i i n silloinhan on kysymys poken heikosta työmoraalista joka viime kädessä kostautuu pokelle itselleen.
Vielä edellä sanomani selvennykseksi:
korkeampi kuin 18 v:n ikäraja ovessa tarjoaa ravintolalle mahdollisuuden torjua sisäänpääsy liian nuorena pidetyltä tai muusta syystä epätoivotulta ikärajan alittavalta asiakkaalta. Kaikilla pokeilla on kuitenkin soveltamisohjeet, ja joissakin paikoissa ikä onkin ehdoton tekijä, toisissa taas muut perusteet, mutta ikä on vaarattomin tapa ilmoittaa syy sisäänpääsyn epäämiseen.
Pitää vaan olla varovainen, muilla kuin ikäkriteereillä sisäänpääsyn epääminen voidaan helposti tulkita rasismiksi. Tästä on esimerkkejä, muutama vuosi takaperin jonkun poken todettiin syyllistyneen rasistiseen toimenpiteeseen kun ei päästänyt mustalaisia raflaan; en tosin muista mikä kaupunki ja missä olosuhteissa.

Dtm:ssä on (mielestäni ihan reilusti) ollut käytössä terve järki: siistiltä ja selvältä näyttävä alle 20v pääsee yleensä bilettämään, toisin kuin änkyräkännissä oleva sekoilija. Tietysti anniskelulupien yms kannalta ei ole järkevää päästää sisään alle täysikäisiä (18v) mutta niitäkin toki aina löytyy. Liiallinen tiukkapipoisuus ei ole koskaan kivaa.
"-Lakisääteinen ikäraja on 18vuotta anniskelupaikkaan."

Olisikohan näin. Eikö vain alkoholin anniskelu ole kielletty alle 18 vuotiaille, sen sijaan mikään laki ei aseta ikärajaa varsinaisesti ravintolaan pääsylle? Tietysti helpottaa ja nopeuttaa myyntiä baaritiskillä jos jo ovella karsitaan vähintään henkilöt joille anniskelu on kielletty eli alaikäiset ja liian huonokuntoiset, unohtamatta tietysti asiakkaiden viihtyvyyden lisääntymista minkä takia siellä ovessa on usein vielä korkeampi ikäraja.
aemkey on harvinaisen oikeassa. Eihän useimpiin kahviloihin tai ruokaravintoloihin ole minkäänlaista ikärajaa, vaikka niissä anniskeltaisiin kaikenlaisia alkoholijuomia.
Anniskelu sen sijaan on kielletty
- kahdeksaatoista vuotta nuoremmalle
- häiritsevästi käyttäytyvälle tai selvästi päihtyneelle ja
- jos on aihetta olettaa alkoholijuoman väärinkäyttöä.
Ilta- ja viihderavintoloissa anniskeluehtojen valvonta vain taitaa onnistua parhaiten juuri ovella, joten seulonta tapahtuu nimenomaan siinä.
Yritin surffailla webissä ja etsiskellä jotain ohjetta näihin ikäkysymyksiin. No en löytänyt mitään eikä tämä varsinaisesti tämän keskustelun alle kuulu mut tuli mieleen miten noi topless baarit ja striptease clubit ja sinne sisäänpääsy. Onhan mamassakin esiintynyt ne Baltialaiset hunkit eli paljasta pintaa sielläkin....tarviikohan niihin eri luvat?
Anniskeluravintolossa ikäraja on 18 vuotta. Sitä nuoremmille ei saa anniskella. Ravintola voi itse määritellä ikärajan, jonka tulisi olla sama naisille ja miehille. Usein ravintolat määrittelevät ikärajaksi 22-24 vuotta, koska nuoremmilla ihmisillä on vähemmän rahaa käytettävissä ja paikat eivät pysy kunnossa. 22-24 ikävuoden ikärajoista joustetaan tapauskohtaisesti ravintoloissa.
Sellanen lisäys vielä, että Alkoissa väkevien(yli 22% juomien) ikäraja on 20v, eikä 21v.
Nimenomaan anniskelu, ei ravintolassa notkuminen, on kiellettyä alaikäisille. Kuitenkin mm. Dtm:ssä se ikärajaraja on kynnyksen kohdalla siksi että ymmärrettävästi kukaan ei pysty valvomaan että kuka juo ja kenen lasista. Jossain kahvilassa tai ruokaravintolassa valvominen on mahdollista jopa.

Ja toisekseen alaikäinen asiakas joka ei osta edes viinaa "pelkästään tuo hiekkaa sisään" kuten se pankinjohtajakin sanoi, on ravintolalle tappiollinen.
Suoraan hevosen suusta eli dtm:n nettisivulta löytyy lause:
"dtm pitää ovensa avoinna kaikille klo 21:een, jonka jälkeen ikäraja on 20v"
Siispä kahvilaan pääsee kymmenestä aamulla yhdeksään illalla kuka vaan...
Terve kritiikki on aina aiheellista :-)

varmempa tietoa osoitteesta http://www.sttv.fi/alkoholi_saadokset.htm#AL

Katsokaa etenkin alkoholilain 16§, mutta huomatkaa, että lain ja asetuksen lisäksi on tässäkin liuta ao ministeriön ohjeita ja kunnan määräyksiä, jotka vaikuttavat. Niinpä tulee muiden kuin alaan vihkiytymättömien varoa tekemästä hätiköityjä johtopäätöksiä...

Alle 18v. tuskin yksikään ravintola tietoisesti anniskelee sisälleen ottaa. Rajut ukaasit seuraavat välittömästi. Kapakka voidaan näet määrätä jopa määräajaksi kiinni. Tarkastajat kiertävät edelleen, se ei ole mitään legendaa.
Public eye: Joo, mutta ne poket voi kuitenkin päästää sisään 18-19vuotiaan, vaikka tarkastus tulee, ravintola ei joudu mihinkään ongelmiin (toisin kuin alle 18v, duh). Mä olen käynyt dtm:ssä monia kertoja, ja vaikka ne on tarkastanut paperit joista selviää että olen 18v, olen päässyt sisään. ETTÄ SE ON NIISTÄ POKEISTA KIINNI.
Kun EvilS peräänkuuluttaa tervettä kritiikkiä, ;-))
niin huomautetaan sitten, että tuo 16§ ei liity mitenkään ravintolatoimintaan, kun ravintolat eivät pääsääntöisesti saa harjoittaa alkoholin vähittäismyyntiä.
Sen sijaan niitä koskee mm. 24§ (muistaakseni), jossa puhutaan anniskelusta.
Nimenomaan - poken ammattitaidosta ja työmoraalista. Jos hlö ei ole ikäistään vanhemman näköinen niin MIKSI päästää sisälle? Jos tarkastus tulee ja käy selville että hlö on päässyt sisälle poken tarkastuksesta huolimatta niin poke on ehkä sitten entinen poke.... toisaalta voidaan kysyä miksi vaivautua kysymään papereita.

Mä olen kyllä huomannut jonossa, että dtm:n poket kysyvät paperit niin homppelinnäköisiltä kuin ei-homppleinnäköisiltä.
(Totta totta siis P.E:n mainitsema pykälä 24, ai jai, näytöltä on hankalaa tuollaista pötköä lukea...)

Hmm... miksi (homo)ravintolaan ei saisi päästää myös 18v asiakkaita, vaikka ovella muuta lukee? Yleinen käytäntö on kuitenkin laajasti tiedossa, vaikka ei täältä lukemani perusteella näköjään ollenkaan niin laajasti kun luulin ;-)
Totta - ei niin kovin laajasti. Ollaan kuitenkin enempi ulkoilmapoikia. Nautitaan luonnossa kävelystä ja lintujen tarkkailusta. Ei jää aikaa istua ravintoloissa.
Elikkä nyt se vastaus tuli alkuperäiseen kysymykseen. Kyllä. Kyllä 18-19 vuotias pääsee Dtm:ään.
Ravintola saa tietysti itse valita minkä ikäisiä asiakkaita haluaa, paitsi jos on tiettyä ikärajaa mainostanut.
Eli jos lehdessä tai ovessa lukee ikäraja 20v., on ravintolan pidettävä siitä kiinni. Muussa tapauksessa 18-vuotta riittää.
Ja dtm:n nettisivujenhan mukaan ikäraja klo 21 jälkeen on 22 v. Mikä muu taho kuin poket/ravintolan johto valvoisi tämän ikärajan noudattamista?
Se on edelleenkin käytännössä aina tapauksesta kiinni, mutta alle 22-vuotias voidaan käännyttää ovelta ilman mutinoita. Ja viranomaiset puuttuvat asiaan vasta, jos sisältä löytyy alle 18-vuotiaita, joille on tarjoiltu alkoholia.
Sain sellaisen kuvan että ikärajaa on nostettu hetero-teinien poissa pitämiseksi, kun lähetin dtm:lle palautetta..
Kuulin tuosta ikärajajutusta, et ideana on pitää nää teinipikkupillut pois mamasta. Jos asia on niin, Tosi hyvä! Menkööt jonnekki muualle pilaamasta meidän iltoja.
Kiitti vaan =/
Oon 18, ja kyllä yleensä pääsen mamaan ihan pahveja näyttämättä...Eiks sit tyylin herccu oo teille vanhuksille?! Musta ihan sama ketä siel on, kunhan pitää hauskaa! Jos 50v setä viihtyy mamassa, ni miks ei! Mut haluan mäki päästä sinne jatkossakin =/
Mä kyl tarkoitin HETERO-teinejä. Uskon että "teinipikkupillut" pääsevät mamaan totuttuun tapaan. Hyvä! (Homot osaa olla todella ahdasmielisiä.)
Ehkä alle 22-veeläisten ei pidäkään mennä paikkaan jossa on niinkin paljon viinaa ja huumeita kun dtmssä.
Tai sit sun pitäs olla ihan hiljaa=/ Musta jokaisella pitäs olla oikeus päättää minne menee. Tosi fiksuu jos joku poke sit käännyttää ovelta 18-vuotiaan, ku ikäraja on olevinaan 20 tai 22...
Ehkä parempi alle 22-vuotiaan olla mamassa huumeiden ja viinan ympäröimänä ku esim. laaksossa...vai?!
Toi nyt on tollanen tyypillinen käsitys, että metsässä olis vaarallisempaa kuin siellä missä on eniten pintaliitoa kaikkine lieveilmiöineen.
Riippuu kellon ajasta. päivällä (kesäisin) Laakso on parempi, mutta keskiyön jälkeen siellä ei oo elämää, kaikki on menny DTM:ään ja Herculeckseen.