Tämän vuoden Joulukeräykset...
Mietin itsekseni, mihin joulukeräykseen osallistuisin kenties lähinnä rahallisesti. Kuka on se kaikkein tarvitsevin (priorisointia)? Oletan, että Pelastusarmijan joulukeräykseen osallistuisin. Heidän mottonsahan on joskus ollut ja kai vieläkin: soppaa, saippuaa ja sanaa. Mutta mikä voisi olla se toinen kohde: on niin monta tarvitsijaa? Ja toivon mukaan rahat/tai muu "lahjoitus" menee myös oikeaan kohteeseen eikä välikäsille.
Niin antakaa hyviä vinkkejä, ei ihan vitsiksi tarkoitettuja. Ja kenelle sinun kukkarosi aukeaa, jos aukeaa? (raamatullinen motto kyllä on, että mitä "almuja" antaa, ei niistä pidä muille toitottaa :) ..mutta näin ennen Joulua; eihän summista tarvitse mainita).
Joulukeräyksen lisäksi voisit kenties katsella lähistöllesi. Ehkä joku perhe, jolle voisi tuottaa jouluiloa. Suora muistaminen ilman välikäsiä takaa sen, että apu menee tarkoittamaasi kohteeseen, eikä osa lahjoituksesta mene organisaation pyörittämiseen.
Suoran auttamisen ongelma on kuitenkin toisaalta se, että vastaanottaja saattaa tuntea joutuneensa kiusallisesti kiitollisuudenvelkaan. Hienotunteisuutta tarvitaan myös lahjoittajalta. Välissä toimiva avustusjärjestö tekee tilanteesta neutraalimman kuin suorassa auttamisessa.
Itse olen lahjoittanut rahaa
http://www.eroakirkosta.fi -sivustolle. Tuon kautta rahat menevät hyvään käyttöön ja auttavat onnellisuuden määrän kasvussa niin yksilö- kuin yhteiskunnan tasolla.
Keräykseen annettu raha lisää ilman muuta aina jonkun onnellisuutta. Ikävä kyllä useimmissa tapauksissa jää epäselväksi se, kenen onnellisuus siinä loppujen lopuksi on kyseessä (antajan onnen lisäksi).
Itse olisin ilomielin paljon avokätisempi, jos kerääjä oikeasti ja rehellisesti pystyisi kertomaan minulle, kuinka suuri osuus lahjoituksestani todella menee perille avustuskohteeseen ja paljonko siitä jää välikäsiä onnellistuttamaan.
Yksi hyvältä idealta vaikuttava avustuskohde on naistenpankki:
http://www.naistenpankki.fi/fi/etusivu/?id=652-
Mun kokemukseni mukaan ihmiset ovat niin kiittämättömiä et en anna kellekään, paitsi sille romanimummolle joka myy lehteä, sille annan. Kolehtiinkaan ei kannata laittaa omia kolikoitaan, koska ei yhtään tiedä et ottaaks joku niistä itelleen, oon kuullu juttuja, vaik niist ei sais perustaa. Kaikenlaisia huijareita on liikkeellä hyvän asian puolesta esim. lasten keräykset. Linssiin sahataan.
Voitte aivan hyvällä omalla tunnolla pitää rahanne ja antaa kansanedustajien antaa liiastaan, niillähän sitä on.
Kaksi suurinta ja luotettavimpien maineessa olevaa organisaatiota olen jo hylännyt. Pelastusarmeija meni mm parisuhdelain käsittelyssä antamaan kielteisen lausuntonsa. Punainen risti taas pitää härkäpäisesti kiinni verenluovutuskiellostaan.
Mitä jää jäljelle?
Annoin rahaa Helsingin Seudun Lintutieteelliselle Yhdistykselle Tringalle ja lupauduin majoittamaan ilmastoaktivistin viikoksi.
-
"Itse olisin ilomielin paljon avokätisempi, jos kerääjä oikeasti ja rehellisesti pystyisi kertomaan minulle, kuinka suuri osuus lahjoituksestani todella menee perille avustuskohteeseen ja paljonko siitä jää välikäsiä onnellistuttamaan."
Se on totta, taalla oli lehdissa monta viikkoa pitkia tutkimuksia asiasta. Yllattavan vahan rahaa meni tarkoitukseen.
En anna Salvation Army/Pelastusarmeijalle syrjivat eivatka tunnusta Gay ihmisia. Bikerkarhut kerran kerasivat leluja lapsille ja antoivat "Sally Ann" jaettavaksi....eivat huolineet koska gaymieht kerasivat ne.
United Way president palkka on $$$ satoja tuhansia..... MADD/ Mothers Against Drunken Drivers/ Aidit juoppokuskien vastaan.... heilta tilaston mukaan meni kaikkein vahemman tarpeeseen mita hyvaan se kohde onkaan.
Paras antaa jos antaa tarvitsee anonyymi kirje joillekkin jotka tarvitsevat.