Kasvatus, ennen ja nyt

• 1 / 4
  • Pora-liike
  • 2.12.2009 13:07
"Isä pahoinpiteli lastaan sivullisten nähden
Mies läimäytti kolmivuotiasta lastaan avokämmenellä kasvoihin Itäkeskuksen kauppakeskuksessa torstaina 26. marraskuuta.
Pasaasi-käytävällä kello 18 sattuneella välikohtauksella oli runsaasti silminnäkijöita, ja hätäkeskukseen tuli lukuisia ilmoituksia pahoinpitelystä.
Paikalla oli myös lapsen äiti. Molemmat 80-luvulla syntyneet vanhemmat pitivät aivan normaalina, että tottelematonta lasta ojennetaan lyömällä. Poliisi oli kuitenkin eri mieltä asiasta. Tapausta tutkitaan pahoinpitelynä yleisellä paikalla."

Minun aikanani tuollainen oli ihan normaalia, mutta minusta kuvaa aikaa se, että paikalle soitetaan poliisi ja että hätäkeskukseen tuli useita ilmoituksia pahoinpitelystä.
Olen sen ajan kasvatti, jolloin vitsaa ei säästelty. Omat vanhempani turvautuivat tuohon ihan viimeisenä keinona. Ei tullut montaa "selkäsaunaa" pienellä vitsalla, ja syyt olivat perusteltuja. Joskus ajattelen, että henkinen väkivalta omaa lastaan kohtaan on vielä julmempaa, ja sitä taas ei voi syyttää pahoinpitelyksi. Ottaisin vieläkin mieluummin "selkäsaunan" kuin henkisen pahoinpitelyn, koska tiesin, että minusta välitetään. Nykyisin lapset uhkaavat vanhempiaan, että ottavat yhteyttä viranomaisiin, jos "piiska" alkaa viuhumaan. En hyväksy sellaista voimakasta ja todellista väkivaltaa, jota monet lapset saavat kokea vanhempiensa taholta. Ja siitä tulee tehdä ilmoitus.
Must mennään vikaan, jos lapsia pelotellaan tai uhkaillaan väkivallalla. Mun isän roolina oli rankaista ruumiillisesti ja must se ei oo hyvä juttu ollenkaan etenkin kun se häpes mua. Mul ei ollu sen kanssa minkäänlaisia välejä. Se et isä hakkaa pentujaan on väärin. Monesti lasten tulis täyttää vanhempien odotukset mut koskaan ei kysytä täyttääks vanhemmat lasten odotukset. Enkä kannata sellasta kuria mis lapset istuu paskajäykkänä päivällispöydässä ja jännittävät sosiaalisia tilanteita.

Kolmevuotias on niin pieni et vittu toi kundi pitäis kuohita.
  • 4 / 4
  • Niisku
  • 2.12.2009 23:47
Samaa mielta pitkalti Kolmoisritin kanssa. Sain piiskaa lapsena (80- ja 90-luvuilla) ja kylla silti mulla on hyvat valit vanhempiin ja elama menee hienosti, mutta mieluummin olisin lapsuuden viettanyt kokematta fyysista vakivaltaa, ja luulen etta vanhempanikin on nykyaan samaa mielta. En ymmarra mita tuollaisella vakivallalla saavuttaa mihin esim. paivallisen valiin jattaminen ei auta. Tosin mun mielipidetta saa vapaasti kritisoida, en tieda paljoa lasten kasvatuksesta vaikka isosta perheesta olenkin!