Voisiko Lucia-neito olla joskus urospuolinen?
Copypastea Seta-foorumilta:
13.12. Helsingin Tuomiokirkossa kruunataan Lucia-neito, joka tuo
valon talviseen pimeyteen. Myös me haluamme juhlistaa Luciaa omalla
tavallamme. Samaan aikaan kun Lucia-neito laskeutuu alas Suurkirkosta
Senaatintorille, nousee portaita ylös kaksi miespuolista Luciaa.
Heidän perässään kulkee kirjava Lucioitten joukko, jossa sekä miehet
että naiset, tummat ja vaaleat, aikuiset ja lapset esittävät oman
tulkintansa Luciasta.
Tänä vuonna osallistumme Lucian päivän karkeloihin kaikissa
sateenkaaren väreissä. Lähdemme mukaan juhlimaan valon saapumista
talven keskelle, liittyen moninaiseen Lucian päivän viettäjien
joukkoon. Juhlistamme yhdessä kaikkia Lucioita avoimen tasavertaisesti.
Tervetuloa mukaan rikastamaan Lucia-kulkuetta kanssamme! Väki
kokoontuu Senaatintorille noin klo 17.
En ymmärrä, mikä pointti tässä on. Lucia-tilaisuus on kaunis, ei sinne tarvitse lähteä kenenkään omia versioitaan tuomaan. Vai onko tämä ihan yleinen tapa, että Lucian päivänä kaikki lähtevät talsimaan kirkonportaille omissa tulkinnoissaan Lucia-neidosta? En tiedä, olen maalainen ja pohjoisesta kaiken lisäksi, mutta tuli vain mieleen, onko tämä ihan korrektia.
kcrf82 kirjoitti: " olen maalainen ja pohjoisesta kaiken lisäksi, mutta tuli vain mieleen, onko tämä ihan korrektia."
On ihan korrektia olla maalainen ja pohjoisesta. :-)
Pora-liike kirjoitti: "Copypastea Seta-foorumilta: Juhlistamme yhdessä kaikkia Lucioita avoimen tasavertaisesti.
Ovatko Luciot miespuolisia? Hyvä.
Aamutv:ssä kerrottiin Lucian päivän lyhyestä historiasta Suomessa. 50 vuotta heitä on juhlittu. Folkshälsanin edusajalle kerrottiin kouluesimerkki Ruotisista: poikaoppilasta ei hyväksytty Luciaksi. Folkshälsanin ihminen sanoi, että jos yleisö haluaa nähdä miespuolisen Lucian, niin siitä vaan.
Eilen radiossa Tuomas Enbusken keskusteluohjelmassa Aapo Korkeaoja kertoi itsenäisyyspäivän performanssista, ja sanoi, että kansakunnan ikonit pitää päivittää tähän hetkeen. Toivottavasti se päivitys tehdään nyt myös Lucia-perinteelle.
vaeltaja2006 kirjoitti: "kansakunnan ikonit pitää päivittää tähän hetkeen. Toivottavasti se päivitys tehdään nyt myös Lucia-perinteelle."
Mannerheim on kansakunnan ikoni, ja hänen päivittämisensä kuuluu tasapuolisesti kaikille suomalaisille. Lucia taas on Suomessa perinne vain osalle kansaa. Itse toivon, että tuo kansanosa (johon myös Folkhälsan kuuluu) saa päivittää perinteensä itse keskuudessaan, ilman ulkopuolisten pakottamista.
Public eye kirjoitti: "Mannerheim on kansakunnan ikoni, ja hänen päivittämisensä kuuluu tasapuolisesti kaikille suomalaisille. Lucia taas on Suomessa perinne vain osalle kansaa."
Minusta Mannerheim on yhtä suomenruotsalainen kuin Lucia-perinne Helsingissä.
http://www.facebook.com/inbox/?ref=mb#/event.php?eid=38893692557
Mutta tänään lähden demottamaan Kreikan lähetystölle!
Olen vuosien mittaan ollut monissa joulujuhlissa, joissa joulupukin sijasta on tullut joulumuori, eikä kukaan ole valittanut. Olen nähnyt myös nahka-joulupukin ja trans-muorin.
Ruotsinkielisessä ankkalammikossa tyrskyää. Ikivanhaa traditiota ollaan tölvimässä pahasti. Hankkenin pojat ovat ryhtyneet ilkeiksi ja arvostelleet keskustelupalstallaan Lucia-kandidaatteja huomattavan suorin sanoin. Neidot ja heidän tukijoukkonsa ovat ottaneet arvosteluista siipeensä.
Nimimerkki Kolmoisritti on tuolla toisessa keskustelussa puolustanut tomerasti myös feminiinisten homojen oikeutta olla oma itsensä. Hänen suosittelemansa videon katsottuani mieleeni tuli ajatus, että mitäpä jos ensi vuonna ehdolle asettuisikin soma mies? Veikkaanpa, että ankkalammikossa kuohahtaisi yli laidan?
Minkähänlaiset säännöt Lucia-kisaan on tehty? Olisikohan siellä mitään mainintaa riipuksista?
Johan näitä Luciaksi halajavia poikapuolisia on nähty. En ymmärrä, miksi tällaisia perinteitä pitäisi lähteä muuttamaan vain muutoksen vuoksi? Mitä sillä saavutettaisiin? Muuttuisiko maailma tämän kautta yhtään oikeasti tasa-arvoisemmaksi minkään suhteen? Veikkaan, ettei.
-
Olen pitkälti samaa mieltä smo:n kanssa, ettei kaikkia perinteitä pidä mennä "tasa-arvon vuoksi" runnomaan mieleisiksemme. Toki keskustelua asiasta voi herätellä
siellä ankkalammikossakin, mutta perinteen muokkaaminen sateenkaarevaksi ei välttämättä edistä yhteistä asiaa. Perinteet ovat monelle "pyhä aihe" - niihin puuttuminen voi tehdä enemmän hallaa, kuin hyödyttää sateenkaarikansaa.
Joidenkin mielestä kaikki asiat pitää ehdottomasti saada väännettyä pinkeiksi - ihan vain tasa-arvon vuoksi. Monimuotoisuus ja -kulttuurisuus on käsittääkseni sitä, että osa asioista on sellaisia, kuin ne ovat vuosisatoja olleet, osa taas mukautettu tähän aikaan, ja osa tietystikin uutta ja erillaista. Yksinkertaisesti kaikki homomainen ei vain istu väkisin ympättynä vanhoissa perinteissä - vaikka kuinka yrittäisimme sitä tasa-arvoisesti siihen sulloa.
Voisiko joulupukki olla nuori nainen? Tai neitsyt Maria mies?
Voisiko JuhaniV olla nainen?
Herre gud! Kommenttien perusteella homppelit ne vasta vanhoillisia ovatkin.
Voisinko olla nainen kysyy Millikan. Kyllä voisin - melkein. Minulla on ollut vuosia vaatekaapissa odottamassa pitkä iltapuku, jonka sain aikanaan yhtä pitkän varren omaavalta naiskollegaltani. Minulla on niin tavaton kavio, etten ole helposti löytänyt pukuun sointuvia kenkiä. Ehkä jonain päivänä innostun etsimään. Motivaatiota ei ole oikein riittänyt kun TV ei ole oikein minun omin juttuni. Partakin vielä esteenä.
JuhaniV: (Zoukki, Zoukki) Onhan sirkuksessakin parrakkaita naisia :)
Eikös se silloin olisi Lucifer?
Lucia-kulkueen vastapainona Lucifer-kulkue.. kummalle puolelle kallistut? Huh... pelottaa. Kyllä minä menisin tuolle Lucia-kulkueen puolelle; oli sitten kysymyksessä Lucia-neito tai Lucia-poika.
JuhaniV kirjoitti: "Herre gud! Kommenttien perusteella homppelit ne vasta vanhoillisia ovatkin."
Juhani, miksi jokaisesta asiasta pitäisi löytyä sukupuolisuuntautuneisuus? Eikös sitä tälläkin foorumilla ole toitotettu; "antaa kaikkien kukkien kukkia"? Emmekö me saisi olla
vanhoellisia, jos enemmistökin on?
Minusta Lucia-neito voisi olla myös nuorukainen. Tosin hänen tulisi esittää Lucia- n e i t o a. En näe tätä kysymystä ollenkaan hlbtiq-kysymyksenä. Lucia oli marttyri, joka oli nainen. En välttämättä innostuisi elokuvasta, jossa mies esittäisi kuningatar Kleopatraa (elokuvassa, joka pyrkisi mahdollisimman taidokkaaseen historia-tulkintaan). On luontevaa, että Lucia-neitoa esittää nainen.
Perinteen perimmäinen ajatus on valon tuomisessa. Siinä ei sinällään sukupuolilla ole väliä.
Arkadas, se oli tarkoitettu vitsiksi. Tekstin tyylilajista sen olisi pitänyt selvitä. Siksi jätin hymiön pois.
Homopojat voivat ihan hyvin olla mielestäni Lucioita ja prinsessoja. Hehän unelmoivat kaikki uljaasta prinssistä, joka karauttaa paikalle valkoisella ratsullaan ja vie heidät mennessään. :-)
Minä jo näin vanhempana alan herätä prinsessa ruususen unesta.. prinssejä on ollut liian monta.. nyt haluaisin herttakuninkaan ;)
"Perinteen perimmäinen ajatus on valon tuomisessa"
-Eikö tuo ollut jo Luciferin "perimmäinen tehtävä"...olla valonkantaja.(lux = valo; ferre = kantaa, "Kointähti, sarastuksen poika") Jumalan luoma ensimmäinen, kaunein ja täydellisin arkkienkeli joka tosin sortui ylpeyteen. Luuli suurempaa itsestään kuin oli ja nousi kapinaan ja kadotetuksi. Vasta myöhemmin Lucifer nimenä yhdistettiin Saatanaan, lähinnä Danten Jumalainen Näytelmä ja Miltonin Kadotettu Paratiisi myötä.
*Jos alkuperäinen valontuoja oli kaunis nuorukainen niin miksei...?
Olen muuten sitä mieltä, että lusija-neitoja löytyy vaan Keravan nuorisovankilasta...