Miten juot kahvisi - vai onko se sittenkin teetä?

Toisessa ketjussa keskustellaan kahviloista. Mutta jos puhutaan ihan töissä/kotona/kylässä nautittavasta perusaineesta, niin mitä laitat sekaan? Maitoa? Sokeria? Vai oletko enemmän tee-ihmisiä?

Minun kahvikupissani on kahvin lisäksi... maitoa

Teetä juon satunnaisesti.
Minä laitan kahviin muualla kermaa, mutta kotona maitoa. En tiedä miksen kotona näytä kermaa :) Juon kyllä kahvia kotona tosi harvoin. Eipä ole tullut vielä purettua kahvinkeitintä muuttolaatikosta huhtikuisen muuton jäjiltä...

Makeutusaineita en enää laita. Ennen laitoin sokeria ja sen jälkeen Hermesetasta, kunnes muutama vuosi sitten luovuin makeutuksesta kokonaan.
  • 4 / 23
  • Pora-liike
  • 24.9.2009 15:55
Rooibosta tai yrttiteetä, koska en halua kofeiinia. Miksiköhän suuri osa kalliimmista rooiboksista maistuu kumman kitkeriltä?
Lopetin pari viikkoa sitten maidon käytön kahvissa, koska firman keittiöstä ei löydy mitään muuta kuin UHT-maitoa jota saksalaiset jostain syystä rakastaa. Se iskukuumennetaan 140 asteeseen ja kylmennetään saman tien, jonka jälkeen neste säilyy avaamattomana seuraavat kolme kuukautta vaikka auton takaikkunalla auringonpaisteessa. Onhan se maidon väristä, mutta...

Kotona juon mustaa teetä.
Mä juon teetä, jonka makeutan hunajalla. Välillä tulee juotua liikaa teetä ja se tietää sitten valjomista. Valitettavasti pussitee on edelleen pitänyt pintansa kahviloissa. Helsingissä lienee jossain oikein teehuone?
Sitruunateetä, itse tehtyä, kylmänä.
Sitruunamehua, sitruunankuorta, sokeria ja teetä...
Jääkylmänä, tietenskin.
Juon teetä, mieluiten mustaa. Laitan sekaan sokeria 1-2 palaa riippuen kupin koosta. Kahvia en juo ollenkaan, sitä on silti aina kotona vierasvarana.
Kahvi maistuu, mutta ei koskaan yksin kotona. Jollei vieraita ole, juon aina kahvini kahvilassa. Kerran heitin pois kaapista avaamattoman kahvipaketin, jonka "parasta ennen" -päiväys oli umpeutunut yli vuosi aikaisemmin.

Sekaan lorahtaa pieni tilkka värin ja terävimmän maun taittamisen vuoksi tärkeysjärjestyksessä:

Aito kerma tai maito, ja mitä ihmeen virtuaalimaitoa kahviautomaatti siihen sitten lorauttaakaan. Tai mitä ihmeen valkoista pulveria lasikannusta saakaan kaadettua sekaan kahviautomaatin vieressä. Pääasia, että on vaalennettu.

Musta kahvi menee kurkusta alas vain "hätätilassa".

Teetä juon harvoin, mutta silloin kun juon, se kyllä maistuu.
Hmmm, kahvi menee miten vain, pääasia että sitä riittää... Paitsi jos juon maidolla, maidon on oltava laktoositonta.
Yleisimmin juon mustana, ja usein laitan sokeria sekaan, vaikkei pitäisi.

Ja keittiön kaapeista löytyy pressopannu, kahvipannu ja espressopannu, sekä ranskalaista, espresso-, ja vaaleampaa paahtoa, ettei lopu kesken eikä käy tylsäksi.
Niin, ja pikakahvia, tummempaa. Sitä menee ihan päivittäin.
Sekä tee että kahvi maistuu. Kumpaankaan en halua lisätä maitoa enkä sokeria.
Juon kahvia vain kylässä ja töissä, ja vasta siitä lähtien kun opiskelu on vaatinut täysiä työpäiviä.

Joko maidon kanssa (yleensä rasvattoman koska sitä minulla on yleensä töissä muutenkin, tykkään juoda sitä, mutta eihän se kahvin kanssa ole täydellistä) tai kerman tai harvemmin ilman mitään.

Tärkeintä mulle on että kyseessä on vähän "eettisemmäksi" mainostettu tuote (jotakin tyyliin luomu tai reilun kaupan), kun sattuneesta syystä olen juuri kahvin ympäristö/köyhyys-ongelmista tietoinen. Teen tai kaakaon yms. "trooppisten" tuotteiden kanssa en yleensä tule edes asiaa ajatelleeksi, mikä on tekopyhää.

Ensi viikosta lähtien saattaisi tulla mahdollisuus tuottaa omat pavut kun muutan tropiikkiin =). Yksi hoitamaton kahviplantaasi on ainakin mun käytössä. Täytyy ottaa selvää miten kahvipensaan marjasta saa valmiin tuotteen...
Mustana...ja kotona joko espressokeittimellä tai mummotyyliin pannukahvina. Aamulla tuopista ja toisinaan iltapäivällä ja sunnuntaina(!) hienosti asettimen kanssa. Parhaimmillaan sänkyyn tarjoiltuna.

Vaihtelun vuoksi eri mukeista sama sumppi maistuu ihan erilaiselta.
Mustana, vahvana, kuumana, paljon ja usein. Mieluiten Presidentti Tummapaahtoa.
Vaihtelevasti, mustana tai sitten ihan pienellä lorauksella maitoa, yhdellä tai nollalla sokeripalalla.
...mutta suodatinkahvia en nykyään juo, ellei ole valmiiksi kaadettu lasiin, tai ellei sitten puoliväkisin jossain pystykuppilassa.
Maidolla vaalennettena enimmäkseen, joskin automaattien jauheet(?) menettelevät myös ja kermakin joskus. Joskus laitan kuppilan maidon jämät kannusta ja pienen lorauksen kermaa päälle. Kahvikin saa tiukan paikan tullen olla mitä hyvänsä, joskin eniten tykkään tummaksi paahdetuista pavuista jauhetusta ja runsaalla vedellä uutetusta laihasta espressosta (sitä voikin sitten nauttia pari isoa kupillista).
Kahvia, joka on sopivan vahvaa(suklaan ruskeaa) ja kuumaa, vielä silloinkin kun siihen lisää maitoa(mielellään "punaista") ja kaksi lusikkaa sokeria.
Juon kahvin niin, että siitä on n. 1/4 - 1/3 maitoa. Jos ei ole maitoa niin sitten laitan yhden sokerinpalan. Ja jos ei ole sokeriakaan niin juon mustana. Eli aika monennäköinen kahvi kelpaa, kermallakin tarjottaessa ja makeutusaineella. Mutta makeutusta/sokeria ja maitoa/kermaa ei _ikinä_ saa yhdistää minun kahviini, yök!

Teetä en ole tainnut juoda ainakaan puoleen vuoteen. Mutta niistäkin menee lähestulkoon mitkä lajikkeet tahansa. Mielellään sekaan heittäsen makeutusainetta.
Teetä tulee juotua enimmäkseen . Kahvia vain satunnaisesti . Lähinnä vain silloin kun mulle joku sitä tarjoaa . Elikkä noin 1kg vuodessa .