Isommissa erissä aina vähän edullisemmin

• 1 / 2
  • smo
  • smo
  • 25.11.2010 18:08
Meille on opetettu, että tuotteita kannattaa ostaa "perhepakkauksissa" tai tukuittain pakattuna. Näin hinta on suhteessa alempi ja joissain tapauksissa luontokin kiittää, kun yksissä kuorissa on enemmän varsinaista tuotetta.

Onko näin todella?

Itse olen jo useita vuosia tuijotellut kilo- ja yksikköhintoja, tietyllä tavalla pihi kun olen. Yhä useammin vaikuttaa siltä, että isompien pakkausten kohdalla pienellä präntätty kilohinta onkin korkeampi kuin pienemmän pakkauksen. Vedätetäänkö niitä ihmisiä, jotka ovat oppineet mieltämään isommat pakkaukset suhteessa edullisemmiksi?

Yksi esimerkki on Oivariini-levite. Sitä myydään mm. 400 ja 600 gramman pakkauksissa. Siinä ne möllöttävät vierekkäisissä karsinoissa - ja varsin usein 400 gramman pakkaus on hivenen edullisempi kilohinnaltaan kuin 600 gramman pakkaus. Ero ei ole suuren suuri, mutta selkeä. Kuinka vaan esimerkiksi isommissa perheissä ostoksilla oleva henkilö miettii, että "otanpa tämän isomman, kun meillä menee tätä niin paljon ja näin on kannattavampaa", ja jättää vertaamatta kilohintaa.

Eihän myyjä tässä mitään laitonta tee, ja katetta pitää saada. Mutta kumminkin...
  • 2 / 2
  • Pete
  • 26.11.2010 21:11
Ihan samanlaista ilmiötä ihmettelin issekseni tuolla paikallisessa (Espoon Ison Omenan) K -marketissa.
Tarjouksessa oli samaan aikaan Kotivaran venäläistä meetvurstia kahdenlaisessa pakkauksessa; valtavankokoisessa jöötissä (muistaakseni 550 g), mutta hinta oli likemmäs kuusi egeä.
Ihan samaa tavaraa oli lisäksi tarjolla pienemmissä paketeissa (300 g) 2 kpl 5 € ja vähän päälle, eli halvemmalla kuin yksi iso jööti ja niiden yhteispaino oli siis isompi.
Missä oikein mennään? Mikä on laskuperuste? Mitä hittoa?