Nimimerkki Sörsselssonin jorinat
Meidän talomme lähistölle, alueen korkeimpaan paikkaan, telelaitoksen linkkimastoon ilmaantuu joka kevät pikkuinen tikka. Se nakuttaa äänekkäästi ja häiritsevästi rautapylvästä. Nakutus kuuluu satojen metrien etäisyydelle. Äänen lisäksi mitään muuta tuo tikka ei saa aikaan vaikkapa siihen rautapylvääseen.
Tuon tikan tapaan Ranneliikkeeseen ilmestyy säännöllisin välein sama henkilö, jonka ainoa kontribuutio on kaivella julkisesti minun kirjoittamiani uutisia Yhdysvalloista. Hän esiintyy useilla nimimerkeillä, kuten Dr. Bullshit, JUDGE ja nyt viimeksi rekisteröimättömänä nimimerkkinä Sörsselsson. Käsiala ja hänen toimintatapansa on aina lähes sama. Käsitykselleni olen saanut vahvistusta muutamalta Ranneliikkeen käyttäjältä.
Muistelen hänen kertoneen käyneensä ehkä kerran Yhdysvalloissa. Se antaa hänelle muka asiantuntijan roolin kaikkiin Yhdysvaltoja koskeviin uutisiin. Tapa, jolla hän tätä "asiantuntijuuttaan" käyttää, ei ole kovin myönteinen. Jos hän todella haluaisi oikoa uutistekstejä, hänellä olisi käytössään suora kanava kirjoittajaan. Sitä hän ei käytä lainkaan vaan haluaa nostella omaa häntäänsä esittämällä kritiikin uutisen perään julkisesti.
Kirjoitan itse joskus kärkeviäkin mielipiteitä Ranneliikkeen keskusteluihin. Katson, että niihin pitää voida vastata vähintään samalla mitalla. Sen minä ilman muuta hyväksyn. Uutinen on eri asia. Sananvapauden nimissä olen päästänyt Sörsselssonin jorinat tähän asti näkyviin uutisteni perään. Olen nyt päättänyt, ettei jatkossa niin tule enää tapahtumaan, ellei hänen kirjoitustensa tyyli muutu.
Uutisissa huomattuihin virheisiin pitää puuttua ilmoittamalla asiasta suoraan kirjoittajalle. Kannustan niin tekemään ja otan kaikki sellaiset kommentit kiitollisena vastaan. Nopeassa uutisoinnissa sattuu vääjäämättä joskus virheitä. Ne pitää korjata. Sillä tavalla jokainen voi osallistua Ranneliikkeen sisällön laadun parantamiseen.
JuhaniV:n kirjoitukset mm. Yhdysvalloista ovat täynnä asiavirheitä ja asenteellisuutensa takia harvoin löytävät kohteensa (kuin lastenleikissä, jossa silmät sidottuina yritetään panna aasin häntä oikeaan kohtaan). Mainitsemasien nimimerkkien kommentit ovat asiasisällöllisesti aina olleet oikeassa ja korjanneet JuhaniV:n usein todellisuudesta päälaelleen menneet kirjoitukset.
Nettifoorumeja säätelee mm. tietosuojalaki ja mainittujen nimimerkkien niputtaminen yhteen "käsialan" perusteella vaikuttaa keksityltä tai kuten tikka-tarinassa suorastaan harhaiselta. Toivottavasti näin on, sillä mikäli johtopäätökseen on tultu esim. ip-osoitteita vertailemalla on sen julkaiseminen rikos. Toivottavasti JUDGE ryhtyy toimiin.
Kirjoittajien intimiteetti on siis laissa suojattu mutta puuta heinää esim. Yhdysvalloista saa kirjoittaa laillisesti, joten JuhaniV:n kannattaa keskittyä siihen!
P.S. Koska viestiketju alkoi maalaisromantiikka tihkuvalla näyllä lopetetaan samassa hengessä: ei tarvitse olla lehmä maistaakseen että maito on hapanta!!!
Artikkelien kirjoittajat eivät näe kommentteja jättävien teknisiä tunnistetietoja, rekisteröitymistietoja, kommenttien kuittauksessa käytettäviä yhteystietoja tai muita mahdollisesti käyttäjän todellisen identiteetin paljastavia tietoja, ellei kommenttia jättävä ole sellaisia itse kirjoittanut varsinaiseen viestikenttään taikka nimimerkkikenttään. Kaikista tunnistetiedoista huolehditaan asianmukaisesti.
http://ranneliike.net/info?rekisteriselosteHeh!
Jatkan sananlaskulla: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa. Nimimerkki Roskakuski on mitä ilmeisimmin yksi ja sama, aka JUDGE, Dr. Bullshit, Sörsselsson... Kukaan muu ei olisi tuolla tavoin reagoinut kuin tekijä itse.
Vastatakseen minulle hän rekisteröityi ja on kirjoittanut tähän mennessä tasan yhden kokonaisen viestin tuon tunnuksen takaa. Olen sitä mieltä, että tuo sanoma on harvinaisen kömpelo hämäyksen yritys. Huvittavaa on myös se, että kirjoitukseni kolahti niin pahasti, että piti jopa ryhtyä uhkailemaan oikeustoimilla. Mikään vähempi ei riittänyt.
Ylläpito jo vastasi tuohon tietosuoja-asiaan, eli se puoli hommasta on selvä. Katsotaan muuttaako Sörsselsson/Roskakuski tyyliään, eli jättää sen oman hännän/pyrstön kohottelun vähemmälle ja toimii tästä lähtien yhteiseksi hyväksi.
Vaikea olla huomaamatta yhtäläisyyttä Romanian Ceausescun ja JuhaniV:n välillä. Kun "Karpaattien nero ja Ajatusten Tonava" meni metsästämään, toiset ampuivat saalin ja herra itse otti onnitteluja vastaan tornissaan onnistuneista kaadoista.
Nicolae oli yhtä tarkka kivärillään kuin JuhaniV näppäimmistöllään ja siksi yritys saada asian osaavat tekemään työt kenenkään huomaamatta.
Se on ainoa hämäysyritys tässä asiassa!
M.O.T. :-)
Kun henkilö tunnusten Roskakuski, Sörsselsson takana ei saanut minusta otetta, niin nyt on sitten Vaeltajan vuoro. Hän ampuu ikään kuin kahdella pyssyllä: Sörsselsson sekä Roskakuski.
Viittaan tässä Washington-uutiseen ja sitä seuranneeseen kinasteluun.
Faktat eivät voi riidellä. Roskakuski ja Sörsselsson ovat korjanneet mm. JuhaniV:n väärinymmärtämiä ja -kääntämiä kirjoituksia, joissa annetaan usein täysin päinvastainen kuva todellisuudesta. Vaeltajan Washington (?) jutussa yritettiin vierittää syy Helsingin Sanomille mutta HS:n vastauksesta käy selväksi mikä on totuus. On suuri ero sillä onko joku osavaltion senaattori vai yksi sadasta Yhdysvaltain senaatissa. JuhaniV ei näe eroa toisin kuin Iltalehti:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010030911264732_ul.shtml .
Roskakuskin ja Sörsselssonin kirjoitukset voi koska tahansa panna rinnakkain edellä mainittujen kanssa ja katsoa kumman faktat pitävät paikkansa, ilman valheita, selityksiä ja hieman harhaisilta vaikuttavia omakohtaisia havaintoja (tikka linkkimastossa).
Mainittu Hesarin uutinen eli matkan varrella. Kosmeettisia tai muuten pieniä korjauksia (jotka eivät olennaisesti tuo uutta tietoa) saatetaan Hesarin nettiuutisiin tehdä ilman että viimeiseen päivitykseen viittaavaa kellonaikaa muutetaan.
Kaikkien kannalta olisi huomattavasti hedelmällisempää jos kaikki roskisdyykkarit, sörsselit, judget ja muut sieluntoverinsa lähettäisivät oikaisunsa ja huomionsa asiallisesti sovittuja kanavia myöten; silloin ne tavoittaisivat oikean osoitteensa parhaalla mahdollisella tavalla - toisin kuin vähemmän aikuismaisella tyylillä kiukutteleminen ja mollaaminen.
Uutisoinnissa pitäisi olla huolellinen, ja jos virheitä sattuu, niihin kannattaa toki monesti puuttua. Sen. Ray Ashburnin osalta vastineita pitäisi kuitenkin lähettää myös mm. UK GAY NEWS palveluun, jossa monissa otsikoissa viitataan kyseiseen herraan vain "sen." (ja joissakin state sen.).
Ylipäätään luen kuitenkin mieluummin Vaeltajan tai Juhanin referoimia uutisjuttuja ja mielipiteitä, vaikka olenkin monesti eri mieltä, kuin nimimerkin takaa lähetettyä roskapostia.
Krister, JuhaniV ja vaeltaja2006 eivät siis ole nimimerkkejä.
Seuraava uutinen mainitsemallasi UK Gay News -saitilla:
Bakersfield Californian - USA:
Roy Ashburn: "I am Gay". By Christine Bedell. State Sen. Roy Ashburn said he was feeling "numb" mid-morning Monday after announcing to his constituents that he is gay. Ashburn, R-Bakersfield, came out Monday morning in an interview with talk radio host Inga Barks of AM 1180 KERN.
Seeing is believing! Jokainen media USA:ssa ja uskon myös UK:ssa ymmärtää eron, joten en usko ellen näe kyseistä otsikkoa. Verratavissa otsikkoon: "Suomessa hallituksen jäsen jäi kiinni homoseksistä" mutta kyse olisikin pienen savolaisen kaupungin kaupunginhallituksen jäsenestä.
JuhaniV:n ja Kristerin todellinen henkilöllisyys selviää heidän profiilisivultaan. Vaeltajan henkilöllisyys on ylläpidon tiedossa. Siinä mielessä em. hahmot eivät ole "vain" nimimerkkejä.
Lenin-setä sanoi aikanaan "vapaus hyvä, kontrolli parempi"...
Mitäs me enää siitä Lenin-sedästä?
Kevät!
Tänä aamuna tikka aloitti nakutuskonserttinsa. Pieni yllätys on, että nyt tikkoja onkin kaksi. Toinen toisessa pylväässä pitää samanlaista meteliä. Kuuntelemme nyt siis kovaäänistä nakutusta stereona. Siis kaikki on nyt kuten ennenkin. :-)