Ruotsiko muka kiinnostava kohde turistille?
Käväisin pitkästä aikaa Tukholmassa. Suomesta katsoen Ruotsihan on Tukholma! Oli muuten suorastaan outoa, kun joutui vaihtamaan valuuttaa. Kyllä euro on mielestäni mainio asia.
Odotin suomalaisten lehtien hössötykseen uskoen, että kaikki on Ruotsissa halpaa, koska kruunulla on euron suhteen varsin alhainen kurssi. Ei muuten ole halpa maa! Esimerkiksi ainoa paikka, jossa lounas oli suomalaista huokeampi oli yhdessä työmaakuppilassa. Kaikki muu oli suomalaista hintatasoa tai jopa sen yli.
Olen miettinyt syytä. Tietenkin pääkaupunki on aina kallein. Luultavasti Ruotsissa palkkataso on valmiiksi korkea kruunuina. Tuotteiden hinnat ovat sitten sen mukaan. Ei Ruotsi olekaan suomalaiselle halpa paikka.
Teki mieleni kiusoitella ruotsalaisia. Tiedustelin hotellihuoneen hintaa. En pystynyt nopeasti mieltämään summaa euroiksi. Kysyin, mitä se olisi euroissa. Vastaus: "Olemme Ruotsissa ja käytämme täällä kruunuja." Olisi ollut herkullinen tilanne hiukan kuittailla Ruotsin pysymisestä euron ulkopuolella. En kuitenkaan kehdannut.
Ruotsin Lappi on jotenkin kiinnostavampi kuin Suomen Lappi.
Kiiruna ja Kebnekaisen vuori ympäristöineen kiinnostaisi. En ole käynyt.
Kiiruna on IMO tylsä, mutta käy toki Abiskossa. Minua kiinnostaisi Sareksissa käyminen.
Vaatteet ovat ainakin halvempia kuin Suomessa. Jos ale on - 70% niin se oikeasti on näin. Hyviä farkkuja saa 40 eurolla, jos siitä vähentää - 50% tai - 70% niin halvalla menee. Silloin säästää oikeasti rahaa.
Mitenni Tukholma olisi yhtä kuin Ruotsi? Itse muutama viikko sitten muutin Göteborgista takaisin Suomeen, vuosia siellä asuin.
Ja kyllä, siellä on huomattavasti halvempaa kuin Tukholmassa. Ainahan sitä pääkaupungissa on kalliimpaa ku muualla maassa, matkas sitä sit mihin maahan tahansa ja oli se valuutta sitten mikä ikinä.
Ja jep, palkkataso siellä on erittäin hyvää. Joten eipä se maa itsessään tuntunut kalliilta matkusti siellä sitten Malmöön tai Tukholmaan. Sen sijaan Suomeen tullessa sitä jäi usein miettimään että miten kallista täällä onkaan.
Joten on siellä Ruotsissa muitakin paikkoja ku Tukholma jonne mennä. Kannattaa hieman silmiä avata muuhunkin Ruotsin matkailuun ku siihen perus känni risteilylle Tukholmaan.
Ruotsi on hieno maa. Siellä on monenlaista kulttuuri- ja luonnonmaisemaa, tilkka länsimaista sivistyksen tuntua ja kuninkaalliset. Ruotsalaiset omakotiasujat pitävät pihansa nurmikentät niin sänkenä ettei missään muualla maailmassa. Siinä suhteessa naapurien välillä on jopa kilpavarustelua.
Veljeni on Ruotsin kansalainen, joten sitä kautta kuulee ruotsalaisten elämästä. Mutta on siellä tietysti omat ongelmansakin.
Onhan tuota itsellänikin Ruotsin kansalaisuus, sen verran pitkään tuli siellä asuttua. Ja sanoisin näin yleisesti että siinä missä Suomessa reissaa, kaikki on loppujen lopuksi aika samaa kaikkialla mutta Ruotsissa kaupungit eroavat ihan huimasti toisistaan ja näin ollen se tekee siellä matkustelunkin erittäin mielenkiintoiseksi. Tukholmasta pysyinkin mielummin kaukana aina, niin paljon muutakin nähtävää riitti.
Kuka mitäkin kiinnostavana pitää. Yksi on yhtä mieltä, toinen toista. Eihän sitä Espoosta ole pakko mihinkään lähteä, jos ei mikään
kiinnosta. Ja onhan toki Espoossakin paljon sellaisia paikkoja, joissa pääsee "vieraan maan makuun" - seilaamatta laivalla puolta vuorokautta yhteen
ja toista puolta vuorokautta toiseen suuntaan ;)
Valitettavasti Juhani itselleni nyt ei avautunut - lienen tavallista tyhmempi sisäistämään - tämän kupletin juoni. Eli miksi kirjoittaa tuollaisella otsikolla
"valitusvirsi" - kallista siellä, kallista täällä, ei mitään tuolla, varsinkin jos olet vain ja ainoastaan Tukholmassa pyörähtänyt. Miksi siis mennä paikkaan,
joka ei ole kiinnostava. Nettiä käyttävä normi-ihminen toki osaa ennakkoon ottaa selvää kohteesta, kiinnostuksen mukaan etsiä paikat missä käydä,
ruokalistojakin usean ravintolan osalta netistä löytyy eri maista ja kaupungeista, jos oikein alkaa etsimään.
Ja jos oikein muistan - ainakin muutama vuosi sitten eräästä tukholmalaishotellista sai muodollista korvausta vastaan vuokrata pda-laitteen (kämmenmikron),
jossa oli kerrottu eri ruokapaikkoja, niiden hintatasoa sekä monta muuta hyödyllistä toimintoa. Ko. laitetta näyttämällä, joissakin kohteissa sai 15-25% alennusta
päivän lounaasta tms.
Pienenä vinkkinä: Useimmissa matkapuhelimissa on laskintoiminto, tai jopa valuuttamuunnin sovellus. Sellasta käytän ainakin itse sellaisissa maissa hyödykseni, joissa euro ei ole käytössä. Eipähän tule tylyjä vastauksia, tyhmiin kysymyksiin. Toisaalta, valuuttakurssin voi aina tarkistaa. 10€ = n. 100 SEK (ollut jo varsin monta vuotta, eli laitat pilkun, pykälän vasemmalle loppusummassa, niin tiedät mitä kruunuissa oleva summa on noin euroissa.)
Matkailutietoa Tukholmasta vastaisen varalle:
http://wikitravel.org/fi/Tukholma
Tukholma ei ole Ruotsi, eikä NK turistinähtävyys (muutoin kai Helsingin Sokoskin tulisi turistioppaisiin nähtävyytenä =D)
Ja jos oikein "eksotiikkaa" hakee - tuollahan Tikkurilassa on Hotelli Vantaa, jota myös "ruotsinlaivasimulaattoriksi" kutsutaan.
Miksi kaikki pitaisi olla halvempaa. Miksi ihmiset hakevat halvempaa. Jos ei ole heilla ei ole varaa ja jos heidan taytyy kysya hintaa sitten ei heiden kannata edes ....... Kokemuksestani mita maksan siita saan mita haluan.
Torontosta, meidän perheessä on oma vitsi tuosta mitä kirjoitit. Siitä, miten aina sanotaan, että kun maksaa, saa laatua. Se vain ei ole ihan noin yksioikoista. Täsmälleen sama tuote kun voi maksaa toisessa paikassa huomattavasti enemmän kuin toisessa. Tässä ennen joulua meille kävi juuri niin, että maksoimme lapsen lelusta kymmenen euroa kalliimman hinnan, kuin mitä se olisi maksanut viereisessä kaupassa. Siihen mun mieheni virnistäen totesi, että no, onneksi tämä kalliimmalla ostettu on siis LAADUKKAAMPI. :D
Miksi ihmeessä tahtoisin maksaa paljon siitä, minkä voi saada halvalla?
Must tuntuu et Tukholmasta on vaikee saada ystäviä. Mä yritin tavata suomalaisia tai suomalaissyntyisiä homomiehiä, mut en onnistunut siinä, ainakaan vielä.
Ruotsalaisiin ei nyt yleensäkkään ole ihan älyttömän helppo tutustua, ne kun sen verran sisäsiittoisia ovat että samoissa kuvioissa pyörivät koko ikänsä ja ellet jonkun kumppani satu oleen, sit on erittäin vaikea päästä sinne sisälle. Sitten kanssa se että Ruotsalaisilla on samanlailla ennakkoluulot ja mielipiteensä suomalaisista siinä missä yleisesti täällä suomalaisilla on mielipiteensä venäläisistä.
Ruotsi on ihan yhtä kiinnostava maa kuin mikä muukin. En yleensä mene matkoille säästämään, mutta käydessäni Ruotsissa toissa vuonna, minusta siellä oli halpaa yleisesti. edes siellä Tukholman vanhassa kaupungissa ei kahvi ja pulla maksanut läheskään yhtä paljon kuin meillä Helsingissä.
Mikä tahansa maa on kiinnostava, jos on siitä kiinnostunut. Miksi mennä jonnekin, jos ei kiinnosta? Miksi valittaa netissä, jos ei kiinnosta?
Sushi on ainakin Tukholmassa tullut arkiseksi ruokavaihtoehdoksii, niin saatavuudeltaan kuin hinnaltaankin. Muista Ruotsin kaupungeista en tiedä. Sushipaikkoja on paljon. Helsingissähän sushi on vielä enemmän tai vähemmän luksusruokaa. Vaikka sushiravontoloita jo on, ovat hinnat vielä korkeat.
Kauneuspilkku, olin vuosia vältellyt laivamatkoja Tukholmaan. En ryyppää. Kännisten örveltäminen laivalla on todella vastenmielistä. Tukholmaa olen pitkään pitänyt todella tylsänä paikkana. Oslossa en ole lentokenttää lukuunottamatta edes käynyt. Monelta olen kuullut Oslon olevan Tukholmaakin tylsemmän paikan.
Ketjun aloituskirjoitukseni syntyi Tukholmaan suuntautuneen työmatkani kokemusten innoittamana. Kaiken huipuksi laatuhotelli sähläsi luottorttilaskutuksen niin, että luottokortilleni oli kumuloitunut yhdestä ainoasta laskutuksesta peräti kuusi toimenpidettä, joiden lopputulema oli tuplalaskutus. Kaiken sen selvittämiseen kului useita työtunteja. Hotelli pyysi anteeksi ja ilmoitti tietokoneen (!) syylliseksi virheeseen.
Kesälomalla -08 oltiin miehen kanssa muutama päivä Tukholmassa ja tykättiin kovasti. Kaupunki tuntuu tosiaan vähän nukahtaneelta samaan tapaan kuin Wien - kaikesta näkee että kulissit on pystytetty valtavan mahdin pääkaupungiksi, mutta mahtavimmista vuosista on päässyt vierähtämään tovi jos toinenkin. Viimeiset 150 vuotta tukholmalaiset ovat lähinnä keskittyneet pitämään paikat fiininä ja ostaneet uudet Volvot joka kolmas vuosi, siinäpä ne tärkeimmät.Turistille Tukholmassa on tekemistä pariksi-kolmeksi päiväksi, mutta visiittiä ei välttämättä tarvitse uusia joka vuosi.
Lopuksi gallup niille, jotka ovat käyneet prinssi Eugenin huvilalla Waldemarsuddella: Kuuluiko Eugen meidän tiimiin?
Juhani, laivamatka Tukholmaan tai Tukholmassa työmatkailu tai hotellin mokat eivät vielä kerro mitään Ruotsin KIINNOSTAVUUDESTA. Sinulla oli siis ennakkokäsitys Tukholman tylsyydestä, jolle koit saaneesi vahvistuksen. No olen kanssasi eri mieltä ja eri mieltä otsikosta.
Kauneuspilkku kirjoitti: " eri mieltä otsikosta."
Otsikko oli kysymys. Tulkitsenko oikein vastauksesi, että Ruotsi ei olekaan kiinnostava paikka?
Poris: Juu Ruotsin Lappi on tosi kaunista aluetta. Kiiruna on omaa laatuaan, industriellicity keskellä ei mitään, Jules Vernen Begumin 500 miljoonan kaupunki tuli mieleen. Outoa sekä hauskaa oli todeta, että siellä maahanmuuttajat eivät puhu suomea kuten suurin osa paikallisia ... ymmärrettävää, mutta jotenkin se pisti silmään.
Kauniita maisemia Abiskon suuntaan, Abisko ja Riksgrensen tarjoavat hulpeita näkymiä. Suosittelen!
Minun mielestäni on helppoa tutustua ruotsalaisiin, muttei tämä kerro totuutta heistä.
Miksi pitäisi olla kaikkialla halvempaa kun Suomessa, että sinne kannattaisi matkustaa? Vai senkö takia matkustetaan?
Ruotsalaiset, aivan kuten suomalaisetkin, ovat varsin heterogeenistä kansaa.
Skoonessa, Tukholmassa ja Norrbottenissa asuu aivan erilaisia ihmisiä. Pohjoissuomalainen tuntee varmasti olonsa Ruotsin Lapissa paljon kotoisammaksi kun esimerkiksi Helsingissä, ja jällivaaralainen viihtyy Rovaniemellä paremmin kuin Tukholmassa.
Rautainen totuus sekin, joka pätee myös Zimbabwessa ja Argentiinassa... Itse asun kaupungissa, mutta viihdyn esimerkiksi turistina sekä suurkaupungeissa että luonnossa.
Ruotsi on aika iso maa, jossa on pitkät etäisyydet. Sieltä löytyy runsaasti luontoa, mutta esim Suomeen verrattuna enemmän historiallisia kohteita. Tukholma on Helsinkiä suurempi kaupunki ja se tarjoaa enemmän kulttuuria ja nähtävää muutenkin.
Suomalaisille Ruotsi ei tarjoa mitään sen kummempaa outoa ja Torniojoen toisella puolella ei mikään niin kovasti muutu, kun esim taas Kitkan takana ... siellä on ero aivan eri luokkaa.
Koko tämä keskustelu kuitenkin haisee sille, että ruotsalaiset aliarvioivat suomalaisia ja nyt niille näytetään, ettei Ruotsissa ole mitään sen kummempaa. Semmonen pikkunen suomalainen alemmuuskompleksi tässä kummittelee.
Kartan Tukholman-käynneillä ihan keskustaa. Viihdyn parhaiten Östermalmilla, Södermalmilla ja Vanhassa kaupungissa. Österin kauppahalli on aivan ykkönen, ja lähellä on paljon hyviä putiikkeja. Designtorgetilla on vaihtuva, nuorten muotoilijoiden valikoima, josta löytää aina jotain uutta ja jännää. Olen tosin hieman puolueellinen, koska olen asunut Tukholmassa :)
Ruotsi on kaunis maa luontona mutta ennen kaikkea infrastruktuuriltaan. Kauniita taloja, pihoja, puutarhoja -kaupunkeina, kylinä ja maaseutuna. Ruotsalaiset pitävät huolta ympäristöstään kauniilla tavalla. Se minusta kertoo siitä että elämää kunnioitetaan ja sitä rakastetaan. Suomessakin rakastetaan mutta jossain kamalissa paikoissa tuntuu että "pää täyteen" kulttuuri roskaa jo ennestään ruman maiseman. Mikä on väärin! Onhan meillä ihanien ihmisten lisäksi kaunis luonto! Vai onko joku eri mieltä?
Olen nähnyt muutakin Ruotsia kuin Tukholman. Jossakin määrin olen Kaukun kanssa samaa mieltä. Maantieteellisesti ja luontonsakin puolesta Suomi ja Ruotsi ovat aika lähellä toisiaan. Kummaltakin löytyy varmasti sekä henkinen, että fyysinen takapihansa, jonne vieraita ei mielellään laskettaisi.
Minkälainen on Göterborg?
No kun kävin Stokkalla, niin huomasin et sieltä saa shampanjaa aivan samalla lailla kuin NK:ssa, great! ( maistoin ).
toivottavasti puhut Alkosta, se vielä puuttuisi, että Suomessa myytäisiin viinaa maitokaupassa!