Millainen homodiskon tulisi olla ?

Hei !
Millainen sen homodiskon tai baarin tulisi olla?
Tällä palstalla käy hirveä keskustelu puolesta ja vastaan kumpiakin paikkoja mutta kukaan ei kerro millainen sen tulisi olla.
On aika helppo arvostella baareja ja diskoja niiden tempauksista , no toiset tykkää ja toiset ei ... pääasia lienee että niitä on .
Suhteessa muihin pohjoismaihin Hesassa on eniten paikkoja ja valinnanvaraa joten tulisi kai olla tyytyväinen.

Lähettäkää tälle palstalle ehdotuksia millaisia niiden tulisi olla ja mitä siellä tulisi tapahtua niin kai joku omistajista saisi ideoita täältä.

Itse olen kyllä sitä mieltä että DTM on ollut edelläkävijä näissä asioissa ja panostanut ohjelmiin jotka maksavat varmasti enemmän kuin illan tuotto.

mutta mutta ... tänne nyt niitä ehdotuksia ...
Niin, millainen illanviettopaikan pitäisi olla, että siellä olisi kivaa... joku voisi sanoa, että "halpaa viinaa, paljon porukkaa ja hyvä meininki". Viinalla on toki aina hintansa, ihmisiä tulee, jos paikkaan on kiva tulla. Meininki on sitten jo vähän vaikeampi juttu... Siihen vaikuttaa moni asia - myös porukan määrä ja laatu.

Lähtökohta on mielestäni se, että kokee olevansa tervetullut illanviettopaikkaan. Yrmeät ja ylimieliset poket (ja muukin henkilökunta) eivät ainakaan anna sellaista kuvaa. Eli asiakaspalvelun pitäisi alkaa jo ovelta. Hymyä huulilla...

Jos baaritiskillä joutuu odottaa pitkään vuoroaan, vähentää se viihtyvyyttä kovasti. Henkilökuntaa on tietysti aina rajoitettu määrä, joten siihen parannuskeinon löytäminen voi olla hankalaa. Toki liukkaammin toimiva tiski lisää myyntiä tiettyyn rajaan asti, joten lisäväki tiskin taakse kenties joissain tapauksissa olisi ihan perusteltua.

Musiikilla luodaan ilmapiiriä, ja se on viihtyvyyden kannalta hyvin tärkeä asia. Makuja on aina kovin monia, joten musiikillinen erikoistuminen vaikuttaa asiakaskunnan koostumukseen. Itse kuuntelen mieluiten Maman tyyppisessä baarissa melodista trancea, Hercun tyyppisessä paikassa musiikki voi olla ennemminkin poppia ja listahittejä - ja niitä "homoklassikoita". Niitä ei tunnu kukaan oikein soittavan. Ilmeisesti DJ:t eivät oikein tunne niitä. Siksi homobaarin DJ:n olisi oikeasti hyvä tuntea ns. "homomusiikkia".

Erityisesti Hercun tiskijukkien totaalinen asiantuntemattomuus (muutaman testin perusteella) hämmästyttää kovasti. Homobaarin DJ:n pitäisi tuntea "homokulttuuria". Nyt joku tietysti valittaa, että "Miksi aina pitää kuunnella jotain homomusiikkia". Vastaus on, että se on ihan hyvää musiikkia, ja harkistusti käytettynä homomusiikki homobaarissa luo "me-henkeä", joka puolestaan tuo tunnelmaa välittömämmäksi.

Ainakin itse pidän DTM:stä tilana Herccua enemmän paikan korkeuden vuoksi. Korkealla oleva katto antaa oman "yökerhomaisen" ja hohdokkaamman tunnelman. DTM:stä taas puuttuu täysin rauhallisempi alue, jonne musiikki ei kuuluisi kamalan kovaa. Sellainen "eteisbaari" voisi olla näppärä lisä. Lostarissahan kaksi kerrosta ajaa sen asian.

Ja sitten ne ihmiset... Varmaan aika selvä, että suurin syy mennä baariin on siellä olevat muut ihmiset. Tyhjässä baarissa on tylsää. Tylsää on myös, jos ihmiset ovat "vääränlaisia". Samalla aaltopituudella olevat ihmiset ajan myötä valikoituvat toisetensa seuraan, puolivahingossa. Musiikkimaku on jo jonkinlainen yhdistävä tekijä.

Jos menen ilman erityistä tapahtumaa baariin, menen homobaariin. Olen nähnyt viimeisen kymmenen vuoden aikana ihan tarpeeksi heterobaareja ja niiden lihatiskejä. Haluan olla muutaman tunnin viikossa "kaltaisteni" joukossa, vaikka ihan samaa lihatiskitouhua on myös homobaareissa.

Ja jotenkin homobaarin pitäisi voida olla oikeasti homobaari - homojen ehdoilla. Niin, että homot kokisivat olevansa tervetulleempia kuin muut. En halua olla uteliaiden heteroiden (varsinkaan parien) tirkisteltävänä - kun ovat uskaltautuneet katsomaan homojen bilettämistä. Lesbot sen sijaan mahtuvat mielestäni homobaariin hyvin - tietysti, homoja kun ovat :)

Noin minä asiaa ajattelen, ja nuo ehdot täyttävä menopaikka olisi aika vahvoilla kantapaikakseni.
Minä (ei varmaa kovin moni muu...?) haluaisin sellaisen paikan, missä olis erittäin halpaa kaljaa, agressiivista musiikkia (Prodigy, Chemical Brothers, Daft Punk, Fatboy Slim ym. BIG beattia, Drum'n'Basea, Rockia...). Kundit ois sellaisia "cooleja tosijätkiä" rennolla humalahakuisella asenteella bailaamassa. Nooh... turha toive; ei ehkä Suomessa riittäis homopoikia tarpeeksi sellaiseen paikkaan. Englannissa eräässä kaupungissa olen kuullut (paikalla käyneen suusta) olevan tuollaisen tyylinen paikka.
  • 4 / 22
  • Systematic
  • 19.7.2002 21:44
Itselleni ei ainakaan viinan hinta ratkaise mitään... eiköhän se ole aika samanhintaista kaikkialla loppujen lopuksi.

Liiat drag-showt ym "tapahtumat" tavallisena perjantai tai lauantai-iltana ovat turhia perusbilettäjälle. Paikasta tekee hyvän juuri ihmiset ja musiikki, ja yleensä samantyyppisestä ilmapiiristä pitävät ihmiset löytävät toisensa jossain vaiheessa. DTM toimi ennen oikein hyvin, mutta nykyään sitä vaivaa etenkin alkuiltaisin asiakaskato. En myöskään pidä sen nykyisestä laimeasta musiikkilinjasta, varsinkin jos lipsutaan sille radiopoppi linjalle. Sitä ei todellakaan klubiin oli ne versiot sitten miksejä tai ei!

Ajantasalla oleva DJ on aika tärkeä etenkin kunnon yökerhossa. DJ:n ei pitäisi olla turhan "underground" ns mainstream paikassa, mutta ei liian poppikaan. Tämänhetkinen melodinen trance, house ja elektroninen musiikki on oikein hyvää ja välillä voi tulla rankempaakin kamaa illan mittaan. Tällä linjalla mielestäni mm. DTM oli ainakin ennen.

En tiedä onko mitään sen kummempaa reseptiä hyvän yökerhon tekemiseen. Erikoisohjelmaillat on mukava piriste aina silloin tällöin, mutta esim. itse en ainakaan kaipaa mitään jatkuvaa men's night iltaa. DTM:n kuun viimeiset sunnuntait on aika onnistunut konsepti. Itse ainakin kaipaan kunnon klubimusaa homopaikkoihin!
Smo aika hyvin eritteli seikat, jotka vaikuttavat paikan kuin paikan (epä)viihtyvyyteen. Itse pidän musiikkia suuressa arvossa siinä mielessä, että hyvin suunniteltu ja valittu musiikkilinja pitää tunnelman korkealla ja myöskin osaltaan "valikoi" ihmiset -- siis siinä mielessä, että kun etukäteen on tiedossa millaista musaa on luvassa, kyseisestä musiikista pitävät ihmiset ajautuvat samaan paikkaan. Aikaisemmin Mamassa oli käsittääkseni linjana se, että arki-iltaisin soivat pop-biisit ja viikonloppuisin teknompi klubimusiikki. Tällainen selkeä ryhmittely auttaa jo ennalta biletyspaikan valinnassa ja bilefiilikseen pääsyssä.

Tällä hetkellä sekä Mamassa että Herkussa tuntuu olevan aika linjaton meininki, Mamassa listahitit sekoitetaan (valitettavan harvoin soitettaviin) bilekappaleisiin ja Herkussa biiseillä ei välttämättä ole mitään yhteyttä toisiinsa (Shakiraa seuraa R-A-K-A-S jota seuraa Chemical Brothers). Tällainen toiminta tuntuu jotenkin asiakaskunnan aliarvioimiselta ja ainakin minusta tuntuu välillä siltä, että ajatuksena on "soitetaan mitä tahansa, kyllähän nuo viinaa juovat silti". No, hauskaa minulla on yleensä kummassakin paikassa, kiitos ystävien ja tuttavien (sekä herra A-holin) joiden seurassa viihtyy.

Maman vierailevat lauantai-DJ:t onnistuivat aikaisemmin osaltaan tuomaan vaihtelua ja ryhdikkyyttä kyseisen paikan musiikkiin. En tiedä paljonko Suomen mittakaavassa "isot nimet" vaativat yhdestä soittoillasta, mutta en usko, että tuo satsaus kaataa minkään yökerhon budjettia. Miksiköhän näinkin hyvä ja toimiva systeemi haudattiin?
Siel pitäis olla paljon kaikkee kivaa. Ois ihanaa kun siel ois siin tanssilattialla esitanssijoita jotka sit kakkais ihanasti kaikkien päälle. Joku tanssija vois pissatakkin ja joku oksentaa! Se ois sellanen helvetinesikartano meno. Semmonen ois kiva.
Mä toivin että musassa olisi selvä linja vaikka eripäivinä soitettaisiinkin erityyppistä musaa.
Esitanssijat ihan kiva juttu, paikka ei saisi olla steriili ...
pitäis olla hieman hämärää ja syntistä
Hmm... Hyvä mesta? Aika hankalaa, kun on niiiin monenlaisia homoja ja mielihaluja.

Mutta ehkäpä kaikkia pystyisi tavallaan mielyttämään, silleen että kaikille olisi jotakin!

Ajatellaan että löytyisi tila johon voisi pistää 2 tanssilattiaa ja niissä kummassakin tulisi erilaista musaa. Tällaisia paikkojahan on... Toisessa voisi soida enempi kovaa bailukamaa ja toisella lattialla renompaa/kaupallisempaa. Näin saataisiin suurin osa tyytyväisiksi musiikin osalta.

Tällaisessa mestassa kävisi myös monenlaisia ihmisiä joten iskumielellä liikkeelläolijatkin saisivat enemmän "saalista" ;)

Mutta jos olisi tila missä vain 1 tanssilattia... No musiikkia voisi esim. vaihdella eri iltoina. Joku perjantai voisi tulla poppia, lauantaina technoa ja toisena perjantaina vanhoja hittejä ja lauantaina miedon tansittavaa trancee. Näin jälleen saataisiin tarjottua ihmisille monenlaista musiikkia. Ja paikka jaksaisi kiinnostaa kun joka ilta todellakin olisi jotain uutta eikä vuodesta toiseen samoja kuluneita venyviä mixejä...
Luin tätä topicia tarkemmin vasta nyt ja smon kommentti Herkun asiantuntemattomista levynpyörittäjistä nauratti.

Onhan tästä aikaa, kun menin tollona pyytämään deejiiltä yhtä homomusiikin ikonia ja itse asiassa merkittävää tanssimusiikin pioneeria (jota mm. Pet Shop Boys ja New Order ovat kehuneet yhdeksi ihanteekseen). Kun vienosti utelin mahdollisuutta, katsoi tämä minuun ja tokaisi "että kuka"?

Voi luoja.

Vaikka lapsia nämä soittajat ovatkin, niin kyllä dj:n on Patrick Cowley tunnettava. Mies Sylvesterin tunnetuimpien hittien takana ja mm. Donna Summerin megalomaanisen 15-minuuttisen "I Feel Loven" remixaaja. Patrick Cowley oli myös ensimmäisiä jollei ensimmäinen tunnetumpi ihminen, joka kuoli aidsiin - jo vuonna 1982 :(

Meikäläisen "unelmien homodiscossa" olisi tiedetty. Ja soitettu.
Diiva, oon kyl sun kaa iha samaa mieltä joo. Se ois niinku tosi upeeta ku ois useempi bailutila! Hei, sehä ois iha ältsi upeeta! Aatelkaa, erilaista musaa samas tilas. Vois niinku yhel narikal mennä kahteen paikkaan bailaan. Ja jos toisen musa alkais tympii nii sit vaan toiselle lattialle joraan! Tai sit joo se et vois vaihdella niitä genreij joita soitetaan. Että ei aina samaa!! Hyvii ehdotuksii Diiva, jeah!
Tässä se alkuperäinen Joku, eräs oli jo ehtinyt nikilläni kommentoida ranneliikkeessä yhtä sun toista. No ei näitä nikkejä kuitenkaan ostettuna ole:D
Kaksi tanssilattiaa on idea jota on jo sovellettu monissa paikoissa Suomessakin. Tosin ei yhdessäkään gaypaikassa. Idea on ihan kannatettava, siinä jopa saattaisivat eri ikäluokat kohdata toisiaan paremmin. Tosin vaan uusi tupakkalaki asettaa idealle melko suuret rajoitukset. Tanssialueen olisi oltava tupakoimaton ja kun ravintolatilassa voi olla 50% tupakoivien tilaa ja loput tupakoimatonta niin koko tilan tulee olla aivan jättisuuri.
Tuskinpa kannattaa edes Hgissä gayravintolana.
Ellei sitten ole aivan piskuisia tanssialueita, mutta ei sekään kivalta kuullosta. Dtm on lipsunut alkuperäisestä musiikkilinjastaan aika paljon, siellähän oli aiemmin poppi-iltoja, teemailtoja ja klubimusaa viikonloppuisin. Erilaista musaa eri illoiksi.
Samat dj:t vain innostuivat soittamaan aina sitä samaa, oli ilta mikä hyvänsä. Vierailevat dj.t, maineikkaat nimet kyllä nostivat dtm:n profiilia takavuosina paljon. Ja musalinja oli silloin aivan uskomattoman hyvää. Oli myös esitanssijoita, paljaita adoniksia omilla korokkeillaan. Näitä eivät ihan nuorimmat kävijät enää muista tai edes tiedä. Esitanssijat menivät sitten pois muodista, heitäkin katseltiin lähes 2 vuotta. Korokkeille nousivat esitanssijoiksi kauniit ja rohkeat, lopulta homma muuttui örvellykseksi korkeilla 1-2hengen korokkeilla ja korokkeet 3kpl poistettiin kokonaan.
Heh... mä muistan ne DTM:n ihanat korokkeet... Those were the times ;-)
Lopulta se on kuitenkin me asiakkaat jotka sen paikan ilmapiirin tekee. Jos itse osaa pitää oikealla tavalla hauskaa, niin kyllä se huomataan ja se tarttuu kyllä muihinkin paikalla olijoihin. Tosin joitakin nirppanokkia valitettavasti ei käännä hyvälle tuulelle mikään...
Auts... Täytyy myöntää, että palaute on varmasti kohdallaan sekä herkkuun että kuin myös mamaan (olen lukenut muutkin palstat).

Joka tapauksessa ajattelin näin deejiinä itsekkin osallistua keskusteluun musiikki linjasta ja tyylistä.
On todella inhottavaa että asiakkaat puhuu näin avoimesti dj:n ammatti osaamattomuudesta, mutta kuitenkin ajattelematta että baarissa käy 400-800 asiakasta illassa. Jokaisella varmasti oma musiikkimaku ja jokainen haluaa jotain erillaista ja tulee sitten kertomaan oman toivomuksensa.

Herkussa käy paljon lesboja ja heilläkin on taas oma näkemys musiikista. Minun kohdalla ainakin asia on niin, että tunnen mielestäni oikein hyvin homo musiikin ja soitankin sitä ahkerana, mutta silti en omista ihan jokaista homo hittiä. Myöskin tässä musiikissa on paljon biisejä joista jotkut tykkää ja jotkut taas ei. Esim mielestäni Robin S, Show me love on niin klassikko homo hitti kun olla ja voi, niin joku tulee sanomaan, että soita mieluummin jotain mistä homot tykkää...????????
No. Viihdyn kuitenkin hyvin herkussa töissä ja joskus vapaallakin, koska homot on todellakin mukavempia ja rennompia näin yleensä. Ahh. Takasin asiaan.

Halusin siis sanoa, että Herkussa käy 6 eri deejiitä soittamassa ja jokainen miellyttää jotakuta enemmän ja jotain vähemmän. Musiikki on tosiaan laidasta laitaan (toivoisin itse jonkin sortin linjaa) mutta ilman näitä keskusteluja ei mitään tapahdu ja homma menee vain enemmän metsään. Vittu että oon kirjottanu ja tilittäny paljon. Ottakaa ote deejiistä ja luokaa itsekkin sitä fiilistä. Toivokaa harkiten ja hartaasti.

PS: Te asiakkaat itse teette ravintolasta mieleisenne. Te sen rahan sinne kannatte.
AHA jos tässä vastaa johonkin viestiin se ei kohditu tarkoittamallesi henkilölle unohtakaa sit kaikki!
Stock-Aitken-Watermanille lohdutukseksi, että tässä osiossa puhuttiin unelmien homodiscosta, siksi ainakin meikäläinen oli vähän tiukempi sanoissaan. Eiköhän jokainen ymmärrä, että tosielämässä kaikki hyvännäköiset miehet ovat varattuja ja dj soittaa suurinta osaa yleisöä miellyttäen. Eikä voi todellakaan tietää saatika omistaa jokaista homohumppaa.

Henk. koht. parhaat musiikkihetket olen viettänyt Herkussa kun paikka on ollut lähes tyhjä ja dj on soitellut "odottelumusiikkia". Tällöin deejiit tuntuvat soittavan omia lempparibiisejään ja moni on ollut myös oma suosikkini.

Ai niin. Patrick Cowleyn kokoelmaa saa Free Record Shopista, aivan siitä Herkun kulman takaa. Pikku vinkki ensi lauantaiksi :) Yritän vaan tässä asiakkaana tehdä ravintolasta miellyttävää...
  • 19 / 22
  • Stock-Aitken-W
  • 15.9.2002 19:26
Kyllä... Kiitos vinkistä ja varmasti tulee löytymään jatkossa Herckuleksen omasta levyvalikoimasta.
Olette väärässä... Ei ne asiakkaat sitä ilmapiiriä tee. Heti jos on yli 10 hengen ryhmä, alkaa tilastotiede todennäköisyyksineen tasapäistämäät porukat. Ainut keino, millä kaksi porukkaa saadaan käyttäytymään erilailla on ohjata jengiä ulkopuolelta, ts. henkilökunnan kohteliaisuudella, musiikkilla jne...
Tuo on totta!

Liikaa on ravintoloita (muitakin kuin klubeja), jotak pyrkivät miellyttämään mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa= tekemän hyvää tulosta.

Tässä on unohdettu (ravintola)bisneksen perusasiat.

- kun yrität miellyttää kaikkia, et miellytä ketään
- erotu tai huku joukkoon
- saa asiakkaat tuntemaan itsensä tervetulleiksi, luo elämyksiä

Vaan mitä saamme? Kovia hintoja, sitä samaa kaljaa/viinaa, samoja biisejä, samoja taukkeja/koppavia tarjoilijoita, persoonattomia ravintolatiloja.

Ravintola, ei ole mitään ilman asiakkaitaan. Mutta ravintola vaikuttaa itse siihen millaiset asiakkaat siellä viihtyvät.

Perinteisesti homoja on aina viihtynyt hienoimmissa/ tasokkaimmissa baareissa/diskoissa jne. Miksi ei myös nyt? Vaikka homolojakin on, tasokas tarjonta on edelleen muualla.

Antakaa eurojenne puhua. Vain sitä kilinää ja kahinaa ravintolabisneskin kuuntelee!
Perustasolla baari ja rentoo taustamusiikkia, että keskustelu kuuluu huutamatta. Alas/ylös pääsis kahteen tilaan, joista toinen olis klubityylinen ja toinen tarkoitettu nahka, kinky yms. tyypeille eli extremempää tyyliä mm. sisustuksessa. Baari tietysti joka tilassa. Tilanjaossa ois se pointti, että kaikki ois saman katon alla mut tavallaan eri mestoja, silloin näkis uusia naamojakin huomattavasti useammin. Yleensähän tietyntyyliset ihmiset käy samoissa paikoissa, mut tällaseen vois kaikki tulla. Ja shiftaa puolta jos siltä tuntuis. Ei tartteis vaihtaa paikkaa ja jonottaa taas puoltatuntii.

Mä ainakin viihtyisin jos ikäjakauma ois mahdollisimman suuri. Paras juttu mikä pitäis olla, ois "illan kohokohta" joka pe/la ilta, vaikka klo 2.30 olis joku, edes pieni, strip tms. show. Tanssipojat pitkin iltaa olisi tietysti jees.

..ehkä joskus suomessakin.. keep on dreaming.